Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Het commando 'blijf'

Moderator: moderatorteam

Jacksel
Zeer actief
Mijn ras(sen): York H(R)ussell
dwergpoedel
Aantal honden: 1

Het commando 'blijf'

Ongelezen bericht door Jacksel »

Iets wat ik me toch afvraag :wink:

Bij puppycursus heeft Jamey 'zit' en 'blijf' en 'af' en 'blijf' aangeleerd, alsmede voor zowel de 'zit' de 'af' als de 'blijf' het 'vrij' commando

Nu zit ik op een andere hondenschool en is het commando 'blijf' not done, omdat de hond in principe in de 'zit' of 'af' moet blijven tot je vrij geeft. Een blijf commando zou dus overbodig zijn. Bovendien is het verwarrend voor de hond om bij zowel ze 'zit' als de 'af' hetzelfde commando te geven ('blijf'), omdat de hond dan niet snapt wat de bedoeling is (moet ik nou zitten of liggen)...

Jamey had met dat laatste overigens absoluut geen probleem, bleef ofwel zitten ofwel liggen, afhankelijk van de uitgangspositie...

Ze kan het ondertussen (meestal) ook zonder 'blijf' commando, maar ik vraag me toch af wat gebruikelijk is, en of het 'blijf' commando inderdaad niet handig/nodig is om te gebruiken?
Afbeelding
You'll be in my heart... Always...
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

O jee, is het bij Zoys not done? Nou, ik geef dus wel een blijf commando bij zowel zit en blijf als af en blijf. Ik zeg 'blijf' en dan stap ik weg.

Ik snap de gedachtengang wel dat je zit hebt gezegd en dat hij dus gewoon moet blijven zitten, maar met 'blijf' vind ik dat nog duidelijker.

Het werkt voor ons prima.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

het is idd maar net wat jezelf prettig vind, opzich moet het commando zit of af genoeg zijn, om dan ook te blijven zitten of liggen. maar ik doe het zelf dus ook hoor ( terwijl ik echt anders aangeleerd heb haha) ik bekrachtig de zit of af dus ook met blijf... het enige wat ik bij bo wel merk, is dat als ik hem in de zit wil laten blijven en er blijf achter aan zeg, hij meestal daarop af gaat. dus ik doe de zit en blijf niet zo vaak ;)
Marion.

Ongelezen bericht door Marion. »

Ondertussen weet ik de officiele commando's niet meer, zoals we die in de les geleerd hebben.

Maar als we dus een weekend aan het kamperen zijn (met forummers, ik dus alleen met de honden), dan is het BLIJF! (als ik ga douchen, of naar het toilet ga). Ook als ik met Annelies op pad ben bv, en ik moet naar de wc of afrekenen. Blijf! Dan loop ik dus weg, zonder om te kijken, en kom ik terug dan bevinden ze zich op exact dezelfde plek.
Of ze nu zitten, liggen of staan. Maakt me niet uit. Blijven waar ze op dat moment zijn, dat is het credo hier :19:
yamie
Zeer actief
Contacteer:

Marion. schreef:Ondertussen weet ik de officiele commando's niet meer, zoals we die in de les geleerd hebben.

Maar als we dus een weekend aan het kamperen zijn (met forummers, ik dus alleen met de honden), dan is het BLIJF! (als ik ga douchen, of naar het toilet ga). Ook als ik met Annelies op pad ben bv, en ik moet naar de wc of afrekenen. Blijf! Dan loop ik dus weg, zonder om te kijken, en kom ik terug dan bevinden ze zich op exact dezelfde plek.
Of ze nu zitten, liggen of staan. Maakt me niet uit. Blijven waar ze op dat moment zijn, dat is het credo hier :19:
dat is ook de bedoeling van blijf :mrgreen: zit en af zijn al commando's ansich, daarom is het blijf achter zit ook af ook eigenlijk niet de bedoeling, als ware ondermijn je de zit en af op die manier. maar goed, wat ik zeg, het is maar net hoe je het zelf prettig vind.
Marion.

Ongelezen bericht door Marion. »

yamie schreef:dat is ook de bedoeling van blijf :mrgreen: zit en af zijn al commando's ansich, daarom is het blijf achter zit ook af ook eigenlijk niet de bedoeling, als ware ondermijn je de zit en af op die manier. maar goed, wat ik zeg, het is maar net hoe je het zelf prettig vind.
Als ze 3 minuten blijf uit zicht moesten, was het ook maar 1 commando volgens mij :19:
Nou ja, doet er ook niet toe. In de praktijk zeg ik dus gewoon blijf, en moeten ze blijven waar ze zijn. Doen ze ook gelukkig. Soms wel eens handig. Ongeveer het enige commando wat buiten de les ook nog nut heeft :mrgreen:
Lysette
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Lysette »

De gedachtegang erachter is dat je hond de positie aan moet houden die jij geeft tot je vrij geeft of een nieuw commando. In theorie misschien wel waar maar ik vind het niet handig. Omdat ik niet altijd even consequent ben met vrijgeven en ook omdat ik het blijf-commando gewoon wat extra duidelijkheid vind geven.
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding foto

In liefdevolle herinnering; Job & Floor
Felix
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door Felix »

Hier kent Laika het comando: "zit", "blijf" en "wacht ... ieder met zo z'n specifieke doel :ok:
Reini
Zeer actief

Ongelezen bericht door Reini »

Vegas kent 'zit en wacht' en 'af en blijf'. Op de KC geven ze dus wel een extra commando om aan te geven dat de hond moet blijven waar is, in de positie waarin hij zich bevindt. Vegas heeft grote moeite met de wacht en blijf oefeningen.
Nero, het dappere Yorkie; 14/09/02 - 19/06/07
Afbeelding
marye
Zeer actief
Mijn ras(sen): Caja, een Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door marye »

Caja kent ook de blijf en wacht, we zullen wel zien hoe het gaat als we straks overstappen van hondenschool.
Afbeelding
Natas
Actief

Ongelezen bericht door Natas »

Ik zeg het soms wel en soms niet, dan hangt af van de situatie.
Stel je bijvoorbeeld voor dat je eerst hebt gevolgd. Aan het einde ben je stil gaan staan en is de hond dus naast je gaan zitten. Soms komt daarna meteen de zit en blijf.
Dus je maakt de riem los, mag een laatste commando geven en loopt dan weg. Dan wil ik toch wel iets tegen mijn hond zeggen zodat ze doorheeft dat dit dus een oefening is, en ze niet denkt: 'baas loopt weg laat ik ook eens iets voor mezelf gaan doen.'
Maar ze zit al, dus ik kan moeilijk 'zit' zeggen, dat is helemaal verwarrend. Hoe kan ze dat commando opvolgen als ze al zit? Dus dan zeg ik: blijf.

Echter, wanneer we de oefening moeten doen dat ze in het volgen moet gaan zitten terwijl ik doorloop, zeg ik alleen zit. Ze is dan aan het volgen, en moet gaan zitten (en die hond denkt heus niet dat ze meteen weer mag gaan opstaan omdat er geen 'blijf' achteraan komt). Als ik daar ook nog blijf ga zeggen duurt het allemaal te lang en het is ook nergens voor nodig.
Of bijvoorbeeld bij het vooruitsturen. Zodra ze in het vak ik roep ik: af. Dan blijft ze daarna keurig liggen totdat ik zeg dat ze weer mag gaan zitten.

Dus wanneer ze moet blijven zitten/liggen terwijl ze dat al aan het doen is, bekrachtig ik dat met een blijf. Wanneer ze niet zit/ligt zeg ik alleen zit/af.
Afbeelding
yamie
Zeer actief
Contacteer:

Natas schreef:Ik zeg het soms wel en soms niet, dan hangt af van de situatie.
Stel je bijvoorbeeld voor dat je eerst hebt gevolgd. Aan het einde ben je stil gaan staan en is de hond dus naast je gaan zitten. Soms komt daarna meteen de zit en blijf.
Dus je maakt de riem los, mag een laatste commando geven en loopt dan weg. Dan wil ik toch wel iets tegen mijn hond zeggen zodat ze doorheeft dat dit dus een oefening is, en ze niet denkt: 'baas loopt weg laat ik ook eens iets voor mezelf gaan doen.'
Maar ze zit al, dus ik kan moeilijk 'zit' zeggen, dat is helemaal verwarrend. Hoe kan ze dat commando opvolgen als ze al zit? Dus dan zeg ik: blijf.

Echter, wanneer we de oefening moeten doen dat ze in het volgen moet gaan zitten terwijl ik doorloop, zeg ik alleen zit. Ze is dan aan het volgen, en moet gaan zitten (en die hond denkt heus niet dat ze meteen weer mag gaan opstaan omdat er geen 'blijf' achteraan komt). Als ik daar ook nog blijf ga zeggen duurt het allemaal te lang en het is ook nergens voor nodig.
Of bijvoorbeeld bij het vooruitsturen. Zodra ze in het vak ik roep ik: af. Dan blijft ze daarna keurig liggen totdat ik zeg dat ze weer mag gaan zitten.

Dus wanneer ze moet blijven zitten/liggen terwijl ze dat al aan het doen is, bekrachtig ik dat met een blijf. Wanneer ze niet zit/ligt zeg ik alleen zit/af.
ja , dat is hier dus ook zo, ook omdat je vanuit een volg met een direct af of zit, geen "tijd" hebt om blijf te zeggen, of iig het past en klopt dan niet.

maar dat vind ik dan ook anders, als je bv eerst een commando zit of af geeft, rustpuntje neemt, riem afdoen enz, dan mag er ook best een ander commando op volgen. in principe, als je af of zit zegt tegen je hond, en direct ook wegloopt, omdraait wat dan ook, dan moet dat commando voldoende zijn.
Natas
Actief

Ik merk overigens wel dat ze staan wel veel moeilijker vindt. Misschien omdat ik met zit-en-blijf en af-en-blijf ongeveer tegelijkertijd begonnen ben en sta-en-blijf er pas veel later bijgekomen is.
Als ze staat en ik zeg blijf, gaat ze direct zitten of liggen :19:

Dus bij staan gebruik ik nu nog een handgebaar om te helpen, maar zeg ik absoluut nooit blijf. Nu is 'blijf' ook eigenlijk nooit nodig, want de sta-en-blijf is eigenlijk altijd vanuit de zit, maar ik moet het dus ook zeker niet zeggen want dan breng ik haar in de war. :idea:
Afbeelding
yamie
Zeer actief
Contacteer:

Natas schreef:Ik merk overigens wel dat ze staan wel veel moeilijker vindt. Misschien omdat ik met zit-en-blijf en af-en-blijf ongeveer tegelijkertijd begonnen ben en sta-en-blijf er pas veel later bijgekomen is.
Als ze staat en ik zeg blijf, gaat ze direct zitten of liggen :19:

Dus bij staan gebruik ik nu nog een handgebaar om te helpen, maar zeg ik absoluut nooit blijf. Nu is 'blijf' ook eigenlijk nooit nodig, want de sta-en-blijf is eigenlijk altijd vanuit de zit, maar ik moet het dus ook zeker niet zeggen want dan breng ik haar in de war. :idea:
dat ken ik, ik denk dat dat ook komt, omdat blijf, toch een commando is, wat best wat druk op de hond legt ( niet negatief hoor) maar daar bij staan, kan voor sommige honden te "verwarrend" zijn ( als je dus eerst staan en dan blijf zegt) vanuit zijn of haar onderdanig gevoel, gaan ze dan idd zitten of liggen.
Ianthe
Zeer actief
Locatie: Steenbergen (N-B). Baasje van Xena, Scence en Attis
Contacteer:

Ongelezen bericht door Ianthe »

Wij hebben "blijf" en "wacht" aangeleerd, ieder met een verschilllend doel.
"Wacht" is blijven zitten/liggen/staan en attent blijven, er volgt nog een commando zoals "sta" "af (bij zit)" "zit (bij af)" of "hier" Bij blijf is het een heel ander verhaal, ze zet je hond naar zitten/liggen/staan, en je gaat weg. De hond weet dat hij kan ontspannen omdat de baas toch weer terugkomt. :ok:
Afbeelding
Nina
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Nina »

Zoek stok! schreef:Het werkt voor ons prima.

Lekker zo laten dan. :wink:
Wij leren nu ook zit=zit en blijf=blijf aan, het positie houden dus. Maar de honden die gewend zijn aan blijf, krijgen ook gewoon nog blijf. Ik gebruik het bij Baloe ook, bij Jonne niet en ze beheersen de oefening allebei. Het is net wat je prettig vindt en gewend bent, ik ben er zo aan gewend, dat mijn 'blijf' er gewoon uitschiet als ik er niet goed op let. :mrgreen:
Groetjes, Nina en Baloe
Afbeelding
marye
Zeer actief
Contacteer:

Is het straks wel toegestaan op het G&G examen?
Afbeelding
Nina
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Nina »

marye schreef:Is het straks wel toegestaan op het G&G examen?
Ik neem aan dat je bedoelt of het toegestaan is om geen blijf te gebruiken? Dat lijkt mij wel, want de keurmeester geeft aan dat je je laatste commando mag geven voordat je je hond verlaat en op dat moment zou je dus denk ik het positiecommando kunnen herhalen, maar het lijkt me niet handig, want je hond zit of ligt al. Vandaar dus dat ik het bij Baloe wel gebruik. :wink:
Ik gebruik in de opvoedingscursus positie houden, maar in de training het blijf.
Groetjes, Nina en Baloe
Afbeelding
Riboet
Zeer actief
Mijn ras(sen): Franse bulldog
Aantal honden: 13
Contacteer:

Ongelezen bericht door Riboet »

Pink0Pink schreef:Wij hebben "blijf" en "wacht" aangeleerd, ieder met een verschilllend doel.
"Wacht" is blijven zitten/liggen/staan en attent blijven, er volgt nog een commando zoals "sta" "af (bij zit)" "zit (bij af)" of "hier" Bij blijf is het een heel ander verhaal, ze zet je hond naar zitten/liggen/staan, en je gaat weg. De hond weet dat hij kan ontspannen omdat de baas toch weer terugkomt. :ok:
Bij ons op de training leggen ze dat verschil als volgt uit:

WACHT tot ik je roep

en

BLIJF tot ik je kom halen.
Afbeelding
marye
Zeer actief
Contacteer:

Nina schreef:
Ik neem aan dat je bedoelt of het toegestaan is om geen blijf te gebruiken? Dat lijkt mij wel, want de keurmeester geeft aan dat je je laatste commando mag geven voordat je je hond verlaat en op dat moment zou je dus denk ik het positiecommando kunnen herhalen, maar het lijkt me niet handig, want je hond zit of ligt al. Vandaar dus dat ik het bij Baloe wel gebruik. :wink:
Ik gebruik in de opvoedingscursus positie houden, maar in de training het blijf.
Ik bedoelde juist of je wel blijf en wacht mag gebruiken, blijkbaar dus wel :ok:
Afbeelding
Hondenclub Kampen e.o.

Ongelezen bericht door Hondenclub Kampen e.o. »

Bij onze hondenclub is zit/blijf en af/blijf als uitgangspositie genomen. Wij geven zelfs hierbij een handcommando d.m.v. een platte hand voor de kop van de hond. Tot op heden werkt dit perfect en kunnen we merken dat het commando zo sneller wordt aangeleerd. Ook de baasjes begrijpen dan beter wat er verwacht wordt.
Zoek stok!
Zeer actief

Absoluut!
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Natas
Actief

Je mag bij de blijfoefeningen voor je weggaat een laatste commando geven, dan kan je dus blijf zeggen en dat kost geen punten.
Als je nog verder commando's moet geven kost het wel punten (dus bijvoorbeeld als je terugloopt en je zegt nog een keer blijf zodat de hond niet alvast opstaat kost het punten, dus dat moet je heel stiekem zeggen :wink: )
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief

Natas schreef:Je mag bij de blijfoefeningen voor je weggaat een laatste commando geven, dan kan je dus blijf zeggen en dat kost geen punten.
Als je nog verder commando's moet geven kost het wel punten (dus bijvoorbeeld als je terugloopt en je zegt nog een keer blijf zodat de hond niet alvast opstaat kost het punten, dus dat moet je heel stiekem zeggen :wink: )
Ik heb tijdens het VEG examen 1 keer extra blijf gezegd. Ik wist dat ik dan nog maar de helft van het aantal punten zou krijgen, maar dat is beter dan helemaal geen punten :wink:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Maaike
Zeer actief

Re: Het commando 'blijf'

Ongelezen bericht door Maaike »

Jacksel schreef:Iets wat ik me toch afvraag :wink:

Bij puppycursus heeft Jamey 'zit' en 'blijf' en 'af' en 'blijf' aangeleerd, alsmede voor zowel de 'zit' de 'af' als de 'blijf' het 'vrij' commando

Nu zit ik op een andere hondenschool en is het commando 'blijf' not done, omdat de hond in principe in de 'zit' of 'af' moet blijven tot je vrij geeft. Een blijf commando zou dus overbodig zijn. Bovendien is het verwarrend voor de hond om bij zowel ze 'zit' als de 'af' hetzelfde commando te geven ('blijf'), omdat de hond dan niet snapt wat de bedoeling is (moet ik nou zitten of liggen)...

Jamey had met dat laatste overigens absoluut geen probleem, bleef ofwel zitten ofwel liggen, afhankelijk van de uitgangspositie...

Ze kan het ondertussen (meestal) ook zonder 'blijf' commando, maar ik vraag me toch af wat gebruikelijk is, en of het 'blijf' commando inderdaad niet handig/nodig is om te gebruiken?
Nou ja...."not done".... is ook wat overdreven :wink: . Het gaat erom dat je hiermee duidelijker bent naar je hond. Je geeft een positie aan met 1 commando die de hond aanhoudt tot je wat anders zegt. Heel sec, heel simpel, heel duidelijk. Ga je er een ander commando overheen geven, die ook in andere posities wordt gebruikt, dan kan het verwarrend worden. Technisch gezien doet een hond dus niks fout als hij bij een blijfoefening van positie veranderd; na commando zit en blijf door te gaan liggen. Hij blijft op zijn plek, maar toch is het niet goed.... Honden zijn niet dom hoor, want vaak wordt het toch wel begrepen. Maar door de blijf weg te laten maak je het gewoon duidelijker en makkelijker.
Groetjes van mij en een poot van Casper
Afbeelding
**Ella**
eternal
Zeer actief
Mijn ras(sen): Old Englisch Bulldog

Ongelezen bericht door eternal »

wij moesten het comando wacht aan leren.
En dan de handpalm richting de hond wijsen en met het rechter been weg stappen.

Als ze mee moesten gaan met het linkerbeen.
En daar reageren ze op. ze zien het verschil en horen het verschil in commando.

Sara reageert ook beter op wacht dan blijf.
Natas
Actief

Martijn schreef:Met welk been je wegloopt vind ik er zo ontzettend weinig mee te maken hebben. Het is geen jazzballet..doe me een lol.

Wachten is hier gewoon wachten. Vooral als Cleo te ver voorop loopt en ze op me moet.....jawel....wachten.
Blijf is als ik bij hun wegloop.
Nou, bij mij maken mijn benen we degelijk uit, daar zit de hond immers vlak naast! Ze kijkt heel goed naar wat ik met mijn lijf doe, als ik mijn bovenlichaam draai of mijn voeten op een bepaalde manier beweeg merkt zij daaraan of we gaan stoppen, draaien, wenden of wat dan ook.
Lichaamstaal lijkt voor een hond vaak duidelijker dan gesproken taal dus als ik me bewust ben van hoe ik beweeg helpt dat.
Afbeelding
eternal
Zeer actief
Mijn ras(sen): Old Englisch Bulldog

Ongelezen bericht door eternal »

Welke been maakt degelelijk wel uit.

Sara weet heel erg goed als ik me linkerbeen eerst naar voren doet dat we gaan lopen. Doe ik me rechterbeen. Dan moet ze blijven zitten.

Wat Natas ook al zegt. Lichaamstaal maakt heel erg veel uit bij een hond.
Je leert ze het ook aan. Als jou hond niet snapt betreft de benen zulle ze er ook niet op reageren.

Bij ons wordt het aan geleerd.
Zoek stok!
Zeer actief

Natuurlijk maakt lichaamshouding heel veel uit, maar het ligt er wel aan waarbij dat is.

Bij behendigheid reageert hij bijvoorbeeld enorm op de richting waarin mijn voeten staan. Sta ik scheef, dan rent hij soms de verkeerde kant op.

Maar om eerlijk te zijn heb ik niet het idee dat hij snapt dat met links wegstappen iets anders betekent dan met rechts wegstappen. Ik doe het wel braaf hoor, daar niet van.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Doris
nieuw lid

Ongelezen bericht door Doris »

tja theoretisch gezien is idd blijf overbodig, ware het niet dat hondentraining meestal gegeven wordt om een normale huishond op te voeden.
En daar zit em het probleem om blijf niet meer tegebruiken.

Buiten de training willen mensen hun honden nog wel eens tot rust manen door een commando als af of zit te gebruiken. Dan gaan ze lekker door met tv kijken of praten met bezoek of weet ik veel...internetten? en letten niet meer op de hond. Met als gevolg dat de hond op een gegeven moment zelf het commando opheft.
zo leert de hond wel dat het commando zit "zitten" betekent, maar niet dat het ook "blijven zitten" betekent.
Goede kans dus dat de hond in situaties zelf het commado opheft als hij iets opwindenders meemaakt.
Vandaar lijkt me "blijf" handig. Dat gebruik je zelden in huis, behalve dan als je echt verwacht dat de hond ook daadwerkelijk blijft waar hij is.
Plaats reactie

Terug naar “G&G en Obedience”