Ze speelt ook liever met de katten dan met de honden.
Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Havanezer en overige bichonachtigen.
Moderator: moderatorteam
- Marjoleine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
- Contacteer:
Re: Havanezer ea.
Nou, Fien komt niet uit België, en die doet ook zo.
- Linsey
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): 4 leeuwhondjes (Kai, Dino, Lilly, Loekie)
- Aantal honden: 4
- Contacteer:
Blauwe neuzen bij andere rassen die zwart lijken op foto's:

Bij de havanees:

Er zijn ook verschillen in blauw, zo heb je donkerblauw en lichtblauw, ik zie dat vooral bij border collies, de ene zijn lichtgrijs terwijl andere heel donker bijna zwart zijn (en die laatste herken je op foto echt niet als blauw zijnde), dus donkerblauw lijkt me hier dan wel kunnen van beschrijving, al is donkerblauw en lichtblauw genetisch gewoon blauw
Nog meer foto's van het pupje:
Pas geboren, duidelijk blauw
En ouder:
En dit is een blond pupje uit hetzelfde nest dat ook blauw pigment heeft zo te zien:
http://www.facebook.com/media/set/?set= ... 0528622417
Ter vergelijking, nog nestgenootje met zwart pigment:

Bij de havanees:

Er zijn ook verschillen in blauw, zo heb je donkerblauw en lichtblauw, ik zie dat vooral bij border collies, de ene zijn lichtgrijs terwijl andere heel donker bijna zwart zijn (en die laatste herken je op foto echt niet als blauw zijnde), dus donkerblauw lijkt me hier dan wel kunnen van beschrijving, al is donkerblauw en lichtblauw genetisch gewoon blauw
Nog meer foto's van het pupje:
Pas geboren, duidelijk blauw
En ouder:
En dit is een blond pupje uit hetzelfde nest dat ook blauw pigment heeft zo te zien:
Ter vergelijking, nog nestgenootje met zwart pigment:
- Marie-Josée
- Erelid
- Mijn ras(sen): Havanezer
- Aantal honden: 1
Jammer, ik kan de foto's niet zien. Maar mijn schildershart zegt dat blauwe honden gewoon grijze honden zijn.
- Linsey
- Zeer actief
- Contacteer:
Eventjes een paar op photobucket gezet, dacht er niet bij na dat je lid moet zijn van facebook en waarschijnlijk ook bevriend met die persoon
Pup bij geboorte:

Zelfde nest, blonde pup met blauw pigment:

Zelfde nest, blonde pup met zwart pigment:

Blauw is gewoon grijs, maar tussen grijs en grijs is een verschil, meestal word in de hondenwereld voor honden die verdund zwart zijn (dilute) de term blauw gebruikt, ik zeg meestal want dat is niet altijd zo.
Pup bij geboorte:

Zelfde nest, blonde pup met blauw pigment:

Zelfde nest, blonde pup met zwart pigment:

Blauw is gewoon grijs, maar tussen grijs en grijs is een verschil, meestal word in de hondenwereld voor honden die verdund zwart zijn (dilute) de term blauw gebruikt, ik zeg meestal want dat is niet altijd zo.
- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Linsey, blauw is dan dilute. Heb ik geen probleem mee, dat kan best. Foto's zijn vaak lastig voor die dingen.
Dilute is vaak lastig te zien als een hond opgroeit en met bearded is het wellicht nog lastiger.
Maar waar ik over viel was dit stukje:
Of het een dilute is of een graying, of voor mijn part beide, best.
Maar die ogen waren blauw omdat alle pupogen blauw zijn en geel worden ze niet. Ook niet bij een blauwe hond.
Een hond is geen kar.
Dilute is vaak lastig te zien als een hond opgroeit en met bearded is het wellicht nog lastiger.
Maar waar ik over viel was dit stukje:
En die vlieger gaat natuurlijk niet op.Marjoleine schreef:Ze zegt dat ze denkt dat die ogen goudgeel worden, net als bij de Britse korthaar.
Appels en peren, lijkt mij zo.
Of het een dilute is of een graying, of voor mijn part beide, best.
Maar die ogen waren blauw omdat alle pupogen blauw zijn en geel worden ze niet. Ook niet bij een blauwe hond.
Een hond is geen kar.
- Marie-Josée
- Erelid
Veranderen die neusjes niet ook nog van kleur? Sancho's neus was gespikkeld en nu is hij zwart, op een klein vlekje in een neusgat na.
Wat zindelijkheid betreft kwam ik dit zinnetje tegen op het net;
They have a reputation for being difficult to house train, but I don't believe this to be true.
Daar zit toch wel iets van waarheid in, dit is ons eerste pupje waarbij het zolang duurde.
Wat zindelijkheid betreft kwam ik dit zinnetje tegen op het net;
They have a reputation for being difficult to house train, but I don't believe this to be true.
Daar zit toch wel iets van waarheid in, dit is ons eerste pupje waarbij het zolang duurde.
- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Neusjes kleuren vaak laat in, dat heeft met het bonte patroon te maken, niet met de kleur van het pigment.
Zie je bij stabijtjes ook bv, ik heb er ook een paar weer, die zijn straks gewoon zwart.
Maar alleen dilute geeft een grijs neusje.
Zie je bij stabijtjes ook bv, ik heb er ook een paar weer, die zijn straks gewoon zwart.
Maar alleen dilute geeft een grijs neusje.
- Linsey
- Zeer actief
- Contacteer:
Die ogen vergelijken met een kat was waarschijnlijk om gewoon iets uit te leggen. Blauwe honden hebben meestal ook wel een kleur ogen die wat lijken op die van een kat vind ik zelf:

[img]http://win_corduan.tripod.com/connor.jpg[/img]

En lijken bij pups soms ook blauw meer dan bij andere kleurtjes en ook veel langer (heb ik zelf al gezien bij blauwe border collies), ik denk dat ze dat gewoon zei om iets duidelijk te maken en verder niet te letterlijk.

[img]http://win_corduan.tripod.com/connor.jpg[/img]

En lijken bij pups soms ook blauw meer dan bij andere kleurtjes en ook veel langer (heb ik zelf al gezien bij blauwe border collies), ik denk dat ze dat gewoon zei om iets duidelijk te maken en verder niet te letterlijk.
- Marie-Josée
- Erelid
Tomas had als pup ook nog heel lang erg blauwe oogjes en later kwam daar iets geel door waardoor hij heel bijzondere kattenogen kreeg, maar ze werden wel donkerder.
Door het mengsel van blauw met gele spikkels lijken ze nu lichtbruin. Onze oudste zoon had ook staalblauwe ogen en na zijn tweede jaar kon dat niet meer veranderen, werd beweerd. Toch kreeg hij pas gele spikkeltjes na zijn zesde jaar.
Door het mengsel van blauw met gele spikkels lijken ze nu lichtbruin. Onze oudste zoon had ook staalblauwe ogen en na zijn tweede jaar kon dat niet meer veranderen, werd beweerd. Toch kreeg hij pas gele spikkeltjes na zijn zesde jaar.
- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik denk te genetisch denk ik.Linsey schreef:Die ogen vergelijken met een kat was waarschijnlijk om gewoon iets uit te leggen. Blauwe honden hebben meestal ook wel een kleur ogen die wat lijken op die van een kat vind ik zelf:
Want die oogkleur bij katten is niet per se gebonden aan die kleur.
En bij honden is de oogkleur altijd bruin (op mutatievormen die zeldzaam zijn na).
En bij dilutes is de oogkleur gewoon lichter door de dilute, niet omdat het een andere oogkleur is.
Nouja, of zij denkt niet genetisch genoeg, dat kan ook
- Frenk
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): xLhasa-ShihTzu
Wij zeggen ook wel eens dat Frenk meer een kat is dan een hond. Hij heeft onwijs veel kattentrekjes, behalve dan dat hij wel het mensgerichte van een hond heeft 

- Marie-Josée
- Erelid
Ik vind de manier van spelen van dit soort hondjes ( want niet alleen Sancho speelt zo begrijp ik) zo bijzonder. Het wordt elke dag leuker om te zien hoe hij een soms onwillige Tomas toch weer aan het spelen krijgt door met 4 pootjes tegelijk omhoog te hupsen, met de voorpootjes te slaan, op de achterpootjes rond te dansen en zijn kont in Tomas' snoet te gooien.Daarbij het geluid van een snorrende naaimachine producerend want blaffen doet hij zelden.
Zelfs Tomas kan dit niet weerstaan
Ik heb hem ook in één dag geleerd lades dicht te doen
Zelfs Tomas kan dit niet weerstaan
Ik heb hem ook in één dag geleerd lades dicht te doen
- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Kijk, dat zijn nog eens nuttige zaken!Marie-Josée schreef: Ik heb hem ook in één dag geleerd lades dicht te doen
Filmpje?
- Frenk
- Zeer actief
- lunayvita
- Actief
- Contacteer:
Linsey,
Volgens mij stonden wij achter elkaar bij de rij in Genk?????
Op je kar Lowchen Kai.
Op je kar Lowchen Kai.

- Linsey
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik dacht het al, maar wist het niet zeker.lunayvita schreef:Linsey,
Op je kar Lowchen Kai.
- lunayvita
- Actief
- Contacteer:
- Linsey
- Zeer actief
- Contacteer:
Nee, nu heb ik even geen shows meer.
- Marie-Josée
- Erelid
Doet Frenk dat ook?Frenk schreef:Oh Marie-Josée, dat met die billen slaan vind ik zo geweldig!![]()
Ik heb een erg oude camera en de kwaliteit is dus niet best, onze zoon gaat morgen kijken of ik het met zijn oude mobieltje kan, ik wil het zelf ook wel eens vastleggen in bewegende beelden.Marjoleine schreef:Kijk, dat zijn nog eens nuttige zaken!Marie-Josée schreef: Ik heb hem ook in één dag geleerd lades dicht te doen
Filmpje?
- Frenk
- Zeer actief
Oh ja! Dat is zijn ultieme verleidingsmove om een andere hond tot spelen te bewegen.Marie-Josée schreef:Doet Frenk dat ook?Frenk schreef:Oh Marie-Josée, dat met die billen slaan vind ik zo geweldig!![]()
![]()
Hij begint met z'n pootje te maaien en dan die dikke billen *zwiep* in de snufferd van die ander. Mooie jongen die dan niet door de knieen gaat
Wat hij ook doet is in de kuiten van de achterpootjes bijten. In spel. Dan is het net een piranha

- Marie-Josée
- Erelid
Haha ja dat laatste is ook een Sancho-ding, dat is de hoeder in hem. Grappig dat Frenk hetzelfde doet. (Toch Havanezerbloed??? Dat zijn namelijk hoedertjes)Frenk schreef:Oh ja! Dat is zijn ultieme verleidingsmove om een andere hond tot spelen te bewegen.Marie-Josée schreef:Doet Frenk dat ook?Frenk schreef:Oh Marie-Josée, dat met die billen slaan vind ik zo geweldig!![]()
![]()
Hij begint met z'n pootje te maaien en dan die dikke billen *zwiep* in de snufferd van die ander. Mooie jongen die dan niet door de knieen gaat
Wat hij ook doet is in de kuiten van de achterpootjes bijten. In spel. Dan is het net een piranha
Sancho doet dat helaas ook bij mij
Vandaag was hij ook weer met zijn kont naar Tomas aan het zwaaien, die ging helemaal door de knieën waarna Sancho pontificaal op zijn snuit ging zitten
- Frenk
- Zeer actief
Frenk heeft volgens mij absoluut hoeder-gedrag. Als je gaat rennen, dan gaat hij ook kuiten bijten. Dat is toch ook iets van hoeders?
Ja, als je hem een keer ziet en meemaakt moet je zelf maar oordelen. Ik heb dus geen idee, maar het zou mij niet verbazen als er hava inzit..
Hij heeft er wel erg veel trekjes van 
Ja, als je hem een keer ziet en meemaakt moet je zelf maar oordelen. Ik heb dus geen idee, maar het zou mij niet verbazen als er hava inzit..

- blacky
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Coton de Tuléar en Havanezer.
- Aantal honden: 3
Laika vangt haar knuffel met haar pootjes. Echt een grappig gezicht. Als je haar knuffel naar haar toe gooit vangt ze hem tussen haar voorpootjes. 's Morgens moet ze ook altijd kopjes geven. als ik dan binnen kom in mijn badjas en mijn blotebenen dan gaat ze achter me lopen en voel ik steeds haar kopje tegen mijn benen tikken.
En Spikey tja Spikey praat. Krap hem op zijn kopje en hij houd hele verhalen.
Het speel gedrag van beide honden is zo ontzettend verschillend. Terwijl ze toch van het zelfde ras zijn. Laika houd ontzettend van trekspelletjes Spikey snapt daar het nut niet van die laat direct los.
Spikey wil graag met ons spelen voetballen is zijn grootste hobby.
Laika niet die vindt dat maar dom. Spikey speelt niet met Laika dat is beneden zijn waardigheid denk ik. Hoewel Laika wel graag met hem wil spelen.
Buiten willen honden wel met Spikey spelen maar niet met Laika. En juist Laika wil zoooo graag haast zielig om te zien hoe zij haar best doet om de andere hond uit te dagen. Die dan vervolgens met Spikey gaat spelen.
En Spikey tja Spikey praat. Krap hem op zijn kopje en hij houd hele verhalen.
Het speel gedrag van beide honden is zo ontzettend verschillend. Terwijl ze toch van het zelfde ras zijn. Laika houd ontzettend van trekspelletjes Spikey snapt daar het nut niet van die laat direct los.
Spikey wil graag met ons spelen voetballen is zijn grootste hobby.
Laika niet die vindt dat maar dom. Spikey speelt niet met Laika dat is beneden zijn waardigheid denk ik. Hoewel Laika wel graag met hem wil spelen.
Buiten willen honden wel met Spikey spelen maar niet met Laika. En juist Laika wil zoooo graag haast zielig om te zien hoe zij haar best doet om de andere hond uit te dagen. Die dan vervolgens met Spikey gaat spelen.
- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Ach jee, arme Laika!
Fien speelt soms met andere honden, als ze willen. Ze willen langs niet altijd want we hebben ook nog stomme Stabijs natuurlijk die vinden dat Fien beschermd moet worden. Maar sinds kort woont hier een jonge Collie-reu van net een jaar, en daar speelt ze mee!
Hij snapte eerst niet precies wat ie met haar moest maar ze rent even hard als hij
Verder speelt Fien met Willemijn (voor de pups tenminste, nu even niet) en in huis en tuin speelt ze met de katten. Dan rennen ze rondjes en slaan ze elkaar gezellig op het hoofd en zo
We hebben voor Fien een tijdje geleden geweldige speeltjes gekocht! Ziet eruit als een gevild beestje, alleen een hoofdje erin (daar zit het piepje) en verder is het net een leeg velletje. Ze vindt ze geweldig!
Je kan er als een idioot mee schudden en gooien en daarna natuurlijk achterna jagen
Fien voetbalt ook graag trouwens, liefst met lichte balletjes van plastic of zo, dat stuitert leuk en weegt niks.
Fien speelt soms met andere honden, als ze willen. Ze willen langs niet altijd want we hebben ook nog stomme Stabijs natuurlijk die vinden dat Fien beschermd moet worden. Maar sinds kort woont hier een jonge Collie-reu van net een jaar, en daar speelt ze mee!
Hij snapte eerst niet precies wat ie met haar moest maar ze rent even hard als hij
Verder speelt Fien met Willemijn (voor de pups tenminste, nu even niet) en in huis en tuin speelt ze met de katten. Dan rennen ze rondjes en slaan ze elkaar gezellig op het hoofd en zo
We hebben voor Fien een tijdje geleden geweldige speeltjes gekocht! Ziet eruit als een gevild beestje, alleen een hoofdje erin (daar zit het piepje) en verder is het net een leeg velletje. Ze vindt ze geweldig!
Je kan er als een idioot mee schudden en gooien en daarna natuurlijk achterna jagen
Fien voetbalt ook graag trouwens, liefst met lichte balletjes van plastic of zo, dat stuitert leuk en weegt niks.
- Marie-Josée
- Erelid
Laika mag wel naar ons komen
Een speelkameraadje van eigen formaat is volgens mij een stiekeme wens van Sancho al lijkt hij Tomas prima aan te kunnen
Lichte kleine speeltjes zijn, op de enorme logge speelgoedbeer na, hier ook favoriet. Vooral plastic dopjes van spuitbussen, die worden hoog de lucht in gegooid en dan volgt een zoekspelletje waar dat ding gebleven is
Lichte kleine speeltjes zijn, op de enorme logge speelgoedbeer na, hier ook favoriet. Vooral plastic dopjes van spuitbussen, die worden hoog de lucht in gegooid en dan volgt een zoekspelletje waar dat ding gebleven is
- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Dat eigen formaat is ook een wens van Fien.
Niks stiekems aan trouwens
Ik heb gezegd dat ze er zelf maar een moet bakken.
Niks stiekems aan trouwens
Ik heb gezegd dat ze er zelf maar een moet bakken.
- blacky
- Zeer actief
dat gevilde beest heeft Laika ook IbeIbe heet hij en het is een stinkdierding. Ze weet precies waar de pieper zit en dan loopt ze trots door de tuin en horen we steeds IbeIbeIbe.
Ik denk dat Laika te druk is of zo. Terwijl we altijd zeggen dat Spikey de sjagerijn is willen alle honden altijd juist met hem spelen. Laika rent er dan om heen met een bek van Leuk he kijk mij nou rennen. Heel aandoenlijk is dat.
ik probeer nog steeds mijn man over te halen. Met als voorbeeld dat Laika toch echt een vriendinnetje nodig heeft die wel met haar wil spelen.
Ik denk dat Laika te druk is of zo. Terwijl we altijd zeggen dat Spikey de sjagerijn is willen alle honden altijd juist met hem spelen. Laika rent er dan om heen met een bek van Leuk he kijk mij nou rennen. Heel aandoenlijk is dat.
ik probeer nog steeds mijn man over te halen. Met als voorbeeld dat Laika toch echt een vriendinnetje nodig heeft die wel met haar wil spelen.
- Frenk
- Zeer actief
Frenk maakt altijd alles stuk
Zelfs een voetbal van gewone mensenformaat weet hij uiteindelijk lek te bijten. Wat je hem ook geeft, het moet kapot. Knuffels sloopt hij met chirurgische precisie. Dan vind je opeens een oog of een arm. Het is net of hij precies die naadjes los weet te maken met z'n kleine piranha bekkie... De enige knuffel die hij niet stukmaakt is de allereerste knuffel die hij als pupje kreeg. Die legde ik bij hem in de doos naast mn bed, samen met een kruik.
Wat 'ie nu vooral heeft liggen zijn van die rawhide botten, oude sokken/broeken met knopen erin en een flos. Dat krijgt 'ie niet stuk. Het enige probleem is dat hij vooral trekspelletjes wil spelen.
Oh en apporteren
Hij wilde nooit apporteren, iets in z'n bek dragen was sowieso niet echt z'n hobby, maar sinds ik het hem geleerd heb voor de cursus vindt hij het geweldig!
Verder is zijn passie het versnipperen van papieren servetten of stukken keukenrol. Daar maakt hij werkelijk confetti van. Ook zeer favoriet is z'n voerbal. Die gooit hij door de hele kamer (dat was de eerste keer wel even schrikken trouwens
) om vervolgens alle brokjes die eruit gevallen zijn op te gaan zoeken. Zeker als je zelf even niet zo lekker bent is dat een heel fijne bezigheidstherapie 
Wat 'ie nu vooral heeft liggen zijn van die rawhide botten, oude sokken/broeken met knopen erin en een flos. Dat krijgt 'ie niet stuk. Het enige probleem is dat hij vooral trekspelletjes wil spelen.
Verder is zijn passie het versnipperen van papieren servetten of stukken keukenrol. Daar maakt hij werkelijk confetti van. Ook zeer favoriet is z'n voerbal. Die gooit hij door de hele kamer (dat was de eerste keer wel even schrikken trouwens

- Marie-Josée
- Erelid
- blacky
- Zeer actief
Heel herkenbaar.Marie-Josée schreef:![]()
En als ze zo'n doos stelen met je ze zien kijken.