Oh God, en die reacties... Ja hoor, als je ze maar goed opvoedt zijn het hele lieve honden.
Zal er wel weer geen vrienden mee maken, maar van mij mogen ze die hele club vechthonden verbieden. Tuurlijk zitten er schatten van honden tussen die geen vlieg kwaad doen, en tuurlijk zijn er zat eigenaars die wel hun verantwoordelijkheid nemen, en er zijn ook randdebielen die met een heel ander ras lopen en er zijn ook herders en cockers en chi's en podenco's die bijten. Maar dat is wel andere koek dan wanneer je kleine hondje zoals van iemand hier in de buurt zonder enige aanleiding dusdanig wordt gebeten dat die baas potdomme gewoon naar binnen kon kijken in die afgrijselijke wond. (Hondje is erbovenop gekomen, heeft nu een joekel van een litteken en nog een beetje een angsttrauma.)
Laten we wel wezen: honden die voor een bepaald doel gefokt zijn, raken ergens gefrustreerd als ze hun 'werk' niet kunnen doen. Dat is niet altijd 100% mogelijk, ik heb jagers en het is niet de bedoeling dat ze jagen, maar heel hard achter hondenvriendjes aanrennen is een prima alternatief. En een lab kan ook balletjes apporteren in plaats van dooie eenden, en een beagle kan ook stikgelukkig zijn zonder ooit met een meute achter een vos aan te rennen. Ik ken een herder wiens baas een kleine privé-kinderopvang heeft, die gaat wandelen met vier of vijf peuters en die hond houdt prima in de gaten of er niet eentje te ver weg banjert.
Maar bij pitjes en aanverwanten is er een 'werkdrang' ingefokt waar ze niks mee kunnen en niks mee mogen. Je kan een autoband in een boom hangen en kijken hoe lang je hond vasthoudt, maar volgens mij blijf je een gefrustreerde hond houden. En als het dan mis gaat, gaat het ook finaal mis. Waarom zou je dat in vredesnaam willen? Waarom wil je een hond die gefokt is op vechten en waarmee je nooit gezellig mee kan wandelen en die niet gezellig kan spelen met andere honden? Honden zijn in beginsel zulke sociale dieren, waarom wil je dan een asociale hond?
Het gelul van 'verliefd op het ras en ze zijn zo leuk en zo mooi en niet te vergelijken met andere honden', nou dat vind ik dus gelul. Er zijn ook andere atletisch gebouwde stevige leuke mens- én hondvriendelijke rassen, en dan heb ik het nog niet eens over kruisingen. Mensen zijn ook 'verliefd op' rassen die amper kunnen ademen of lopen. Bezopen vind ik dat.
Ik val op podenco's, ik vind het de mooiste en leukste honden ter wereld. Maar als dat stuk voor stuk etters waren die al katten- en kleine-hondjes-killend bezig waren door hun ingefokte eigenschappen, was ik er snel klaar mee, en dan ging ik op zoek naar een hond die ik net zo mooi vond, maar met een prettiger karakter.
Ik weet niet hoor, maar ik heb honden om lekker mee te kunnen wandelen en zorgeloos mee op de bank te hangen met de katten erbij. Hoe socialer ze zijn, hoe blijer ze zijn en hoe blijer ik ben. En als ik dat soort honden alleen in knalrood met krulletjes zou kunnen krijgen in plaats van met dat mooie podenco-uiterlijk, nou, so be it.
Tegenstanders van een totaalverbod op alle pitbull-achtigen zouden ook eens goed moeten kijken naar al die trieste bekkies in de asiels. Als je dan zoveel van een ras houdt, dan moet je dat toch niet willen, zoveel rasgenoten van jouw hond die daar zitten te verpieteren.
Ik zeg, verbieden en laat het hele verschijnsel vechthond maar uitsterven in Nederland.