hallo, ik ben michiel 22 jaar ik woon samen met mijn vriendin en we hebben sinds 2 dagen een hond. ik miste het namelijk heel erg. van huis uit hadden wij altijd een hond en na een jaar zonder hond wilde ik er toch weer 1 hebben.
we hebben gekozen voor een collie omdat we die vroeger en nu nog steeds hadden en ik dat ras redelijk goed ken. het is een kruising sheltie collie. hij heet cesar, hij is 6 jaar. ik heb gekozen voor een oudere hond omdat ik geen ervaring en ook geen tijd heb voor een pup.
het gaat best goed zo in een nieuw huis alleen met de katten nietzo. hij jaagt op ze. de katten liggen in de slaapkamer en daar mag hij niet komen.
2 keer per dag doen we de katten in de woonkamer en de hond aan de lijn. hij staart naar de katten. als je er niks van zegt valt hij uit. als je zegt af dan gaat hij liggen en besteed 10 min geen tijd aan de katten maar als de katten gaan lopen of hij krijgt er weer 1 in het oog dan valt hij weer uit. hij gromt en trekt een lip. wat kan ik nog meer doen? ik heb wel gelezen over een blik met knikkers naast hem gooien maar dan schrikt de kat ook dat heeft geen zin kan het ook met een plante spuit? als hij uitvalt moet je hem straffen maar bij welk gedrag moet je hem in boven staande situatie belonen? de katten reageren door naar cesar te blazen als hij te dicht bij komt, verder zijn ze op hun hoede als hij uitvalt vluchten ze.
ik hoop dat jullie mij willen helpen. als het kan plaats ik dit ook in het opvoedings topic.
alvast bedankt michiel
Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
michiel heeft meteen een vraag
Moderator: moderatorteam
-
michielK
- geregistreerd lid
- Hanneke2
- Zeer actief
- Aantal honden: 2
Re: michiel heeft meteen een vraag
Ah, ik had in je ander topic gerageerd, maar je hebt hem dus inderdaad nog maar net. Dat is goed.
Ik zou in die kop gaan stampen dat katten geweldig en fantastisch zijn. Het gaat nog maanden duren voordat je katten die hond leuk gaan vinden, maar in de tussentijd kan je je hond een hoop aanleren.
Wat ik elders al zei, giga belonen als hij netjes blijft liggen met de katten in de buurt, maar ook heel duidelijk maken dat die katten in jullie huis horen en ongeveer de baas zijn, want dat snapt hij denk ik nog niet zo goed. Dus als er een kat verschijnt, kat heel enthousiast begroeten en direct lekkers uit gaan delen. Niet de katten negeren.
Kat = blije baas = netjes liggen = veel lekkere koekies. Kat & baas zijn hele goeie vrienden. Die infomoet je in die kop van de hond rammen. Ook buiten: kijk een poes, blije baas, hup zit en koekie. En als dat een beetje gaat werken wellicht eens op bezoek bij een hondvriendelijke kat, zodat jij de kat enthousiast kan begroeten en je hond misschien (eerst effe met muilkorf) heel voorzichtig aan die kont kan ruiken.
Ik klets uiteraard alleen maar vanaf afstand, maar lipje optrekken doet een hond niet naar prooi, dus ik zou er zelf wel vertrouwen in hebben. Ik gok dat jullie een beetje gespannen afwachtend blijven zitten als de katten door de kamer lopen. Niet meer doen. Kroelen met en kletsen tegen de katten, heel duidelijk maken dat zij de top van de roedel zijn. Die katten zijn onzelieveheer en Sinterklaas, en als ze langslopen is dat al reden voor Frolic met slagroom.
Ik vrees dat mijn hele advies nogal onsamenhangend is, maar ik heb 2 herplaatsers die geen katten gewend waren, en toen de eerste hond binnen kwam had ik twee katten die nog nooit met een hond in 1 huis hadden gewoond, en met mijn 'methode' heb ik nu een stel honden en katten dat prima met elkaar overweg kan, van kopjes en lebbers geven tot serieus met elkaar spelen.
Ik zou in die kop gaan stampen dat katten geweldig en fantastisch zijn. Het gaat nog maanden duren voordat je katten die hond leuk gaan vinden, maar in de tussentijd kan je je hond een hoop aanleren.
Wat ik elders al zei, giga belonen als hij netjes blijft liggen met de katten in de buurt, maar ook heel duidelijk maken dat die katten in jullie huis horen en ongeveer de baas zijn, want dat snapt hij denk ik nog niet zo goed. Dus als er een kat verschijnt, kat heel enthousiast begroeten en direct lekkers uit gaan delen. Niet de katten negeren.
Kat = blije baas = netjes liggen = veel lekkere koekies. Kat & baas zijn hele goeie vrienden. Die infomoet je in die kop van de hond rammen. Ook buiten: kijk een poes, blije baas, hup zit en koekie. En als dat een beetje gaat werken wellicht eens op bezoek bij een hondvriendelijke kat, zodat jij de kat enthousiast kan begroeten en je hond misschien (eerst effe met muilkorf) heel voorzichtig aan die kont kan ruiken.
Ik klets uiteraard alleen maar vanaf afstand, maar lipje optrekken doet een hond niet naar prooi, dus ik zou er zelf wel vertrouwen in hebben. Ik gok dat jullie een beetje gespannen afwachtend blijven zitten als de katten door de kamer lopen. Niet meer doen. Kroelen met en kletsen tegen de katten, heel duidelijk maken dat zij de top van de roedel zijn. Die katten zijn onzelieveheer en Sinterklaas, en als ze langslopen is dat al reden voor Frolic met slagroom.
Ik vrees dat mijn hele advies nogal onsamenhangend is, maar ik heb 2 herplaatsers die geen katten gewend waren, en toen de eerste hond binnen kwam had ik twee katten die nog nooit met een hond in 1 huis hadden gewoond, en met mijn 'methode' heb ik nu een stel honden en katten dat prima met elkaar overweg kan, van kopjes en lebbers geven tot serieus met elkaar spelen.
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
- Marjoleine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
- Contacteer:
Nou, ongeveer wat Hanneke zegt dus 
Ik zou de clicker gaan gebruiken hierbij.
Weet niet of je dat kunt? Dat werkt over het algemeen super.
In elk geval, als de hond dat ding eenmaal snapt is het relatief simpel (vooral omdat het binnen is) hem te leren dat katten = kijken naar de baas = braaf en click = koekje.
Dat is een stap van katten zijn okee, en enkele stappen van "als ik lief ben tegen katten ben ik de leukste hond van de wereld".
Het is goed te doen, zolang je maar leuk en gezellig blijft, niet gaat straffen (als je timing niet deugt komt het niet goed namelijk) en de hond daardoor dus gaat leren dat katten niet om te jagen maar om te negeren zijn, omdat dat meer oplevert.
Succes!
Ik zou de clicker gaan gebruiken hierbij.
Weet niet of je dat kunt? Dat werkt over het algemeen super.
In elk geval, als de hond dat ding eenmaal snapt is het relatief simpel (vooral omdat het binnen is) hem te leren dat katten = kijken naar de baas = braaf en click = koekje.
Dat is een stap van katten zijn okee, en enkele stappen van "als ik lief ben tegen katten ben ik de leukste hond van de wereld".
Het is goed te doen, zolang je maar leuk en gezellig blijft, niet gaat straffen (als je timing niet deugt komt het niet goed namelijk) en de hond daardoor dus gaat leren dat katten niet om te jagen maar om te negeren zijn, omdat dat meer oplevert.
Succes!
- Hanneke2
- Zeer actief
- Aantal honden: 2
Da's een goeie tip van Marjoleine, met jouw mix denk ik dat je inderdaad heerlijk dingen kan trainen met de clicker. Eerst even een paar dagen simpele dingen oefenen zoals ZIT en weetikveel, POOT ofzo om het hele idee van de clicker duidelijk te maken, en dan gaan clicken als hij naar jou kijkt op het moment dat er een kat in beeld komt. Clicken als hij voorzichtig kwispelt naar een kat, en zo verder. En veeeel koekies geven.
Ik zou dolgraag zelf wat meer willen trainen met de clicker, maar voor mijn honden lijkt het niet weggelegd. Soms probeer ik het weer eens, maar Jack blijft helemaal uit zijn dak gaan als hij de clicker alleen maar ziet, wordt 1 brok spanning, wil het ding likken en gaat al zijn 'kunstjes' doen, en kan uiteindelijk niks nieuws leren omdat hij veel te gefocussed is op dat stomme ding. Lilo vindt het geluid doodeng, dus dat wordt al helemaal niks.
Ik zou dolgraag zelf wat meer willen trainen met de clicker, maar voor mijn honden lijkt het niet weggelegd. Soms probeer ik het weer eens, maar Jack blijft helemaal uit zijn dak gaan als hij de clicker alleen maar ziet, wordt 1 brok spanning, wil het ding likken en gaat al zijn 'kunstjes' doen, en kan uiteindelijk niks nieuws leren omdat hij veel te gefocussed is op dat stomme ding. Lilo vindt het geluid doodeng, dus dat wordt al helemaal niks.
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes