Ze doet gehoorzaamheid B, maar traint in de C klas mee (wel grappig, 1 klein bulldogje in een klas met 3 herders en een rottweiler
Maar alleen om er mee te spelen/aan te kluiven. Oppakken en brengen ho maar.
Er werd toen aangeraden om de dummy aan een touwtje te binden. Daarmee kon ik op afstand staand de dummy door bewegen interessant maken en op het moment dat ze de dummy in de bek had de hond met dummy 'binnenhalen'.
Maar dat heeft toch nog niet het gewenste effect effect behalve dat de dummy er wel interessanter door werd.
Er is nu aangeraden om het commando VAST aan teleren. Maar volgens mij moet ze dat wel kennen, want als ik haar laat volgen en tijdens het volgen de dummy aanbiedt houdt ze hem meestal WEL een aantal meters vast (ben nog aan het uitbouwen). Of zou ze alleen de handeling kennen en het associeren met het volgen in plaats van het aanpakken? Bij terug plaats gaat ze op DOWN op afstand ook liggen, maar staat ze naast me en ik zeg DOWN doet ze niets en heeft ze de handbeweging (die ik niet gebruik bij TERUG PLAATS) ineens nodig
Aangeraden werd in een prikkelvrije omgeving de dummy in de bek te plaatsen bek dicht houden voor enkele seconden en commando vast er aan te koppelen. Daarmee zou ik haar kunnen leren de dummy vast te houden. Het nadeel is dat ik zodra ik BRAAAF zeg (omdat ze de dummy vast heeft) dat ze het ding meteen laat vallen.
Ik overweeg om maar helemaal opnieuw te beginnen. Een speeltje waar ik een snoepje in kan doen. Weggooien, samen halen (hond aan de lijn) en belonen met het snoepje uit het speeltje?
Is dat een idee?
Ik ga het forum ook nog verder doorspitten op apporteren en commando vast, hoor, maar iedere tip is welkom.