Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Wel of niet kortscheren met deze hitte?
Moderator: moderatorteam
- Frenk
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): xLhasa-ShihTzu
Re: Wel of niet kortscheren met deze hitte?
Er loopt hier ook een shihtzu in de buurt en die wordt zelfs in de winter geschoren gehouden. En waarom? Tja, kammen is wel heel veel werk. Op mijn vraag waarom ze dan in hemelsnaam voor zo'n langharig ras hadden gekozen stonden ze met hun mond vol tanden 

-
Muk
Dat heb ik die mensen van de bobtail (is jonger dan 1 jaar nog) niet durven vragen. Staat misschien ook raar als je zelf ook met een geschoren hond loopt denk ik.Frenk schreef:Er loopt hier ook een shihtzu in de buurt en die wordt zelfs in de winter geschoren gehouden. En waarom? Tja, kammen is wel heel veel werk. Op mijn vraag waarom ze dan in hemelsnaam voor zo'n langharig ras hadden gekozen stonden ze met hun mond vol tanden
De shitzu is van een ouder stel, dus daar kan ik mij nog iets bij voorstellen.
- Frenk
- Zeer actief
Ff
waar ik ook zo'n punthoofd van krijg is de mensen die zo enorm grappig gaan doen over Frenk.
"Waar zit de voorkant"
"Ben je je cavia aan het uitlaten"
"zo, die moet nodig naar de kapper"
:sst:
Oh.. en kan iemand me uitleggen waarom honden met lang haar automatisch teefjes zijn? Ik loop met Frenk op de uitlaatstrook, komen we een meneer tegen met een x-bullterrier. Hij laat de flexi vieren, dus ik denk "nou, dan is er dus blijkbaar geen risico". Terwijl Frenk en die reu aan elkaar staan te snuffen (geen spanning merkbaar) zegt die meneer "ze is niet zo onder de indruk" (of iets dergelijks), waarop ik zeg "pardon? wat bedoelt u?". Dus hij "ja, het is toch een teefje?". Dus ik "nee, een reu. Met ballen.". Waarop hij acuut de riem met grote halen begint binnen te harken en iets zegt van "ja, maar dat gaat niet goed.". Nou, het ging prima, ze snuffelden even en deden hun ding. Maar goed misschien moet je dan even vragen wat ik aan de lijn heb
"Waar zit de voorkant"
Oh.. en kan iemand me uitleggen waarom honden met lang haar automatisch teefjes zijn? Ik loop met Frenk op de uitlaatstrook, komen we een meneer tegen met een x-bullterrier. Hij laat de flexi vieren, dus ik denk "nou, dan is er dus blijkbaar geen risico". Terwijl Frenk en die reu aan elkaar staan te snuffen (geen spanning merkbaar) zegt die meneer "ze is niet zo onder de indruk" (of iets dergelijks), waarop ik zeg "pardon? wat bedoelt u?". Dus hij "ja, het is toch een teefje?". Dus ik "nee, een reu. Met ballen.". Waarop hij acuut de riem met grote halen begint binnen te harken en iets zegt van "ja, maar dat gaat niet goed.". Nou, het ging prima, ze snuffelden even en deden hun ding. Maar goed misschien moet je dan even vragen wat ik aan de lijn heb

-
Muk
Frenk schreef:Ffwaar ik ook zo'n punthoofd van krijg is de mensen die zo enorm grappig gaan doen over Frenk.
![]()
"Waar zit de voorkant"
Is Frenk geen cavia dan?
Ik trek mij daar overigens niets aan, van eventuele opmerkingen die ik krijg. Al moet ik zeggen dat ik eigenlijk nooit rare opmerkingen over mijn hond krijg. Maar ja, ik heb dan ook een echte hond natuurlijk.
- Frenk
- Zeer actief
Muk schreef:![]()
Is Frenk geen cavia dan?![]()
Ik trek mij daar overigens niets aan, van eventuele opmerkingen die ik krijg. Al moet ik zeggen dat ik eigenlijk nooit rare opmerkingen over mijn hond krijg. Maar ja, ik heb dan ook een echte hond natuurlijk.![]()

- alm@
- moderator
- Mijn ras(sen): Langhaar teckel
- Aantal honden: 3
Hier ook nooit last van en zéker geen vragen waar de voor of achterkant zitMuk schreef:
Ik trek mij daar overigens niets aan, van eventuele opmerkingen die ik krijg. Al moet ik zeggen dat ik eigenlijk nooit rare opmerkingen over mijn hond krijg. Maar ja, ik heb dan ook een echte hond natuurlijk.![]()

- Linsey
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): 4 leeuwhondjes (Kai, Dino, Lilly, Loekie)
- Aantal honden: 4
- Contacteer:
Dat herken ik. Kai gaat door het leven als teefje. Ik doe eigenlijk geen moeite meer om uit te leggen dat Kai een reu is (tenzij mensen dat vragen natuurlijk) en Kai heeft dan dus een kaal achterwerk waardoor je toch wel duidelijk kan zien dat het geen teefje isFrenk schreef:Ffwaar ik ook zo'n punthoofd van krijg is de mensen die zo enorm grappig gaan doen over Frenk.
![]()
"Waar zit de voorkant"
- Frenk
- Zeer actief
Dat komt omdat jij met grote gemene bijtmachines loopt. Die tanden die verraden de boel wel, ja.alm@ schreef:Hier ook nooit last van en zéker geen vragen waar de voor of achterkant zitMuk schreef:
![]()

-
Muk
Frenk schreef:Dat komt omdat jij met grote gemene bijtmachines loopt. Die tanden die verraden de boel wel, ja.alm@ schreef:Hier ook nooit last van en zéker geen vragen waar de voor of achterkant zitMuk schreef:
![]()
Ach, ik heb liever een enge hedder dan een hond die eruitziet als een cavia.
- Frenk
- Zeer actief
Muk schreef:![]()
Ach, ik heb liever een enge hedder dan een hond die eruitziet als een cavia.![]()
![]()
t is maar goed dat knabbel.. uh.. Frenk bedoel

- alm@
- moderator
- Mijn ras(sen): Langhaar teckel
Speciaal op uitgezocht. Ik loop voor mijn rustFrenk schreef:Dat komt omdat jij met grote gemene bijtmachines loopt. Die tanden die verraden de boel wel, ja.alm@ schreef:Hier ook nooit last van en zéker geen vragen waar de voor of achterkant zitMuk schreef:
![]()

- Lysette
- Zeer actief
- Contacteer:
Omdat ze niet haren? Omdat ze het karakter leuk vinden? Tja ik heb er niet zo'n moeite mee. Die hond zal het een rotzorg wezen hoe ie eruit ziet. En ik denk dat de meeste honden ook niet gelukkiger worden van iedere 2 weken in bad (ik heb het met Benno een tijdje gedaan hoor en het was geen mishandeling, maar dat deed ik echt niet voor hem).Frenk schreef:Er loopt hier ook een shihtzu in de buurt en die wordt zelfs in de winter geschoren gehouden. En waarom? Tja, kammen is wel heel veel werk. Op mijn vraag waarom ze dan in hemelsnaam voor zo'n langharig ras hadden gekozen stonden ze met hun mond vol tanden
Als de hondjes een goed leven hebben met lekker wandelen en wel verzorgd worden, tja boeien. Waarom niet? Omdat iemand bedacht heeft dat je die vacht maar moet laten groeien? Ik vind een langharige shih tzu afschuwelijk.
Dat ik Jip niet in poedeltoilet knip vinden heel veel mensen wel weer leuk
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding foto
In liefdevolle herinnering; Job & Floor
In liefdevolle herinnering; Job & Floor
-
Muk
Is wel te begrijpen. Zelf heb ik eens een foto van een komondor gezien met koorden die hooguit 20 cm lang waren. Volgens mij hoort dat niet, want de haren moeten zo'n beetje tot de grond komen als je een show loopt. Maar zo met die kortere koorden vind ik het veel mooier staan.Inge O schreef:ik kan me daar zeker wel iets bij voorstellen : je kan heel erg vallen voor het karakter van een hond, maar in het geval van overdreven haarballen lak hebben aan wat showmensen van zo'n hond hebben gemaakt.Muk schreef: Dat zie ik hier ook regelmatig, mensen die hun hond uit gemakszucht scheren. En ze geven dan ook ruiterlijk toe dat zij geen zin hebben om hun langharige hond te kammen. Tja, dan moet je ook geen langharig ras nemen. Hier loopt nu een geschoren bobtail, shitzu en een airedaleterrier
ik vind bv. een beardie qua karakter wel leuk, maar stel dat ik er één had dan gingen stante pede zijn haren eraf en bleef er hooguit een handlengte op, zoals hij er ooit ook uitzag toen hij nog werkhond was. ik wilde immers een beardie, geen gordijnie.
Maar voor het gemak een hond meteen kortscheren voor het gemak (en dat is bij de bobtail ook echt heel kort) dat zou ik niet zo snel doen. Tussen een gordijnie en een gemilimeterde hond zitten nog veel mogelijkheden.
- Linsey
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): 4 leeuwhondjes (Kai, Dino, Lilly, Loekie)
- Aantal honden: 4
- Contacteer:
Aan al de reacties te zien hier van mensen die mensen kennen die hun shih tzu of ander ras met dat haartype laten scheren/knippen (om de hond niet te hoeven kammen), zie je ook direct waarom de vacht van die honden dan wel verandert terwijl die van Lotje niet verandert. Nu Lotjes vacht korter is kam ik haar niet minder vaak, maar wel minder lang. Ze staat nog altijd elke week op de kamtafel, alleen staat ze er korter op. En er komt nog altijd evenveel haar af als toen ze lang haar had, alleen de haren die eraf komen zijn korter. De manier van kammen is nu ook anders om toch alle dode haren eraf te krijgen (met een heel dunne kam bijvoorbeeld), maar er komen dus nog altijd evenveel dode haren af. Ook word Lotje nog altijd behandeld met dezelfde producten als Kai, haar oogjes worden ook nog altijd proper gemaakt. Er is eigenlijk niets verandert, alleen de duur van de verzorging en dat is alleen maar in Lotjes voordeel.
Ik denk dat de meeste mensen die je op straat tegenkomen met hun kaalgeschoren shih tzus hun honden niet kammen, want ik zie dan dikwijls honden met een korte vacht waarvan de haren zowat aan elkaar plakken. Inderdaad die honden zullen waarschijnlijk niet zo tevreden zijn met hun korte vachtje dat verstikkend werkt omdat de haren erin blijven zitten.
Ik denk dat de meeste mensen die je op straat tegenkomen met hun kaalgeschoren shih tzus hun honden niet kammen, want ik zie dan dikwijls honden met een korte vacht waarvan de haren zowat aan elkaar plakken. Inderdaad die honden zullen waarschijnlijk niet zo tevreden zijn met hun korte vachtje dat verstikkend werkt omdat de haren erin blijven zitten.
- blacky
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Coton de Tuléar en Havanezer.
hier ook een twijfelaar. Mijn twee coton's hebben ontzettende last van de warmte. Vooral Spikey. Heb de trimmer ook al gebeld voor Laika maar ze kon alleen maar in onze vakantie. Een coton heeft geen doorgroei vacht maar is wel minimaal 13 cm lang ( en ze verharen niet/nauwlijks). Als de trimbeurt bij Laika goed bevalt zal waarschijnlijk Spikey ook gaan, dit betekend overigens wel dat het einde shows betekend. Ook hier staan ze elke dat op de trimtafel en ben gemiddeld elke dag een uur aan het borstelen. Elke zes weken wassen en föhnen en veel creme spoeling gebruiken. Heb overigens dit hondje op karakter gekozen.
-
Angelique.
zo, tondeuse op standje 1 is erover geweest hoor

en na het wassen nog wat stukken

en na het wassen nog wat stukken

-
Angelique.
hahaha..moet dat ? hij loopt erbij als een debiel

- Frenk
- Zeer actief
Ik denk inderdaad dat je daar gelijk in hebt.Linsey schreef:Aan al de reacties te zien hier van mensen die mensen kennen die hun shih tzu of ander ras met dat haartype laten scheren/knippen (om de hond niet te hoeven kammen), zie je ook direct waarom de vacht van die honden dan wel verandert terwijl die van Lotje niet verandert. Nu Lotjes vacht korter is kam ik haar niet minder vaak, maar wel minder lang. Ze staat nog altijd elke week op de kamtafel, alleen staat ze er korter op. En er komt nog altijd evenveel haar af als toen ze lang haar had, alleen de haren die eraf komen zijn korter. De manier van kammen is nu ook anders om toch alle dode haren eraf te krijgen (met een heel dunne kam bijvoorbeeld), maar er komen dus nog altijd evenveel dode haren af. Ook word Lotje nog altijd behandeld met dezelfde producten als Kai, haar oogjes worden ook nog altijd proper gemaakt. Er is eigenlijk niets verandert, alleen de duur van de verzorging en dat is alleen maar in Lotjes voordeel.

- Frenk
- Zeer actief
En ik ook.Nanna schreef:Ik EIS hetNuyvilaq schreef:hahaha..moet dat ? hij loopt erbij als een debiel![]()

-
Angelique.
Nou vooruit
Hij is niet geschoren, ik had dat uiteraard ook liever niet maar er moest wel iets gebeuren....dit was gewoon sneu...
Ik kamde?
me elke dag een ongeluk maar veel kreeg ik er niet uit....ik heb ik weet niet hoeveel kammen maar nu blijkt dus dat ik dus nou net niet die ene goeie heb
Afijn ze heeft hem eerst gekamd .....toen ik bad gestopt, toen de waterblazer erop en daarna met de fohn verder gedroogd.....er bleef uit komen...werkelijk niet normaal
Zijn puppyvacht is er nu voor een groot deel af, nog niet helemaal...kan het zelf nu doen, eerst maandag even de juiste kam kopen
Je ziet niet heel veel verschil maar je voelt het wel degelijk....eerst was het heel massief zeg maar...echt mega dik....nu roep ik de hele tijd Dal ! je haar danst

(ja, ja ja hij is mega overbouwt momenteel)
Hij is niet geschoren, ik had dat uiteraard ook liever niet maar er moest wel iets gebeuren....dit was gewoon sneu...
Ik kamde?
Afijn ze heeft hem eerst gekamd .....toen ik bad gestopt, toen de waterblazer erop en daarna met de fohn verder gedroogd.....er bleef uit komen...werkelijk niet normaal
Zijn puppyvacht is er nu voor een groot deel af, nog niet helemaal...kan het zelf nu doen, eerst maandag even de juiste kam kopen
Je ziet niet heel veel verschil maar je voelt het wel degelijk....eerst was het heel massief zeg maar...echt mega dik....nu roep ik de hele tijd Dal ! je haar danst

(ja, ja ja hij is mega overbouwt momenteel)
-
Muk
Hij ziet er knap uit zo. Zeker niet debiel. 
- Rosita Compagner
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): waterhonden
- Contacteer:
Ja, de juiste techniek, het juiste gereedschap én een beetje ervaring doen wonderen he 
- Frenk
- Zeer actief
Dat ben ik helemaal met je eensMuk schreef:Hij ziet er knap uit zo. Zeker niet debiel.

-
Angelique.
Rosita Compagner schreef:Ja, de juiste techniek, het juiste gereedschap én een beetje ervaring doen wonderen he
Ja
- Rosita Compagner
- Zeer actief
- Contacteer:
Maak je geen zorgen, je bent de enige niet. 't Is alleen soms wel vermoeiend praten als je als 'expert' zíet dat het anders kan en de, goedbedoelende!, eigenaar wil daar niet aan.Nuyvilaq schreef:Rosita Compagner schreef:Ja, de juiste techniek, het juiste gereedschap én een beetje ervaring doen wonderen he
Jaik was er heilig van overtuigd dat ik de goede kammen had
- Innuendo
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Sammie is een "Maltezer"
Maxi is een kruising Basset Hound / Cocker Spaniël - Locatie: Sweetlake city
Sam heeft ook geen door groeivacht, het word zeg maar een cm of 20.
Ik zit ook hard te twijfelen om er niet een klein stukje af te knippen, voor zijn gemak, want hij heeft echt een super makkelijke vacht. (voor mij dan)
Klit bijna nooit, zo uit te kammen.
Ik was ook altijd in de veronderstelling dat hij geen ondervacht heeft
Zou hij dan enkel onderwol hebben en geen gewone vacht?
Alleen zijn staart bestaat uit wat harder haar, de rest lijkt meer op mensenhaar zeg maar alleen dan zachter.. en ik "zie" ook geen dubbele vacht..
kan jij misschien uitleggen hoe dat zit rosita?
@Nuyvilaq
Hij ziet er prachtig uit!
Ik zit ook hard te twijfelen om er niet een klein stukje af te knippen, voor zijn gemak, want hij heeft echt een super makkelijke vacht. (voor mij dan)
Klit bijna nooit, zo uit te kammen.
Ik was ook altijd in de veronderstelling dat hij geen ondervacht heeft
Zou hij dan enkel onderwol hebben en geen gewone vacht?
Alleen zijn staart bestaat uit wat harder haar, de rest lijkt meer op mensenhaar zeg maar alleen dan zachter.. en ik "zie" ook geen dubbele vacht..
kan jij misschien uitleggen hoe dat zit rosita?
@Nuyvilaq
Hij ziet er prachtig uit!
-
Angelique.
Rosita Compagner schreef:Maak je geen zorgen, je bent de enige niet. 't Is alleen soms wel vermoeiend praten als je als 'expert' zíet dat het anders kan en de, goedbedoelende!, eigenaar wil daar niet aan.Nuyvilaq schreef:Rosita Compagner schreef:Ja, de juiste techniek, het juiste gereedschap én een beetje ervaring doen wonderen he
Jaik was er heilig van overtuigd dat ik de goede kammen had
Ohw ik neem het graag van der aan hoor, zij heeft er voor geleerd zeg ik dan maar...
-
Angelique.
Nanna schreef:Nuyvilaq schreef:
Ohw ik neem het graag van der aan hoor![]()
Wie is der?
De trimster die Dallas gedaan heeft.
Ik neem graag aan van die trimster, dat ik dus gewoon tig verkeerde kammen en borstels heb...dat bedoelde ik...
- Madelief
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): berger de brie débris & beauceron
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
Dank je voor je antwoord!!Rosita Compagner schreef:Ja, zeker moeilijk! Je zou kunnen beginnen met een trimmer te zoeken die haar geen 3 uur op tafel houdt (weet je zeker dat dat gebeurd is? Of was ze 3 uur weg). Ik heb een beetje de neiging om te zeggen, 'laat maar eens zien'Madelief schreef:Nee, ik snap dat dat niet samen gaat. Maar voor dat ze ooit getrimd werd knipte ik haar ook al regelmatig eens kort.vosse schreef:
Lastig, het punt is een beetje de trimster plukt en jij knipt. Dit gaat ook niet samen. Door het knippen 'verknip' je de plukvacht. Dus wordt ze steeds zachter en dus lastiger te plukken. Hoe lang wordt ze als je haar om het half jaar laat plukken en hoe lang loopt ze met een vacht van 3 maanden?
Wat verstandig is voor de hond, moeilijk te zeggen. 3 uur is een beste rit, maar als jij dr knipt hoelang me je dan bezig?
Verder ga ik met Rosita d'r verhaal mee
En toch was ze volledig plukbaar volgens de trimster. Nu is ze voor een groot deel plukbaar, dat is niet moeilijk te checken. Of ze helemaal plukbaar is weet ik natuurlijk niet, ik heb er geen verstand van. De trimmer waar ik haar toen bracht zou haar plukken waar mogelijk en de rest bijknippen. Ze bleek volledig plukbaar.
Natuurlijk doe ik er ook wel een uur of wat over, het knippen. Maar in doe het in etappes, en ze kan vrij bewegen tussendoor. Dat niet alleen. hoe plukbaar ook....als je trekt aan haar haar, houdt zij zich automatisch een beetje schrap en "trekt tegen" . Anders zou je haar natuurlijk omtrekken. Dát is wat dus zwaar voor haar is. Dénk ik althans. Als ik knip trek ik niet aan haar haar en kan ze gewoon rustig blijven staan. Ze mag ook lopen, en ff draaien en sommige stukken kan ik liggend.
Dat is dus wel een verschil.
Maarja....ik heb een duimoperatie gehad en ik kan niet knippen. Dus ik zal het uit moeten besteden.
Hoe bedoel je met "hoe lang loopt ze met een vacht van 3 maanden"?
Ik heb haar maar 1 x officieel laten plukken. Maar als ik haar 2 x per jaar kort knip wordt ze altijd weer zo lang als op de foto. Veel langer wordt het niet, omdat ik dan al knip.
Moeilijk hoor. Bedankt voor je antwoord!!Misschien zou ik je stiekem even leren hoe je correct met een coatking omgaat. Je een botte meegeven en dan eens kijken wat je er zelf afhaalt. Dan zou je daarna nog kunnen knippen. Een pak wol eruit halen is wel veel plezieriger voor d'r ipv het alleen kort(er) te knippen.
Misschien moet ik toch eens even iemand goed naar haar laten kijken, want via zo'n forum is het misschien toch nog wat lastig. Tja, of ze er echt 3 uur over gedaan hebben, weet ik niet. Dat zeiden ze (en de prijs stond vast, dus ik had geen reden aan te nemen dat het niet waar was
Maar de bovenvacht kun je dus nu plukken (denk ik dan toch). Maar....toegegeven, ze heeft altijd errrrug veel ondervacht en ik merk gewoon hoeveel meer lucht er in de vacht zit als je haar flink uitkamt.
Op het moment heeft ze ook weer her en der wat vervilte stukjes zitten. Ook die kan ik er normaal prima uitkammen, maar verdorie...helaas gaat het allemaal niet zo goed met mijn hand en dus kamwerk, dus mijn arm krakkemikje, die juist veel baat heeft bij een goede vachtverzorging is daarvan de klos!
Ik zie dat jij in Rhenen zit........da's niet zo ver
groetjes Madelief en Yanthe

Het huishouden van Yanthe Steen: Beaucerons de la Bonhardiesse
Voor altijd in mijn hart. Bonha '00 - 26-02-2013

Het huishouden van Yanthe Steen: Beaucerons de la Bonhardiesse
Voor altijd in mijn hart. Bonha '00 - 26-02-2013
- Rosita Compagner
- Zeer actief
- Contacteer:
Je zou eens rond kunnen bellen met de vraag; 'ik heb een bouvier/briardachtige waar volgens een trimmer op een forum veel wol uit moet. Ik weet niet zeker of ik dat zelf kan en of ik het juiste gereedschap heb. Zou ik eens langs mogen komen om mijn hond te laten zien en mijn techniek en gereedschap te laten beoordelen'. Zo zou het bij iedere collega goed moeten komen? Probeer dat eerst eens en anders ben je hier welkom.