Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Vervilting achter de oren

Forum voor opmerkingen en vragen over de verzorging van de hond. (bv vragen over huid, haar, nagels, etc.)
Tevens een plek voor vragen over riemen, manden, kleding, etc

Moderator: moderatorteam

Carma
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising labrador/bordercollie

Vervilting achter de oren

Ongelezen bericht door Carma »

Lynn is mijn eerste hondje met wat langer haar en ik stuit gelijk al op iets waarvan ik niet weet hoe ik het op moet lossen :ugh:
Het haar achter haar oren is gaan vervilten. Achter beide oren hangt een plakaat vervilte vacht. Met een kammetje is dit volgens mij niet meer goed te krijgen. Kan ik deze het beste eraf knippen of zijn er nog andere manieren?
En hoe vaak moet je vervolgens borstelen om dit te voorkomen?
Afbeelding
Kit
Erelid
Mijn ras(sen): Podenco Ibicenco
Aantal honden: 2

Re: Vervilting achter de oren

Ongelezen bericht door Kit »

Ozzy had dat ook vaak, ondanks regelmatig kammen, wij knipten ze weg
Rosita Compagner
Zeer actief
Mijn ras(sen): waterhonden
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rosita Compagner »

Lekker laten zitten tot na de doedag dus :ok:
Renske
Zeer actief
Mijn ras(sen): kooikerhondje en lundehund

Ongelezen bericht door Renske »

Ik doe altijd het volgende. Als ze nog klein zijn, dan kun je ze eruit plukken. Is de klit wat groter, dan (het grootste gedeelte ) er uit knippen en een beetje bij plukken. Op een gegeven moment weet je waar de klitten kunnen ontstaan en daar kam ik ze altijd extra. Op die manier kom ik hooguit incidenteel een klein klitje tegen. Naast achter de oren wil de broek bij die van mij ook wel klitten.
freskin
Zeer actief
Mijn ras(sen): schotse herder, SWH

Ongelezen bericht door freskin »

Ik knip klitten er meestal uit met de efileerschaar. Daarna een paar keer per week kammen of borstelen op de plaatsen waar vaak klitten ontstaan: achter de oren dus, de broek en de oksels. Ook controleren na het zwemmen als de vacht weer droog is. :wink:
groetjes, ingrid

Afbeelding AfbeeldingTARAK
marye
Zeer actief
Mijn ras(sen): Caja, een Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door marye »

Ik zou de ergste klitten eruit knippen en verder plukken (als het plukbaar is).
Bij Caja moeten bijvoorbeeld de haren achter de oren regelmatig geplukt worden om het klitten te voorkomen.
Afbeelding
Marion.

Ongelezen bericht door Marion. »

Carma schreef:En hoe vaak moet je vervolgens borstelen om dit te voorkomen?
Gewoon heel veel kroelen, dan krijgt het geen kans om te vervilten. Hier heeft (meestal Miep) wel wat klitjes in d'r broek, want daar kroel ik niet zoveel. En borstelen doe ik al helemaal nooit. Maar goed, ze gaan wel 3x per jaar naar een trimmer, dat dan weer wel. Ik ben wat dat betreft een beetje lui :ugh:
Carma
Zeer actief

Rosita Compagner schreef:Lekker laten zitten tot na de doedag dus :ok:
:idea:
freskin schreef:Ik knip klitten er meestal uit met de efileerschaar. Daarna een paar keer per week kammen of borstelen op de plaatsen waar vaak klitten ontstaan: achter de oren dus, de broek en de oksels. Ook controleren na het zwemmen als de vacht weer droog is. :wink:
:oeps: Wat voor schaar?! :oeps:
marye schreef:Ik zou de ergste klitten eruit knippen en verder plukken (als het plukbaar is).
Bij Caja moeten bijvoorbeeld de haren achter de oren regelmatig geplukt worden om het klitten te voorkomen.
Als jij mij zondag nou even verteld of het plukbaar is? :mann:
Marion. schreef:
Carma schreef:En hoe vaak moet je vervolgens borstelen om dit te voorkomen?
Gewoon heel veel kroelen, dan krijgt het geen kans om te vervilten. Hier heeft (meestal Miep) wel wat klitjes in d'r broek, want daar kroel ik niet zoveel. En borstelen doe ik al helemaal nooit. Maar goed, ze gaan wel 3x per jaar naar een trimmer, dat dan weer wel. Ik ben wat dat betreft een beetje lui :ugh:
Haha, dat komt wel goed, want dat vinden we allebei heerlijk :wink:
Krijg deze plakaten echter niet weg gekroelt :ugh:
Afbeelding
Lysette
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Lysette »

Wij gebruiken meestal een slicker borstel als het nog niet zo erg is. Dan krijg je het meeste er wel uit. Je kunt het inderdaad ook wat wegplukken. Bij Ziva haal ik niet alles weg, want dan krijgt ze een jongenshoofd :mrgreen: Hier wordt het gewoon geborstels als we merken dat het begint te klitten. Eens in de twee weken ofzo :denken:
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding foto

In liefdevolle herinnering; Job & Floor
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

Rosita Compagner schreef:Lekker laten zitten tot na de doedag dus :ok:
:idea:
freskin schreef:Ik knip klitten er meestal uit met de efileerschaar. Daarna een paar keer per week kammen of borstelen op de plaatsen waar vaak klitten ontstaan: achter de oren dus, de broek en de oksels. Ook controleren na het zwemmen als de vacht weer droog is. :wink:
Carma schreef::oeps: Wat voor schaar?! :oeps:
Afbeelding

zo 1, je hebt ook enkel getande ( dit is dus een vb he, je hebt diverse soorten)

ik gebruik hem voor Bo ook, die heeft ook enorm snel viltjes in zijn broek of oren, dus idd bijhouden, maar soms ben ik toch te laat, zeker als het weer is, dat hij veel in het water zit of sowieso nattig word..
Laatst gewijzigd door yamie op 04 aug 2010 16:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Marion.

Ongelezen bericht door Marion. »

Carma schreef:Krijg deze plakaten echter niet weg gekroelt :ugh:
Nee, als ze er al zitten krijg je ze niet weggekroeld nee. Ga maar naar Rosita en Vosse op de doe-dag, komt best goed ;)
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Machie »

Khaya&Jingo hebben dezelfde ellende. Klitten in de broek en achter de oren. We borstelen ze 1 keer per week en knippen grote klitten eruit dan :) Gewoon met een klein schaartje :)
Achter de oren pluk ik het haar ook vaak met mijn vingers uit elkaar :)
spijkerhond
Zeer actief
Mijn ras(sen): Flatcoated retriever en Australian Shepherd

Ongelezen bericht door spijkerhond »

klitten en dreadlocks knip ik weg met een gewone schaar. Ook overdreven vlasplukken rondom de oren knip ik soms weg want dat scheelt al de helft in het ontstaan van de klitten. De efileerschaar gebruik ik alleen voor de afwerking en uitdunning zodat het ''happerige'' van de schaar er weer af gaat en het er natuurlijker uitziet.
marye
Zeer actief
Mijn ras(sen): Caja, een Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door marye »

Ik neem zondag anders ook wel even de efileerschaar mee, dan doen we het gelijk :F:
Afbeelding
Magic
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door Magic »

Ik controleer Magic regelmatig op klitten achter zijn oren, en als ze er zitten/beginnen te komen, dan kam ik ze weg. Meestal ben je met 1x per week controleren wel op tijd om ze nog weg te kunnen kammen. Hele erge vervilting zou ik er idd uitknippen, en daarna bijhouden door 1x per week te controleren.
Afbeelding
Iedere dag feest!
lieke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
Contacteer:

Ongelezen bericht door lieke »

Boutje schreef:Of als je niet wil knippen in de lengte inknippen en dan zijn ze makkelijker uit te kammen.
Haartjes achter sheltieoortjes moet ik ook 1 tot 2 keer per week even vlug de kam door hoor, anders hebben ze zo klitten.
Efileerschaar werkt ook goed.
Dat doe ik ook, in de lengte inknippen met de effileerschaar. Kyra en Lyndie hebben ook snel verviltingen achter de oren. Zolang de klit niet te groot is, spuit ik er wat klittenspray op of bij gebrek daaraan masseer ik wat maizena erin. Daarna met een kam met ongelijke tanden kun je de klit van onderen af eruit kammen. Wel zorgen dat je de klit bovenaf goed tussen de vingers houd zodat je ze geen pijn doet. En elke week minstens 2x controleren en/of doorkammen.
Afbeelding
billy
Erelid
Mijn ras(sen): Fox en Duitse Jacht terrier
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door billy »

Ik kam de klit eruit, even haken achter het begin en trekken :mrgreen: en als hij te groot is even vanaf het begin splijten in kleinere klitjes en dan kammen. :wink:

Ik knip het zomaar nooit weg Inge, weet niet waarom.
Afbeelding
Magic
Zeer actief

Inge O schreef:toch even een praktisch vraagje : waarom proberen jullie allemaal (of toch bijna :mrgreen: ) die klit door te kammen, terwijl het op een plaats is waar je er niks van ziet en waar ze die klit dus beter kwijt dan rijk zijn :oeps: ?
Ik kan alleen voor mezelf spreken, maar de plaats waar Magic klitten krijgt, is dankzij zijn tippende oortjes prima zichtbaar, én de haren daar zijn onderdeel van zijn 'masker'. Wegknippen zou in ons geval dus zichtbaar zijn.
Afbeelding
Iedere dag feest!
Carma
Zeer actief

Lysette schreef:Wij gebruiken meestal een slicker borstel als het nog niet zo erg is. Dan krijg je het meeste er wel uit. Je kunt het inderdaad ook wat wegplukken. Bij Ziva haal ik niet alles weg, want dan krijgt ze een jongenshoofd :mrgreen: Hier wordt het gewoon geborstels als we merken dat het begint te klitten. Eens in de twee weken ofzo :denken:
Slicker borstel....mmmm....ik heb nog veel te leren merk ik wel :oeps:
yamie schreef: zo 1, je hebt ook enkel getande ( dit is dus een vb he, je hebt diverse soorten)

ik gebruik hem voor Bo ook, die heeft ook enorm snel viltjes in zijn broek of oren, dus idd bijhouden, maar soms ben ik toch te laat, zeker als het weer is, dat hij veel in het water zit of sowieso nattig word..
Aha....zo'n schaar zorgt ervoor, als ik het goed begrijp, dat het er wawt natuurlijker uitziet? I.p.v. een rechte hap uit de vacht?
marye schreef:Ik neem zondag anders ook wel even de efileerschaar mee, dan doen we het gelijk :F:
:ok:
Boutje schreef:Of als je niet wil knippen in de lengte inknippen en dan zijn ze makkelijker uit te kammen.
Haartjes achter sheltieoortjes moet ik ook 1 tot 2 keer per week even vlug de kam door hoor, anders hebben ze zo klitten.
Efileerschaar werkt ook goed.
Lynn vind het niet prettig als ik er aanzit, dus ik denk dat knippen in dit geval het beste is. Op de doedag ga ik even bij Rosita en Vosse langs voor een korte onderhouds cursus :mrgreen:
Afbeelding
Lysette
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Lysette »

Carma schreef:
Lysette schreef:Wij gebruiken meestal een slicker borstel als het nog niet zo erg is. Dan krijg je het meeste er wel uit. Je kunt het inderdaad ook wat wegplukken. Bij Ziva haal ik niet alles weg, want dan krijgt ze een jongenshoofd :mrgreen: Hier wordt het gewoon geborstels als we merken dat het begint te klitten. Eens in de twee weken ofzo :denken:
Slicker borstel....mmmm....ik heb nog veel te leren merk ik wel :oeps:
Haha, ik bedoel zo'n ding:
Afbeelding

Je hebt ze ook met beweegbare kop (van les poochs) maar die zijn erg duur. Bovenstaande vind ik ook erg fijn. Ziva's broek wordt ook met zo'n borstel gedaan (wel de les poochs maar die heeft ook een hele dikke broek, en ik had dat ding toch voor Jip :wink: ).
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding foto

In liefdevolle herinnering; Job & Floor
Melanie 74

Ongelezen bericht door Melanie 74 »

Ik knip die verviltingen ook altijd weg.
Ik heb een goede scherpe schaar, die wordt alleen voor de honden gebruikt.

Ik snij eerst de klit door met de schaar, van het oor weg. Dan kun je de klit er vaak zo uit trekken/borstelen omdat het los zit.

De dames spelen nogal met elkaar en pakken elkaar daar graag vast, en dat vervilt dan best snel.
Renske
Zeer actief
Mijn ras(sen): kooikerhondje en lundehund

Ongelezen bericht door Renske »

Mocht je nog scharen willen aanschaffen, bij de HEMA hebben ze de efileerschaar + stompe punt schaar (handig voor haren onder de voetzolen bij te knippen) in het assortiment voor een hele redelijke prijs en een prima kwaliteit.
Carma
Zeer actief

Renske schreef:Mocht je nog scharen willen aanschaffen, bij de HEMA hebben ze de efileerschaar + stompe punt schaar (handig voor haren onder de voetzolen bij te knippen) in het assortiment voor een hele redelijke prijs en een prima kwaliteit.
Goede tip, dank je wel :ok:
Afbeelding
janine
Zeer actief

Ongelezen bericht door janine »

Oeps..Ik moet ook nog wat leren zo te lezen..Ik ben meestal te laat..En dan gaat gewoon de schaar erin..
Nu heeft ze ook weer dood haar waar ik toch maar eens wat aan moet doen..De haren achter de oren zien er namelijk nu niet uit...
Afbeelding
~Suzanne~
Zeer actief

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

Okay... mag ik mij verbazen?

Ik borstel de shelties 1 x per week, maar kam meerdere keren per week de "oksels" en achter de oren even door. Niks geen klitten..... althans, niet zo erg dat er een schaar aan te pas moet komen. En dan nog.. maar heel soms echt een klit, al helemaal geen "vervilte mat". Met respect; dan doe je het vachtonderhoud dus niet goed / vaak genoeg.
Als je dat gewoon goed bijhoudt, dan weet je vanzelf welke hond wat meer verzorging nodig heeft dan de andere.. bij Tristan moet ik het vaker even doorkammen dan bij Merlijn.

Als je je honden gewoon goed bijhoudt met vachtverzorging heb je toch geen/nauwelijks klitten meer? Daarvoor hoe je ze niet show-model-geknipt en geborsteld te houden hoor.. gewoon normaal bijhouden toch??

Guinnie.. ach, die gaat gewoon mee in de wekelijkse borstelbeurt. Klitten heeft zij niet/nauwelijks, maar goed, ze speelt dan ook niet meer en er hangen geen honden in haar kraag (de heertjes onderling hangen bij elkaar in de kraag.. krijg je vanzelf klitten)

Suzanne
Magic
Zeer actief

Suzanne123 schreef:Okay... mag ik mij verbazen?

Ik borstel de shelties 1 x per week, maar kam meerdere keren per week de "oksels" en achter de oren even door. Niks geen klitten..... althans, niet zo erg dat er een schaar aan te pas moet komen. En dan nog.. maar heel soms echt een klit, al helemaal geen "vervilte mat". Met respect; dan doe je het vachtonderhoud dus niet goed / vaak genoeg.
Sja, niet elke hond wordt klitloos afgeleverd bij aankoop. En niet iedereen is zo perfect dat ze hun hond elke week kammen. Bij ons schiet het er ook wel eens een keertje bij in, slecht he? ;) .
Afbeelding
Iedere dag feest!
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Machie »

TSja Suzanne123, misschien zijn jou honden wel heel netjes en trekken ze elkaar niet aan de oren door de modder waardoor werlijk alles in die vacht vastklit. Of ze rennen door het gras met van die bolletjes die 100den klitten geven... Daar helpt wekelijks borstelen echt niet altijd tegen...
~Suzanne~
Zeer actief

Ik ga mijn reputatie waarmaken waarschijnlijk, maar ja, dat vind ik idd slecht.
Een hond heeft last van klitten, dat doet pijn.
Het is toch een kleine moeite om dat als het nodig is zelfs elke dag even te doen?

Ze lopen er hier echt niet elke dag "show-klaar" bij, maar ze worden wel goed bijgehouden. Ik vind dat leuk om te doen, het hoort erbij.. net als uitlaten en eten geven. Kun je ook niet een dagje overslaan toch?

Suzanne
~Suzanne~
Zeer actief

Machie schreef:TSja Suzanne123, misschien zijn jou honden wel heel netjes en trekken ze elkaar niet aan de oren door de modder waardoor werlijk alles in die vacht vastklit. Of ze rennen door het gras met van die bolletjes die 100den klitten geven... Daar helpt wekelijks borstelen echt niet altijd tegen...
Nee, dat doen ze idd niet, maar al deden ze dat wel.. dan borstel ik ze elke dag als dat moet.. in ieder geval die plekken die snel klitten geven...

Maar, ik ga me wel verder verbazen over het gemak waarmee mensen dus de vachtverzorging verwaarlozen... schiet mij maar lek, ik snap het niet ;-((

Suzanne
Magic
Zeer actief

Suzanne123 schreef:Ik ga mijn reputatie waarmaken waarschijnlijk, maar ja, dat vind ik idd slecht.
Een hond heeft last van klitten, dat doet pijn.
Het is toch een kleine moeite om dat als het nodig is zelfs elke dag even te doen?

Ze lopen er hier echt niet elke dag "show-klaar" bij, maar ze worden wel goed bijgehouden. Ik vind dat leuk om te doen, het hoort erbij.. net als uitlaten en eten geven. Kun je ook niet een dagje overslaan toch?

Suzanne
Mijn hond heeft net zoveel last van de klitten als van een blaadje dat in zijn broek zit: geen.
En als het feit dat ik niet op het moment dat twee haartjes mogelijk ruzie gaan krijgen, á la minute klaar staat met borstel en kam mij in jouw ogen een slechte hondenbaas maakt, dan zal dat mij worst wezen :ok: .
Afbeelding
Iedere dag feest!
Plaats reactie

Terug naar “Verzorging en toebehoren”