Hoe lang ben je er mee bezig ? vaak is het een kwestie van een hele lange adem. Heb Des ook via deze manier afgeleerd om te trekken en er bijna anderhalf jaar over gedaan eer ze echt en altijd probleemloos looptTheo&angela&dylan schreef:Het mag nog steed niet baten met aan de lijn lopen.
Hij ziet het stil zitten mooi als spelletje en als we verder lopen gaat het gewoon weer door, het negeren heeft geen zin tot op zeker hoogte hij blijft netjetjes zitten als we weer aan lopen trekt als 10 paarden.
Nu heb ik gehoord van neus riem ..maar dat lijkt me te pijnlijk, zou ik zelf ook niet willen.
of ook wel gehoord een riem met prikkels maar ik weet niet of we daar aan moeten beginnen, we vinden dit wel heel erg zielig..
oefenen en nog eens oefen maar ja na bijna 2 weken nog geen cm vooruitgang wel heel triest.
verders rest gaat het gelukkig goed......pffff ...
Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
trekkende overenthousiaste ongehoorzame hond...HELP
Moderator: moderatorteam
-
Addy
-
Theo&angela&dylan
- nieuw lid
ben er nu 1 maand mee bezig en we blijven dit wel volhouden maar ik wil toch eens gaan kijken naar andere mogelijkheden.
Nu dat ie zich echt thuis voelt begint Dusty steeds meer eigenwijs te worden waar onder ook nog steeds het trekken.
Ik ben nu bezig met een klikker en dat werkt op zijn tijd.
Ik ben van mening dat de vorige eigenaars Dusty niet onder controle hadden dit merk ik naar het gedrag van eigenwijs volhouden.
Ik merk ook dat Dusty meer gezag heeft voor mij als voor mijn vrouw.
Al goed we blijven volhouden voor de rest is het een hele lieve hond..nu aleen nog de puntjes op de i zal ik maar zeggen
Nu dat ie zich echt thuis voelt begint Dusty steeds meer eigenwijs te worden waar onder ook nog steeds het trekken.
Ik ben van mening dat de vorige eigenaars Dusty niet onder controle hadden dit merk ik naar het gedrag van eigenwijs volhouden.
Al goed we blijven volhouden voor de rest is het een hele lieve hond..nu aleen nog de puntjes op de i zal ik maar zeggen
- Belle
- Zeer actief
- Aantal honden: 3
Bij Belle heeft de clicker super gewerkt (en nog voor het leren van nieuwe oefeningen). Waar je wel om moet denken is dat je een oefening goed uitbouwt, dus heel makkelijk beginnen, zodat je veel kunt belonen. Begin in een prikkelarme omgeving en beloon al voor het kleinste stukje en dan langzaam opbouwen.
Succes!
Succes!
Marjolein, Isa, Dora, Suus en Anne
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
Catootje 12-05-05 - 17-09-09
Chiva ? - ? -91 - 08-01-10
Belle 06-03-2003 - 05-11-2012
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
- zepenko
- Zeer actief
Als ik het eerlijk mag zeggen, zijn er volgens mij geen goede alternatieven om het wandelen zonder te trekken aan te leren, dan op de manier waarop je nu bezig bent. Als je met hulpmiddelen gaat werken (halti, Gentle Leader, Easy Walker, slipketting) leert je hond niet om te wandelen zonder te trekken. Hij leert alleen om een correctie te ontlopen. De halti's en Gentle Leaders zijn daarin nog het ergste, want die geven alleen maar onduidelijkheid. Er zit namelijk altijd een band over de snuit van de hond. Hierdoor krijgt de hond continu een correctie, of hij nu netjes meeloopt of niet. Een hand/bek/band over de snuit is voor de hond nl. een dominante handeling.Theo&angela&dylan schreef:ben er nu 1 maand mee bezig en we blijven dit wel volhouden maar ik wil toch eens gaan kijken naar andere mogelijkheden.
Het werken met de clicker kan voor het wandelen erg goed werken, omdat je precies kunt timen. Zorg dan wel dat je daarna ook met een brok beloont.
Veel succes
- Marie-Josée
- Erelid
- Mijn ras(sen): Havanezer
- Aantal honden: 1
Wat bij onze honden goed werkt is gewoon steeds onverwacht van richting veranderen.Ik maak alleen zelf de fout dat ik dat niet altijd consequent volhou, als ik bv tussen de mensen loop is dat bijna niet te doen zonder diverse tenen te kneuzen
maar het werkt wèl! Bruno trekt allang niet meer, Tomas loopt dan heel braaf op mij te letten 
- YANIQUE
- Vaste gebruiker
- MaHo
- Vaste gebruiker
[quote="Een halti of gentle leader is ook geen oplossing, maar een hulpmiddel bij de training. Maar als je al zoveel moet trainen om de hond aan de halti te wennen, kun je die tijd beter gebruiken om het trekken af te leren. Stilstaan of omdraaien zodra de hond de riem dreigt strak te trekken en belonen als hij naast je loopt met de riem slap.[/quote]
Wat ik hieraan jammer vind is dat de hond wel de correctie mag associeren met de geleider terwijl hij met de GL om de correctie niet zozeer associeert met de geleider.
Hoe je het ook bekijkt, trekken is aangeleerd gedrag omdat het te lang is toegestaan en dus zal de hond moeten leren dat trekken geen zin meer heeft.
Ik kies dan liever voor het goed aanleren van lopen aan de lijn, eventueel aan de GL dan voor het zichtbaar corrigeren van de hond.
Wat ik hieraan jammer vind is dat de hond wel de correctie mag associeren met de geleider terwijl hij met de GL om de correctie niet zozeer associeert met de geleider.
Hoe je het ook bekijkt, trekken is aangeleerd gedrag omdat het te lang is toegestaan en dus zal de hond moeten leren dat trekken geen zin meer heeft.
Ik kies dan liever voor het goed aanleren van lopen aan de lijn, eventueel aan de GL dan voor het zichtbaar corrigeren van de hond.
- zepenko
- Zeer actief
Voor het goed aanleren heb je geen correcties of GL nodig. Gewoon zorgen dat het trekken niets oplevert (dus stilstaan) en het netjes meelopen wel (bij voorkeur brokken). En een GL corrigeert continue door de band over zijn snuit heen. Hierdoor ontvangt de hond doorlopend een dominante correctie.MaHo schreef:Wat ik hieraan jammer vind is dat de hond wel de correctie mag associeren met de geleider terwijl hij met de GL om de correctie niet zozeer associeert met de geleider.Een halti of gentle leader is ook geen oplossing, maar een hulpmiddel bij de training. Maar als je al zoveel moet trainen om de hond aan de halti te wennen, kun je die tijd beter gebruiken om het trekken af te leren. Stilstaan of omdraaien zodra de hond de riem dreigt strak te trekken en belonen als hij naast je loopt met de riem slap.
- Belle
- Zeer actief
- Aantal honden: 3
Ook ik heb de methode van stilstaan bij trekken en belonen bij netjes lopen gebruikt. (Omdraaien zou ook gekund hebben, maar wilde ik niet doen vanwege de kwetsbare heupen van mijn hond.)zepenko schreef:Voor het goed aanleren heb je geen correcties of GL nodig. Gewoon zorgen dat het trekken niets oplevert (dus stilstaan) en het netjes meelopen wel (bij voorkeur brokken). En een GL corrigeert continue door de band over zijn snuit heen. Hierdoor ontvangt de hond doorlopend een dominante correctie.MaHo schreef:Wat ik hieraan jammer vind is dat de hond wel de correctie mag associeren met de geleider terwijl hij met de GL om de correctie niet zozeer associeert met de geleider.Een halti of gentle leader is ook geen oplossing, maar een hulpmiddel bij de training. Maar als je al zoveel moet trainen om de hond aan de halti te wennen, kun je die tijd beter gebruiken om het trekken af te leren. Stilstaan of omdraaien zodra de hond de riem dreigt strak te trekken en belonen als hij naast je loopt met de riem slap.
Het heeft bij mij prima gewerkt, maar ik wil hier nog wel iets aan toevoegen. Als Belle aan de riem trok ging ik niet alleen stilstaan, maar negeerde het gedrag verder ook. Ik keek niet naar haar, ik zei niks, maar stond alleen stil (naar de blauwe lucht te kijken). Pas als Belle weer aandacht voor mij had, had ik weer aandacht voor haar.
Daarnaast hield ik geen spanning op de lijn bij het stilstaan. Zodra ze trok, stond ik stil en liet de lijn wat vieren. Een strakke lijn wekt bij een hond vaak de tegenreactie op van de andere kant op trekken.
Marjolein, Isa, Dora, Suus en Anne
- MaHo
- Vaste gebruiker
Klopt ook inderdaad maar...zepenko schreef:Voor het goed aanleren heb je geen correcties of GL nodig. Gewoon zorgen dat het trekken niets oplevert (dus stilstaan) en het netjes meelopen wel (bij voorkeur brokken). En een GL corrigeert continue door de band over zijn snuit heen. Hierdoor ontvangt de hond doorlopend een dominante correctie.MaHo schreef:Wat ik hieraan jammer vind is dat de hond wel de correctie mag associeren met de geleider terwijl hij met de GL om de correctie niet zozeer associeert met de geleider.Een halti of gentle leader is ook geen oplossing, maar een hulpmiddel bij de training. Maar als je al zoveel moet trainen om de hond aan de halti te wennen, kun je die tijd beter gebruiken om het trekken af te leren. Stilstaan of omdraaien zodra de hond de riem dreigt strak te trekken en belonen als hij naast je loopt met de riem slap.
Als instructeur kom ik helaas regelmatig honden tegen die brokjes of ander voedsel niet als sterke prikkel ervaren en soms zelfs honden die tijdens het stilstaan van de geleider gewoon doorgaan met trekken.
Je kunt nu eenmaal niet elke methode bij elke hond toepassen met succes en dus moet je soms naar alternatieven zoeken om alsnog het gewenste gedrag te krijgen.
Omdat trekken aan de lijn aangeleerd gedrag is kun je beter vanaf pup leren dat netjes lopen goed is maarja...omdat niet iedereen dit consequent doet, onstaat er een topic als deze.
- zepenko
- Zeer actief
Het gaat er niet om dat ze achter voer leren aanlopen. Het gaat erom dat het ongewenste gedrag genegeerd wordt (wat Belle mooi aanvulde) en het gewenst gedrag beloond wordt. Als de hond in een strakke riem blijft staan, kun je ook nog proberen om dan een paar stappen achteruit te doen tot de hond weer aandacht voor je heeft. Dan indraaien en belonen voor het netjes meelopen.MaHo schreef:Klopt ook inderdaad maar...zepenko schreef:Voor het goed aanleren heb je geen correcties of GL nodig. Gewoon zorgen dat het trekken niets oplevert (dus stilstaan) en het netjes meelopen wel (bij voorkeur brokken). En een GL corrigeert continue door de band over zijn snuit heen. Hierdoor ontvangt de hond doorlopend een dominante correctie.MaHo schreef:Wat ik hieraan jammer vind is dat de hond wel de correctie mag associeren met de geleider terwijl hij met de GL om de correctie niet zozeer associeert met de geleider.Een halti of gentle leader is ook geen oplossing, maar een hulpmiddel bij de training. Maar als je al zoveel moet trainen om de hond aan de halti te wennen, kun je die tijd beter gebruiken om het trekken af te leren. Stilstaan of omdraaien zodra de hond de riem dreigt strak te trekken en belonen als hij naast je loopt met de riem slap.
Als instructeur kom ik helaas regelmatig honden tegen die brokjes of ander voedsel niet als sterke prikkel ervaren en soms zelfs honden die tijdens het stilstaan van de geleider gewoon doorgaan met trekken.
Je kunt nu eenmaal niet elke methode bij elke hond toepassen met succes en dus moet je soms naar alternatieven zoeken om alsnog het gewenste gedrag te krijgen.
Omdat trekken aan de lijn aangeleerd gedrag is kun je beter vanaf pup leren dat netjes lopen goed is maarja...omdat niet iedereen dit consequent doet, onstaat er een topic als deze.
- MaHo
- Vaste gebruiker
- zepenko
- Zeer actief
- puk
- Zeer actief
een kwestie van lange adem.
het beste vind ik nog de methode om steeds de ander kant op te lopen zodat ze vanzelf op je gaat letten , en er eventueel een commando aan te koppelen.
birka hoeft niet de hele wandeling te volgen dus ik heb het commando ""korter" aan vastgekoppeld, voordat de riem strak staat, en dan meteen omdraaien.
na een tijdje heeft ze door als ze niet een pasje inhoud ze resoluut de andere kant wordt op gesleurd. en volstaat het commando korter
natuurlijk gaat ze nog wel eens in de fout , maar ach wie niet
nu houd ze vanzelf in als ze voelt dat de riem onder spanning staat.
staan blijven leverde bij birka ook niks op, ze ging gewoon op het einde van de riem zitten en ging er weer inhangen als ik begon te lopen.
het beste vind ik nog de methode om steeds de ander kant op te lopen zodat ze vanzelf op je gaat letten , en er eventueel een commando aan te koppelen.
birka hoeft niet de hele wandeling te volgen dus ik heb het commando ""korter" aan vastgekoppeld, voordat de riem strak staat, en dan meteen omdraaien.
na een tijdje heeft ze door als ze niet een pasje inhoud ze resoluut de andere kant wordt op gesleurd. en volstaat het commando korter
nu houd ze vanzelf in als ze voelt dat de riem onder spanning staat.
staan blijven leverde bij birka ook niks op, ze ging gewoon op het einde van de riem zitten en ging er weer inhangen als ik begon te lopen.

groetjes anja en birka
- Tineke en Chicca
- Actief
- Mijn ras(sen): Ik heb Chica dat is een kruising labrador, golden en friese stabij.
En per 8 april 2011 komt pupje Nena bij ons wonen dit is een kruising cocker spaniel met friese stabij - Locatie: Boskoop
Ik ken het probleem ook.
Het is goed te weten dat Chicca niet de enige is. Zelfs op de cursus loopt ze niet netjes naast. Ze gaat dan gezellig om zich heen kijken en andere honden uitdagen. Tegen mij is toen gezegd dat ik een koekje voor haar neus moet houden en dat ze zo naast gaat lopen. Maar dit heeft helemaal niet geholpen omdat ze een koekje niet interessanter vind dan andere honden. Heb alle koekjes uit de winkel geprobeert zelfs kaas en worst hielp niet.
Nu ga ik het maar proberen met plotseling omkeren. Of het werkt horen jullie nog wel.
Het is goed te weten dat Chicca niet de enige is. Zelfs op de cursus loopt ze niet netjes naast. Ze gaat dan gezellig om zich heen kijken en andere honden uitdagen. Tegen mij is toen gezegd dat ik een koekje voor haar neus moet houden en dat ze zo naast gaat lopen. Maar dit heeft helemaal niet geholpen omdat ze een koekje niet interessanter vind dan andere honden. Heb alle koekjes uit de winkel geprobeert zelfs kaas en worst hielp niet.
Nu ga ik het maar proberen met plotseling omkeren. Of het werkt horen jullie nog wel.
[url=http://www.TickerFactory.com/]

- MaHo
- Vaste gebruiker
Kan ook prima werken hoor, alleen jammer dat Zepenko hier dan niet op reageert want dat is pas een correctie!Tineke en Chicca schreef:Ik ken het probleem ook.![]()
Het is goed te weten dat Chicca niet de enige is. Zelfs op de cursus loopt ze niet netjes naast. Ze gaat dan gezellig om zich heen kijken en andere honden uitdagen. Tegen mij is toen gezegd dat ik een koekje voor haar neus moet houden en dat ze zo naast gaat lopen. Maar dit heeft helemaal niet geholpen omdat ze een koekje niet interessanter vind dan andere honden. Heb alle koekjes uit de winkel geprobeert zelfs kaas en worst hielp niet.![]()
Kortom, elk ongewenst gedrag en vooral aangeleerd moet SOMS gecorrigeerd worden om zo weer een situatie te scheppen om de hond te kunnen belonen.
Ik ben betrokken geweest bij een proef met pups van 4 weken die allemaal aan de GL hebben gelopen totdat zij 12 weken waren, al deze pups zijn inmiddels ruim 5 jaar en hebben na die tijd nooit meer getrokken omdat het trekgedrag nooit ontwikkeld is. Even ter verduidelijking...de honden lopen inmiddels aan een halsband
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aan de data te zien heb je wel een oud topic opgedieptMaHo schreef:Kan ook prima werken hoor, alleen jammer dat Zepenko hier dan niet op reageert want dat is pas een correctie!Tineke en Chicca schreef:Ik ken het probleem ook.![]()
Het is goed te weten dat Chicca niet de enige is. Zelfs op de cursus loopt ze niet netjes naast. Ze gaat dan gezellig om zich heen kijken en andere honden uitdagen. Tegen mij is toen gezegd dat ik een koekje voor haar neus moet houden en dat ze zo naast gaat lopen. Maar dit heeft helemaal niet geholpen omdat ze een koekje niet interessanter vind dan andere honden. Heb alle koekjes uit de winkel geprobeert zelfs kaas en worst hielp niet.![]()
Kortom, elk ongewenst gedrag en vooral aangeleerd moet SOMS gecorrigeerd worden om zo weer een situatie te scheppen om de hond te kunnen belonen.
Ik ben betrokken geweest bij een proef met pups van 4 weken die allemaal aan de GL hebben gelopen totdat zij 12 weken waren, al deze pups zijn inmiddels ruim 5 jaar en hebben na die tijd nooit meer getrokken omdat het trekgedrag nooit ontwikkeld is. Even ter verduidelijking...de honden lopen inmiddels aan een halsband
Kan je wat meer vertellen over die puppy"s van 4 weken?
Verbleven die gewoon in het nest en liep de fokker met de GL elke dag met alle pups? Of is dat anders gegaan?
Ik vind het wel interessant.
- hielkje
- geregistreerd lid
Ik had al een heel verhaal getypt, maar het heeft geen nut om te reageren op een reactie van een jaar geledenTheo&angela&dylan schreef:Het mag nog steed niet baten met aan de lijn lopen.
Hij ziet het stil zitten mooi als spelletje en als we verder lopen gaat het gewoon weer door.
oefenen en nog eens oefen maar ja na bijna 2 weken nog geen cm vooruitgang wel heel triest.
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Helemaal eens dat jij en Ken op het oorspronkelijke verhaal niet meer reagerenhielkje schreef:Ik had al een heel verhaal getypt, maar het heeft geen nut om te reageren op een reactie van een jaar geledenTheo&angela&dylan schreef:Het mag nog steed niet baten met aan de lijn lopen.
Hij ziet het stil zitten mooi als spelletje en als we verder lopen gaat het gewoon weer door.
Maar ik ben wel nieuwschierig naar die proef met die puppy's van 4 weken waar MaHo het over heeft.
Jullie niet?
- Ken
- Actief
Zeker wel, ik volg het topic met belangstelling!ranetje schreef:Helemaal eens dat jij en Ken op het oorspronkelijke verhaal niet meer reagerenhielkje schreef:Ik had al een heel verhaal getypt, maar het heeft geen nut om te reageren op een reactie van een jaar geledenTheo&angela&dylan schreef:Het mag nog steed niet baten met aan de lijn lopen.
verders rest gaat het gelukkig goed......pffff ...![]()
Maar ik ben wel nieuwschierig naar die proef met die puppy's van 4 weken waar MaHo het over heeft.
Jullie niet?
-
labrador Ynto
Re: trekkende overenthousiaste ongehoorzame hond...HELP
Ik heb ook z'n overenthousiaste labrador, ik heb sinds kort een Halti voor hem gekocht, en dat werkt heel goed.....!!!Lanza schreef:Hallo ,
Mijn lieve hond is nu bijna 1 jaar, ze kent de commando's hier/voet/volg/zit/af e.d , we hebben puppy en de beginners cursus goed doorlopen.![]()
Nu komt het.....
Ze trekt mijn arm uit de kom tijdens het uitlaten, als ze los is rent ze als een idoot rond en knalt dan tegen mij en andere hondenbezitter aan :N: (doet ze volgens mij expres). Springt tegen bezoekers op. En negeert me als ik haar roep (buiten).
Binnen gaat het goed en luistert ze perfect...totdat er bezoek komt en dan moet ze zich weer als een dolle gedragen.
Ik probeer haar aandacht te krijgen door "koekjës" of heel erg gek te doendan reageert ze wel en beloon ik haar, maar 2 tellen later is het weer mis. Met name het trekken aan de riem is echt een probleem.
Wie kan me helpen????
Groetjes Petra
Veel plezier.....
Groetjes Lisa en de onderdeugende Ynto
-
Addy
Ben het wel met je eens tot bepaalde hoogte, het zit hem in gebrek aan opvoeding. Echter mijn hond komt uit het buitenland en had nooit aan een riem gelopenMaHo schreef:Klopt ook inderdaad maar...zepenko schreef:Voor het goed aanleren heb je geen correcties of GL nodig. Gewoon zorgen dat het trekken niets oplevert (dus stilstaan) en het netjes meelopen wel (bij voorkeur brokken). En een GL corrigeert continue door de band over zijn snuit heen. Hierdoor ontvangt de hond doorlopend een dominante correctie.MaHo schreef:Wat ik hieraan jammer vind is dat de hond wel de correctie mag associeren met de geleider terwijl hij met de GL om de correctie niet zozeer associeert met de geleider.Een halti of gentle leader is ook geen oplossing, maar een hulpmiddel bij de training. Maar als je al zoveel moet trainen om de hond aan de halti te wennen, kun je die tijd beter gebruiken om het trekken af te leren. Stilstaan of omdraaien zodra de hond de riem dreigt strak te trekken en belonen als hij naast je loopt met de riem slap.
- Pepie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Europese korthaar
- Aantal honden: 0
-
doorzettertje
- Vaste gebruiker
- Pepie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Europese korthaar
- Aantal honden: 0
Zou jomanda zijn riem in laten stralen als ik jouw wasdoorzettertje schreef:als je uitgaat ben je dan al weer bang dat de hond gaat trekken?
heb heel veel zelfvertrouwen en straal uit dat jij de baas bent en niet andersom.
Dat zei de hondenfluisteraar.
Binnen no time konden de baasjes weer heerlijk met hun hond wandelen
-
doorzettertje
- Vaste gebruiker
-
Addy
- Shibby
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kruising slagroomsoesje
Dat denk ik ook vaak.Addy schreef:ben ik wel met je eens en soms denk ik ook wel eens gebrek aan beweging ?pepie schreef:heb zelf drie labjes. en luisteren alledrie goed.Ik kom ze ook tegen hoor die overenthousiste honden,maar denk wel eens dat mensen denken dat een labrador zichzelf wel opvoedt.
Hier in de buurt loopt een adhd labrador rond. De baasjes laten de hond nooit los met het excuus dat hij te druk is en dan niet luistert. Maar dat is ook niet vreemd als die hond er 3 maal daags een klein blokje van nog geen 10 minuten uit mag.
Shibby trekt nu nog steeds wel aan de lijn, zeker als hij ergens nog nooit is geweest, maar 2 jaar geleden was het echt heel erg. Trekken, trekken, en nog meer trekken en verder geen aanacht voor mij.
Toen woonde ik ergens waar hij op een paar kleine grasveldjes rond kon rennen en dat werkt dus niet met Shibby. Fiets erbij gepakt en maar gaan fietsen iedere dag overal heen. En toen was hij dus wel echt gewoon veel beter te houden, veel minder hyper naar andere honden en er ook minder op gefocust.

Volg Loutjes avonturen op Instagram via @malou_the_profiterole
- thom
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Portugees 'straatschoffie'.
- Contacteer: