Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Hierkomen

Moderator: moderatorteam

ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

Belle schreef:
ranetje schreef:
Belle schreef:Op de DVD van Leslie Nelson zie je een hond die door een ander gevoerd wordt en desondanks zonder nadenken meteen naar de baas rent als deze roept. Het kan dus wel denk ik, maar je zal het heel consequent moeten opbouwen. En dat is ook de moeilijkheid hiermee.
Er staat trouwens ook een apart hoofdstuk op voor moeilijk te trainen honden (zoals bijv. jachthonden). Een ding wat ik nog weet van dat hoofdstuk was dat je die honden gedurende de periode dat je dit erin traint alleen maar uit de hand zou moeten voeren.
Dat is interessant!
Dus eigenlijk constant het voor wat hoort wat?
Hoe oud zijn de honden waarbij je dat doet? (op de DVD misschien te zien :wink: ).
Ik ben wel benieuwd hoe ze dan later nog uit de bak willen eten.
Of gebeurt dat helemaal niet meer?
Weet ik even niet meer, ik zal van de week de DVD weer eens bekijken en dan antwoord geven op je vragen.
Graag :ok:

Vers vlees lijkt me idd lastig in je jaszak :mrgreen:
Misschien in een tupperware doos aan een touwtje om je hals? :idea: :wink:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Moon
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bracco Italiano

Ongelezen bericht door Moon »

Allereerst een vraagje; wat is nu precies het verschil tussen 'conditioneren' en 'gewoon trainen'. Ik voel ergens wel het verschil maar is mij toch niet helemaal duidelijk?

Wat betreft dat uit de hand voeren (dus werken voor de kost :wink: ). Ik las dat pas toen Dante het pup-stadium al voorbij was, maar ik heb het wel in mijn achterhoofd voor als ik nog eens een pup krijg. Ben dus wel heel benieuwd wat de ervaringen daarmee zijn. Bij Dapper werkt het wel begrijp ik; maar ik weet niet hoe 'erg' zijn jachtpassie is? Het lijkt me wel een heel gedoe, vooral met versvlees (hoewel diepvrieszakjes; er zo uit laten eten?). Ik kan me voorstellen dat je dat alleen in de puptijd doet en dan misschien weer als je 'puntjes op de i wilt zetten'? Bijvoorbeeld nu heb ik altijd wat frolicjes op zak, maar ik ben nu weer bezig met de fluit er wat beter 'in te stampen' en dan neem ik kaas of rodi-worst mee, voor af en toe een 'jackpot' :19:
(komt bij dat ik nog steeds moet overtuigd worden van het pertinente voordeel van routinematig werken met voer in de training, maar dat is weer een andere (en moeilijke schrik ) discussie).
Ik zou eerlijk niet weten wat voor motiverends ik dán zou moeten verzinnen ( :idea: een Chihuahua onder mijn arm die áltijd loops is :mrgreen: ), want je rekent daar ook speeltjes en zo onder neem ik aan?
Gr. Marijke
Afbeelding
Rami
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ik ben een allesvreter!
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Rami »

Moon schreef:
Wat betreft dat uit de hand voeren (dus werken voor de kost :wink: ). Ik las dat pas toen Dante het pup-stadium al voorbij was, maar ik heb het wel in mijn achterhoofd voor als ik nog eens een pup krijg. Ben dus wel heel benieuwd wat de ervaringen daarmee zijn. Bij Dapper werkt het wel begrijp ik; maar ik weet niet hoe 'erg' zijn jachtpassie is? Het lijkt me wel een heel gedoe, vooral met versvlees (hoewel diepvrieszakjes; er zo uit laten eten?). Ik kan me voorstellen dat je dat alleen in de puptijd doet en dan misschien weer als je 'puntjes op de i wilt zetten'? Bijvoorbeeld nu heb ik altijd wat frolicjes op zak, maar ik ben nu weer bezig met de fluit er wat beter 'in te stampen' en dan neem ik kaas of rodi-worst mee, voor af en toe een 'jackpot' :19:
Het ligt toch echt ook aan de hond (denk ik). Bill reageert enthousiast op voer-beloningen, altijd en overal. Maar Silka... Zelfs helemaal geen eten geven, behalve in de vorm van beloning tijdens mijn eigen trainingsrondjes of toendertijd naar de hondenschoel, werkte niet. Of eigenlijk moet ik zeggen dat ze het na een paar keer belonen wel voor gezien hield, zeker als er een 'verleiding' was in de vorm van een snel rennende pup (hondenschool) of een opvliegende fazant. Das was toch een stuk interessanter dan mijn zak biefstuk (of kip, lever, heb van alles meegenomen).
Uiteindelijk was hier de 'truuk' bij het trainen van 'hierkomen', luid en duidelijk belonen bij goed gedrag (al was het maar een heel klein stapje in mijn richting) zowel met voer als met mijn stem/gedrag en op de momenten dat ze er van tussen ging of als ik zag dat ze van plan was om 'm te peren gebruikte ik fischer-discs. Allemaal een kwestie van heel goed timen en 'schakelen'. O ja en bij dat alles had ik haar in het begin ook nog aan de lange lijn.
Nou ja, inmiddels loopt ze overal en altijd los omdat ze twee commando's (wacht en hier) zowat feiloos beheerst. En uiteraard krijgt ze nog steeds af en toe een voertje als beloning (gedroogd vlees en lever doen het hier goed) maar de fischer-discs hoef ik nooit meer te gebruiken.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “G&G en Obedience”