Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Wetenschappelijk kritiek op Cesar Millan

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Re: Wetenschappelijk kritiek op Cesar Millan

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Nanna schreef:
Inge O schreef:
Jaap* schreef: Ik ben een groot voorstander van op een positieve manier met honden omgaan, maar ik vind dat mensen altijd moeten blijven nadenken bij wat ze daarbij als négatief bestempelen. En voor wie het nou precies negatief of positief is :wink:
om die reden vind ik overigens ook één van de grootste nadelen aan de heersende brainwash over niet mogen corrigeren dat veel mensen dat volhouden.....tot het emmertje vol is en bij de bekende druppel gaan ze dan helemaal uit hun plaat - nou, echt waar een hond zit op te wachten :oeps: .
Het grootste nadeel vind ik dat je eerst moet gaan zitten nadenken, hoe kort ook. Hoe ga ik hier op reageren? Ga ik negeren? Ga ik afleiden? Is dit wel gedrag waar ik op moet reageren? Wat stond er ook al weer in het boekje?
Terwijl als je gewoon vanuit de 'gut feeling' reageert het allemaal veel simpeler is, ook voor de hond.
En als ie daardoor eens een tik voor de reet krijgt gaat ie daar écht niet dood aan. :19:
Of je hebt van die positievelingen :vaag: die oh zo correctieloos trainen en opvoeden ,neusje in de lucht en met zo'n hallelujaEOglimlach :I: en bij de eerste beste hond die in de buurt durft te komen komt er toch een stront en gevleuk uit dat ze die kutkankerteringhoerenhond :gvd: bij zich moeten houden. Kun je gvddddd :gvd: :gvd: toch wel effe rekening mee houden dat ik mijn hond positief wil trainen. :engel:
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
iones
Zeer actief

Ongelezen bericht door iones »

Wat is eigenlijk een wetenschapper op het gebied van honden? En wat maakt hem een wetenschapper? En weet een wetenschapper nu echt méér, en kun je daar altijd wel op af gaan? Kan iemand mij dat uitleggen?

Ik twijfel vaak aan de wetenschap omdat het uitgangspunt niet altijd objectief is.

Dus de mening van wetenschappers over Cesar Millan zal me een reet roesten. Cesar werkt op zijn manier en die werkt voor hem. En ik denk dat hij werkt op basis van ervaring, heel veel observeren én gevoel. En ik denk dat dat laatste heel goed is. Gevoel geeft heel veel informatie en liegt zelden.

Waarom zou Cesar geen wetenschapper op het gebied van honden kunnen zijn?
'Het lot van de dieren is bezegeld door de onverschilligheid van velen, in combinatie met de daadwerkelijke haat van weinigen
Zoie
Zeer actief

Ongelezen bericht door Zoie »

Jaap* schreef:Ik kan heel wat niet fysieke correcties bedenken die een heel stuk wreder zijn dan een knal voor je harses :wink: k:
toch mag het bij kinderen niet meer , en ik vraag me soms af of je daardoor niet hetzelfde soort problemen ziet als bij honden , namelijk grenzenloos en respectloos gedrag :mrgreen:

Ik denk dat het gewoon een trend is die overgewaaid is uit de pedagogie . Als je niet positief mag straffen , wat moet je dan ? Negatief straffen . Of hoe het heten mag .

Ondertussen wordt een heleboel kennis over honden impliciet aangenomen , al dan niet bewust . Want waarom is een time-out eigenlijk een straf ?

En dat mis ik dan wel weer , afgezien van dat rare taboe-verklaren van corrigeren , een visie op het wezen hond . Zogezegd .
Afbeelding
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

honden geven elkaar ook geen schop onder hun hol :mrgreen: , dat wordt dan toch even grommen en bijten :pffff:
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

Zoie schreef:ja ende nee . Ik heb van alles en nog wat gelezen , en er veel van opgestoken , en toch ga ik m''n eigen gang . Ik geloof erg in de feedbackmethode : je ziet aan je hond hoe het uitpakt . En daar speel je dan weer op in .

Maar ik ben niet zo eigenwijs dat ik denk het zonder de leertheorie te kunnen stellen , ofdat anderen niet tot inzichten of methoden zijn gekomen waar ik mijn voordeel mee kan doen .
:ok:
Heel herkenbaar.

Ik denk wel dat dat meer is weggelegd voor mensen met enorm veel feeling en/of mensen die al de nodige ervaring hebben opgedaan.
Liefst met verschillende methodieken/theorieën.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
ranetje
Zeer actief

Nanna schreef:
Zoie schreef: Want waarom is een time-out eigenlijk een straf ?
Geen idee. Ik vind het een idiote maatregel. Alsof honden elkaar time-outs geven bij wijze van straf :piew: :piew: :piew: Nog even en ze moeten ook op zo'n dom strafstoeltje zitten, net als al die andere verwende kutkinderen, om hun zonden te overdenken.
Ik vind het een valse maatregel.
Als ik een hond was kreeg ik liever een schop onder mijn hol. Dan wist ik tenminste waar ik aan toe was.
Ik denk niet dat een hond zelf denkt over "straf" bij een time out.

Maar negeren doen honden ook.
Rana was er ijzersterk in en het was zeer effectief.
Of ze daarbij ook dacht dat ze een correctie uitdeelde zoals wij dat bedenken betwijfel ik.

Een time out is overigens voor menig hond niet leuk omdat hij op dat moment in feite buiten de "groep" wordt gezet.
Dus ja, als hond zou het best kunnen zijn dat hij een schop onder zijn kont dan liever heeft :F:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Nanna schreef:
Zoie schreef: Want waarom is een time-out eigenlijk een straf ?
Geen idee. Ik vind het een idiote maatregel. Alsof honden elkaar time-outs geven bij wijze van straf :piew: :piew: :piew: Nog even en ze moeten ook op zo'n dom strafstoeltje zitten, net als al die andere verwende kutkinderen, om hun zonden te overdenken.
Ik vind het een valse maatregel.
Als ik een hond was kreeg ik liever een schop onder mijn hol. Dan wist ik tenminste waar ik aan toe was.

:LOL: The naughty chair.

Tibbe wordt wel volledig genegeerd door de roedel als die loopt te zenuwen en van Charlie krijgen ze regelmatig haar bruine oog te zien als ze te wild spelen.
dagmar88
Zeer actief

ranetje schreef: Een time out is overigens voor menig hond niet leuk omdat hij op dat moment in feite buiten de "groep" wordt gezet.
Dus ja, als hond zou het best kunnen zijn dat hij een schop onder zijn kont dan liever heeft :F:

Precies, voor tibbe is dat echt een serieus zware straf, erger dan een snauw.
Wel effectief, want hij wil er heel graag bij horen weet inmiddels hoe hij zich moet gedragen om dat te mogen.
dagmar88
Zeer actief

Nanna schreef:
dagmar88 schreef: :LOL: The naughty chair.

Tibbe wordt wel volledig genegeerd door de roedel als die loopt te zenuwen en van Charlie krijgen ze regelmatig haar bruine oog te zien als ze te wild spelen.
:mrgreen:

Ja, maar dat vind ik allemaal toch anders dan de hond oppakken en naar de gang brengen. Om daar een poosje alleen te zitten.
Is inderdaad een 'naughty chair' maatregel van mensen die graag hun hond als kind zien.
Ik vind het een maatregel van lik-mijn-kloten, dat mag duidelijk zijn ;-)
Niko zit permanent op de naughty chair. Die is buiten of ligt op de gang, echt een gezelligerd thuis :mann:
Ze worden hier naar hun plaats gestuurd wanneer ze te druk zijn. Zo'n "time out" zal vast niet anders ervaren worden.

:mrgreen: Tegen m'n kat zeg ik het wanneer hij de rest loopt te stangen. Toontje time out.
Als kitten zette ik hem dan apart op de gang, nu rent hij zelf naar zolder om daar te gaan liggen mokken :cool2:
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Nanna schreef:

Ja, maar dat vind ik allemaal toch anders dan de hond oppakken en naar de gang brengen. Om daar een poosje alleen te zitten.
Is inderdaad een 'naughty chair' maatregel van mensen die graag hun hond als kind zien.
Ik ook en ik vermoed dat ze zich hier reuze zouden vermaken met dingen die ik niet wil! :mad:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
ranetje
Zeer actief

malinois schreef:
Nanna schreef:

Ik ook en ik vermoed dat ze zich hier reuze zouden vermaken met dingen die ik niet wil! :mad:
Als volwassen hond misschien wel.
Het gaat ook niet om ze (meervoud) maar om eentje :wink:

Of een pup van 8 tot 12 weken dat zo vermakelijk vindt weet ik niet.
En als hij dan zo is "behandeld", is het als hij volwassen is geworden niet meer aan de orde.
Afbeelding
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

ik vind buiten de roedel sluiten van een hond een verschrikkelijke straf, je kunt een pup ook heel best even laten afkoelen in de bench.
dan is ie er toch bij al kan ie er niet bij.
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
malinois
Zeer actief
Contacteer:

ranetje schreef:
malinois schreef:
Nanna schreef:

En als hij dan zo is "behandeld", is het als hij volwassen is geworden niet meer aan de orde.
Alleen ook nog wel met de nodige ellende uithalend maar t mag duidelijk zijn dat ik dat een waardeloos middel vind want een hond moet duidelijkheid krijgen en dit is alles behalve duidelijk. Hoe maak je een hond onzeker.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Nanna schreef:
malinois schreef: t mag duidelijk zijn dat ik dat een waardeloos middel vind want een hond moet duidelijkheid krijgen en dit is alles behalve duidelijk. Hoe maak je een hond onzeker.
Maar hé! Je hebt hem in ieder geval niet fysiek of met een FOEI gestraft :ok: En daar houdt de koetsiekoetsie-goegemeente van :19:
Ik ben liever duidelijk dat snappen ze hier t best. Dan maar zeer onvriendelijk in de ogen van sommige mensen... das hun probleem. Zolang mijn pollewopjes t maar snappen ;-)
Afbeelding
maart
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herders

Ongelezen bericht door maart »

renee-uk schreef:ik vind buiten de roedel sluiten van een hond een verschrikkelijke straf, je kunt een pup ook heel best even laten afkoelen in de bench.
Het zou voor mijn honden (ook al als pup) een veel grotere straf zijn om genegeerd te worden in aanwezigheid van mij, dan genegeerd te worden door volledig apart te zitten.

Ik pas dat trouwens niet toe; zo stout zijn mijn honden nooit om een dergelijke straf te moeten krijgen (want ik vind dat dus ook een verschrikkelijke straf)
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

maart schreef:
renee-uk schreef:ik vind buiten de roedel sluiten van een hond een verschrikkelijke straf, je kunt een pup ook heel best even laten afkoelen in de bench.
Het zou voor mijn honden (ook al als pup) een veel grotere straf zijn om genegeerd te worden in aanwezigheid van mij, dan genegeerd te worden door volledig apart te zitten.

Ik pas dat trouwens niet toe; zo stout zijn mijn honden nooit om een dergelijke straf te moeten krijgen (want ik vind dat dus ook een verschrikkelijke straf)
ik deed dat wel met een doorgedraaid jantje hoor: even samen een koekje halen in de keuken, koekje en jantje in de bench, deurtje dicht en slapen. als ie wakker werd mocht ie er weer uit.
werkte prima, maar was dan ook geen straf ;)

de enige hond die ik een keer apart gezet heb is rita en dat was meer ter bescherming van haar dan als straf of opvoedkundige maatregel ;)
ik werd helemaal stapelgek van haar hysterische geblaf dat ik steeds maar even kon laten stoppen op dat moment en om te voorkomen dat ik uit mijn plaat ging en alles zo'n beetje af zou breken wat we opgebouwd hadden heb ik haar in de keuken gezet.
rita heeft er weinig van opgestoken en ik voelde me er ook niet erg prettig bij, maar ik had daarna wel weer mijn geduld terug en daar ging het om ;)
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
Winston
Actief
Mijn ras(sen): Rottweiler, Mechelse Herder
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Winston »

Ik snap die hele time-out nooit :19: Waarom zou je de hond buiten de kamer sluiten? Zodat hij zijn zonden daar achteraf kan overdenken :Q:?

Ik train mijn honden vooral op rust. In huis geen wild gedoe, dat doen ze buiten maar. Ik geef geen time-out maar stuur ze gewoon naar hun plaats. Worden ze ook rustig van.
ranetje
Zeer actief

malinois schreef:
ranetje schreef:
malinois schreef:Ik ook en ik vermoed dat ze zich hier reuze zouden vermaken met dingen die ik niet wil! :mad:

Alleen ook nog wel met de nodige ellende uithalend maar t mag duidelijk zijn dat ik dat een waardeloos middel vind want een hond moet duidelijkheid krijgen en dit is alles behalve duidelijk. Hoe maak je een hond onzeker.
Ik propageer het niet :8):

Ik zeg alleen dat één kleine pup die zo wordt afgezonderd dat niet zo vermakelijk zal vinden. :wink:
Afbeelding
Suske
Zeer actief
Mijn ras(sen): XMechelse Herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Suske »

Ik heb een doorgedraaid Suske als pup weleens buiten gezet.
Ff afkoelen.
Ff lekker in je oor tetteren :cheer:

Afbeelding
Suske
Zeer actief
Contacteer:

Nanna schreef:
Suske schreef:Ik heb een doorgedraaid Suske als pup weleens buiten gezet.
Ff afkoelen.
Ik zet niks buiten. Als ze strontvervelend zijn kan ik dat prima met mijn grote bakkes af.
Dat kreng was dan gewoon nergens van onder de indruk.
Gewoon een aanloop nemen en weer in de aanval :LOL:

Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Nanna schreef:
ranetje schreef: Ik zeg alleen dat één kleine pup die zo wordt afgezonderd dat niet zo vermakelijk zal vinden. :wink:
De vraag blijft echter of hij het relateert aan het door hem uitgevretene. :19:
Ik denk van niet. Dat beestje begrijpt er geen donder van en het is een wrede straf die hij niet zal begrijpen.
Daar had ik het niet over :8):

Misschien zal hij het in sommige gevallen begrijpen en soms ook niet :U:
Zoals ik als schreef...........
ranetje schreef:Ik propageer het niet :8):
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Nanna schreef:
Ff afkoelen.
Ik zet niks buiten. Als ze strontvervelend zijn kan ik dat prima met mijn grote bakkes af.
Ik ook maar bij de wetters doe ik dat niet (en ik kan het heus wel hoor, een strot opzetten).
Want die kunnen daar slecht tegen en dan zijn ze uren van slag.
Dus ik pak een lastpak bij kop en kont en parkeer hem buiten en dan ga ik pontificaal de andere kant op zitten koffiedrinken of zo.
Werkt prima.

Als ik een enkele keer een scheur opentrek tegen een stabij (die kunnen daar wel tegen) zitten de wetters in de gang tegen de voordeur geplakt en als ze erdoor heen konden zouden ze dat doen. Zo schaars als ze zich maar kunnen maken.

Dat vind ik dus veel te heftig en dus doe ik dat niet.

Oftewel: kijk naar je hond.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Marjoleine schreef:
Nanna schreef:
Ff afkoelen.
Ik ook maar bij de wetters doe ik dat niet (en ik kan het heus wel hoor, een strot opzetten).
Dus ik pak een lastpak bij kop en kont en parkeer hem buiten en dan ga ik pontificaal de andere kant op zitten koffiedrinken of zo.
Werkt prima.

Als ik een enkele keer een scheur opentrek tegen een stabij (die kunnen daar wel tegen) zitten de wetters in de gang tegen de voordeur geplakt en als ze erdoor heen konden zouden ze dat doen. Zo schaars als ze zich maar kunnen maken.

:80: Ik had het beeld dat een Wetter veel meer kon hebben dan de Stabij. Ze zien er zoveel stoerder uit .
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

Is hier ook zo als ik op Sneeuw mopper, wil Gil door de grond zakken, een van de redenen dat ze vaak apart worden uitgelaten.
Van Gils is veel te gevoelig
ranetje
Zeer actief

bouvierpoedel schreef:
Marjoleine schreef:
Nanna schreef:
Ff afkoelen.
Werkt prima.

:80: Ik had het beeld dat een Wetter veel meer kon hebben dan de Stabij. Ze zien er zoveel stoerder uit .
Ze kunnen kennelijk slecht tegen boos geluid.
Bij kop en kont genomen worden en buiten gezet en daar kennelijk niet zo'n drama van maken is ook best stoer :pffff: :lol1:
Afbeelding
Bons
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rhodesian Ridgebacks
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Bons »

Het hangt van de hond af...

Bij Cwazi kon ik prima een scheur open trekken. (niet dat het enig effect had)
Bij Daico heeft dat wel effect, die wil het dan onmiddellijk goedmaken met je. (met succes ;) )
Bij Cara is "nee" al genoeg en al teveel tijdens training, als ik per ongeluk neeeeeej zeg, al doe ik dat half lachend, tijdens het aanleren van iets nieuws, zelfs als dat iets is wat voor haar leuk zou moeten zijn zoals snoepjes uit een puzzel vissen, dan kan ik net zo goed stoppen... Ze heeft geen enkele negatieve ervaring in fysieke zin met het woord "nee". Ik heb nog nooit zo'n gevoelige hond meegemaakt en ze pikt mijn gemoedsrust zichtbaar op voordat ik het hem zelf in de smiezen heb. Dat is erg wennen moet ik zeggen.
Growing up I learned that pleasing everybody is impossible. Pissing everybody of on the other hand, is a piece of cake! ;)
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

bouvierpoedel schreef:
Marjoleine schreef:Dat vind ik dus veel te heftig en dus doe ik dat niet.

Wetters kunnen fysiek ontzettend veel hebben, veel meer dan stabijs. Ze lopen met vreselijke gaten gewoon door, letterlijk, terwijl stabijs al gillen als ze tegen de deurpost lopen.

Maar mentaal zijn wetters ontzettend gevoelige honden. Je hoeft daar amper je stem op te zetten, want ze willen het vreselijk graag goed doen en kunnen absoluut niet tegen een harde aanpak, dat snappen ze niet.
Dus ze kunnen wel veel meer hebben, maar dan fysiek. Niet geestelijk, ze zijn echt gekwetst als je gaat schreeuwen. En terecht, want het hoeft helemaal niet.

Afbeelding

Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

ranetje schreef:Ze kunnen kennelijk slecht tegen boos geluid.
Bij kop en kont genomen worden en buiten gezet en daar kennelijk niet zo'n drama van maken is ook best stoer :pffff: :lol1:
Ik doe dat niet als straf omdat ze stout zijn maar om af te koelen als een pup/jonge hond in een minuut 36 keer op en af de bank en door het huis en nog net niet dwars door alle deuren is gegaan en van baldadigheid dan ook nog overal mee gaat gooien.
Ze zijn nogal lomp en iets van huisraad overhouden is wel leuk.
Maar schreeuwen werkt tegengesteld, daar schrikken ze van en het maakt ze bang.
Even isoleren werkt goed, dan zijn ze vrijwel direct kalm. Want ze zijn ontzettend baasgericht en gescheiden worden van de baas, dát werkt dus.

Afbeelding

Suske
Zeer actief
Contacteer:

Marjoleine schreef:
ranetje schreef:Ze kunnen kennelijk slecht tegen boos geluid.
Ik doe dat niet als straf omdat ze stout zijn maar om af te koelen als een pup/jonge hond in een minuut 36 keer op en af de bank en door het huis en nog net niet dwars door alle deuren is gegaan en van baldadigheid dan ook nog overal mee gaat gooien.
Ze zijn nogal lomp en iets van huisraad overhouden is wel leuk.
Maar schreeuwen werkt tegengesteld, daar schrikken ze van en het maakt ze bang.
Even isoleren werkt goed, dan zijn ze vrijwel direct kalm. Want ze zijn ontzettend baasgericht en gescheiden worden van de baas, dát werkt dus.
En dat was met Suske precies zo.
Maar bij haar ging het dan om zo over haar kookpunt zijn dat ze alleen nog maar
wilde bijten, echt niet meer af te leiden was en zeker niet te corrigeren want niet onder
de indruk.
Inderdaad even afkoelen en klaar, meer was het ook niet.

Afbeelding
Hilde
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote poedel en border collies

Ongelezen bericht door Hilde »

Volwassen Beau gaat hier gewoon even verplicht rusten als hij aan het stieren is. Maar dan loopt hij er dus zelfstandig naar toe en deurtjes en zo blijven open. En hij 'moet' daar even gaan slapen. Dat is geen straf of beloning, meer een alternatief voor klieren. Ik denk ook niet dat hij dat linkt met 'fout' gedrag.

Edit: hem buiten de kamer zetten heb ik in 'straf'-context nog nooit gedaan. Wel voor spelletjes en dat hij even moet wachten. Maar dan gaat hij zelf met een koekje op de gang. Als hij niet zou willen zou ik hem daar niet krijgen, vraag me af hoe mensen met 30 kilo (tegenstribbelende) hond dat zouden moeten doen.
Laatst gewijzigd door Hilde op 08 jul 2014 17:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”