Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Tuigje voor langharige hond

Forum voor opmerkingen en vragen over de verzorging van de hond. (bv vragen over huid, haar, nagels, etc.)
Tevens een plek voor vragen over riemen, manden, kleding, etc

Moderator: moderatorteam

Linsey
Zeer actief
Mijn ras(sen): 4 leeuwhondjes (Kai, Dino, Lilly, Loekie)
Aantal honden: 4
Contacteer:

Tuigje voor langharige hond

Ongelezen bericht door Linsey »

Kai heeft nu nylon tuigjes, zowel een instaptuigje als een gewoon model. Maar beiden veroorzaken nu enorme klitten in zijn vacht over de hele lengte waar het tuig de vacht raakt. Dus ik ben zoek naar een ander tuigje, misschien iemand met honden met ongeveer hetzelfde vachttype als Kai die een goed tuigje weten?

Eventjes foto van Kai voor het vachttype :wink:
Afbeelding
doggy

Ongelezen bericht door doggy »

Ik vind die van Hurtta ideaal.
Linsey
Zeer actief
Contacteer:

Die van hurtta ben ik ook tegengekomen in mijn zoektocht, maar een gedeelte van dat tuigje is nog gewoon nylon, is niet volledig rondom die zachte stof. Dus gaat nog klitten geven.

Dit leek mij misschien ook wel iets, maar ze hebben er nog maar 1 maat in en dat is te klein voor Kai :19:
http://shop.strato.com/epages/61433587. ... s/910-0001

Misschien maar beter gewoon fleece stof gaan halen en zelf rond een nylon tuigje doen. Al weet ik niet zeker ofdat klitten gaat geven.
Kaiou
Zeer actief
Mijn ras(sen): Barbet
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Kaiou »

Een Furka tuigje is compleet bekleed met fleece.
En ze maken ook tuigjes op maat.
http://www.furkaworkingdog.nl/
Afbeelding
*Anita*
Zeer actief
Mijn ras(sen): het Markiesje en border collie

Ongelezen bericht door *Anita* »

Heb zelf een hurtta en een furka tuigje.
Vind de hurtta bij mijn langharig hondje toch prettiger.
Nog nooit geen klitten gehad
Voor altijd in mijn gedachte Pardoes en Harley
Afbeelding
Mit
Zeer actief
Mijn ras(sen): Een Roemeense krielkip

Ongelezen bericht door Mit »

Ik heb een half langharig hondje en voor haar heb ik een tuigje van Ezy Dog. Werkt prima.
Afbeelding
Bea.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collies.
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Bea. »

Ik heb voor Bowie een tuigje van hurtta en voor de andere 2 heb ik ze zelf na gemaakt.
Afbeelding
suzan25
Zeer actief
Mijn ras(sen): Shetland Sheepdog

Ongelezen bericht door suzan25 »

Ik heb een langharig hondje (Coton de Tulear) en gebruik ook een Hurtta tuigje voor haar. Eerst klitte het haar eronder ook, maar door steeds die klitten weg te kammen klit het nu niet meer. Ze kan hem gewoon een hele dag om hebben zonder dat het klit.
Linsey
Zeer actief
Contacteer:

suzan25 schreef:Ik heb een langharig hondje (Coton de Tulear) en gebruik ook een Hurtta tuigje voor haar. Eerst klitte het haar eronder ook, maar door steeds die klitten weg te kammen klit het nu niet meer. Ze kan hem gewoon een hele dag om hebben zonder dat het klit.
Dat is leuk om te horen, sinds cotons ongeveer dezelfde vacht hebben als Kai. Wel tuigje van hurtta gebruik je?
suzan25
Zeer actief
Mijn ras(sen): Shetland Sheepdog

Ongelezen bericht door suzan25 »

Ik heb voor haar het gewone tuigje van Hurtta, die met een reflecterend voorste deel.
In het begin kan je misschien ook wat kamspray op Kai zijn vacht doen waar het tuigje zit, zodat het dan wat minder snel klit.
Wilm@

Ongelezen bericht door Wilm@ »

Ik weet precies wat je bedoelt.

Voor Barca heb ik een zachte gewone halsband gekocht. En geen klitten in zijn nek.

Maar voor het fietswerk is dit drie keer niks, zo is gebleken. Dus een officiële springertuig besteld en die is van nylon en dus heb ik hetzelfde probleem. Eerdaags ga ik naar: http://www.halsbanden.net/

Zij post ook op dit forum en maakt halsbanden en tuigen zelf. Ik ga persoonlijk met Barca en nylon springertuig naar haar toe zodat de maten goed worden opgenomen en zo identiek mogelijk de springerlijn wordt nagemaakt. Op die manier kan Barca mee als ik ga fietsen en gaan zijn haren niet in de klit zitten.
Laatst gewijzigd door Wilm@ op 30 apr 2009 23:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Linsey
Zeer actief
Contacteer:

Wilma+Barca schreef:Ik weet precies wat je bedoelt. Dit is mijn langharige hond Barca.

Voor Barca heb ik een zachte gewone halsband gekocht. Deze! En geen klitten in zijn nek.

Maar voor het fietswerk is dit drie keer niks, zo is gebleken. Dus een officiële springertuig besteld en die is van nylon en dus heb ik hetzelfde probleem. Eerdaags ga ik naar: http://www.halsbanden.net/

Zij post ook op dit forum en maakt halsbanden en tuigen zelf. Ik ga persoonlijk met Barca en nylon springertuig naar haar toe zodat de maten goed worden opgenomen en zo identiek mogelijk de springerlijn wordt nagemaakt. Op die manier kan Barca mee als ik ga fietsen en gaan zijn haren niet in de klit zitten.
Krijg je dan geen klitten aan de sluiting?
Laatst gewijzigd door Linsey op 01 mei 2009 10:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Wilm@

Nee,

Want het leer is dubbel gestikt en gevoerd. Ik heb wel eens klitten -kan ook niet anders met zo'n hond- en die kam ik er eerst uit met een manen kam voor paarden. Mijn manenkam is van ijzer en heeft een handvat. Dus het is niet het houten platte kammetje.

Je kunt je hond wassen en daarna de Ingenya Balsem zeer kort gebruiken. Te verkrijgen via de Briardvereniging. Het haar wordt eventjes zacht maar herstel snel. Kam alle klitten eruit als het haar droog is met de Jean Peau kam of borstel, en gewoon het haar met rust laten.

De wekelijkse kambeurt. Kam met de manenkam rustig van onderen naar boven. Toch een klit gevonden? Pluis die uit met je vingers of gebruik de manenkam door de punt midden in de klit te duwen. Pak het haar boven de klit vast en kam het nu rustig eruit. Doorkammen met de Jeau Peau kam of borstel. Ik vind kammen het fijnste werken. Van het borstelen wordt zijn haar zo statisch.
Linsey
Zeer actief
Contacteer:

Ik heb Kai nu pas met de petsilk producten gewassen en ook de liquid silk en leave in conditioner gebruikt. Ik kam hem nu ook op een ander manier, ik gebruikte eerst een slicker borstel, maar na een tijd viel mij op dat zijn vacht afbrak en snel klitten vormde. Ik kam hem nu niet meer met de slicker borstel, maar met een pinnenborstel, kam en een combinatieborstel. Kai heeft nu tijdens de dagelijkse kambeurt (Kai zijn vacht heeft een dagelijkse kambeurt nodig) nooit geen klitten meer, tenzij hij dus een tuigje aangehad heeft of heel veel in water heeft gezeten. Sinds hij niet graag in diep water zit valt dat laatste nogal mee. Maar vuil maken kan hij zich wel goed :wink: Ik zal eens proberen van de leave in conditioner eerst op zijn vacht te sprayen en dan zijn tuigje aan te doen.
Ik kam de klitten er ook uit door uit te pluizen en de punt van de kam te gebruiken :wink:
Wilm@

Ik zou geen conditioner in zijn vacht sprayen en het laten zitten. Maakt zijn haar superzacht en dan gaat het echt goed breken.

Misschien toch een ander tuigje proberen?
Linsey
Zeer actief
Contacteer:

Het is geen gewone conditioner, is speciaal om niet uit te wassen. Is een doorkamspray meer. Gebruik ik nu ook soms om hem te kammen :wink: Daarvoor gebruikte ik de ice on ice spray van christensen, maar ben recent overgeschakelt op petsilk leave in conditioner. Werkt veel beter bij Kai.

Ik ga wel eens even nog wat rondkijken voor een ander tuigje dan. :wink:
Plaats reactie

Terug naar “Verzorging en toebehoren”