Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

......

Hier kan gesproken worden over de africhting van honden, pakwerk of politiehonden.

Moderator: moderatorteam

malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Re: ......

Ongelezen bericht door malinois »

MARC_S schreef:
Ik zeg niet dat het makkelijk is, maar dat het puur de mouw is klopt ook niet. Die mouw is meer voor haar omdat jullie daar meer van gemaakt hebben. Zoiets ontstaat niet spontaan en zomaar.
Dat zal toch ook moeten? De hond moet stokslagen doorstaan om die mouw maar te krijgen, moet dreiging doorstaan... allemaal dingen die je niet hoeft voor een bal oid.
Overigens is het blok hier belangrijker dan de bal... en ik heb echt nooit meer met het blok staan zwaaien of doen dan met de bal...
Sommige honden hebben dat nu eenmaal meer bij het een dan bij het ander.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
maart
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herders

Ongelezen bericht door maart »

MARC_S schreef: Jullie hebben Noah waarschijnlijk eerst lopen jutten want die gaat niet vanzelf pakwerken vanuit haar genen. Dat moet je aanleren. .
das is niet anders dan een bal. een hond gaat ook niet ballen pakken van nature.

Ik had hier trouwens de pups echt niet geleerd van op 5 weken leeftijd in mijn broek te hangen, dat deden ze spontaan.
En zo kan ik nog heel wat pups :U: Leg een jute zak in het nest, til de zak op en daar hangen dan een nest pups aan.
Lossen? nee hoor.
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

malinois schreef:
Zoek stok! schreef:He gelukkig maar. Is het toch ergens goed voor geweest he. Heb jij je ook verdiept in de clicker en positief trainen tijdens de Doe Dag?
Nee had ik weinig tijd voor he, ik kon amper zelf nog wat doen met mn hond...
Overigens traint een clubgenoot al jaren met de clicker dus wat dat betreft zie ik dat genoeg hoor. :wink:
Clicker en TT samen is nou niet direct het principe van de clicker.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Zoek stok!
Zeer actief

malinois schreef:
MARC_S schreef:Vaak zie ik in africhting dat de hond moet lossen terwijl hij daar nog niet aan toe is. Hij wordt dan bv gewurgd met de prikker en laat los. Dan wordt hij weggetrokken en moet hij zitten. Ja, duh, welke hond gaat zo ooit los leren zonder geweld??? :denken:
Vroeger ja, dat heb ik nog nooit gezien in die jaren dat ik train...
Winnen met de mouw, samen met de baas mouw vasthouden en dan uit rust lossen...
Zo werd het op alle 3 de verenigingen waar ik getraint heb aangeleerd.
En op de foto hebben gezien dat het wel degelijk gebeurt. Wurgen met spijkerband om te laten lossen. Dat is toch de aanleiding van de pagina's die er volgen? Het enige antwoord dat jij er op hebt, is dat je dat met de TT zou doen.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
smoekie
Zeer actief
Mijn ras(sen): JH

Ongelezen bericht door smoekie »

maart schreef:
MARC_S schreef: Jullie hebben Noah waarschijnlijk eerst lopen jutten want die gaat niet vanzelf pakwerken vanuit haar genen. Dat moet je aanleren. .
das is niet anders dan een bal. een hond gaat ook niet ballen pakken van nature.

Ik had hier trouwens de pups echt niet geleerd van op 5 weken leeftijd in mijn broek te hangen, dat deden ze spontaan.
En zo kan ik nog heel wat pups :U: Leg een jute zak in het nest, til de zak op en daar hangen dan een nest pups aan.
Lossen? nee hoor.
kaak klem misschien :wink: :wink:

voor elke hond een ander hulpmiddel. :engel:
al snap ik niks van de reden om met 4 wkn een jute zak in het nest neer te liggen en de zak op te tillen
Ik heb meer vertrouwen in vier poten en een staart dan in twee benen en een uitgestoken hand.
maart
Zeer actief

Zoek stok! schreef:
malinois schreef:
Zoek stok! schreef:He gelukkig maar. Is het toch ergens goed voor geweest he. Heb jij je ook verdiept in de clicker en positief trainen tijdens de Doe Dag?
Overigens traint een clubgenoot al jaren met de clicker dus wat dat betreft zie ik dat genoeg hoor. :wink:
zegt wie? Diegeen die de clicker uitgevonden heeft?
clicker + tt samen, kan verbluffende resultaten opleveren.
Zoek stok!
Zeer actief

maart schreef:zegt wie? Diegeen die de clicker uitgevonden heeft?
Zucht. Ik vroeg of ze zich ook verdiept had in positief trainen. Want ze verwacht ook dat iedereen naar TT uitleg gaat luisteren uit interesse. Het interesseert mij geen klap, ik ken het al. En andersom interesseert het haar ook geen klap.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
duitse herder
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder en Border Collie

Ongelezen bericht door duitse herder »

MARC_S schreef:
Ja, dat begrijp ik. Hoewel dat erg relatief is. Jullie hebben Noah waarschijnlijk eerst lopen jutten want die gaat niet vanzelf pakwerken vanuit haar genen. Dat moet je aanleren. Als jij de mouw vastpakken aanleert dan is lossen lastiger dan met de bal inderdaad. Ik zie alleen even niet waarom een hond die dol is op de bal die liever loslaat dan een mouw maar daar zal wel logica achter zitten die ik niet zie. :denken: Jij mag wel eens proberen Eva te laten spelen met de bal, zeg je vast vast! en dan zwaai je er wat mee tot ze hem te pakken heeft. Kijken of ze die makkelijker loslaat dan Noah de mouw loslaat :mrgreen:

Tegenwoordig gaat dat prima, ze kan het nu, een jaar geleden kreeg je een hele hoge krijstoon, tanden stijf op elkaar en dan kreeg je die bal dus echt niet meer uit die bek. Dus of dat nu een mouw of een bal is maakt niet uit. Wat uit maakt is wat het voor die hond is en hoe die hond dat ziet. Dat laatste heb je zelf weer onder controle.

Ik zeg niet dat het makkelijk is, maar dat het puur de mouw is klopt ook niet. Die mouw is meer voor haar omdat jullie daar meer van gemaakt hebben. Zoiets ontstaat niet spontaan en zomaar.
Noah is niet echt veel gejut hoor, die kan soms ook opgewonden standje zijn blijkbaar :mrgreen: Heb je de foto;s gezien van haar? Dat was de 5e of 6e keer dat ze pakwerk deed en de 4e keer pas op de harde mouw. Het verbaasd mij gewoon dat ze dus slecht(er) loslaat dan de bal. De bal word natuurlijk keer op keer gegooid en dat vind zij leuk. Misschien dat het daarom makkelijker gaat? Het verbaasde mij in ieder geval, juist omdat ik zo getraind heb op het loslaten
Perry en Noah

Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief

duitse herder schreef:Noah is niet echt veel gejut hoor, die kan soms ook opgewonden standje zijn blijkbaar :mrgreen: Heb je de foto;s gezien van haar? Dat was de 5e of 6e keer dat ze pakwerk deed en de 4e keer pas op de harde mouw. Het verbaasd mij gewoon dat ze dus slecht(er) loslaat dan de bal. De bal word natuurlijk keer op keer gegooid en dat vind zij leuk. Misschien dat het daarom makkelijker gaat? Het verbaasde mij in ieder geval, juist omdat ik zo getraind heb op het loslaten
Ik denk dat dat soort dingen situatie-afhankelijk is. Ik heb met Izzie heel veel af tijdens het lopen geoefend. Dat beheerst ze perfect. Zou me niks verbazen als ze het morgen bij de schapen ineens niet doet. Dan moet ik het daar dus opnieuw aanleren.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
duitse herder
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder en Border Collie

Ongelezen bericht door duitse herder »

Zoek stok! schreef:
duitse herder schreef:Noah is niet echt veel gejut hoor, die kan soms ook opgewonden standje zijn blijkbaar :mrgreen: Heb je de foto;s gezien van haar? Dat was de 5e of 6e keer dat ze pakwerk deed en de 4e keer pas op de harde mouw. Het verbaasd mij gewoon dat ze dus slecht(er) loslaat dan de bal. De bal word natuurlijk keer op keer gegooid en dat vind zij leuk. Misschien dat het daarom makkelijker gaat? Het verbaasde mij in ieder geval, juist omdat ik zo getraind heb op het loslaten
Ik denk dat dat soort dingen situatie-afhankelijk is. Ik heb met Izzie heel veel af tijdens het lopen geoefend. Dat beheerst ze perfect. Zou me niks verbazen als ze het morgen bij de schapen ineens niet doet. Dan moet ik het daar dus opnieuw aanleren.
Dat denk ik ook hoor. Ik dacht altijd dat als ze alles los laten, ze dat ook bij de mouw zouden doen. Mooi niet dus :mrgreen:
Perry en Noah

Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief

duitse herder schreef:
Zoek stok! schreef:
Dat denk ik ook hoor. Ik dacht altijd dat als ze alles los laten, ze dat ook bij de mouw zouden doen. Mooi niet dus :mrgreen:
Er komen andere driften bij kijken. Maar dan is het dus een kwestie van aanleren in die situatie. Niet een spijkerband er om gooien :wink:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
maart
Zeer actief

Zoek stok! schreef:
Zucht. Ik vroeg of ze zich ook verdiept had in positief trainen. Want ze verwacht ook dat iedereen naar TT uitleg gaat luisteren uit interesse. Het interesseert mij geen klap, ik ken het al. En andersom interesseert het haar ook geen klap.
Maar mij interesseert het dus wel. Ik ben ook fervent clicker, maar daarnaast ben ik me ook bewust van de voordelen van TT.
Wat mij betreft zijn het 2 middelen die elkaar prima kunnen aanvullen namelijk.
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door renee-uk »

Zoek stok! schreef:
malinois schreef:
MARC_S schreef:Vaak zie ik in africhting dat de hond moet lossen terwijl hij daar nog niet aan toe is. Hij wordt dan bv gewurgd met de prikker en laat los. Dan wordt hij weggetrokken en moet hij zitten. Ja, duh, welke hond gaat zo ooit los leren zonder geweld??? :denken:
En op de foto hebben gezien dat het wel degelijk gebeurt. Wurgen met spijkerband om te laten lossen. Dat is toch de aanleiding van de pagina's die er volgen? Het enige antwoord dat jij er op hebt, is dat je dat met de TT zou doen.
Ik heb dat ook nooit gezien bij de drie VDH-verenigingen waar ik getraind heb Linda.
Waarmee ik niet wil zeggen dat het niet gebeurt, wel dus gezien de openingspost, maar wel dat het absoluut niet overal gebruikelijk is.
De gedachte erachter bij mijn drie verenigingen was dat de hond die mouw geweldig moet blijven vinden en dat wordt wat moeilijker als hij die met pijn gaat associeren.
Op mijn laatste vereniging werd trouwens ook niet gejut, maar werden de honden vanuit rust opgebouwd in het pakwerk en verrassing...... ze beten er niks minder om ;)
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Zoek stok! schreef:
malinois schreef:
Dat staat er toch niet, 'Overigens traint een clubgenoot al jaren met de clicker ', daar staat geen TT bij :19: dus die man traint al jaren alleen met clicker.

diegene die dat doet is Mario Verslijpe en dat is een 3-voudig Belgische WK kampioen die traint niet bij ons :N:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Zoek stok! schreef:
malinois schreef:
Dat is toch KNPV? :19: Dat heeft toch niks met IPO te maken, ik train geen KNPV bij mijn weten.. nog nooit gedaan ook.
Het antwoord dat ik er op had was dat ik het niet zo zou doen, ergens al op de 1e pagina met de reden erbij.
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Zoek stok! schreef:
Als je je aanmeld voor een onderdeel wel ja, dan luister ik daarna omdat ik me daarvoor heb aangemeld. Ik meld me niet voor iets aan waar ik geen interesse voor heb.
Afbeelding
maart
Zeer actief

malinois schreef:
diegene die dat doet is Mario Verslijpe en dat is een 3-voudig Belgische WK kampioen die traint niet bij ons :N:
en is dik op weg om er over volgend jaar en de jaren er op weer te staan, op dat hoogste schavotje :ok:

(daar heeft hij zondag toch 200.000 frank op gezet :mrgreen: )
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Even, ik heb een hoop redenen aangevoerd en proberen uit te leggen waarom ik vind dat het niet nodig is. Eigenlijk is dat helemaal niet wat ik wilde zeggen. Het komt nl maar op 1 ding neer en dat is dat ik hoe dan ook mijn honden niet ga pijnigen. Wat ze ook doen of zouden moeten doen. Als ik een band met spijkers om Eva hang mag iedereen die haar dat niet aandoet haar meteen op komen halen. :ok: Dan is het hier niet meer in orde en ik moet ook nog maar eens goed gaan nadenken of ik ooit nog wel een hond moet nemen. Mijn familie, vrienden en bekenden zouden zeggen, WAAAT??? :O: Hang jij een band met spijkers om je hond?

Dus vergeet alles wat ik gezegd heb, want het is voor mij gewoon niet normaal om zoiets te doen. Als ik een pup koop heb ik een heerlijk klein lief diertje gekocht. Vanaf dan is het veilig en zal ik er voor zorgen. Dat betekent dat het beestje niks gaat overkomen. Laat staan dat ik het zelf iets ga aandoen omdat het niet doet wat ik zeg :jank:
Afbeelding
maart
Zeer actief

ik vind trouwens een band met spijkers doorgeslaan ook wel een stap te ver, op zo een manier hoeft het voor mij ook niet, zelfs prikband correctie geef ik niet.
laeken
Zeer actief

maart schreef:ik vind trouwens een band met spijkers doorgeslaan ook wel een stap te ver, op zo een manier hoeft het voor mij ook niet, zelfs prikband correctie geef ik niet.
Daarom vind ik ook niet dat jij verkeerd met je honden om gaat. :wink: Voor jou hoeft dat ook niet. Degene die de topic opende grapt erover en zegt dat ze dat gedrag aan het bij"spijkeren" is. Dan mag je van mij zo'n hond daar weghalen om hem tegen zo'n sadist te beschermen. Dat hoor je niet te willen met je hond :pffff:

Dus zoals ik net zei, als iemand mij daar op zou betrappen mag je mijn honden zo meenemen. Graag zelfs want dan zitten ze niet meer ok hier :wink:
Afbeelding
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

per definitie verkeerd omgaan met je hond, als je hulpmiddelen gebruikt, vind ik niet... ( oke ik vind een spijkerband wel wat te ver gaan)
ik heb ook een anti blafband ( stroom) vroegah, had ik ws ook gezegd, nee nooit... ik ben daar dus van terug gekomen, althans in dit specifieke geval. niet dat ik nu altijd , voor elke hond, zo'n band gebruik.

het gaat mij er vooral om, dat iemand heel duidelijk weet waarom, dat andere alternatieven er niet zijn, niet zomaar klakkeloos aannemen en gebruiken omdat het elders gewoon is of iemand zegt dat het gewoon moet, niet zomaar gebruiken bij een jonge hond.
maart
Zeer actief

MARC_S schreef:
maart schreef:ik vind trouwens een band met spijkers doorgeslaan ook wel een stap te ver, op zo een manier hoeft het voor mij ook niet, zelfs prikband correctie geef ik niet.
Daarom vind ik ook niet dat jij verkeerd met je honden om gaat. :wink: Voor jou hoeft dat ook niet. Degene die de topic opende grapt erover en zegt dat ze dat gedrag aan het bij"spijkeren" is. Dan mag je van mij zo'n hond daar weghalen om hem tegen zo'n sadist te beschermen. Dat hoor je niet te willen met je hond :pffff:

Dus zoals ik net zei, als iemand mij daar op zou betrappen mag je mijn honden zo meenemen. Graag zelfs want dan zitten ze niet meer ok hier :wink:
nee idd, er lollig overdoen omdat je je hond hard aanpakt, hoort helemaal niet. Al helemaal niet bij een jonge, opgroeiende hond. Ik weet één club hier in de omgeving, waar ze ook zo lollig zijn... je ziet ze nooit op wedstrijd, onlangs hadden ze zelf een wedstrijd georganiseerd, ze hadden 2 ingeschreven honden :ok:

Ik denk toch dat er verbetering inzit, zo verklaarden ze mij gek toen ik onlangs met frisbees op het veld verscheen. waarom dat nou weer nodig was :19: Tot ze zagen hoe snel hij ineens zijn apport kwam terugbrengen :cheer: (daarvoor deed hij het op een lullig sukkeldrafje, vanalles had ik al geprobeerd).
malinois
Zeer actief
Contacteer:

voor mij ook hoor, ik zou nooit een spijkerband gebruiken maar dat heb ik al op pag. 1 gezegd.
Afbeelding
laeken
Zeer actief

malinois schreef:
voor mij ook hoor, ik zou nooit een spijkerband gebruiken maar dat heb ik al op pag. 1 gezegd.
En daarom zal je mij ook nooit over jou horen zeiken. Ik weet dat jij niet lollig staat te doen en ook je honden liever geen correcties geeft als je dat niet nodig acht. Je weet dat ik niet tegen corrigeren ben en zelfs niet tegen een TT bij een ander. Maar je weet ook wat ik gezien heb en waarom ik erg geschrokken ben van wat er soms wel gebeurd met honden.
Ik heb maar gewoon mijn gevoel gevolgd en ik doe gewoon lekker niks. Ja, streng toespreken en een keer aan de halsband pakken. :engel: Dat past het beste bij mij en het gaat prima zo. :wink:
Afbeelding
maart
Zeer actief

er gebeuren inderdaad walgelijke praktijken, vroeger meer dan nu, dat zeker. maar dat neemt niet weg dat ze nu nog steeds gebeuren :kotz:
malinois
Zeer actief
Contacteer:

MARC_S schreef:
malinois schreef:
En daarom zal je mij ook nooit over jou horen zeiken. Ik weet dat jij niet lollig staat te doen en ook je honden liever geen correcties geeft als je dat niet nodig acht. Je weet dat ik niet tegen corrigeren ben en zelfs niet tegen een TT bij een ander. Maar je weet ook wat ik gezien heb en waarom ik erg geschrokken ben van wat er soms wel gebeurd met honden.
Ik heb maar gewoon mijn gevoel gevolgd en ik doe gewoon lekker niks. Ja, streng toespreken en een keer aan de halsband pakken. :engel: Dat past het beste bij mij en het gaat prima zo. :wink:
maar dat moet je ook doen, je moet nooit iets doen waar je niet achter staat, A. werkt het niet en B. wordt je er zelf niet vrolijk van... Ik ben ook een eigenwijze muts met trainen denk ik in vergelijking met sommige anderen... maar ik heb er wel plezier bij en mn hondjes ook.
Afbeelding
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Ongelezen bericht door LongFields »

Hier hingen bijna alle Laekense pups ook met een week of 5 in mijn broek. :wink:
tineke

Ongelezen bericht door tineke »

LongFields schreef:Hier hingen bijna alle Laekense pups ook met een week of 5 in mijn broek. :wink:
En filapups hangen op die leeftijd al in de broeken van vreemde :mrgreen: :mrgreen:

Ik vind dit soort banden ook totaal onnodig en onzinnig en het zegt wmb wel degelijk iets over de liefde die je voor je hond voelt.
Mijn honden zijn mijn maatjes en ik kan me dus bij dit soort praktijken totaal niets voorstellen.
Nou ben ik ook helemaal niet thuis in de herderwereld moet ik wel bekennen ,maar de herder onlangs in opvang ging ook direct de prikband bij af en bleek toen zonder ook heel goed te kunnen luisteren.
maart
Zeer actief

Martijn schreef:
maart schreef:
das is niet anders dan een bal. een hond gaat ook niet ballen pakken van nature.[/quopte]

Precies. Het gaat er maar precies om wat je aanleert. En de kwaliteit van je aanleren moet je daarna niet met allerlei rotzooi gaan compenseren.
Lossen? nee hoor.
Ach, dat doen zo goed als alle pups, toch?

Hoe je er zelf op reageert. Dat is wat telt.
en toch zie je bij somige rassen totaal andere pups.
Mijn ervaring beperkt zich vooral tot mechelaars, maar daar zie ik op 6 weken leeftijd vaak volledig zelfstandige hondjes met een behoorlijke brutaliteit in zich. (neemt niet weg dat ik het goed vind dat ze dan maar op 6 weken de deur uitgaan)
Dat heb ik nog niet vaak gezien bij andere rassen.
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

maart schreef:
en toch zie je bij somige rassen totaal andere pups.
Mijn ervaring beperkt zich vooral tot mechelaars, maar daar zie ik op 6 weken leeftijd vaak volledig zelfstandige hondjes met een behoorlijke brutaliteit in zich. (neemt niet weg dat ik het goed vind dat ze dan maar op 6 weken de deur uitgaan)
Dat heb ik nog niet vaak gezien bij andere rassen.
ik wel....
Plaats reactie

Terug naar “KNPV en IPO”