Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

......

Hier kan gesproken worden over de africhting van honden, pakwerk of politiehonden.

Moderator: moderatorteam

Gos
Zeer actief

Re: ......

Ongelezen bericht door Gos »

blondie schreef:.. en dat TS misschien op een club zit die de honden wellicht snel wil opleiden om door te verkopen? :19: ik wil niet over een kam scheren, maar merk wel een beetje dat knpv clubs die honden opleiden voor verkoop toch wat hardere trainings methoden erop na houden dan de clubs en mensen die de knpv ook als sport doen en niet de intentie hebben hun hond te verkopen.. of zit ik er nu helemaal naast?
"Clubs die honden opleiden voor de verkoop", je schrijft het haast neer alsof ze het uit geldzucht doen. Mag ik je erop attenderen dat het eerste doel van de KNPV zoals vermeld in de statuten is:
Daartoe geschikte honden af te richten als politiehonden, bewakingshonden, speurhonden en reddingshonden; eventueel ook voor andere diensten en taken.
Als dus iedereen z'n hond zou aan houden, dan konden ze die naam wel veranderen..... Ik krijg op de verenigingen waar ik kom het idee dat de meeste mensen het juist zien als een sport om de hond op te leiden naar een certificering, en daarna gaat de hond weg om in de praktijk verder te gaan met dat waarvoor hij is afgericht. Dat is nu eenmaal een andere insteek dan wanneer je agility doet of GG.

Ik denk dat de africhtingswijzen met heel andere dingen te maken hebben, die hier al genoemd zijn door anderen. Bovendien is het niet ongebruikelijk dat op 1 club verschillende leden op verschillende manieren te werk willen gaan, de een met meer succes dan de ander, of met succes bij de ene hond maar met een andere weer niet. Waarmee ik dus niet wil zeggen dat alles wat er gedaan wordt prima is, maar wel dat er meer te nuanceren valt dan het zwart-witte wat je hier veronderstelt (al wil je niet generaliseren).
Daisy@
Zeer actief
Mijn ras(sen): Herders
Aantal honden: 3
Locatie: Dreischor Baasje van Indy en een klein beetje van Mike en Remy

Ongelezen bericht door Daisy@ »

Op onze club is het heel duidelijk. Je straft op je eigen manier. Gaat het té ver dan wordt er ingegrepen.
Heb dus wel een keer meegemaakt dat iemand gewaarschuwd werd. Diegene was zelf stik schaggy en wilde het op z'n hond afreageren, en dát gaat dus niet door!

Zelf doe ik veel met een speeltje... al doe ik nog niet zo veel :wink: , maar goed, ze is nog jong. Maar ook dát wordt gewoon geaccepteerd, ieder doet dat op zijn eigen manier wat goed voor jezelf en je hond werkt. Niets mis mee, wordt ook niet raar gekeken ofzo.
Ook niet als je aangeeft je hond niet weg te willen doen als hij/zij klaar is. De meesten doen dat wel, maar wil je niet, gewoon lekker verder trainen.

En ja, bij ons ook spijkerbanden en TT. Maar niet zomaar te pas en te onpas.
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Daisy@ schreef:En ja, bij ons ook spijkerbanden en TT. Maar niet zomaar te pas en te onpas.
De TS doet het ook niet te pas en te onpas. De hond wil niet lossen. Dat is de reden voor de spijkerband.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Zoek stok! schreef:
Daisy@ schreef:En ja, bij ons ook spijkerbanden en TT. Maar niet zomaar te pas en te onpas.
De TS doet het ook niet te pas en te onpas. De hond wil niet lossen. Dat is de reden voor de spijkerband.
daar zou ik dan liever de TT voor gebruiken :19:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Zoek stok!
Zeer actief

malinois schreef:
Zoek stok! schreef:
Tsja, zo heeft iedereen z'n eigen referentiekader he. Maar als iemand zegt dat spijkerbanden gebruikt worden op de club, wordt er altijd bij gezegd dat het niet zomaar is. Maar dat is dus in het geval van de TS ook niet. Ik zie het verschil dus niet.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Cash
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitseherder

Ongelezen bericht door Cash »

malinois schreef:
Zoek stok! schreef:
ik zou dan liever wat meer geduld hebben en een stap terug doen.
AfbeeldingAfbeelding
Cash v Heiligental en Flow.
smoekie
Zeer actief
Mijn ras(sen): JH

Ongelezen bericht door smoekie »

Zoek stok! schreef:Tsja, zo heeft iedereen z'n eigen referentiekader he. Maar als iemand zegt dat spijkerbanden gebruikt worden op de club, wordt er altijd bij gezegd dat het niet zomaar is. Maar dat is dus in het geval van de TS ook niet. Ik zie het verschil dus niet.

Ik zie op zich ook geen verschil. Maar is het dan werkelijk zo erg dat er nu al een spijkerband gebruikt moet worden? De hond is pas 12 mnd.:19:

Zouden ze met de hond niet beter helemaal van voor af aan kunnen beginnen? Als dit al niet helpt wat als de hond ouder en volwassener is? Die zal dan straks schijt hebben aan die band omdat die daar dan al dusdanig aan gewend is dat ze straks met een hond zit waar misschien niemand meer wat mee kan? :scratch:
Ik heb meer vertrouwen in vier poten en een staart dan in twee benen en een uitgestoken hand.
Zoek stok!
Zeer actief

smoekie schreef:
Zoek stok! schreef:Tsja, zo heeft iedereen z'n eigen referentiekader he. Maar als iemand zegt dat spijkerbanden gebruikt worden op de club, wordt er altijd bij gezegd dat het niet zomaar is. Maar dat is dus in het geval van de TS ook niet. Ik zie het verschil dus niet.

Ik zie op zich ook geen verschil. Maar is het dan werkelijk zo erg dat er nu al een spijkerband gebruikt moet worden? De hond is pas 12 mnd.:19:

Zouden ze met de hond niet beter helemaal van voor af aan kunnen beginnen? Als dit al niet helpt wat als de hond ouder en volwassener is? Die zal dan straks schijt hebben aan die band omdat die daar dan al dusdanig aan gewend is dat ze straks met een hond zit waar misschien niemand meer wat mee kan? :scratch:
Natuurlijk vind ik dat ook. Maar wat ik wilde benadrukken is dat iedereen vindt dat hij een goede reden heeft om een spijkerband, prikband, TT etc. te gebruiken.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Valerie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Staffordshire bull terrier & Akita

Ongelezen bericht door Valerie »

Ik zou mijzelf doodschamen als ik dat soort dingen nodig heb om mijn hond van 1 jaar in bedwang te houden.
Ik heb ook honden met een pittig karakter maar nog nooit zoiets nodig gehad, als ik dat wel nodig zou hebben zou ik mij ongeschikt achten voor het soort hond dat ik per sé moet hebben.
Daisy@
Zeer actief

malinois schreef:
Zoek stok! schreef:
Maar zo jong dan al? Echt een vraag als leek hoor. Zeker als het hondje zo lang stil gelegen heeft.
Ik ben nog zo groen als gras in de africhting hoor, weet ik.
Maar dit lijkt me zo jong?!

En ik ben echt niet tegen het gebruik van dit soort dingen~!
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Ik blijf het een teken van onmacht vinden om die dingen te gebruiken. Gebrek aan kennis over hoe een hond te trainen en te belonen. Waarom ik dat vind? Omdat ik nog nooit meegemaakt heb dat het over de honden ging bij een club africhters. Als je zelf goed met honden bent heb je mazzel. Theorie is er mij nog nooit gegeven. Uitleg over een waarom al helemaal niet. Dat vind ik jammer. Bij een club waar je bv GG traint of behendigheid is het uit den boze om je hond zo te straffen. Er wordt enorm veel tijd gestoken in uitleggen waarom iets op een bepaalde manier werkt. Dan kan je het ook begrijpen.

Want ik vind het dus echt krom om een hond die niet wil lossen een ruk spijkers in zijn nek te raggen. Waarom leer je hem niet gewoon lossen? Dat is echt niet moeilijk. Kom nu niet met maar dat soort honden blabla want ik heb nu een hond waar je ook de bal never nooit uit de bek kan krijgen :neenee: Dat is precies hetzelfde. Dan denk ik na, probeer het opnieuw en op een andere manier en voila, zonder spijkerbanden of uberhaubt correcties tuft mijn Belgisch herdertje haar balletje voor me uit. En ik ben niet de enige. Ik corrigeer mijn honden dus vrijwel nooit. De laatste fysieke correctie kan ik me niet herinneren. Ik weet niet eens of en hoe ik die ooit gegeven heb. En ik kan alles met ze doen. Bij behendigheid bestaan correcties uit wegzetten. Eva vliegt bv wel eens in haar dolle buien op een hond af die aan de kant staat om die even een woeste woef en een gekke sprong te geven. Puur afreageren want ze doet niks, wil ook niks doen maar is gewoon even dol. Dan zet je haar meteen weg aan de kant aan de paal en ze doet het vrijwel nooit meer. Zo simpel, zo makkelijk en zo geweldloos. Leerprocessen zonder blokkades door straffen werken gewoon beter. Maar dan moeten mensen in de africhting ook aan de theorie gaan. Theorie over hoe een hond werkt. Want zolang je daar komt en het vooral over straffen gaat zal je mij daar nooit meer zien helaas. Ik vind het een mooie sport maar ik zal ook mijn volgende pup nooit meenemen naar een club waar dat soort dingen gebeuren. Eva heeft ooit iemand aangevallen die haar hond door elkaar roste 1 minuut daarvoor. Eva was zo gespannen en wist gewoon dat om haar heen honden keihard gecorrigeerd werden. Ze beet daar naar iedereen en was helemaal niet happy. Nu traint ze ergens waar ook de andere honden niet gillen, kruipen en klappen krijgen en meteen vindt ze alle andere baasjes wel leuk. Een hond krijgt meer mee dan je denkt al sla of schop of ruk je zelf niet aan je eigen hond. Eva vertrouwde de mensen die hun honden hard aanpakte voor geen meter immers. Hoe vreemd als ze daar de hele middag naar zit te kijken met schotelogen :cry: En ik ook, ik kan het zelf ook niet meer zien nu. :neenee:

En ik maak wel wat onderscheid tussen leken en gevorderden. Iemand die honden traint mag van mij meer doen dan iemand die met een eerste hond bezig is. Als jij je honden wil opleiden en dat op een professionele manier doet die ik hard vind, soit, kan ik mee leven. De methode is bewezen en de honden trekken het over het algemeen gewoon wel. Maar als je op een club komt met je eerste hondje die dan meteen in enkele maanden aan een prikker en god weet wat loopt om 2 jaar later toch door een "echte hond" vervangen te worden kan ik echt heel erg boos worden. Dus ik stel mezelf daar niet meer aan bloot nu. :N:
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Daisy@ schreef:
Maar zo jong dan al? Echt een vraag als leek hoor. Zeker als het hondje zo lang stil gelegen heeft.
Ik ben nog zo groen als gras in de africhting hoor, weet ik.
Maar dit lijkt me zo jong?!

En ik ben echt niet tegen het gebruik van dit soort dingen~!
mijn hond loopt op die leeftijd al wel met een TT, niet om te gebruiken wel om er aan te wennen.
Maar ik zou hem niet direct hiervoor gebruiken, ligt een beetje aan de hond en wat er al gedaan is. Maar er staat een filmpje op mijn site en daar train ik al wel met TT en daar was hij ruim anderhalf jaar.
Voor hem heb ik hem voor het lossen nooit nodig gehad, voor de ander weleens... maar die heeft ook niet vanaf pup bij mij gelopen is pas op 5 jarige leeftijd met mij gaan trainen.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Valerie schreef:Ik zou mijzelf doodschamen als ik dat soort dingen nodig heb om mijn hond van 1 jaar in bedwang te houden.
het is niet altijd 'in bedwang houden'.... nogmaals een TT is een hulpmiddel net als een klikker en kun je dus ook op een hele lichte stand als hulpmiddel gebruiken.
Afbeelding
laeken
Zeer actief

malinois schreef:
Valerie schreef:Ik zou mijzelf doodschamen als ik dat soort dingen nodig heb om mijn hond van 1 jaar in bedwang te houden.
het is niet altijd 'in bedwang houden'.... nogmaals een TT is een hulpmiddel net als een klikker en kun je dus ook op een hele lichte stand als hulpmiddel gebruiken.
Dat klopt wel, maar de TT is negatief voor de meeste mensen als hij gewoon schokken geeft die de hond moeten corrigeren door een pijnscheut. Dat is waarvoor hij meestal gebruikt wordt. Stimuleren en belonen kan immers ook gewoon verbaal of met een clicker desnoods. Het gaat dus om de TT als stroomstoot-toediener. Soort varkensprikker maar dan om de nek vastgezet met een band en een gesp. :wink:
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

MARC_S schreef:
malinois schreef:
Dat klopt wel, maar de TT is negatief voor de meeste mensen als hij gewoon schokken geeft die de hond moeten corrigeren door een pijnscheut. Dat is waarvoor hij meestal gebruikt wordt. Stimuleren en belonen kan immers ook gewoon verbaal of met een clicker desnoods. Het gaat dus om de TT als stroomstoot-toediener. Soort varkensprikker maar dan om de nek vastgezet met een band en een gesp. :wink:
nee dat is het dus niet, en wordt hij zeker tegenwoordig niet meer voor gebruikt. Ja natuurlijk weleens om te corrigeren, maar 9 van de 10 x dus niet. En je kunt dus ook een beloning krijgen door een naar gevoel niet te geven... en dat is GEEN correctie stand maar een lichte trilling en geen pijnscheuten of schokken.
Dat mensen de TT alleen maar negatief zien is hun tekortkoming. Dan moeten die mensen eens verder kijken dan hun neus lang is en zich verdiepen in de andere manier van gebruik er van.
Heb op de Doedag zelf mensen die bij het zien van de TT al wegliepen en achter mijn rug om hierover stonden te zeiken (helaas voor hun bij vrienden van mij, waardoor ik het dus weet)... kom dan met je grote mond naar me toe zodat ik het kan uitleggen.
Zulke mensen ben ik ook direct klaar mee.... valt ook niks uit te leggen die weten het bij voorbaat al beter.
Afbeelding
Daisy@
Zeer actief

mijn hond loopt op die leeftijd al wel met een TT, niet om te gebruiken wel om er aan te wennen.
Maar dát snap ik, dan wordt 'die halsband' gewoon voor hun.
Valerie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Staffordshire bull terrier & Akita

Ongelezen bericht door Valerie »

malinois schreef:
Ik had het over spijkers door de nek van mijn hond raggen :wink: TT snap ik in sommige gevallen wel, maar ik vind ook dat zoiets soms te snel en te makkelijk gebruikt wordt.
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Valerie schreef:
malinois schreef:
Ik had het over spijkers door de nek van mijn hond raggen :wink: TT snap ik in sommige gevallen wel, maar ik vind ook dat zoiets soms te snel en te makkelijk gebruikt wordt.
Ook die was hier niet om in bedwang te houden maar om iets te bewerkstelligen, nl het lossen, maar goed, die zou ik dus ook niet gebruiken hoor en zeker niet om te lossen want je brengt hem alleen maar hoger in zn adrenaline
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief

malinois schreef: Dat mensen de TT alleen maar negatief zien is hun tekortkoming. Dan moeten die mensen eens verder kijken dan hun neus lang is en zich verdiepen in de andere manier van gebruik er van.
Het blijft een soort van grappig dat mensen die een TT gebruiken kritiek er op wegwuiven onder het mom 'weet er niks van'. Ik weet prima wat een TT is en ik keur het af om in een sportsituatie te gebruiken. Net zoals een prikband, net zoals een spijkerband. Verder ben ik wel klaar met je TT verhaal en afgeven op mensen die daar tegen zijn in sportsituaties, zeker als je de Doe Dag er nog weer bij haalt.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Zoek stok! schreef:
malinois schreef: Dat mensen de TT alleen maar negatief zien is hun tekortkoming. Dan moeten die mensen eens verder kijken dan hun neus lang is en zich verdiepen in de andere manier van gebruik er van.
Het blijft een soort van grappig dat mensen die een TT gebruiken kritiek er op wegwuiven onder het mom 'weet er niks van'. Ik weet prima wat een TT is en ik keur het af om in een sportsituatie te gebruiken. Net zoals een prikband, net zoals een spijkerband. Verder ben ik wel klaar met je TT verhaal en afgeven op mensen die daar tegen zijn in sportsituaties, zeker als je de Doe Dag er nog weer bij haalt.
prima, dat was voor mij een perfect voorbeeld, mensen proberen het uit te leggen die het niet kennen... gelukkig hebben we ook heel veel leuke reacties gehad, mensen die zich er wel voor interesseerden.
Overigens niks wegwuiven, gewoon uitleggen.
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief

malinois schreef:
Zoek stok! schreef:
prima, dat was voor mij een perfect voorbeeld, mensen proberen het uit te leggen die het niet kennen... gelukkig hebben we ook heel veel leuke reacties gehad, mensen die zich er wel voor interesseerden.
Overigens niks wegwuiven, gewoon uitleggen.
He gelukkig maar. Is het toch ergens goed voor geweest he. Heb jij je ook verdiept in de clicker en positief trainen tijdens de Doe Dag?
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Danoontje powerrr
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dobermann, Galgo Español

Ongelezen bericht door Danoontje powerrr »

MARC_S schreef:Ik blijf het een teken van onmacht vinden om die dingen te gebruiken. Gebrek aan kennis over hoe een hond te trainen en te belonen. Waarom ik dat vind? Omdat ik nog nooit meegemaakt heb dat het over de honden ging bij een club africhters. Als je zelf goed met honden bent heb je mazzel. Theorie is er mij nog nooit gegeven. Uitleg over een waarom al helemaal niet. Dat vind ik jammer. Bij een club waar je bv GG traint of behendigheid is het uit den boze om je hond zo te straffen. Er wordt enorm veel tijd gestoken in uitleggen waarom iets op een bepaalde manier werkt. Dan kan je het ook begrijpen.
Nou... ik heb bij behendigheid ook vreselijke dingen gezien hoor op een club. De honden hadden de staart tussen de poten en durfden de loopplank niet op en de tunnel niet in.
Toen werden ze op de looplank en tunnel in getrokken en geduwd, want
'ze wennen er vanzelf wel aan en moeten maar even over hun angst heen'.
Maar goed, rotte appels heb je in elke tak van sport.
Mijn hond is trouwens een vreselijke losser. Wat Malinois zegt klopt voor mijn hond ook:
met een correctie (in mijn geval stem) schiet hij alleen maar meer in zijn driften.
Het punt is namelijk, dat vasthouden altijd zelfbelonend is.
Ik heb bij andere clubs ook adviezen gehad over prikkers, teletac e.d. maar ik ken mijn hond na vier jaar wel dus ik had een alternatief plan voor hem:
niet meer tè hoog in zijn driften laten komen.
Dus een rustige pakwerker, korte tijd trainen, niet aan laten blaffen en niet te veel laten bijten/winnen.
Eerst appèl erop en geduld erin en dan het ipo 1 parcours pas weer doorlopen.
Maar ik heb geen hond die wedstrijden hoeft te draaien en tevens geen Mechelaar uit werklijnen, dat zal ook nog enorm schelen.
Theorie lijkt me inderdaad ook een goed idee bij clubs!
Men moet slapende honden wakker maken...

Afbeelding
Panna
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder en Wetterhoun

Ongelezen bericht door Panna »

Danoontje powerrr schreef:Mijn hond is trouwens een vreselijke losser. Wat Malinois zegt klopt voor mijn hond ook:
met een correctie (in mijn geval stem) schiet hij alleen maar meer in zijn driften.
Ik heb bij andere clubs ook adviezen gehad over prikkers, teletac e.d. maar ik ken mijn hond na vier jaar wel dus ik had een alternatief plan voor hem:
Dus een rustige pakwerker, korte tijd trainen, niet aan laten blaffen en niet te veel laten bijten/winnen.
Maar ik heb geen hond die wedstrijden hoeft te draaien en tevens geen Mechelaar uit werklijnen, dat zal ook nog enorm schelen.
:ok: Ik blijf het raar vinden dat honden steeds 'feller' gefokt worden, vervolgens van pup af aan helemaal gek gemaakt worden op de mouw, in de training nog meer opgejut worden en dan dus een prikker/spijkerband/TT gebruiken om tot de hond door te dringen :19: Het zal wel aan mij liggen en ik weet er inderdaad weinig van, maar ik vind het een aparte manier van trainen.
Cash
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitseherder

Ongelezen bericht door Cash »

Panna schreef:
Danoontje powerrr schreef:Mijn hond is trouwens een vreselijke losser. Wat Malinois zegt klopt voor mijn hond ook:
:ok: Ik blijf het raar vinden dat honden steeds 'feller' gefokt worden, vervolgens van pup af aan helemaal gek gemaakt worden op de mouw, in de training nog meer opgejut worden en dan dus een prikker/spijkerband/TT gebruiken om tot de hond door te dringen :19: Het zal wel aan mij liggen en ik weet er inderdaad weinig van, maar ik vind het een aparte manier van trainen.
:ok:
AfbeeldingAfbeelding
Cash v Heiligental en Flow.
laeken
Zeer actief

Ik zal er wel geen verstand van hebben maar Eva staat ook hoog in haar driften in mijn ogen. Waarom gaat die anders gillen met de bal in haar bek? En dan krijg je hem er echt niet uit hoor. Als je de bal hebt en ze is helemaal dol schroomt ze zeker niet die bal uit je handen te grissen. En als je haar loslaat op een behendigheidsveld gaat ze ook alleen allemaal toestellen nemen. Ze pikt altijd snel toestellen mee die ze niet moet doen. Als Martijn met iemand gaat praten kan het zijn dat Eva snel achter zijn rug om de paaltjes gaat doen en even heel snel stiekem door de tunnel gaat racen. Dat moet je in bedwang houden maar dan zonder correcties. Het moet juist leuk zijn en ze moeten willen. Maar het moeilijkste deel is dat sturen en onder controle krijgen. :ok: Dat kost heel veel tijd en inzicht en dat mis ik vaak bij mensen die geweld gaan gebruiken om dat te bereiken.

We zijn allemaal geen heldere lichten omdat we niet in de koppen van onze honden kunnen kijken. Juist daarom corrigeer ik mijn honden dus nooit. Wie weet kunnen ze er wel niks aan doen dat ze iets verkeerd doen. Misschien denken ze wel als jij LOS staat te krijsen dat je vast bedoeld. Waarom zouden ze anders denken dat ze kost wat kost niet los mogen laten? Waarom niet na lossen de allerleukste oefening meteen inzetten? Bij trainen dan? Ik zeg "doe dit" en als dat zwaar en moeilijk is sta ik op de terugweg al klaar om een bal met de werparm weg te smijten. Dan gaat ze wel hoor. En ze lost ook prima als ik meteen ga smijten of direct na lossen een trekspelletje ga doen. Want alleen de bal vasthouden is lang zo leuk niet als er mee sleuren met de baas. Dus ik zeg los! Ze krijgt hem meteen weer terug maar dan met interactie met mij. Daarna geef ik geen commando's en mag ze hem houden zo lang ze wil. Dat loslaten is dus geen enkel probleem meer. Vaak zie ik in africhting dat de hond moet lossen terwijl hij daar nog niet aan toe is. Hij wordt dan bv gewurgd met de prikker en laat los. Dan wordt hij weggetrokken en moet hij zitten. Ja, duh, welke hond gaat zo ooit los leren zonder geweld??? :denken:
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Zoek stok! schreef:He gelukkig maar. Is het toch ergens goed voor geweest he. Heb jij je ook verdiept in de clicker en positief trainen tijdens de Doe Dag?
Nee had ik weinig tijd voor he, ik kon amper zelf nog wat doen met mn hond...
Overigens traint een clubgenoot al jaren met de clicker dus wat dat betreft zie ik dat genoeg hoor. :wink:
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Panna schreef: :ok: Ik blijf het raar vinden dat honden steeds 'feller' gefokt worden
dat wordt echt niet gedaan hoor, daar heb je niks aan in de IPO nl, gaat allemaal om de kleine puntjes en daar heb je geen idioot voor nodig.

Overigens wordt bij ons alles vanuit rust aangeleerd... drift is er te over..
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

MARC_S schreef:Vaak zie ik in africhting dat de hond moet lossen terwijl hij daar nog niet aan toe is. Hij wordt dan bv gewurgd met de prikker en laat los. Dan wordt hij weggetrokken en moet hij zitten. Ja, duh, welke hond gaat zo ooit los leren zonder geweld??? :denken:
Vroeger ja, dat heb ik nog nooit gezien in die jaren dat ik train...
Winnen met de mouw, samen met de baas mouw vasthouden en dan uit rust lossen...
Zo werd het op alle 3 de verenigingen waar ik getraint heb aangeleerd.
Afbeelding
duitse herder
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder en Border Collie

Ongelezen bericht door duitse herder »

MARC_S schreef: Want ik vind het dus echt krom om een hond die niet wil lossen een ruk spijkers in zijn nek te raggen. Waarom leer je hem niet gewoon lossen? Dat is echt niet moeilijk. Kom nu niet met maar dat soort honden blabla want ik heb nu een hond waar je ook de bal never nooit uit de bek kan krijgen :neenee: Dat is precies hetzelfde.
Dat dacht ik dus ook altijd... Noah kan perfect bal lossen of weet ik het. Zelfs op afstand reageert ze op commando los. Tot de mouw erbij komt... Dan wil ze niet zo lossen helaas. Nu gaan we dus ruilen, maar het verbaasde mij echt. Juist omdat Noah super goed loslaat. Maar vergis je niet in de driften die dan komen, das toch anders als bij bv een balletje
Perry en Noah

Afbeelding
laeken
Zeer actief

duitse herder schreef:
MARC_S schreef: Want ik vind het dus echt krom om een hond die niet wil lossen een ruk spijkers in zijn nek te raggen. Waarom leer je hem niet gewoon lossen? Dat is echt niet moeilijk. Kom nu niet met maar dat soort honden blabla want ik heb nu een hond waar je ook de bal never nooit uit de bek kan krijgen :neenee: Dat is precies hetzelfde.
Dat dacht ik dus ook altijd... Noah kan perfect bal lossen of weet ik het. Zelfs op afstand reageert ze op commando los. Tot de mouw erbij komt... Dan wil ze niet zo lossen helaas. Nu gaan we dus ruilen, maar het verbaasde mij echt. Juist omdat Noah super goed loslaat. Maar vergis je niet in de driften die dan komen, das toch anders als bij bv een balletje
Ja, dat begrijp ik. Hoewel dat erg relatief is. Jullie hebben Noah waarschijnlijk eerst lopen jutten want die gaat niet vanzelf pakwerken vanuit haar genen. Dat moet je aanleren. Als jij de mouw vastpakken aanleert dan is lossen lastiger dan met de bal inderdaad. Ik zie alleen even niet waarom een hond die dol is op de bal die liever loslaat dan een mouw maar daar zal wel logica achter zitten die ik niet zie. :denken: Jij mag wel eens proberen Eva te laten spelen met de bal, zeg je vast vast! en dan zwaai je er wat mee tot ze hem te pakken heeft. Kijken of ze die makkelijker loslaat dan Noah de mouw loslaat :mrgreen:

Tegenwoordig gaat dat prima, ze kan het nu, een jaar geleden kreeg je een hele hoge krijstoon, tanden stijf op elkaar en dan kreeg je die bal dus echt niet meer uit die bek. Dus of dat nu een mouw of een bal is maakt niet uit. Wat uit maakt is wat het voor die hond is en hoe die hond dat ziet. Dat laatste heb je zelf weer onder controle.

Ik zeg niet dat het makkelijk is, maar dat het puur de mouw is klopt ook niet. Die mouw is meer voor haar omdat jullie daar meer van gemaakt hebben. Zoiets ontstaat niet spontaan en zomaar.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “KNPV en IPO”