Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Havanezer en overige bichonachtigen.

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

blacky
Zeer actief
Mijn ras(sen): Coton de Tuléar en Havanezer.
Aantal honden: 3

Re: Havanezer en overige bichonachtigen.

Ongelezen bericht door blacky »

Dank je voor je uitgebreide antwoord. Dit verklaard ook waarom er in het ras langbenen voorkomen denk ik. (laika's broer uit een eerder nest was daar een voorbeeld van.) Die was zo hoog als een poedel. Bij de rasvereniging in Amerika worden ze ook benoemd. Hier in Nederland hoor je er nooit van.
Afbeelding
gevni havanezers
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

blacky schreef:Dank je voor je uitgebreide antwoord. Dit verklaard ook waarom er in het ras langbenen voorkomen denk ik. (laika's broer uit een eerder nest was daar een voorbeeld van.) Die was zo hoog als een poedel. Bij de rasvereniging in Amerika worden ze ook benoemd. Hier in Nederland hoor je er nooit van.
Dat wist ik niet, maar inderdaad!

Langbenigheid (normaalbenig heet dat eigenlijk) is recessief ten opzichte van de gebruikelijke mutatie en dan kan die er dus inderdaad zomaar opeens uitkomen.

Ik zou wel een foto van een normaalbenige willen zien, heb je die toevallig?
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Inge O schreef:die hond heeft toch geen speciaal diepe borstkas of begrijp ik nou niet wat je bedoelt :denken: ?
Nee, hij heeft geen extreem diepe borstkas, hij is vooral langer in de lendenen inderdaad.
En hij heeft wel kortere benen maar geen verkorte beenderen, zoals een achondroplast.
Bij de Sabueso is de borstkas wel groot en diep voor het type hond hoor, maar niet als bv een windhond inderdaad.

Bij de Goldens die je post zijn de benen ook vrij kort maar wordt de onbalans (in mijn ogen althans onbalans) vooral veroorzaakt door de sterke hoeking achter en de lengte in de lendenen.
Ze zijn overigens niet laaggesteld, meet maar.
Het toont zo doordat ze lang in lichaam zijn en door de vacht, maar ze zijn het (net) niet.

Met name die vacht kan enorm vertekenen, dat is bij hava's ook zo. Die lijken vaak kortbenig terwijl ze het (over het algemeen) niet zijn, puur door al dat haar.

Afbeelding

hav@love

Ongelezen bericht door hav@love »

Marjoleine schreef:Achondroplasie is iets anders, dat is te korte voorbenen vanwege een vorm van dwerggroei, kortbeningheid dus, net als teckels.
hav@love schreef: Achondroplasie is iets totaal anders voor zover ik het weet. Ik heb het echt over chondrodysplasia, zijn twee verschillende dingen
Heb net het een en ander opgezocht en ik zat dus fout, (dat heb je als je dingen in andere talen leest he, maar in het Engels is er gewoon veel meer informatie voorhanden).
'Chondrodysplasia (Achondroplastic dwarfism)
> short, crooked extremities, often appearing "bow-legged" with valgus angular deformity of major joints
Widening and flaring of metaphyses
Considered a desirable conformation trait in some breeds, e.g., Dachshund, Basset Hound, Shih Tzu, Pekingnese, Eng. Bulldog, etc.'

Dus achondroplasie waar jij het over had en chondrodysplasia waar ik over sprak zijn hetzelfde, alleen in het Engels is CD de meest gebruikte term :wink:.
Marjoleine schreef:Hava's zijn wel laaggesteld maar geen kortbenen. De kromming die je bedoelt heet radius curvus en is op zich geen probleem, het beketent gewoon dat er sprake is van licht gebogen botten. Er is pas sprake van een probleem als er ongelijke groei is bij de twee botten in het voorbeen zodat er extreme kromming ontstaat. dat heet het Radius Crvus Syndroom.
Maar ik had het dus wel degelijk over kortbenigheid (Achondroplasie/CD) die toch nog veel bij de havanezers voorkomt en dat dat niet zo hoort te zijn, zijn we het erover eens. Ik had het dus niet over radius curvus, want dat is wel degelijk iets totaal anders.

'Distal Ulnar Physeal Closure (Radius Curvus Syndrome)
> Premature closure of distal ulnar physis forces asymmetric growth between radius and ulna-> "bowstring effect"-> radius grows faster and longer than ulna-> radius bows medially and cranially.
Shortened ulna puts traction on both elbow and carpus-> distal subluxation of humero-ulnar jt. and valgus angular dev. of carpus
Distal ulnar physis is only growth center for ulna for lengthening so when it stops growing, ulnar length growth stops.
Distal radial physis supplies 75% of total radial growth so radial length and shape depend 1* on distal growth. The earlier this occurs in pup's life, the more severe the developmental anomaly. DJD final sequel.'
lunayvita schreef:Geen een hond is het perfecte plaatje....We hebben geen invloed op de speling van de natuur.
Er komen af en toe "verrassingen" uit een combinatie en aan wie het ligt tja het kan van vader of van moeder of gewoon een mutatie zijn geweest. Een beetje nadenkende fokker zal deze combinatie dan niet meer herhalen.
Je hebt helemaal gelijk en ik verwacht geen perfectie. Zelf ben ik ook verre van perfect te noemen, dus van mijn hondje verwacht ik dat ook niet hoor. Ze zullen wel altijd iets hebben, daar maak ik me geen illusie over, we hebben het tenslotte over levende wezens hier. Maar ik vind, als het om rashonden gaat, dat we moreel gezien een grote verantwoordelijkheid dragen. Ze kunnen tenslotte hun partner niet zelf uitkiezen en hoe het met een ras gaat ligt echt in onze handen. Daarom vind ik dat we wel zeer streng mogen zijn bij het uitkiezen van de fokhonden.

Er zijn bij de havanezers veel meer ziekten bekend dan alleen maar patella-luxatie en cataract. In Nederland wordt er alleen op die twee punten getest. Op de pagina van de Havanezer Club Nederland staat er alleen maar heel kort iets over die twee veelvoorkomende aandoeningen. Als je naar de pagina van de Havanese Club of America kijkt dan zie je de volgende lijst:

'Cataracts
Cherry Eye
Chondrodysplasia
Deafness
Hip Dysplasia
Legg Perthes (or Legg-Calve-Perthes)
Liver Shunt
Patellar Luxation (slipped kneecaps)'

Other Less Frequent Health Problems
Cushings Disease
Thyroid Problems
Diabetes
Kidney Dysplasia

Havanese are tested for BAER - hearing, CERF- eyes, OFA- Hips (Hip Dysplasia) and Patellar Luxation and must PASS all four of these tests. The same x-rays used to evaluate hips can also be used to evaluate the dog for Legg-Calve-Perthes.
In Nederland worden de havanezers op veel minder punten gestest dus. Dat kan beter vind ik.

Achondroplasie/CD is wel degelijk een afwijking bij de havanezers en dan snap ik echt niet dat de fokster zei dat een milde vorm van chondrodisplasie geen reden is om de hond in kwestie niet voor de fok in te zetten (dit waren (bijna) haar exacte woorden, en ze gebruikte ook de term chondrodysplasie, dus ze is daar wel bekend mee).
Laatst gewijzigd door hav@love op 06 jul 2011 16:48, 2 keer totaal gewijzigd.
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Machie »

Kapot gefokt Inge :engel:

Ik vind trouwens ook dat de goldens van nu te korte poten krijgen. Luca is 1:1. En die oogt al kort. Golden hier in de buurt is van dezelfde maat maar echt met kortere poten...
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Inge O schreef: als je dit niet kortbenig mag noemen maar ook niet laaggesteld hoe moet je die dan wel noemen?
Ik noem het we laaggesteld hoor.
Ik vind met name de laatste wel te sterk gehoekt trouwens, zeker achter staat hij zeker 15 cm achter het bekken! Dat in combinatie met dat vlakke bekken geeft een raar totaalbeeld.

Kortbenig is wat een teckel is, dat is wat anders. Maar een Sabueso bv vind ik echt laaggesteld, veroorzaakt door een combinatie van factoren als relatief korte benen, lange lendenen, diepe borstkas, vlak bekken. Bij dat ras is het normaal (ik vind het niet mooi trouwens), bij een GR vind ik het niet alleen niet mooi maar ook a-typisch. Dat is een heel andere hond qua oorsprong waar ik het niet bij vind horen.

Afbeelding

Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Nog een keer: achondroplasie i genetisch een specifiek iets, kortbenigheid dus.
Dat hoort een Hava niet te zijn.
RC is iets dat voorkomt bij honden en dat is niet abnormaal, wanneer het in de gewone zin voorkomt althans niet.
hav@love schreef: Maar ik had het dus wel degelijk over kortbenigheid (Achondroplasie/CD) die toch nog veel bij de havanezers voorkomt en dat dat niet zo hoort te zijn, zijn we het erover eens. Ik had het dus niet over radius curvus, want dat is wel degelijk iets totaal anders.
Hierover zijn we het dus eens.

Die lijst van je wil ik wel doornemen ;)
'Cataracts
Daar wordt op getest.
Cherry Eye
Ik kan me niet voorstellen dat dat zoveel voorkomt. Het heeft te maken met een specifieke bouw van het hoofd en die bouw heeft de Hava niet.
Chondrodysplasia
Tja, daar kun je niet op testen. Daarvoor moet je bij de keurmeesters zijn.
Deafness
Die is me te makkelijk. Wat voor doofheid? Welke oorzaak?
Hip Dysplasia
Sorry, maar dat neem ik niet serieus. Honden die de helft van de tijd op hun achterbenen lopen en die tot op hoge leeftijd alles doen, en die bovendien amper iets wegen... daar zie ik de noodzaak van HD-controle niet bij.
Legg Perthes (or Legg-Calve-Perthes)
En welke frequentie dan?
Liver Shunt
En daar wordt op getest? Welke frequentie komt dat voor dan?
Patellar Luxation (slipped kneecaps)'
Daar wordt op getest hier.
Cushings Disease
Is dat dermate frequent dat er sprake is van een rasprobleem dan?
Thyroid Problems
Komt eel voor zei je eerder, maar nu blijkbaar niet meer? Wat is veel dan?
Diabetes
Welke variant en welke trigger?
Kidney Dysplasia
Welke frequentie?
Havanese are tested for BAER - hearing, CERF- eyes, OFA- Hips (Hip Dysplasia) and Patellar Luxation and must PASS all four of these tests. The same x-rays used to evaluate hips can also be used to evaluate the dog for Legg-Calve-Perthes.
In Nederland worden de havanezers op veel minder punten gestest dus. Dat kan beter vind ik.
at ik van die HD vind heb ik al eerder aangegeven, maar de BAER vind ik helemaal ronduit belachelijk.
Welke oorzaak is er voor die doofheid? Weet je dat?
Achondroplasie/CD is wel degelijk een afwijking bij de havanezers en dan snap ik echt niet dat de fokster zei dat een milde vorm van chondrodisplasie geen reden is om de hond in kwestie niet voor de fok in te zetten (dit waren (bijna) haar exacte woorden, en ze gebruikte ook de term chondrodysplasie, dus ze is daar wel bekend mee).
Als ze zei chondroplasie is dat in elk geval geen chondrodysplasie.
Jij gebruikt het nu ook door elkaar, dus welke bedoel je nou?

Chondroplasie lijkt me niet wenselijk inderdaad maar ik zou er niet vreselijk zwaar aan tillen zolang er geen sprake is van volledige kortbenigheid. Het is en blijft een aandachtspunt, dat zeker. Maar als er volgens de standaard gefokt en gekeurd wordt lijkt me dat bepaald geen probleem.

Afbeelding

hav@love

Marie-Josée schreef:Hav@love, wat leuk, weer extra inbreng in dit topic :ok:
Er is inderdaad een Havanezerforum maar ik leer hier minstens zo veel, het is daar af en toe wat zoetig.
Bedankt voor je warme welkom :J:! Ja, ik snap wat je bedoelt met 'wat zoetig' lol. Dat is op het Amerikaanse forum niet anders. Ik ben blij met deze topic hier, want vind het super leuk om ook over andere bichons te lezen!
Marie-Josée schreef:Goed dat je waarschuwt voor schildklierafwijkingen, dat is wel iets om alert op te zijn.
Dat dacht ik dus ook :wink:. Blij dat je het kan waarderen!
Marie-Josée schreef:...en toch die wollen broek....vooral vanmorgen toen ik, zelf goed ziek en in afwachting van een begrafenisondernemer die elk moment kon aanbellen, Sancho heb moeten wassen omdat hij in een drolletje was gaan zitten ( die blijven hangen als hij gras heeft gegeten) en daarna de hele vloer moeten dweilen :ugh:
Maar zijn vrolijke gestuiter met die natte billen was ook weer zo lachwekkend dat ik dat snel vergeten was. Toch, als je slecht ter been bent en vloerbedekking hebt is dit geen ideale raskeuze :wink:
Hehehe, dat herken ik zeer zeker, en ben nog slecht ter been ook, maar ik heb het ervoor over :lol1:. Nog veel plezier met je Sancho, hij is echt een plaatje hoor :E:. En jij kan de ondeugd in zijn ogen goed zien :mrgreen:. Geniet er maar van.
Laatst gewijzigd door hav@love op 06 sep 2011 00:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Marie-Josée
Erelid
Mijn ras(sen): Havanezer
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Marie-Josée »

Een nieuwe standfoto;
( vinden jullie niet dat hij uitstekend bij de tafel past? :mrgreen: )
Afbeelding
lunayvita
Actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door lunayvita »

Als je alles test wat er te testen valt en uitsluit dan blijft er weinig fokbasis over.

Natuurlijk gaat de gezondheid voor en alle meldingen van een "afwijking" worden opgeslagen en onthouden. Zodra er aanwijzingen zijn dat het de gezondheid van de havie bedreigd dan zullen er maatregelen genomen moeten worden.

Wij hebben hier regels voor het ras en in Amerika zijn er meerdere "Raad van beheren" zoals in duitsland. En ik denk dat dat niet goed is voor het ras.....
Wij moeten testen en die andere lappen de regels aan hun laars en zetten alles maar op een teefje.

De populatie in Amerika is ook vele malen groter dus zal er ook sneller iets uitkomen wat niet gewenst is.
Afbeelding
hav@love

Marjoleine schreef:Die lijst van je wil ik wel doornemen ;)
Ik heb nooit gezegd dat er in Amerika op al die punten getest wordt! Nogmaals, ze testen op 'BAER - hearing, CERF- eyes, OFA- Hips (Hip Dysplasia) and Patellar Luxation'. Sommige fokkers nemen Legg-Calve-Perthes dan maar mee. Wat is daar op tegen? Vindt het alleen maar goed :ok:. Die lijst is gewoon een opsomming van de gezondheidsproblemen die bij de Havanezers voorkomen (volgens de officiele club).
Marjoleine schreef:Sorry, maar dat neem ik niet serieus. Honden die de helft van de tijd op hun achterbenen lopen en die tot op hoge leeftijd alles doen, en die bovendien amper iets wegen... daar zie ik de noodzaak van HD-controle niet bij.
Je mag het niet serieus nemen, dat is je volle recht, maar wil je in Amerika bij de Havanese Club ingeschreven staan dan behoor je die test wel te doen. Je gelooft toch niet dat ze dat zomaar meenemen om de fokkers daar maar een beetje te pesten?
Marjoleine schreef:Thyroid Problems....Komt eel voor zei je eerder, maar nu blijkbaar niet meer? Wat is veel dan?
Volgens het al eerder genoemde onderzoek: 146 willekeurige havanezers getest = 22.6% bleek een traag werkende schildklier te hebben. In mijn ogen veel te veel. En dit onderzoek is gedaan door de meest vooraanstaande Universitaire dierenziekenhuis in Amerika.
Marjoleine schreef:Als ze zei chondroplasie is dat in elk geval geen chondrodysplasie.
Jij gebruikt het nu ook door elkaar, dus welke bedoel je nou?
Ik heb geschreven:
hav@love schreef:Achondroplasie/CD is wel degelijk een afwijking bij de havanezers en dan snap ik echt niet dat de fokster zei dat een milde vorm van chondrodisplasie geen reden is om de hond in kwestie niet voor de fok in te zetten (dit waren (bijna) haar exacte woorden, en ze gebruikte ook de term chondrodysplasie, dus ze is daar wel bekend mee).
Sorry maar dit vind ik nou muggenzifterij...en ik heb geen chondroplasie geschreven maar chondrodisplasie...in plaats van een y had ik en i getipt. Gaan we nu over typfouten moeilijk doen? Kan iedereen gebeuren...
Marjoleine schreef:at ik van die HD vind heb ik al eerder aangegeven....
Ik mis daar een W denk ik :wink:.
Deze hele discusie was helemaal niet mijn bedoeling. Ik dacht dat we hier waren om zo veel mogelijk over ons ras te leren...en ik heb nu het idee dat je het helemaal niet leuk vindt dat ik over al die gezonheidsproblemen begin. Als je straks van plan bent om havanezers te gaan fokken vind ik dit geen juiste instelling om eerlijk te zijn.
Marjoleine schreef:Chondroplasie lijkt me niet wenselijk inderdaad maar ik zou er niet vreselijk zwaar aan tillen zolang er geen sprake is van volledige kortbenigheid. Het is en blijft een aandachtspunt, dat zeker. Maar als er volgens de standaard gefokt en gekeurd wordt lijkt me dat bepaald geen probleem.
Als 'milde' chondrodysplasie geen reden is om een hond van de fok uit te sluiten lijkt het me moeilijk om de pups met rechte voorpoten te krijgen, waar de standard dus duidelijk om vraagt. Of denken sommigen (en dan bedoel ik niet jou of wie dan ook!) dat zulke honden maar goed genoeg zijn om als huisdier verkocht te worden?

Ik hoop echt dat we hier nog veel van elkaar over hava's kunnen leren, en dat je je deze hele discussie niet persoonlijk aantrekt. Wat mij betreft mag de gezonheid en wat er misschien mis is en beter kan geen taboe worden.
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Marie-Josée schreef:Een nieuwe standfoto;
( vinden jullie niet dat hij uitstekend bij de tafel past? :mrgreen: )
Ik vind 'm prachtig!
Als je hem nou ook nog behoorlijk neerzet achter zijn de verhoudingen ooit nog te beoordelen :mrgreen:
Hij lijkt me helemaal niet verkeerd, hoor (en hij past netjes in de cirkel). ;)

Lunayvita: ik ben het met je eens.
Daarom hoop ik dat hav@love wat uitleg kan geven bij mijn vragen. :ok:

Afbeelding

Frenk
Zeer actief
Mijn ras(sen): xLhasa-ShihTzu

Ongelezen bericht door Frenk »

Marjoleine, is Frenk nou een kortbeen of laaggesteld? Want hij staat hoger op z'n poten dan een teckel, maar hij heeft wel een lang lijf vind ik.
Afbeelding
Linsey
Zeer actief
Mijn ras(sen): 4 leeuwhondjes (Kai, Dino, Lilly, Loekie)
Aantal honden: 4
Contacteer:

Ongelezen bericht door Linsey »

Sorry, maar dat neem ik niet serieus. Honden die de helft van de tijd op hun achterbenen lopen en die tot op hoge leeftijd alles doen, en die bovendien amper iets wegen... daar zie ik de noodzaak van HD-controle niet bij.
Ik zie die noodzaak wel, bij kleine rassen kan er veel fout zijn in de heupen voordat het tot uiting komt. In de VS zijn ze daar al van op de hoogte en worden ook kleine hondenrassen getest op heupafwijkingen, in europa staan we wat achter op dat vlak, want hier gaan ze er vanuit dat wat je niet ziet er ook niet is, terwijl die vlieger voor kleine rassen niet opgaat ivm heupproblemen.
Dino zijn zusje heeft HD (HD D) en dat zou ineens vanuit het niets komen, ik geloof dat niet. Een Australische leeuwhondje fokker heeft ooit ook eens gezegd dat de heupen er schijnbaar goed uitzien totdat er getest word, als er al getest word dan zijn die resultaten meestal niet super.
Dino, zijn ander zusje en moeder zijn ondertussen ook geröntgend en hebben geen HD, de eigenaar van de vader (word veel gebruikt als dekreu) wilt niet röntgenen, mede doordat ze zegt dat al de pups die hij al op de wereld gezet heeft geen last hebben van de heupen, maar dat is juist bij kleine rassen een verkeerde manier van denken.
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

hav@love schreef:Ik heb nooit gezegd dat er in Amerika op al die punten getest wordt! Nogmaals, ze testen op 'BAER - hearing, CERF- eyes, OFA- Hips (Hip Dysplasia) and Patellar Luxation'. Sommige fokkers nemen Legg-Calve-Perthes dan maar mee. Wat is daar op tegen? Vindt het alleen maar goed :ok:. Die lijst is gewoon een opsomming van de gezondheidsproblemen die bij de Havanezers voorkomen (volgens de officiele club).
Dat kwam er dan niet helemaal duidelijk uit.
Je mag het niet serieus nemen, dat is je volle recht, maar wil je in Amerika bij de Havanese Club ingeschreven staan dan behoor je die test wel te doen. Je gelooft toch niet dat ze dat zomaar meenemen om de fokkers daar maar een beetje te pesten?
Hoeveel clubs zijn er daar eigenlijk? Maar goed, ik heb zo mijn gedachten over de US en hun fok- en selectiemethodes, dus ik laat me er verder even niet over uit.
Volgens het al eerder genoemde onderzoek: 146 willekeurige havanezers getest = 22.6% bleek een traag werkende schildklier te hebben. In mijn ogen veel te veel. En dit onderzoek is gedaan door de meest vooraanstaande Universitaire dierenziekenhuis in Amerika.
En hoe stond het met de onderlinge verwantschap in die groep?
Zonder aanvullende gegevens zeggen deze cijfers me niet zo veel.
Sorry maar dit vind ik nou muggenzifterij...en ik heb geen chondroplasie geschreven maar chondrodisplasie...in plaats van een y had ik en i getipt.
Nee, dat is het niet. Je noemt chondroplasie en chondrodyplasie. Of het een y of een i is boeit me niet, maar of het chondroplasie is of chondrodysplasie wel. Ik heb jou geciteerd, jij noemt die twee zaken in een passage. Niet ik.
Het ene is een normaal verschijnsel zonder syndroom (als in: klinische klachten), het ander niet. dat is dus een verschil.
Deze hele discusie was helemaal niet mijn bedoeling. Ik dacht dat we hier waren om zo veel mogelijk over ons ras te leren...en ik heb nu het idee dat je het helemaal niet leuk vindt dat ik over al die gezonheidsproblemen begin. Als je straks van plan bent om havanezers te gaan fokken vind ik dit geen juiste instelling om eerlijk te zijn.
Op een forum heb je nu eenmaal discussies.
Ik ben groot voorstander van goed fokbeleid maar dan wel gestoeld op goede en betrouwbare gegevens.
En die mis ik. Dat verwijt ik jou overigens niet, hoor, jij haalt het uit bronnen, en die te checken en ter discussie te stellen is deels mijn vak ;)
Als 'milde' chondrodysplasie geen reden is om een hond van de fok uit te sluiten lijkt het me moeilijk om de pups met rechte voorpoten te krijgen, waar de standard dus duidelijk om vraagt. Of denken sommigen (en dan bedoel ik niet jou of wie dan ook!) dat zulke honden maar goed genoeg zijn om als huisdier verkocht te worden?
Je hebt het nu over milde radius curvus, toch?
Om het even zuiver te houden.

Heb je enig idee van bouw en van hoe dat allemaal werkt? Want dat is namelijk technisch, mechanisch zeg maar, niet mogelijk. Het is ook niet érg, als je maar weet hoe iets zit en wat er wel en niet kan en/of schadelijk kan zijn.
Ik hoop echt dat we hier nog veel van elkaar over hava's kunnen leren, en dat je je deze hele discussie niet persoonlijk aantrekt. Wat mij betreft mag de gezonheid en wat er misschien mis is en beter kan geen taboe worden.
Ik trek me dergelijke dingen niet persoonlijk aan, hoor.
Ik vind het wel jammer dat je niet over de andere dingen doorgaat.
Daar valt namelijk wel degelijk iets te leren 9ik verbeeld me dat ik van een paar van die dingen wat afweet ;) ), en ik zou het zinnig vinden het daar dan over te hebben. daar is een topic als dit toch voor?

Afbeelding

Marie-Josée
Erelid

Ik lees alles tenminste met veel interesse maar mis op dat gebied helaas ook weer teveel kennis.
Marjoleine, de Havanezer is toch eigenlijk in wezen een Amerikaans ras? Want daar zijn de hondjes weer teruggefokt heb ik begrepen.

Hoe zet ik Sancho beter in stand? Ik heb zelf af en toe het idee dat hij achter wat hoger is.
Ik vind het een beetje eng om hem zo los op tafel te laten staan en druk daarom altijd snel af,maar als ik hem op de grond probeer te "vangen" rent hij altijd naar me toe :oeps:
Misschien is deze beter;
Afbeelding
blacky
Zeer actief

The extremely rare TALL Coton de Tulear is a historically ancient part of the Malagasy Coton de Tulear pure breed dog. Tall Malagasy Cotons have been produced in litters of Standard sized Cotons in Madagascar, North America and Europe
Afbeelding

Afbeelding

(in amerika is er nog veel kleur bij de cotons bij de rasvereniging die zich afzet tegen AKC erkenning)
Afbeelding
gevni havanezers
lunayvita
Actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door lunayvita »

lijken wel tibetanen
Afbeelding
blacky
Zeer actief

lunayvita schreef:lijken wel tibetanen
Ja maar dan groter want hun rug lengte is wel het zelfde als van de gewone coton.
En omdat je in Amerika nog veel kleur ziet in de cotons zijn deze zo kleurig. De eerst heeft overigens de zelfde kleuren als onze Spikey
Marie-Josée schreef:Ik lees alles tenminste met veel interesse maar mis op dat gebied helaas ook weer teveel kennis.
Marjoleine, de Havanezer is toch eigenlijk in wezen een Amerikaans ras? Want daar zijn de hondjes weer teruggefokt heb ik begrepen.

Hoe zet ik Sancho beter in stand? Ik heb zelf af en toe het idee dat hij achter wat hoger is.
Ik vind het een beetje eng om hem zo los op tafel te laten staan en druk daarom altijd snel af,maar als ik hem op de grond probeer te "vangen" rent hij altijd naar me toe :oeps:
Misschien is deze beter;
Afbeelding
Hij is prachtig hoor. Maak zijn pootjes wat kroter en hij is precies onze Spikey. Incl. zwarte haren aan de oren. :I:
Afbeelding
gevni havanezers
hav@love

Marjoleine schreef:Zonder aanvullende gegevens zeggen deze cijfers me niet zo veel.
Daar heb je helemaal gelijk in! Maar zelf heb ik een havanezer met hypothyroïdie, dus leek het me wel goed hierover te beginnen, want ik hoor niemand hierover praten. Een gewaarschuwd mens telt voor twee he :wink:? Misschien helpt het ooit iemand die een hond met vage klachten heeft. Des te meer omdat Fedja helemaal geen ziektesymptomen vertoonde die vaak samenhangen met hypothyroïdie. Zelf was ik waarschijnlijk ook niet op dat idee gekomen had ik het verhaal van iemand anders met een hypothyroïde hava niet gelezen. De dierenarts wilde in eerste instantie niet eens testen, omdat Fedja's ziektebeeld atypisch was.
Marjoleine schreef:Je noemt chondroplasie en chondrodyplasie. Of het een y of een i is boeit me niet, maar of het chondroplasie is of chondrodysplasie wel.
Lees mijn tekst even terug als je wilt...nogmaals ik heb nooit chondroplasie geschreven (hier mis je een DY of DI). Er stond wel een keer chondrodisplasie (dus een I in plaats van Y) en vervolgens chondrodysplasie. Gewoon een typfout. En zelf ben je hierboven ook een S vergeten, het blijft een moeilijk woord om te typen :wink:.
Marjoleine schreef: Je hebt het nu over milde radius curvus, toch?
Nee, ik heb het echt over Achondroplasie oftewel CD (Chondrodysplasie), waar we het al over hadden.
Marjoleine schreef:Ik vind het wel jammer dat je niet over de andere dingen doorgaat.
Over al die andere dingen weet ik niks, dus dan heeft het geen zin om daarover te beginnen. Die lijst van bekende aandoeningen heb ik gewoon van de Amerikaanse Havanese Club website. Wil niet zeggen dat ik daar verder iets over weet. Ik wil ook niet pretenderen dat ik meer dan een leek ben wat dit onderwerp betreft, maar helaas heb ik wel het nodige over de traag werkende schildklier bij de havanezers geleerd en wilde deze ervaring toch met anderen delen.
En wat die lijst van mogelijke ziekten betreft...het is toch fijn voor mensen die misschien een hava willen hebben? Zo krijg je tenminste een goed beeld van waar je aan begint, en wat er allemaal aan ziekten kan voorkomen bij zo'n hondje. Daar kan de HC Nederland toch een voorbeeld aan nemen vind ik. Die website is naar mijn idee zeeeeer magertjes wat de gezondheidsvragen betreft.
Linsey
Zeer actief
Mijn ras(sen): 4 leeuwhondjes (Kai, Dino, Lilly, Loekie)
Aantal honden: 4
Contacteer:

Ongelezen bericht door Linsey »

blacky schreef:The extremely rare TALL Coton de Tulear is a historically ancient part of the Malagasy Coton de Tulear pure breed dog. Tall Malagasy Cotons have been produced in litters of Standard sized Cotons in Madagascar, North America and Europe
Afbeelding

Afbeelding

(in amerika is er nog veel kleur bij de cotons bij de rasvereniging die zich afzet tegen AKC erkenning)
Staan de hoogbenige cotons allemaal zo raar met de achterbenen? Kan misschien de foto's zijn, maar ik vind ze precies nogal vreemd staan.
hav@love

Marie-Josée, die Sancho van je is een echte schoonheid zeg! Ik vind zijn kleuren ontzettend leuk :E:. Hij lijkt me een rasechte hartendief :I:.
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

hav@love schreef:
Marjoleine schreef: Je hebt het nu over milde radius curvus, toch?
Nee, ik heb het echt over Achondroplasie oftewel CD (Chondrodysplasie), waar we het al over hadden.
Nu zeg je het weer.
Het is een taalbarriere volgens mij. ;)
Laat ik het nogmaals op een rij zetten.
Chondrodysplasie ofwel Achondroplasie: dwerggroei. Dat komt gewoon voor, het heet ook kortbenigheid. Het wil zeggen dat de groeischijven voortijdig gesloten worden, waardor de lengtegroei stopt.Het is niet wat je wilt in de Hava maar als we het over het fenomeen hebben, dan betekent het gewoon korte benen.
Een van de dingen die voorkomen bij chondrodysplasie is een radius curvus, een gebogen radius dus. Dat is niet erg, het is normaal bij een dier dat vierbenig is en chondrodysplasie heeft. Het is pas ernstig als er sprake is van een Radius Curvus Syndroom, een klinisch probleem dat veroorzaakt wordt door sterke ongelijke groei onderling. De ulna groeit dan sneller dan de radius, waardoor de punt van de radius in het ellebooggewricht prikt en klinische problemen geeft.

Chondroplasie is vorming van kraakbeen. Chondrodysplasie. Dat hebben alle dieren (mag ik hopen) en is niet erg. Het is normaal.
Het is de normale variant dus en de DYSplasie is de afwijkende variant.

Over de doofheid zou ik wel graag wat meer willen zeggen eigenlijk, maar zonder aanvullende gegevens is dat lastig.
Heb je enig idee over hoe de dove honden eruit zien?
Laatst gewijzigd door Marjoleine op 06 jul 2011 19:25, 1 keer totaal gewijzigd.

Afbeelding

hav@love

Marjoleine schreef:Meetvoorbeelden!

Je meet de lengte van de hond van het boeggewricht tot de zitbeenknobbel.
Dat is dus de horizontale maat.
De hoogte meet je vanaf de schoft tot de grond. Dat is de verticale maat.
Afbeelding
Nogmaals bedankt voor je duidelijke uitleg :ok:. Heb Fedja net gemeten en (als ik het goed gedaan heb) zijn dit zijn verhoudingen: 27 hoog en 36 lang. Te lang of niet?
hav@love

Marjoleine schreef:Over de doofheid zou ik wel graag wat meer willen zeggen eigenlijk, maar zonder aanvullende gegevens is dat lastig. Heb je enig idee over hoe de dove honden eruit zien?
Geen idee. Volgens mij kan je aan een dove hond lichamelijk niet zien dat hij doof is, als je dat bedoelt tenminste? Was dat mogelijk, dan zou zo'n BAER test niet nodig zijn toch? Persoonlijk ken ik maar een dove hond, die woont toevallig hier in de buurt, maar ik wist echt niet dat hij doof was totdat zijn baasje het vertelde. Het enige wat ik over dit onderwerp weet is dat doofheid vaker bij witte honden voorkomt.
Marie-Josée
Erelid

blacky schreef:
lunayvita schreef:lijken wel tibetanen
Ja maar dan groter want hun rug lengte is wel het zelfde als van de gewone coton.
En omdat je in Amerika nog veel kleur ziet in de cotons zijn deze zo kleurig. De eerst heeft overigens de zelfde kleuren als onze Spikey
Marie-Josée schreef:Ik lees alles tenminste met veel interesse maar mis op dat gebied helaas ook weer teveel kennis.

Misschien is deze beter;
Afbeelding
Hij is prachtig hoor. Maak zijn pootjes wat korter en hij is precies onze Spikey. Incl. zwarte haren aan de oren. :I:
Hij doet me inderdaad steeds aan Spikey denken, ook als hij rent.
Bij Spikey zijn die zwarte uiteinden gebleven dus ik hoop dat dit bij Sancho ook het geval zal zijn, dat maakt het geheel net wat levendiger.
hav@love

Marie-Josée schreef:Bij Spikey zijn die zwarte uiteinden gebleven dus ik hoop dat dit bij Sancho ook het geval zal zijn, dat maakt het geheel net wat levendiger.
Sancho is een sable toch? Ik denk bijna zeker te weten dat hij die zwarte uiteinden zal behouden, maar je mag ze nooit afknippen, want meestal komen die niet meer terug.
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

hav@love schreef: Nogmaals bedankt voor je duidelijke uitleg :ok:. Heb Fedja net gemeten en (als ik het goed gedaan heb) zijn dit zijn verhoudingen: 27 hoog en 36 lang. Te lang of niet?
Exact 3:4 dus. :ok:

Afbeelding

Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

hav@love schreef:
Marjoleine schreef:Over de doofheid zou ik wel graag wat meer willen zeggen eigenlijk, maar zonder aanvullende gegevens is dat lastig. Heb je enig idee over hoe de dove honden eruit zien?
Geen idee. Volgens mij kan je aan een dove hond lichamelijk niet zien dat hij doof is, als je dat bedoelt tenminste? Was dat mogelijk, dan zou zo'n BAER test niet nodig zijn toch? Persoonlijk ken ik maar een dove hond, die woont toevallig hier in de buurt, maar ik wist echt niet dat hij doof was totdat zijn baasje het vertelde. Het enige wat ik over dit onderwerp weet is dat doofheid vaker bij witte honden voorkomt.
Nou, exact.
Doofheid is gerelateerd aan het type pigmentatie.

Dus als ze daarop zouden fokken zou die hele BAER niet nodig zijn. Ik kan me overigens niet voorstellen dat het veel voorkomt. Want de witte Hava's zijn meestal helemaal niet wit namelijk, die zijn gewoon gepigmenteerd :19:
Maar ik sluit (helaas) niet uit dat ze dat niet weten, eigenlijk.

ik kan me er iets bij voorstellen bij de Coton, maar dat type kleur komt bij de Hava's heel weinig voor volgens mij. Of het moet in de US heel gewild zijn, maar voor zover ik weet niet.

Afbeelding

blacky
Zeer actief

de bear test is ook niet meer ongewoon bij de cotons. En zelf zag ik het graag als verplichte test. In de Oosteuropeese landen wordt het al gedaan.
Bij de cotons heb ik nog geen dove hondjes gezien, en uitsluitend op show gehoord dat " de eerste dove cotons al waren gesignaleerd i Frankrijk" (daar wordt op extreem wit gefokt) Zelf denk ik dat er in Nederland ook wel wat rond lopen. Als je die cotonnetjes ziet zonder pigment rond de ogen, mooi is het al niet. Zolang er niet op getest wordt weet je niets zeker he.

HD wordt overigens bij de Coton in belgië wel gedaan. Want Spikey's vader is een belg en die heeft HD-B heupen. En zo staan er wel meer op zijn stamboom met HD uitslag. Bij de coton is verplicht Pl en de PRA door goede fokkers wordt ook gekeken naar CMR.

En de fokker van spikey test ook op Bandera's Syndrome iets dat sinds kort de kop heeft opgestoken bij de Coton.
Afbeelding
gevni havanezers
Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”