Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Labrador doodgebeten in Katwijk ZH

Nieuws over dierenleed.
Niet geschikt voor jonge kinderen.

Moderator: moderatorteam

Manu

Re: Labrador doodgebeten in Katwijk ZH

Ongelezen bericht door Manu »

Dinos, Tara is de kwade niet. De hersenloze tokkies zijn de kwade. Die deze honden aanschaffen met het idee dat ze dezelfde skills als Cesar Milan hebben en Dynamite de Staff aan zware kettingen legt en in een boom laat hangen want daar krijgen ze een hard plassertje van. Dàt zijn degenen waar je boos op moet zijn, die verkloten de hele boel.
Ik krijg na dit soort berichten werkelijk angst voor dit ras. Gelukkig zie ik ze zelden hier. Het idee dat je zomaar je hond kwijt kan zijn, of mee naar huis neemt in stukjes... dat kan een Labrador minder goed dan een Staff hoor.
Dinos

Ongelezen bericht door Dinos »

duitse herder schreef:
Dinos schreef: *verwijderd*
Jij moet lid worden van forum tegenpitjes kan je daar lekker met je heksenjacht beginnen hebben ze er nog begrip voor ook en wordt je misschien wel erelid.
Nogmaals, is het dus allemaal toeval de incidenten met staffies?
Nee dat is niet allemaal toeval , maar de mensen die Tara aanhaalt zullen echt niet zonder hond blijven, dus als ze massaal voor herder kiezen gaan we die dan ook allemaal afmaken of verbieden?
meetjewrc
Zeer actief
Mijn ras(sen): Am staff
Pitbull
Fila brasileiro
Aantal honden: 0
Contacteer:

Ongelezen bericht door meetjewrc »

Manu schreef:Ik heb oppas zojuist instructies gegeven om Manu kort aan de lijn te houden bij dit soort honden en hij mag absoluut niet los in de buurt van dit soort.
Dan maar bevooroordeeld maar ik vind dit ras heel lastig te lezen en ik ben als de dood dat hem wat overkomt. Ik doe het niet.
Vriendinnen hebben Staffs, lieve honden hoor zo in huis maar ik kan dus echt mijn hond niet meenemen.
Ik scheer even lekker over één kam.
En dat is je goed recht, ze zijn ook vaak niet te lezen, en ik zou zelf ook nooit een andere hond bij mijn klapkaken in huis zetten.
Mijn klapkaken wonen geneens zij aan zij! ze zouden elkaar vermoorden namelijk.
Dus ik snap de vooroordelen echt prima, alleen nogmaals als de klapkaken moeten verdwijnen uit het NL straatbeeld,dan vele rassen met hen.
duitse herder
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder en Border Collie
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door duitse herder »

meetjewrc schreef: Die halen voorpagina van de krant :roll: labradors zijn niet zo boeiend om te schrijven dat hij een hondje heeft toegetakeld....
Ik snap echt je vooroordeel naar deze honden hoor, echt waar, omdat het verkeerde volk ermee rond loopt.
Maar hier kunnen de honden niks aan doen, het is genetisch aangelegd.
Elke vecht hond kan ooit bijten en dat de knop omgaat en voor de kill gaat, dit is een eigenschap wat vele fokkers wegwuiven...zeker in de am staff wereld.
Kijk op de rasvereniging van de Am staff...lees jij ergens over agressie tegen soortgenoten? Ondanks de vele commentaar die ik en vele met mij hierover hebben gegeven, steken ze de kop in t zand. En nieuwe vechthonden eigenaren die via de RV een hondje kopen, worden vaak niet eens met neus op de feiten gedrukt.....word allemaal verheerlijkt om puppen te verkopen, en het ras mooier te maken dan dat het is.
Kijk eens naar Dinos, die herkent bepaald gedrag ook niet. Fafo (hus') had laatst een interessant filmpje geplaatst van een stafford in de groep. Sommige zeiden dat er niks aan de hand was en andere (waaronder ik) zien een hond waarbij het mogelijk mis gaat. Als je op het forum al ziet dat mensen bepaald gedrag niet herkennen, hoe moet het dan in het bos of op straat? Daar gaat het juist mis bij, mensen die bepaald gedrag in staffords niet herkennen. Als je er nu vanuit gaat dat je hond agressief gaat worden, dan kan het altijd alleen maar meevallen.
De agressie word vaak niet herkent, omdat staffies/pitjes weinig signalen laten zien. Logisch ook, het is een ras dat gefokt is om te vechten. Als je dan allerlei lichaam signalen uit gaat zenden, ben je al bij voorbaat in de minderheid. Voor mij is het dus geheel logisch, maar het is niet wenselijk.
Perry en Noah

Afbeelding
Eefje83
Zeer actief
Mijn ras(sen): norwich terriër en griekse zwerver en een Spaanse zwerver

Ongelezen bericht door Eefje83 »

Manu schreef:
Tara schreef: Één pot nat heur. Kutwijk of Rijnsburg. :pffff:
Geen haring zonder ui :engel:
zo is het :E:
meetjewrc
Zeer actief
Pitbull
Fila brasileiro
Contacteer:

Manu schreef:Dinos, Tara is de kwade niet. De hersenloze tokkies zijn de kwade. Die deze honden aanschaffen met het idee dat ze dezelfde skills als Cesar Milan hebben en Dynamite de Staff aan zware kettingen legt en in een boom laat hangen want daar krijgen ze een hard plassertje van. Dàt zijn degenen waar je boos op moet zijn, die verkloten de hele boel.
Ik krijg na dit soort berichten werkelijk angst voor dit ras. Gelukkig zie ik ze zelden hier. Het idee dat je zomaar je hond kwijt kan zijn, of mee naar huis neemt in stukjes... dat kan een Labrador minder goed dan een Staff hoor.

ik ben als kind anders behoorlijk toegetakeld door een Border Collie....die beet vast en loste ook niet meer, heb ik enige haat of angst tegen deze honden? nope

En nogmaals ik snap de vooroordelen, want die worden waargemaakt door tokkie volk of CM wannabee's
Maar als je mij tegen zou komen, zal er echt niks gebeuren met jou hondje hoor.
Mijn klapkaken zitten vast zoals het hoort.
duitse herder
Zeer actief

Dinos schreef:
duitse herder schreef:
Dinos schreef: *verwijderd*
Jij moet lid worden van forum tegenpitjes kan je daar lekker met je heksenjacht beginnen hebben ze er nog begrip voor ook en wordt je misschien wel erelid.
Nogmaals, is het dus allemaal toeval de incidenten met staffies?
Nee dat is niet allemaal toeval , maar de mensen die Tara aanhaalt zullen echt niet zonder hond blijven, dus als ze massaal voor herder kiezen gaan we die dan ook allemaal afmaken of verbieden?
Denk je echt dat de mensen die van staffords houden een herder gaan kiezen? De kans is aanwezig dat ze gaan uitwijken naar andere rassen, maar om daarom het ras stafford/pit maar niet te verbieden is een beetje vreemd. Er moet een soort ontmoedigingsbeleid komen. Wil je een stafford? Minimaal op training en een houdbewijs. Plus een hogere hondenbelasting plus hoge aanschafkosten. Uiteraard moet dit zeer streng gecontroleerd worden, anders streef je je doel voorbij.
Er moet niet achteraf gekeken worden, maar voorkomen worden.
Perry en Noah

Afbeelding
Dinos

Ongelezen bericht door Dinos »

duitse herder schreef:
meetjewrc schreef: Die halen voorpagina van de krant :roll: labradors zijn niet zo boeiend om te schrijven dat hij een hondje heeft toegetakeld....
Ik snap echt je vooroordeel naar deze honden hoor, echt waar, omdat het verkeerde volk ermee rond loopt.
Elke vecht hond kan ooit bijten en dat de knop omgaat en voor de kill gaat, dit is een eigenschap wat vele fokkers wegwuiven...zeker in de am staff wereld.
Kijk op de rasvereniging van de Am staff...lees jij ergens over agressie tegen soortgenoten? Ondanks de vele commentaar die ik en vele met mij hierover hebben gegeven, steken ze de kop in t zand. En nieuwe vechthonden eigenaren die via de RV een hondje kopen, worden vaak niet eens met neus op de feiten gedrukt.....word allemaal verheerlijkt om puppen te verkopen, en het ras mooier te maken dan dat het is.
Kijk eens naar Dinos, die herkent bepaald gedrag ook niet. Fafo (hus') had laatst een interessant filmpje geplaatst van een stafford in de groep. Sommige zeiden dat er niks aan de hand was en andere (waaronder ik) zien een hond waarbij het mogelijk mis gaat. Als je op het forum al ziet dat mensen bepaald gedrag niet herkennen, hoe moet het dan in het bos of op straat? Daar gaat het juist mis bij, mensen die bepaald gedrag in staffords niet herkennen. Als je er nu vanuit gaat dat je hond agressief gaat worden, dan kan het altijd alleen maar meevallen.
De agressie word vaak niet herkent, omdat staffies/pitjes weinig signalen laten zien. Logisch ook, het is een ras dat gefokt is om te vechten. Als je dan allerlei lichaam signalen uit gaat zenden, ben je al bij voorbaat in de minderheid. Voor mij is het dus geheel logisch, maar het is niet wenselijk.
Niet mee eens maar moet helaas weg ,maar kom er zeker op terug als dat goed is, ben benieuwd naar jouw staff ervaringen en hoe die te lezen???
gonnie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Pinschers

Ongelezen bericht door gonnie »

meetjewrc schreef:
gonnie schreef:
meetjewrc schreef:
Lizzie. schreef:wat in en in triest, tegenover mij hebben mensen een pit pupje en die word uitgelaten door de kinderen die niet ouder zijn dan 7 jaar. Naar een puppie cursus vonden ze niet nodig en ze konden niet wachten dat hij volwassen is, want dan konden ze van die stoere halsbanden kopen. Dit is wachten dat het fout gaat :80:
Bij me moeder in de wijk ook hoor, vreselijk! koters met staffies,kangals,boer boels etc.....

In Belgie gelukkig geen last, ik woon in een hutje op heide......

Zou ik ook wel willen, maar daar moet wel geld voor zijn.

En aangezien dat nooit gebeurd heb ik toch drie honden terwijl ik negen hoog woon.
Dus waar trekken we de grens? Klapkaken verdwijnen, maar de Ridgebacks,Rotties,herders,cane corso's boer boels etc. mogen dan blijven en gehouden worden op een flatje of in huis met mini tuintje....Kan jou toch niet verplichten je honden maar te laten afspuiten omdat je 9 hoog woont? En hoe breng ik de buren aan het verstand dat ze het kotertje van 10 niet met een boerboel van 80 kilo moeten laten wandelen....
Als NL te klein is voor klapkaak honden is het dat ook voor velen andere rassen.

Van mij hoeft er geen enkel ras te verdwijnen. Maar ik moet zeggen er komen de laatste tijd wel erg veel Staffords bij. Ik zie mensen bij ons in de buurt die nog nooit een hond hebben gehad die nu een Stafford hebben dan hou ik wel een beetje mijn hart vast.
Maar in principe loop ik niet om. Ik zie nog genoeg lieve Staffords die gewoon loslopen en die echt niks doen.
Alleen als iemand zijn Stafford vast heeft dan loop ik er met een klein boogje omheen, maar dat is meer omdat mijn honden soms lelijk kunnen doen en ik niet wil dat die Stafford dan uit zijn dak gaat en dan moet boeten als hij een hond van mij grijpt.

En ach, als het zover komt dat ze honden in flats gaan verbieden dan heb ik pech, mijn honden zijn al 10 en 11 jaar, als ze er niet meer zijn denk ik niet dat ik nog aan honden begin.

Of ik schaf een wat makkelijker ras aan. Maar ik neig er meer naar om geen honden meer te nemen.
Al lijkt me dat wel verschrikkelijk saai.
Afbeelding

Tama, Nikkie, Jarah en Bijou.
Groetjes Gonnie.
Er is geen spreker die het van de zwijger wint.
iones
Zeer actief

Ongelezen bericht door iones »

Dat achteroverleunen dat nu gebeurt, dat gaat hem niet worden.
Dat stafford verhaal gaat een beetje uit de hand lopen. Die honden trekken gewoon het verkeerde volk aan. En daardoor zijn ze zelf de klos en of andere honden. En soms ook mensen. En alleen dán wordt er ingegrepen. Dat is niet genoeg.

Ik pleit ook voor ontmoedigingsbeleid en dan is hondenbelasting wel een handige.
'Het lot van de dieren is bezegeld door de onverschilligheid van velen, in combinatie met de daadwerkelijke haat van weinigen
meetjewrc
Zeer actief
Pitbull
Fila brasileiro
Contacteer:

duitse herder schreef:

Een stafford moet je niet meenemen met een HUS, never nooit niet, geen een haar op mijn hoofd die daaraan uberhaubt zal denken.
Ze zijn vaak niet te lezen, kunnen zonder enige signalen een gevecht beginnen.
Ik had een teefje die de "spelboog" deed naar andere hondjes.....maar ze wilde niet spelen....Dan zeiden anderen mensen OH ze wilt spelen.....nee nee mevrouw dat wilt ze niet :oohja:

Ze kunnen jaren lang goed overweg kunnen met andere honden, maar inene komt t in hun kop dat dat snipper papier van HUN is......en hoppa
Doettie anders nooit verhalen...

Daarom moet je dit type hond gewoon aanlijnen, en alleen laten rennen daar waar ze geen andere dieren kunnen verwonden.
Het is een levenstyle die je moet aankunnen, begin er andere AUB niet aan, want het zijn geen makkelijke gezellige park hondjes.
Waar ze vaak wel voor verkocht worden door menig fokker en zelfs de RV trekt ze bek niet open over deze eigenschappen.
Manu

meetjewrc schreef:
Manu schreef:Dinos, Tara is de kwade niet. De hersenloze tokkies zijn de kwade. Die deze honden aanschaffen met het idee dat ze dezelfde skills als Cesar Milan hebben en Dynamite de Staff aan zware kettingen legt en in een boom laat hangen want daar krijgen ze een hard plassertje van. Dàt zijn degenen waar je boos op moet zijn, die verkloten de hele boel.

ik ben als kind anders behoorlijk toegetakeld door een Border Collie....die beet vast en loste ook niet meer, heb ik enige haat of angst tegen deze honden? nope

En nogmaals ik snap de vooroordelen, want die worden waargemaakt door tokkie volk of CM wannabee's
:ok:
Ik heb het ook meer over de loslopende honden of uitgerolde flexi's.
Laatst in het duin in Katwijk rende er een Staff teef ons groepje in. Heel enthousiast en best lief maar toch reageerden onze honden anders. Manu had spanning en dat is raar. Dus ik miste iets maar ik kon het niet plaatsen.
Dat vind ik een beetje eng. Ik zie niet wat ze van plan zijn. Ik zie ze op filmpjes kwispelend aanvallen. Dus ik vermijd maar gewoon.
Overigens doe ik dat ook bij Border Collies, vind ik ook niet lief.
smoekie
Zeer actief
Mijn ras(sen): JH

Ongelezen bericht door smoekie »

Lizzie. schreef:wat in en in triest, tegenover mij hebben mensen een pit pupje en die word uitgelaten door de kinderen die niet ouder zijn dan 7 jaar. Naar een puppie cursus vonden ze niet nodig en ze konden niet wachten dat hij volwassen is, want dan konden ze van die stoere halsbanden kopen. Dit is wachten dat het fout gaat :80:
Vreet mijn schoen op als zij daadwerkelijk een pitbull hebben. Zoveel zijn er nl hoor. Voor veel mensen is een hond die er maar enigszins op lijkt, en of het nu een kruising is van een boxer x naakthond om maar wat debiels te noemen al snel een pitbull. Vraag ze eens naar een stamboom. Durf er om te wedden dat ze die niet hebben en het ongetwijfeld om de 1 of andere kruising gaat.

Neemt niet weg, dat mensen met zo'n instelling of althans de hond inderdaad al snel de fout in kan gaan. Zéker als je er jonge kinderen mee laat lopen :schrik:

Tara schreef:Nou, zo te lezen waren deze honden al eerder betrokken bij 'akkefietjes', en is ook al eerder een hond doodgebeten.
Ik mag toch wel hopen dat het een keertje klaar is hè? :hmmm:
Laat die hele klapkakenbusiness alsjeblieft maar uitsterven, en nee: niet eens om die honden, maar om het onmatige percentage marginalen dat er mee wenst te koketteren. Dat blijkt keer op keer op keer een onfrisse combinatie te zijn. :ugh:
Maar waar leg je de grens dan? Welke honden vallen allemaal onder die "klapkakenbusiness"?

Dinos schreef:
Tara schreef:Misschien moet je eerst even begrijpend leren lezen voordat je je calimerocomplex weer gaat etaleren.
Als jij je aangesproken wilt voelen met marginalen moet je dat vooral lekker doen, maar het is nogal arrogant te denken dat ik op jou doelde. Dat deed ik namelijk niet.
*verwijderd*
Doe eens ff normaal zeg :piew:

Kan me echt wel indenken dat mensen op een gegeven moment al die negatieve berichtgevingen en ervaringen zat zijn hoor en zulke dingen roepen. Niet dat ik het ermee eens ben, maar begrijpen kan ik het wel.
Ik heb meer vertrouwen in vier poten en een staart dan in twee benen en een uitgestoken hand.
gonnie
Zeer actief

Tara schreef:Van mij hoeft niks verboden te worden aan hondenrassen, maar ik vind dat hondenrassen of kruisingen er van die een predispositie hebben om een lage bijtdrempel en gebrek aan tolerantie naar soortgenoten te hebben in ons volle landje niet thuishoren.
En uiteraard speciaal nog een keer voor de leestechnisch gemankeerden: de goeden uiteraard niet te na gesproken, maar er zijn in mijn ogen gewoon té weinig mensen die op een verantwoorde manier met dit soort honden om kunnen gaan. Doodjammer, want ik denk echt dat het in bekwame handen gewoon leuke honden kunnen zijn, alleen is de vraag bepaald niet evenredig aan het aantal bekwame handen. En juist degenen die er hart voor hebben erkennen dat ook. Hartstikke jammer. :(:

Precies zo is het.
Afbeelding

Groetjes Gonnie.
Marion.

Ongelezen bericht door Marion. »

Ik denk dat het makkelijker is om de Goldens en Labs te laten uitsterven. Die staan en hoger in de bijt top 10, en blijkbaar geven ze signalen af dat ze dood willen.
meetjewrc
Zeer actief
Pitbull
Fila brasileiro
Contacteer:

Van mij hoeft er geen enkel ras te verdwijnen. Maar ik moet zeggen er komen de laatste tijd wel erg veel Staffords bij. Ik zie mensen bij ons in de buurt die nog nooit een hond hebben gehad die nu een Stafford hebben dan hou ik wel een beetje mijn hart vast.
Maar in principe loop ik niet om. Ik zie nog genoeg lieve Staffords die gewoon loslopen en die echt niks doen.
Alleen als iemand zijn Stafford vast heeft dan loop ik er met een klein boogje omheen, maar dat is meer omdat mijn honden soms lelijk kunnen doen en ik niet wil dat die Stafford dan uit zijn dak gaat en dan moet boeten als hij een hond van mij grijpt.

En ach, als het zover komt dat ze honden in flats gaan verbieden dan heb ik pech, mijn honden zijn al 10 en 11 jaar, als ze er niet meer zijn denk ik niet dat ik nog aan honden begin.

Of ik schaf een wat makkelijker ras aan. Maar ik neig er meer naar om geen honden meer te nemen.
Loslopende stafford zal ik ten allen tijden ontlopen! dit type hond mag gewoon niet los lopen,daar waar hij andere kan verwonden.
Hoe lief en "sociaal" ze ook zijn, ze kunnen altijd binnen no time ruzie krijgen. En dan gebruiken ze geen honden gedrag, ze lezen andere honden niet, als de hond pijn uitgilt, bijt hij vaster, daarvoor zijn ze jaren lang geselecteerd en op gefokt.
Dat men ze nu opeens als show en park hond wilt hebben, en de kop in t zand steken betreft de oorsprong van deze rassen dat ontmoedig ik allemaal.
Weet verdorie wat je aan de riem hebt en accepteer dat, zelfde dat je een JR in een konijnen hol kan verliezen. Dit is het ras, en als je er niet tegen kan of het wegwuift, begin er dan niet aan.
caira
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door caira »

Maar juist als het allemaal gebagatelliseerd wordt dan lijkt het alsof iedere janboerenl*l met zo'n hond om kan gaan en dat is nu eenmaal niet zo. Het is gewoon geen beginnershond, ze kunnen geweldig zijn, maar je zult gewoon altijd op moeten blijven letten.
Brigitte
Zeer actief

Ongelezen bericht door Brigitte »

Tara schreef:Van mij hoeft niks verboden te worden aan hondenrassen, maar ik vind dat hondenrassen of kruisingen er van die een predispositie hebben om een lage bijtdrempel en gebrek aan tolerantie naar soortgenoten te hebben in ons volle landje niet thuishoren.
En uiteraard speciaal nog een keer voor de leestechnisch gemankeerden: de goeden uiteraard niet te na gesproken, maar er zijn in mijn ogen gewoon té weinig mensen die op een verantwoorde manier met dit soort honden om kunnen gaan. Doodjammer, want ik denk echt dat het in bekwame handen gewoon leuke honden kunnen zijn, alleen is de vraag bepaald niet evenredig aan het aantal bekwame handen. En juist degenen die er hart voor hebben erkennen dat ook. Hartstikke jammer. :(:
Ondanks dat ik ze zelf heb :ok: (en ook in de toekomst nog graag zou willen hebben)

Mijn hart huilt bij dit soort berichten, voor de Lab en ook voor de Pitjes want ook dat zijn op een bepaalde manier slachtoffers in dit gebeuren...
smoekie
Zeer actief

duitse herder schreef:Wil je een stafford? Minimaal op training en een houdbewijs. Plus een hogere hondenbelasting plus hoge aanschafkosten. Uiteraard moet dit zeer streng gecontroleerd worden, anders streef je je doel voorbij.
Ook dat is onuitvoerbaar. Hoe wordt er dan gecontroleerd? Op stamboom? Dat opperde ik eerder al en Hilje gaf daarbij (terecht) aan dat dat met RAD in het achterhoofd ook niet gaat werken. Want wat is een stafford? 1 met stamboom? En wat met al die "kruisingen" (het veelvuldige) die er op lijken?

Dan ben ik eigenlijk nog eerder geneigd om gewoon een algeheel aanlijnverbod voor dergelijk soort honden in te voeren op straffe van een flinke boete.

Hondenbelasting wordt nu al massaal ontdoken dus dat zal niet veranderen vermoed ik zomaar.
Ik heb meer vertrouwen in vier poten en een staart dan in twee benen en een uitgestoken hand.
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Jaap* »

Biet schreef:
Zoie schreef:
Biet schreef:
Jaap* schreef:Ik denk dat heel erg hoge boetes (€ 1000,00 +), inbeslagname en een houdverbod de enige juiste weg is bij dodelijke incidenten. Ongeacht het soort hond. En dan kun je erover praten wie de boete moet krijgen, de eigenaar of degene die er op het kritieke moment mee liep.

Verder vind ik, los daarvan, toch steeds meer dat het houden van vechthonden ontmoedigd moet worden.
Wat ik een erg moeilijk punt vind is het hanteren van andere regels. Want wat moet je als vechthond kwalificeren? Waar ligt het punt van segregatie precies?
Dat is een cruciale zaak als je ergens voorwaarden aan verbind. Over wie heb je het precies.
Door allerlei slecht te definiëren factoren gaat het al snel weer dezelfde 'willekeur' als onder de RAD opleveren ben ik bang. Veel angst onder de eigenaren van twijfelgevallen en veel onnodig leed voor veel honden.

Yep, je moet je op consequenties voor de eigenaren\geleiders richten bij een dodelijk incident (of ernstig bijtincident), niet op het soort hond.
Daar zit in eerste instantie het probleem.
Al is de narigheid dan wel al gebeurd.
ik geloof niet dat het in dit geval iets had uitgemaakt. Achteraf zwaar straffen is voor zover ik weet nooit aantoonbaar effectief preventief geweest.

En dan: je kunt niet speciale tokken-wetgeving maken. Als b.v. een ( min of meer ) ernstig bijtincident met een kind werkelijk zware strafrechtelijke en financiële gevolgen voor de eigenaar heeft, dan gaan gezinnen kapot, ook bij brave ietwat naieve goedwillende hondeneigenaren. Willen we dat echt?

Nog afgezien van de vraag hoe je b.v. de schuldvraag vaststelt. Als twee honden vechten, en een legt het loodje, is dan de eigenaar van de andere hond per definitie een crimineel? Welke rechter met welke wetten in hand gaat dit bepalen?

Straf, in ons rechtssysteem is altijd achteraf.
Maar goed ook, ik vind het principe "onschuldig tot het tegendeel bewezen is" wel een belangrijk basisprincipe van dat systeem.
Een eigenaar aansprakelijk stellen\veroordelen geeft in ieder geval het signaal af van waar de eigenlijke verantwoordelijkheid ligt.
En dat is niet bij de honden.

En uiteraard geen 'tokken-wetgeving'; @Jaap had het over allehonden, wat ik dan lees als alle eigenaren.
Tja, en brave, ietwat naïeve hondeneigenaren: met sommige types honden kun je je het niet veroorloven naïef te zijn, als die naïviteit behoorlijke gevolgen voor anderen heeft.
Wat mij betreft mag dat wel scherper komen te liggen.

In de huidige wetgeving wordt gesteld dat je aansprakelijk bent voor de schade van een bijtende hond.
Dat is in dit topic een dode Labrador..

Over je tweede deel: begin wel wat te voelen voor het Duitse systeem.
D'r zijn een aantal rassen die specifiek gefokt zijn als vechthond.
Die (en hun kruisingen) kwalificeren zich dus automatisch als 'vechthond'.
De andere groep is een gewichtskwalificatie: hoe groter een hond, hoe groter de potentiële schade.
Zoie schreef:ik blijf veel voelen voor een systeem met verplichte scholing, waarbij honden ingedeeld kunnen worden naar type, en de eigenaar verplicht kan worden een bijbehorende proeve van bekwaamheid af te leggen. Honden kunnen dan b.v. op basis van ras ( overwegend aanwezig in een x-ing ) of gebleken gedrag, ingedeeld worden. Het houdbewijs is dan intrekbaar.

Je werkt dan meer preventief, geeft eigenaren ook kennis en gereedschappen mee het wel goed te doen.

Bovendien zal de moeite die je moet doen ( en het geld dat het kost ) , een rem beteken op het houden van iig een bepaald type honden. Veel meer, geloof ik, dan de een of andere gigantische boete, die er, geloven de aanschaffers van moeilijke honden, toch niet komt.

Ik begrijp om die reden de goedwillende eigenaren van honden die potentieel op de volgende RAD-lijst staan dan ook niet goed in hun vrij breed gedragen protest tegen zulke wetgeving. Zulke honden zijn oke bij verantwoordelijke en kundige eigenaren. Laten ze willen bewijzen dat ze dat zijn.

Ten slotte, vind ik het persoonlijk erg jammer dat hier op het forum ook weer de roep om een nieuwe RAD - wetgeving te horen is. Ik heb me er destijds tegen verzet, en ik blijf erbij.
Als ik voor het mogen houden van een grote hond een 'proeve van bekwaamheid' af zou moeten leggen, best.
Een nieuwe RAD is ook wat mij betreft geen optie.
Precies :ok:
Ik denk inderdaad dat als je het, zoals ik, niet echt ziet zitten om een een scheidslijn in honden aan te brengen, je niks anders kunt doen om dan de eigenaren/verantwoordelijken maar rucksichtsloss en zonder aansziens des persoon puur op de feiten af te rekenen.
En dat zou dus betekenen dat degene die verantwoordelijk is voor de hond of honden die een andere hond heeft gedoodgebeten de lul is.
Het dwingt dan ook iedereen tot het nemen van verantwoordelijkheid. Zoals het hoort, vind ik.
Een zwaard van Damocles heeft wel degelijk effect denk ik. Vooral als het al een paar keer gevallen is.
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
meetjewrc
Zeer actief
Pitbull
Fila brasileiro
Contacteer:

Tara schreef:Ik wil eigenlijk het liefst helemaal geen honden die ineens mijn roedeltje in komen stormen.
Mijn roedeltje vindt dat namelijk ook niet zo tof, en die kunnen dan best onaardig reageren.
Toevallig kwam ik laatst op een smal bospaadje iemand tegen die mij tegemoet kwam lopen, die man had een hele roedel klapkaakjes bij zich. Allemaal Staffjes en bullterriertjes, ik denk dat hij er wel een stuk of 7, 8 had? Eigenlijk was het vooral heel vrolijk, twee van die roedeltjes die helemaal geen trek in elkaar hadden en min of meer hautain kijkend langs elkaar heen liepen. Bleek een heel relaxte kerel te zijn die het allemaal goed onder appel had. Leuk om te zien. :lol1:
En juist bij zo een man is dit fout gegaan....al zegt hij er zelf niet bij geweest te zijn.....
duitse herder
Zeer actief

smoekie schreef:
duitse herder schreef:Wil je een stafford? Minimaal op training en een houdbewijs. Plus een hogere hondenbelasting plus hoge aanschafkosten. Uiteraard moet dit zeer streng gecontroleerd worden, anders streef je je doel voorbij.
Ook dat is onuitvoerbaar. Hoe wordt er dan gecontroleerd? Op stamboom? Dat opperde ik eerder al en Hilje gaf daarbij (terecht) aan dat dat met RAD in het achterhoofd ook niet gaat werken. Want wat is een stafford? 1 met stamboom? En wat met al die "kruisingen" (het veelvuldige) die er op lijken?

Dan ben ik eigenlijk nog eerder geneigd om gewoon een algeheel aanlijnverbod voor dergelijk soort honden in te voeren op straffe van een flinke boete.

Hondenbelasting wordt nu al massaal ontdoken dus dat zal niet veranderen vermoed ik zomaar.
Maar algeheel aanlijnverbod vind ik ook weer een lastige. De honden die prima los kunnen lopen zijn opeens verdoemt tot aanlijnwandelingen. Daarom is het een lastig punt, omdat degene waar je geen last van hebt, er hoe dan ook onder gaan lijden.
Perry en Noah

Afbeelding
Manu

smoekie schreef:Dan ben ik eigenlijk nog eerder geneigd om gewoon een algeheel aanlijnverbod
Heel veel dode hondjes :O:

:engel:
lieke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
Contacteer:

Ongelezen bericht door lieke »

Het wachten was weer op de tig voorbeelden van het swiffertje, tekkel, (border)collie en cockerspaniel die ook een andere hond hebben aangevallen of een kind hebben vermoord.
En vooruit, we gooien er ook nog eens een Godwin in. :roll:

Dus: ja, andere honden hebben óók tandjes. En die gebruiken ze ook nog. Ik heb zelf 6 jaar met een hond- en mensagressieve colliereu gelopen. Ja, zo'n lieve schattige Lassie. Wiens grootste hobby was niet Timmie uit de put te redden maar alles en iedereen die in een straal van een meter om hem heen liep te bijten.
Alleen de schade die hij kon aanrichten was aanzienlijk kleiner. Waarmee ik zijn gedrag beslist niet goed wilt praten. God weet dat ik járen met hem heb getobt. Gedragstherapeuten afgelopen. Getraind tot ik er zélf blauw van in het gezicht werd. Kalmerende middelen geprobeerd. En toen die bij hem niet hielpen, ze zelf maar geslikt. :tongue:
Omlopen, mensen en honden ontlopen. Hem wegsluiten bij bezoek.
Afijn, ik wíst tenminste wat ik in huis had, al had ik er bepaald niet voor geopteerd toen ik hem als lief, schattig pupje kocht.

Ik heb geen bezwaar tegen staffjes en aanverwante rassen. Ik heb er wél bezwaar tegen dat Jan en Alleman er mee kan en mag lopen zodat de bejaarde buurvrouw met dito teckel haar teckel in twee stukjes terug kreeg (ja, écht gebeurd!). En ik heb er bezwaar tegen dat de debiele buurman met een kruising ambull x staff teef loopt die op een nare manier mijn bejaarde hond(en) fixeert.
Mijn ervaring is dat de breedte en kracht van de hond omgekeerd evenredig is aan het IQ en sociale vaardigheid van de gemiddelde eigenaar.

Dus roepen dat het 'diskrimmenoasie' is als mensen er genóeg van hebben en bij hoog en bij laag beweren dat jij wél een verantwoordelijke eigenaar bent en dat er genoeg agressieve labjes en kuitenbijtende teckels zijn, volstaat niet meer.
Het lijkt me verstandiger dat diezelfde verantwoordelijke eigenaren zichzelf verenigen en proberen te redden wat er nog te redden is. Want ik voorspel jullie dat nog even, nog één of twee incidenten en de politiek gaat zich er mee bemoeien en komt er een nieuwe RAD-regeling, opgesteld door quasi-deskundigen die, niet gehinderd door enige (honden)kennis, een wet opstelt waar weer alleen maar het uiterlijk centraal staat.
En húp, de LASER-asielen zitten weer vol met stumperds die op basis van uiterlijk worden opgepakt.
Afbeelding
smoekie
Zeer actief

Tara schreef:
smoekie schreef:
Tara schreef:Nou, zo te lezen waren deze honden al eerder betrokken bij 'akkefietjes', en is ook al eerder een hond doodgebeten.
Ik mag toch wel hopen dat het een keertje klaar is hè? :hmmm:
Laat die hele klapkakenbusiness alsjeblieft maar uitsterven, en nee: niet eens om die honden, maar om het onmatige percentage marginalen dat er mee wenst te koketteren. Dat blijkt keer op keer op keer een onfrisse combinatie te zijn. :ugh:
Maar waar leg je de grens dan? Welke honden vallen allemaal onder die "klapkakenbusiness"?
Alles dat latent ernstig soortgenootagressief is, van een kaliber dat fysiek slecht te mannen is en dat door een te grote groep vooral leuk gevonden wordt om de verkeerde motieven, waarbij 'stoerrr' wel het eerste is waar je dan aan moet denken. :wink:

Ja, maar noem eens rassen dan? Moet natuurlijk wel een beetje (liefst makkelijk ook nog) te identificeren zijn. Want op basis van inzicht/gevoel (voor sommige is een kruising jack russel x herder al stoer) en waar je aan denkt is natuurlijk geen definitie van. Dan gewoon duidelijk zeggen wat er onder de "klapkakenbusiness" zo ongeveer verstaan wordt. Want met hetgeen jij nu zegt vallen daar wel heel heel heel erg veel honden onder :schrik:
gonnie
Zeer actief

meetjewrc schreef:

Loslopende stafford zal ik ten allen tijden ontlopen! dit type hond mag gewoon niet los lopen,daar waar hij andere kan verwonden.
Hoe lief en "sociaal" ze ook zijn, ze kunnen altijd binnen no time ruzie krijgen. En dan gebruiken ze geen honden gedrag, ze lezen andere honden niet, als de hond pijn uitgilt, bijt hij vaster, daarvoor zijn ze jaren lang geselecteerd en op gefokt.
Dat men ze nu opeens als show en park hond wilt hebben, en de kop in t zand steken betreft de oorsprong van deze rassen dat ontmoedig ik allemaal.
Weet verdorie wat je aan de riem hebt en accepteer dat, zelfde dat je een JR in een konijnen hol kan verliezen. Dit is het ras, en als je er niet tegen kan of het wegwuift, begin er dan niet aan.
Er loopt hier een man in het bos met een Stafford die in het begin losliep maar nu aan de lijn, zijn vorige Stafford heeft zijn hele leven los kunnen lopen die deed echt geen vlieg kwaad.

Een poosje terug kwamen wij een Stafford tegen die we niet meer konden ontwijken, die liep ook los maar mijn honden had ik nog aan de lijn, wij wilden net het bos inlopen en moesten de weg nog oversteken, mijn honden snauwde die Stafford af en die Stafford onderwierp zich aan Tama en maakte als het ware en buiging en liep daarna door. Dus niet elke Stafford kan doet lelijk en dit was ook geen jonge Stafford.

Dus ik ben niet zo angstig voor Staffords.
Afbeelding

Groetjes Gonnie.
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Wat afschuwelijk :blauwoog: Dit lijkt me toch wel de ergste nachtmerrie voor menig hondenbaasje.
meetjewrc schreef:En nogmaals ik snap de vooroordelen, want die worden waargemaakt door tokkie volk of CM wannabee's
Ja, als alle klapkaakbaasjes hun verantwoordelijkheid namen zoals jij doet, was er niks aan de hand, hoefde deze discussie niet gevoerd te worden en was die arme lab er nu gewoon nog. Maar helaas zijn lang niet alle baasjes zo.
meetjewrc
Zeer actief
Pitbull
Fila brasileiro
Contacteer:

Tara schreef:
meetjewrc schreef:
Tara schreef:Ik wil eigenlijk het liefst helemaal geen honden die ineens mijn roedeltje in komen stormen.
Mijn roedeltje vindt dat namelijk ook niet zo tof, en die kunnen dan best onaardig reageren.
Toevallig kwam ik laatst op een smal bospaadje iemand tegen die mij tegemoet kwam lopen, die man had een hele roedel klapkaakjes bij zich. Allemaal Staffjes en bullterriertjes, ik denk dat hij er wel een stuk of 7, 8 had? Eigenlijk was het vooral heel vrolijk, twee van die roedeltjes die helemaal geen trek in elkaar hadden en min of meer hautain kijkend langs elkaar heen liepen. Bleek een heel relaxte kerel te zijn die het allemaal goed onder appel had. Leuk om te zien. :lol1:
En juist bij zo een man is dit fout gegaan....al zegt hij er zelf niet bij geweest te zijn.....
Deze man had het allemaal goed onder controle, ik kan er gewoon niet meer van maken. :wink:
toch vind ik het onverantwoord en zou ik het ontlopen :wink:
caira
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door caira »

Tara schreef:
meetjewrc schreef:
Deze man had het allemaal goed onder controle, ik kan er gewoon niet meer van maken. :wink:
En bij die man gaat het waarschijnlijk ook goed, maar dan is die man aan het werk en gaat zijn vriendin er mee lopen...
smoekie
Zeer actief

duitse herder schreef:
smoekie schreef:

Maar algeheel aanlijnverbod vind ik ook weer een lastige. De honden die prima los kunnen lopen zijn opeens verdoemt tot aanlijnwandelingen. Daarom is het een lastig punt, omdat degene waar je geen last van hebt, er hoe dan ook onder gaan lijden.

Daarom is alles wat er "geopperd" wordt lastig. Hoe goed bedoelt ook. Ideeën opnoemen is niet zo moeilijk, maar het moet wel uitvoerbaar zijn.

Er zijn zat honden die prima los kunnen. Ook staffies, ook Pitbulls, Bully's noem maar op. Maar met dergelijke "moordmachines" moet je simpelweg gewoon geen risico nemen hoe lief ook. En als je dat niet kunt omdat je dat niet hondswaardig vindt, tja, dan lijkt het mij dat je dan een ander soort hond moet nemen die je wél los kunt laten of niet een dusdanig negatief etiketje op hangt.
Plaats reactie

Terug naar “Dier en Leed”