Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Vacht-vraagje langharige hond met veel onderwol

Forum voor opmerkingen en vragen over de verzorging van de hond. (bv vragen over huid, haar, nagels, etc.)
Tevens een plek voor vragen over riemen, manden, kleding, etc

Moderator: moderatorteam

Rami
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ik ben een allesvreter!
Aantal honden: 2

Vacht-vraagje langharige hond met veel onderwol

Ongelezen bericht door Rami »

Wie weet hoe ik het beste hardnekkige onderwol bij mijn hond Silka kan verwijderen? Silka is een vermoedelijke kruising poolhond-collie en ze heef toch wel een traumaatje wat haar achterhand betreft (ik denk dat ze ooit is aangereden of een schop heeft gehad) want ze laat zich door niemand in dat gebied aanraken behalve door mij. Dat maakt vachtverzorging niet makkelijk maar we hebben inmiddels wel een manier gevonden waarop het voor ons allebei nog te doen is. :wink:
Andere jaren liet haar onderwol eigenlijk vanzelf los en hoefde ik haar alleen maar te harken maar dit jaar lijkt het echt vast te zitten. Ik heb een medium (nep)furmintor die bij Billy's vacht goed werkt maar bij Silka niet. Het lijkt teveel aan haar haren te trekken. Ze vindt het duidelijk erg onprettig. Zou een grotere maat furminator (en dan de echte) beter werken?

Ik heb niet echt het idee dat ze het heel warm heeft maar ik denk dat een beetje meer lucht tussen haar haren wel prettig is!
Afbeelding
Frenk
Zeer actief
Mijn ras(sen): xLhasa-ShihTzu

Re: Vacht-vraagje langharige hond met veel onderwol

Ongelezen bericht door Frenk »

Ik hoop dat de profs me corrigeren als ik het mis heb, maar ik zou denken met een coatking en wassen/waterblazen. Maar dat is eigenlijk meer iets om bij een goede trimmer te laten doen, denk ik :wink:
Afbeelding
Tamaskan
Zeer actief
Mijn ras(sen): wolfhonden
Aantal honden: 5
Contacteer:

Ongelezen bericht door Tamaskan »

1 van mijn honden heeft ook zo'n super ondervacht. Veel laten zwemmen en ik pluk hem dan altijd. Kan je altijd zien wat je doet en de hond denkt aaaaah heerlijk aandacht(tenminste als ie dat te gek vind die van mij nml wel :D )
Rami
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ik ben een allesvreter!
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Rami »

Frenk schreef:Ik hoop dat de profs me corrigeren als ik het mis heb, maar ik zou denken met een coatking en wassen/waterblazen. Maar dat is eigenlijk meer iets om bij een goede trimmer te laten doen, denk ik :wink:
Ja, ze zou ook beter af zijn bij een trimmer. Alleen denkt Silka zelf daar anders over. :ugh: Ze is erg moeilijk qua verzorging/borstelen etc.. Ze heeft iets raars met haar achterhand (toen ze net bij ons woonde was haar staart ook verlamd) en ze verdraagt maar nauwelijks dat er iemand aan haar kont en of buik zit, laat staan dat het 'pijn' doet.
Maar goed, het lukt mij wel inmiddels (d.m.v. clicker en snoepjespot) maar deze zomer gaat het allemaal wat moeilijker omdat de onderwol nog zo vast zit.
Maar zo'n coatking kan ik nog wel eens proberen! :ok:

Tamaskan schreef:1 van mijn honden heeft ook zo'n super ondervacht. Veel laten zwemmen en ik pluk hem dan altijd. Kan je altijd zien wat je doet en de hond denkt aaaaah heerlijk aandacht(tenminste als ie dat te gek vind die van mij nml wel :D )
Nou, Sil krijg je met geen tien paarden het water in. Ja, pootje baden, maar niet zwemmen. De twee keren dat ze te water ging (per ongeluk, een keer duwde mijn andere hond haar al spelende de vaart in, de andere keer dacht ze over kroos te kunnen lopen :mrgreen: ) leek ze ook zo'n beetje te verdrinken.
En ze houdt wel van aandacht maar niet van gepluk en gedoe aan haar vacht. (Mijn hond Bill wel, die valt er gewoon bij in slaap. :wink: ).
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Verzorging en toebehoren”