Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

wat vinden jullie?

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

fes/lou schreef:Misschien heeft fes/lou zich dr wel meer in verdiept als dat je denkt.
Maar goed, om de mening van iemand, die een andere mening heeft als jij, af te doen met gebrek aan kennis is sowieso erg zwak natuurlijk.......
heb jij mij wel eens gesproken? ken jij mij? ken jij mijn honden? niet dus, dat bedoel ik met niet alles weten, ik ben zeer open Ineke, maar je moet geen vinger wijzen en geen dingen beweren. dat is iets anders als een mening hebben, daarbij jou mening...tja dan weet je schijnbaar ook niet alles over de afstamming van jou hond :wink:
kitty
Zeer actief
Mijn ras(sen): schapendoes
Aantal honden: 5
Contacteer:

Ongelezen bericht door kitty »

It's Me! schreef:Ja, ze moeten nog veel meer testen en onderzoeken doen en vooral publiceren dan kunnen ze lekker nannanana doen.... psst hee weet je waar die en die mee gefokt heeft...roddel... roddel....
Wie weet is aanleg voor een ontstoken anaalklier ook wel erfelijk. En dan sluiten we alles uit voor de fok: haartje scheef, tandje scheef, foute kleur etc. etc. Totdat er geen hond meer over blijft met stamboom en we het kind met het badwater hebben weggegooid :ok:

Dan halen we geen pupjes meer bij zo'n fokker die alles eerlijk uitlegt want die zijn zo slecht te verzekeren tegen ziektekosten. Gewoon hup met zijn allen naar het Oostblok of MP dan weet je in ieder geval zeker dat je er niks aan kunt doen als ze wat gaan mankeren.......

Grtz. Jo
:80: :80:
Madelief
Zeer actief
Mijn ras(sen): berger de brie débris & beauceron
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Madelief »

Ik vind dat eens niet-vrij, gewoon blijft staan. Of je er een aantekening bij wilt , ja, dat snap ik best, maar erfelijk is erfelijk. Net als met een koortslip. Je hebt het virus of niet, het gaat nooit meer weg. Soms zie je het, soms niet, wil niet zeggen dat het opeens verdwenen is.

Ik vind het altijd moeilijk, wanneer je met wat nog fokt. Binnen de Briard-club mag niet met distichiasis gefokt worden, dus dan ben je meteen klaar.

Ikzelf zou als ik een reu had, hem geen teef laten dekken die distichiasis positief getest heeft. Of dat nu 1 keer was, de eerste , de derde of een andere keer. Maarja, er wordt ook gefokt met HD-C en dat schijnen heel veel mensen ook heel gewoon te vinden, terwijl de fokwaarde daarvan (de mate van overerving) behoorlijk hoog is. En het is ook wel begrijpelijk, dat je bepaalde kwaliteiten van je hond graag vast wil leggen, ondanks de mindere puntjes.

Los van dat alles staat het feit of er een fout gemaakt kan zijn bij de eerste keuring.....misschien was er een wimper losgeraakt en in het oogje gekomen...het zóu kunnen, maar dan was degene die keurde niet erg goed bezig...tja en dan zit je wel mooi. Maar wat al eerder gezegd is is een feit. De haartjes zitten er niet altijd, en dus is positief gewoon positief, want ze komen terug en het is erfelijk. Maar je hebt gelijk dat de waarde van VRIJ dus ook vertekenend kan zijn.

Maar: het doel van dit soort tests is het terugdringen van een aandoening binnen het ras. Dus je moet een houvast hebben. Ook al is die een beetje wankel...je moet ergens beginnen. Dus al is de kans aanwezig dat een herhaaldelijk VRIJ geteste hond toch distichiasis heeft, je gaat er vanuit dat het niet zo is. Meer info heb je niet. (Maar als in een lijn over een paar generaties altijd VRIJ is getest, heb je natuurlijk wel een hele sterke indicatie!, vandaar dat stamboomonderzoek zo interessant kan zijn/is!)

Andersom ben je niet met dat doel bezig...eens positief, blijft positief. En als er een hond pas de vierde keer positief getest is, is dat niet zinloos, maar betekent dat geen nest meer, en je hebt waardevolle info over de voorgaande nesten, waar je je conclusies uit kunt trekken.

maarja, zoals ook al gezegd worden veel nog ernstiger afwijkingen nooit gemeld, en weet je het gewoon niet. Jammer, het zou voor een ras goed zijn als er openheid was. Maarja, dat levert ook weer gevaar op voor alleen nog maar fokken met honden die in hun lijnen "perfect" zijn, en dat is weer heel kwalijk voor het ras en wordt de genenpoel veel te klein.
Het blijft moeilijke materie!

veel succes er mee!
mon doesie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schapendoezen
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door mon doesie »

schapendoezen worden verplicht getest op pra ,
en ik ben enorm blij dat deze test er is.
eerst werd er een reu geweigerd,omdat er een kans was op...
en nu werd de dekreu aa bevonden..
en mijn chakira ook aa...

resultaat 7 pracht pups... :mrgreen:

vorige week,tijdens de schapendoes week-end is er dan ook controle voor de cataract en de distichiasis...
ieder jaar moeten ze getest worden hierop :ok:

in november kan mijn teefje dus gedekt worden... :mrgreen: :mrgreen:
en de groetjes van:
Arena,Bali,Bonni,Chakira
Danique,Mila en Monique
http://www.roxroros.com

uit het oog maar niet uit ons hart...Aila.
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”