Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Forum voor opmerkingen en vragen over de verzorging van de hond. (bv vragen over huid, haar, nagels, etc.)
Tevens een plek voor vragen over riemen, manden, kleding, etc
lieke schreef:Ik heb zo'n leren tuig voor Cody waar hij met z'n voorpoten in moet stappen en dan moet ik het op zijn rug vastklikken. Het loopt dus over zijn borst en rug. Ideaal ding. Moet ik er wel bij zeggen dat ik het niet heb tegen het trekken maar Cody heeft de lieflijke gewoonte om achteruit te lopen als hem iets niet zint. Aangezien de schedel van een collie even breed is als zijn hals, glipte de halsband iedere keer af en stond ik als een debiel met een lege riem/halsband in de hand te staren naar een hond die vrolijk wuivend aan de horizon verdween.
Aan de andere kant, de enkele keer dát hij trekt (meestal 's morgens zo'n 100 meter van de tuinpoort omdat hij weet dat zijn ontbijt dan al klaarstaat ), kan ik hem met zijn tuig veel makkelijker naast me houden en de druk zit dus op zijn borst niet meer op hals (of oksels).
Dat was hier dus precies hetzelfde... Charlie's nek is even breed als haar kop; dus was ze er als pupsel zo vandoor als haar iets niet zinde. Dus toen eerst een halfcheck die niet op slip stond. Toch vond ze die helemaal niet prettig; dook steeds met haar kopje weg als ik met de riem aan kwam.
Tegenwoordig een nylon tuig (ze wil nogal eens een onverwachte duik in zee nemen ) en ze staat al braaf klaar als ik met het tuig kom.
Stil staan of omkeren heeft bij haar vanaf dat we haar hadden, met 13 weken, nooit gewerkt. Ze was toen ook nog nooit buiten de tuin geweest, maar toch zou je denken dat een pup daar normaal wel op reageert... Consequent blijven met de maanden wel en nu trekt ze nog zelden...
Wilm@ schreef:Het volgende kun je ook uitproberen. Neem een lange lijn en leg die op de rug van je hond. Halverwege zijn borstkas leg je je vinger op de lijn en draai het een slag naar de andere kant, haal de lijn via de onderkant naar boven en haal het onder de lijn door wat op het ruggedeelte ligt. Nergens knelt het en geen striemen. Het wordt alleen wat strakker wanneer de hond gaat trekken en dat heeft hij snel door.
Wilm@ schreef:Het volgende kun je ook uitproberen. Neem een lange lijn en leg die op de rug van je hond. Halverwege zijn borstkas leg je je vinger op de lijn en draai het een slag naar de andere kant, haal de lijn via de onderkant naar boven en haal het onder de lijn door wat op het ruggedeelte ligt. Nergens knelt het en geen striemen. Het wordt alleen wat strakker wanneer de hond gaat trekken en dat heeft hij snel door.
Ik kan me hier helemaal niets bij voorstellen?
als je rug leest voor borstkas wel?
Je maakt een soort tuigje van een lijn zonder dat het over zn borst gaat denk ik
you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
Ik kan me voorstellen dat een 7 maanden oude bordeauxdog die aan de lijn trekt (laat staan 2) wel even andere maatregelen vraagt dan de gemiddeld hond die toch echt wat minder kracht en gewicht in zich hebben dan dergelijke honden. Ik zie toch wel vaak dat bazen met dergelijk honden wel tijdelijk baat hebben bij een dergelijk hulpmiddel.
De halti of gentle leader heb je zeker gewoon omgedaan en je hond niet eerst eraan laten wennen? Een fout die ik bij veel hondeneigenaren zie. Toch vind ik deze hulpmiddelen voor de gemiddelde hondebaas niet geschikt en zeker niet voor honden van deze leeftijd.
Ik zelf vind de u-lead dan een stuk fijner. Kay heeft er inderdaad ook een aantal weken mee gelopen. Het trekken leerde hij niet af, maar hij trekte in ieder geval minder hard. We zijn inmiddels een andere weg kwa trainen ingeslagen en hebben de u lead niet meer nodig. De u-lead was voor hem overigens ook niet goed passend. Zijn borstband was te kort terwijl de buikband eigenlijk perfect zat.