Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Maltezer krullende haren, lang laten groeien?
Moderator: moderatorteam
- Mina2006
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Maltezer kruising (samenwonend met een border collie kruising)
- Aantal honden: 2
Re: Maltezer krullende haren, lang laten groeien?
Hierbij nog even een foto die ik gisteren avond heb gemaakt. (ze wilde alleen niet zo stil zitten haha)

9,5 jaar
- Mina2006
- Zeer actief
Om een of andere mysterieuze zat ik te slapen en heb ik de voorgaande berichtjes niet gezien
Nu wel
Ik denk zelf dat ik gewoon ga proberen met lang laten groeien (en wat bijgeknipt moet worden, bijknippen) en kijken hoe dat gaat. Kort(er) kan altijd nog natuurlijk.
Maltezer is idd een officeel ras, het leeuwtje is onzin inderdaad, alleen het staat wel in het vaccinatie boekje..dat ze een maltezer leeuwtje is
Daarbij is Mina volgens mij een kruising maltezer met poedeltje of zo
Maar dat maakt het haar niet minder op hihi.
Ik denk zelf dat ik gewoon ga proberen met lang laten groeien (en wat bijgeknipt moet worden, bijknippen) en kijken hoe dat gaat. Kort(er) kan altijd nog natuurlijk.
Maltezer is idd een officeel ras, het leeuwtje is onzin inderdaad, alleen het staat wel in het vaccinatie boekje..dat ze een maltezer leeuwtje is
Daarbij is Mina volgens mij een kruising maltezer met poedeltje of zo

9,5 jaar
- Mina2006
- Zeer actief
Haha ja lekker handig ook. Ach, zolang wij het wetenNanna schreef:Dierenartsen en rassenMina2006 schreef: Maltezer is idd een officeel ras, het leeuwtje is onzin inderdaad, alleen het staat wel in het vaccinatie boekje..dat ze een maltezer leeuwtje is![]()
![]()
Mijn DA schreef in de entboekjes "Täckel". Nou ja.
Wat vind je van de foto? Een tip hoe ik het beste aan haren rond haar ogen kan doen? Gel las ik al, om ze plat te houden. Nog meer?

9,5 jaar
- Mina2006
- Zeer actief
Ik maak me er niet druk om..?Nanna schreef:Je er niet zo verschrikkelijk druk om makenMina2006 schreef: Een tip hoe ik het beste aan haren rond haar ogen kan doen? Gel las ik al, om ze plat te houden. Nog meer?
Ik vraag alleen naar tips om dat te doen, om te voorkomen dat Mina haartjes in haar ogen krijgt (nog meer).

9,5 jaar
- Linsey
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): 4 leeuwhondjes (Kai, Dino, Lilly, Loekie)
- Aantal honden: 4
- Contacteer:
Nee, ik doe er niets aan, ik laat het oor gewoon met rust en Kai heeft dik haar. Dino en Lotje hebben dun haar en bijna geen haar in de oren. Ik kam wel 1 keer per week met een fijne kam (vlooienkam) die haren uit. Maar verder helemaal niets.Mina2006 schreef:Knip je het dan wel bij of laat je het gewoon eruit groeien?Linsey schreef:Ik pluk de haren in de oren niet. Kai kreeg daar continu ontstekingen van (deed ik overigens niet zelf, maar een heel ervaren hondentrimster), volgens een dierenarts zou uit nieuw onderzoek gebleken zijn, dat niet plukken in veel gevallen beter is, daarom dat ik dan Kai zijn oren na de zoveelste ontsteking niet meer geplukt heb. Kai zijn oren zijn nu al jaren niet meer geplukt en hij is ook al jaren vrij van ontstekingen. Bij de rest pluk ik ook niet.
Verder heb ik geen 1 hond die vachtverzorging leuk vind, ze ondergaan het en dat is het.
Laatst gewijzigd door Linsey op 24 mar 2013 17:10, 2 keer totaal gewijzigd.
- Mina2006
- Zeer actief
Dankje, ik zal eens kijken wat het voor Mina doet. Zelf ben ik wel een voorstander van plukken, maar wil natuurlijk ook geen ontstekingen. Aangezien de ervaringen verdeeld zijn kijk ik even wat goed is voor Mina.Linsey schreef:Nee, ik doe er niets aan, ik laat het oor gewoon met rust en Kai heeft dik haar. Dino en Lotje hebben dun haar en bijna geen haar in de oren. Ik kam wel 1 keer per week met een fijne kam (vlooienkam) die haren uit. Maar verder helemaal niets.Mina2006 schreef:Knip je het dan wel bij of laat je het gewoon eruit groeien?Linsey schreef:Ik pluk de haren in de oren niet. Kai kreeg daar continu ontstekingen van (deed ik overigens niet zelf, maar een heel ervaren hondentrimster), volgens een dierenarts zou uit nieuw onderzoek gebleken zijn, dat niet plukken in veel gevallen beter is, daarom dat ik dan Kai zijn oren na de zoveelste ontsteking niet meer geplukt heb. Kai zijn oren zijn nu al jaren niet meer geplukt en hij is ook al jaren vrij van ontstekingen. Bij de rest pluk ik ook niet.

9,5 jaar
- Jacksel
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): York H(R)ussell
dwergpoedel - Aantal honden: 1
Zo lang de hond er geen last van heeft zou ik het lekker laten zitten. Cara had er duidelijk wel last van (inclusief eenmalig een oorontsteking) en heeft er nu ook weer last van zodra het weer vol begint te zitten. Anders was ik er bij haar ook gewoon vanaf gebleven 

You'll be in my heart... Always...
- Pemba
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Tibetaanse teriër
Waarom ben je een voorstander van plukken?Mina2006 schreef:Dankje, ik zal eens kijken wat het voor Mina doet. Zelf ben ik wel een voorstander van plukken, maar wil natuurlijk ook geen ontstekingen. Aangezien de ervaringen verdeeld zijn kijk ik even wat goed is voor Mina.Linsey schreef:Nee, ik doe er niets aan, ik laat het oor gewoon met rust en Kai heeft dik haar. Dino en Lotje hebben dun haar en bijna geen haar in de oren. Ik kam wel 1 keer per week met een fijne kam (vlooienkam) die haren uit. Maar verder helemaal niets.Mina2006 schreef:Knip je het dan wel bij of laat je het gewoon eruit groeien?Linsey schreef:Ik pluk de haren in de oren niet. Kai kreeg daar continu ontstekingen van (deed ik overigens niet zelf, maar een heel ervaren hondentrimster), volgens een dierenarts zou uit nieuw onderzoek gebleken zijn, dat niet plukken in veel gevallen beter is, daarom dat ik dan Kai zijn oren na de zoveelste ontsteking niet meer geplukt heb. Kai zijn oren zijn nu al jaren niet meer geplukt en hij is ook al jaren vrij van ontstekingen. Bij de rest pluk ik ook niet.

- Mina2006
- Zeer actief
Waarschijnlijk omdat ik niet anders weet dan dat het geplukt moet worden (nu weet ik er zelf niet veel van) maar dat was omdat ik dus dacht dat het met knippen gaat irriteren, en laten zitten het dan in de gehoorgang groeit (?). Ik weet het zelf niet zo goed haha, daarom ook maar even kijken wat het doet bij Mina.Pemba schreef:Waarom ben je een voorstander van plukken?Mina2006 schreef:Dankje, ik zal eens kijken wat het voor Mina doet. Zelf ben ik wel een voorstander van plukken, maar wil natuurlijk ook geen ontstekingen. Aangezien de ervaringen verdeeld zijn kijk ik even wat goed is voor Mina.Linsey schreef:Nee, ik doe er niets aan, ik laat het oor gewoon met rust en Kai heeft dik haar. Dino en Lotje hebben dun haar en bijna geen haar in de oren. Ik kam wel 1 keer per week met een fijne kam (vlooienkam) die haren uit. Maar verder helemaal niets.Mina2006 schreef: Knip je het dan wel bij of laat je het gewoon eruit groeien?

9,5 jaar
- Rosita Compagner
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): waterhonden
- Contacteer:
Jaja, net zoals het in de ogen groeit, zo ongeveer.Mina2006 schreef:Waarschijnlijk omdat ik niet anders weet dan dat het geplukt moet worden (nu weet ik er zelf niet veel van) maar dat was omdat ik dus dacht dat het met knippen gaat irriteren, en laten zitten het dan in de gehoorgang groeit (?). Ik weet het zelf niet zo goed haha, daarom ook maar even kijken wat het doet bij Mina.Pemba schreef: Waarom ben je een voorstander van plukken?
- Mina2006
- Zeer actief
Nja, in de ogen groeien niet, maar wel zodanig dat de haren in de ogen gaan zitten. Dat bedoel ik in principe ook met de oren --> de haren groeien de gehoorgang inRosita Compagner schreef:Jaja, net zoals het in de ogen groeit, zo ongeveer.Mina2006 schreef:Waarschijnlijk omdat ik niet anders weet dan dat het geplukt moet worden (nu weet ik er zelf niet veel van) maar dat was omdat ik dus dacht dat het met knippen gaat irriteren, en laten zitten het dan in de gehoorgang groeit (?). Ik weet het zelf niet zo goed haha, daarom ook maar even kijken wat het doet bij Mina.Pemba schreef: Waarom ben je een voorstander van plukken?

9,5 jaar
- Pemba
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Tibetaanse teriër
Het oorsmeer komt juist mooi naar buiten via de haren en dat kam ik weg met een vlooienkam.

- Mina2006
- Zeer actief
Haha ja dat zag ik inderdaad ook bij Mina, morgen even een kammetje halen. Met wat voor schaar kan ik de haartjes die ik wel wegknip, knippen? Moet dat echt met een speciale honden schaar, of mag dat ook (als dat uberhaupt knipt..) een 'ehbo' schaar zijn?Pemba schreef:Het oorsmeer komt juist mooi naar buiten via de haren en dat kam ik weg met een vlooienkam.
(misschien beetje rare vraag

9,5 jaar
-
&nicole
- Zeer actief
Ze gaat echt niet dood van een paar haartjes in haar oogjes hoor en óók niet van een paar haartjes in haar oortjes.
Misschien kun je eens langs de trimsalon met haar om advies te vragen. Kun je gelijk kijken hoe de trimster de voetjes en oortjes en oogjes en kontje bijknipt mét een schaar of je houdt het hondje gewoon kort.
Misschien kun je eens langs de trimsalon met haar om advies te vragen. Kun je gelijk kijken hoe de trimster de voetjes en oortjes en oogjes en kontje bijknipt mét een schaar of je houdt het hondje gewoon kort.
- Marie-Josée
- Erelid
- Mijn ras(sen): Havanezer
- Aantal honden: 1
Mijn dierenarts is tegen plukken in de oren en vindt dat haar ook een functie heeft.
Bij Sancho knip ik het haar tussen de oogjes en erboven en verder pluk ik samen met de ogenprutjes steeds het donzige haar bij de oogjes weg. Dat is wat het meest irriteert en Sancho heeft nu nooit meer last van traanstrepen.
Bij Sancho knip ik het haar tussen de oogjes en erboven en verder pluk ik samen met de ogenprutjes steeds het donzige haar bij de oogjes weg. Dat is wat het meest irriteert en Sancho heeft nu nooit meer last van traanstrepen.
- Linsey
- Zeer actief
- Contacteer:
Zo doe ik het hier ookPemba schreef:Het oorsmeer komt juist mooi naar buiten via de haren en dat kam ik weg met een vlooienkam.
- Mina2006
- Zeer actief
Ik had perongeluk over je post heen gelezen&nicole schreef:Ze gaat echt niet dood van een paar haartjes in haar oogjes hoor en óók niet van een paar haartjes in haar oortjes.
Ik denk dat ik dat inderdaad doe, even kijken wat hier in de buurt zit

9,5 jaar
- saskia en sjaak
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): klikobakkie
zou ik ook doen als ik jou was.
kijk dit was een maltezer.

- Mina2006
- Zeer actief
saskia en sjaak schreef:zou ik ook doen als ik jou was.
Wat een schatje

9,5 jaar
- saskia en sjaak
- Zeer actief
dat was hij zeker.Mina2006 schreef:saskia en sjaak schreef:zou ik ook doen als ik jou was.
Wat een schatje
maar voor de duidelijkheid, een maltezer is een ras hond, en niet zomaar een klein wit hondje.
sjaak is ook een witte hond, een klein uitgevallen witte herder is ook een witte hond en die noemen ze ook geen maltezer.
en maltezer leeuwtje's bestaan helemaal niet.
je hebt maltezers en leeuwhonden.

- Mina2006
- Zeer actief
Nee dat weet iksaskia en sjaak schreef:dat was hij zeker.Mina2006 schreef:saskia en sjaak schreef:zou ik ook doen als ik jou was.
Wat een schatje
maar voor de duidelijkheid, een maltezer is een ras hond, en niet zomaar een klein wit hondje.
sjaak is ook een witte hond, een klein uitgevallen witte herder is ook een witte hond en die noemen ze ook geen maltezer.
je hebt maltezers en leeuwhonden.
In haar enting boekje staat maltezer leeuwtje
Ik weet inderdaad dat maltezer een ras hond is en niet zomaar een wit hondje. (Mina is trouwens niet klein hihi, stuk groter dan een echte maltezer) maar ik denk dus zelf kruising met poedeltje of met nog iets. In ieder geval geen ras maltezer

9,5 jaar
- saskia en sjaak
- Zeer actief
ja je kan het gewoon laten groeien, waarschijnlijk gaat de krul er wel vanaf als de haren langer worden. de oogharen zou ik laten groeien gaan ze in de ogen prikken insmeren met vaseline en naar beneden strijken. doe je dat niet gaan de ogen tranen en krijg je rode traanstrepen.Mina2006 schreef:Mina is dus een maltezer, maar ik gok gekruisd met een poedeltje vanwege oa haar krulletjes (vooral in de nek en op haar pootjes).
Nu wil ik haar haren lang laten groeien, maar weet niet hoe ik dit het beste aan kan pakken.
Is het gewoon een kwestie van laten groeien en de andere delen bijknippen/trimmen waar nodig, en de rest gewoon blijven borstelen/kammen tot het ooit goed valt?
dagenlijks kammen met een speciale klittenkam.
oorharen mits niet teveel gewoon laten zitten kan het oorsmeer er op de natuurlijke manier uit.

- saskia en sjaak
- Zeer actief
tja wat is er mis met het ras vuilnisbakkie??? sjaak is een echte kliko.Mina2006 schreef:Nee dat weet iksaskia en sjaak schreef:dat was hij zeker.Mina2006 schreef:saskia en sjaak schreef:zou ik ook doen als ik jou was.
Wat een schatje
je hebt maltezers en leeuwhonden.Ik zeg maltezer, omdat ik anders helemaal moet zeggen: kruising maltezer en poedeltje.
In haar enting boekje staat maltezer leeuwtjeaparte DA die dat erin heeft gezet.
Ik weet inderdaad dat maltezer een ras hond is en niet zomaar een wit hondje. (Mina is trouwens niet klein hihi, stuk groter dan een echte maltezer) maar ik denk dus zelf kruising met poedeltje of met nog iets. In ieder geval geen ras maltezer

- Mina2006
- Zeer actief
Rode traanstrepen heeft ze helaas al (die krijg ik niet meer weg toch?). Moet ik de haren die in de ogen prikken echt letterlijk van de ogen af insmeren met vaseline, of wel met de haargroei mee? Kan me voorstellen dat ze dan alsnog in de ogen prikken.saskia en sjaak schreef:ja je kan het gewoon laten groeien, waarschijnlijk gaat de krul er wel vanaf als de haren langer worden. de oogharen zou ik laten groeien gaan ze in de ogen prikken insmeren met vaseline en naar beneden strijken. doe je dat niet gaan de ogen tranen en krijg je rode traanstrepen.Mina2006 schreef:Mina is dus een maltezer, maar ik gok gekruisd met een poedeltje vanwege oa haar krulletjes (vooral in de nek en op haar pootjes).
Nu wil ik haar haren lang laten groeien, maar weet niet hoe ik dit het beste aan kan pakken.
Is het gewoon een kwestie van laten groeien en de andere delen bijknippen/trimmen waar nodig, en de rest gewoon blijven borstelen/kammen tot het ooit goed valt?
dagenlijks kammen met een speciale klittenkam.
oorharen mits niet teveel gewoon laten zitten kan het oorsmeer er op de natuurlijke manier uit.
Dankjewel!

9,5 jaar
- Mina2006
- Zeer actief
Helemaal niks mis mee inderdaad, kan net zo leuk/mooi/goed/gezond/fijn en dergelijke zijnsaskia en sjaak schreef: tja wat is er mis met het ras vuilnisbakkie??? sjaak is een echte kliko.

9,5 jaar
- saskia en sjaak
- Zeer actief
gewoon naar beneden strijken,richting puntje neus, die rode haren kan je er later altijd nog afknippen.
de haren verkleuren door het traanvocht. en laat je niets wijs maken dat met een duur natuurwatertje de traanstrepen voorkomen kunnen worden das kolder.
de haren verkleuren door het traanvocht. en laat je niets wijs maken dat met een duur natuurwatertje de traanstrepen voorkomen kunnen worden das kolder.

- Mina2006
- Zeer actief
Nee dat geloof ik niet haha, wel hoorde ik ook vaseline ook, dat dat het kan voorkomen grotendeels omdat het traanvocht (het koper geloof ik?) dan niet in de haren trekt. Dankjewelsaskia en sjaak schreef:gewoon naar beneden strijken,richting puntje neus, die rode haren kan je er later altijd nog afknippen.

9,5 jaar
- saskia en sjaak
- Zeer actief
nee de vaseline voorkomt dat de nu nog kleine haren bij je hond in de ogen gaat prikken, en dat veroorzaakt traanvocht. en voordurend natte haren bij ogen of bek verkleuren gewoon. heeft niets met koper te maken of wat dan ook.Mina2006 schreef:Nee dat geloof ik niet haha, wel hoorde ik ook vaseline ook, dat dat het kan voorkomen grotendeels omdat het traanvocht (het koper geloof ik?) dan niet in de haren trekt. Dankjewelsaskia en sjaak schreef:gewoon naar beneden strijken,richting puntje neus, die rode haren kan je er later altijd nog afknippen.
vergelijk het met een witte wolf, leeft in de natuur. stel die word getrimd door een speciale trimster zoals een hondentrimster. beest zal ook last krijgen van rode haren omdat die kleine prikharen in de ogen gaan prikken dat veroorzaakt tranen. stel je wimpers groeien omhoog ga je toch ook tranen. tja wij hebben een zakdoekkie, dieren niet.

- Linsey
- Zeer actief
- Contacteer:
Soms kan geen reden gevonden worden voor traanogen. Maar heel vaak is de omgeving de oorzaak, ik ken veel leeuwhondjes die bij fokker 1 geen traanogen hadden en verhuisden naar fokker 2 en daar altijd traanogen hebben. Of omgekeerd, een fokker uit Australië importeerde eentje uit europa met extreme traanstrepen, enkele maanden daar en niets meer van te merken. In Nederland is er ook een fokker waar de honden altijd traanogen hebben, zelfs hondjes die als volwassen hond naar daar verhuist zijn zonder traanogen, zou een streek zijn met veel luchtvervuiling, maar kan ook gewoon plaatselijk zijn bv schimmelsporen in huis.
- Mina2006
- Zeer actief
Okee apart, nja ik zie het wel hoe dit gaat 

9,5 jaar