Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Oren uitplukken

Forum voor opmerkingen en vragen over de verzorging van de hond. (bv vragen over huid, haar, nagels, etc.)
Tevens een plek voor vragen over riemen, manden, kleding, etc

Moderator: moderatorteam

Zoran

Oren uitplukken

Ongelezen bericht door Zoran »

Zoran mijn grote poedelpup van 5 maanden heeft erg last van veel haren in zijn oren.
Ik verzorg hem zelf, dat wil zeggen wassen knippen en scheren en daarbij zit hij al redelijk goed stil, maar zodra ik in zijn oren wil kijken gaat hij al tegenspartelen. Ik heb het al een beetje geprobeerd, maar de haren in zijn oren zitten behoorlijk vast en ik wil hem geen pijn doen.
Hoe kan ik dit het beste gaan aanpakken?
Lizzie.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Poedel

Re: Oren uitplukken

Ongelezen bericht door Lizzie. »

IK zou geen poeder gebruiken, grote kans op ontstekingen. Ik doe latex handschoen aan voor een betere grip en dan haal ik een paar plukjes weg. Niet in 1 alles weg halen want dan krijgen ze nog meer last, dus in etappes het haar verwijderen ;-) Pincet gebruik ik ook nooit, grote kans dat je een te grote pluk vast heb en dan doet erg zeer. Dus gewoon handwerk en langzaam plukje voor plukje er uit trekken. Op deze manier heeft een kampioen trimmer mij het uitgelegd :pffff:
Afbeelding
Zoran

->Chanty<- schreef:IK zou geen poeder gebruiken, grote kans op ontstekingen. Ik doe latex handschoen aan voor een betere grip en dan haal ik een paar plukjes weg. Niet in 1 alles weg halen want dan krijgen ze nog meer last, dus in etappes het haar verwijderen ;-) Pincet gebruik ik ook nooit, grote kans dat je een te grote pluk vast heb en dan doet erg zeer. Dus gewoon handwerk en langzaam plukje voor plukje er uit trekken. Op deze manier heeft een kampioen trimmer mij het uitgelegd :pffff:
Het meeste haar zit eigenlijk vlakbij de ingang van het oor en die zitten echt vast.
Ik heb in het verleden bij Viktor dat golddustpoeder gebruikt maar volgens mij is dat ook niet echt goed!?
fleurie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell, Duitse herder
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door fleurie »

Zoran schreef:
->Chanty<- schreef:IK zou geen poeder gebruiken, grote kans op ontstekingen. Ik doe latex handschoen aan voor een betere grip en dan haal ik een paar plukjes weg. Niet in 1 alles weg halen want dan krijgen ze nog meer last, dus in etappes het haar verwijderen ;-) Pincet gebruik ik ook nooit, grote kans dat je een te grote pluk vast heb en dan doet erg zeer. Dus gewoon handwerk en langzaam plukje voor plukje er uit trekken. Op deze manier heeft een kampioen trimmer mij het uitgelegd :pffff:
Het meeste haar zit eigenlijk vlakbij de ingang van het oor en die zitten echt vast.
Ik heb in het verleden bij Viktor dat golddustpoeder gebruikt maar volgens mij is dat ook niet echt goed!?
Ik heb stage gelopen bij een heel bekende hondentrimster (heeft zelf poedels), daar werd ook rijkelijk gestrooid met golddustpoeder, het werkte prima.
Afbeelding
DebbieZ
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dwergpoedel, Galgo Espagnol
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door DebbieZ »

Ik gebruik bij Japie een oorpoeder en dat helpt als een tierelier. Wel kleine plukjes pakken (ik gebruik geen pincet, doe het met mijn vingers) en gewoon vlot achter elkaar, zodat het snel gebeurd is. Japie is de grootste jammeraar op aarde, maar dit accepteert hij aardig.
Boink
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Koningspoedel
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Boink »

Kan iemand wat meer vertellen over dat poeder? Wat is de functie ervan en waar kan je het kopen?
Judith
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote poedels

Ongelezen bericht door Judith »

Boink schreef:Kan iemand wat meer vertellen over dat poeder? Wat is de functie ervan en waar kan je het kopen?
Je kan het kopen in trimsalons. Of op internet, bij trimwinkels.
De functie is, is dat haren soms nogal vettig kunnen zijn van het oor smeer. En als je oor poeder erop doet wat dat wat stroever, zo kan je de haren beter vast pakken.

Ik gebruik overigens geen pincet, dan gaat Dana helemaal flippen, bij het geluid ervan. Gewoon met mijn vingers en ze blijft rustig liggen, wel kreunend omdat ze het zo lekker vind :mrgreen:
Afbeelding
Zoran

Judith-Diesel schreef:
Boink schreef:Kan iemand wat meer vertellen over dat poeder? Wat is de functie ervan en waar kan je het kopen?
De functie is, is dat haren soms nogal vettig kunnen zijn van het oor smeer. En als je oor poeder erop doet wat dat wat stroever, zo kan je de haren beter vast pakken.

Ik gebruik overigens geen pincet, dan gaat Dana helemaal flippen, bij het geluid ervan. Gewoon met mijn vingers en ze blijft rustig liggen, wel kreunend omdat ze het zo lekker vind :mrgreen:
Ja dat klopt...de haartjes worden dan wat stroever en ik heb het idee dat ze ook beter loslaten.
Boink
Vaste gebruiker

Judith-Diesel schreef:

Ok, dat klinkt handig! Ik heb Cody nu zelf kunnen trimmen en dat ging aardig, maar de oren heb ik nog niet geplukt. Hij heeft inderdaad aardig wat oorsmeer, dus had al het probleem dat ik zo weinig grip krijg.
En het heet golddust? Want toen ik daar op googelde kreeg ik voornamelijk oogschaduw en dergelijke :roll:
Lillith
Zeer actief

Ongelezen bericht door Lillith »

Vroeger gebruikte men Dermatol poeder.
Ik gebruik nooit poeder ivb met klontering in het oor en dan misschien een oorontsteking.
Pluk er elke keer een pietsje uit met duim en wijsvinger, soms knip ik het bij.
Zelf wil ik niet teveel aan die oortjes pieren, alleen de schelp en wat haartjes teveel.
Foutje..
Laatst gewijzigd door Lillith op 29 mei 2012 11:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Wilm@

Ongelezen bericht door Wilm@ »

Ik pluk het gewoon met mijn handen eruit. Plukje voor plukje en als ik er echt niet meer bijkan, dan een pincet met een recht (dus bot) uiteinde.
Boink
Vaste gebruiker

Ik vind het lastige dat iedereen iets anders zegt over die oren plukken.
Of je het überhaupt moet doen en hoe je het dan moet doen, zoveel verschillende meningen.

Ik zie wel dat Cody nu meer oorsmeer heeft en dat de haren zich lijken op te hopen.
Misschien moet ik het maar gewoon aan de trimsalon overlaten...
empyree
Zeer actief
Mijn ras(sen): Newfoundlander/Grand Basset Griffon Vendéen/Lagotto Romagnolo
Aantal honden: 5
Contacteer:

Ongelezen bericht door empyree »

Ik gebruik gewoon poeder/kalk waar ik de honden ook mee pluk en nog nooit last gehad dat dat narigheid als een ontseking veroorzaakt. het poeder is gewoon schoon dus wat kan er gebeuren??? Als ik dieper in het oor moet zijn en dat lukt niet met de vingers dan gebruik ik een kocher (soort grote pincet met een afgeronde platte bek)
Sandra
Afbeelding
Echo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Toy Poedel

Ongelezen bericht door Echo »

Oren plukken moet nu eenmaal bij poedels, als je het eeuwig laat groeien krijg je geheid oorproblemen bij je hond.
Er zijn wel verschillende manieren waar op je het kunt doen.
Ik doe zelf met vingerlingen (vinger condooms). Dan heb je ook meer grip.
Kleine plukjes tegelijk en dan snel werken met snoepjes. ;)
Groetjes van Eva en pootje van Jerry!
Afbeelding
DebbieZ
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dwergpoedel, Galgo Espagnol

Ongelezen bericht door DebbieZ »

Ik deed het in eerste instantie niet bij Japie en toen merkte je toch wel dat hij er last van had (in combinatie met oorontstekingen). nu ik het wel bij houd, zijn zijn oorissues eigenlijk voor 95% over. Dat is voor mij toch wel reden genoeg om het te blijven doen.
Jacksel
Zeer actief
Mijn ras(sen): York H(R)ussell
dwergpoedel

Ongelezen bericht door Jacksel »

Ik heb het laatst laten doen bij Cara, kreeg het zelf niet voor elkaar.
Afbeelding
You'll be in my heart... Always...
patricia
Zeer actief
Mijn ras(sen): Havanezer
Contacteer:

Ongelezen bericht door patricia »

Ik doe het met een arterieklem zonder poeder.
Afbeelding
Groetjes Patries
Afbeelding
lieveheersbeestje83
Zeer actief
Mijn ras(sen): Middenslag Poedel

Ongelezen bericht door lieveheersbeestje83 »

Als ik het bij Prana niet doe dan groeit het helemaal dicht... Ik pluk regelmatig een beetje uit en als ik te weinig grip heb zonder gebruik ik poeder (maar niet heel veel). Ik doe het alleen met mijn vingers. Ze ondergaat het op zich goed. Een heel enkele keer vind ze het echt lekker, maar dat is helaas niet iedere keer.
Afbeelding
------Groetjes Prana-----
Rosita Compagner
Zeer actief
Mijn ras(sen): waterhonden
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rosita Compagner »

Kells schreef:
patricia schreef:Ik doe het met een arterieklem zonder poeder.
Afbeelding
Ik ook als het haar te vettig is en het met de vingers niet lukt.
Niet bij je Setter toch, Kells?
empyree
Zeer actief
Mijn ras(sen): Newfoundlander/Grand Basset Griffon Vendéen/Lagotto Romagnolo
Contacteer:

Ongelezen bericht door empyree »

patricia schreef:Ik doe het met een arterieklem zonder poeder.
Afbeelding
Dat is wat ik een kocher noem ;-)
Sandra
Afbeelding
Boink
Vaste gebruiker

Ik heb net een poging gewaagd en ik kan het er goed uitkrijgen. De hond vind het duidelijk helemaal niks, maar lijd in stilte, de goedzak :)

Maar die haren gaan erg diep door. Ik vind het een beetje spannend om de oppervlakte voorbij te gaan (en mijn vingers hebben ook hun grenzen)
Maar ik neem aan dat het er vooral om gaat dat er ruimte blijft in het oor en dat het niet dichtgroeit?

Ik zie ook hier en daar wat oorsmeer zitten, is dat ook iets waar ik iets mee moet, of gewoon laten zitten?

(beetje beginnersvragen misschien, maar mijn vorige hond had geen enkele oorzorg nodig :P)
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Ik doe het bij Fien met de hand en zonder poeder of andere hulpmiddelen (Fien is de Havanezer ;) ).
Ik heb dat afgekeken van Rosita en die oren kunnen onwaarschijnlijk ver binnenstebuiten ;)

Schoonmaken kan met een vochtige tissue op de hand/vinger, ik gebruik bij de wetters ook wel van die snoetendoekjes, die doekjes met babyolie erin/op.
Wetters hebben relatief snel vieze oren en vrij veel oorsmeer, en hoewel ze elkaar schoonhouden sop ik ze voor de zekerheid af en toe uit.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
ChantalBos
Zeer actief
Mijn ras(sen): Lagotto Romagnolo, Barbet & Whippet

Ongelezen bericht door ChantalBos »

Nanna schreef:Oren inpoederen, en een pincet met van die platte uiteinden gebruiken. Kleine plukjes tegelijk pakken.
En geen geflauwekul, het moet gebeuren. Daarna beloning :ok:
Hier gaat dat net zo.
Niet alles in het leven is leuk en moet je gewoon ondergaan.
Elke grote liefde eindigt met een groot verdriet.
fleurie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell, Duitse herder
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door fleurie »

@ chantalbos even geheel offtopic maar wat een mooie tekst onder je onderschrift, en zo waar!
Afbeelding
Sanner
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sanner »

Ik volg op dit moment de trimopleiding. Wij leren op school dat je niet het oor in moet gaan met de tang, alleen de plukjes die uit het oor komen haal je er uit. Ik doe het ook wel eens met plukvingers, vind ik fijner dan zo'n tang.
Laatst gewijzigd door Sanner op 07 jun 2012 12:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Sanner
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sanner »

dubbel
kloesje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising Jack Russell Terriër Macho
Australian Kelpie Timber en Bindi
Duitse Herder Benthe (co-own)
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door kloesje »

Ik gebruik ook zo'n tang voor de wat dieper gelegen haartjes, die dichterbij zitten pluk ik met de vingers eruit.
Bij erg vieze oren gebruik ik alleen de tang!

Misschien is het verstandig eens bij een trimsalon langs te gaan met de vraag of ze het eens voor willen doen en je willen helpen bij het tweede oor. Dan krijg je een beetje gevoel bij wat je doet en doe je het ook op de goede manier, anders kun je je hond nodeloos pijn doen! :D
Afbeelding
ChantalBos
Zeer actief
Mijn ras(sen): Lagotto Romagnolo, Barbet & Whippet

Ongelezen bericht door ChantalBos »

fleurie schreef:@ chantalbos even geheel offtopic maar wat een mooie tekst onder je onderschrift, en zo waar!
Dank je :flower:
Elke grote liefde eindigt met een groot verdriet.
Plaats reactie

Terug naar “Verzorging en toebehoren”