Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Wat helpt het beste bij trekken aan de riem

Forum voor opmerkingen en vragen over de verzorging van de hond. (bv vragen over huid, haar, nagels, etc.)
Tevens een plek voor vragen over riemen, manden, kleding, etc

Moderator: moderatorteam

Carmen
Zeer actief
Mijn ras(sen): Amerikaanse bulldog en een Kretaans meisje
Aantal honden: 2

Wat helpt het beste bij trekken aan de riem

Ongelezen bericht door Carmen »

Ik wist wel dat ik op de koffie ging komen bij het niet afleren van trekken aan de riem. Maar heb nu zowel rugklachten als 2 tennisellebogen en kan zeker 's morgens Arie gewoon niet uitlaten. Ook niet met een gewoon tuig.
Nu wilden we aan een gentle leader maar is dit idd de best mogelijke oplossing of zijn er nog betere hulpmiddelen?
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

GL in combi met trainen kan zeker helpen, als hij eraan gewent is dan kun je hem in principe tussen duim en wijsvinger vasthouden.
zo heb ik het bij Baco ook gedaan, Bij DuCain ging het niet, op de een of andee maniet ging dat ding tussen de rimpels op zijn neus zitten en dat vond hij echt heel erg naar, dus bij hem heb ik de slip gebruikt :19:
Can
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Can »

Wij hebben voor Jesse de gentle leader :ok: Het trekken is nu afgelopen want dan trekt hij zijn eigen hoofd richting mij :ok: Wel blijft de lijn soms strak staan en daar heb ik ook nog geen oplossing voor :denken:
groetjes van Can

"De beschaving van een volk en haar morele vooruitgang is te meten aan de mate van respect waarmee ze met hun dieren omgaan"
- Mahatma Gandi

Afbeelding
*kelly*
Zeer actief

Ongelezen bericht door *kelly* »

je hebt ook van die lijnen met elastiek... Helpt niet tegen het trekken volgens mij, maar voor nu om je arm wat te ontlasten wellicht een oplossing?
"Mensen kunnen fouten maken, honden kunnen vergeven."

Afbeelding

"De enige fout van een hond is dat hij geen honderd jaar kan worden."
Fin
Zeer actief

Ongelezen bericht door Fin »

Ik heb zelf alleen maar ervaring met de gentle leader, maar zou nu zelf meer geneigd zijn om de U-lead te proberen. Christo en Aidan hadden toch wel last van de GL, en als je hem op de gewone manier gebruikt waarbij het ding altijd strak om de neus zit, leert je hond er niets van.

Mocht je wel voor de GL willen gaan en willen trainen dat hij niet meer zo hard trekt, dan kun je het doen zoals ik het deed: één maat te groot, en van achteren rond de halsband. De GL hangt dan los als hij rustig loopt, en zit alleen strak als hij trekt. Zo wordt rustig meelopen zelfbelonend.

Voor de rest is het idd zo dat je met een GL je hond zowat aan je wijsvinger kunt uitlaten - en dat scheelt een hoop. :wink:
Carmen
Zeer actief

De Ulead ken ik niet zal eens googelen. GL wel vindt het aanleren van ermee willen lopen altijd een redelijke tijdrovende klus.
Maar het is niet bedoeld als middel om te leren netjes mee te lopen maar even als hulpmiddel dat ik op slechte dagen en ik ben alleen ze wel uit kan laten. Aanleren doen we nu wel met of zonder hulpmiddel :wink:
Fin
Zeer actief

De GL is daarvoor geschikt. Volgens anderen de U-lead ook. Ik zou zelf geneigd zijn om ze allebei in huis te halen, en lekker uitproberen. Het zou wel fijn zijn als je straks weer goed genezen bent. :ok:
fenneke
Zeer actief
Mijn ras(sen): zwitserse witte herder en nu hûn
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door fenneke »

christo schreef:De GL is daarvoor geschikt. Volgens anderen de U-lead ook. Ik zou zelf geneigd zijn om ze allebei in huis te halen, en lekker uitproberen. Het zou wel fijn zijn als je straks weer goed genezen bent. :ok:
wat is het wezelijk verschil tussen deze?

buster kan er ook wat van dus kijk ik hier graag mee :mrgreen:

maar je hebt dus gl, de halti en de u lead?
Fenneke en Baloe
Afbeelding
Fin
Zeer actief

De GL en de Halti zijn snuitbanden. Een soort halsters voor honden. De U-lead is een tuig dat je je hond omdoet, de riem maak je op het middenpunt voor de borst vast.

Met een GL/Halti is het zo dat als de hond trekt, hij zijn kop scheef trekt. Tot hij geleerd heeft om zijn nek aan te spannen, en dan kan hij alsnog trekken met een GL, alleen geeft dat een heel naar gevoel op de gevoelige snuit. Met een U-lead is het zo dat als de hond trekt, hij zichzelf scheef trekt, uit evenwicht dus.

De reden dat ik nu geneigd zou zijn de U-lead uit te proberen is omdat ik vermoed dat het minder tijd kost om je hond aan de U-lead te wennen dan aan de GL. En een aantal mensen op het forum hadden er heel erg goede ervaringen mee.

Niettemin kan een GL ook heel handig zijn hoor, en na een aantal maanden met een GL gelopen te hebben, lopen mijn honden nu zonder GL maar met slipketting redelijk goed aan de lijn.
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Ik maak trekken heel onaantrekkelijk door steeds heel vervelend kleine rukjes aan de lijn te geven. Ze trekken dus ook niet. Zodra ik voel dat de lijn te strak wordt begin ik gewoon snok-snok-snok tot de lijn weer slap is. Dan leggen ze zelf het verband en willen ze niet meer trekken :mrgreen:
Afbeelding
Carmen
Zeer actief

MARC_S schreef:Ik maak trekken heel onaantrekkelijk door steeds heel vervelend kleine rukjes aan de lijn te geven. Ze trekken dus ook niet. Zodra ik voel dat de lijn te strak wordt begin ik gewoon snok-snok-snok tot de lijn weer slap is. Dan leggen ze zelf het verband en willen ze niet meer trekken :mrgreen:
Die truc hebben we hier wel geprobeerd, maar met een ongevoelige gespierde speknek werkt dat toch minder :mrgreen:
Wilma
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tatrahond Kaatje
Contacteer:

Ongelezen bericht door Wilma »

MARC_S schreef:Ik maak trekken heel onaantrekkelijk door steeds heel vervelend kleine rukjes aan de lijn te geven. Ze trekken dus ook niet. Zodra ik voel dat de lijn te strak wordt begin ik gewoon snok-snok-snok tot de lijn weer slap is. Dan leggen ze zelf het verband en willen ze niet meer trekken :mrgreen:
Zo doe ik het ook. De twee oudsten trekken niet. Samica heeft soms de neiging om voorop met een strakke riem te lopen. Als kleine rukjes niet helpt, geef ik haar een knijpje in haar bil. Daarna is ze weer helemaal bij de les.
Afbeelding
Website over onze honden en Tatrahond database
♥ Jelka ♥ * 09-07-2001 - † 16-05-2014 & ♥ Jurek ♥ * 02-04-2002 - † 17-07-2014
Fin
Zeer actief

:smile: Dat doe ik ook wel eens een enkele keer bij Christo, maar er zijn momenten dat ik het maar laat gaan omdat die dan een week niet meer zou kunnen zitten. Op weg naar de slager bijvoorbeeld. :mrgreen:
hond
Actief
Mijn ras(sen): poedel

Ongelezen bericht door hond »

ben een hondengek
Carmen
Zeer actief

Dat ziet er best goed uit zeg
fenneke
Zeer actief

Carmen schreef:
ik kan alleen geen website ontdekken en geen prijzen :wink:

al gevonden :mrgreen:
Fenneke en Baloe
Afbeelding
kimmeke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Alaskan Malamute

Ongelezen bericht door kimmeke »

Heb het hier afgeleerd door iedere keer te stoppen en Sanka te laten zitten, even wachten en weer doorgaan. Weer trekken? Opnieuw. Ja, zo doe je in het begin een halfuur over 20m maar heeft hier geholpen :mrgreen:
Anders kun je beter idd een hulpmiddel kopen. Denk dat de gentle leader niet interessant is voor jou, die snijd namelijk in de ogen en past niet goed bij korte neuzen. Dan kun je beter kijken naar die U-lead of easy-walker, werkt zeker en zit veel beter voor korte neusjes
Als je een hond iets leert met geschreeuw, zal hij nooit naar je gefluister luisteren...

Afbeelding

Hotel voor alle knaagdieren en konijnen: http://www.everyoneweb.com/knagershotel/
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

rogs 4 dogs, heeft ook tuigen met een ring op de borst, die kun je dus hetzelfde vast maken als de U lead :ok:
xliiesje
geregistreerd lid
Contacteer:

Ongelezen bericht door xliiesje »

Onze bordeaux dog trekt ook zo veel.. maarja heel veel van die halsbanden/riemen.. die ook om de snuit moeten zijn niet in de maat voor een bordeaux dog, aangezien die een hele korte snuit heeft.

Weten jullie iets.. Ik hoorde ook iets over die Gentle Leader etc.

Me vader kan de bordeaux dog wel uitlaten, maar ik en me broertjes kunnen haar echt niet uitlaten..
Afbeelding
Carmen
Zeer actief

fenneke schreef:
Carmen schreef:
ik kan alleen geen website ontdekken en geen prijzen :wink:

al gevonden :mrgreen:
Ik ga die bestellen denk ik kijken hoe dat gaat, ziet er goed uit vind ik en lijkt me prettiger dan de GL
Carmen
Zeer actief

kimmeke schreef:Heb het hier afgeleerd door iedere keer te stoppen en Sanka te laten zitten, even wachten en weer doorgaan. Weer trekken? Opnieuw. Ja, zo doe je in het begin een halfuur over 20m maar heeft hier geholpen :mrgreen:
Anders kun je beter idd een hulpmiddel kopen. Denk dat de gentle leader niet interessant is voor jou, die snijd namelijk in de ogen en past niet goed bij korte neuzen. Dan kun je beter kijken naar die U-lead of easy-walker, werkt zeker en zit veel beter voor korte neusjes
Bij mijn vorige amerikaan werkte de GL wel goed maar ze hebben geen extreem korte neuzen. Ik denk dat Arie te sterk is voor de Ulead en kies daarom toch de Cannycollar om te proberen
Carmen
Zeer actief

xliiesje schreef:Onze bordeaux dog trekt ook zo veel.. maarja heel veel van die halsbanden/riemen.. die ook om de snuit moeten zijn niet in de maat voor een bordeaux dog, aangezien die een hele korte snuit heeft.

Weten jullie iets.. Ik hoorde ook iets over die Gentle Leader etc.

Me vader kan de bordeaux dog wel uitlaten, maar ik en me broertjes kunnen haar echt niet uitlaten..
Er staan een aantal zaken genoemd hier zoals de ulead, gentle leader, canny collar. Je kunt denk ik het beste even googelen en kijken wat jij denkt dat goed bij jullie past. Zo heb ik mijn keuze ook gemaakt :wink:
Marjon80
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Marjon80 »

Geen idee wat werkt. Die van mij moeten trekken ivm de sport :wink:
Kan ze niet leren niet te trekken aan de lijn, maar wel voor de step/slee... En tja, dat ze dan met hun strot trekken, dat is toch hun eigen probleem?

Ben niet erg bekend met andere hondenrassen dus kan je denk niet verder helpen. Zal wel eerder voorstander zijn van zelf corrigeren (oefenen, oefenen, oefenen..!) dan hulpmiddelen als de GL of halti. Vind ik alles behalve een natuurlijke oplossing. Maar...ieder zn eigen ding en als dat voor jullie werkt..?

Succes!
Marjon, Snow & Donna
Afbeelding
fenneke
Zeer actief

Marjon80 schreef:Geen idee wat werkt. Die van mij moeten trekken ivm de sport :wink:
Kan ze niet leren niet te trekken aan de lijn, maar wel voor de step/slee... En tja, dat ze dan met hun strot trekken, dat is toch hun eigen probleem?

Ben niet erg bekend met andere hondenrassen dus kan je denk niet verder helpen. Zal wel eerder voorstander zijn van zelf corrigeren (oefenen, oefenen, oefenen..!) dan hulpmiddelen als de GL of halti. Vind ik alles behalve een natuurlijke oplossing. Maar...ieder zn eigen ding en als dat voor jullie werkt..?

Succes!
zo ben ik ook begonnen met Buster

hij mocht wel trekken als hij zijn tuig omhad maar niet aan de riem
Buster trok enorm toen wij hem net uit het asiel hadden :wink:

hij loopt nu meestal aan de riem maar het is een lange strijd om het hem af te leren hoor en daarom zou ik tijdelijk wel iets willen gebruiken om mij te helpen

stilstaan en Buster loopt direkt achteruit en staat netjes naast mij :roll:
doe ik een stap hup daar gaar hij weer

omdraaien en Buster loopt naast dan weer belonen en dan hup loopt hij weer voor mij uit :roll:

het kwartje valt nog niet maar goed ik heb voormij zelf een jaar :mrgreen: uitgetrokken om het hem te leren

en het komt ook wel :wink:
Fenneke en Baloe
Afbeelding
Marjon80
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Marjon80 »

fenneke schreef:
Marjon80 schreef:Geen idee wat werkt. Die van mij moeten trekken ivm de sport :wink:

Succes!
zo ben ik ook begonnen met Buster

hij mocht wel trekken als hij zijn tuig omhad maar niet aan de riem
Buster trok enorm toen wij hem net uit het asiel hadden :wink:

hij loopt nu meestal aan de riem maar het is een lange strijd om het hem af te leren hoor en daarom zou ik tijdelijk wel iets willen gebruiken om mij te helpen

stilstaan en Buster loopt direkt achteruit en staat netjes naast mij :roll:
doe ik een stap hup daar gaar hij weer

omdraaien en Buster loopt naast dan weer belonen en dan hup loopt hij weer voor mij uit :roll:

het kwartje valt nog niet maar goed ik heb voormij zelf een jaar :mrgreen: uitgetrokken om het hem te leren

en het komt ook wel :wink:
De vraag is nu wat jij wilt: mag Buster trekken aan de lijn of liever niet? Wij leren het onze honden niet af omdat ze ook echt moeten trekken voor de sport. Mensen vragen weleens of wij de honden uitlaten of de honden ons :D. Ze weten wel hun grenzen en kunnen niet met dezelfde kracht trekken maar dat is wel te leren hoor.

Inderdaad bij trekken weer teruglopen of stilstaan. Keer op keer opnieuw! Kan vermoeiend zijn maar op de lange termijn heb je er erg veel profijt van :-)

Zodra Sam en Snow het tuig aan krijgen zijn ze niet meer te houden! :D
Marjon, Snow & Donna
Afbeelding
Carmen
Zeer actief

Succes!
Het is bedoeld als hulpmiddel ivm mijn fysieke kracht momenteel.
Ik heb hem idd het trekken niet afgeleerd, had ik geen zin in en ze lopen veelal los. Nu is het dus pech en moet je wat

Ik heb de canny colar van iemand kunnen overnemen en hoop dat hij er morgen is en ben benieuwd of het wat is
fenneke
Zeer actief

ben benieuwd hoe het bevalt :wink:
Fenneke en Baloe
Afbeelding
Carmen
Zeer actief

fenneke schreef:ben benieuwd hoe het bevalt :wink:
Het bevalt geweldig. We hoeven het helemaal niet aan te leren want Arie loopt er zo mee weg echt een aanrader :ok:
fenneke
Zeer actief

Carmen schreef:
Het bevalt geweldig. We hoeven het helemaal niet aan te leren want Arie loopt er zo mee weg echt een aanrader :ok:

ahum

hij loopt er mee weg :smile:

ja kijk dat is niet mijn bedoeling :mrgreen:
Fenneke en Baloe
Afbeelding
Carmen
Zeer actief

fenneke schreef:
Carmen schreef:

ahum

hij loopt er mee weg :smile:

ja kijk dat is niet mijn bedoeling :mrgreen:
:boos: :boos:
Ik bedoel dus dat hij niet moeilijk doet met dat ding over zijn neus :boos: :mrgreen:
Maar als je voor Buster iets zoekt...Ik vind dit veel prettiger dan de GL. Zal eens een fotootje maken van Arie met dat ding
Plaats reactie

Terug naar “Verzorging en toebehoren”