Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Iets voor jachthondenmensen?
Moderator: moderatorteam
- Moon
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bracco Italiano
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
- Aantal honden: 1
Ik word steeds nieuwschierigerMoon schreef:Hier kun je trouwens de inhoudsopgave van het boek lezen;
http://www.learningaboutdogs.com/acatal ... ining.html
Dit kan een ideaal boek zijn
- ranetje
- Zeer actief
Het boek is vast een goede hulp.Dazzlie schreef:Ja, precies, maar ik vraag me af of je zoveel informatie in 1 dag in je op kunt nemen, vooral omdat het in het Engels wordt gedaan.In één dag kan je je hond niet gehoorzaam krijgen (net zo min als in een cursus "uw hond gehoorzaam in 10 lessen" )
Op een workshop krijg je als baas aangereikt hoe je moet trainen. Waar je op moet letten enz.
Na die dag ben je zelf nog een tijd bezig
Het zou wel mooi zijn als er een cursus zou zijn (van bv 10 lessen) in plaats van een workshop.
Het boek zou dan wel een goede ondersteuning voor de workshop denk ik.
Op een workshop zijn er doorgaans ook "handouts" waar je in terug kan lezen wat je die dag hebt gedaan.
- amiwoods
- Zeer actief
- Contacteer:
nee met brakken bedoel ik niet de Bracco italiano. die behoord tot de groep van staande jachthonden.fci groep 7ranetje schreef:Als het om gehoorzaamheidstraining gaat kan je brakken heel goed met de clicker trainen. Dat hoeft echt geen probleem te zijn.amiwoods schreef:(brakken) meute honden zijn zelfstandig jagende jachthonden , en daarom is de clickermethode niet geschikt om bij dit type honden gehoorzaamheid af te dwingen, (uitzondering daargelaten natuurlijk) puur omdat deze honden van nature geen will to please hebben.
jachthonden zijn in veel groepen ingedeeld, de brakken ,lopende jachthonden dus zijn niet gelieft bij trainers, omdat zij als individu gewoonweg moeilijker te trainen zijn.
Of ze dan ook nooit meer op een spoor zullen vertrekken is niet te garanderen![]()
Bij geen enkele hond is trouwens volledige en onvoorwaardelijke gehoorzaamheid te vindenAlleen went de baas aan de eigenaardigheden van zijn hond en speelt er op in.
Ik zie alleen niet goed hoe je een brak met de clicker kunt trainen voor zijn jachtactiviteiten. Een spoor volgen is ze min of meer aangeboren. Als de hond veel passie heeft is dat er niet of nauwelijks uit te trainen.
Ik vind het geweldig als ik brakken in mijn groep heb![]()
Spijtig is dat veel bazen de brak op uiterlijk hebben gekocht en zich de consequenties niet hebben gerealiseerd.
Enne.....een Bracco is géén brak maar een staande hond (of bedoelde je dat niet?
ik doel hier met name op fci groep 6 waar ook mijn eigen brakken, de sabueso espanol toe behoren.
- Moon
- Zeer actief
Daar doelde ik ook opPendrag schreef:Volgens mij bedoelen jullie de cursus van Gaus. Ik heb die met verschillende honden gedaan. Duurt in totaal 3 en halve week want je hebt 3 keer per week les. En ook met de jachthonden bereik je een fantastisch resultaat. Aan de ene kant omdat het theorie en praktijk is waardoor je echt leert waarom dingen wel of niet werken. Aan de andere kant ligt het tempo van leren zo hoog dat je hond (ook een jachthond) zo druk bezig is met het aanleren van wat jij wilt, dat ie nauwelijks tijd heeft om ongewenst gedrag aan te leren. Het eindresultaat is een hond die netjes volgt, zit en wacht kan en af en blijf + hierkomen. En dit alles in de omgeving waar je getraind hebt. Natuurlijk zal een hond met een enorme jachtpassie dat niet kwijt zijn en die komt dan ook vrolijk niet als ie een mooi spoor aan het volgen is. Daar is veel meer voor nodig dan 3 en halve week.Moon schreef:Nou, met een herder misschienMartijn schreef:Als die lessen elke week zijn en je gebruikt de weken daartussen om te trainen kom je ver hoor. 10 weken trainen is genoeg om een heel eind te komen.ranetje schreef: In één dag kan je je hond niet gehoorzaam krijgen (net zo min als in een cursus "uw hond gehoorzaam in 10 lessen")
Ik hoop dat Andor iets sneller is dan Dante maar ik heb daar mn twijfels over. Gelukkig hebben ze een groot stuk tuin waar hij wel lekker los kan rennen en spelen.
Wat Andor betreft; ik hoop ook voor je dat je hem snel in de hand krijgt. Voor mij zat de druk er achter dat ik geen grote tuin heb dus de noodzaak om los te kunnen lopen was erg groot. Gelukkig zijn er gebieden in onze buurt waar hij zonder risico los kan/kon. Ook in een parkje zonder wild..
En het verschil is dat hij nooit lang weg bleef; nooit langer dan 5Ã 10 min.
Gr. Marijke

- ranetje
- Zeer actief
Die cursus is op zich prima. Je wordt daardoor behoorlijk op je huid gezeten en je leert er veel vanPendrag schreef:Volgens mij bedoelen jullie de cursus van Gaus. Ik heb die met verschillende honden gedaan. Duurt in totaal 3 en halve week want je hebt 3 keer per week les. En ook met de jachthonden bereik je een fantastisch resultaat. Aan de ene kant omdat het theorie en praktijk is waardoor je echt leert waarom dingen wel of niet werken. Aan de andere kant ligt het tempo van leren zo hoog dat je hond (ook een jachthond) zo druk bezig is met het aanleren van wat jij wilt, dat ie nauwelijks tijd heeft om ongewenst gedrag aan te leren. Het eindresultaat is een hond die netjes volgt, zit en wacht kan en af en blijf + hierkomen. En dit alles in de omgeving waar je getraind hebt. Natuurlijk zal een hond met een enorme jachtpassie dat niet kwijt zijn en die komt dan ook vrolijk niet als ie een mooi spoor aan het volgen is. Daar is veel meer voor nodig dan 3 en halve week.Moon schreef:Nou, met een herder misschienMartijn schreef:Als die lessen elke week zijn en je gebruikt de weken daartussen om te trainen kom je ver hoor. 10 weken trainen is genoeg om een heel eind te komen.ranetje schreef: In één dag kan je je hond niet gehoorzaam krijgen (net zo min als in een cursus "uw hond gehoorzaam in 10 lessen")
Ik hoop dat Andor iets sneller is dan Dante maar ik heb daar mn twijfels over. Gelukkig hebben ze een groot stuk tuin waar hij wel lekker los kan rennen en spelen.
Maar hij doet dat dus in de omgeving waar je getraind hebt.
Hij is dus "plaatsgebonden" gehoorzaam. Die training zou je verder uit kunnen bouwen door in het begin op een plek te oefenen waar hij niet veel afleiding heeft. Daarna moeilijker maken op terreinen waar steeds iets meer afleiding is. Dat kan bij een passievolle jachthond best tijd kosten. En ja....dan die ene haas die opeens wegrent
Dat is dan even jammer. Dat "verlies" moet je kunnen nemen.
- Moon
- Zeer actief
En ik heb me ook gerealiseerd dat ik met Dante nooit 'lekker achterover kan leunen', zo van het opvoeden/trainen is klaar, hij luistert en 'that's it'. Ik denk dat het hierkomen zijn leven lang een aandachtspunt zal blijven met ups en downs. En waar bij de 'downs' de puntjes weer stevig op de i gezet moeten worden. Ben benieuwd of dat ook de ervaring is van andere (jacht) hondenbezitters?Pendrag schreef:Ben ik het helemaal mee eens!
Gr. Marijke

- ranetje
- Zeer actief
Dat is mijn ervaring wel in ieder gevalMoon schreef:En ik heb me ook gerealiseerd dat ik met Dante nooit 'lekker achterover kan leunen', zo van het opvoeden/trainen is klaar, hij luistert en 'that's it'. Ik denk dat het hierkomen zijn leven lang een aandachtspunt zal blijven met ups en downs. En waar bij de 'downs' de puntjes weer stevig op de i gezet moeten worden. Ben benieuwd of dat ook de ervaring is van andere (jacht) hondenbezitters?Pendrag schreef:Ben ik het helemaal mee eens!
Maar zou dat alleen voor jachthonden gelden?
Ik heb nooit anders gehad, dus uit eigen ervaring kan ik dat niet beoordelen
- Moon
- Zeer actief
Wat ik hier in de buurt om me heen zie, zijn maar weinig mensen met training bezig
Deze honden (waarvan één jachthond maar zonder jachtpassie) blijven gewoon redelijk bij de baas, enz. Sommigen hebben dan wel een puppycursus gedaan maar verder geen ambitie/noodzaak om verder te trainen. Ik voel me soms wel een 'rariteit' met al onze cursussen
(én een hond die toch nog af en toe zijn neus acherna gaat). Dus vandaar mijn misschien nogal voorbarige conclusie 
Gr. Marijke

- laura23
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): epagneul breton en een duitse staande draadhaar
Nu alleen 4 Bengalen. - Aantal honden: 0
dat heb ik nou ook, heb een epagneul breton en heb idd nooit het idee dat ik "rustig achterover kan leunen" , ik moet altijd de hond in de gaten houden en eigenlijk regelmatig het appel erop houden. laat ik eenmaal de touwtjes vieren dan neemt hij letterlijk en figuurlijk een loopje met me.Moon schreef:
En ik heb me ook gerealiseerd dat ik met Dante nooit 'lekker achterover kan leunen', zo van het opvoeden/trainen is klaar, hij luistert en 'that's it'. Ik denk dat het hierkomen zijn leven lang een aandachtspunt zal blijven met ups en downs. En waar bij de 'downs' de puntjes weer stevig op de i gezet moeten worden. Ben benieuwd of dat ook de ervaring is van andere (jacht) hondenbezitters?
quireste zal ook nooit zomaar bij mij komen lopen, loopt altijd te snuffelen voor of achter mij. het hierkomen zal idd zijn leven lang een probleem zijn en blijven. zeker als er interressante dingen gebeuren, zoals hazen die wegschieten en fazanten die op de wieken gaan!
soms word ik er wel eens moedeloos van hoor, maar goed ik heb een jachthond gekozen en daar zitten consequenties aan vast.
gr laura
Quireste 01-05-2000--03-09-2013
Cartouche 17-09-2007— 09-03-2020
Personeel van Zosja,Mishka,Rody, Borja
- laura23
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): epagneul breton en een duitse staande draadhaar
Nu alleen 4 Bengalen. - Aantal honden: 0
dat heb ik nou ook, heb een epagneul breton en heb idd nooit het idee dat ik "rustig achterover kan leunen" , ik moet altijd de hond in de gaten houden en eigenlijk regelmatig het appel erop houden. laat ik eenmaal de touwtjes vieren dan neemt hij letterlijk en figuurlijk een loopje met me.Moon schreef:
En ik heb me ook gerealiseerd dat ik met Dante nooit 'lekker achterover kan leunen', zo van het opvoeden/trainen is klaar, hij luistert en 'that's it'. Ik denk dat het hierkomen zijn leven lang een aandachtspunt zal blijven met ups en downs. En waar bij de 'downs' de puntjes weer stevig op de i gezet moeten worden. Ben benieuwd of dat ook de ervaring is van andere (jacht) hondenbezitters?
quireste zal ook nooit zomaar bij mij komen lopen, loopt altijd te snuffelen voor of achter mij. het hierkomen zal idd zijn leven lang een probleem zijn en blijven. zeker als er interressante dingen gebeuren, zoals hazen die wegschieten en fazanten die op de wieken gaan!
soms word ik er wel eens moedeloos van hoor, maar goed ik heb een jachthond gekozen en daar zitten consequenties aan vast.
gr laura
Quireste 01-05-2000--03-09-2013