Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Wachten-zitten/wachten-staan

Moderator: moderatorteam

Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Aantal honden: 1
Contacteer:

Wachten-zitten/wachten-staan

Ongelezen bericht door Caro. »

Hoe zit het nu ook alweer? Is 'wachten' gewoon stil blijven staan of is zitten hierbij ook prima?

Ik ben namelijk met Puchu aan het oefenen en wat schertst mijn verbazing: als hij aan de lijn loopt en ik zeg 'wachten', dan blijft hij gewoon staan. Loopt hij echter los netjes mee en ik zeg 'wachten' dan gaat hij zitten :oeps: :mrgreen:

Nu ben ik even de draad kwijt.
Van de training van Kaya weet ik nog, dat als ze aan de lijn liep en ik stopte, ik in eerste instantie 'zit' moest zeggen en na verloopt van tijd helemaal niets meer en dat ze dan uit zichzelf moest gaan zitten als ik stopte.
Maar het 'wachten' heb ik bij haar zelf getraind en ze stopt dan gewoon en blijft staan.

Hoe werkt het nu op de officiële trainingen, voordat ik iets fout erin ga trainen en straks bij training een 'probleem' heb?
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Hangt er van af waarvoor je bedoelt tijdens de training :wink:
En wat voor commando je daaraan gaat koppelen.

Bijv.: Als je een hond moet afstoppen terwijl je hem naar je toe hebt geroepen en hij moet blijven staan, kan je het commando "stáán" geven.
Ik heb daar zelf "wachten" voor :wink: maar dat is iets wat je zelf kunt beslissen.

Ik denk niet dat je nu ergens een "fout" maakt.
Het is alleen misschien iets waar je straks met het uitzoeken van je commando's rekening mee moet houden.
Je bent niet verplicht om de door de hondenschool aangegeven commando's te gebruiken hoor :wink:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Caro.
Zeer actief
Contacteer:

... dubbel :F:
Laatst gewijzigd door Caro. op 13 aug 2007 12:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
A good dog never dies...

Caro.
Zeer actief
Contacteer:

Het commando 'wachten' gebruik ik om op afstand de hond te laten wachten, stil te laten staan dus.
In feite maakt het mij niet zoveel uit of hij dat wachten zittend of staand doet, als hij maar niet doorloopt.

Dit commando, heb ik dus bij training nooit gehad voor Kaya, maar zelf aangeleerd. Wel was het zo bij training, dat als ik stilstond zij moest gaan zitten.

Nu ben ik het 'wachten' bij Puchu aan het leren, maar uiteraard kan dat nog niet op afstand. Dus ben ik begonnen aan de lijn en dan staat hij dus stil (nou ja, 9 van de 10 keer :F: ).
Nu ben ik het los aan het oefenen, maar nog wel als hij netjes meeloopt, dus nog niet op afstand. En bij het loslopen, gaat hij dus ineens zitten bij hetzelfde commando.

Zo iets duidelijker?

Ik weet niet hoe dit commando 'officieel' bij trainingen gebruikt wordt en wil dus nu niet iets fout aanleren (staan/zitten terwijl het iets anders moet zijn).
Natuurlijk is het belangrijkste dat hij gewoon stopt, maar het is wel zo handig dat ik het aanleer zoals het op trainingen ook gebruikt wordt (als het überhaupt op training gebruikt wordt?).
Afbeelding
A good dog never dies...

Caro.
Zeer actief
Contacteer:

Mickie schreef:
Caro. schreef:Ik weet niet hoe dit commando 'officieel' bij trainingen gebruikt wordt en wil dus nu niet iets fout aanleren (staan/zitten terwijl het iets anders moet zijn).
Er zijn geen officiële commando's , je bent helemaal vrij om zelf woorden te verzinnen, al is het koelkast :wink:

Op een gegeven moment moeten ze wel op commando kunnen staan, dus dan is het handig om daar nu al een bepaald commando aan te verbinden en die daar exclusief voor te gebruiken. Als Puchu al kan blijven staan op wachten, dan zou ik dat niet meer gebruiken op momenten dat hij mag gaan zitten. Zit betekent sowieso al stoppen en blijven waar je bent, dus dat kun je makkelijk gaan gebruiken voor situaties waarin je wilt dat hij blijft wachten.
Owww :oeps:

Ik heb alleen getraind bij een werkgroep en daar waren dus wel de woorden die je bij een commando gebruikt, van belang.
Bij examens mocht je dan alleen bepaalde woorden gebruiken.

Maar dat maakt bij een KC dus helemaal niks uit begrijp ik.
Oké :ok:
Afbeelding
A good dog never dies...

Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Bedoel je het trainingscommando dat je gebruikt met afstoppen? Dus de hond komt naar jou toerennen en moet dan ineens zitten, staan of afliggen? Ik ben nog niet zo ver hoor, maar volgens mij gebruiken mensen dan 'staan' (etc.). Voor zitten, staan en af tijdens volgen (en ik loop door), gebruik ik ook 'zit' (etc.), dus niet wachten. Als ik zelf stilsta tijdens bij het volgen, gebruik ik inderdaad geen commando, hij moet dan automatisch gaan zitten.

Wachten wordt door mensen vaak gebruikt bij zit en blijf en af en blijf. Maar ik gebruik dan altijd 'blijf. Juist omdat wachten voor mij ook in de dagelijkse praktijk een belangrijk commando is. Als ik 'wachten' zeg, maakt het me niet uit of hij gaat staan, zitten, liggen of snuffelen, het gaat mij er om dat hij niet verder loopt. En zo wil jij het ook gebruiken toch?
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Zoek stok!
Zeer actief

dubbel
Laatst gewijzigd door Zoek stok! op 13 aug 2007 13:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Zoek stok!
Zeer actief

Caro. schreef:
Ik heb alleen getraind bij een werkgroep en daar waren dus wel de woorden die je bij een commando gebruikt, van belang.

Nou...het maakt het leven wel makkelijker als je dezelfde commando's gebruikt als de trainer. Als jij 'roos' zegt bij 'zit' en 'komma' bij 'apport' mag dat wel, maar ik zou er toch voor kiezen om zoveel mogelijk hetzelfde te gebruiken. Het is gewoon makkelijker, vind ik dan.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Caro.
Zeer actief
Contacteer:

Zoek stok! schreef:Bedoel je het trainingscommando dat je gebruikt met afstoppen? Dus de hond komt naar jou toerennen en moet dan ineens zitten, staan of afliggen? Ik ben nog niet zo ver hoor, maar volgens mij gebruiken mensen dan 'staan' (etc.). Voor zitten, staan en af tijdens volgen (en ik loop door), gebruik ik ook 'zit' (etc.), dus niet wachten. Als ik zelf stilsta tijdens bij het volgen, gebruik ik inderdaad geen commando, hij moet dan automatisch gaan zitten.

Wachten wordt door mensen vaak gebruikt bij zit en blijf en af en blijf. Maar ik gebruik dan altijd 'blijf. Juist omdat wachten voor mij ook in de dagelijkse praktijk een belangrijk commando is. Als ik 'wachten' zeg, maakt het me niet uit of hij gaat staan, zitten, liggen of snuffelen, het gaat mij er om dat hij niet verder loopt. En zo wil jij het ook gebruiken toch?
Ja, het is bedoeld om de hond op afstand te laten stilstaan, te laten wachten totdat ik er ook ben.

Ik noem maar een situatie: m'n hond loopt een stuk voor me uit en er komt een bocht. Ik wil niet dat de hond uit zicht gaat, dus roep ik 'wachten' en dan moet hij wachten totdat ik bij hem ben.

Blijf is hier ook weer een ander commando, inderdaad 'zit en blijf' of 'af en blijf'.

Dat 'afstoppen' daar heb ik eigenlijk geen woord voor: bij Kaya is het 'hierrr' en dan moet ze voorkomen en zitten, maar dat zijn geen aparte commando's maar alleen maar 'hier' en dan in één geheel aangeleerd.
Bij Puchu is het alleen nog 'hier' en nog niet voorzitten.
Afbeelding
A good dog never dies...

Caro.
Zeer actief
Contacteer:

Zoek stok! schreef:
Caro. schreef:

Nou...het maakt het leven wel makkelijker als je dezelfde commando's gebruikt als de trainer. Als jij 'roos' zegt bij 'zit' en 'komma' bij 'apport' mag dat wel, maar ik zou er toch voor kiezen om zoveel mogelijk hetzelfde te gebruiken. Het is gewoon makkelijker, vind ik dan.
Dat leek mij dus ook :oeps:
vandaar mijn vraag hoe 'wachten' gebruikt wordt bij training: is dat wachten/zitten of wachten/staan of wordt 'wachten' helemaal niet als commando gebruikt?
Afbeelding
A good dog never dies...

Zoek stok!
Zeer actief

Caro. schreef:
Zoek stok! schreef:Bedoel je het trainingscommando dat je gebruikt met afstoppen? Dus de hond komt naar jou toerennen en moet dan ineens zitten, staan of afliggen? Ik ben nog niet zo ver hoor, maar volgens mij gebruiken mensen dan 'staan' (etc.). Voor zitten, staan en af tijdens volgen (en ik loop door), gebruik ik ook 'zit' (etc.), dus niet wachten. Als ik zelf stilsta tijdens bij het volgen, gebruik ik inderdaad geen commando, hij moet dan automatisch gaan zitten.

Ja, het is bedoeld om de hond op afstand te laten stilstaan, te laten wachten totdat ik er ook ben.

Ik noem maar een situatie: m'n hond loopt een stuk voor me uit en er komt een bocht. Ik wil niet dat de hond uit zicht gaat, dus roep ik 'wachten' en dan moet hij wachten totdat ik bij hem ben.

Blijf is hier ook weer een ander commando, inderdaad 'zit en blijf' of 'af en blijf'.

Dat 'afstoppen' daar heb ik eigenlijk geen woord voor: bij Kaya is het 'hierrr' en dan moet ze voorkomen en zitten, maar dat zijn geen aparte commando's maar alleen maar 'hier' en dan in één geheel aangeleerd.
Bij Puchu is het alleen nog 'hier' en nog niet voorzitten.
Afstoppen doe je als de hond naar je toekomt en halverwege ineens moet stilstaan oid. Bij GG heb je ook nog vak zenden en terug plaats, dat is wel van je af, maar daar gebruik je geen 'wachten' voor.

Ik gebruik wachten voor precies hetzelfde als jij en ik heb er geen last van met trainen. Ik omzeil het woord wachten gewoon in de training door blijf te gebruiken.

Hier is inderdaad 1 commando waarbij de hond aan komt rennen en recht voor gaat zitten. Ik doe dat in de dagelijkse praktijk overigens niet goed. Ik ben dan al snel tevreden terwijl hij in de training heel strak recht en tegen me aan moet zitten. Dat is verwarrend.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Zoek stok!
Zeer actief

Caro. schreef: vandaar mijn vraag hoe 'wachten' gebruikt wordt bij training: is dat wachten/zitten of wachten/staan of wordt 'wachten' helemaal niet als commando gebruikt?
Al dat geschrijf en nog geen antwoord haha.

Nou, ik heb even in m'n geheugen gegraven en waar ik eerder gehoorzaamheid trainde, hadden ze de gekke gewoonte (vond ik) om als je zit en blijf ging doen als laatste commando 'blijf' te geven en bij af en blijf 'wacht' te zeggen. Of het was andersom, ik kan het verkeerd onthouden hebben.

Maar de trainers maakten het mij wel makkelijk, want ze zeiden altijd: 'laatste commando geven en weglopen bij je hond'. Dat was voor mij dus blijf :wink:

En verder heb ik 'wacht' of 'wachten' niet gehoord bij het GG programma.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
ranetje
Zeer actief

Er is een periode geweest dat wachten werd gebruikt als de hond op zijn plaats moets blijven tot je hem bij je riep.
Blijf was dan het commando als de hond moest blijven tot je hem weer op kwam halen.

Dat is een beetje achterhaald.
Zit is zit en af is af.
Die posities worden alleen opgeheven als er een ander commando volgt. Bijv. "hier" als je hem voor gaat roepen, of als je terug gaat naar de hond "zit"als je naast hem bent gaan staan.
Of "klaar"o.i.d. als het einde oefening is :wink:

Met afstoppen bedoel ik de G&G 2 en 3 trainingen, als je de hond hier roept, maar hij moet onderweg naar jou toe even stilstaan (en bij G&G 3 daarna ook nog een keertje af) voordat hij uiteindelijk bij je mag komen.
Als je dat kan doen met het commando "stáán" en "af" is er niks mis toch?

Puch blijft in ieder geval op je wachten zonder de hoek van het pad om te gaan. Daarvoor gebruik jij kennelijk "wachten" als ik het goed begrijp.
Geen probleem van maken :ok:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Caro.
Zeer actief
Contacteer:

Oké, bedankt :ok:
Gewoon niet moeilijk doen dus, wachten is blijven staan of zitten als hij maar niet doorloopt :wink:
Het 'loopt' niet in de weg bij training zo ver ik begrijp :ok:
Afbeelding
A good dog never dies...

ranetje
Zeer actief

Caro. schreef:Oké, bedankt :ok:
Gewoon niet moeilijk doen dus, wachten is blijven staan of zitten als hij maar niet doorloopt :wink:
Het 'loopt' niet in de weg bij training zo ver ik begrijp :ok:
Volgens mij geen probleem :ok:
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “G&G en Obedience”