Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Uitlooplijn

Forum voor opmerkingen en vragen over de verzorging van de hond. (bv vragen over huid, haar, nagels, etc.)
Tevens een plek voor vragen over riemen, manden, kleding, etc

Moderator: moderatorteam

Hinke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hatsjoehondje en een geleidehond van vriend
Aantal honden: 2

Uitlooplijn

Ongelezen bericht door Hinke »

Wat zijn jullie ervaringen met de uitlooplijn?
Waarom zijn jullie ervoor, of juist er tegen?

Vandaag is mijn uitlooplijn geknapt. Basco had 'm in gebeten en toen knapte die toen ik er een ruk aangaf.
Op hondencursus zijn ze tegen een uitlooplijn omdat de hond altijd een beetje moet trekken.
Ik vind een uitlooplijn juist heerlijk. Omdat de lijn dan niet zo raar tussen de poten van Basco komt.
Ik kreeg het advies om niet weer een uitlooplijn te kopen. Wat is jullie mening?
Groetjes van Hinke

En een poot van Basco en Vronie
Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Re: Uitlooplijn

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

Elke riem kan knappen. Ben zijn slipketting is zelfs een keer geknapt.
Hij loopt ook met een rollijn, om hem zodoende meer bewegingsvrijheid te kunnen geven.
Zou het gewoon weer kopen, Wel een degelijk merk.
** Angela **
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse herder
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door ** Angela ** »

Ik heb er zo een

Afbeelding

Heb ik al bijna 5 jaar en dr mankeert nog niets aan.

Eerst gebruikte ik hem voor de snelle p&p rondjes, en toen Kenji nog klein was omdat ze nog niet los kon.
Nu loopt Elena er vaak op omdat ze niet los mag hier in de buurt en zo heeft ze nog een btje vrijheid.

Waar je wel heel goed op moet letten is t aantal kg die hij kan hebben.
Ik heb toen als ik me niet vergis die tot 50 kg genomen.
En das nu maar goed ook, want mijn reu weegt zo'n 40 kg en die kan heel hard trekken ;)
Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints
Jenny
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Beagle!

Ongelezen bericht door Jenny »

Het klopt inderdaad dat ze er meer mee gaan trekken, hier in iedergeval wel. Want ze weten nooit hoelang de riem is!

Maar desondanks zou ik niet zonder kunnen hoor! Je hoeft niet iedere keer te stoppen als ze plassen of wat ruiken. Ik kan dan gewoon doorlopen en de hond krijgt geen ruk in de nek.
Ik loop er, als ze niet los kan, altijd mee.
Lysette
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Lysette »

Ik vind het ondingen :mrgreen: Maar we hebben ze wel. Als Ziva loops is en niet los kan gebruiken we hem bijv. Maar als ze verder gewoon los kunnen lopen, lopen ze de korte rondjes aan een gewone lijn. Ik mis een beetje controle met zo'n lijn. Ik gebruik hem wel alleen i.c.m. een tuig, want soms denken ze nog wel eens, joehoeeeeee lekker los en nemen een sprintje... dat vang ik liever op met een tuig.
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding foto

In liefdevolle herinnering; Job & Floor
Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

Jenny schreef:Het klopt inderdaad dat ze er meer mee gaan trekken, hier in iedergeval wel. Want ze weten nooit hoelang de riem is!

Maar desondanks zou ik niet zonder kunnen hoor! Je hoeft niet iedere keer te stoppen als ze plassen of wat ruiken. Ik kan dan gewoon doorlopen en de hond krijgt geen ruk in de nek.
Ik loop er, als ze niet los kan, altijd mee.
Nou hier niet, helemaal geen last van een trekkende hond ;)
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door gyanty »

Kay is nu een jaar en loopt er nu sinds een tijd ook mee. Ik vind het erg fijn om mee te lopen. Vooral de laatste ronde door de wijk. Maar ik loop er steeds vaker mee. Kay weet heel goed hoe lang de flexlijn is hoor. Een goede flexlijn rolt op zijn uiteinde zwaarder en Kay mindert dan vaart. Soms moet ik hem er wel even attent op maken als hij te enthousiast is.
Tja trainingstechnisch is het misschien niet goed, maar so what. Ik en mijn hond zijn blij met de beweging. Bij ons is de oude flex (nog van de vorige hond) inmiddels wel stuk, omdat hij erin gehapt heeft en eigenlijk voor een net iets lichtere categorie is. Heb nu een nieuwe tot 35 kilo (en Kay is nog geen 20 kilo) en je merkt dat dat wel beter is. Op het binnenwerk overigens heb je een jaar garantie. Ik persoonlijk hou niet van die lijnen met het dunne draadje, maar met het wat dikker 'lint' Dit zie je beter (en andere mensen op straat ook, ander verkeer) en vind ik minder eng om in verstrikt in te raken (dun lint doet erg zeer dan, ken zelfs mensen die met korte broeken weer en nogal behoorlijk door verwond zijn geraakt)
Afbeelding
chrico
Zeer actief

Ongelezen bericht door chrico »

Ik heb de flex giant voor de honden en vind ze ideaal. De giant heeft geen koord maar een lint. Qua trekken vin dik het geen verschil maken
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding afbeelding
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
Madelief
Zeer actief
Mijn ras(sen): berger de brie débris & beauceron
Contacteer:

Ongelezen bericht door Madelief »

Ik vind het ook prettig om er één te hebben. Ik gebruik hem zelden, maar wel inderdaad tijdens de loopsheid bijvoorbeeld.
Ook toen Yanthe haar gebroken teen had liep ze aan de flex.

S'avonds ga ik wel eens naar een grasje langs de straat voor alleen maar het laatste plasje. Dan heb ik Yanthe vaak aan de flex, omdat ik niet wil dat ze per ongeluk de straat op schiet. Bonha loopt dan gewoon los. De flex is dan prettiger dan een gewone lijn omdat ik dan niet mee het gras op hoef :ok: .

En ik zou het in een buurt waar ze niet zo makkelijk los kunnen ook prettiger vinden, of bij aanlijn-wandelingen. Een hond aan een flex kan gewoon relatief vrij bewegen en dat geeft een enorme meerwaarde.

Nadelen zijn er wel. Dat het het trekken in de hand werkt vindt ik wel meevallen. Dat hoeft niet. Je kunt juist ook trainen op wachten bij de stoep ermee bijvoorbeeld. Dat je de hond vrij laat gaan en kan stoppen als het fout gaat. Ik hbe Yanthe geleerd dat als ik "genoeg" zeg, dat ze moet inhouden. En als ze dan doorloopt sta ik stil en moet ze eerst terugkomen om vergiffenis :smile: :smile: . Nee, gewoon helemaal terug komen lopen. Ook als ze het einde van de lijn (8meter) raakt moet ze terug.

Nadelen zijn wel dat je niet goed kunt corrigeren in geval van gevaar. Als je langs een straat loopt en zij gaat 5 meter voor je de straat op dan kun je op het knopje drukken wat je wil....maar ze heeft voldoende lijn om zichzelf in gevaar te brengen.
Verder kan die draad natuurlijk brandwonden geven. En in mijn geval heeft Yanthe een dame in het park een gebroken arm bezorgd door heel plost rakelings voor haar langs te schieten waarna de vrouw over de draad struikelde en viel :N: .

Zelf ben ik er ook mee gevallen. Omdat ik achter een hekje bleef haken terwijl ik stom genoeg zelf al op 5 meter het slot erop zette en Yanthe nog in volle vaart was. En dat terwijl ze bij de 8 meter altijd stopte.... :roll: . Afijn...omdat ik viel met iets (dat kastje waar de lijn inzit) in mijn hand en dus met opengesperde hand viel is mijn duim "eruit geklapt". Bandjes gescheurd en van zijn plek. Nog nooit zoveel pijn gehad. Dus ja, ik ken de nadelen.

En toch gebruik ik hem al 9 jaar af en toe naar tevredenheid. Ik ben wel voorzichtigre geworden, dat laat zich raden!
groetjes Madelief en Yanthe
Afbeelding
Het huishouden van Yanthe Steen: Beaucerons de la Bonhardiesse
Voor altijd in mijn hart. Bonha '00 - 26-02-2013
samantha!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door samantha! »

Als ik met beide honden tegelijk loop lopen ze altijd aan een korte lijn.

Maar als ik met 1 hond wegga zijn ze altijd aan de flex.
Ze mogen niet het eind van de lijn bereiken, en dat doen ze dan ook niet.
Gebeurd het toch een keer moeten ze helemaal terug naast me komen lopen.
Dat gebeurt echt zo goed als nooit, dus ze weten prima wanneer het eind is.
Als ik ze kort naast me wil hebben krijgen ze gewoon dat commando en zet ik de flex op stop met wat ruimte over zodat er geen spanning op staat.
Ik en de hondjes zijn er erg blij mee.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering: Max 09-04-2000/07-11-2011 en Babs 20-12-2005/18-10-2012
chrico
Zeer actief

Ongelezen bericht door chrico »

Madelief schreef:

Nadelen zijn wel dat je niet goed kunt corrigeren in geval van gevaar. Als je langs een straat loopt en zij gaat 5 meter voor je de straat op dan kun je op het knopje drukken wat je wil....maar ze heeft voldoende lijn om zichzelf in gevaar te brengen.
Het is ook niet de bedoeling om 5 meter voor je uit te wandelen op straat. Heeft niets met d elijn van doen maar met degene die hem vasthoud :wink:
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding afbeelding
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

** Angela ** schreef:Ik heb er zo een

Afbeelding

Heb ik al bijna 5 jaar en dr mankeert nog niets aan.

Eerst gebruikte ik hem voor de snelle p&p rondjes, en toen Kenji nog klein was omdat ze nog niet los kon.
Nu loopt Elena er vaak op omdat ze niet los mag hier in de buurt en zo heeft ze nog een btje vrijheid.

Waar je wel heel goed op moet letten is t aantal kg die hij kan hebben.
Ik heb toen als ik me niet vergis die tot 50 kg genomen.
En das nu maar goed ook, want mijn reu weegt zo'n 40 kg en die kan heel hard trekken ;)
Deze heb ik ook, en een 5 mtr dingetje van de Lydl... die gebruik ik vaak in de avond met bluf..
Met die Angela heeft heb ik eens wat problemen gehad omdat er zand tussen was gekomen, koord ging toen niet meer flexibel terug.. maar verder merk ik dat ze weten hoever ze ongeveer kunnen met die lijn... in combi met het niet trekken commentaar van mij als ze wel trekken in de lijn op volle afstand..
Ik gebruikte hem in het begin met Bluf.. wat ik toen een ramp vond.. omdat ze niet al mijn commando's en dingetjes begreep met wandelen over straat... simpele dingen als wacht, ten alle tijden af als ik dat commando gaf .. toen vond ik die flex vrijheid niet handig.. eenmaal dat aangeleerd aan een langere leren lijn ben ik weer verder gegaan met de flex.. en dat werkt nu perfekt vind ik.. als de basis commando;s er maar inzitten.. hier voet zit blijf af etc.. zonder dat je die lijn hoeft te gebruiken.. want flex geeft veel ruimte.. maar ook weinig ruimte om te corrigeren als een bepaald noodzakelijk commando genegeerd wordt als er een auto of andere hond aankomt bijvoorbeeld
Madelief
Zeer actief
Mijn ras(sen): berger de brie débris & beauceron
Contacteer:

Ongelezen bericht door Madelief »

chrico schreef:
Madelief schreef:

Het is ook niet de bedoeling om 5 meter voor je uit te wandelen op straat. Heeft niets met d elijn van doen maar met degene die hem vasthoud :wink:
Nee precies! Daar heb je ook helemaal gelijk in. Maar wel iets om je te realiseren, want ik zie best vaak dat mensen dat niet doorhebben tot er zich een vergelijkbare situatie voordoet. Kan ook elders dan bij een straat zijn. Ze hebben gewoon een straal van "x" meter, afhankelijk van hoever hij uitgerold is. En dat is belangrijk te beseffen. Maar TS heeft al zo'n ding gehad dus heeft dat ongetwijfeld ook ervaren ;-)
groetjes Madelief en Yanthe
Afbeelding
Het huishouden van Yanthe Steen: Beaucerons de la Bonhardiesse
Voor altijd in mijn hart. Bonha '00 - 26-02-2013
blondie
Zeer actief

Madelief schreef:
chrico schreef:
Madelief schreef:

Nee precies! Daar heb je ook helemaal gelijk in. Maar wel iets om je te realiseren, want ik zie best vaak dat mensen dat niet doorhebben tot er zich een vergelijkbare situatie voordoet. Kan ook elders dan bij een straat zijn. Ze hebben gewoon een straal van "x" meter, afhankelijk van hoever hij uitgerold is. En dat is belangrijk te beseffen. Maar TS heeft al zo'n ding gehad dus heeft dat ongetwijfeld ook ervaren ;-)
Had van de week idd bijna een jr onder mijn wielen.. liep ook aan de flex en schoot van de stoep zo de weg op...
flatcoat
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tibetaanse Terriër
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door flatcoat »

chrico schreef:Ik heb de flex giant voor de honden en vind ze ideaal. De giant heeft geen koord maar een lint. Qua trekken vin dik het geen verschil maken
Hier hetzelfde ..... ik vind de flex juist wel fijn omdat je ze toch wat extra ruimte kan geven en qua trekken valt het hier reuze mee.
Marja & Tibetaanse Terriër Ljennah
Flatcoat Beauty (28-10-1998/13-12-2006)
Afbeelding
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

ik kan er niet mee omgaan, denk dat ik ergens een missing link heb of zo :?
Dus hier gaan ze uit aan gewone riemen en Gina aan de lange lijn (15 meter) als we grote wandelingen doen.
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
Renee1966
Zeer actief
Mijn ras(sen): X Duitse Staande Langhaar - Labrador
X Border Terriër - Jack Hussel

Ongelezen bericht door Renee1966 »

renee-uk schreef:ik kan er niet mee omgaan, denk dat ik ergens een missing link heb of zo :?
Dus hier gaan ze uit aan gewone riemen en Gina aan de lange lijn (15 meter) als we grote wandelingen doen.
Hier precies zo.
Heb 'm een paar x gebruikt, de laatste wilde ze ineens ergens naartoe rennen (mocht niet).
Ze luisterde niet, dus ik probeer haar binnen te halen door het lijntje vast te pakken, AUW!, vel hing eraan, heb het ding aan de kapstok gehangen en niet meer gebruikt.

Ik neem wel mijn riem en een gewone lange lijn mee (nu 13 meter) :ok:
Sita
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sita »

Mijn schoonmoeder laat de honden altijd uit aan de flex. Ze durft de honden niet los te laten en zo hebben ze nog prima bewegingsruimte. 's Ochtends laat ik ze ook vaak uit met de flex. Als ik moet werken, kan ik het niet hebben als ze achter een konijntje aan rennen. En die krengen lopen hier in overvloed. Qua trekken vind ik het echt mee vallen. Zo hard hoeven ze niet te trekken om vooruit te komen en het verschil tussen een gewone lijn en de flex hebben ze erg snel door.

Tijdje met een lange lijn gelopen ivm het niet terug komen van Taro. Maar geef mij dan maar een flexi. Wat een gedoe. Hoe vaak ik niet vast heb gestaan in de bosjes. En die lijn wordt ook ongelooflijk vies van het slepen. Of ik deed iets verkeerd :wink:
Groetjes Yvette, Sita, Taro en Rowan

Afbeelding
Felix
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door Felix »

Wat erop tegen is, tegen zo'n lijn? Nou, de antwoorden kunnen legio zijn ;)

Ik noem alleen al het leren trekken aan de riem door de hond, iets wat je nou nét niet wilt lijkt me :)

En wat ik zelf als een hele grote ergenis beschouw, is dat als je eens door de wijk heen loopt met je hond, er dan van alles luid keffend op je af komt, en 25 meter verderop, staat mijnheer of mevrouw met het uiteinde van de rollijn fikkie of bello spreekwoordelijk binnen te hengelen :blauwoog:

En voor de rest, als je het heel simpel bekijkt, dan mogen die uitrollijnen niet eens in veel gemeentes in Nederland, als je de plaatselijke verordering bekijkt, dan moet de hond aangelijnt zijn, met maximaal 1,5 meter aan lijnt (gemeten van je hand, tot aan de nek van de hond) ;)

En ohja .. Iedere lijn kan knappen, zelfs de hele dure lederen lijntjes :D
Hinke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hatsjoehondje en een geleidehond van vriend

Ongelezen bericht door Hinke »

Bedankt voor jullie reacties.
Mijn vriend heeft de uitlooplijn, of zoals jullie 'm noemen, flexlijn, gerepareerd.
Ik merkte wel dat Basco minder trekt als hij aan de "gewone" lijn loopt. Maar ik vind het hopeloos hoe die lijn dan verstrikt raakt in zijn pootjes. Dus nu doe ik hem een tuigje om, maar dat is ook niet alles.
Mijn vriend heeft overal lak aan en loopt gewoon met halsband en flexlijn.
Groetjes van Hinke

En een poot van Basco en Vronie
wenche
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2x kruising mechelaar

Ongelezen bericht door wenche »

Ik heb een schurft hekel aan die dingen... Mensen laten hun honden aan het eind van de lijn spelen met andere honden, waardoor de lijn "schuurt" langs de andere hond (mijn hond heeft eens knel gezeten in zo'n lijn van een andere hond)
Ze schuren langs de benen van andere mensen (want ja, de hond wil toch even snuffelen)
Je kunt ze niet sturen, mensen denken vaak, het is een lange lijn, laat maar vieren, komt wel goed....

Ook heb ik eens toen ik nog op de dierenambu zat een hondje (dood) uit een lift moeten halen... Baasje stond al buiten de lift, hondje er nog in, lift ging omhoog... Nou je snapt daarna heel goed wanneer die dingen ondingen zijn...

Doe mij maar gewoon een normale riem en als een hond niet los kan een longeerlijn en dan nog alleen op speelvelden...
Op/langs de gewone weg altijd aan een gewone korte riem...
Afbeelding
Renske
Zeer actief
Mijn ras(sen): kooikerhondje en lundehund

Ongelezen bericht door Renske »

Ik vind ze ideaal! Alleen kunnen ze niet met deze lijn om met andere honden spelen, daar moet je allert op zijn. Mijn oudje van 13 hoort alles niet meer goed en gaat dus niet meer los. Op deze manier heeft ze flink wat ruimte om te snuffelen. Lumi durfde ik pas los te laten lopen toen ze 1,5 jaar was. Het was echt heel saai geweest voor haar zonder fleriem.

En vandaag reed de auto voor mij een hond aan. Deze liep los in het bos, waar het niet mag. Misschien lullig, maar als de hond aan een flex had gezeten was dit waarschijnlijk niet gebeurd. Hij leek wel last te hebben van zijn pootje, dus nog behoorlijk goed afgelopen.
blondie
Zeer actief

Renee1966 schreef:
renee-uk schreef:ik kan er niet mee omgaan, denk dat ik ergens een missing link heb of zo :?
Hier precies zo.
Heb 'm een paar x gebruikt, de laatste wilde ze ineens ergens naartoe rennen (mocht niet).
Ze luisterde niet, dus ik probeer haar binnen te halen door het lijntje vast te pakken, AUW!, vel hing eraan, heb het ding aan de kapstok gehangen en niet meer gebruikt.

oei ja... dat is wel een nadeel idd... heb ook aardige brandwonden aan mijn vingers gehad toen een amstaf inene de straat overstak om richting Finn en Bluf te komen.. ik lette meer op Finn dat die niet in conflict zou komen met de reu en ineens voel ik Bluf richting die hond schieten.. zij zat aan de flex die ik dus vastgreep :oeps: AUUUUW.. het voelde alsof ik diepe sneeen in mijn vingerkootjes had.. bleken achteraf drie grote brandblaren te zijn....
Nog geen twee dagen erna schoot er een duitse herder vanaf de overkant van de straat op ons af.. waarop Bluf aan de flex reageerde.. flex sloeg over mijn bovenhand heen.. hoppa weer twee wonden.. dat is dan wel weer een nadeel :idea:
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

blondie schreef:
Renee1966 schreef:
Hier precies zo.

oei ja... dat is wel een nadeel idd... heb ook aardige brandwonden aan mijn vingers gehad toen een amstaf inene de straat overstak om richting Finn en Bluf te komen.. ik lette meer op Finn dat die niet in conflict zou komen met de reu en ineens voel ik Bluf richting die hond schieten.. zij zat aan de flex die ik dus vastgreep :oeps: AUUUUW.. het voelde alsof ik diepe sneeen in mijn vingerkootjes had.. bleken achteraf drie grote brandblaren te zijn....
Nog geen twee dagen erna schoot er een duitse herder vanaf de overkant van de straat op ons af.. waarop Bluf aan de flex reageerde.. flex sloeg over mijn bovenhand heen.. hoppa weer twee wonden.. dat is dan wel weer een nadeel :idea:
doe mij dus maar gewone riemen ;)
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
Budkes
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders, Jack Russell Terriërs en een Welsh Corgi Pembroke

Ongelezen bericht door Budkes »

wenche schreef:Ook heb ik eens toen ik nog op de dierenambu zat een hondje (dood) uit een lift moeten halen... Baasje stond al buiten de lift, hondje er nog in, lift ging omhoog... Nou je snapt daarna heel goed wanneer die dingen ondingen zijn...
Dat heb ik hier gehad met een vriendin met een normale riem. Bleef ook gewoon hangen op het handvat. Dat maakt dus geen verschil.
Gelukkig stonden wij mét hond in de lift. Dus konden we de noodstop indrukken en daarna de riem afdoen. Met de hond was er niets aan de hand.
Ik was zelf geen voorstander van de flex en heb pas onlangs een flex gekocht voor Bugsy. Omdat ie doof werd, slechter zag en af en toe de weg kwijt was, moest hij aan de lijn. Daar werd dat hondje zo doodongelukkg van dat ik een flex voor hem heb gekocht. Dat vond hij toch wat prettiger. Hij heeft hem helaas maar kort nodig gehad :( maar nu gebruik ik hem af en toe voor Perry de 6 mnd oude pup. Op plaatsen waar ik hem nog niet los durf te laten, hij loopt 90% van de tijd los.
Ik heb eigenlijk niet de indruk dat hij daarvan gaat trekken aan de lijn, terwijl ik dat vroeger ook braaf liep te verkondigen tegen mijn puppycursisten :lol1: .
Gr. Aniek

Afbeelding
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door gyanty »

Tja hier komen weer allemaal verhalen van mensen die gevallen kennen waar het misgaat. Tja ik ken genoeg gevallen van geflipte honden die altijd aan een korte lijn zitten. Daarom vervloek ik de hond of de soort lijn nog niet, maar de baas. Of baasjes die ook onhandig zijn met een gewone leren riem, die bij nat weer glad geworden is en uit de handen glijd, of een baas die een trekken hond met een schurende nylonriem ook laten glippen. Tja dat zegt meer over de baas dan over het product zelf. Een hond aan een flex moet dezelfde commando's kunnen als een loslopende hond, omdat je inderdaad niet kunt sturen (corrigeren? Dacht dat we allemaal van het positief trainen waren, dus waarom corrigeren? :tong: haha). Kan hij dat nog niet, dan hoort hij nog niet een een flex. En tja als je van veel gemeentes maar een x aantal meter lijn mag, dan mag een longeerlijn van 8 of 10 meter ook niet :neenee: . Ik vind die bemoeienis van de gemeente echt te ver gaan. Ik bepaal zelf wel hoe ik mijn hond onder controle houd (flex zeker niet langer dan 5 meter, langer flex vind ik onhandig). Ik voldoe gewoon op dat punt aan aanlijnen, punt uit. Geen hondenbrigade die mij gaat aanspreken op mijn aangelijnde hond of die er een meetlint bij houdt hoor. Ze zijn al lang blij als de hond is aangelijnd...
Afbeelding
Budkes
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders, Jack Russell Terriërs en een Welsh Corgi Pembroke

gyanty schreef:Tja hier komen weer allemaal verhalen van mensen die gevallen kennen waar het misgaat. Tja ik ken genoeg gevallen van geflipte honden die altijd aan een korte lijn zitten. Daarom vervloek ik de hond of de soort lijn nog niet, maar de baas. Of baasjes die ook onhandig zijn met een gewone leren riem, die bij nat weer glad geworden is en uit de handen glijd, of een baas die een trekken hond met een schurende nylonriem ook laten glippen. Tja dat zegt meer over de baas dan over het product zelf. Een hond aan een flex moet dezelfde commando's kunnen als een loslopende hond, omdat je inderdaad niet kunt sturen (corrigeren? Dacht dat we allemaal van het positief trainen waren, dus waarom corrigeren? :tong: haha). Kan hij dat nog niet, dan hoort hij nog niet een een flex. En tja als je van veel gemeentes maar een x aantal meter lijn mag, dan mag een longeerlijn van 8 of 10 meter ook niet :neenee: . Ik vind die bemoeienis van de gemeente echt te ver gaan. Ik bepaal zelf wel hoe ik mijn hond onder controle houd (flex zeker niet langer dan 5 meter, langer flex vind ik onhandig). Ik voldoe gewoon op dat punt aan aanlijnen, punt uit. Geen hondenbrigade die mij gaat aanspreken op mijn aangelijnde hond of die er een meetlint bij houdt hoor. Ze zijn al lang blij als de hond is aangelijnd...
:ok:
Gr. Aniek

Afbeelding
Joera
Zeer actief
Mijn ras(sen): Oudduitse herder & Rhodesian Ridgeback

Ongelezen bericht door Joera »

Ik heb ze áltijd aan de flex. Beide en tegelijk ook. Vind het heerlijk, hoef ik niet mee het gras in om een lekker poep of plasplekje te vinden. Bij mensen passeren of gewoon op de stoep zet ik de flex altijd vast op de kortste stand. Maar ik vind de handvatten van de flexlijn handig vasthouden. Ze snijden niet. Ik heb ook nog een nylon politielijn en daar snij je heel je handen aan open als ze gaan trekken. Mijn honden mogen absoluut niet spelen aan de riem, niet met elkaar en niet met een ander. Ook weten ze dondersgoed dat er niet getrokken word aan de lijn en ik krijg ook niet de indruk dat ze leren trekken door een flexlijn.
Afbeelding
Felix
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door Felix »

Joera schreef:Ik heb ze áltijd aan de flex. Beide en tegelijk ook. Vind het heerlijk, hoef ik niet mee het gras in om een lekker poep of plasplekje te vinden. Bij mensen passeren of gewoon op de stoep zet ik de flex altijd vast op de kortste stand. Maar ik vind de handvatten van de flexlijn handig vasthouden. Ze snijden niet. Ik heb ook nog een nylon politielijn en daar snij je heel je handen aan open als ze gaan trekken. Mijn honden mogen absoluut niet spelen aan de riem, niet met elkaar en niet met een ander. Ook weten ze dondersgoed dat er niet getrokken word aan de lijn en ik krijg ook niet de indruk dat ze leren trekken door een flexlijn.
Dan moet je het eens proberen met een lederen politie lijntje, die zijn 10x beter als die nylon gevallen of die flex lijnen ;)
Budkes
Zeer actief

Felix schreef:
En voor de rest, als je het heel simpel bekijkt, dan mogen die uitrollijnen niet eens in veel gemeentes in Nederland, als je de plaatselijke verordering bekijkt, dan moet de hond aangelijnt zijn, met maximaal 1,5 meter aan lijnt (gemeten van je hand, tot aan de nek van de hond) ;)
:ugh: Het lijkt nu net of ik jou steeds ga lopen verbeteren, en dat is niet echt mijn bedoeling maar dit klopt niet.
Die 1,5 meter geldt namelijk alleen voor honden die een aanlijngebod opgelegd hebben gekregen door de Gemeente na een incident.
En niet voor de aanlijnplicht......Dus al loopt je hond aan een 10 meter lijn, als ie maar is aangelijnd.
Gr. Aniek

Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Verzorging en toebehoren”