Misschien dat het de leeftijd of de kruising (ghehe slaafsheid
Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Waarom geen Podenco?
Moderator: moderatorteam
- Melody
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Galgo x Podenco
- Aantal honden: 1
Re: Waarom geen Podenco?
Kit, Wat is jouw ervaring vanaf welke leeftijd het jagen echt duidelijk naar voren komt?
)of het gebrek aan ervaring met jagen of de nieuwigheid, maar het loslopen gaat zo bizar boven verwachting goed dat ik argwanend begin te worden, haha!
- Melody
- Zeer actief
Pikant detail; vanmiddag dacht ik dat ik 'm kwijt was, maar hij liep zo dichtbij dat ik over hem heenkeek...
- Podenji
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Podenco Ibicenco, Basenji
- Aantal honden: 8
- Contacteer:
De jaagkwartjes vallen bij de ibicenco over het algemeen rond 12 maanden :mrgeen:
My dogs are very distinguished and sophisticated, they dont play with balls they play with edgeless cubes.
- Kit
- Erelid
- Mijn ras(sen): Podenco Ibicenco
- Aantal honden: 2
Toen alMelody schreef:Kit, Wat is jouw ervaring vanaf welke leeftijd het jagen echt duidelijk naar voren komt?

Rosita was een maand of 11 toen ze hier was, misschien wel jonger en die had een bovenmatige interesse in pluimvee en watervogels, met als gevolg dat ze 2x met flex en al in de gracht lag
- Melody
- Zeer actief
Ik merk inderdaad interesse voor vogels, knagers, katten op straat. Maar het terug roepen gaat gelukkig heel goed. En hij houdt echt niet van water.. 
-
Shanelle
- Actief
- Mijn ras(sen): Golden Retriever
Volgens mij is het inderdaad een beetje het onbekend maakt onbemind... En àls mensen er dan al wat van weten, dan is het dat het 'weglopers' zijn (al dan niet terecht). Dat hoeft op zich inderdaad geen probleem te zijn, maar ik kan wel aannemen dat veel mensen ze hierdoor niet in overweging nemen. In België is er ook zo'n regeling dat als je een hondje (maar dat zijn dan windhonden geloof ik) wilt adopteren, je tuin volledig omheind moet zijn met een omheining van pakweg 2m hoog. Tja, dan houdt het voor velen ook al op.
Ik vind ze in elk geval wel leuk, maar zou ze zelf niet nemen omdat ik meer voor het oversociale dog-kop-type ben; geef mij maar een behaarde loebas!
Ik vind ze in elk geval wel leuk, maar zou ze zelf niet nemen omdat ik meer voor het oversociale dog-kop-type ben; geef mij maar een behaarde loebas!
- Kit
- Erelid
Hier moet je ook in Fort Knox wonen hoor 
- PaulineP
- Vaste gebruiker
- Mijn ras(sen): Podenco Andaluz
Ik denk dat het verschil tussen de meer bekendere jachthonden (Vizsla's, Weimaraners, Dalmatiërs, Labradors, Goldens, etc.) is dat zij mét de baas jagen. Podenco's jagen vrijwel geheel zelfstandig en worden hier niet op getraind, het gaat puur op instinct.
Ik heb met Cosmic enoooooorm veel getraind. En ze luistert voor een Podenco eigenlijk heel erg goed. Maar toch.. heeft ze zo nu en dan zoiets van; "houdoe en bedankt", en da's voor mij een reden om haar grotendeels vast te houden. Ik blijf erop trainen, maar heb ook geaccepteerd dat het er nu eenmaal een beetje bijhoort, en dat eigenwijze is ook juist een grote charme van het ras! Soms gaat het máánden goed.. en dan is ze ineens weer twintig minuten weg..
Ik moest van de week wel lachen. Ik was met een vriendin aan het wandelen over een heel overzichtelijk stuk losloopgebied. Cosmic mocht dus los, liep wat te rennen en te scharrelen, soms bij ons in de buurt, soms wat verder weg, maar ik maakte me niet druk, want ik zag dat ze wel in een (hele grote) cirkel van ons bleef. In het bos waar we uitkwamen ging ze vast. Op de terugweg liepen we langs de andere kant. Hier was het gras hoger en stond wat meer begroeiing. In no time was Cosmic "weg". Dus bleven we staan, tuurden voor ons uit, geen Cosmic. Toen ze terug kwam heb ik haar weer aangelijnd, en zei ik; "Stom is dat hé, doet ze het zo goed, en dan is ze ineens weer weg." Degene met wie ik aan het wandelen was zei; "Nee hoor, ze deed hetzelfde als net. Alleen zag je haar daar, en hier niet." Ik realiseerde me dat dat inderdaad zo was. De "paniek" slaat toe als ze uit zicht zijn, terwijl ze vaak helemaal niet ver weg zijn..
Wispa is nog maar net begonnen met haar training, dus die blijft voorlopig lekker vast!
Ik heb met Cosmic enoooooorm veel getraind. En ze luistert voor een Podenco eigenlijk heel erg goed. Maar toch.. heeft ze zo nu en dan zoiets van; "houdoe en bedankt", en da's voor mij een reden om haar grotendeels vast te houden. Ik blijf erop trainen, maar heb ook geaccepteerd dat het er nu eenmaal een beetje bijhoort, en dat eigenwijze is ook juist een grote charme van het ras! Soms gaat het máánden goed.. en dan is ze ineens weer twintig minuten weg..
Ik moest van de week wel lachen. Ik was met een vriendin aan het wandelen over een heel overzichtelijk stuk losloopgebied. Cosmic mocht dus los, liep wat te rennen en te scharrelen, soms bij ons in de buurt, soms wat verder weg, maar ik maakte me niet druk, want ik zag dat ze wel in een (hele grote) cirkel van ons bleef. In het bos waar we uitkwamen ging ze vast. Op de terugweg liepen we langs de andere kant. Hier was het gras hoger en stond wat meer begroeiing. In no time was Cosmic "weg". Dus bleven we staan, tuurden voor ons uit, geen Cosmic. Toen ze terug kwam heb ik haar weer aangelijnd, en zei ik; "Stom is dat hé, doet ze het zo goed, en dan is ze ineens weer weg." Degene met wie ik aan het wandelen was zei; "Nee hoor, ze deed hetzelfde als net. Alleen zag je haar daar, en hier niet." Ik realiseerde me dat dat inderdaad zo was. De "paniek" slaat toe als ze uit zicht zijn, terwijl ze vaak helemaal niet ver weg zijn..
Wispa is nog maar net begonnen met haar training, dus die blijft voorlopig lekker vast!

- dagmar88
- Zeer actief
Kit schreef: Het intensieve aan een Podenco is dat je je hond door en door moet leren kennen, hun lichaamstaal en daar ala minuut op inspringen, ze hebben een buitengewone intelligentie. De Podenco is niet te vergelijken met windhonden vind ik, als ik ze naast elkaar zou zetten vind ik onze Galga buitengewoon slaafs
- Kit
- Erelid
dagmar88 schreef:Kit schreef: Het intensieve aan een Podenco is dat je je hond door en door moet leren kennen, hun lichaamstaal en daar ala minuut op inspringen, ze hebben een buitengewone intelligentie. De Podenco is niet te vergelijken met windhonden vind ik, als ik ze naast elkaar zou zetten vind ik onze Galga buitengewoon slaafsZe klinken steeds leuker.
Ze zijn echt, echt fantastisch hoor
- Podenji
- Zeer actief
- Contacteer:
dat is niet geheel correct hoor, Podencos worden wel degelijk getrained om te jagen. Hetzij wel anders dan staande honden worden getrained uiteraard.PaulineP schreef:Ik denk dat het verschil tussen de meer bekendere jachthonden (Vizsla's, Weimaraners, Dalmatiërs, Labradors, Goldens, etc.) is dat zij mét de baas jagen. Podenco's jagen vrijwel geheel zelfstandig en worden hier niet op getraind, het gaat puur op instinct.
My dogs are very distinguished and sophisticated, they dont play with balls they play with edgeless cubes.
- Hanneke2
- Zeer actief
Ik vind dat wel een heel mooie omschrijving, vriendschap in plaats van baas/hond-relatie. Ik herken dat ook helemaal in mijn relatie met Jack. Hij doet soms dingen voor mij als ik het vraag, en andersom. "Gehoorzaamheid" komt eigenlijk niet meer voor in het hele verhaal. Nou is Jack wellicht een extreme uitvergroting omdat ik allerlei beslissingen in de afgelopen 12 jaar aan hem heb gelaten vanwege zijn handicap, maar het zegt wel iets over zijn intelligentie.Kit schreef:Ingding schreef:Het jagen zou ook niet mijn ding zijn. Mijn hond hoeft niet aan me vastgeplakt te zitten en mag best de ruimte nemen, maar ik denk niet dat ik met een gerust hart verder loop als ze aan het jagen zou zijn en ik er geen grip op heb.
Wat ik me wel afvraag en dat is gewoon uit nieuwsgierigheid, in principe kan een zichtjager zoals de meeste windhonden per definitie niet los of alleen als ze heel goed getraind zijn. Is die training intensiever dan bij een lopende hond, of een hond als bijvoorbeeld de Vizsla of Weimaraner? Ik zie die rassen namelijk heel vaak zonder problemen los lopen en dat zijn toch ook jagers als ik me niet vergis. Zijn zulke rassen dan makkelijker te leren om los te lopen dan windhonden dat zijn?
Niet perse intensiever, wel heel anders.... Als ik het moet vergelijken met andere rassen is je band met een Podenco haast gebaseerd op vriendschap ipv baas/hond relatie...
Het intensieve aan een Podenco is dat je je hond door en door moet leren kennen, hun lichaamstaal en daar ala minuut op inspringen, ze hebben een buitengewone intelligentie. De Podenco is niet te vergelijken met windhonden vind ik, als ik ze naast elkaar zou zetten vind ik onze Galga buitengewoon slaafs
En zelfs dommige Lilo die superbraaf op duidelijke commando's reageert, neigt heel erg naar 'samenwerken'. Oogcontact en overleggen, weliswaar veel minder dan Jack, maar ze doet het wel en leert nog steeds.
Het zijn en blijven bijzondere honden.
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
- Hanneke2
- Zeer actief
In zo'n geval als met Cosmic effe uit zicht zou ik daarna niet direct aanlijnen. Koekie, brave hond en weer lekker laten rauzen. Ze zal nog wel 100 keer uit zicht gaan, maar zolang jij de vaste basis met de koekies bent komt ze vast elke keer braaf terug. En dat terugkomen moet niks meer of minder zijn dan de bevestiging dat jij er nog bent. Met je lekkere koekies.PaulineP schreef:Ik denk dat het verschil tussen de meer bekendere jachthonden (Vizsla's, Weimaraners, Dalmatiërs, Labradors, Goldens, etc.) is dat zij mét de baas jagen. Podenco's jagen vrijwel geheel zelfstandig en worden hier niet op getraind, het gaat puur op instinct.
Ik heb met Cosmic enoooooorm veel getraind. En ze luistert voor een Podenco eigenlijk heel erg goed. Maar toch.. heeft ze zo nu en dan zoiets van; "houdoe en bedankt", en da's voor mij een reden om haar grotendeels vast te houden. Ik blijf erop trainen, maar heb ook geaccepteerd dat het er nu eenmaal een beetje bijhoort, en dat eigenwijze is ook juist een grote charme van het ras! Soms gaat het máánden goed.. en dan is ze ineens weer twintig minuten weg..![]()
Het wordt echt beter met de jaren. Geef die hond voldoende vrijheid en dan wordt het vertrouwen steeds groter, en wordt die hond alsmaar braver. Echt.
- Hanneke2
- Zeer actief
Oh wat een schattige foto.Kit schreef:Toen alMelody schreef:Kit, Wat is jouw ervaring vanaf welke leeftijd het jagen echt duidelijk naar voren komt?![]()
Rosita was een maand of 11 toen ze hier was, misschien wel jonger en die had een bovenmatige interesse in pluimvee en watervogels, met als gevolg dat ze 2x met flex en al in de gracht lag![]()
Maar ze kwam wel meteen voor een koekie
![]()
Mijn stel vindt het nog immer een hele gave sport om eenden en ganzen het water in te jagen. Slome vogels krijgen een forse wip onder hun kont. Eenden en ganzen die niet vlot genoeg zijn worden voorzichtig besnuffeld. Wat dat betreft heb ik echt Bambi-honden, maar ik weet van meer podenco's die nooit in prooi bijten en met van die fronsende wenkbrauwtjes hun baas vragen wat ze met zo'n egeltje of molletje aan moeten als het niet wil spelen.
- Podenji
- Zeer actief
- Contacteer:
Hanneke, de ibicenco behoort zijn prooi ongeschonden en dus eigenlijk levend aan zijn baas te apporteren. Dus heel normaal die zachte bek ( want zo heet dat, hebben meer apoorterende jachthonden)
Ik blijf me verbazen over dat mensen maar blijven volhouden dat alle podenco types eigenlijk killers zijn en vol ongeloof dan bemerken dat een groot aantal niets met een "prooi" doet.
Ik blijf me verbazen over dat mensen maar blijven volhouden dat alle podenco types eigenlijk killers zijn en vol ongeloof dan bemerken dat een groot aantal niets met een "prooi" doet.
- PaulineP
- Vaste gebruiker
- Mijn ras(sen): Podenco Andaluz
Oh? In de "rasomschrijving" van Podencoworld staat het volgende over de Andaluz;Podenji schreef:dat is niet geheel correct hoor, Podencos worden wel degelijk getrained om te jagen. Hetzij wel anders dan staande honden worden getrained uiteraard.PaulineP schreef:Ik denk dat het verschil tussen de meer bekendere jachthonden (Vizsla's, Weimaraners, Dalmatiërs, Labradors, Goldens, etc.) is dat zij mét de baas jagen. Podenco's jagen vrijwel geheel zelfstandig en worden hier niet op getraind, het gaat puur op instinct.
"In tegenstelling tot veel andere jachthonden rassen vereist de Podenco Andaluz geen initiële opleiding voor de jacht, alles draait op instinct."

- marian*
- Erelid
- Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
- Contacteer:
Dat zal ongeveer net zo bedoeld worden als bij de Drent waarbij in de rasomschrijving zo ongeveer staat dat ze gehoorzaam geboren worden terwijl ook die gewoon opvoeding nodig hebben.PaulineP schreef:Oh? In de "rasomschrijving" van Podencoworld staat het volgende over de Andaluz;Podenji schreef:dat is niet geheel correct hoor, Podencos worden wel degelijk getrained om te jagen. Hetzij wel anders dan staande honden worden getrained uiteraard.PaulineP schreef:Ik denk dat het verschil tussen de meer bekendere jachthonden (Vizsla's, Weimaraners, Dalmatiërs, Labradors, Goldens, etc.) is dat zij mét de baas jagen. Podenco's jagen vrijwel geheel zelfstandig en worden hier niet op getraind, het gaat puur op instinct.
"In tegenstelling tot veel andere jachthonden rassen vereist de Podenco Andaluz geen initiële opleiding voor de jacht, alles draait op instinct."

Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
-
Pauline84
- Vaste gebruiker
- Mijn ras(sen): Spaans bastaardje
ohh ik herken zoveel in dit topic. Ik heb geen Podenco maar en moét bloed van inzitten. Altijd achter vogels aanjagen, maar niemand killen. Altijd nieuwsgierig naar katten en andere dieren gaan. Een goede relatie met de baas, maar toch eigenwijs. En regelmatig loopt ze met één van de katten in haar bek rond te slepen... Die dat laffe jachtgedrag gelaten toestaan..
<3

- Hanneke2
- Zeer actief
Oh, gaan we weer uit de hoogte doen van dat jij podenco's fokt en het allermeeste verstand van de hele wereld hebt van podenco's enzo? Had je niet moeten quoten uit een van de boeken?Podenji schreef:Hanneke, de ibicenco behoort zijn prooi ongeschonden en dus eigenlijk levend aan zijn baas te apporteren. Dus heel normaal die zachte bek ( want zo heet dat, hebben meer apoorterende jachthonden)
Ik heb in dit topic echt geprobeerd om op een normale, beschaafde manier met jou te communiceren, maar het is gewoon godsonmogelijk. Ik zet me alvast schrap voor de zoveelste keer dat je gaat zeggen dat Lilo geen podenco is maar een ordinaire bastaard.
En on-topic: het is 'apporterende', en die zachte bek geldt volgens mij (maar correct me if I'm wrong) vooral voor honden die aangeschoten wild apporteren, omdat je die eend immers graag zonder grote happen eruit en zonder geperforeerde darmen afgeleverd wilt hebben.
Van alle podenco's die ik ken en die daadwerkelijk jagen, ken ik er niet een die levende konijnen apporteert. Misschien hebben ze de rasstandaard niet goed gelezen.
Simpel gezien ken ik drie soort podenco's: honden die jagen, de prooi killen en dus niet of nauwelijks los kunnen, honden die jagen voor de leut maar niks vangen en honden die niet jagen. Maar misschien ken ik gewoon niet de goeie podenco's, dat kan natuurlijk ook.
- LongFields
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos - Aantal honden: 3
Ik zie in de post van Podenji totaal niet waar jij haar nu van beticht hoor Hanneke2. Ze geeft gewoon iets aan wat volgens haar niet strookt met wat jij schreef, maar dat lees ik zeker niet als uit de hoogte doen. 
- Kit
- Erelid
Zal ik ook nog maar even inspringen dan? Een Podenco ( de Ibi in iedergeval) zou inderdaad het wilt ongeschonden aan de jager moeten geven... Nu heb ik hier 3 Ibicenco's, waarvan Danne hazen/konijnen whatever zelf strekt, wel bij me brengt, maar het is dus al dood...
( Voor ik weer over me heen krijg dat ik mijn honden laat jagen: Nee ik laat ze niet jagen, maar zo af en toe en dat is op 7 jaar, misschien 3 of 4 keer gebeurt, dat er een haas voor Danne's neus langsracede en dan kun je nog zo'n goede band met je hond hebben en dan kan die hond nog zo goed luisteren, het is dan onmogelijk voor ze om die te laten gaan)
Dat er geschreven staat dat ze geen initiele training nodig hebben, wil natuurlijk niet zeggen dat ze dat ook niet krijgen.. Er zullen hier ne daar dingen bijgeschaafd, bijgeleerd en afgeleerd moeten worden, maar dat lijkt me toch logisch?
( Voor ik weer over me heen krijg dat ik mijn honden laat jagen: Nee ik laat ze niet jagen, maar zo af en toe en dat is op 7 jaar, misschien 3 of 4 keer gebeurt, dat er een haas voor Danne's neus langsracede en dan kun je nog zo'n goede band met je hond hebben en dan kan die hond nog zo goed luisteren, het is dan onmogelijk voor ze om die te laten gaan)
Dat er geschreven staat dat ze geen initiele training nodig hebben, wil natuurlijk niet zeggen dat ze dat ook niet krijgen.. Er zullen hier ne daar dingen bijgeschaafd, bijgeleerd en afgeleerd moeten worden, maar dat lijkt me toch logisch?
- Podenji
- Zeer actief
- Contacteer:
Hanneke2 schreef:Oh, gaan we weer uit de hoogte doen van dat jij podenco's fokt en het allermeeste verstand van de hele wereld hebt van podenco's enzo? Had je niet moeten quoten uit een van de boeken?Podenji schreef:Hanneke, de ibicenco behoort zijn prooi ongeschonden en dus eigenlijk levend aan zijn baas te apporteren. Dus heel normaal die zachte bek ( want zo heet dat, hebben meer apoorterende jachthonden)
Ik heb in dit topic echt geprobeerd om op een normale, beschaafde manier met jou te communiceren, maar het is gewoon godsonmogelijk. Ik zet me alvast schrap voor de zoveelste keer dat je gaat zeggen dat Lilo geen podenco is maar een ordinaire bastaard.
dat op een normale manier communiceren maak jij door bovenstaande godsonmogelijk. Het slaat echt kant nog wal wat je nu uitkraamt.
en dat is dus exact de reden waarom Ibicencos en veel andere podencorassen de prooi levend of na 1x doodschudden moeten apporteren.En on-topic: het is 'apporterende', en die zachte bek geldt volgens mij (maar correct me if I'm wrong) vooral voor honden die aangeschoten wild apporteren, omdat je die eend immers graag zonder grote happen eruit en zonder geperforeerde darmen afgeleverd wilt hebben.
Of denk je dat een konijnenjager wel grote happen of geperforeerde darmen bij de gevangen konijnen wil hebben?
Ik zie niet in wat dat met de rasstandaard te maken heeft.Van alle podenco's die ik ken en die daadwerkelijk jagen, ken ik er niet een die levende konijnen apporteert. Misschien hebben ze de rasstandaard niet goed gelezen.![]()
Afijn ik zeg het nog 1x die podencos hebben waarschijnlijk ook niet de training gehad om fatsoenlijk te jagen, want die training krijgen ze wel degelijk.
de honden die jagen voor de leut, zoals jij dat zegt, zijn misschien wel zeer geschikt voor de jacht zoals die bedoeld. Maar als je het loslopen en achter een konijn aan gaan hier in Nederland gaat vergelijken met de jacht in Spanje en je weet hoe dat gaat, dan weet je ook dat het logisch is dat ze hier niets vangen.Simpel gezien ken ik drie soort podenco's: honden die jagen, de prooi killen en dus niet of nauwelijks los kunnen, honden die jagen voor de leut maar niks vangen en honden die niet jagen. Maar misschien ken ik gewoon niet de goeie podenco's, dat kan natuurlijk ook.
De honden die killen en de honden die niet jagen zijn ongeschikt, lijkt me ook nogal wiedes. Waarom ze niet jagen of killen kan aan de hond zelf liggen ( aanleg of kruising met iets anders waardoor het zo is ) of gebrek aan de juiste jachttraining.
- Miranda
- Erelid
- Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herder
Tervuerense herder - Aantal honden: 2
Ik heb nóg een reden gevonden om geen podenco te willen.
De baasjes zijn verdomme nog erger dan herderbaasjes
And few will ever climb
the great world-tree from which we've grown
But those who seek will find
the rhythm that vibrates high and far
- LongFields
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos - Aantal honden: 3
Miranda schreef:Ik heb nóg een reden gevonden om geen podenco te willen.
- Kit
- Erelid
Noh, das niet lief!
- Miranda
- Erelid
- Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herder
Tervuerense herder - Aantal honden: 2
De waarheid is hard, hè? 
And few will ever climb
- niekjeb
- geregistreerd lid
- Mijn ras(sen): Kruising Labrador/Leonberger
Portugese Podengo Medio
Appenzeller Sennenhond (inmiddels overleden) - Aantal honden: 2
Hai,
Ik ben net lid van de groep en ik zag deze discussie. Leuk, je vraagstelling.
Ik ben zelf sinds bijna 4 maanden eigenaar van de Portugese Podengo Medio (uit Portugal dus)
Ik kan heel goed begrijpen waarom er mensen zijn die een Spaanse Podenco, maar ook de Portugese Podengo, niet zo zien zitten.
Je moet daar echt voor willen gaan.
Het zijn verschrikkelijke leuke en lieve beestjes, maar buiten hebben zijn het jagers en renners!
Ik heb per toeval een Portugese Podengo, want het was een ras onbekend, maar ik was al eerder gevallen voor een Spaanse Podenco, en daar had ik me goed over ingelezen.
Ik ben als een blok gevallen voor mijn Podengo, maar ik woon dan ook in een omgeving waar een veilig omheind losloopgebied is, en de heuvels met weilanden bij ons huis, zijn wijds genoeg om haar veilig te kunnen loslaten.
Het is een kwestie van timing om haar op tijd terug te roepen. En ze komt wel weer terug, niet altijd wanneer ik dat wil, maar goed, dat hoort erbij.
Ik heb haar als pup van 3 maanden gekregen, dus ik kan haar ook zelf opvoeden nog.
Het is een verschrikkelijke leuke huis hond, maar wel een die buiten een zelfstandige hond is.
Deze soorten rennen ook graag en hard. Dus coursing is ook een optie voor deze hondjes.
Podenco's en Podengo's zijn echt alleen maar geschikt voor mensen die daar heel bewust voor kiezen.
Het zijn tenslotte honden die voor de jacht gefokt worden in Spanje en Portugal.
Zelf ben in compleet in love met dit lieve, leuke, grappige en ondeugende meisje. Ze is de hele dag blij, en begroet iedereen zeer uitbundig...ook de katten.. Typisch Portugese Podengo...
Ik ben net lid van de groep en ik zag deze discussie. Leuk, je vraagstelling.
Ik ben zelf sinds bijna 4 maanden eigenaar van de Portugese Podengo Medio (uit Portugal dus)
Ik kan heel goed begrijpen waarom er mensen zijn die een Spaanse Podenco, maar ook de Portugese Podengo, niet zo zien zitten.
Je moet daar echt voor willen gaan.
Het zijn verschrikkelijke leuke en lieve beestjes, maar buiten hebben zijn het jagers en renners!
Ik heb per toeval een Portugese Podengo, want het was een ras onbekend, maar ik was al eerder gevallen voor een Spaanse Podenco, en daar had ik me goed over ingelezen.
Ik ben als een blok gevallen voor mijn Podengo, maar ik woon dan ook in een omgeving waar een veilig omheind losloopgebied is, en de heuvels met weilanden bij ons huis, zijn wijds genoeg om haar veilig te kunnen loslaten.
Het is een kwestie van timing om haar op tijd terug te roepen. En ze komt wel weer terug, niet altijd wanneer ik dat wil, maar goed, dat hoort erbij.
Ik heb haar als pup van 3 maanden gekregen, dus ik kan haar ook zelf opvoeden nog.
Het is een verschrikkelijke leuke huis hond, maar wel een die buiten een zelfstandige hond is.
Deze soorten rennen ook graag en hard. Dus coursing is ook een optie voor deze hondjes.
Podenco's en Podengo's zijn echt alleen maar geschikt voor mensen die daar heel bewust voor kiezen.
Het zijn tenslotte honden die voor de jacht gefokt worden in Spanje en Portugal.
Zelf ben in compleet in love met dit lieve, leuke, grappige en ondeugende meisje. Ze is de hele dag blij, en begroet iedereen zeer uitbundig...ook de katten.. Typisch Portugese Podengo...

Magui - Portugese Podengo Medio Philou - Labrador/Leonberger
-
annika163
- Zeer actief
helaas is het trainen om los te leren lopen in de gemeente Almelo zo goed als onmogelijk. Bij een training kun je verwachten dat het wel eens mis gaat en dan heb je gelijk een bekeuring van 340 euro te pakken voor stropen?? moet niet gekker worden maar helaas overheerst nu de angst voor nog een bekeuring plus het dreigement dat ze de hond in beslag mogen nemen
- Hanneke2
- Zeer actief
Ik ben een beetje allergisch voor Podenji in topics over Spaanse podenco's vanwege eerdere ervaringen, maar okee, voordeel van de twijfel. Misschien bedoelde ze het dit keer niet akelig. Sorry in dat geval.LongFields schreef:Ik zie in de post van Podenji totaal niet waar jij haar nu van beticht hoor Hanneke2. Ze geeft gewoon iets aan wat volgens haar niet strookt met wat jij schreef, maar dat lees ik zeker niet als uit de hoogte doen.
- niekjeb
- geregistreerd lid
- Mijn ras(sen): Kruising Labrador/Leonberger
Portugese Podengo Medio
Appenzeller Sennenhond (inmiddels overleden) - Aantal honden: 2
Heb je geen omheind losloopgebied bij jullie in de buurt?annika163 schreef:helaas is het trainen om los te leren lopen in de gemeente Almelo zo goed als onmogelijk. Bij een training kun je verwachten dat het wel eens mis gaat en dan heb je gelijk een bekeuring van 340 euro te pakken voor stropen?? moet niet gekker worden maar helaas overheerst nu de angst voor nog een bekeuring plus het dreigement dat ze de hond in beslag mogen nemen
Als je hondje niet los kan lopen, wat meestal is met deze soort, is het het overwegen waard om eens deel te nemen aan coursing?
En in je eigen tuin, die hoog genoeg omheind is? Kunnen ze daar niet lekker in rennen? Dat scheelt ook alles..Hoeft niet eens een grote tuin te zijn....die van mij vindt bv een voetbal ook geweldig om mee te rennen, of een tennisbal...

Magui - Portugese Podengo Medio Philou - Labrador/Leonberger