Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Commando VAST als hulp bij APPORT?

Moderator: moderatorteam

Riboet
Zeer actief
Mijn ras(sen): Franse bulldog
Aantal honden: 13
Contacteer:

Commando VAST als hulp bij APPORT?

Ongelezen bericht door Riboet »

Hoewel ik er aardig in berust heb dat apporteren niet de sterkste kant is van een bulldogje, zou ik toch wel heel graag willen dat Nala het aanleert.

Ze doet gehoorzaamheid B, maar traint in de C klas mee (wel grappig, 1 klein bulldogje in een klas met 3 herders en een rottweiler :mrgreen:). Het punt zit hem in het oppakken en brengen van de dummy. Ze blijft naast me zitten, wachten, ik gooi de dummy of loop een aantal meters laat de dummy vallen en loop verder en roep apport. Ze spurt er vervolgens heen en vind de dummy ook echt wel interessant.

Maar alleen om er mee te spelen/aan te kluiven. Oppakken en brengen ho maar.

Er werd toen aangeraden om de dummy aan een touwtje te binden. Daarmee kon ik op afstand staand de dummy door bewegen interessant maken en op het moment dat ze de dummy in de bek had de hond met dummy 'binnenhalen'.

Maar dat heeft toch nog niet het gewenste effect effect behalve dat de dummy er wel interessanter door werd.

Er is nu aangeraden om het commando VAST aan teleren. Maar volgens mij moet ze dat wel kennen, want als ik haar laat volgen en tijdens het volgen de dummy aanbiedt houdt ze hem meestal WEL een aantal meters vast (ben nog aan het uitbouwen). Of zou ze alleen de handeling kennen en het associeren met het volgen in plaats van het aanpakken? Bij terug plaats gaat ze op DOWN op afstand ook liggen, maar staat ze naast me en ik zeg DOWN doet ze niets en heeft ze de handbeweging (die ik niet gebruik bij TERUG PLAATS) ineens nodig :denken:.

Aangeraden werd in een prikkelvrije omgeving de dummy in de bek te plaatsen bek dicht houden voor enkele seconden en commando vast er aan te koppelen. Daarmee zou ik haar kunnen leren de dummy vast te houden. Het nadeel is dat ik zodra ik BRAAAF zeg (omdat ze de dummy vast heeft) dat ze het ding meteen laat vallen.

Ik overweeg om maar helemaal opnieuw te beginnen. Een speeltje waar ik een snoepje in kan doen. Weggooien, samen halen (hond aan de lijn) en belonen met het snoepje uit het speeltje?

Is dat een idee?

Ik ga het forum ook nog verder doorspitten op apporteren en commando vast, hoor, maar iedere tip is welkom.
Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

Met een beloningsdummy oefenen is zeker een idee. :ok:
Ik vermoed dat jouw hond "braaf" verstaat als "los".
Probeer of je na het "vast" en een stukje dragen het commando "los" kunt aanleren vóór je braaf zegt?
In huis kan je dat ook oefenen met het vast en los.

Ik heb één keer een Frans bulletje in de GG 3 gezien. Die apporteerde uiteraard prima. Het is geloof ik moeilijk voor een bulletje om een apport van de grond op te pakken?
Ik heb er zelf geen ervaring mee.

Een andere tip die ik eens hoorde, was om het apporteerblokje zo op je voeten te leggen, dat het middenstuk vrij lag. Daardoor was het door de hond beter op te pakken. Door gewenning kunnen ze dan naderhand ook van de grond oppakken.
Zo was de redenering tenminste.
Misschien ook een idee? :wink:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden

Ongelezen bericht door Jaap* »

ranetje schreef:Ik vermoed dat jouw hond "braaf" verstaat als "los".
Ik denk dat na braaf wel eens een brokje volgt :wink:
Dan zou ik ook eerst mijn snufferd leegmaken voor dat brokje :mrgreen:
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Jaap* schreef:
ranetje schreef:Ik vermoed dat jouw hond "braaf" verstaat als "los".
Ik denk dat na braaf wel eens een brokje volgt :wink:
Dan zou ik ook eerst mijn snufferd leegmaken voor dat brokje :mrgreen:
Dat bedoelde ik ook :wink:
Bedankt voor de aanvulling Jaap :ok:

Wat ik dus wilde zeggen is dat je pas braaf moet zeggen nadat de hond het apport heeft ingeleverd.
Dat kan je doen (ook om jezelf te beschermen tegen het te snel zeggen van "braaf") het commando "los"in te voeren.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Dinah
Zeer actief
Aantal honden: 6
Contacteer:

Ongelezen bericht door Dinah »

Hoi,

Wat ik zou proberen is het volgende:

Hond vlak bij je laten zitten en je beide handen aan het uiteinde van de dummy vasthouden. Zo leert je hond het goed vastpakken en jij kunt als hulpje een vinger onder zijn kin doen en het commando vast zeggen. Omdat je je handen vlakbij hebt, kun je zelf de dummy weer uit de bek pakken en dan belonen. Ik zou niet meer praten tijdens de oefening alleen het commando vast zeggen. Na de oefening kun je wel weer praten en bv zeggen dat hij knap is. Deze oefening kun je uitbouwen d.m.v. de dummy later uit de bek te halen. Probeert hij de dummy weer los te laten? Dan even vingerhulp er weer bij en dan weer de vinger er weer weg te laten. Zo krijg je een stabiele "vast" bij je hond.

Kan hij dit goed dan kun je steeds je handen of hand verder naar de grond brengen en hij steeds beter gaat leren om de dummy van de grond af te pakken. Op een gegeven moment zou ik de dummy op de grond leggen, hand er evt. bij en dan weer het commando vast zeggen en hopen dat hij het van de grond af pakt en even vast houden en dan pas belonen.

Gaat dit goed dan een klein stukje weggooien. En steeds verder weggooien.

Veel succes en de groetjes van Esther
Riboet
Zeer actief
Contacteer:

Hondenschool Shanna schreef: Hond vlak bij je laten zitten en je beide handen aan het uiteinde van de dummy vasthouden. Zo leert je hond het goed vastpakken en jij kunt als hulpje een vinger onder zijn kin doen en het commando vast zeggen. Omdat je je handen vlakbij hebt, kun je zelf de dummy weer uit de bek pakken en dan belonen. Ik zou niet meer praten tijdens de oefening alleen het commando vast zeggen. Na de oefening kun je wel weer praten en bv zeggen dat hij knap is. Deze oefening kun je uitbouwen d.m.v. de dummy later uit de bek te halen. Probeert hij de dummy weer los te laten? Dan even vingerhulp er weer bij en dan weer de vinger er weer weg te laten. Zo krijg je een stabiele "vast" bij je hond.
Nou dit heb ik dus geprobeerd, maar Nala pakt de dummy niet. Ik heb het bij mijn reutje gedaan in het zicht van Nala en die doet het wel, zelfs dat werkte niet.

Als ze de dummy wil pakken, pakt ze hem aan de zijkant (waar ie plat is) en niet middenin. Ik zou bijna willen zeggen dat ze de dummy te breed vindt voor haar bek :19: ...

Zou ik een haltertje moeten proberen? Of stelt ze zich aan (haar bijnaam is niet voor niets Keizerin :wink: ).

Ik zal vandaag weer eens proberen haar te laten volgen en dan de dummy aanbieden, eens kijken hoe ze hem dan pakt.
Afbeelding
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden

Re: Commando VAST als hulp bij APPORT?

Ongelezen bericht door Jaap* »

Inge O schreef:
Riboet schreef: Aangeraden werd in een prikkelvrije omgeving de dummy in de bek te plaatsen bek dicht houden voor enkele seconden en commando vast er aan te koppelen. Daarmee zou ik haar kunnen leren de dummy vast te houden.
bij de paar honden waarbij ik het ooit op die manier heb geprobeerd bleek dit de efficiëntste methode om ze zo snel mogelijk een hekel aan apporteren te laten krijgen :wink: . veel honden ervaren deze bemoeienis als druk, vinden het daardoor totaal niet leuk, en verliezen hun zin in apporteren op die manier helemaal.
dummy met voer in is prima, maar niet op de manier zoals jij het van plan was. in hele kleine stapjes (aangelijnd) opbouwen : eerst zelf oppakken en openmaken (beloning!) als hij eraan snuffelt, daarna bij een poging om het in de bek te nemen, daarna bij het in de bek nemen, bij het oprapen en je geven 10 cm bij je vandaan, hetzelfde weer op een halve meter enz. enz.
Helemaal mee eens :ok:
Het gebruik van de voerdummy werkt nog beter als je, nadat de hond het spelletje doorheeft, vóór het belonen uit het voerzakje eerst zelf net doet alsof je er uit eet. Dan laat je de hond naast (niet voor) je zitten en buigt een klein beetje over hem heen terwijl je hem strak aankijkt en net doet alsof je eet uit de dummy. Op het moment dat je bij de hond ziet dat hij even wegkijkt of z'n kop even laat zakken of terugwijkt laat je hem meteen even uit de dummy eten, het "baas erkennen" gebaar van de hond kan heel erg subtiel en kort zijn, goed opletten dus.
Dat zorgt voor een enorme "inwerking" op de hond, hij zal het niet snel vergeten en is erg gemotiveerd om dit "samen delen moment" nog eens te beleven want het is veel indringender en daardoor specialer dan een gewoon stukje kaas uit de losse hand :ok:
Als het goed is voorkomt het ook dat de dummy (of wild apport) als zelfstandig te nuttigen voedsel gaat worden beschouwd :mrgreen: :wink: (maar van zulke theorieen ben ik eigenlijk niet zo)
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
fromstaceyhome
Vaste gebruiker
Contacteer:

Ongelezen bericht door fromstaceyhome »

tip terug naar af
2 ballen gebruiken spelenderwijs een gooien terug laten brengen wel laten zien dat je de andere bal gaat gooien en zo op voeren komt het goed :ok: :ok: :ok: gaat die straks alles terug brengen en dan de volgende stap in je handen laten leggen komt goed geduldt hebben maar nooit met druk werken helpt niet ,zijn ze nooit stabiel ,is trouwens met eke oefening :wink: :wink: :wink: :wink:
Afbeelding
Riboet
Zeer actief
Contacteer:

In ballen is Nala nog nooit geinteresseerd geweest :mrgreen: (en reutje Beau alleen binnenshuis :denken: ). De enige bal die ze leuk vond, was een lekke voetbal die ze zelf op de dijk gevonden had en die PERCE mee naar huis moest (waar ze er vervolgens niets meer meedeed). Als pup nam ze veel dingen in de bek die mee naar huis moesten en nu moet ze het op commando gaan doen en nu lijkt het wel of haar bek te klein is om wat dan ook vast te houden :devil: .

De oefening met het dwingen de dummy vast te houden, heb ik twee of drie keer geprobeerd, maar had inderdaad het averechtse effect, dus ik heb besloten weer helemaal opnieuw te beginnen. Maar dan wel met een voerdummy en met de tips die hierboven staan.

En dan korte oefeningetjes en in kleine stapjes (aangelijnd). En op het moment dat ze het leuk lijkt te vinden, stoppen. Ik denk dat ik ook wel eens te lang ben doorgegaan met proberen. Ja, dan is de interesse ook weg.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “G&G en Obedience”