Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Cesar Millan aan de tand gevoeld

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Belle
Zeer actief
Aantal honden: 3

Re: Cesar Millan aan de tand gevoeld

Ongelezen bericht door Belle »

Mojuan schreef:
Belle schreef:
Ik zie hem honden intimideren, en daarin zit naar mijn mening impliciet de boodschap dat je je hond moet overheersen en dat je dat doet met intimidatie door je houding of door fysieke correcties. Ik zie ook veel honden met angst.
Dat je je honden leiding moet geven, prima, maar aangezien wij mensen slimmer zijn dan honden, kun je ook leiding geven met je hersens en dan is fysieke dreiging of correctie niet nodig.
Als mensen in staat zijn roofdieren in de dierentuin te trainen bloed te laten tappen en olifanten zover krijgen dat ze hun poot door een luik steken om de nagels te laten verzorgen, zou het toch ook mogelijk moeten zijn honden op die manier te trainen.
Ja, iedereen weet dat dit mogelijk is (lijkt me).

Maar het is zijn manier van doen, omdat hij vindt dat honden onderling dit ook doen, en dat is ook waar.
Hij kijkt naar hoe honden elkaar corrigeren, en dat heeft hij opgepakt. Hij vertelt dit er ook heel vaak bij.
Ik zou dan toch denken dat mensen wel kunnen begrijpen dat dit niet aan iedereen voorbehouden is, en je dit dus niet klakkeloos over moet gaan nemen.
Ik zie honden elkaar niet corrigeren omdat ze iets gedaan willen krijgen van de ander. Mijn honden corrigeren elkaar sowieso zelden en als het al voorkomt is het omdat de ander te dicht bij het eten o.i.d. komt naar de zin van de ander en dan krijgt die een grom of een grauw. Dat vind ik heel wat anders. Ik zie al voor me dat Isa wil dat Dora ook eens mee gaat zwemmen, want dat is zo gezellig (vergelijk, de sint bernard boven is zo gezellig) en Isa sleept Dora aan haar halsband het water in.
Wij willen andere dingen van honden dan honden onderling van elkaar willen, onze lichaamstaal is anders dan van honden, dus ik denk niet dat het zinvol is te proberen een hond na te bootsen.
Marjolein, Isa, Dora, Suus en Anne
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
Catootje 12-05-05 - 17-09-09
Chiva ? - ? -91 - 08-01-10
Belle 06-03-2003 - 05-11-2012
Emma
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 raslozen, namelijk:1 grote husky maal Am. Bulldog, en 1 kleine jack hussel. Nu geen honden meer.
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Emma »

Mojuan schreef: Ja, iedereen weet dat dit mogelijk is (lijkt me).

Maar het is zijn manier van doen, omdat hij vindt dat honden onderling dit ook doen, en dat is ook waar.
Hij kijkt naar hoe honden elkaar corrigeren, en dat heeft hij opgepakt. Hij vertelt dit er ook heel vaak bij.
Ik zou dan toch denken dat mensen wel kunnen begrijpen dat dit niet aan iedereen voorbehouden is, en je dit dus niet klakkeloos over moet gaan nemen.
als je CM al als een ``methode``kunt omschrijven, is dat hij inderdaad het dichtst bij ``de hond``zelf blijft.
en honden zijn onderling fysiek ingesteld, omdat ze niet zo mooi kunnen praten/verbaal communiceren als ons. ze doen veel met lichaamstaal, maar gooien ook hun lichaam in de strijd als dat moet.

een heel andere visie dan dingen aanleren met de clicker.

maar wat is goed en wat is goed?
Mojuan
Zeer actief

Ongelezen bericht door Mojuan »

Emma schreef:
Mojuan schreef: Ja, iedereen weet dat dit mogelijk is (lijkt me).

als je CM al als een ``methode``kunt omschrijven, is dat hij inderdaad het dichtst bij ``de hond``zelf blijft.
en honden zijn onderling fysiek ingesteld, omdat ze niet zo mooi kunnen praten/verbaal communiceren als ons. ze doen veel met lichaamstaal, maar gooien ook hun lichaam in de strijd als dat moet.

een heel andere visie dan dingen aanleren met de clicker.

maar wat is goed en wat is goed?
Precies, dat is wat ik bedoel.
Dat ligt dus helemaal aan ieders eigen visie.
:zweep:
Belle
Zeer actief

blondie schreef:
Mojuan schreef:
Belle schreef:
Neeltje schreef: Heb je wel goed gelezen wat ik heb geschreven??? Ik kraak positief trainen helemaal niet af en weet precies hoe het werkt en pas het zelf ook toe, maar positief trainen kun je niet gebruiken bij honden die helemaal doorgedraaid zijn.
Is een hond met voernijd helemaal doorgedraaid? Of de Sint Bernard die de trap niet opdurfde?
Nee dat vind ik niet, maar erge voernijd leer je niet af door met snoepjes te gaan werken.
En die hond die de trap niet op durfde, (als we het over dezelfde hebben) daar deed hij toch juist een positief iets mee?
Daarmee ging hij rennen zodat de hond in 'renmodus' was, en zo steeds richting trap. Ik vond dat toch wel een leuke manier hoor.
Die sint bernard vond ik enerzijds best lastig om te zien. Anderzijds heb ik het destijds (nee niet na het zien van CM maar door diverse adviezen her en der) ook zo aangepakt. Finn ging met geen mogelijkheid de binnen trap af, met voertje in de hand lokken werkte niet, roepen niet. Na 2 weken buitenom naar binnen te gaan was ik het een beetje zat. Heb hem toen ook bij de hasband gevat en gedwongen om naar beneden te lopen. Waar de voerbak (die altijd al in de schuur beneden heeft gestaan) gevuld klaar stond.
Soms moet je doorpakken. Toen Bluf door de bazin gebracht werd bleek die ook geen trap te durven lopen. Ondanks dat we allemaal beneden stonden om in de tuin te gaan spelen wilde ze ook die trap niet af. Bemoedigende woordjes werkten toen ook niet. Dus aan de toenmalige eigenaar gevraagd/gezegd haar bij de band te pakken en haar zo naar beneden te geleiden. Wat dus een positief effect weer had en ze door had dat de trap niet eng was.
Het ziet er niet leuk uit omdat de hond het écht eng vind. Had er aan toe kunnen geven, maar dat heb ik niet gedaan. Nu weten ze niet beter en sjezen de trap op en af.
Belle heeft meegedaan aan een commercial voor blindegeleidehonden. Bij de opnames bleek dat ze van een woonboot af moest komen over een loopplank. Doodeng vond ze dat, geen poot wou ze erop zetten. Met de clicker heb ik haar erop geshaped en binnen een half uurtje was er niets leukers dan over die loopplank heen en weer rennen.
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
Mojuan
Zeer actief

Belle schreef:
Belle heeft meegedaan aan een commercial voor blindegeleidehonden. Bij de opnames bleek dat ze van een woonboot af moest komen over een loopplank. Doodeng vond ze dat, geen poot wou ze erop zetten. Met de clicker heb ik haar erop geshaped en binnen een half uurtje was er niets leukers dan over die loopplank heen en weer rennen.
Dat is toch ontzettend fijn dat dit zo goed is gelukt.
Maar probeer je nou eens in te denken dat het niet was gelukt, en ze nog steeds weigerde. Misschien was jij dan gewoon gestopt, en had je gezegd 'ja jammer, maar ze wil echt niet, dus ik kap ermee'
Maar een ander zou gewoon door willen gaan, en wat doe je dan?
Belle
Zeer actief

Mojuan schreef:
Belle schreef:
Maar probeer je nou eens in te denken dat het niet was gelukt, en ze nog steeds weigerde. Misschien was jij dan gewoon gestopt, en had je gezegd 'ja jammer, maar ze wil echt niet, dus ik kap ermee'
Als het niet was gelukt, was het inderdaad jammer geweest, maar dan maar niet over de loopplank en niet in de commercial meedoen. Het was niet noodzakelijk en zeker niet in het belang van de hond dat ze daar in meespeelde, het was omdat mensen dit zo leuk vinden.
Dat bedoel ik met het verschil tussen noodzakelijke situaties en dit soort situaties. Dwang en druk bij medische handelingen kom je soms niet onderuit, en dan moet het ook meteen. Bij die sint bernard op die trap was er geen dringende noodzaak, was het niet in het belang van de hond en was er zeker geen reden dat het meteen moest.
Mojuan
Zeer actief

Belle schreef:
Als het niet was gelukt, was het inderdaad jammer geweest, maar dan maar niet over de loopplank en niet in de commercial meedoen. Het was niet noodzakelijk en zeker niet in het belang van de hond dat ze daar in meespeelde, het was omdat mensen dit zo leuk vinden.
Dat bedoel ik met het verschil tussen noodzakelijke situaties en dit soort situaties. Dwang en druk bij medische handelingen kom je soms niet onderuit, en dan moet het ook meteen. Bij die sint bernard op die trap was er geen dringende noodzaak, was het niet in het belang van de hond en was er zeker geen reden dat het meteen moest.
Ja ik begrijp heel goed wat je bedoelt, en ik ben het ermee eens dat er geen noodzaak was.
Waarom in dat geval die eigenaren en CM ervoor kozen om het zo te doen weet ik niet, wel weet ik dat het heeft gewerkt.
blondie
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door blondie »

Mojuan schreef:
Belle schreef:
Prikkers en TT's zie ik niet direct op straat (gelukkig), maar wat ik wel zie is een omkering in de manier van omgaan met honden, inderdaad harder en meer vanuit het idee 'ik moet de baas zijn', 'hij heeft maar te luisteren, omdat ik het zeg'. En daarbij worden fysieke correcties (zoals een hakje in de buik) niet geschuwd.
Ook op de hondenschool komen mensen vaker binnen met het idee dat ze moeten leren de hond te overheersen, omdat de hond anders de macht overneemt.
Hoewel CM dat misschien niet expliciet zo in zijn uitzendingen zegt, zit die boodschap wel impliciet verborgen in zijn gedrag.
Dat vind ik jammer dat dit gebeurt.
Ik merk het hier gelukkig echt niet op straat, gelukkig maar.
En dat die boodschap verborgen zit, is ook een interpretatie, ik zie dat zo niet. Wat ik zie is dat hij laat zien dat het belangrijk is om je hond op bepaalde punten duidelijkheid te geven, en te laten zien dat jij hem leidt en hij jou veilig kan volgen waardoor hij jou vertrouwt en zich prettig voelt. Daardoor krijgt de hond niet de neiging om jou te willen bezitten, beschermen, enz enz enz.Jammer dat mensen dat anders zien, maar dat ligt naar mijn idee echt niet aan Cesar, ik vind hem juist altijd erg duidelijk uitleg geven in waarom hij doet wat hij doet.
Denk niet dat het gebruik van prikkers en tt komt omdat ze het op tv zien bij CM eerlijk gezegd. En zo vaak zie ik hem niet een pennenband gebruiken.
En persoonlijk wil ik mijn honden bijvoorbeeld niet overheersen, wél wil ik dat ze luisteren. En in mijn omgeving zie ik dat de honden van mensen met die instelling een stuk makkelijker zijn om mee om te gaan/tegen te komen dan de mensen die de hond alleen als gezellig maatje zien of leuk voor de kinderen.
Die laatste zijn vaak mensen die me soms afvragen waarom hun honden niet luisteren, of als het uit de klauwen loopt de honden wegdoen.
Dat dikgedrukte heb ik overigens ook ondervonden. Er zijn met mijn reu in het begin momenten geweest dat ik dat niet zag. Teveel mijn vriendje was hij, met als resultaat dat hij inderdaad naar mensen die mij benaderden een houding aan ging nemen. Subtiel voor me ging staan om te blokken.
Als je dan ineens oogkleppen op gaat doen en niet beseft waarom hij dat doet dan kun je in mijn ogen niet meer normaal over straat.
Dan moet je toch zelf je anders op gaan stellen, en dan hoef je niet te gaan straffen. Juist omdat je er nog op tijd bij bent. De controle terug nemen is dan vaak al voldoende. Maar laat je het uit de hand lopen, dan denk ik dat je toch een hond anders aan moet gaan pakken.
En daar gaan mensen ook vaak scheef. De wat minder sterke honden zullen wat langer doorgroeien in bepaald gedrag omdat ze toch wel te houden zijn en mensen zich niet zo bedreigd voelen dan wanneer een grotere hond of een hond met een bepaalde reputatie uit de klauwen gaat lopen.
Ben het niet met alles eens, dat zei ik eerder ook in dit topic over bepaalde manieren van aanpakken, of provoceren van gedrag van CM. Maar zie best vaak dingen die ikzelf oppik. Met name eigenlijk het rustig blijven, en het op het juiste moment signaleren van bepaald gedrag. Oversprong, agressie, onderdanigheid. En ook het zien dat honden de neus gaan gebruiken bij bepaalde honden.
Zie hier ook wel gebeuren dat van opgewondenheid, naar gespannenheid ineens er een bepaalde rust komt en de neuzen de lucht in gaan om nu echt eens geur op te nemen van een bepaalde buurthond achter het hek.
Maar niemand heeft de kennis en wijsheid in pacht toch. Een CM niet, een Martin Gaus niet, jij niet en ik niet. Vind het interessant om dingen te zien, pak er van mee wat ik eventueel kan toepassen/gebruiken, en dat is idem dito op een hondenschool of waar je ook traint. Ook daar vind ik dat je zelf ook moet nadenken en moet kijken naar je hond en naar jezelf. Niet klakkeloos alles maar overnemen als er iets is waar je niet achter staat, want dan gaat het niet werken m.i..
Emma
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 raslozen, namelijk:1 grote husky maal Am. Bulldog, en 1 kleine jack hussel. Nu geen honden meer.

Ongelezen bericht door Emma »

Belle schreef:
Mojuan schreef:
Belle schreef:
soms heeft ook een hond een zetje nodig. (en dan liever een ``zetje``i.p.v een ``sleurtje).
als ze het dan eenmaal weten, vinden ze het zelf vaak ook geweldig :D
uitzonderingen daargelaten.
blondie
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door blondie »

Emma schreef:
Belle schreef:
Mojuan schreef:
Belle schreef:
soms heeft ook een hond een zetje nodig. (en dan liever een ``zetje``i.p.v een ``sleurtje).
als ze het dan eenmaal weten, vinden ze het zelf vaak ook geweldig :D
uitzonderingen daargelaten.
Dat is dus wat in mijn situatie aan de hand was. Ze durfden beiden niet van de trap, en heb het heel positief geprobeerd leuk te maken. Maar dat werkte gewoon niet. Dus dan maar drastisch en moeten. En na 1 keer ervanaf was het gewoon geen euvel meer. Stond er overigens toen zelf verbaasd van dat het maar 1x nodig was, zeker bij Finn waar ik dus al een tweetal weken aan het soebatten was met koekies, vreetjes en lieve woordjes.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

Rana wilde de trap ook niet af.
Ik ben gewoon naar een vriendin gegaan met een hond die goed kon traplopen en die hond was bovendien een vriendje van Rana.
Wij zijn met zijn drieën naar boven gegaan (vriendin, haar hond en ik) en daardoor kwam Rana ook boven.
Toen zijn wij met zijn drieën weer naar beneden gegaan en binnen een paar tellen ging mijn heldin de trap af.
Soms is het zo simpel :8):

Ik kan het goed eens zijn met Emma.
Wij vragen dingen van honden waar ze zelf niet op zouden komen.
Geef ze dan ook de tijd en neem het geduld om het ze te laten doen.
Mojuan schreef:Dat is toch ontzettend fijn dat dit zo goed is gelukt.
Ter meerdere eer en glorie van wie is dat dan?
Volgens mij niet van de hond.

Ik denk dat het een verschil van instelling is t.o.v. de hond. :wink:
Mojuan schreef:Ja ik begrijp heel goed wat je bedoelt, en ik ben het ermee eens dat er geen noodzaak was.
Waarom in dat geval die eigenaren en CM ervoor kozen om het zo te doen weet ik niet, wel weet ik dat het heeft gewerkt.
Waarom gaat CM mee met sommige eisen/wensen van de eigenaren?
Bijvoorbeeld die St Bernard.
Is het goed voor de gewrichten van zo'n zware hond om trappen te lopen?
En wat is de noodzaak?
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Punzel
Zeer actief

Ongelezen bericht door Punzel »

Mojuan schreef: Waarom in dat geval die eigenaren en CM ervoor kozen om het zo te doen weet ik niet, wel weet ik dat het heeft gewerkt.
Dat iets uiteindelijk resultaat heeft wil niet meteen zeggen dat het goed is.

Ten eerste is het hartstikke slecht en nutteloos voor de hond om de trap op te lopen (alleen maar omdat het kind te lui is om naar beneden te gaan, blijkbaar). Ten tweede is dit niet iets wat zo'n vreselijke haast heeft dat de hond in twee minuten de trap op gesleurd moet worden. Nog niet eens aan een fatsoenlijke halsband ook. Welnee, hang die hond maar half op.
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

laeken schreef:
malinois schreef:
Emma schreef:
laeken schreef: Ik ben alleen tegen de E-collar, de prikband, de wurglijn, het onverwachts stoten van de hond in zijn nek en het hakjes geven op een zeer gevoelige plek.

Probleem nr 3 is dat hij zegt gebruik te maken van de banden die de eigenaar al had. Gewoon om de hond de band te geven die hij "gewend" is. :piew: Al zijn dat de dikste vetste prikbanden, hij hangt er zonder blikken of blozen een hond aan op. Als hij echt stond voor zijn zaak deed hij die banden af en gebruikte hij geen banden maar puur kennis en kunde. Zonder hulpmiddelen. Ik vind hulpmiddelen altijd een zwaktebod.
daar wordt ik inderdaad ook wel misselijk van, dat hij die stomme prikbanden van de eigenaren gebruikt. en een heel enkel geval haalt hij die prikband er wel af, omdat het tegengesteld werkt. (agressie opwekt), waarom dan niet meteen tegen die eigenaren vertellen dat een prikband averechts werkt, en alleen maar extra pijnprikkels geeft, en gewoon ondingen zijn.
daar snap ik inderdaad niks van, en ben ik inderdaad fel op tegen.
ook die E-collar, tja van mij hoeft dat ook niet.

kijk dat zijn inderdaad dingen wat ik ook anders had willen zien.
maar het is niet zo dat hij geen goede dingen de wereld in helpt. zoals o.a : beweging, discipline, affectie. in die volgorde.
mensen die opkijken van problemen, en dan: ``hoe vaak wandelt u met de hond?
meneer: ehhh, drie keer per week, een kwartiertje.
:80: :80: :80:
Het voordeel van een E-collar MITS GOED GEBRUIKT is dat je kan werken op afstand... dus ook op afstand nog kunt ingrijpen. Dat kan met geen enkel ander middel. Prikker vind ik zelf veel fijner dan een slipketting, veel nauwkeuriger.
Een prikker werkt zeker niet altijd averechts maar een hond in zeer hoge drift kan dit juist nog meer drift verhogen dan dat het verminderd en bij die honden doet hij ze dan ook af. Maar niet alle honden zijn enorm hoog in drift in zijn uitzendingen.

Je hebt ook nog je stem en houding om op afstand te werken. En mits goed aangeleerd kan een hond heel erg veel met stemcommando's. Hoe denk je dat al die honden behendigheid doen? Allemaal zonder E-collar en zonder lijn om? :19: Er zijn zat mensen die zonder E-collar met jachthonden, drijvershonden en zelfs africhtingshonden werken. Allemaal werk op afstand. Ook speurhonden en reddingshonden worden normaal gesproken zonder E-collar getraind.

CM brengt de hond bijna altijd in de positie dat hij doordraait. Dan zegt hij, kijk, de hond draait door en is nu in standje 10 beland. Logisch lijkt mij als je een hondagressieve hond tegenover een vreemde hond zet of een kindagressieve hond laat belagen door een kind. Dat hoef je niet te doen om de training te beginnen. Je kan er ook voor kiezen op een lage stand en op afstand te beginnen. Dan heb je ook minder vaak grof geschut nodig. En met wat meer tijd kom je er meestal ook prima. :ok:
dat gaat soms niet Marc, ik heb hier zelf een hond die in nog geen kwart seconde van 0 naar 100 gaat... dat zie je niet aankomen, dat kun je dus ook niet voor zijn... niemand. Ik zou willen dat ik vanuit rust alles kon doen, dat gaat gewoon niet altijd.

Wat kun je met je stem als jouw hond een andere hond spot en voor de kill gaat. De keren dat hij met TT werkt (en dat is echt sporadisch) zijn het over het algemeen dat type honden. En net als bij Xantos ook altijd dus uitstekend gewerkt heeft is dat op dat moment een goed hulpmiddel, MITS goed aangeleerd en op de goede manier... En al heb ik hem de laatste jaren nooit meer gebruikt, toch had ik de zekerheid dat er niks kon gebeuren en voor de hond maakt dat alleen al een wereld van verschil.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Belle schreef:
Neeltje schreef: Heb je wel goed gelezen wat ik heb geschreven??? Ik kraak positief trainen helemaal niet af en weet precies hoe het werkt en pas het zelf ook toe, maar positief trainen kun je niet gebruiken bij honden die helemaal doorgedraaid zijn.
Is een hond met voernijd helemaal doorgedraaid?
dat vinden ze in amerika wel ja, er worden daar dagelijks tientallen honden voor ingeslapen....
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
malinois
Zeer actief
Contacteer:

laeken schreef:
Belle schreef:
Is een hond met voernijd helemaal doorgedraaid? Of de Sint Bernard die de trap niet opdurfde?
Als CM zegt dat een hond doorgedraaid is dan is hij dat. Begrijp dat dan. Ook al moet hij er eerst een half uur achteraan rennen of de hond provoceren met een agressieve akita die hij 20 keer moet passeren of noem maar op. Hij krijgt elke hond zover dat het lijkt dat alleen harde middelen nog gaan baten. Dat zie ik zeer regelmatig terug. Er is bij hem altijd wel een reden om de hond zo hard aan te pakken. Bij baknijd zijn het de kindjes die gevaar lopen, bij hondagressie betekent het meteen dat de andere hond ook vermoord zal worden en bij mens-agressie is het nooit genoeg om de baasjes aan te passen. De hond moet en zal eruit gesnapt worden. :S:
Als een hond in amerika bijt ben je iets verder van huis dan hier in NL. Naast het afspuiten heb je enorme schadeclaims aan je broek hangen.
Nogmaals baknijd is een doodvonnis voor een amerikaanse hond. Kijk eens naar AP daar zie je ze er dagelijks voor ingeslapen worden.
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

laeken schreef:
Mojuan schreef:Een hond met erge baknijd een snoepje in zijn bak doen? Dat gaat dus niet, want dan hangt hij in je handen.
Ik bedoel niet een hond die daar maar een beetje last van heeft, maar de erge gevallen, waarbij je dus niet eens in de buurt van de bak kunt komen. Ik geloof oprecht dat je daarbij echt niets zult bereiken met snoepjes, maar juist eerder de fout ingaat door dit ongewenste gedrag te belonen via die snoepjes.
Je begint heel simpel met het wegnemen van de bak. Als je de bak erbij haalt dan heb jij die in je handen. Je gaat de hond dus niet ala CM provoceren door hem de bak meteen te geven en vervolgens met een E-collar af te leren deze te verdedigen. Daar zit het verschil. Als ik een hond met baknijd zou hebben zou ik beginnen met het weghalen van die hele bak en de hond uit de hand te voeren. Al zijn voer dus. Desnoods een maand lang. Dan langzaam uit de bak uit de hand voeren en zo verder werken. Persoonlijk denk ik dat dat het enige duurzame en echte oprechte resultaat geeft. De baknijd gaat dan nl over en je krijgt niet een hond met baknijd die niet meer durft uit te vallen. Dat laatste is explosief en dat kan juist op termijn een keer heel erg mis gaan.
Zelf heb ik nooit te maken gehad met voernijd (gelukkig niet). De Staffies zijn van pup af aan opgegroeid met veel voerbak training, ik heb altijd mijn handen in de bak gehouden, ondertussen geaaid, er wat lekkers bij gestopt, geruild voor een kluif of speeltje, en ga zo maar door. Maar dan heb ik het dus over pups.
Ik denk echt niet dat dit zo kan bij een hond die al ernstige voernijd heeft, en dan bedoel ik dus in de vorm van dusdanige agressie dat hij werkelijk zal bijten.
Ik heb nog nooit een hond met voernijd gehad omdat ik nog nooit heb zitten klooien rondom het eten. Je hoeft helemaal niks te trainen als je het zelf niet verpest bij je hond. Elke hond met zware baknijd is of verkeerd opgevoed rondom eten of heeft een hele korte positieve benadering gemist als hij als pup al die nijd had. Dat is zo simpel weg te krijgen door je pup niet te verzieken rondom eten. CM zei zelf dat dat ergst geval ontstaan was door pesten. Als mensen dat al eens zouden laten....
Volgens mij heb ik hem nog nooit zien werken bij voernijd met de e-collar. Wel zoals ik al eerder ergens in het topic vermelde met de bak vasthouden en hem af en toe er uit laten eten. Prima manier.
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Punzel schreef:Nou was ik al geen fan van die man, maar ik heb even dat filmpje opgezocht waarover jullie het hadden en dat is werkelijk te gek voor woorden. Nee, ik ben zelf geen hondentrainer en nee ik ga geen filmpjes plaatsen van hoe het beter moet (anders mag je blijkbaar niet negatief zijn over de beste man) .

Maar DIT vind ik toch echt wel een soort mishandeling.

Bovendien. Waarom moet een hond persé de trap op? Alstie niet wil laat hem lekker beneden liggen. Krijgt ie later waarschijnlijk ook alleen maar problemen mee.
dat mag je dan die eigenaren uitleggen, die hebben daar vast een goede reden voor.
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Punzel schreef:
Belle schreef:
Mojuan schreef:
Punzel schreef:Nou was ik al geen fan van die man, maar ik heb even dat filmpje opgezocht waarover jullie het hadden en dat is werkelijk te gek voor woorden. Nee, ik ben zelf geen hondentrainer en nee ik ga geen filmpjes plaatsen van hoe het beter moet (anders mag je blijkbaar niet negatief zijn over de beste man) .

Maar DIT vind ik toch echt wel een soort mishandeling.

Bovendien. Waarom moet een hond persé de trap op? Alstie niet wil laat hem lekker beneden liggen. Krijgt ie later waarschijnlijk ook alleen maar problemen mee.
Nou, ik zie hier nou echt geen mishandeling in hoor.
Gewoon een tegenstribbelende hond, die even een zetje in de juiste richting nodig heeft en daarna dus gewoon mee gaat.
Hij moest even door die angst heen geleid worden.
Het lijkt allemaal wat heftiger dan het is, omdat die hond zo groot en sterk is. Het kost Cesar nogal moeite om niet van de trap af gerukt te worden. That's all.

Waarom die hond persé de trap op moet ontgaat mij overigens ook, ik zie het nut er ook niet van in.
Buiten dat ik ook niet begrijp dat die hond perse de trap op moet, vind ik de manier waarop dit gedaan wordt wel mishandeling. Zeker als je bedenkt dat het ook anders kan. Misschien niet zo snel, maar wel zonder stress.
Nouja, dit dus. Ik kan ergens nog wel begrijpen dat honden die echt een of ander agressieprobleem hebben niet met koetjiekoetjie kunnen geholpen worden, maar waarom deze hond in 3 minuten de trap op moet gaat er bij mij echt niet in. Er bestaan vriendelijkere methodes hiervoor. Maarja, die duren dagen, misschien wel weken lang. Veel te lang natuurlijk voor Cesar en zijn programma.
tja ach dat hij soms weken (8-10-15) bezig is met een bepaalde hond ontgaat je dan even?
Bij mij had die hond niet naar boven gehoeven, maar goed als ik daar echt een reden voor had was het ook hup niet zeuren, lopen... Geen idee als het er zo uit had gezien.
Afbeelding
Belle
Zeer actief

malinois schreef:
Belle schreef:
dat vinden ze in amerika wel ja, er worden daar dagelijks tientallen honden voor ingeslapen....
Maar niet in die zin doorgedraaid dat het niet met positief trainen opgelost kan worden.
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Mojuan schreef:
Biet schreef:Ik zie in dat filmpje met de Sint Bernard een grote hond die tegenstribbelt, meer niet.
Waaruit blijkt dat ie doodsbang is?
Die Sint Bernard volgt niet omdat ie een wurgband om heeft; hij volgt omdat ie geen andere uitweg meer krijgt.
En het ziet er inderdaad zo heftig uit, omdat daar zoveel kg hond de andere kant uit wil (met een vergelijkbare verhouding aan bespiering).
Dat is precies wat ik ook zie.
En daarin zie ik dus geen mishandeling.
:ok:
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

laeken schreef:
Mojuan schreef:
laeken schreef:

En toch begrijp ik je niet. Echt niet. Ik respecteer je mening en ik vind dat je heel goed op mijn posten ingaat. Wat zou jij vinden van een wurglijn op een paard? Hoe zou jij reageren als de paarden die naar de slager gaan liggend aan hun nek aan een wurglijn de slagerij in getrokken werden door auto's en tractors? Dan zou de wereld te klein zijn. En bij een Sint Bernahrd die liggend een trap op wordt getrokken aan een strop, dat is het nl, vindt je het wel ok omdat CM het doet? Dieren ga je toch geen touwtje met stropwerking om de nek doen en vervolgens dat dier over een trap sleuren? Waar ben je dan mee bezig?

Dat doe je niet bij een varken, een schaap, een koe of een paard. Dus waarom wel bij een hond? Anky van Grunsven wordt soms aardig kritisch aangepakt over de rolkuur. Stel dat zij haar paarden aan een tractor met een touw om de nek over de grond sleurend van de ene naar de andere wei zou verplaatsen? Man, de wereld zou te klein zijn. Als zij dan zegt, tja, anders leren ze het nooit, dan zouden dierenvrienden haar haar paarden afpakken.

Ik verbaas me dus over de mate van tolerantie van geweld richting honden. Het begon met africhters en hun TT en prikkers. Eerst was dat door vrijwel niemand te accepteren. Tegenwoordig openen zelfs baasjes van goldens topics over de TT die ze willen aanschaffen. Die verharding naar honden begrijp ik niet? Ik denk dat CM enorm meewerkt aan die verharding. Misschien is dat wel wat maakt dat ik er steeds problemen mee blijf krijgen. Want eerlijk is eerlijk, ik heb ook genoten en geleerd van veel uitzendingen. Maar dan ineens komt er weer zo'n geval Sint Bernhard voorbij en dan breekt mijn hart voor die hond. Dan kan ik wel janken en dan verlies ik weer al mijn respect voor die man. Daar ligt een doodsbange hond aan een dun stropje die domweg een trap op wordt gesleurd. Hoe kan iemand dat anders zien? :denken: Die hond is niet dwars. Die kan en wil die trap domweg niet op. Zelfs niet op straffe van stikken en pijn blijkbaar.
Heel eerlijk gezegd zie ik die vergelijking niet zo goed.
Dus ik kan me moeilijk verplaatsen in jouw gedachtengang, hoewel ik dat wel probeer te doen.

En nee, de reden dat ik dit er niet uit vind zien als dierenmishandeling is niet omdt CM het doet, het is de manier waarop hij het doet.
Ik heb hem ook wel eens dingen zien doen waar ik het niet mee eens was, zoals bijvoorbeeld met die halve wolf. En volgens mij heb ik hem een keer in een aflevering horen toegeven dat hij daar de mist in is gegaan, en geen verstand heeft van wolfhybrides en dat hij daar iemand voor heeft gevonden die dat wél heeft, en daar stuurt hij tegenwoordig de mensen naartoe die zo'n dier bezitten en een probleem hebben.

Ik zag hem ook een keer bezig met een hondje dat in een mandje voor het raam lag en een kindje.
Daar was ik het niet mee eens, dat kindje moest en zou dat hondje kunnen aaien als het in dat mandje lag, en ik vond dat respectloos richting de hond, die daar zijn rust zocht op zijn plekje.
Dat kind had die hond met rust te laten, en ze hoorden naar mijn idee dat kindje respect te leren voor de hond ipv de hond te leren dat het kind alles maar kan doen.

En zo heb ik echt nog wel eens vaker dingen gezien waar ik het niet mee eens was.

Misschien heb ik een ander beeld bij mishandeling, en vooral het beeld van een agressief en gefrustreerd persoon bij mishandeling.
Dat mensen gaan verharden richting hun honden vind ik dan weer een slechte ontwikkeling, ik merk dat hier in de omgeving eigenljk niet, gelukkig maar.
In de voorbeelden die je aanhaalt kan ik me zeker ook vinden. De Sint zien wij dus anders. Dat mag. Ik merk wel verharding helaas. Ook op het forum gezien de acceptatie van stroombanden en prikkers inmiddels. Ik herinner mij nog dat enkele jaren geleden prikkers meen ik verboden waren. Net als TT's. Ik begrijp dus niet waarom ze overal vrij verkrijgbaar zijn tegenwoordig. Enkele jaren geleden hoefde je echt niet met een prikker te lopen buiten zonder dat je erop aangesproken werd.

Ik merk de verharding ook aan de keuze van hond. Heel veel hele harde hondenrassen die ook nog eens heel hardhandig aangepakt worden.
De prikker en TT zijn nooit verboden geweest in Nederland. Ik merk ook geen verharding, ja bij mensen onderling maar niet naar honden toe...
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Mojuan schreef:
Belle schreef:
Prikkers en TT's zie ik niet direct op straat (gelukkig), maar wat ik wel zie is een omkering in de manier van omgaan met honden, inderdaad harder en meer vanuit het idee 'ik moet de baas zijn', 'hij heeft maar te luisteren, omdat ik het zeg'. En daarbij worden fysieke correcties (zoals een hakje in de buik) niet geschuwd.
Ook op de hondenschool komen mensen vaker binnen met het idee dat ze moeten leren de hond te overheersen, omdat de hond anders de macht overneemt.
Hoewel CM dat misschien niet expliciet zo in zijn uitzendingen zegt, zit die boodschap wel impliciet verborgen in zijn gedrag.
En dat die boodschap verborgen zit, is ook een interpretatie, ik zie dat zo niet. Wat ik zie is dat hij laat zien dat het belangrijk is om je hond op bepaalde punten duidelijkheid te geven, en te laten zien dat jij hem leidt en hij jou veilig kan volgen waardoor hij jou vertrouwt en zich prettig voelt. Daardoor krijgt de hond niet de neiging om jou te willen bezitten, beschermen, enz enz enz.
Jammer dat mensen dat anders zien, maar dat ligt naar mijn idee echt niet aan Cesar, ik vind hem juist altijd erg duidelijk uitleg geven in waarom hij doet wat hij doet.
precies, dat is ook helemaal niet zijn insteek, ik heb ook geen idee waar dat vandaan komt.
Afbeelding
Mojuan
Zeer actief

malinois schreef:
Mojuan schreef:
Belle schreef:
En dat die boodschap verborgen zit, is ook een interpretatie, ik zie dat zo niet. Wat ik zie is dat hij laat zien dat het belangrijk is om je hond op bepaalde punten duidelijkheid te geven, en te laten zien dat jij hem leidt en hij jou veilig kan volgen waardoor hij jou vertrouwt en zich prettig voelt. Daardoor krijgt de hond niet de neiging om jou te willen bezitten, beschermen, enz enz enz.
Jammer dat mensen dat anders zien, maar dat ligt naar mijn idee echt niet aan Cesar, ik vind hem juist altijd erg duidelijk uitleg geven in waarom hij doet wat hij doet.
precies, dat is ook helemaal niet zijn insteek, ik heb ook geen idee waar dat vandaan komt.
Tja, interpretatie, iets anders kan ik er niet van maken.
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Belle schreef:
malinois schreef:
Belle schreef:
Maar niet in die zin doorgedraaid dat het niet met positief trainen opgelost kan worden.
Als je daar als hond in een asiel komt, en je toont op dag 1 baknijd is het einde verhaal, de roze spuit.
Dat weet CM ook daar is hij waarschijnlijk zo ongeveer mee opgegroeid, dus dan zou baknijd voor mij ook iets zijn wat absoluut zsm afgeleerd moet worden. Nogmaals voor je het weet heb je naast het verliezen van je hond een enorme claim aan je broek hangen. Want stel dat hij de buurman bijt als hij langsloopt (noem maar wat). Ik kan me dat erg goed voorstellen. Voor mij zou het niet zo'n probleem zijn, maar ik woon daar niet.
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Nanna schreef:
malinois schreef:
Volgens mij heb ik hem nog nooit zien werken bij voernijd met de e-collar.
Ja, ik wel. Dat was bij een amerikaanse bulldog die sowieso enorm veel issues had. Die voernijd was er eentje van.
De hond kreeg trouwens geen schok maar een trilling. En begreep het na 2x.
Die jongen van die bulldog is later samen met de hond bij iemand die ook zo'n dogcenter had gaan werken :ok: . Hondje doet het heel goed nu.
Het zegt me zo ff niks, maar ik zal weleens gaan zoeken... volgens mij heb ik zowat alles gezien wat er te zien is geweest :Q:
Afbeelding
Mojuan
Zeer actief

malinois schreef:
Nanna schreef:
malinois schreef:
Ja, ik wel. Dat was bij een amerikaanse bulldog die sowieso enorm veel issues had. Die voernijd was er eentje van.
Die jongen van die bulldog is later samen met de hond bij iemand die ook zo'n dogcenter had gaan werken :ok: . Hondje doet het heel goed nu.
Het zegt me zo ff niks, maar ik zal weleens gaan zoeken... volgens mij heb ik zowat alles gezien wat er te zien is geweest :Q:
Ik heb die ook gezien, heette die niet Bella?
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Mojuan schreef:
malinois schreef:
Nanna schreef:
malinois schreef:
Ik heb die ook gezien, heette die niet Bella?
Was dat die ging samenwonen met die vrouw? Die er later bij was gekomen?
Afbeelding
Mojuan
Zeer actief

malinois schreef:
Ik weet het niet meer, kan het niet vinden.
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Nanna schreef:
malinois schreef:
Mojuan schreef: Ik heb die ook gezien, heette die niet Bella?
Hond heette denk ik idd Bella.
Was van een jongen die een soort van zwerver was, en alles wat ie had was die hond.
ow dan was die het niet :schrik:
Ik denk dat ik het weet... :cheer:
deze?

http://natgeotv.com/uk/dog-whisperer/vi ... he-bulldog
Afbeelding
Mojuan
Zeer actief

malinois schreef:
Nanna schreef:
malinois schreef:
Mojuan schreef: Ik heb die ook gezien, heette die niet Bella?
Hond heette denk ik idd Bella.
Was van een jongen die een soort van zwerver was, en alles wat ie had was die hond.
ow dan was die het niet :schrik:
Ik denk dat ik het weet... :cheer:
deze?

http://natgeotv.com/uk/dog-whisperer/vi ... he-bulldog
Ja die!
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”