Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Jeroen Jan-Willem

We vinden het leuk als iedereen zich even voorstelt.
Dat kan in dit forumonderdeel

Moderator: moderatorteam

Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Re: Jeroen Jan-Willem

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Weet je, Jeroen, jij bent geen relmateriaal.
Jij bent veel te redelijk :LOL:
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Weet je, Jeroen, jij bent geen relmateriaal.
Jij bent veel te redelijk :LOL:

Afbeelding

-Lilo-
Zeer actief
Mijn ras(sen): Klein Spaans monstertje
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door -Lilo- »

Ik vroeg me nog af Jeroen, hoe goed ben jij in shogi? En wat is het precies ;)
Jeroen Jan-Willem
Zeer actief
Mijn ras(sen): Zwitserse witte herder

Ongelezen bericht door Jeroen Jan-Willem »

-Lilo- schreef:Ik vroeg me nog af Jeroen, hoe goed ben jij in shogi? En wat is het precies ;)
Meervoudig verliezend finalist op het Nederlands Kampioenschap. :wink:

Aangezien je dat niet veel zal zeggen: amateur shodan. :LOL:

Shogi is de Japanse variant van schaken. Het wordt gespeeld op een 9x9 bord (dus 25% groter) met meer en meer verschillende stukken dan in het Westerse schaken. De aparte stukken zijn op zich over het algemeen zwakker; er is niet zoiets als een koningin en er zijn maar weinig stukken die het hele bord bestrijken. Daarom krijg je meer lokale gevechten. Een belangrijk verschil is dat je geslagen stukken in handen krijgt en als zet op het bord terug kan plaatsen. De stukken hebben daarom dezelfde kleur; je herkent de looprichting aan de pijlvorm van de tegeltjes. Het gevolg is een heel dynamisch spel waarin je normaal gesproken nooit het equivalent van een eindspel zoals je dat uit schaken zou kunnen verwachten, krijgt. Het mat zetten van de tegenstander is vaak een nek-aan-nek race, waarbij één zet het verschil kan maken. Het gaat vaak om heel goed kijken of je nu toch die ene verdedigingszet moet doen om de vaart er bij de tegenstander uit te halen, of dat je je kunt veroorloven door te gaan met je eigen aanval. Remise wordt het bijna nooit. Met al die mogelijkheden om te parachuteren is het vrijwel onmogelijk om elke aanval duurzaam af te blijven slaan. Patroonherkenning (in welke "vorm" stukken ten opzichte van elkaar moeten staan om een sterke verdediging te vormen) is heel belangrijk.

Het spel kan goed met handicaps gespeeld worden, ter compensatie tot op een graad of tien sterkteverschil. Een beginner in dit spel wordt geacht 15 kyu te zijn. (Voor het geval je niet met andere Japanse spellen of sporten bekend bent: kyu-graden zijn leerlinggraden en tellen af, dan-graden zijn meestergraden en tellen op.)
we're the ones who seek
to dance to fallen serenades
the magic hymns of gold
as softly sung
the sunlight fades away
-Lilo-
Zeer actief
Mijn ras(sen): Klein Spaans monstertje

Ongelezen bericht door -Lilo- »

Poeh, dat is geen spel voor iedereen zo te lezen. Wat ingewikkeld! Maar ik kan dan ook niet eens normaal schaken, haha. Tijd om dit jaar maar winnend finalist te worden dan ;)
Jeroen Jan-Willem
Zeer actief

Het NK is dit jaar al geweest en ik was niet zo in vorm. Maar dank je wel. ;)
we're the ones who seek
the magic hymns of gold
as softly sung
the sunlight fades away
[Sandra]
Zeer actief
Mijn ras(sen): Engelse bulldog x Maltezer

Ongelezen bericht door [Sandra] »

Miranda schreef:
[Sandra] schreef:Die kun je natuurlijk ook versieren met oranje vlaggetjes :idea:
:mep: :mep: :mep:

Stöppelhaenevlaggetjes!
:engel:

Volgens mij heb ik dan nog wel iets voor jullie (weetnogniezeker).
Afbeelding
Groetjes,
Sandra
Zamunda
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Zamunda »

Oh, ik las hier 'Civilization' :I: . Uuuuuuuuuren heb ik dat gespeeld (alleen de eerste Civ trouwens, niet de latere versies). Ik was meestal Egyptian, om het mooie kleurtje en omdat je vaak een extra settler kreeg bij de start. Ik heb het zelfs in Vista nog weleens gespeeld, dan kon je een DOSvenster in Vista openen. Bij XP moest je altijd terug naar DOS geloof ik, dus eerst uit XP loggen?

En Gonnie :hmmm: ?!!!! Jij was het hè, die hier over Ruzzle begon :devil: :boos: :mep: ? Gloeiende gloeiende, ik ben verslaafd :help: !
thom
Zeer actief
Mijn ras(sen): Portugees 'straatschoffie'.
Contacteer:

Ongelezen bericht door thom »

Frolic schreef:
Zamunda schreef:Oh, ik las hier 'Civilization' :I: . Uuuuuuuuuren heb ik dat gespeeld (alleen de eerste Civ trouwens, niet de latere versies). Ik was meestal Egyptian, om het mooie kleurtje en omdat je vaak een extra settler kreeg bij de start. Ik heb het zelfs in Vista nog weleens gespeeld, dan kon je een DOSvenster in Vista openen. Bij XP moest je altijd terug naar DOS geloof ik, dus eerst uit XP loggen?

En Gonnie :hmmm: ?!!!! Jij was het hè, die hier over Ruzzle begon :devil: :boos: :mep: ? Gloeiende gloeiende, ik ben verslaafd :help: !
En ik gefrustreerd. Heb Ruzzle loopt telkens vast bij mij, ik kan er niks meer mee :gvd:
Sorry Gonnie :roos:
Geen enkel idee waar jullie het over hebben. :19:
Afbeelding
Zamunda
Zeer actief

Frolic schreef:
Zamunda schreef:Oh, ik las hier 'Civilization' :I: . Uuuuuuuuuren heb ik dat gespeeld (alleen de eerste Civ trouwens, niet de latere versies). Ik was meestal Egyptian, om het mooie kleurtje en omdat je vaak een extra settler kreeg bij de start. Ik heb het zelfs in Vista nog weleens gespeeld, dan kon je een DOSvenster in Vista openen. Bij XP moest je altijd terug naar DOS geloof ik, dus eerst uit XP loggen?

En ik gefrustreerd. Heb Ruzzle loopt telkens vast bij mij, ik kan er niks meer mee :gvd:
Misschien even eraf gooien en opnieuw installeren? Of je machientje een keer opnieuw opstarten, dat is nog makkelijker als dat werkt. Pfoe, als Ruzzle er nu mee op zou houden dan zou ik ook gefrustreerd raken :schrik: :mrgreen: .
Jeroen Jan-Willem
Zeer actief

Ik speelde ook vooral de eerste Civ. Allerlei volken trouwens. Later heb ik IV nog wel een paar keer gedaan.

De eerste was natuurlijk een beetje gebroken in de zin dat je op een gegeven moment eenheden kwijtraakte als je er teveel had (ongeveer 100 geloof ik) en eigenlijk moest je om echt 'goed' te spelen vaak een werkelijk belachelijk aantal karavanen rondsturen. Toch vind ik I eigenlijk leuker om te doen dan IV.
we're the ones who seek
the magic hymns of gold
as softly sung
the sunlight fades away
Zamunda
Zeer actief

Jeroen Jan-Willem schreef:
Ik speelde ook vooral de eerste Civ. Allerlei volken trouwens. Later heb ik IV nog wel een paar keer gedaan.

De eerste was natuurlijk een beetje gebroken in de zin dat je op een gegeven moment eenheden kwijtraakte als je er teveel had (ongeveer 100 geloof ik) en eigenlijk moest je om echt 'goed' te spelen vaak een werkelijk belachelijk aantal karavanen rondsturen. Toch vind ik I eigenlijk leuker om te doen dan IV.
Ik geloof dat ik ook een keer IV heb gespeeld, althans, een poging heb gedaan tot. Ik vond er niks aan. Oja, die karavanen die je overal naar moest sturen haha. Ik trouwens ook alle voelen wel gespeeld, maar op het laatst toch vooral de Egyptians, volgens mij ook nog een voorkeur voor de Grieken geloof ik (mooi lichtblauw kleurtje :mrgreen: ). En dan vooral zo snel mogelijk en zo veel mogelijk steden innemen (en bouwen natuurlijk) :engel: .

Misschien toch eens kijken of ik nog iets van DOSbox kan installeren, of een DOS-omgeving in Virtualbox maken. Krijg weer zin om te Civven :tongue: .
Jeroen Jan-Willem
Zeer actief

Zamunda schreef:Ik geloof dat ik ook een keer IV heb gespeeld, althans, een poging heb gedaan tot. Ik vond er niks aan.
Ik vond uiteindelijk de balans minder.
Zamunda schreef:Oja, die karavanen die je overal naar moest sturen haha. Ik trouwens ook alle voelen wel gespeeld, maar op het laatst toch vooral de Egyptians, volgens mij ook nog een voorkeur voor de Grieken geloof ik (mooi lichtblauw kleurtje :mrgreen: ). En dan vooral zo snel mogelijk en zo veel mogelijk steden innemen (en bouwen natuurlijk) :engel: .
Ik had eigenlijk meer met snel bouwen dan snel innemen, maar beide, uiteraard. :wink:
Zamunda schreef:Misschien toch eens kijken of ik nog iets van DOSbox kan installeren, of een DOS-omgeving in Virtualbox maken. Krijg weer zin om te Civven :tongue: .
IV heb ik hier nog zo draaien. I weet ik eigenlijk niet.
we're the ones who seek
the magic hymns of gold
as softly sung
the sunlight fades away
Reny
Zeer actief
Mijn ras(sen): Engelse Cocker Spaniel
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Reny »

Zamunda schreef:

Ik geloof dat ik ook een keer IV heb gespeeld, althans, een poging heb gedaan tot. Ik vond er niks aan. Oja, die karavanen die je overal naar moest sturen haha. Ik trouwens ook alle voelen wel gespeeld, maar op het laatst toch vooral de Egyptians, volgens mij ook nog een voorkeur voor de Grieken geloof ik (mooi lichtblauw kleurtje :mrgreen: ). En dan vooral zo snel mogelijk en zo veel mogelijk steden innemen (en bouwen natuurlijk) :engel: .

Misschien toch eens kijken of ik nog iets van DOSbox kan installeren, of een DOS-omgeving in Virtualbox maken. Krijg weer zin om te Civven :tongue: .

Owhhhhhhhhh ja, dat heb ik ook nog wel eens gespeeld. En dan midden in de nacht bedenken dat je dorst had en het vast al koffietijd was. oeps paar uur kwijt.
En de groeten van de mannen :zwaai
Jeroen Jan-Willem
Zeer actief

Reny schreef:
Zamunda schreef:
Zamunda schreef:Oh, ik las hier 'Civilization' :I: . Uuuuuuuuuren heb ik dat gespeeld (alleen de eerste Civ trouwens, niet de latere versies). Ik was meestal Egyptian, om het mooie kleurtje en omdat je vaak een extra settler kreeg bij de start.
De eerste was natuurlijk een beetje gebroken in de zin dat je op een gegeven moment eenheden kwijtraakte als je er teveel had (ongeveer 100 geloof ik) en eigenlijk moest je om echt 'goed' te spelen vaak een werkelijk belachelijk aantal karavanen rondsturen.
volgens mij ook nog een voorkeur voor de Grieken geloof ik (mooi lichtblauw kleurtje :mrgreen: ). En dan vooral zo snel mogelijk en zo veel mogelijk steden innemen (en bouwen natuurlijk) :engel: .
Owhhhhhhhhh ja, dat heb ik ook nog wel eens gespeeld. En dan midden in de nacht bedenken dat je dorst had en het vast al koffietijd was. oeps paar uur kwijt.
Het kon wel redelijk verslavend zijn. ;)

Later is er ook een bordspel opgedoken gebaseerd op het spel, maar lang vóór het computer spel was er al een dergelijk bordspel: Civilization (1980), later wat uitgebreid en aangepast naar Advanced Civilization (1991). Hierin heb je beschavingskaarten met de technologieën die je ontdekt die je op een geven moment kunt kopen (en waarbij soortgelijke technologieën kortingen op elkaar geven, wat strategische differentiatie kan bevorderen). Hierbij geen karavanen maar kaarten met grondstoffen waarvan je setjes moet sparen om er veel voor te krijgen. Handel drijven is hier kaarten ruilen met andere spelers. Daarbij zijn er ook wat rampkaarten die bij zo'n deal mee kunnen komen. Sommige rampkaarten zijn verhandelbaar, andere niet. Soms wil je zelfs verhandelbare rampen binnenkrijgen om de niet-verhandelbare te kunnen negeren omdat er een maximum aan het aantal rampen dat actief wordt, zit. (Je zit bijvoorbeeld met "Civil war".)

Aan dit spel kan je ook aardig wat uren spenderen. Als je met veel spelers bent, dan is het niet gezegd dat je er in een dag doorheen komt, dan moet je misschien eerder een weekend plannen. In de praktijk zie ik het dan ook niet zoveel gespeeld worden. ;) Het heeft een kwaliteit dat mensen niet echt heel erg achter raken, omdat de rampen ook secundaire effecten hebben die andere spelers treffen. Dat zijn dan doorgaans de spelers die op dat moment voorop lopen. :)
we're the ones who seek
the magic hymns of gold
as softly sung
the sunlight fades away
Zamunda
Zeer actief

Cleva schreef:
Zamunda schreef:Oh, ik las hier 'Civilization'
Ik zoek er nog weleens naar. Ik zou het graag weer hebben.
Ik heb er geen tijd voor maar gewoon voor de heb.
Ik kan weleens kijken of ik je een image door kan sturen als je dat wil? Of gewoon een kopie op cd-rom opsturen? Dan moet ik wel eerst het origineel opsnorren, image doorsturen is dan makkelijker want mijn dvd-writer doet het niet meer.
Jeroen Jan-Willem
Zeer actief

Dee schreef:
mercedes2803 schreef:Tot hoeveel pagina's gaan we :engel:
50 :cheer:
Nou, we zijn--met wat smokkelen--inmiddels halverwege, maar ook meer dan halverwege qua tijd (omdat een voorsteltopic na een maand gesloten wordt--nog dank voor het antwoord, M@sch@).

Dus aangezien we ons nu wat netter zijn gaan gedragen, gaat dát toch niet meer lukken. ;)
we're the ones who seek
the magic hymns of gold
as softly sung
the sunlight fades away
Jeroen Jan-Willem
Zeer actief

Safari schreef:17 minstens, nu is het nog wat karig.
Da's nu wel gelukt, zelfs als we de onzin niet meetellen. :)

Ik denk dat het best nuttig is om echt wat te kletsen over iemands hobby's in een voorstelonderwerp. :D
we're the ones who seek
the magic hymns of gold
as softly sung
the sunlight fades away
gonnie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Pinschers

Ongelezen bericht door gonnie »

Zamunda schreef:
Frolic schreef:

Misschien even eraf gooien en opnieuw installeren? Of je machientje een keer opnieuw opstarten, dat is nog makkelijker als dat werkt. Pfoe, als Ruzzle er nu mee op zou houden dan zou ik ook gefrustreerd raken :schrik: :mrgreen: .
Sorry hoor. Hahahaha.

Maakt niks uit hoor, misschien doet hij het na een update wel weer goed. Bij mij hangt hij soms ook vast.
Afbeelding

Tama, Nikkie, Jarah en Bijou.
Groetjes Gonnie.
Er is geen spreker die het van de zwijger wint.
Safari

Ongelezen bericht door Safari »

Jeroen Jan-Willem schreef:Ik denk dat het best nuttig is om echt wat te kletsen over iemands hobby's in een voorstelonderwerp. :D
Jazeker, ik heb al geleerd nergens met je in discussie te gaan. :mrgreen:
Jeroen Jan-Willem
Zeer actief

Pendrag schreef:Misschien een leuk onderwerp voor een onderzoek: gaan bordspellen en hondenliefhebbers niet samen of zijn er zo weinig liefhebbers van bordspellen dat je bij het aantal leden van het HF maar één liefhebber mag verwachten?
Ik heb nu een kleine steekproef gehouden onder mensen die er in deze thread blijk van gaven eventueel wel positief tegenover een spellendag in Raalte te staan. (Daar zitten verschillende elementen van zelf-selectie in, dus generaliseren naar de totale populatie is moeizaam.)

Hieruit volgt tot nu toe niet dat er in het bijzonder sprake is van "liefhebbers van bordspellen" in deze groep, de meest gehoorde inhoudelijke vraag/opmerking in verband hiermee is langs de lijnen "liever wat korter" en "liever wat eenvoudiger". Regelmatig wordt genoemd dat het "lastigste" bekende spel in deze groep Stratego is of Risk, en in een enkel geval Settlers van Catan. Het average game weight op boardgamegeek van deze spellen is resp. 1.9, 2.1, en 2.4 op een schaal van 1 tot 5. Het zijn vanuit mijn optiek niet de favoriete spellen van de 'echte liefhebbers'. De gemiddelde waarderingen op BGG zijn resp. 6.0, 5.6 (geek 5.5), en 7.4 (geek 7.2) op een schaal van 1 tot 10[1][2].

In een opdeling in vier klassen van zwaarte die ik voor deze gelegenheid gemaakt had om te plannen, zouden de eerste twee in klassen A (makkelijkst) vallen en Catan in B. Spellen van categorie D in deze had ik sowieso niet verwacht voor te stellen. ;) Een paar voorbeelden (waar ook kaartspellen bijzitten):
- Frank's Zoo gewicht 1.5, waardering 6.6 (6.4);
- Hanabi gewicht 1.7, waardering 7.4 (7.3);
- 7 Wonders gewicht 2.3, waardering 7.9 (7.8);
- RoboRally gewicht 2.4, waardering 7.2 (7.1);
- Power Grid gewicht 3.3, waardering 8.0 (7.9);
- Dominant Species gewicht 4.0, waardering 7.9 (7.7).

Veel gehoord is overigens dat mensen dit soort spellen eigenlijk gewoon niet kennen.

Elders is de thread is wel een enkele reactie te zien van een klaarblijkelijke spellenfan die niet in de buurt woont, dus in directe zin kunnen we vaststellen dat het niet helemaal zo erg is als in de oorspronkelijke these geformuleerd.

Veel plezier ermee,

JJW

[1] Voor een uitleg van de "geek" rating, zie BCC. Deze houdt rekening met het aantal stemmen enz. en is een andere statistische maat dan puur het gemiddelde.
[2] Voor wat het waard is, mijn persoonlijke waarderingen zijn resp. 4.4, 4.0 en 6.8. Stratego speelde ik wel in de derde klas van de lagere school (nu groep 5) en Risk ook ongeveer rond die tijd.
Laatst gewijzigd door Jeroen Jan-Willem op 11 aug 2015 10:29, 2 keer totaal gewijzigd.
we're the ones who seek
the magic hymns of gold
as softly sung
the sunlight fades away
Jeroen Jan-Willem
Zeer actief

Safari schreef:Jazeker, ik heb al geleerd nergens met je in discussie te gaan. :mrgreen:
:hmmm: :roll:
we're the ones who seek
the magic hymns of gold
as softly sung
the sunlight fades away
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Safari schreef:Jazeker, ik heb al geleerd nergens met je in discussie te gaan. :mrgreen:
Dat snap ik best.
Je bent veel te redelijk ;)

Afbeelding

Rebble
Zeer actief

Ongelezen bericht door Rebble »

Marjoleine schreef:
Dat snap ik best.
Als je je berichten dan eindelijk eens niet dubbel plaatst ga je jezelf maar herhalen :engel: :lekkerpuh:
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Rebble schreef:
Marjoleine schreef:
Dat snap ik best.
Als je je berichten dan eindelijk eens niet dubbel plaatst ga je jezelf maar herhalen :engel: :lekkerpuh:
:hmmm: Hij staat er maar één keer?

Afbeelding

Rebble
Zeer actief

Ongelezen bericht door Rebble »

Marjoleine schreef:
Rebble schreef:
Marjoleine schreef:
Jeroen Jan-Willem schreef: :hmmm: :roll:
Dat snap ik best.
:hmmm: Hij staat er maar één keer?

Jaha, daarom, je hebt een paar pagina's geleden al gezegd dat JJW te redelijk is.

Pfff, als je een grap moet uitleggen is hij lang zo leuk niet :hmmm:
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Rebble schreef:
Marjoleine schreef::hmmm: Hij staat er maar één keer?
Jaha, daarom, je hebt een paar pagina's geleden al gezegd dat JJW te redelijk is.

Pfff, als je een grap moet uitleggen is hij lang zo leuk niet :hmmm:
Nou, dat is ie ook :pffff:
Mensen kunnen maar beter gewaarschuwd zijn :P

Afbeelding

Jeroen Jan-Willem
Zeer actief

Rebble schreef:
Rebble schreef:
Marjoleine schreef:
Dat snap ik best.
Dat staat op de voorgaande pagina. Dubbel geplaatst.
En da's bij nalezen wel verhelderend. Dus Safari gaat geen discussie meer aan omdat ik toch geen relmateriaal ben? :engel:
we're the ones who seek
the magic hymns of gold
as softly sung
the sunlight fades away
Jeroen Jan-Willem
Zeer actief

Over dubbel plaatsen gesproken, ik zal binnenkort maar weer een samenvatting publiceren.. :hmmm:
we're the ones who seek
the magic hymns of gold
as softly sung
the sunlight fades away
Dee
Zeer actief
Mijn ras(sen): Zwitserse witte herder en een Roemeens meisje

Ongelezen bericht door Dee »

Ondertussen ben je al op de helft