Mojuan schreef:Belle schreef:
Prikkers en TT's zie ik niet direct op straat (gelukkig), maar wat ik wel zie is een omkering in de manier van omgaan met honden, inderdaad harder en meer vanuit het idee 'ik moet de baas zijn', 'hij heeft maar te luisteren, omdat ik het zeg'. En daarbij worden fysieke correcties (zoals een hakje in de buik) niet geschuwd.
Ook op de hondenschool komen mensen vaker binnen met het idee dat ze moeten leren de hond te overheersen, omdat de hond anders de macht overneemt.
Hoewel CM dat misschien niet expliciet zo in zijn uitzendingen zegt, zit die boodschap wel impliciet verborgen in zijn gedrag.
Dat vind ik jammer dat dit gebeurt.
Ik merk het hier gelukkig echt niet op straat, gelukkig maar.
En dat die boodschap verborgen zit, is ook een interpretatie, ik zie dat zo niet.
Wat ik zie is dat hij laat zien dat het belangrijk is om je hond op bepaalde punten duidelijkheid te geven, en te laten zien dat jij hem leidt en hij jou veilig kan volgen waardoor hij jou vertrouwt en zich prettig voelt. Daardoor krijgt de hond niet de neiging om jou te willen bezitten, beschermen, enz enz enz.Jammer dat mensen dat anders zien, maar dat ligt naar mijn idee echt niet aan Cesar, ik vind hem juist altijd erg duidelijk uitleg geven in waarom hij doet wat hij doet.
Denk niet dat het gebruik van prikkers en tt komt omdat ze het op tv zien bij CM eerlijk gezegd. En zo vaak zie ik hem niet een pennenband gebruiken.
En persoonlijk wil ik mijn honden bijvoorbeeld niet overheersen, wél wil ik dat ze luisteren. En in mijn omgeving zie ik dat de honden van mensen met die instelling een stuk makkelijker zijn om mee om te gaan/tegen te komen dan de mensen die de hond alleen als gezellig maatje zien of leuk voor de kinderen.
Die laatste zijn vaak mensen die me soms afvragen waarom hun honden niet luisteren, of als het uit de klauwen loopt de honden wegdoen.
Dat dikgedrukte heb ik overigens ook ondervonden. Er zijn met mijn reu in het begin momenten geweest dat ik dat niet zag. Teveel mijn vriendje was hij, met als resultaat dat hij inderdaad naar mensen die mij benaderden een houding aan ging nemen. Subtiel voor me ging staan om te blokken.
Als je dan ineens oogkleppen op gaat doen en niet beseft waarom hij dat doet dan kun je in mijn ogen niet meer normaal over straat.
Dan moet je toch zelf je anders op gaan stellen, en dan hoef je niet te gaan straffen. Juist omdat je er nog op tijd bij bent. De controle terug nemen is dan vaak al voldoende. Maar laat je het uit de hand lopen, dan denk ik dat je toch een hond anders aan moet gaan pakken.
En daar gaan mensen ook vaak scheef. De wat minder sterke honden zullen wat langer doorgroeien in bepaald gedrag omdat ze toch wel te houden zijn en mensen zich niet zo bedreigd voelen dan wanneer een grotere hond of een hond met een bepaalde reputatie uit de klauwen gaat lopen.
Ben het niet met alles eens, dat zei ik eerder ook in dit topic over bepaalde manieren van aanpakken, of provoceren van gedrag van CM. Maar zie best vaak dingen die ikzelf oppik. Met name eigenlijk het rustig blijven, en het op het juiste moment signaleren van bepaald gedrag. Oversprong, agressie, onderdanigheid. En ook het zien dat honden de neus gaan gebruiken bij bepaalde honden.
Zie hier ook wel gebeuren dat van opgewondenheid, naar gespannenheid ineens er een bepaalde rust komt en de neuzen de lucht in gaan om nu echt eens geur op te nemen van een bepaalde buurthond achter het hek.
Maar niemand heeft de kennis en wijsheid in pacht toch. Een CM niet, een Martin Gaus niet, jij niet en ik niet. Vind het interessant om dingen te zien, pak er van mee wat ik eventueel kan toepassen/gebruiken, en dat is idem dito op een hondenschool of waar je ook traint. Ook daar vind ik dat je zelf ook moet nadenken en moet kijken naar je hond en naar jezelf. Niet klakkeloos alles maar overnemen als er iets is waar je niet achter staat, want dan gaat het niet werken m.i..