Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
bijterig
Moderator: moderatorteam
- mijnpon
- Vaste gebruiker
- Contacteer:
bijterig
mijn nichtje heeft een blonde labrador retriever, nu 6 maanden oud. Ze heeft de puppycursus helemaal doorlopen, na de winter start de gehoorzaamheid.
Nu blijft ze met een 'groot' probleem, waar ze niet echt mee uit de voeten kan. De labrador is erg springerig en bijterig, echt "over"enthousiast. Nu heb ik een kruizing Bearded collie, die ook erg (over) enthousiast kon zijn. Maar deze blonde weet echt van geen ophouden.
Hij eist van iedereen de aandacht door te springen en daarbij dus in de handen te bijten.
Waardoor kan dit ontstaan zijn én nog belangrijker. . . hoe leer je dit hem af!?
Ik ben erg nieuwsgierig naar jullie tips en ervaringen.
mijnpon
Nu blijft ze met een 'groot' probleem, waar ze niet echt mee uit de voeten kan. De labrador is erg springerig en bijterig, echt "over"enthousiast. Nu heb ik een kruizing Bearded collie, die ook erg (over) enthousiast kon zijn. Maar deze blonde weet echt van geen ophouden.
Hij eist van iedereen de aandacht door te springen en daarbij dus in de handen te bijten.
Waardoor kan dit ontstaan zijn én nog belangrijker. . . hoe leer je dit hem af!?
Ik ben erg nieuwsgierig naar jullie tips en ervaringen.
mijnpon
- Laundry
- Vaste gebruiker
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
- Aantal honden: 1
Omdraaien en negeren kan je doen, maar ik denk dat dat op de puppycursus ook al geadviseerd en gedaan is?
Ik heb zelf een Labrador met dit gedrag op cursus gehad, die als je niet reageerde je jas uittrok. En als ik de voet op de riem zette (zodat hij niet kon springen) mijn broek aan flarden trok
Ik heb de bazin eerst het boekje van Jan Fennell laten lezen (de vrouw die naar honden luistert). Daarna, na overleg en veel uitzoekerij. Hebben we voor een iets hardere aanpak gekozen. Wat betreft het springen en bijten dan. Zodra de hond opsprong kreeg hij een knietje. Daarbij werd niets gezegd en de hond werd ook niet aangekeken. Na enige tijd ging hij zitten. Daar werd op gereageerd met "braaf zit" en een koekje.
Voor de rest kon ze zich goed vinden in de suggesties van Jan Fennell.
Met wat ondersteuning heeft ze er een prima hond van gemaakt.
Misschien dat dit ook kan met de Labrador van je nichtje. Als ik haar was zou ik contact opnemen met de trainster en dit samen gaan uitzoeken. Liever niet wachten. Het wordt steeds moeilijker naarmate het gedrag langer blijft voortduren.
Ik heb zelf een Labrador met dit gedrag op cursus gehad, die als je niet reageerde je jas uittrok. En als ik de voet op de riem zette (zodat hij niet kon springen) mijn broek aan flarden trok
Ik heb de bazin eerst het boekje van Jan Fennell laten lezen (de vrouw die naar honden luistert). Daarna, na overleg en veel uitzoekerij. Hebben we voor een iets hardere aanpak gekozen. Wat betreft het springen en bijten dan. Zodra de hond opsprong kreeg hij een knietje. Daarbij werd niets gezegd en de hond werd ook niet aangekeken. Na enige tijd ging hij zitten. Daar werd op gereageerd met "braaf zit" en een koekje.
Voor de rest kon ze zich goed vinden in de suggesties van Jan Fennell.
Met wat ondersteuning heeft ze er een prima hond van gemaakt.
Misschien dat dit ook kan met de Labrador van je nichtje. Als ik haar was zou ik contact opnemen met de trainster en dit samen gaan uitzoeken. Liever niet wachten. Het wordt steeds moeilijker naarmate het gedrag langer blijft voortduren.
- mijnpon
- Vaste gebruiker
- Contacteer:
mijn nichtje leest de komende dagen jullie reakties mee
Klopt, die adviezen heeft ze inderdaad op de puppycursus ook meegekregen.
Zoals je het omschrijft, is heel goed. De hond wordt positief beloond. Zoiets moet dagelijks een paar keer geoefend worden. Maar hoe gaat ze er tussendoor mee om? Spontaan komen er vriendinnen langs of er komt bezoek, die weten niets van een 'training' en juist op dat moment stormt de hond ertussen door en gaat springen en bijten.
Kan ze dan het beste de hond bij de halsband pakken en zonder wat te zeggen (en aan te kijken) hem in de bench zetten?
Vandaag vertelde ze me dat haar trainer van de puppycursus haar deze winter wel af en toe wil helpen om te trainen. Hij wil dan bij hun thuiskomen om dit 'probleem' te sturen.
mijnpon
Zoals je het omschrijft, is heel goed. De hond wordt positief beloond. Zoiets moet dagelijks een paar keer geoefend worden. Maar hoe gaat ze er tussendoor mee om? Spontaan komen er vriendinnen langs of er komt bezoek, die weten niets van een 'training' en juist op dat moment stormt de hond ertussen door en gaat springen en bijten.
Kan ze dan het beste de hond bij de halsband pakken en zonder wat te zeggen (en aan te kijken) hem in de bench zetten?
Vandaag vertelde ze me dat haar trainer van de puppycursus haar deze winter wel af en toe wil helpen om te trainen. Hij wil dan bij hun thuiskomen om dit 'probleem' te sturen.
mijnpon
- ranetje
- Zeer actief
Wat ik blauw heb gemaakt is cruciaalmijnpon schreef:mijn nichtje leest de komende dagen jullie reakties mee![]()
mijnpon
Dit gedrag los je niet op met dagelijks een paar keer oefenen.
De hond leert de hele dag. Ze moet zichzelf dus trainen op een consequente houding naar de hond toe de hele dag en niet alleen als ze oefent
Wat betreft bezoek
Het is inderdaad moeilijk om bezoek aan de nieuwe "regels" te laten deelnemen, maar het kan wel.
Als je met ze afspreekt dat ook zij totaal niet op de hond reageren kan er al verbetering komen. In een enkel geval is het soms al voldoende om de (korte) riem aan de halsband te laten en daar zelf op te gaan staan zodat hij niet gaat springen en raggen.
Verder is aan de halsband nemen en zwijgend op zijn plaats leggen zeker een mogelijkheid. Ik denk wel dat er in het begin iemand in de buurt van zijn plaats moet blijven om hem daar te houden
Fijn dat de trainer kan komen helpen in de thuissituatie. Ik ben benieuwd wat hij van eventuele adviezen hier vindt en hoe hij het wil helpen oplossen.
- mijnpon
- Vaste gebruiker
- Contacteer:
Moet zeggen dat ik er soms ook wel moeite mee heb hoor. De oefeningen zit, af, volg, etc. oefen je wel per dag en consequent. Maar dit soort dingen gaat gewoon de hele dag door
Consequent zijn en geduld hebben is het meest belangrijke in de opvoeding en training van een hond.
mijnpon
- ranetje
- Zeer actief
Het is ook moeilijkmijnpon schreef:helemaal gelijk natuurlijk. . . . .
Moet zeggen dat ik er soms ook wel moeite mee heb hoor. De oefeningen zit, af, volg, etc. oefen je wel per dag en consequent. Maar dit soort dingen gaat gewoon de hele dag dooren plots gebeurt het je dat je aandacht verslapt en dat de hond er haarfijn op inspeelt
![]()
Consequent zijn en geduld hebben is het meest belangrijke in de opvoeding en training van een hond.
mijnpon
Ik hoop dat je wilt vertellen over het vervolg
-
labrador Ynto
nog steeds bijten
Het springen is nu bijna opgehouden. We hebben hem gewoon de hele tijd genegeert als hij dat deed. Het bijten is nog steeds erg. En ik weet dus ook niet hoe ik dat moet afleren! Heeft iets nog goeie tips??ranetje schreef:Het is ook moeilijkmijnpon schreef:helemaal gelijk natuurlijk. . . . .
Moet zeggen dat ik er soms ook wel moeite mee heb hoor. De oefeningen zit, af, volg, etc. oefen je wel per dag en consequent. Maar dit soort dingen gaat gewoon de hele dag dooren plots gebeurt het je dat je aandacht verslapt en dat de hond er haarfijn op inspeelt
![]()
mijnpon![]()
alvast bedankt
-
labrador Ynto
nog steeds bijten
Het springen is nu bijna opgehouden. We hebben hem gewoon de hele tijd genegeert als hij dat deed. Het bijten is nog steeds erg. En ik weet dus ook niet hoe ik dat moet afleren! Heeft iets nog goeie tips??ranetje schreef:Het is ook moeilijkmijnpon schreef:helemaal gelijk natuurlijk. . . . .
![]()
mijnpon![]()
alvast bedankt
- EstherK
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Airedale Terrier, Zwarte Russische Terrier en Foxterrier
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
- ranetje
- Zeer actief
Ja, zou ik ook doenEstherK schreef:Wat ik heb gedaan is hem echt straal negeren. Dus als hij uit enthousiasme sprong en beet naar de boekenkast of de keuken lopen en spullen pakken en ondertussen in mezelf mompelen. Dan hield hij meteen op.
Ik moet het nog wel eens doen maar dit werkt voor mij echt het beste
Als hij al in je broek hangt even stevig opzij zetten en verder negeren.
- alm@
- moderator
- Mijn ras(sen): Langhaar teckel
- Aantal honden: 3
Ik ken iemand die dat gedrag eruit heeft gekregen met ficher discs (hoop dat ik dat goed schrijf zo), dat zijn een aantal ijzeren schijfjes aan een koortje. Telkens als de hond sprong (tegen wie dan ook) liet ze zonder iets te zeggen de schijfjes vallen (geen bos sleutels gebruiken!). Als de hond verbaasd ging staan of zitten luisteren waar dat geluid vandaan kwam, werd ze meteen beloond. Ik denk wel dat een heel goede timing en uitleg hierover heel belangrijk zijn. Zij had die tip gekregen van de hondentrainer waarbij ze trainde.
Misschien heb je hier iets aan.
Misschien heb je hier iets aan.

-
sione
- geregistreerd lid
interessant topic. Ik heb dus precies hetzelfde met mijn pup (16 weken nu). Ik doe nu dat elke keer als ze dreigt tegen me op te springen dat ze moet zitten en dat beloon ik.
Dat bijterige probeer ik af te leren door te stoppen met aaien zodra ze naar mijn hand hapt en dan zeg ik au. dan ga ik door en net zo lang totdat ik haar kan aaien zonder dat ze probeert te happen. Dan aai ik dus even extra lang en beloon met mijn stem.
Maar is erg moeilijk.
Dat bijterige probeer ik af te leren door te stoppen met aaien zodra ze naar mijn hand hapt en dan zeg ik au. dan ga ik door en net zo lang totdat ik haar kan aaien zonder dat ze probeert te happen. Dan aai ik dus even extra lang en beloon met mijn stem.
Maar is erg moeilijk.
-
Dinah
- Zeer actief
- Aantal honden: 6
- Contacteer:
Hoi Sione,
Op zich los je het best goed op met het springen maar straks gaat je hond de link leggen van springen, zitten en koekje. Ikzelf zou nu proberen om het springen te negeren en als ze uit zich zelf naar beneden gaat en dan pas belonen. Nu beloon je het springen ook al d.m.v. een commando aan hem te geven.
Groetjes van Esther
Op zich los je het best goed op met het springen maar straks gaat je hond de link leggen van springen, zitten en koekje. Ikzelf zou nu proberen om het springen te negeren en als ze uit zich zelf naar beneden gaat en dan pas belonen. Nu beloon je het springen ook al d.m.v. een commando aan hem te geven.
Groetjes van Esther