Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Hier kun je al je andere foto's kwijt, zoals vakantiefoto's, foto's van je andere huisdieren, natuurfoto's, foto's van enge spinnen, vogels en dergelijke. Alle foto's dus eigenlijk die niet in de normale fotohoek en ook niet in de wandelrubriek thuishoren.
O, dit topic was ik een beetje kwijt geraakt. Meerderen geloof ik als ik het zo lees.
Is het gelukt met de fotoshoot Daisy@ ? Het is denk ik toch gewoon een beetje uitproberen en kijken wat het mooiste is.
Bij portretfoto's vind ik een kleinere scherptediepte en dus een groter diafragma inderdaad mooier.
Ik heb van de week weer geprobeerd wat bos-foto's te maken. Ik vind dat één van de lastigste foto's om te maken. Als je ergens loopt ziet het er prachtig uit, maar om het te vangen in een foto is een heel ander verhaal. Deze twee vind ik zelf aardig gelukt. Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar jullie bosfoto's of tips of verbeterideen die ik kan gebruiken.
Om het bos er op de foto zo uit te laten zien als dat je het zelf ziet zul je in RAW moeten gaan fotograferen. En nabewerking er op los laten. Juist in het bos donker/licht zal je camera nooit precies laten zien wat jij met het blote oog wel ziet. Nog beter is drie foto's maken met verschillende belichtingen (in raw) en deze drie samenvoegen. Dan pas zul je echt gaan zien wat jij met het blote oog wel ziet.
tycha schreef:Om het bos er op de foto zo uit te laten zien als dat je het zelf ziet zul je in RAW moeten gaan fotograferen. En nabewerking er op los laten. Juist in het bos donker/licht zal je camera nooit precies laten zien wat jij met het blote oog wel ziet. Nog beter is drie foto's maken met verschillende belichtingen (in raw) en deze drie samenvoegen. Dan pas zul je echt gaan zien wat jij met het blote oog wel ziet.
Ok, dat is het proberen waard, maar dan moet je wel met een statief werken.
HDR is dat toch, tycha? Dat kan in principe ook met één RAW bestand(waar je 3 versies van maakt met nabewerken), maar 3 verschillende is mooier inderdaad! Mooie vakantie foto's zeg,ik snap wel dat dat favorieten zijn!
Bosfoto's vind ik inderdaad ook moeilijker, maar met nabewerken is er vaak wel meer sfeer in terug te brengen.
In Raw kun je al heel veel detail terug halen wanneer je de foto nabewerkt in bijv. Lightroom. Als je lightroom hebt kun je op youtube heel veel tutorials vinden om het meeste uit je foto te halen. Een raw bestand heeft al die informatie ( alle kleuren en tinten die jij zelf wel ziet) namelijk wel opgeslagen. Bij een jpg krijg je dat er nooit helemaal uit alhoewel je daar best nog wel wat na kunt bewerken.
Samenvoegen van meerdere foto's kan op verschillende manieren. Je kunt foto's met verschillende belichtingen samenvoegen tot een HDR bestand. Maar je kunt ook blenden in photoshop. Ook hiervan kun je verschillende tutorials vinden op youtube. Maar je kunt ook 3 dezelfde foto's samenvoegen, dus ook met dezelfde belichting en dan met een plugin in Lightroom bewerken. Op deze manier kun je bijv ruis heel mooi weg werken.
De laatste twee manier heb ik zelf nog niet gedaan. Maar wil dat zelf nog wel eens gaan proberen. Voor HDR heb je trouwens ook een programma nodig. Photomatix pro is hier heel geschikt voor.
Ook in Lightroom kun je met bewerken HDR een beetje nabootsen.
Ik heb een tijdje PSP 7 gehad, daar zat ook een HDR functie in. (Moest je wel 3 belichtingsfoto's hebben minimaal, maar kon ook met 1 foto op 3 manieren bewerkt qua belichting) Erg leuk om mee te spelen, samen met wat YT video's idd. Sowieso staan er enorm veel handige en leerzame video's op YT.
Heb jij een CC abonnement, tycha? Of nog losse licenties voor LR?
Ik heb een cloud abonnement, je krijgt dan photoshop erbij. En je hebt altijd de laatste versie. En ik had al photomatix pro. Ik had eerst apeture voor de iMac, maar ben echt verbaasd hoeveel beter Lightroom is. Had ik jaren eerder moeten doen.
Psp vond ik ook heel fijn ik heb nou geen enkel programma meer alleen gratis programma's maar ik vond 1 goed programma wel echt een must als ik weer zin krijg in fotografie dan ga ik ook weer een goed foto programma gebruiken. Ik heb een aantal jaar terug ook lightroom gehad maar dat was een ilegaal verkregen cdrom ik wilde kijken of ik het wat vond maar ik vond het best een ingewikkeld uitgebreid programma en toen had ik een maand gratis psp en die ben ik ernaast gaan doen en toen vond ik psp wel sneller werken en toen heb ik die online gekocht.
It's the animal, it's the animal, it's the animal instinct in me..
Ik was net aan het wennen met bewerken in RAW en nu een andere camera en doet photoshop het niet met RAW dus nu maar even met DPP gedoe ook altijd, waarom iets niet gewoon werkt
billy schreef:Ik was net aan het wennen met bewerken in RAW en nu een andere camera en doet photoshop het niet met RAW dus nu maar even met DPP gedoe ook altijd, waarom iets niet gewoon werkt
Daarom ben ik maar voor de Creative Cloud gegaan, dan weet ik in ieder geval zeker dat het werkt met de camera en de lenzen die ik heb.
billy schreef:Ik was net aan het wennen met bewerken in RAW en nu een andere camera en doet photoshop het niet met RAW dus nu maar even met DPP gedoe ook altijd, waarom iets niet gewoon werkt
Daarom ben ik maar voor de Creative Cloud gegaan, dan weet ik in ieder geval zeker dat het werkt met de camera en de lenzen die ik heb.
Ik heb even snel gekeken naar CC maar photoshop doet het nog niet met de 7D2, voor nu alleen elements 13 en DPP en lihgtroom heb ik ook geprobeerd maar vond het heel ingewikkeld, ik ga dan maar elements proberen of wachten tot photoshop het doet
Met lightroom kun je echt heel veel uit een foto halen. Dan ben je waarschijnlijk meer tevreden over je Torenvalk, alhoewel ik er nu al heel tevreden mee zou zijn
Voor mij was het ook even zoeken in het begin, maar een paar tutorials gekeken op youtube, en ik snap het nu steeds beter. Er zal vast nog veel meer in zitten hoor. Maar sprak van de week een professionele fotograaf die nog wel een paar lightroom tips had, en merkte toen dat ik al een eind op de goede weg was.
tycha schreef:Met lightroom kun je echt heel veel uit een foto halen. Dan ben je waarschijnlijk meer tevreden over je Torenvalk, alhoewel ik er nu al heel tevreden mee zou zijn
Voor mij was het ook even zoeken in het begin, maar een paar tutorials gekeken op youtube, en ik snap het nu steeds beter. Er zal vast nog veel meer in zitten hoor. Maar sprak van de week een professionele fotograaf die nog wel een paar lightroom tips had, en merkte toen dat ik al een eind op de goede weg was.
Ik ben afgehaakt omdat je al je foto's nog een keer in een album moet zetten, dat vond ik al niets
Nou ja misschien toch nog een keer naar het programma kijken
Dank je Toots en Tycha ik ben niet zo'n bewerker en daarbij ook nog eens heel eigenwijs , een foto is goed of niet, ik wil altijd leren maar ga niet heel veel aan een foto doen, ik zie best veel 'over the top 'foto's en dat is geen gezicht op fotoforums, de camera heb ik nog maar net en ben net begonnen dus ga jullie lekker lastig vallen met foto's af en toe en commentaar mag altijd, vind ik juist leuk