Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Naga stelt zich voor: orienterend op een hond

We vinden het leuk als iedereen zich even voorstelt.
Dat kan in dit forumonderdeel

Moderator: moderatorteam

Naga
geregistreerd lid

Ongelezen bericht door Naga »

Beste forumleden,

Ik heb mij aangemeld bij het hondenforum omdat we (ik en mijn vriendin) ons aan het oriënteren zijn momenteel op welke hondenrassen goed bij ons zouden passen. Wij wonen nu op een appartement in hartje Amsterdam. We hebben onlangs echter een huis gekocht in Amstelveen, direct aan het Amsterdamse bos. Dus de drukte uit, geen trappen meer, veel natuur om ons heen en zelfs een tuin!

Lang verhaal kort: in oktober hopen we verhuisd te zijn en hebben we een geschikte plek om ook weer te denken aan een hond. Yeah! :)

We werken beiden fulltime (wat op zich al jammer is ;)), maar hondje mag mee naar het werk. Blijft een uitdaging echter. Verder hebben wij geen kinderen (maar zouden wij wel willen op enig moment). Ik heb een jaar of 15 geleden een stafforshire bullterrier gehad. Was mijn eerste hond en de honden-liefde van mijn leven. Mis hem nog steeds. :cry:

In ons denkproces (en daar mogen jullie bij helpen als jullie willen/zin hebben) zijn we nu op het punt dat we een aantal rassen hebben waar we toe aangetrokken zijn:
1) Akita (Japanner of Amerikaan?)
2) Alaskan Malamute
3) Bullmastiff

Weer een Stafford, hebben we ook overwogen. De reden waarom toch maar niet: hun tomeloze energie. Enerzijds is dat juist hetgeen ze ontzettend leuk maakt, tegelijkertijd ook wel heel 'demanding'. Om die reden is ook de Old English Bulldogge afgevallen. Super jammer, maar we hebben gevoelsmatig meer behoefte aan een iets meer emotioneel gebalanceerde hond. Ook een maatje groter is leuk.

De rassen uit onze huidige top 3 hebben nog een aantal vraagtekens voor ons.
Akita: is een verhaal apart, echt een ander soort hond qua gedrag, houding, attitude. Aansprekend en tegelijkertijd complicerend in de opvoeding. We moeten gewoon eens gaan kijken bij een fokker of op een show. We moeten ze in het echt gaan ervaren. Ben heel benieuwd.
Alaskan Malamute: Net als de Akita qua karakter een bijzondere hond. Beeld dat ik er bij krijg, is de Mal een stukje vriendelijker/knuffeliger/zachtmoediger dan een Akita. De rassen hebben echter wel veel overeenkomsten meen ik?
Bullmastiff: Dit ras kennen we beter. Onze buurman had een BM. Hoewel n=1, komen onze ervaringen met die hond overeen met wat ik links en rechts lees: lief, rustig, volgzaam, evenwichtig. Grootste bedenkingingen bij dit ras: ze zijn wel erg rustig, misschien wel té. Daarbij is het af en toe kwijlen en overall gezondheid ook een aandachtspunt.

Op nummer 1 staat momenteel de Akita. De grote vraag die wij ons stellen is of we de uitdaging qua opvoeding met dit ras wel aan willen. We zijn consequent en als we ergens voor kiezen, dan gaan we er ook echt voor. Dat geldt voor welk ras we kiezen dan ook. Er zit echter wel verschil in hoeveel inspanning de opvoeding bij de verschillende rassen vergt. Het gevoel bij de Akita: veel! Bij de Bullmastiff is dat minder. Bij mijn Staffie heb ik er ook veel tijd en energie in gestoken (en in die tijd studeerde ik nog en had ik van zowel tijd als energie veel meer over dan nu). Overwegingen..... :vaag:

Wellicht dat er hier Akita/Malamute/Bullmastiff eigenaren zijn die met mij mee kunnen denken?

Oktober is nog ver weg. We hebben dus nog ruim de tijd om te verzinnen wat we willen. En als we het in oktober nog niet weten, dan denken we vrolijk nog even door. We willen heel graag een hond, dat is helder. Dat we alle twee veel met werk bezig zijn en daardoor een uitdaging hebben is ook duidelijk. Uiteindelijk zal het vooral gaan om voor onszelf vertrouwen te krijgen dat (en hoe) we met dat laatste in gedachten ons leven met een hond toch zo goed kunnen vormgeven dat het van toegevoegde waarde is voor het geluk van zowel onszelf als van de hond.

Ik zal dit draadje regelmatig bijwerken om het hele avontuur te delen met jullie.

Iedereen een goed uiteinde gewenst!
Op zoek naar een lieve hond
S@ndr@
Zeer actief

Re: Naga stelt zich voor: orienterend op een hond

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

welkom, hopelijk kom je eruit wat je wilt :ok: succes in ieder geval
M@rleen
Zeer actief
Aantal honden: 0
Contacteer:

Ongelezen bericht door M@rleen »

Welkom hier, succes met het maken van een keuze :ok:
annemick
Zeer actief
Mijn ras(sen): Boxer
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door annemick »

Welkom hier op het forum :ok:
Ik heb verder geen info over jouw voorkeursrassen.
Het is misschien wel handig om bij Algemeen of Hondenrassen een nieuw topic te openen met je vragen, daar wordt vaak meer op gereageerd dan in het voorstelrondje :wink:
Afbeelding
Ptje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote Franse poedel en een klein Spaans draakje
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Ptje »

Welkom hier op het forum en ik hoop dat jullie er uit zullen komen en een fantastisch hondenmaatje zullen vinden (zal vast wel lukken)
AfbeeldingAardig zijn doet geen pijn en het kost geen cent, alleen wat moeite
esther1989
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): yorkie

Ongelezen bericht door esther1989 »

Welkom!
Ik heb ervaring opgedaan met de Akita en Malamutes bij No Yukimigata. Zij hebben beiden rassen. Misschien kan je daar eens langs gaan.
Persoonlijk vind ik de Akita meer knuffelig dan de Malamute. Maar naar vreemden zijn Malamutes weer vriendelijker.
sonj@
Zeer actief
Mijn ras(sen): kruising

Ongelezen bericht door sonj@ »

Welkom hier.
Naga
geregistreerd lid

esther1989 schreef:Welkom!
Ik heb ervaring opgedaan met de Akita en Malamutes bij No Yukimigata. Zij hebben beiden rassen. Misschien kan je daar eens langs gaan.
Persoonlijk vind ik de Akita meer knuffelig dan de Malamute. Maar naar vreemden zijn Malamutes weer vriendelijker.
Ja, die kennel had ik ook op het oog. Beide rassen en Vleuten is in de buurt. Ik ga ze in het nieuwe jaar mailen om te kijken of we langs kunnen komen.

Hoe is het bij jou verlopen verder dan? Uiteindelijk geen hond nog? of nog steeds bezig met zoeken?
Naga
geregistreerd lid

annemick schreef:Welkom hier op het forum :ok:
Ik heb verder geen info over jouw voorkeursrassen.
Het is misschien wel handig om bij Algemeen of Hondenrassen een nieuw topic te openen met je vragen, daar wordt vaak meer op gereageerd dan in het voorstelrondje :wink:
Thx voor de tip. Ik wilde niet direct mijn vraag overal neerzetten. Ik kijk wel even hoe de respons is... Kan bovendien nog niet posten in die andere fora. Even in afwachting van mijn groepslidmaatschap. ;)
Naga
geregistreerd lid

Nanna schreef:Wat voor werk doe je en is de baas het er wel mee eens dat je een grote joekel meeneemt? :engel:
Ik zit in de directie van een middelgroot bedrijf. En mijn baas....nee, die gaat dat niet goed vinden :neenee: Ik kan wel dagen thuiswerken en mijn dagen zelf indelen. Mijn vriendin werkt als manager bij een klein bedrijf en de eigenaar daar heeft al gezegd dat het geen enkel probleem is. De 13 collega's vinden het ook allemaal heel gezellig. Dus daar geen probleem.

Laat onverlet dat dat niet de enige oplossing kan zijn. Je hebt ook wel eens dagen dat het niet handig is om de hond mee te nemen. Dan moet ie wel thuis kunnen blijven. Maar geen 12 uur achtereen... Dus daarin zullen we creatief moeten worden. Doggy Daycare leek mij in dat geval top, alleen dat idee heb ik maar laten varen. Geen van de honden die wij leuk vinden, zijn daar welkom. Ook wel begrijpelijk.

Maar thuiswerken of eerder naar huis, hond uitlaten, sporten en dan verder werken of uitlaatservice, of een dagje bij vrienden....allemaal mogelijk.
luna2906
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising mechelse herder x collie

Ongelezen bericht door luna2906 »

Welkom! Zo te lezen heb je al een redelijk beeld van de rassen :ok: op bezoek gaan bij fokkers en de rassen in het echt ervaren lijkt me inderdaad handig. Bij de bm zou ik afhaken op gezondheid van het ras, maar Jessica (hutsje) kan je vast meer vertellen daarover.

Akita's zijn mij te veel uitdaging qua opvoeding, maar als je bereid bent om er veel tijd en energie in te steken en je hebt een flinke dosis geduld, zijn het best leuke honden. Niet altijd even makkelijk met andere honden, dus daar zou ik wel rekening mee houden als ik jou was. Maar ook op het gebied van Akita's zijn er hier mensen die daar vele malen meer van af weten. Je zou Minhie of Valerie bijvoorbeeld eens kunnen benaderen. Succes met de zoektocht!

Edit: veel tijd, energie en geduld geldt natuurlijk voor de meeste honden, maar voor een Akita zou ik daar nog wat meer van maken denk ik
Hutsje
Zeer actief
Mijn ras(sen): moddercockers

Ongelezen bericht door Hutsje »

bullmastiffs kwijlen niet hoor ;). althans, die van mij normaal niet, en ik heb er toch een stuk of 10 gehad. de gezondheid is wel een probleem in nederland, ik zou er geen een meer uit nl meer durven nemen. en ze zijn niet extreem rustig hoor, ze liepen bij mij zelfs met de paarden mee op een buitenrit. 8 uur per dag alleen laten vinden ze niet leuk, maar dat geldt voor veel honden. en je moet er rekening mee houden dat met een uitlaatservice meegeven geen optie is als ze volwassen zijn., maar dat geldt voor alledrie de rassen. een oppasservice kan, of een dag opvang maar ik zou mijn reu niet aan iedereen meegeven om mee te lopen.
Afbeelding
Naga
geregistreerd lid

Nanna schreef: Waarom kies je dan niet een hond die daar wèl welkom is? :denken: Als je een waaks ras meeneemt naar de zaak ziet ie dat in no time als te verdedigen terrein. Kijken of de baas het dan nóg zo leuk vind. :schrik:
Plus dat Akita's en Malamutes verharen als debielen. Vind de baas dat ook prettig?
Ik zou in jullie situatie voor een wat makkelijker type hond gaan die zich wat beter in een door jullie geschetste situatie kan voegen.
Is een goed punt uiteraard en rationeel gezien snap ik wat je bedoelt. Tegelijkertijd werkt dat bij mij 'emotioneel' gezien een beetje anders. Ik vind alle honden (zelfs alle dieren) lief en leuk. Maar dat wil niet zeggen dat ik die allemaal als huisdier wil. Ik ben echt aangetrokken tot een bepaald ras of niet. Dus dat beperkt de keuze wat mij betreft. Als blijkt dat de rassen waar wij het echt mee (denken) te hebben, niet passen in ons leven, dan komt er geen hond.

Dat van de rui van poolhonden i.c.m. met de werkvloer: *ahum* ...die had ik serieus nog niet bedacht. Nemen we mee... :) thx!
Hutsje schreef:bullmastiffs kwijlen niet hoor ;). althans, die van mij normaal niet, en ik heb er toch een stuk of 10 gehad. de gezondheid is wel een probleem in nederland, ik zou er geen een meer uit nl meer durven nemen. en ze zijn niet extreem rustig hoor, ze liepen bij mij zelfs met de paarden mee op een buitenrit. 8 uur per dag alleen laten vinden ze niet leuk, maar dat geldt voor veel honden. en je moet er rekening mee houden dat met een uitlaatservice meegeven geen optie is als ze volwassen zijn., maar dat geldt voor alle drie de rassen. een oppasservice kan, of een dag opvang maar ik zou mijn reu niet aan iedereen meegeven om mee te lopen.
Niet kwijlen? Dat is wel goed nieuws! Heeft dat mogelijk te maken met het soort voeding dat je ze geeft? Ook goed om te horen dat jouw honden wel actief kunnen zijn.

Gezien onze situatie denk ik wel dat de BM het beste bij ons zou kunnen passen van de 3 rassen waar wij nu naar kijken. Dus als we een exemplaar kunnen vinden die actief is, niet kwijlt en boevendien gezond is.... dan vliegt ie met stip naar 1.

Waar zou jij een BM gaan zoeken, als het niet in NL is?
esther1989
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): yorkie

Ongelezen bericht door esther1989 »

Naga schreef:
esther1989 schreef:Welkom!
Ja, die kennel had ik ook op het oog. Beide rassen en Vleuten is in de buurt. Ik ga ze in het nieuwe jaar mailen om te kijken of we langs kunnen komen.

Hoe is het bij jou verlopen verder dan? Uiteindelijk geen hond nog? of nog steeds bezig met zoeken?
Ik heb er stage gelopen. :wink: ik woon nog niet op mijn zelf. In de toekomst ga ik voor een Mal.
Budkes
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders, Jack Russell Terriërs en een Welsh Corgi Pembroke
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door Budkes »

Ik zou ook voor een Bullmastiff gaan, die lijkt me van alle 3 rassen de meest geschikte om mee te nemen naar het werk.
Alle Bullen die ik heb gekend, inclusief die van mijzelf waren behoorlijk energiek. Ik ken maar één bankhangende Bullmastiff, die was echt niet vooruit te branden, de rest waren allemaal energiek en sjouwers tot en met.
Kwijlen deed die van mij trouwens ook niet, ik liet hem wel buiten drinken, anders kon je er wel met een dwijl achteraan.
Gr. Aniek

Afbeelding
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Hoe vind je een Mastiff? :mrgreen: Dus zonder bull.
Wat ik heb begrepen zijn die vriendelijker naar andere honden dan de gemiddelde bullmastiff en dat lijkt me wel handig als je denkt aan kinderen.
Budkes
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders, Jack Russell Terriërs en een Welsh Corgi Pembroke
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door Budkes »

Een Mastiff is de meest fantastische hond die er bestaat, maar echt energiek kun je ze niet noemen. Nou was mijn Bill tot op hoge leeftijd wel energiek maar de gemiddelde Mastiff kijkt je dan toch vooral verwijtend aan.
Gr. Aniek

Afbeelding
Hutsje
Zeer actief

Naga schreef:
Nanna schreef: Waarom kies je dan niet een hond die daar wèl welkom is? :denken: Als je een waaks ras meeneemt naar de zaak ziet ie dat in no time als te verdedigen terrein. Kijken of de baas het dan nóg zo leuk vind. :schrik:
Plus dat Akita's en Malamutes verharen als debielen. Vind de baas dat ook prettig?
Ik zou in jullie situatie voor een wat makkelijker type hond gaan die zich wat beter in een door jullie geschetste situatie kan voegen.
Is een goed punt uiteraard en rationeel gezien snap ik wat je bedoelt. Tegelijkertijd werkt dat bij mij 'emotioneel' gezien een beetje anders. Ik vind alle honden (zelfs alle dieren) lief en leuk. Maar dat wil niet zeggen dat ik die allemaal als huisdier wil. Ik ben echt aangetrokken tot een bepaald ras of niet. Dus dat beperkt de keuze wat mij betreft. Als blijkt dat de rassen waar wij het echt mee (denken) te hebben, niet passen in ons leven, dan komt er geen hond.

Dat van de rui van poolhonden i.c.m. met de werkvloer: *ahum* ...die had ik serieus nog niet bedacht. Nemen we mee... :) thx!
Hutsje schreef:bullmastiffs kwijlen niet hoor ;). althans, die van mij normaal niet, en ik heb er toch een stuk of 10 gehad. de gezondheid is wel een probleem in nederland, ik zou er geen een meer uit nl meer durven nemen. en ze zijn niet extreem rustig hoor, ze liepen bij mij zelfs met de paarden mee op een buitenrit. 8 uur per dag alleen laten vinden ze niet leuk, maar dat geldt voor veel honden. en je moet er rekening mee houden dat met een uitlaatservice meegeven geen optie is als ze volwassen zijn., maar dat geldt voor alle drie de rassen. een oppasservice kan, of een dag opvang maar ik zou mijn reu niet aan iedereen meegeven om mee te lopen.
Niet kwijlen? Dat is wel goed nieuws! Heeft dat mogelijk te maken met het soort voeding dat je ze geeft? Ook goed om te horen dat jouw honden wel actief kunnen zijn.

Gezien onze situatie denk ik wel dat de BM het beste bij ons zou kunnen passen van de 3 rassen waar wij nu naar kijken. Dus als we een exemplaar kunnen vinden die actief is, niet kwijlt en boevendien gezond is.... dan vliegt ie met stip naar 1.

Waar zou jij een BM gaan zoeken, als het niet in NL is?
als je ze de hele dag door wat geeft, ja dan gaan ze kwijlen. kief kwijlt ook wel tijdens een wandeling, dan krijgen ze wel veel beloning. en alleen dan kwijlt hij soms. mijn basset kwijlt ook niet, trouwens ;). ze krijgen hier alleen maar vers, vlees en botten dus, maar ik weet niet of dat er iets mee te maken heeft. het is natuurlijk wel veel gezonder.
In nl fokken ze ze alleen maar groter en zwaarder, het atletische is ver te zoeken. als je meer info wilt kan je me een pb sturen ;).
Afbeelding
Hutsje
Zeer actief

Budkes schreef:Een Mastiff is de meest fantastische hond die er bestaat, maar echt energiek kun je ze niet noemen. Nou was mijn Bill tot op hoge leeftijd wel energiek maar de gemiddelde Mastiff kijkt je dan toch vooral verwijtend aan.
:LOL: inderdaad
Afbeelding
Naga
geregistreerd lid

Mastiffs zijn idd top honden. Wel erg groot en die kwijlen wel echt behoorlijk!

Zijn BM zo scherp op andere honden dan? Ik had het idee dat het mee viel? Met kinderen kunnen ze goed toch?
Hutsje
Zeer actief

je moet ervan uitgaan dat ze als volwassen hond niet meer met volwassen sexegenoten om kunnen gaan. dit is natuurlijk niet bij allemaal zo maar de kans is aanwezig.
het ligt er ook aan hoe stabiel je hond is. mijn reu is erg makkelijk, nog steeds met zijn 6 jaar, ondanks dat hij al een aantal keer is aangevallen en ook gebeten. juist vanwege de andere honden moet ik ook altijd opletten. hij zal zelf niets beginnen maar laat zich nu ook niets meer zeggen, en dat deed hij voor hij gegrepen werd wel, dan negeerde hij het gewoon. hij vermijdt nog steeds een confrontatie maar als het moet staat hij wel zijn mannetje. het ligt ook aan de lijnen waar ze uit komen.
met kinderen zijn ze super!
Afbeelding
dagmar88
Zeer actief

Hutsje schreef:je moet ervan uitgaan dat ze als volwassen hond niet meer met volwassen sexegenoten om kunnen gaan. dit is natuurlijk niet bij allemaal zo maar de kans is aanwezig.
:ok: Daarom haalde ik het ook aan, niet omdat ze kindjes vreten :F:
Maar een hond die daar in begeleiding nodig heeft is niet meteen handig naast een kinderwagen.

En daar zou ik zelf mijn hond keuze wel absoluut op afstemmen. Ook al voldoet hij dan misschien niet 100% aan het plaatje.
Hutsje
Zeer actief

dagmar88 schreef:
Hutsje schreef:je moet ervan uitgaan dat ze als volwassen hond niet meer met volwassen sexegenoten om kunnen gaan. dit is natuurlijk niet bij allemaal zo maar de kans is aanwezig.
:ok: Daarom haalde ik het ook aan, niet omdat ze kindjes vreten :F:
Maar een hond die daar in begeleiding nodig heeft is niet meteen handig naast een kinderwagen.

En daar zou ik zelf mijn hond keuze wel absoluut op afstemmen. Ook al voldoet hij dan misschien niet 100% aan het plaatje.
oh, maar daar zie ik niet zo'n probleem hoor, bm's zoeken het doorgaans niet op dus normaal wandelen moet gewoon kunnen, ook naast de kinderwagen. kom je een grote reu tegen (als je een reu hebt) dan steek je gewoon de straat even over. ik bedoelde meer dat je op zondag niet lekker los met je bm in het vondelpark of amsterdamse bos kunt lopen. alhoewel ik daar ook jaren gelopen heb met mijn bm's los hoor. gewoon opletten en onder controle hebben.
ik loop hier ook gewoon in het park en op straat, met de honden aan de flex.
Afbeelding
dagmar88
Zeer actief

Hutsje schreef: bm's zoeken het doorgaans niet op dus normaal wandelen moet gewoon kunnen, ook naast de kinderwagen. kom je een grote reu tegen (als je een reu hebt) dan steek je gewoon de straat even over.

:mrgreen: Daar zou ik dus geen zin in hebben, maar dat is natuurlijk persoonlijk.
Hutsje
Zeer actief

dagmar88 schreef:
Hutsje schreef: bm's zoeken het doorgaans niet op dus normaal wandelen moet gewoon kunnen, ook naast de kinderwagen. kom je een grote reu tegen (als je een reu hebt) dan steek je gewoon de straat even over.

:mrgreen: Daar zou ik dus geen zin in hebben, maar dat is natuurlijk persoonlijk.
ja, dan moet je niet zo'n soort hond nemen. het is ook niet altijd leuk maar ik zou niet anders willen. lijfje kan ook niet overal los, dat is ook niet altijd leuk. maar dat weet je als je zo'n hond neemt.
Afbeelding
dagmar88
Zeer actief

Hutsje schreef: ja, dan moet je niet zo'n soort hond nemen. het is ook niet altijd leuk maar ik zou niet anders willen. lijfje kan ook niet overal los, dat is ook niet altijd leuk. maar dat weet je als je zo'n hond neemt.

Moet ik met Charlie ook hoor, en vind dat geen probleem.
Maar met een kind zou ik het niet handig vinden.
Naga
geregistreerd lid

Hutsje schreef:
Budkes schreef:Een Mastiff is de meest fantastische hond die er bestaat, maar echt energiek kun je ze niet noemen. Nou was mijn Bill tot op hoge leeftijd wel energiek maar de gemiddelde Mastiff kijkt je dan toch vooral verwijtend aan.
:LOL: inderdaad
PB verstuurd ;)
kayleigh*
Zeer actief
Mijn ras(sen): X Duitse Herder / Schotse Collie
Oudduitse herder

Ongelezen bericht door kayleigh* »

Welkom.
Afbeelding
RIP Bonny 10-03-1999? - 06-04-2011
Naga
geregistreerd lid

Toen ik mijn stafford uitkoos, heb ik dezelfde overwegingen gehad. Ook met dat ras weet je waar je mogelijk voor kiest. Ik heb toen alles er aan gedaan om de kans zo groot mogelijk te laten zijn dat hij gewoon los kon bij andere honden. Trainen, socialiseren, stabiliteit en helderheid geven en repeat.

Mijn stafford was een graag geziene gast op alle speelveldjes. Hij kon met iedere hond. Nooit gevochten. Wel veel geïncasseerd. Goed gelukt dus.

Achteraf natuurlijk de vraag of hij gewoon zo geboren was of dat het aan mijn begeleiding heeft gelegen. Waarschijnlijk de combinatie van de 2.

Dus ook met een Akita of BM zal ik er weer alles aan doen om er een evenwichtige vreedzame hond van te maken. Mocht ie desondanks toch dominant worden, dan gaan we daar ook mee om. Is voor mij niet onoverkomelijk. Uiteraard wel minder gewenst.
Naga
geregistreerd lid

kayleigh* schreef:Welkom.
Thx! :)
Gesloten

Terug naar “Voorsteltopics”