Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Opspringen afleren

Moderator: moderatorteam

Uppie
Vaste gebruiker

Opspringen afleren

Ongelezen bericht door Uppie »

Heeft er iemand advies hoe ik m'n hond kan leren niet meer op de mensen te springen. Tot nu toe had ik haar bij haar leiband als er bezoek kwam maar eenmaal los begint het terug. Ze is enorm braaf en haar in de ren steken als er bezoek komt vind ik zo triest.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

Vraag het bezoek om haar te negeren als ze binnenkomen.
Door helemaal niet naar de hond te kijken of iets tegen haar te zeggen worden ze vaak rustiger.

Een andere mogelijkheid is om de hond te leren te gaan zitten.
Om in ieder geval in het begin te zorgen dat ze niet opspringt heb je wel een riem aan de halsband (loshangend), maar i.p.v. iets te zeggen, ga je op de riem staan, zodat het opspringen niet tot succes leidt.
Dan geef je de opdracht "zit" en daar beloon je haar dan voor.

Misschien vind je in dit topic nog wat meer aanwijzingen?
http://www.hondenforum.nl/phpBB2/viewto ... opspringen
Laatst gewijzigd door ranetje op 06 aug 2007 14:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
reggie
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door reggie »

Hi,

wat ik met onze pup van 6 maanden doe is het zodra de bel gaat eerst laten zitten. Ik houd dan zijn aandacht vast door hem te belonen met mijn stem. Dan doe ik de deur open en hou ik oog contact met hem en is het 'blijf zit'.
En dat herhaall ik dan een paar keer zonder dat ik contact met hem verlies. Bezoek komt binnen hangen de jassen op, begroeten mij even en in het begin was dit alleen een hand zodat ik contact met hem kon blijven houden. Ok het is wat onpersoonlijk naar het bezoek toe maar ik heb dit een tijd geoefend met vrienden en familie. Zij weten dit nu ook maar inmiddels zit het er aardig ingebakken.
Ok naar onbekend bezoek is het af en toe wat lastiger omdat het een beetje onbeleefd is om de meneer van de hondenbelasting niet echt aan te kijken:)
Nu is Reggie inmiddels zo ver dat ik hem alleen maar hoef te laten zitten en hij wacht dan tot het bezoek binnen is, de jassen hebben opgehangen en dat hij ze daarna mag begroeten.
In heb begin wilde hij dan ook springen maar dat heb ik er (redelijk) uit gekregen door zodra hij op 4 poten staat te belone met wat lekkers. En dat maar heel veel herhalen.

Verder met heeeeel veeeel geduld komt het uiteindelijk vast wel goed!

Succes! :ok:
Afbeelding
Nec temere, nec timide
reggie
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door reggie »

gut ik val af en toe in herhaling :pffff:
Afbeelding
Nec temere, nec timide
blondie
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door blondie »

negeren/of anders gezegd dmv wegdraaien van de opspringende hond.. laat je in je lichaamstaal zien dat je niet besprongen wil worden.... ik heb het nooit toe hoeven passen, voor bezoek.. maar als ik zelf thuiskom en hij wil opspringen.. (niet goed voor de rug, da advies) dan doe ik de ontwijk stand en draai rechtsom draai hem half de rug toe.. had dat eens gelezen in een hondengedrag boek.. en het werkt verbazingwekkend, hij stopt direct met de sprong en gaat zitten..misschien eens kijken of het bij jouw hond ook zo werkt?
xSuzannex
Zeer actief
Mijn ras(sen): Havanezers
Contacteer:

Ongelezen bericht door xSuzannex »

hier helpt het enorm door te leren een speeltje te pakken als er bezoek komt (of andere dingen waar hij blij van word)

gewoon in de zin van, waar is je bal/nijn/flos
die haalt hij en blijft dan rustig kwispelend en blij met alle poten op de grond als er bezoek komt
meestal pakt hij het wel uit zichzelf, soms help ik hem ff herinneren
Uppie
Vaste gebruiker

Ik vraag dikwijls aan mijn bezoek om de hond te negeren maar veel mensen begrijpen dat niet waarom ze zo een lieve hond niet mogen strelen . Zeker als het mensen zijn die zelf geen hond hebben die begrijpen er niets van.
Zal vanaf nu er bij blijven mer de leiband en belonen bij goed gedrag.
Ze heeft ook de neiging om op de schoot te kruipen bij ons en bij bezoek, we duwen haar dan terug en zeggen foei maar dat lukt maar eventjes.
Een hond van 24kg die op je schoot wil kruipen is niet om te lachen.
ranetje
Zeer actief

Uppie schreef:Ik vraag dikwijls aan mijn bezoek om de hond te negeren maar veel mensen begrijpen dat niet waarom ze zo een lieve hond niet mogen strelen . Zeker als het mensen zijn die zelf geen hond hebben die begrijpen er niets van.
Zal vanaf nu er bij blijven mer de leiband en belonen bij goed gedrag.
Ze heeft ook de neiging om op de schoot te kruipen bij ons en bij bezoek, we duwen haar dan terug en zeggen foei maar dat lukt maar eventjes.
Een hond van 24kg die op je schoot wil kruipen is niet om te lachen.
Nee zo'n hond op schoot is niet erg handig :smile:

Als ze dat doet kan je wel nee zeggen, maar bied haar dan ook een alternatief.
Dus je mag niet op schoot, maar in de mand met een kluif.
Op die manier is bezoek ook leuk (als je een kluif krijgt :wink: )
Het is wel handig als het bezoek haar dan ook met rust laat.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Uppie
Vaste gebruiker

Tja, wat zal ze blij zijn als we bezoek krijgen.
Mensen die geen honden hebben snappen er niets van, dan zeggen ze meestal " zonde dat ik ze niet mag strelen" en dan doen ze het toch.
Mijn bezoek ook even africhten dus! :wink:
ranetje
Zeer actief

Uppie schreef:Tja, wat zal ze blij zijn als we bezoek krijgen.
Mensen die geen honden hebben snappen er niets van, dan zeggen ze meestal " zonde dat ik ze niet mag strelen" en dan doen ze het toch.
Ja, en dat is moeilijker dan de hond africhten :mrgreen: :smile:
Ik wens je sterkte :ok:
Het heeft mij ook wel wat tijd gekost :wink:
Afbeelding
Hanneke2
Zeer actief

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

Aanleren dat het bezoek bij heeeeel netjes stil zitten een kauwbotje geeft. Hond is lekker minstens een half uurtje bezig met kauwen, dan kan je op je gemak koffie inschenken en gebak uitdelen. :mrgreen:
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
Uppie
Vaste gebruiker

Weet je wat ik in feite zo raar vind is dat ze op haar andere trainingen perfect apporteert zelfs over water enzo, je kan haar laten zitten en gerust een half uurtje weggaan ze zal zich niet verroeren. Maar eenmaal thuis ze een echte wildebras is. Gelijk dat ze denkt ,ok werktijd afgelopen speeltijd kan beginnen.
ranetje
Zeer actief

Martijn schreef:
Uppie schreef:Tja, wat zal ze blij zijn als we bezoek krijgen.
Een snelle greep naar de foutieve hand, de vingertjes op een gemene manier ombuigen en ze tien keer laten herhalen wat je net gezegd hebt voor je los laat.
Honden begrijpen heeft er niets mee te maken. In mijn huis volgt men mijn instructies.
:mrgreen:
Dat is in ieder geval duidelijk :ok: :smile:
Afbeelding
faya
Vaste gebruiker
Contacteer:

Ongelezen bericht door faya »

knietje geven zodra die springt, doordat ie met zijn borst op je knie springt pers je lucht uit zijn borstkas en dat is geen fijn gevoel dan houden ze er zelf wel mee op en verder natuurlijk negeren maar consuqent daarin zijn.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “G&G en Obedience”