Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
wassen in de winter schadelijk?
Moderator: moderatorteam
- Robin
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): shi tzu x maltezer x jackrussel Robin en Mikai
- Aantal honden: 2
wassen in de winter schadelijk?
Ik hoor er verschillende verhalen over. Robin is erg smerig en het liefst zouden we haar even (met hondenshampoo) wassen. Maar als dit de vetlaag aantast waardoor ze het heel koud krijgt, natuurlijk niet. Is dat zo? En is het dan mogelijk om met alleen lauwwarm water te wassen?
- Maeve
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Re: wassen in de winter schadelijk?
Dat het de vetlaag aantast valt best mee, tenzij je dagelijks gaat wassen
Maar de meeste hondenshampoos zijn best mild dus dat is geen probleem. Je moet er dan wel op letten dat ze helemaal droog gefohnt word en niet nog halfnat naar buiten gaat. Daar gaat best een uurtje werk in zitten als het niet meer is!
- Robin
- Zeer actief
Ja, dat het tijd kost, weet ik, maar het beestje lijkt nu wel een klein schoffie, ipv het keurig nette trutboomertje wat ze hoort te zijn
Ik weet in elk geval wat ik vanmiddag ga doen
Ik weet in elk geval wat ik vanmiddag ga doen
- Marjoleine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
- Contacteer:
Als wassen in de winter niet mocht waren alle trimsalons in de winter gesloten 
Ik föhn niet of nauwelijks, maar ik was haar na de laatste ronde en laat haar binnen drogen.
Van te voren kam ik haar goed uit (belangrijk!!) en achteraf, als ze droog is, kam ik haar nog een keer.
Ik was niet heel veel, gemiddeld eens per maand.
En ja, ook in de winter
Ik föhn niet of nauwelijks, maar ik was haar na de laatste ronde en laat haar binnen drogen.
Van te voren kam ik haar goed uit (belangrijk!!) en achteraf, als ze droog is, kam ik haar nog een keer.
Ik was niet heel veel, gemiddeld eens per maand.
En ja, ook in de winter
- Linsey
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): 4 leeuwhondjes (Kai, Dino, Lilly, Loekie)
- Aantal honden: 4
- Contacteer:
Ik was Kai en Dino om de 2 weken en dat winter en zomer en dan tussendoor soms nog gewoon afspoelen na een modderige wandeling of training.
I föhn ze heel zelden, ik dep ze droog met handdoeken en een zeemvel, daarna zijn ze dan nog wel wat vochtig, maar ik houd ze dan niet binnen ofzo, als ze koud hebben dan zullen ze zelf wel binnen blijven.
- Lysette
- Zeer actief
- Contacteer:
Hier gaan ze ook gewoon in bad. Daarna droog ik ze met de waterblazer (Jip) of fohn (Benno), maar meer omdat de vacht daarna dan minder snel klit.
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding foto
In liefdevolle herinnering; Job & Floor
In liefdevolle herinnering; Job & Floor
-
Ayurveda
- Zeer actief
Hier moeten ze JUIST in de winter in bad
meestal in dat vieze druilerige weer worden ze zo vies
meestal in dat vieze druilerige weer worden ze zo vies

- vosse
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Grote Poedels
Als je goede niet ontvettende shampoo heb is het prima. Welke shampoo heb je?
Beau beau bijvoorbeeld haalt de ontvet en haalt dus de talglaag van de huid af.
Beau beau bijvoorbeeld haalt de ontvet en haalt dus de talglaag van de huid af.
-
kleine2758
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Weimaraner, DuitserXMechel, Mechelse Herder
Ik was mijn honden vrijwel nooit(behalve als ze perse in de ontlasting, gier ofzo moesten rollen natuurlijk).
Het niet wassen in de winter is voor huishonden niet erg.
Maar heb je een hond buiten in een kennel ligt dan zou ik het niet doen! Ook niet met een shampoo die zegt niet te ontvetten.
Als het dan moet alleen met water, maar liever niet
Het niet wassen in de winter is voor huishonden niet erg.
Maar heb je een hond buiten in een kennel ligt dan zou ik het niet doen! Ook niet met een shampoo die zegt niet te ontvetten.
Als het dan moet alleen met water, maar liever niet
- Teuntje56
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Xborder collie
Schapendoes - Aantal honden: 2
Tuurlijk kun je hem wel wassen. Maar het is niet zo vaak nodig, ook niet als ze vuil zijn geworden na een wandeling, de vachten zijn bijna zelfreinigend, ik zou het alleen doen als het echt nodig is, ook al hoor je hier ook andere signalen.Maar dan altijd goede hondensshampo gebruiken zoals eerder genoemd.
- Linsey
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): 4 leeuwhondjes (Kai, Dino, Lilly, Loekie)
- Aantal honden: 4
- Contacteer:
Ik denk dat zowat niemand die hier gereageerd heeft zijn hond wast als het niet nodig is. Ik was mijn honden elke 2 weken zodat ze klitvrij kunnen blijven, dit is echt wel nodig met hun type vacht en de activiteiten die ik onderneem met ze. Tja als ze heel de dag binnen zitten dan hoef ik ze ook niet zoveel te wassen, maar dit type vacht plus wandelingen, trainingen en wedstrijden in elk weertype vergt toch wat meer wasbeurten dan de vacht van een hond die echt zelfreinigend is.Teuntje56 schreef: ik zou het alleen doen als het echt nodig is, ook al hoor je hier ook andere signalen.
Verder slapen mijn honden in onverwarmde kamers die in putje winter ook onder het vriespunt komen, ze hebben geen problemen om zich warm te houden, evenmin heeft Kai problemen om zich warm te houden tijdens een wedstrijd in de sneeuw die soms meer dan een uur duurt en waarvan meer dan de helft stilstaan is, als het de vetlaag aantast zou dat wel het geval zijn. Shampoos zijn de laatste jaren heel erg erop vooruitgegaan, ik heb dan niet over supermarkt shampoos of andere shampoos die je in de meeste dierenwinkels vind.
- blacky
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Coton de Tuléar en Havanezer.
ik was mijn hondjes als het nodig is.
En dat is met hun vacht ongeveer om de 6 weken. Ik föhn ze wel droog. Ik was ze eerst, na elkaar, maak ze met doeken goed droog en als ze beide gewassen zijn ga ik föhnen. Laika duurt het langst, heeft nog ondervacht. Spikey is zo droog.
Ook hier moet je wel wassen want een vuile vacht klit. En dat wil je niet. In de winter is het vaak spoelen van de pootjes en buik i.v.m. sneeuw. Vaak doe ik er dan ook wat creme spoeling op. Dat spoelen is echt als er sneeuw ligt elke uitlaat ronde. Ik föhn dan overigens niet. (blijf je bezig)
Ook hier moet je wel wassen want een vuile vacht klit. En dat wil je niet. In de winter is het vaak spoelen van de pootjes en buik i.v.m. sneeuw. Vaak doe ik er dan ook wat creme spoeling op. Dat spoelen is echt als er sneeuw ligt elke uitlaat ronde. Ik föhn dan overigens niet. (blijf je bezig)
- cindy1986
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Tibetaanse Terriër
- Contacteer:
Mi-Lan gaat elke 2 tot 3 weken onder de douche. In de zomer en in de winter. Is voor zijn vacht ook nodig, anders blijft het waarschijnlijk niet in zo'n goede conditie. Als je een goede hondenshampoo en conditioner gebruikt zie ik het probleem niet.
Wel goed droogmaken of föhnen natuurlijk, want naar buiten gaan na het douchen in de winter is natuurlijk best koud.
Wel goed droogmaken of föhnen natuurlijk, want naar buiten gaan na het douchen in de winter is natuurlijk best koud.

- Leonieke
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Dalmatische honden
- Contacteer:
Wij wassen onze honden voor de naar de show gaan, zomer of winter.
Elke dag wassen is natuurlijk niet zo slim, maar zo af en toe kan geen kwaad naar mijn idee. Inderdaad een hondenshampoo gebruiken.
Elke dag wassen is natuurlijk niet zo slim, maar zo af en toe kan geen kwaad naar mijn idee. Inderdaad een hondenshampoo gebruiken.
www.marengosoutfit.nl
"Exclusief voor hond en paard"
"Exclusief voor hond en paard"
- Robin
- Zeer actief
Nou, Robin is weer helemaal tiptop schoon en klitvrij. Duurde even, maar dan heb je ook wat 
- Afghan
- Vaste gebruiker
- Mijn ras(sen): Afghaanse windhonden
Het wassen van honden is nog steeds zo een beetje taboe. Verhalen van vroeger dat je best nooit of weinig je hond mag wassen,... Er is mij zelfs al een paar keer verteld dat je hond vaak wassen ze ziek maakt.
Mijn honden worden wekelijks of toch niet veel langer dan een week, gewassen. Mocht ik dit niet doen, dan staat mij heel wat narigheid te wachten en kan ik binnen de kortste keren de honden geheel laten scheren. Wat ik dus niet doe. Ik heb goede produkten die de vachten zo weinig mogelijk ontvet. Tijdens de winter is er binnen droge lucht, en dan gebruik ik vaak conditioner spray's en borstel die in de haren. Door de honden te wassen en een goede conditioner te gebruiken, hou ik het haar in topconditie en is nadien terug zijdezacht en handelbaar, terwijl ik het bad lang uitstel het eerder droog en stugger aanvoelt, en begint in elkaar te strengelen. Slecht is het dus niet, integendeel.
Nu,... heeft dit alles te maken omdat ik een mooie vacht wil en niks te maken omdat ik me zorgen maak over de koude. Zolang je je honden maar niet met afwasmiddel wil gaan wassen.
Trouwens liggen ze ontzettend graag in de sneeuw en hoe kouder het is, hoe liever ze buiten spelen. Ik heb nog nooit gemerkt dat ze het koud hebben.
En in hoeveel gevallen zit de hond nog dag en nacht buiten?! Wat ik wel doe is de honden goed droog fohnen voor ze (lang) buiten mogen. Wassen maar zou ik zeggen, en de hond voelt zich nadien ook lekker.
Mijn honden worden wekelijks of toch niet veel langer dan een week, gewassen. Mocht ik dit niet doen, dan staat mij heel wat narigheid te wachten en kan ik binnen de kortste keren de honden geheel laten scheren. Wat ik dus niet doe. Ik heb goede produkten die de vachten zo weinig mogelijk ontvet. Tijdens de winter is er binnen droge lucht, en dan gebruik ik vaak conditioner spray's en borstel die in de haren. Door de honden te wassen en een goede conditioner te gebruiken, hou ik het haar in topconditie en is nadien terug zijdezacht en handelbaar, terwijl ik het bad lang uitstel het eerder droog en stugger aanvoelt, en begint in elkaar te strengelen. Slecht is het dus niet, integendeel.
Nu,... heeft dit alles te maken omdat ik een mooie vacht wil en niks te maken omdat ik me zorgen maak over de koude. Zolang je je honden maar niet met afwasmiddel wil gaan wassen.
Trouwens liggen ze ontzettend graag in de sneeuw en hoe kouder het is, hoe liever ze buiten spelen. Ik heb nog nooit gemerkt dat ze het koud hebben.
En in hoeveel gevallen zit de hond nog dag en nacht buiten?! Wat ik wel doe is de honden goed droog fohnen voor ze (lang) buiten mogen. Wassen maar zou ik zeggen, en de hond voelt zich nadien ook lekker.

- Rosita Compagner
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): waterhonden
- Contacteer:
Ik denk dat Dreft beter getest is dan de gemiddelde hondenshampoo?Afghan schreef: Zolang je je honden maar niet met afwasmiddel wil gaan wassen.![]()
- Pemba
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Tibetaanse teriër
Vast niet op hondenRosita Compagner schreef:Ik denk dat Dreft beter getest is dan de gemiddelde hondenshampoo?Afghan schreef: Zolang je je honden maar niet met afwasmiddel wil gaan wassen.![]()

- Afghan
- Vaste gebruiker
- Mijn ras(sen): Afghaanse windhonden
Akkoord, maar wanneer je beslist een hond te nemen, dan denk ik, dat je ook zoekt naar allerlei dingen die goed zijn voor je viervoeter. Dingen voor hun welzijn.Rosita Compagner schreef:Ik denk dat Dreft beter getest is dan de gemiddelde hondenshampoo?Afghan schreef: Zolang je je honden maar niet met afwasmiddel wil gaan wassen.![]()
Dreft kan getest zijn, maar dan wel voor wat het moet dienen, en misschien om de handen wat te ontzien tegen uitdrogen. En daar faalt het zelf al.
En de shampoo tot daaraan toe, het is de conditioner die het laatst op de vacht gebruikt zal worden om op langere termijn de vacht en huid te beschermen en te voeden.
Maar ik begrijp je standpunt.

- Miranda
- Erelid
- Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herder
Tervuerense herder - Aantal honden: 2
Yep. Om zo ontvettend mogelijk te zijnRosita Compagner schreef:Ik denk dat Dreft beter getest is dan de gemiddelde hondenshampoo?Afghan schreef: Zolang je je honden maar niet met afwasmiddel wil gaan wassen.![]()
Lijkt me niet de bedoeling.
Hier wordt er alleen gewassen als ze in iets goors heeft liggen rollen. Momenteel is reeënstront haar favouriet
Ik gebruik hondenshampoo, espree. Uitstekend merk dat zelfs mijn trimster aanraadt en gewoon in de dierenspeciaalzaak gekocht.
And few will ever climb
the great world-tree from which we've grown
But those who seek will find
the rhythm that vibrates high and far
the great world-tree from which we've grown
But those who seek will find
the rhythm that vibrates high and far
- Marie-Josée
- Erelid
- Mijn ras(sen): Havanezer
- Aantal honden: 1
Is er niemand die gewoon babyshampoo gebruikt? Daar heb ik onze honden altijd mee gewassen ( dwz een keer per jaar
)
- Marjoleine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
- Contacteer:
Nee.Marie-Josée schreef:Is er niemand die gewoon babyshampoo gebruikt? Daar heb ik onze honden altijd mee gewassen ( dwz een keer per jaar)
En jij ook niet. En je gaat ook conditioner gebruiken.
Wedden?
- Pemba
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Tibetaanse teriër
Dat leer je wel af met een langhaarMarie-Josée schreef:Is er niemand die gewoon babyshampoo gebruikt? Daar heb ik onze honden altijd mee gewassen ( dwz een keer per jaar)

- Marie-Josée
- Erelid
- Mijn ras(sen): Havanezer
- Aantal honden: 1
Wat zijn jullie streng zeg. Ik las net dat Beaubeau ook niet mag en dat is de enige hondenshampoo die ik nog ergens heb staan.
Voorlopig is Sancho nog mooi wit ondanks zijn bosavonturen dus ik heb nog uitstel
Voorlopig is Sancho nog mooi wit ondanks zijn bosavonturen dus ik heb nog uitstel