Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Om je vingers bij op te vreten...

Moderator: moderatorteam

Jacksel
Zeer actief
Mijn ras(sen): York H(R)ussell
dwergpoedel
Aantal honden: 1

Om je vingers bij op te vreten...

Ongelezen bericht door Jacksel »

Nouja, beter gezegd... om mijn vingers erbij op te vreten...

In het dagelijks leven kan ik Jamey makkelijk koekjes alles geven, pakt ze rustig aan... Op moment dat ik met haar ga clickeren zijn mijn vingers niet meer veilig, ze wordt zo ruw en lomp en neemt dus regelmatig een stukje vinger mee bij het aanpakken van het voertje... Nou gooi ik dus vaker voertje gewoon op de grond, maarja, als ik na de zomerpauze weer op het veld ga trainen werkt dat natuurlijk wat minder fijn (kunnen ze geen knalroze lichtgevende voertjes maken :denken: )

Mijn eigen oplossing hiervoor zou zijn: je krijgt dat voertje niet, zolang je m niet normaal aan kan pakken... Maarja, klik betekent voer, en dat geldt voor altijd, dus als ik geklikt heb zal ik haar wel een voertje moeten geven... Hoe moet ik dit dus oplossen, zodat mn vingers wel heel blijven, maar dat de betekenis van de klik ook intact blijft?
Afbeelding
You'll be in my heart... Always...
Jacksel
Zeer actief
dwergpoedel

Mickie schreef:Gaan clickeren op het netjes aanpakken? :wink:
Euh... hoe pak ik dat aan? :N:
Heb veel fantasie, maar die kan ik even niet bedenken :denken:
Afbeelding
Jacksel
Zeer actief
dwergpoedel

Mickie schreef:Eerst een paar gewone clicker-oefeningen, waarbij je weet dat het fout gaat zeg maar. Als hij dan fel wordt op je vingers, verander je de oefening. Je laat de clicker zien en geeft zwijgend een koekje, maar houdt dat net zo lang stevig vast tot hij het zachtjes aanpakt, op dat moment clicken en loslaten. Het zachtjes aanpakken belonen dus. :wink:
Lol klinkt op zich goed, maar ik krijg veel medelijden met mn vingers met dit idee :mrgreen: Ik denkd at ik even wacht tot de blaren van het wratten aanstippen weg zijn... lijkt me iets slimmer... En dan naar de pijnbank... euh... bek....
Afbeelding
Lysette
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Lysette »

Ik denk dat je best kunt eisen dat ze ook na de click het voertje normaal aanpakt. Gewoon wegtrekken als ze het te wild doet en opnieuw proberen, net zo lang tot ze het rustig aanpakt. En beginnen met een makkelijke oefening die ze al kent. Ze merkt wel dat het voer er wel aankomt alleen moet ze wel even rustig doen met aanpakken.
Je zou ook het gooien en rustig aanpakken kunnen wisselen. Dus dat je de ene keer het voertje op de grond gooit zodat de beloning er toch snel is en de andere keer aan laten pakken maar dan wel op een normale manier :wink:
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding foto

In liefdevolle herinnering; Job & Floor
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

Doet Baco ook,
dus ik mik ze gewoon in zijn bek, het is zomers al niet lekker, maar in de winter met koude handen is het helemaal pijnlijk als je er tussen zit met je vingers :N:

dus ik lees vol intresse mee, voor De oplossing :mrgreen:
Lysette
Zeer actief
Contacteer:

Mickie schreef:
Lysette schreef:Gewoon wegtrekken als ze het te wild doet en opnieuw proberen, net zo lang tot ze het rustig aanpakt.
Wegtrekken kan het sneller en dus harder aanpakken juist stimuleren :wink:
Op de grond gooien is ook een goed idee.
Niet als het nooit werkt. Het werkt, lijkt mij, hetzelfde als gedrag uitdoven lijkt mij, eerst wordt het heviger omdat het niet meer werkt en daarna gaan ze ander gedrag proberen. Bij Benno werkte het in ieder geval wel goed (hoewel ie soms nog wel gigantisch lomp kan doen, maar meestal gaat het nu wel goed :mrgreen: ).

Weggooien vind ik overigens ook erg handig omdat je ze dan meteen uit de positie haalt. Op de hondenschool krijg ik vaak een matje omdat Jip soms een beetje scheel is en het koekje dan niet kan vinden in het gras.

Mojuan
Zeer actief

Ongelezen bericht door Mojuan »

Geen idee, ik gebruik geen klicker.
Dus ik zou zeggen, de klicker vervangen voor je stem.
Ipv die klicker zeg je goed zooooo!!!
En dan koekje erin.

Ik heb heel dat idee achter die klicker nooit begrepen. :19:
Het zal voor sommige mensen best werken hoor, maar ik gebruik tien keer liever mijn stem.
:zweep:
Lysette
Zeer actief
Contacteer:

Paulala schreef:Geen idee, ik gebruik geen klicker.
En dan koekje erin.

Het zal voor sommige mensen best werken hoor, maar ik gebruik tien keer liever mijn stem.
Je kunt veel beter timen met de clicker. Bovendien is het geluid altijd hetzelfde, dat is bij je stem niet.

Mojuan
Zeer actief

Ik heb altijd beloond met mijn stem en een koekje.
Daarna langzaam het koekje afbouwen en alleen nog maar mijn stem.
Voor mij werkt het prima, vooral bij Julia, die is super gevoelig voor mijn stem.
Maar daarom zei ik al, voor sommige mensen zal het best goed werken, maar ik geef er niet de voorkeur aan.
Valerie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Staffordshire bull terrier & Akita
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Valerie »

op platte hand geven?
Jacksel
Zeer actief
dwergpoedel

Lysette schreef:
Mickie schreef:
Lysette schreef:Gewoon wegtrekken als ze het te wild doet en opnieuw proberen, net zo lang tot ze het rustig aanpakt.
Niet als het nooit werkt. Het werkt, lijkt mij, hetzelfde als gedrag uitdoven lijkt mij, eerst wordt het heviger omdat het niet meer werkt en daarna gaan ze ander gedrag proberen. Bij Benno werkte het in ieder geval wel goed (hoewel ie soms nog wel gigantisch lomp kan doen, maar meestal gaat het nu wel goed :mrgreen: ).

Weggooien vind ik overigens ook erg handig omdat je ze dan meteen uit de positie haalt. Op de hondenschool krijg ik vaak een matje omdat Jip soms een beetje scheel is en het koekje dan niet kan vinden in het gras.
Dat probleem heeft Jamey dus ook, die kan in het gras de koekjes niet meer terugvinden...
Afbeelding
Mojuan
Zeer actief

Die honden van mij zouden ze nog vinden als ze blind waren.
Gewoon via hun neus :mrgreen:
Lysette
Zeer actief
Contacteer:

Jacksel schreef:
Lysette schreef:
Mickie schreef:

Dat probleem heeft Jamey dus ook, die kan in het gras de koekjes niet meer terugvinden...
Misschien is zo'n matje dan handig. Jip vindt ze uiteindelijk wel maar duurt gewoon even en dat schiet niet op. Bij mij op de hondenschool gebruiken ze zo'n vloerbedekkingtegel maar een stukje rubber ofzo kan ook al handig zijn (misschien ook makkelijker mee te nemen). Dan kun je gewoon nog rustig werken aan het normaal aanpakken van het koekje maar ook verdertrainen met andere oefeningen.

Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Martijn schreef:Bij het klikkeren gooi ik het voertje op de grond. Niet omdat Dapper het niet netjes aanpakte maar ik vind dat gedoe bij mijn hand zo afleidend.
Ik gooi het ook meestal weg. Click -> einde oefening -> voertje weg -> hond ook uit positie. Alleen als ik bijv. tussendoor click bij volgen, gaat het daarna wel door, dus dan geef ik het uit de hand.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Mickie schreef: Ik gebruik ook geen clicker. Wel geprobeerd, maar het is gewoon niets voor mij. Ik gebruik liever mijn stem, en dan maak ik bewust volop gebruik van het feit dat die niet altijd hetzelfde klinkt. Ieder zijn ding :wink: als het voor jou maar werkt.
Ik heb het juist andersom. Als ik een clickwoord gebruik, is Bram minder 'eager' dan met de clicker. Het ligt gewoon heel erg aan de hond wat het beste werkt denk ik. Toevallig hadden we het er dit weekend over dat een click ook niet zonder emotie is hoor. Ja, het geluid op zich wel, maar jij zit er zelf aan vast en jouw blijheid maakt wel degelijk uit.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Lysette
Zeer actief
Contacteer:

Mickie schreef:Als het voor jou werkt, prima hoor, maar ik zie mezelf niet zo'n matje gebruiken. Ik train te pas en te onpas, niet alleen op het trainingsveld maar ook tijdens een gewone wandeling of gewoon een keer tussendoor. Lijkt me dan 10x handiger dat ze een beloning normaal aan kunnen pakken, dan dat ik een matje meesleep om de beloning op te kunnen gooien :wink: .
Ik zeg toch ook dat ze het kan gebruiken om dan verder te werken aan het koekje normaal aanpakken? :19:
Maakt mij verder niet uit, ik geef alleen een tip wat misschien werkt en dan moet ze zelf maar kijken wat ze doet :wink:

Lysette
Zeer actief
Contacteer:

Zoek stok! schreef:
Martijn schreef:Bij het klikkeren gooi ik het voertje op de grond. Niet omdat Dapper het niet netjes aanpakte maar ik vind dat gedoe bij mijn hand zo afleidend.
Ik gooi het ook meestal weg. Click -> einde oefening -> voertje weg -> hond ook uit positie. Alleen als ik bijv. tussendoor click bij volgen, gaat het daarna wel door, dus dan geef ik het uit de hand.
Dat vind ik ook het makkelijke aan weggooien :ok: Had er nooit zo over nagedacht maar bij de clickercursus kwamen ze ermee. Was we even wennen maar het kan bij sommige oefeningen inderdaad erg makkelijk zijn :ok: Maar net zo als bij volgen inderdaad weer niet. Ach zo blijf je bezig he :mrgreen:

Maaike
Zeer actief

Ongelezen bericht door Maaike »

Valerie schreef:op platte hand geven?
Ik kies hier ook voor, juist ter voorkoming van te lang zoeken naar de beloning in het gras. Cas is ook zo gretig en voergevoelig en bij hem heb ik het brokje in een open hand op m'n vingers. Bij voertjes die goed zichtbaar in het gras zijn zoals stukjes knakworst oid, kun je wel goed op de grond gooien omdat die eerder gevonden worden.

Als een hond goed kan vangen zou je er ook nog voor kunnen kiezen om het brokje naar de hond toe te gooien.
Groetjes van mij en een poot van Casper
Afbeelding
**Ella**
Reini
Zeer actief

Ongelezen bericht door Reini »

Vegas kan ook nogal happen naar de beloning en als ik die op dat moment uit mijn hand geef (na de click) en hij doet te ruw, dan krijgt hij de beloning gewoon niet. Ik zeg 'zachtjes' en geef de beloning dan opnieuw. Meestal laat ik hem de beloning vangen, dat kan hij heel goed :mrgreen:
Nero, het dappere Yorkie; 14/09/02 - 19/06/07
Afbeelding
Whisky
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Soft Coated Tibetaanse Wheaten Terrier

Ongelezen bericht door Whisky »

Ik geef Whisky altijd voertjes met de buitenkant van m'n hand naar d'r toegedraaid, dus met het voertje naar binnen.
Meestal ( :N: ) als je dan je hand omdraait wordt het voertje rustig aangepakt...
Afbeelding
Biko
Zeer actief

Ongelezen bericht door Biko »

Paulala schreef:Geen idee, ik gebruik geen klicker.
En dan koekje erin.

De clicker is zo handig omdat je zo goed kan timen.
Daarom gaat het leren zoveel sneller.
Als je hond moet leren zitten, kan hij al weer opgestaan zijn als jij klaar bent met je 'goed zo'.
De klik kun je (na enige oefening ;)) echt precies timen op de fractue vab de seconde dat je wil belonen.

Persoonlijk gebruik ik alleen bij het aanleren van nieuwe dingen de clicker, daarna gebruik ik het woordje 'yes' (en dan op zo'n achterlijke vrolijke toon haha) Is een woord wat je niet vaak zegt in het dagelijks leven en lekker kort is.

Dat bijten: ik hield gewoon mijn hand dicht zolang hij bleef bijten, hand ging pas open als hij netjes aan kon pakken.
Op een plattere hand een voertje geven kan ook helpen.
hondengedragscentrum.nl

& een pootje van Biko!
MirandaH
Zeer actief
Mijn ras(sen): Cairns!!!
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door MirandaH »

Een van mijn dames heeft hetzelfde probleem gehad. Ik heb eerlijk gezegd eerst gehoopt dat het over zou gaan (helaas dus). Daarna heb ik als ik het me goed herinner, uiteindelijk een keer in een opwelling (ik was het zooo zat!) toen ze het weer deed, hard NEE gezegd, ben opgestaan, weggelopen, kamer uit, deur dicht gedaan en even in de gang staan wachten. Daarna teruggegaan, opnieuw gedaan en toen kon ze het een stuk rustiger. Nu is ze soms nog gretig maar NEE helpt nog steeds prima. Succes!
Afbeelding

*Gediplomeerde trimsalon voor de regio Zoetermeer (lid ABHB)*
**Webshop voor verse diervoeding: Botten & Zo**
Maylala
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kamikaze-terriërs

Ongelezen bericht door Maylala »

met sjon heb ik een soort kong achtige vorm gemaakt van mijn vuist, met een snoepje erin.
dan moest hij zijn neus een beetje in mijn vuist stoppen om dat snoepje te pakken te krijgen, maar als zijn tanden dan mijn vingers raakten deed ik mn vuist dicht, zodat hij er niet meer bij kon.
en als het dan lukte natuurlijk hyperextatisch trots zijn :mrgreen:
worked like a charm :ok:
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “G&G en Obedience”