Tara schreef:Miranda schreef:Tara schreef:Fizgig schreef:
Ik heb een nogal strak moreel kompas (ik heb gelezen dat uit onderzoek is gebleken dat kinderen die veel sprookjes hebben gelezen in hun jeugd, vaker een strak moreel kompas hebben, goed en slecht wordt heel zwart-wit gezien. Ik vind dan ook veel dingen slecht) en ik zie mijn gedrag al als verkeerd als ik nog niks heb gedaan. Het overwegen alleen al van iets verkeerds, doe ik niet aan. Dat is al fout in mijn ogen. Maar veel mensen zijn helemaal niet zo.
Is dat zo? Het klinkt me niet onlogisch in de oren eigenlijk.

Ik heb me verdiept in sagen, legendes, sproken en aanverwant, en het klopt inderdaad. Even kort door de bocht uitgelegd: Het zijn moralistische vertellingen, bedoeld om dmv angst kinderen in de gewenste richting te sturen.
Leuk, ik herken dat ook wel bij mezelf. Ik ben heel erg gewetensvol, soms zelfs iets té gewetensvol.
Als kind was ik altijd dol op sprookjes, dus ik heb er heel erg veel gelezen.
Deze waren favoriet, ik had deel 1 en deel 2. Met van die mooie etsen er in!

Nou, ik las het een keer ergens en toen viel er wel een kwartje. Ik ben idd bang om iets verkeerds te doen, als de dood zelfs. Dat komt door die sprookjes, volgens mij. Ik vind het niet zo erg eigenlijk, het heeft ervoor gezorgd dat ik mezelf erg streng beoordeel en dat zouden wel meer mensen mogen doen, wat mij betreft.
Maar in feite werkt het net zoals religie, omdat mensen bang zijn voor de hel en voor de wraak van god, gedragen ze zich netjes. Nou, dan maar omdat je bang bent hoor, goed gedrag is voor mij het belangrijkst. Zo proberen ze het ook via de staat want omdat mensen bang zijn voor de gevangenis, hopen ze dat ze zich goed gaan gedragen. Angst is een goeie motivator he. Maar eigenlijk zou natuurlijk de motivator moeten zijn dat je gewoon een goed mens wilt zijn, of gewoon fatsoen.
En straffen helpt niks, meestal. Mensen zijn niet zo goed in vooruit denken namelijk. En je kunt ook heel verkeerde dingen doen terwijl je juist je best deed om een goed mens te zijn. Ik geloof niet in straffen van mensen, dat zorgt niet voor verbeterd gedrag namelijk, meestal.