Natas schreef:Ik zeg het soms wel en soms niet, dan hangt af van de situatie.
Stel je bijvoorbeeld voor dat je eerst hebt gevolgd. Aan het einde ben je stil gaan staan en is de hond dus naast je gaan zitten. Soms komt daarna meteen de zit en blijf.
Dus je maakt de riem los, mag een laatste commando geven en loopt dan weg. Dan wil ik toch wel iets tegen mijn hond zeggen zodat ze doorheeft dat dit dus een oefening is, en ze niet denkt: 'baas loopt weg laat ik ook eens iets voor mezelf gaan doen.'
Maar ze zit al, dus ik kan moeilijk 'zit' zeggen, dat is helemaal verwarrend. Hoe kan ze dat commando opvolgen als ze al zit? Dus dan zeg ik: blijf.
Echter, wanneer we de oefening moeten doen dat ze in het volgen moet gaan zitten terwijl ik doorloop, zeg ik alleen zit. Ze is dan aan het volgen, en moet gaan zitten (en die hond denkt heus niet dat ze meteen weer mag gaan opstaan omdat er geen 'blijf' achteraan komt). Als ik daar ook nog blijf ga zeggen duurt het allemaal te lang en het is ook nergens voor nodig.
Of bijvoorbeeld bij het vooruitsturen. Zodra ze in het vak ik roep ik: af. Dan blijft ze daarna keurig liggen totdat ik zeg dat ze weer mag gaan zitten.
Dus wanneer ze moet blijven zitten/liggen terwijl ze dat al aan het doen is, bekrachtig ik dat met een blijf. Wanneer ze niet zit/ligt zeg ik alleen zit/af.
ja , dat is hier dus ook zo, ook omdat je vanuit een volg met een direct af of zit, geen "tijd" hebt om blijf te zeggen, of iig het past en klopt dan niet.
maar dat vind ik dan ook anders, als je bv eerst een commando zit of af geeft, rustpuntje neemt, riem afdoen enz, dan mag er ook best een ander commando op volgen. in principe, als je af of zit zegt tegen je hond, en direct ook wegloopt, omdraait wat dan ook, dan moet dat commando voldoende zijn.