Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

De eerste keer dekken

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door LongFields »

Addy schreef:Ik zal wel heel achterlijk zijn als ik zeg waarom ze niet lekker in een speelweitje gooien en ze gewoon de tijd gunnen, of de hond een paar daagjes te logeren hebben voordat er een dekking plaats vind.
Een reu aan zijn piemel gaan trekken vind ik echt te ver gaan :roll:
Ik ben het met je eens dat het voor de honden het meest natuurlijk en prettig is om gewoon in het open veld hun ding te doen en lekker wat te ravotten zonder dat beide baasjes op een meter afstand (of dichterbij) de regie in handen proberen te houden. Ik heb dat aan Quint en Nozem gezien, dat ging gewoon op een veld in het bos bij de reu in de buurt.

Een logeerpartij moet je maar net willen, ik zou mijn teefje bij welke reu-eigenaar dan ook niet graag achterlaten. En ik kan me voorstellen dat de reu-eigenaar er hetzelfde over denkt.

Maar rustig de tijd nemen en niet willen forceren is in mijn ogen het allerbelangrijkst, zeker bij onervaren honden. Als ik een reu zou hebben zou ik die bij voorkeur voor zijn eerste dekking een meer ervaren teef laten dekken.

Een reu aan zijn piemel trekken is ook niet mijn idee.
Addy

Ongelezen bericht door Addy »

LongFields schreef:
Addy schreef:Ik zal wel heel achterlijk zijn als ik zeg waarom ze niet lekker in een speelweitje gooien en ze gewoon de tijd gunnen, of de hond een paar daagjes te logeren hebben voordat er een dekking plaats vind.
Ik ben het met je eens dat het voor de honden het meest natuurlijk en prettig is om gewoon in het open veld hun ding te doen en lekker wat te ravotten zonder dat beide baasjes op een meter afstand (of dichterbij) de regie in handen proberen te houden. Ik heb dat aan Quint en Nozem gezien, dat ging gewoon op een veld in het bos bij de reu in de buurt.

Een logeerpartij moet je maar net willen, ik zou mijn teefje bij welke reu-eigenaar dan ook niet graag achterlaten. En ik kan me voorstellen dat de reu-eigenaar er hetzelfde over denkt.

Maar rustig de tijd nemen en niet willen forceren is in mijn ogen het allerbelangrijkst, zeker bij onervaren honden. Als ik een reu zou hebben zou ik die bij voorkeur voor zijn eerste dekking een meer ervaren teef laten dekken.

Zo hoort het ook vind ik , gewoon lekker relaxed en dan gaat het vanzelf wel goedkomen :ok:
LongFields
Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Addy schreef:
LongFields schreef:

Zo hoort het ook vind ik , gewoon lekker relaxed en dan gaat het vanzelf wel goedkomen :ok:
Of niet, dat kan natuurlijk altijd. Niet iedere dekpoging is een geslaagde. :wink:
Addy

LongFields schreef:Of niet, dat kan natuurlijk altijd. Niet iedere dekpoging is een geslaagde. :wink:
En wat dan, alsnog maar aan die piemel rukken dan, lijkt me toch ook stress opleveren :19:
Podenji
Zeer actief
Mijn ras(sen): Podenco Ibicenco, Basenji
Aantal honden: 8
Contacteer:

Ongelezen bericht door Podenji »

wij gaan vaak eerst lekker wandelen met de honden en als het dan niet in het bos gebeurt dan laten we ze daarna lekker in de tuin met zn 2-en, dan gebeurt het vanzelf, mensen die komen voor een dekking of als wij ergens heen gaan voor een dekking , iedereen weet dat het lang kan duren dus daar houdt je rekening mee.

Ik laat nooit prog, prikken van te voren dus ik ben ook wel eens een paar dagen te vroeg bij de reu geweest, prima maken we er een leuk weekje van :mrgreen:

Jenson wist er vanaf het begin aan wel raad mee, geen gezeur gewoon hoppa dekken :smile: die laat er geen gras over groeien, hofmakerij? ja paar minuutjes en dan moet het gebeuren vind hij , de teven hebben tot nu toe elke keer hieraan meegewerkt :mrgreen:

Wij begeleiden enkel als de honden gekoppeld staan.

edit: kalusha wilde absoluut nooit buiten gedekt worden, altijd binnen , het liefst op een onmogelijk plekje :smile:
My dogs are very distinguished and sophisticated, they dont play with balls they play with edgeless cubes.
D@@ntje76
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door D@@ntje76 »

Ik zie mezelf echt nog niet aan dat ding van mijn reu zitten trekken.
Heel, dat doe ik amper bij mijn eigen vent en dan zal ik het wel bij de hond doen???
Dacht het niet hé...

En zo hebben we gelijk ff weer een voorbeeldje van waarom je niet wil dat bekenden meelezen op dit forum hahahaha
groetjes Diana

Afbeelding
Podenji
Zeer actief
Contacteer:

Addy schreef:
Podenji schreef:
Addy schreef: doen jullie wel voorzichtig want als onervaren reu kan hij wel eens voortijdig lozen en dat lijkt me nou toch ook niet de bedoeling
:19: nou en? na een paar uur kan ie heus wel weer hoor :mrgreen:
Het spijt me maar het werkt me gewoon enorm op mijn lachspieren dat je aan de piemel van de reu gaat trekken. Waarom niet gewoon wat geduld bewaren :19:
dat trekken is ook niet aan mij besteed , maar ik bedoel dat een vroegtijdige zaadlozing geen probleem is, heb dat ook wel eens meegemaakt, na een paar uur kan er gewoon weer gedekt worden :wink:
My dogs are very distinguished and sophisticated, they dont play with balls they play with edgeless cubes.
Addy

Podenji schreef:
Addy schreef:
Podenji schreef:
Addy schreef: doen jullie wel voorzichtig want als onervaren reu kan hij wel eens voortijdig lozen en dat lijkt me nou toch ook niet de bedoeling
:19: nou en? na een paar uur kan ie heus wel weer hoor :mrgreen:
Het spijt me maar het werkt me gewoon enorm op mijn lachspieren dat je aan de piemel van de reu gaat trekken. Waarom niet gewoon wat geduld bewaren :19:
dat trekken is ook niet aan mij besteed , maar ik bedoel dat een vroegtijdige zaadlozing geen probleem is, heb dat ook wel eens meegemaakt, na een paar uur kan er gewoon weer gedekt worden :wink:
Ik maakte maar een grapje maar moest er zo om lachen bij het idee alhoewel ik het eigenlijk ook wel een beetje triest vind dat ongeduld.
Laat ze eerst lekker wandelen, romantisch dineren en dan mag het :mrgreen:
Podenji
Zeer actief
Contacteer:

Addy schreef:Ik maakte maar een grapje maar moest er zo om lachen bij het idee alhoewel ik het eigenlijk ook wel een beetje triest vind dat ongeduld.
dat dineren , daar denken ze niet aan hoor :smile:
Addy

Podenji schreef:
Addy schreef:Ik maakte maar een grapje maar moest er zo om lachen bij het idee alhoewel ik het eigenlijk ook wel een beetje triest vind dat ongeduld.
dat dineren , daar denken ze niet aan hoor :smile:
okay, dat mag wat mij betreft dan wel daarna :mrgreen:
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

LongFields schreef:
Hoe doe je dat dan met andere reuen? Ik zou toch wel enigszins de zenuwen krijgen dat er een andere reu aan komt hobbelen naar de dekrijpe teef.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Zoek stok!
Zeer actief

Addy schreef: Ik maakte maar een grapje maar moest er zo om lachen bij het idee alhoewel ik het eigenlijk ook wel een beetje triest vind dat ongeduld.
Ach, ik kan me het wel voorstellen hoor. Je hebt de reu en de dekrijpe teef bij elkaar en dan gebeurt het maar niet. Waarom dan niet een beetje helpen? Het is toch al allemaal heel gekunsteld met de rashonden voortplanting :wink:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
jores
Zeer actief
Mijn ras(sen): engelse springer spaniel en engelse cocker spaniel
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door jores »

Addy schreef:
Podenji schreef:
Addy schreef:
Podenji schreef: :19: nou en? na een paar uur kan ie heus wel weer hoor :mrgreen:
Ik maakte maar een grapje maar moest er zo om lachen bij het idee alhoewel ik het eigenlijk ook wel een beetje triest vind dat ongeduld.
het heeft niks met ongeduld te maken, na een paar uur durfde hij nog niet
groetjes Annemie

Afbeelding verwijderd door moderator ivm foutmelding

http://www.vdjorishoeve.nl
https://www.facebook.com/vdjorishoeve
Scooby
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse dog
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Scooby »

Martijn schreef:
jores schreef:
Martijn schreef:Komt het op jullie niet wat belachelijk over om honden echt op elkaar te moeten duwen?

En is dat dan een raskwestie of zit het hem in de opvoeding?
het gaat hier over de 1ste keer dekken! Was jij de eerste keer al zo ervaren dat je wist wat je moest doen?
Ik hoefde alvast niet door een vreemde vrouw aan mijn leuter getrokken en ergens opgeduwd te worden.
:smile:
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

oliver zijn eerste dekking, tja ik moest wel iets helpen... hij kwam er namelijk gewoon niet helemaal bij :19: dus ik heb er een telefoonboek ondergezet, daarmee moest ik idd het hele vrije spel onderbreken en de teef op 1 plek laten staan.

de rest van zijn dekkingen? gewoon zonder inmenging van mijn kant, schuin oog erop houden en op het moment dat ze gekoppeld stonden, ging ik erbij zitten.

ik heb wel dekkingen mee gemaakt, dat de reu er letterlijk op getild moest worden, eerst idd aan zijn leuter getrokken moest worden en toen erin geschoven moest worden :19: van mij hoeft dat dan niet meer hoor, laat maar zitten
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

nee hoor, zo heb ik het ook gedaan :wink: Mijn teef is uit logeren geweest bij de reu, nadat ik al 3 x voor jan l*l 300 km heen en terug had gereden.... 2 dagen later is ze gedekt, geheel vrijwillig en zonder tussenkomst van mensen. Was ook niet gebeurd, reu eigenaar wilde het alleen op natuurlijk manier en anders maar niet (was ook niet anders mogelijk met de reu die accepteerde dat ook niet).
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Addy schreef:
LongFields schreef:Of niet, dat kan natuurlijk altijd. Niet iedere dekpoging is een geslaagde. :wink:
En wat dan, alsnog maar aan die piemel rukken dan, lijkt me toch ook stress opleveren :19:
:smile2: als je dat had gedaan bij de reu die ik had uitgezocht voor mn teef dan had je geen handjes meer gehad denk ik :N:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Martijn schreef:
jores schreef:
Martijn schreef:Komt het op jullie niet wat belachelijk over om honden echt op elkaar te moeten duwen?

En is dat dan een raskwestie of zit het hem in de opvoeding?
het gaat hier over de 1ste keer dekken! Was jij de eerste keer al zo ervaren dat je wist wat je moest doen?
Ik hoefde alvast niet door een vreemde vrouw aan mijn leuter getrokken en ergens opgeduwd te worden.
**proest** :smile: :smile: *klimt weer op de stoel om te gaan forummen* :smile2:
Afbeelding
*Anita*
Zeer actief
Mijn ras(sen): het Markiesje en border collie
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door *Anita* »

Zoek stok! schreef:
jores schreef: :oeps: *kuch* ze heeft een paar keer aan zijn piemel getrokken, ik heb de teef vastgehouden en zij heeft hem op de teef gezet.

De 2de keer deed hij in het begin weer niks maar we hebben het nu door, hij heeft toestemming nodig voor het bestijgen, als hij moet dekken en je ziet dat hij wil dan kloppen we even op de rug van de teef en zeggen toe maar en dan durft hij. Chad heeft teveel respect voor de teven.
O dear :mrgreen: Ik verwacht eigenlijk geen problemen met Bram, behalve als ik er met m'n neus bovenop ga staan (dan denkt hij vast dat het niet mag). Dus ik houd in eerste instantie goed afstand en wacht wel gewoon af.
Dat is meteen ook waar ik bang voor ben als Harley moet dekken. Heb hem zo vaak van een teef afgehaald :wink:
Heb om die reden ook iemand achter de hand die kan komen als hij het niet doet als ik er bij ben. Ben er eigenlijk niet zo bang voor hoor want het is net als Bram nogal een sharmeur met de teefjes :smile:
Voor altijd in mijn gedachte Pardoes en Harley
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief

*Anita* schreef:
Ben er eigenlijk niet zo bang voor hoor want het is net als Bram nogal een sharmeur met de teefjes :smile:
Harley moet eerder dan Bram, ik ben benieuwd :wink: (wel verslag doen he! :mrgreen: )
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
LongFields
Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Zoek stok! schreef:
LongFields schreef:
Hoe doe je dat dan met andere reuen? Ik zou toch wel enigszins de zenuwen krijgen dat er een andere reu aan komt hobbelen naar de dekrijpe teef.
Wij waren op een afgesloten weiland, hiervoor had de reu-eigenaar toestemming van de eigenaar gevraagd en gekregen. Verder was het helemaal niet druk in de omgeving die dag. Ik zou niet op zondag in het Amsterdamse Bos afspreken of zo. :wink:
Addy

malinois schreef:
nee hoor, zo heb ik het ook gedaan :wink: Mijn teef is uit logeren geweest bij de reu, nadat ik al 3 x voor jan l*l 300 km heen en terug had gereden.... 2 dagen later is ze gedekt, geheel vrijwillig en zonder tussenkomst van mensen. Was ook niet gebeurd, reu eigenaar wilde het alleen op natuurlijk manier en anders maar niet (was ook niet anders mogelijk met de reu die accepteerde dat ook niet).
Dat is dus wat ik bedoel, gun ze de tijd en als het dag een niet lukt dan maar op dag twee of drie maar als je aan piemels moet gaan rukken dan is je reu gewoon niet geschikt want dat hoort hij m.i. uit zichzelf te snappen :wink:
jores
Zeer actief
Mijn ras(sen): engelse springer spaniel en engelse cocker spaniel
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door jores »

Addy schreef:
malinois schreef:
Dat is dus wat ik bedoel, gun ze de tijd en als het dag een niet lukt dan maar op dag twee of drie maar als je aan piemels moet gaan rukken dan is je reu gewoon niet geschikt want dat hoort hij m.i. uit zichzelf te snappen :wink:

nogmaals: het gaat hier over de 1ste keer!
groetjes Annemie

Afbeelding verwijderd door moderator ivm foutmelding

http://www.vdjorishoeve.nl
https://www.facebook.com/vdjorishoeve
Addy

jores schreef:
Addy schreef:
malinois schreef:
Dat maakt me niets uit, van piemels van honden moet je afblijven :pffff:

nogmaals: het gaat hier over de 1ste keer!
Zoek stok!
Zeer actief

Advies van Brams fokker op de combinatie Bram x Kyra was positief. Hij waarschuwt alleen voor een verhoogde kans op zwart in de vacht vanwege de opa van de teef.

Het is nu rond, dus even wat foto's laten zien. Dit is ze:
Afbeelding

Afbeelding

En saampjes:
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

Ah die saampjes zijn wel heel lief. En als Bram met haar speelt (als Kooiker zijnde) dan is het natuurlijk helemaal een leuk hondje! :wink: :ok:
Afbeelding
Rami
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ik ben een allesvreter!

Ongelezen bericht door Rami »

Wat leuk: Brams eerste keer!
En lieve foto's van Bram met zijn 'verloofde' Kyra.
Dat zwart - zoals de 'oorbellen' van Bram vind ik eigenlijk wel mooi (maar goed, ben totale leek :wink: ).
Afbeelding
Tamara.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hovawart
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Tamara. »

Zoek stok! schreef: Afbeelding
Het voorspel is al begonnen :mrgreen:
Zoek stok!
Zeer actief

Rami schreef: Dat zwart - zoals de 'oorbellen' van Bram vind ik eigenlijk wel mooi (maar goed, ben totale leek :wink: ).
Dat zwart is goed hoor :wink: en het zwart in de staart (de ring) mag ook. Maar zwarte haren in het bruin is niet volgens de rasstandaard en daar doelt Brams fokker op.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Zoek stok!
Zeer actief

Tamara en Bowie schreef: Het voorspel is al begonnen :mrgreen:
Hij heeft ook een keer (kort) op haar gereden, ik heb er maar niks van gezegd :wink:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”