Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

100% betrouwbaar hierkomen

Moderator: moderatorteam

Marion.

Ongelezen bericht door Marion. »

Belle schreef:Dat gaat meest van de keren goed, maar zo heel af en toe heeft Belle er maling aan en dat vind ik echt vervelend, want die mensen worden al hysterisch bij een hond op 3 meter afstand. Ook vissers wil ze nog weleens met haar nieuwsgierige hoofd van dichterbij gaan bekijken en dat wil ik ook niet.
Dat snap ik. Ik kan ze dan dus ook bij me roepen. Als ik het echt niet wil, dan horen ze het aan m'n stem. Ik bedoel, soms wil ik ook echt dat ze komen, maar gaat het mij alleen om die bak koffie. En dat horen ze dan dus feilloos.
Belle
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Belle »

Marion. schreef:
Belle schreef:Dat gaat meest van de keren goed, maar zo heel af en toe heeft Belle er maling aan en dat vind ik echt vervelend, want die mensen worden al hysterisch bij een hond op 3 meter afstand. Ook vissers wil ze nog weleens met haar nieuwsgierige hoofd van dichterbij gaan bekijken en dat wil ik ook niet.
Dat snap ik. Ik kan ze dan dus ook bij me roepen. Als ik het echt niet wil, dan horen ze het aan m'n stem. Ik bedoel, soms wil ik ook echt dat ze komen, maar gaat het mij alleen om die bak koffie. En dat horen ze dan dus feilloos.
Over het algemeen gaat het bij Belle ook wel beter wanneer het om het "echie" is dan wanneer ik alleen maar oefen. Maar niet altijd. Ik zal eens wat meer op mijn stem gaan letten.
Marjolein, Isa, Dora, Suus en Anne
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
Catootje 12-05-05 - 17-09-09
Chiva ? - ? -91 - 08-01-10
Belle 06-03-2003 - 05-11-2012
Gast

Re: 100% betrouwbaar hierkomen

Ongelezen bericht door Gast »

Belle schreef:Belle luistert over het algemeen redelijk goed, maar ze heeft van die dagen.....
Wat ik heel belangrijk vind en graag zou willen is een hond die altijd 100% betrouwbaar komt als je roept (en ook meteen komt). Bij Belle gaat het 8 tot 9 van de 10 keer prima
Bij Mees is de score ook 80-90 %. Ik ben er wel tevreden mee. Af en toe heeft hij geen zin. Dan loop ik door, of de andere kant op, als doorlopen betekent dat ik bij een weg kom. Dan komt hij alsnog aangehobbeld.
Ik heb ook wel eens geen zin om direct te reageren :wink:
Sypke is wat braver. Zij heeft een score van 90-95 %.
Bernadette
Zeer actief

Ongelezen bericht door Bernadette »

Blitz luisterde op een gegeven ogenblik alleen nog maar naar het commando "hier" op het trainingsveld. Buiten het trainingsveld gebruik ik een ander commando "melden" en dat werkt als een tierelier. Ik had "hier' namenlijk laten versloffen. Het maakt hem geen zier uit of hij een koekje/balletje of een aai krijgt. Hetgeen wat "daar" gebeurde was interessanter.
Met een lange lijn, later met sleutelbos zijn aandacht gepakt. En hij komt enthousiast bij het commando "melden". Maar als ik dat op het trainingsveld gebruik werkt dat dan weer niet... Tja, ik ben gewoon niet consequent genoeg geweest. (denk ik)

Ik krijg hem echter niet terug wanneer hij dringend moet poepen of wanneer hij op het punt staat een bekende te begroeten.
Lynn
Actief

Ongelezen bericht door Lynn »

Een kennis heeft honden waarmee ze behendigheid op wedstrijdniveau beoefent.
Die honden staan meteen voor je voeten als ze hier zegt.

Ik denk dus dat het best kan. Het vraagt alleen wel heel veel training en of het echt nodig is moet je je ook bedenken. Alleen vind ik het wel belangrijk dat in situaties dat het echt moet wel gebeurt.

Die van mij heeft bijvoorbeeld bij andere honden dat hij er als een speer achteraan gaat. Dan kun je roepen wat je wilt, maar hij hoort pas weer als hij die hond besnuffeld heeft. Dat kan best gevaarlijk zijn als je er een tegen komt waarvan je weet dat die agressief is.
Daar ben ik met de tips die ik eerder schreef mee aan het oefenen en het gaat langzaam vooruit.
Luistert hij echt niet en staat hij gewoon te klieren (zelfs weglopen of verstoppen helpt niet) loop ik inderdaad ongemerkt op hem af om hem even heel dominant boven hem te gaan staan en dan ligt hij op zijn rug hoor. Hij weet het dus best wel. Daarna gaat het ook gewoon weer goed.
Annet
Zeer actief

Ongelezen bericht door Annet »

zepenko schreef:Ja, slim. Corrigeren voor het hierkomen.
Nee, corrigeren voor het NIET hierkomen.
zepenko schreef:Daar wordt het hierkomen stukken leuker van en dus beter. Eerst een keer roepen (of twee keer), dan betekent niet komen dat er iets uit de lucht valt waar je van schrikt of dat je baas je eens flink bij je lurven vat. Wat zou jij zelf de volgende keer doen als je net leuk aan het spelen bent en je baas roept je???

En buiten dat ik vind dat je geen enkele oefening dient aan te leren met correcties, is het bij hierkomen ook nog eens ontzettend dom. Want je hond is dan los en heeft dus keuzevrijheid. Wat doe jij als je mag kiezen tussen en stel leuke honden waar je mee kunt spelen, of een enge baas die je corrigeert, zonder dat je ook maar enig idee hebt waarom?
Deze methode, in combinatie met het uitbundig belonen voor wel komen, heeft bij mijn eerste hond prima gewerkt, zelfs zo goed dat ik een percentage van 100% heb. Tenminste, ik kan me niet herinneren dat mijn hond een keertje niet kwam als ik haar riep.
En bij mijn tweede hond heb ik een percentage van zo'n 99%, die wil nog wel eens als hij op afstand is en dan een haas of zo ziet erachter aan sprinten. Dat is me 1 keer overkomen. Toen kwam hij pas toen de haas uit beeld was. Maar normaal is het 1 keer fluiten en hij komt in vliegende galop naar me toe.
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

Inge O schreef: als mensen echt willen weten hoe ik dat doe, dan pb-en ze maar even. ik heb er echt geen zin meer in om mijn energie in een heel verhaal te steken dat dan toch weer in een oeverloze nutteloze discussie uitmondt.
En toch ben ik wel benieuwd naar jouw methode? Kan jou het schelen dat niet iedereen het ermee een is joh!

Ik zal proberen uit te leggen hoe ik het heb gedaan met Kaya (ik neem haar even als voorbeeld omdat we haar vanaf pup hebben):
De beginselen zijn in huis, niet buiten omdat ze daar afgeleid is en het commando nog niet snapt. We spelen bv in de tuin en op het moment dat ze naar me toekomt (uit zichzelf of bv voor een speeltje of iets lekkers) roep ik heel vrolijk 'hierrrrr' en beloon haar uitgebreid door te knuffelen/spelen.
Dit gaat zo een paar weken, dus spelenderwijs en het komt vanuit haar. Op het moment dat de oortjes gaan 'spitsen' bij 'hierrrrr' ga ik het commando in huis en de tuin gebruiken op het moment dat ik haar aandacht heb. Dus ze kijkt naar mij, dan roep ik 'hierrrrr' (zorg dat ik altijd lekkers bij me heb) en dan komt ze aangedribbeld, lekkers en spelen samen.
Dat is de echte puppyfase.

Dan wordt het uitgebouwd naar buiten, maar alleen als ik haar aandacht heb en weet dat ze komt. Ik heb nooit het commando gebruikt als ik weet dat het geen zin heeft, dan haalde ik haar gewoon vriendelijk op. Dus in het begin weer hetzelfde: als ze uit zichzelf naar me toe kwam gerend, dan weer 'hierrrrr' heel vrolijk en weer uitbouwen.

Dan kent ze het commando echt goed, laten we zeggen bij de leeftijd van 6 maanden en is ze groot en oud genoeg om het echt op commando te doen als het moet.

Eigenlijk heb ik nooit (nou ja, echt bijna nooit) een probleem met het hierkomen. Heel soms treuzelt ze wat als ze haar balletje of stok kwijt is, wat ze dan liever eerst wil gaan zoeken.
Ik gebruik het ook niet heel vaak eigenlijk, alleen in situaties dat ze echt moet komen (bij loopsheid, bij kattigheid naar andere honden, enz).
Verder is het altijd 'kom op' 'doorlopen' of 'ga je mee?'.
Hierkomen is altijd voorkomen, echt bij me komen. De rest is gewoon meekomen/lopen.

Als ze echt weigert te komen, wat geloof ik 2 keer is voorgekomen in 3,5 jaar, dan haal ik haar en dat is niet fijn. Pak ik haar in haar nekvel en zeg boos 'en nu doorlopen!! opschieten!'. Maar nogmaals, dat komt eigenlijk niet voor.

Vanavond had ik toevallig de volgende situatie: hond die Kaya niet goed ligt. Kaya moet bij me komen zitten en ik leid haar af met koekjes. Hond ging voorbij, Kaya kreeg 'vrij' en wilde er op dat moment toch achteraan.
Dan is het dus een boze stem 'Hierrrrr nuuuuu!!!' en dan draait ze acuut om en komt meteen, uiteraard is er dan wel weer een beloning.

Zoooowwwwwww :mrgreen: (o ja, achteruit rennen werkt ook heel goed bij het aanleren en bij het eenmaal kennen om het gewoon leuk te houden; dit doe ik heel veel bij Moritz).
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
Marja
Zeer actief

Ongelezen bericht door Marja »

Ik heb eigenlijk wel een vraagje over dat hierkomen.
Stapper komt (bijna ) altijd als ik HIER roep, allleen het gaat zo tergend langzaam!
Soms zit Zara al lang in de auto en dan sta ik nog te wachten tot hij er is.
Ik roep HIER Stapper kijkt direkt naar me, gaat eerst nog ff uitgebreid snuffelen, loopt weer een paar stappen mijn richting op, even plassen, weer een paar stappen, vervolgens stilstaan en even uitgebreid in de lucht snuffelen enz enz enz.

Dood irritant vind ik dat!
Maar ik vind niet dat ik dat kan straffen, uiteindelijk komt hij wel gewoon, alleen de manier waarop :boos:
groetjes Marja Zara en Stapper
Afbeelding
pooh
Zeer actief
Mijn ras(sen): zwiterse witte herder

Ongelezen bericht door pooh »

Ameno is een hond die mij goed in de gaten houdt, ze komt ook best wel goed als ik haar roep, maar soms is het gewoon veel te leuk om nog even te graven/spelen etc ect.
Ik vind dat ook niet zo erg. Laatst was haar halsbandje geknapt terwijl ze aan de riem zat. We wonen aan een drukke weg dus ik was toch bang dat ze de straat over zou rennen richting park. 1x hier roepen was nu echter voldoende om haar meteen naast met te krijgen.

Ik denk dat ze inderdaad wel aanvoelen of je het echt meent of niet.
Caro.
Zeer actief
Contacteer:

Marja schreef:Ik heb eigenlijk wel een vraagje over dat hierkomen.
Stapper komt (bijna ) altijd als ik HIER roep, allleen het gaat zo tergend langzaam!
Ik roep HIER Stapper kijkt direkt naar me, gaat eerst nog ff uitgebreid snuffelen, loopt weer een paar stappen mijn richting op, even plassen, weer een paar stappen, vervolgens stilstaan en even uitgebreid in de lucht snuffelen enz enz enz.

Maar ik vind niet dat ik dat kan straffen, uiteindelijk komt hij wel gewoon, alleen de manier waarop :boos:
Is hij wat onderdanig of wat angstig misschien?
Afbeelding
A good dog never dies...

Seahorse
Actief

Ongelezen bericht door Seahorse »

Ik ben ook benieuwd Inge. De manier van Caroline heb ik ook zo ongeveer toegepast. Zo zijn we dus op de score van bijna altijd komen geraakt. Ik ben daar best blij mee maar ik streef nog steeds naar 100%. Bij Billy kan ik niet zeggen dat hij wèl komt als het echt nodig is. Eigelijk lijkt het juist in die situaties extra moeilijk te zijn. Het gaat bijna altijd goed maar toch...

Op zich ben ik niet tegen correcties, mits ze resultaat hebben. In anderhalf jaar heb ik nog maar één keer een zware correctie toegepast. Billy had het in zijn hoofd gehaald om over het hek van het hondenveld heen te springen. Ik heb hem toen zo ver gekregen dat hij het nog eens deed terwijl hij aangelijnd was en toen heb ik hem aan zijn nekvel van het hek af getrokken en heel streng toegesproken. Hij heeft het daarna nog een paar keer gedaan maar toen koen ik niet anders corrigeren dan een "nee" op afstand. Aan de riem springen om mij in de gelegenheid te stellen op het juiste moment te corrigeren deed hij niet meer. Toch was het na die paar keer helemaal over.

Als ik zo'n soort correctie kan gebruiken om het niet hier komen voor ééns en altijd af te straffen ben ik graag bereid om het te proberen.
Marja
Zeer actief

Stang schreef:

Nee, integendeel :mrgreen:
Afbeelding
Caro.
Zeer actief
Contacteer:

Marja schreef:
Stang schreef:

Nee, integendeel :mrgreen:
Owwww, hahahahaha dan weet ik het ook niet :mrgreen:
Je ziet dit gedrag nl nog weleens bij honden die juist wat onzeker zijn, dan gaan ze lopen 'dreutelen', of honden die in het verleden gestraft zijn voor (te laat) hierkomen.

Ben benieuwd of een ander nog een verklaring heeft hiervoor?
Misschien is het een beetje 'schijt hebben aan de baas'? van 'ik kom wel, maar wel als het mij uitkomt' (geen idee hoor, ik roep nu maar wat).
Afbeelding
A good dog never dies...

linlin

Ongelezen bericht door linlin »

Martijn schreef: Inderdaad zo l a n g z a a m mogelijk doen en tegen alles aanpissen terwijl he me strak aankeek.
hou je op. rotreuen. bij mij en boe werkt je omdraaien en weglopen. doei, kut-boe. ik wacht niet (meer) op hem.
Joy C
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Joy C »

linlin schreef:
Martijn schreef: Inderdaad zo l a n g z a a m mogelijk doen en tegen alles aanpissen terwijl he me strak aankeek.
hou je op. rotreuen. bij mij en boe werkt je omdraaien en weglopen. doei, kut-boe. ik wacht niet (meer) op hem.
Dat werkt vaak wel ja. Zo van: zoek het maar uit, ik zeg het geen tigkeer. :pffff: Krijg je opeens: heeeee, wacht op mij! Niet dus, moet je maar ff wat harderlopen. :mrgreen:
Groetjes Joyce
† Nick 16.08.1999 - 22.01.2009
† Terry 16.07.1998 - 09.01.2012
Afbeelding
linlin

Ongelezen bericht door linlin »

Martijn schreef:
Joy C schreef:
linlin schreef:
Dat werkt vaak wel ja. Zo van: zoek het maar uit, ik zeg het geen tigkeer. :pffff: Krijg je opeens: heeeee, wacht op mij! Niet dus, moet je maar ff wat harderlopen. :mrgreen:
Nou bij Dapper en cleo werkt dat niet hoor. Die blijven dan gewoon buiten en dat wil ik dus niet.
tsss. dan werkt dat liever niet alleen willen zijn van boe in m'n voordeel.
ik heb er nu zelfs een speciaal commando voor: 'hondje alleen!' roep ik dan hard. oh jee, zie je hem dan denken. snel meelopen!
rianneke
Zeer actief

Ongelezen bericht door rianneke »

Wij roepen dan als ze niet komt nadat we hier hebben gezegd. Doeiiiii layka en lopen gewoon snel weg. Dan is ze binnen 1seconde bij ons.
Afbeelding

Groetjes,
Rianne en Layka
Caro.
Zeer actief
Contacteer:

rianneke schreef:Wij roepen dan als ze niet komt nadat we hier hebben gezegd. Doeiiiii layka en lopen gewoon snel weg. Dan is ze binnen 1seconde bij ons.
Daar doe ik dus allemaal niet aan: hierkomen is een commando bij mij en moet echt opgevolgd worden.
Dat klinkt streng ( :mrgreen: ) maar daarentegen gebruik ik het commando helemaal niet vaak. Meestal is het vrijblijvender (kom op, doorlopen, alleen de naam even roepen, enz.).
Hierkomen is echt absoluut hierkomen, betekent dus niet 'meelopen' of iets dergelijks, maar echt bij me komen.
Afbeelding
A good dog never dies...

Joy C
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Joy C »

Martijn schreef:
Joy C schreef:
linlin schreef:
Nou bij Dapper en cleo werkt dat niet hoor. Die blijven dan gewoon buiten en dat wil ik dus niet.
Oja, voorwaarde is wel dat je honden liever bij de roedel blijven, bang dat ze anders wat missen. Dat werkt hier wel.
Groetjes Joyce
† Nick 16.08.1999 - 22.01.2009
† Terry 16.07.1998 - 09.01.2012
Afbeelding
Lynn
Actief

Ongelezen bericht door Lynn »

Ik heb het ook met mijn reu. Dat is eigenlijk wat ik versta onder het commando hier niet goed opvolgen. Wanneer ik zeg: "hij komt niet", dan bedoel ik ook eigenlijk: uiteindelijk wel, maar niet zodra ik het zeg.

De weglopen truc gebruik ik eigenlijk alleen als er een situatie is dat hij het flikt wanneer het echt niet kan. Bijvoorbeeld als er een andere hond aankomt die hem niet goed ligt of als er een auto aankomt.

Maar meestal ga ik de uitdaging gewoon aan.

Hij doet het namelijk heel duidelijk omdat hij zoiets heeft van "ach wat maakt het nou uit of ik nu of zo kom? Ik kom toch? Je wacht maar, want ik wil nog even snuffelen". dat kan natuurlijk niet.

Ik werk er op deze manier aan:

Hier = ook echt meteen hier
Meekomen, kom op, ga je mee? = iets vrijblijvender en dan mag hij nog wel eventjes zijn snuffel afmaken.

Als ik hier roep en hij komt meteen: de hemel in prijzen!! :cheer:

Als ik twee of drie keer moet roepen en hij komt zonder treuzelen: Niks zeggen.

Als ik meer dan dat moet roepen omdat hij er te lang over doet: Me groot en boos maken, een stap in zijn richting zetten (niet op hem aflopen!!) en heel dwingend HIER!! EN NU!! zeggen. Dan weet hij hoe laat het is en dan kijkt hij wel uit om er langer over te doen.

Als hij echt zo eikelig is dat hij zelfs dan nog lekker blijft snuffelen, dan laat ik hem even gaan tot hij niet meer op me let, sluip ik via een andere kant naar hem toe en laat ik hem met een dominante houding schrikken. Dan loop ik weg en zeg weer hier. Dan komt hij 100% meteen voor. En dan beloon ik hem uitbundig en is alles weer goed.

De eerste paar wandelingen heb ik hem wat vaker moeten laten zien wie hoger in rang staat, maar nu gaat het eigenlijk heel erg goed. Hij komt vrolijk bij me en doet dit vrijwel meteen. Hij weet nu weer wie de baas is. Tenminste, we werken er nog aan hoor, want het komt nog voor, maar het gaat zoveel beter!

Dit heb ik trouwens wel gedaan omdat ik weet dat hij het commando hier goed kent en gewoon aan het klieren was. Als hij het commando niet kent, mag je geen correcties gebruiken.
Marja
Zeer actief

Martijn schreef:

Je moet dat straffen niet zo zwaar zien. Je hoeft hem echt geen klappen te geven ofzo hoor.

Jij hebt een dominantiegeschil met Stapper. Heb ik ook met Dapper gehad en wat voor één! (Met Cleo trouwens ook...oeps).
Ik geloofde het allemaal wel en ben erg van het accepteren van hoe een hond is en niet altijd je eigen manier doordrijven.

Tot het gewoon niet meer ging en Dapper in huis ging pissen en van alles een wedstrijdje ging maken. Dus ook van het hierkomen. Inderdaad zo l a n g z a a m mogelijk doen en tegen alles aanpissen terwijl he me strak aankeek.
Ik hou niet van corrigeren en heb voertjes gebruikt om de motivatie op te bouwen wat trouwens ook invloed op de rangorde heeft. Maar soms moest hij toch nog even in verset en het enige effectieve antwoord daarop is begrijpen dat het een omhoog gestoken middelvinger is en je eigen middelvinger omhoog steken.
Ik ben een paar keer vloekend op hem afgerend als hij me uit stond te dagen en dat was zelfs bij Dapper-plaat-voor-je-kop genoeg om duidelijkheid te scheppen.
Natuurlijk gevolgd door de beloning als hij vervolgens komt.

Het heeft geweldig geholpen en het is nu voor iedereen veel prettiger om te gaan wandelen.

Het is een uitdaging en als je die niet opneemt heeft je hond gewonnen en zal hij de volgende keer nog moeilijker doen. Is gewoon vervelend.
Haha Martijn, jij hebt het maar zwaar !
Maar ik denk dat je dicht in de buurt komt met je verhaal, Stapper heeft op dat moment inderdaad gewoon schijt aan me.
Slaan doe ik nooit, wel ff knijpen :mrgreen:
Ik ben ook wel erg van het accepteren, maar da;s ook een stukje laksheid bij mij.
Ik zoek graag de makkelijkste weg zowel voor mezelf als voor de honden.
Dus ach................misschien laat ik het zo :19:
Afbeelding
Marja
Zeer actief

Martijn schreef:Zou ik niet doen...zo laten.
Bij Dapper is er echt een last van zijn schoudertjes gevallen sinds hij niet meer hoeft te streven naar de alfa-positie. Dat zie je aan hem.
Cleo probeert nu ook minder te heersen.

Aan de andere kant is er nu onderling wel weer iets meer strijd. Niet veel maar meer dan het was. Ik verwacht dat dat weer over gaat.

Ik heb niet het idee dat Stapper probeert een alfa positie te krijgen hoor.
Hij luistert verder heel goed naar me, tenminste wat ik dan goed genoeg vind :mrgreen:
Moet er ook ff bij zeggen dat hij altijd langzaam loopt, soms maakt ie ff een spurt maar hij is aardig traag vind ik, voor een hond van 4 jaar :roll:
Afbeelding
Marja
Zeer actief

Stang schreef:
rianneke schreef:Wij roepen dan als ze niet komt nadat we hier hebben gezegd. Doeiiiii layka en lopen gewoon snel weg. Dan is ze binnen 1seconde bij ons.
Daar doe ik dus allemaal niet aan: hierkomen is een commando bij mij en moet echt opgevolgd worden.
Dat klinkt streng ( :mrgreen: ) maar daarentegen gebruik ik het commando helemaal niet vaak. Meestal is het vrijblijvender (kom op, doorlopen, alleen de naam even roepen, enz.).
Hierkomen is echt absoluut hierkomen, betekent dus niet 'meelopen' of iets dergelijks, maar echt bij me komen.
Wat doe je als ze een keertje niet direkt komen?
Afbeelding
Marja
Zeer actief

Martijn schreef:
Marja schreef: Ik heb niet het idee dat Stapper probeert een alfa positie te krijgen hoor.
Welke andere bedoeling denk je dat een hond heeft als hij bewust gaat lopen treuzelen en markeren omdat jij geroepen hebt?
ook ff bij zeggen dat hij altijd langzaam loopt, soms maakt ie ff een spurt maar hij is aardig traag vind ik, voor een hond van 4 jaar :roll:
De snelheid maakt mij niet uit. Cleo holt nu eenmaal harder en vaker dan Dapper dus ook als ze naar me toe komen. Ze hoeven niet te rennen maar wel direct en in een rechte lijn naar me toe. Meestal hollen ze trouwens wel...zo zijn ze. :19:
Hmmmm :19:
Denk je echt dat Stapper heel bewust zo langzaam komt?
Zo van, je roept maar, maar ik kom als het mij uit komt?
Kan best hoor, maar ik vind dat altijd zo ver gaan :19:
Afbeelding
Belle
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Belle »

Zoals Marja en Martijn vertellen, zo gaat het bij Belle niet. De keren dat ze niet luistert reageert ze gewoon helemaal niet, ze komt dus niet aantreuzelen, ze gaat niet snel wat anders doen, ze loopt ook niet de andere kant op, ze kijkt niet naar me, maar ze gaat gewoon door met hetgeen waarmee ze bezig was, alsof ze echt niets gehoord heeft. En dat laatste kan ik me maar moeilijk voorstellen, want ze heeft het soms ook als ik heel dichtbij ben.
Marjolein, Isa, Dora, Suus en Anne
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
Catootje 12-05-05 - 17-09-09
Chiva ? - ? -91 - 08-01-10
Belle 06-03-2003 - 05-11-2012
Marja
Zeer actief

Belle schreef:Zoals Marja en Martijn vertellen, zo gaat het bij Belle niet. De keren dat ze niet luistert reageert ze gewoon helemaal niet, ze komt dus niet aantreuzelen, ze gaat niet snel wat anders doen, ze loopt ook niet de andere kant op, ze kijkt niet naar me, maar ze gaat gewoon door met hetgeen waarmee ze bezig was, alsof ze echt niets gehoord heeft. En dat laatste kan ik me maar moeilijk voorstellen, want ze heeft het soms ook als ik heel dichtbij ben.
Ja daar herken ik mijn andere hond wel in,Zara.
Die had daar in het begin ook zo'n handje van, niet eens opkijken als ik riep, gewoon doorgaan met waar ze mee bezig was!
Ik kon zelf in de auto Stappen, toeteren en wegrijden, dan keek ze heel even op maar het deed haar verder niets. Ze kwam niet.
Maar daar heb ik de kaastruc voor gebruikt :mrgreen:
Ik doe het bijna nooit, maar in geval van nood roep ik heel hard, KAAAAAAAAS!!!
Staan ze alletwee binnen een seconde voor me :mrgreen:
Afbeelding
Marja
Zeer actief

Martijn schreef:
Marja schreef:
Martijn schreef:
Marja schreef: Ik heb niet het idee dat Stapper probeert een alfa positie te krijgen hoor.
Welke andere bedoeling denk je dat een hond heeft als hij bewust gaat lopen treuzelen en markeren omdat jij geroepen hebt?
ook ff bij zeggen dat hij altijd langzaam loopt, soms maakt ie ff een spurt maar hij is aardig traag vind ik, voor een hond van 4 jaar :roll:
De snelheid maakt mij niet uit. Cleo holt nu eenmaal harder en vaker dan Dapper dus ook als ze naar me toe komen. Ze hoeven niet te rennen maar wel direct en in een rechte lijn naar me toe. Meestal hollen ze trouwens wel...zo zijn ze. :19:
Hmmmm :19:
Denk je echt dat Stapper heel bewust zo langzaam komt?
Dat weet ik niet maar bij Dapper is het bewust.
Ik zie aan zijn reactie als ik hem corrigeer dat hij zelf vind dat hij iets heel stouts aan het doen is.

Zo van, je roept maar, maar ik kom als het mij uit komt?
Kan best hoor, maar ik vind dat altijd zo ver gaan :19:
Honden gaan ver in dat opzicht. Die zien bijna alles in de context van de rangenverhoudingen.
Hoe corrigeer jij?
Afbeelding
Caro.
Zeer actief
Contacteer:

Marja schreef:
Stang schreef:
Als dat gebeurt, wat bijna nooit zo is, dan herhaal ik het commando heel streng met een 'nuuuuuuuuu' erachter.
1 keer is gebeurd dat ze daar ook niet op reageerde (zo ver ik me herinner) en dan 'haal' ik haar, dat betekent: greep in d'r nekvel en boze stem 'en nu opschieten jij'.

Ik praat nu wel constant over Kaya hoor.
Moritz wordt niet gestraft in principe, maar Moritz is eigenlijk altijd bij mij in de buurt en daar hoef ik ook maar even zijn naam te zeggen en hij is er al, behalve in angstsituaties (maar dat is logisch bij hem).
Afbeelding
A good dog never dies...

Marja
Zeer actief

Martijn schreef:
Marja schreef: Ik doe het bijna nooit, maar in geval van nood roep ik heel hard, KAAAAAAAAS!!!
Staan ze alletwee binnen een seconde voor me :mrgreen:
Hoe vaak is bijna nooit? En heb je ze dat aangeleerd met een hogere frequentie?
Stapper heb ik het aangeleerd met gewoon koekjes.
Bij Zara werkte dat niet, die geeft niets om koekjes ed, dus bij haar ben ik het met kaas gaan doen.
Eerst bij iedere keer toen ik riep maar heb dat langzaam afgebouwd.
Ik werkte in die tijd nog met zo'n klikkertje, deed martin gaus cursus, maar ik vind het niets zo'n klikker.

Nu heb ik nooit meer kaas bij me, dus dan roep ik het ook niet (alleen in geval van nood) en dat is zelden.
Afbeelding
Marja
Zeer actief

Stang schreef:
Marja schreef:
Stang schreef:
Als dat gebeurt, wat bijna nooit zo is, dan herhaal ik het commando heel streng met een 'nuuuuuuuuu' erachter.
1 keer is gebeurd dat ze daar ook niet op reageerde (zo ver ik me herinner) en dan 'haal' ik haar, dat betekent: greep in d'r nekvel en boze stem 'en nu opschieten jij'.

Ik praat nu wel constant over Kaya hoor.
Moritz wordt niet gestraft in principe, maar Moritz is eigenlijk altijd bij mij in de buurt en daar hoef ik ook maar even zijn naam te zeggen en hij is er al, behalve in angstsituaties (maar dat is logisch bij hem).
O.k.
Doe ik dus ook wel eens, nekknijpje :mrgreen:
Ik roep ook wel eens beetje dreigend: en nu heeeel snel!
Dat werkt ook wel :mrgreen:
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “G&G en Obedience”