Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

"Nee" bij het aanleren

Moderator: moderatorteam

Jacksel
Zeer actief
Mijn ras(sen): York H(R)ussell
dwergpoedel
Aantal honden: 1

"Nee" bij het aanleren

Ongelezen bericht door Jacksel »

Vraag me af, als ik iets bij Jamey aan het aanleren ben en ze laat niet zien wat ik wil, maar iets anders daarvoor in de plaats (bijvoorbeeld, ik zeg 'sta' en zij gaat liggen), dan zeg ik nee om de verkeerde reactie af te kappen en ik begin overnieuw met wat ik wel wil. Nee is bij mij een 'stop met wat je nu doet', voor mijn gevoel is dat niet echt een correctie, maar ik weet eigenlijk niet zeker of dat klopt...

Maar is het ok om dit zo te doen, of ontmoedig ik Jamey hiermee en maak ik het alleen maar minder duidelijk? Kan ik beter negeren, omdraaien, bij me roepen en opnieuw beginnen met het commando (dus staan in het voorbeeld)... Uiteindelijk heeft ze de 'staan' wel door overigens...

Ik pas nu hetzelfde toe op apporteren... Als ze wegloopt van me, in plaats van het blok te komen brengen zeg ik ook nee, en ik geef opnieuw het commando 'kom maar brengen' (nog niet 'apport', omdat ze nog geen volledig apport laat zien)...
Afbeelding
You'll be in my heart... Always...
blondie
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door blondie »

het "nee"dat ik hier gebruik is een duidelijk nee... als hij iets van plan is wat ik niet accpteer, zoals een ander fixeren, een kat de stuipen op t lijf jagen.. bedelen.. *als ik bij me ouders ben...*
Een nee bij aanleren als hij niet doet wat ik van m verwacht spreek ik anders uit of ik doe het met lichaamstaal.. schudden met me hoofd..bijvoorbeeld.. ik loop dan wel op me hond af om duidelijk te maken wat ik met dat commando bedoel..
Je kunt het niet overdoen als je hond niet snapt wat je bedoeld met eeen commando..dus moet je dat op normale manier duidelijk maken, ik schud daarom nee.. dit is niet wat ik bedoel, een "grof"nee zou hem onzeker maken omdat ik dat gebruik als hij iets (wil gaan doen) of doet waarvan ie weet dat t niet mag..
Met aanleren van nieuwe dingen ben ik positief bezig, je hond wil leren maar je moet duidelijk zijn en blijven als hij je niet snapt kun je niet nogmaals een zelfde commando geven in de hoop dat ie doorkrijgt wat je bedoeld, dat moet je duidelijk maken..
als mijn hond afgaat terwijl ik sta zei loop ik op m af en tik in de zij, sta zeg ik dan.. kan soms een reactie zijn op hoe je een commando geeft ook he, te streng geeft soms een onderdanige reactie dat zich uit door af te gaan, of omdat ze je niet begrijpen, dan is af ook de optie voor dee hond..
Dinah
Zeer actief
Aantal honden: 6
Contacteer:

Re: "Nee" bij het aanleren

Ongelezen bericht door Dinah »

Jacksel schreef:Vraag me af, als ik iets bij Jamey aan het aanleren ben en ze laat niet zien wat ik wil, maar iets anders daarvoor in de plaats (bijvoorbeeld, ik zeg 'sta' en zij gaat liggen), dan zeg ik nee om de verkeerde reactie af te kappen en ik begin overnieuw met wat ik wel wil. Nee is bij mij een 'stop met wat je nu doet', voor mijn gevoel is dat niet echt een correctie, maar ik weet eigenlijk niet zeker of dat klopt...

Maar is het ok om dit zo te doen, of ontmoedig ik Jamey hiermee en maak ik het alleen maar minder duidelijk? Kan ik beter negeren, omdraaien, bij me roepen en opnieuw beginnen met het commando (dus staan in het voorbeeld)... Uiteindelijk heeft ze de 'staan' wel door overigens...

Ik pas nu hetzelfde toe op apporteren... Als ze wegloopt van me, in plaats van het blok te komen brengen zeg ik ook nee, en ik geef opnieuw het commando 'kom maar brengen' (nog niet 'apport', omdat ze nog geen volledig apport laat zien)...
Ik zou het negeren proberen. Dit vind ik wat vriendelijker als een nee. Mijn cavalier springt met het volgen en met het naastgaan. Ik probeer nu weg te stappen en dan weer opnieuw. En dit gaat prima, ze begint juist harder te werken en kon afgelopen vrijdag 2x een achtje lopen zonder te springen. Wel moet je er rekening mee houden dat de hond het commando in deze situatie wel moet kennen. Doet de hond dit niet dan moet je juist eerder je hond weer wat helpen.

En bij het apporteren zou ik het als volgt doen: kleine afstanden het blok gooien en je hond weer roepen. Komt hij niet 1 in keer op je af dan verdiend hij niets. Dan weer een keer proberen. Ook kan het aan je eigen houding liggen, bv te veel voor over hangen zodat je hond niet bij je durft te komen of je hand steekt te ver uit zodat hij ook niet bij je durft te komen.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

Groetjes van esther
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Heeft Jamey ook de neiging om met het blok weg te lopen als je een tussenapport doet?
Ik bedoel:
Jamey in zit...............stukje naar voren lopen...............blok neerleggen................stukje verder lopen en omkeren.................dan bij je roepen en wijzen op het apport met "vast"o.i.d.
Dan is hij al op weg naar je toe en heb je meer kans dat hij in jouw richting door loopt.

Als hij toch met het blok wegloopt, zou ik het apporteren voorlopig even aan een lange lijn doen.

Maakt hij een fout, dan zou ik geen "nee" zeggen. Zeker niet als de oefening nog niet goed ingebakken zit :wink:
Let ook op je eigen houding.
Bij het apporteren kan je je handen op je knieën leggen met de handpalm naar voren. Dat werkt veel beter dan graaien naar het blok.

Als hij gaat liggen i.p.v. staan op jouw commando, kan het zijn dat jouw lichaamstaal wat anders zegt dan je commando.
Het zou goed zijn om de trainer dat eens te laten observeren. :wink:
De meeste "fouten" die een hond maakt zijn het gevolg van een onduidelijk commando of een onduidelijke houding van ons.
Daar hoort geen "nee" bij.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
SnowWhite
Actief

Ongelezen bericht door SnowWhite »

Ik zou het gedrag gewoon negeren en het woordje nee weg laten.
Als ik tegen die van ons zeg "zit" en zij gaat liggen dan negeer ik dat.
Ik doe een stap je naar achter en roep haar dan bij me, en geef het commando zit nogmaals, ik doe dit net zo lang tot ze doet ,wat ze moet doen en beloon haar dan uitbundig.
Laatst gewijzigd door SnowWhite op 08 nov 2007 16:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Yèti
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tibetaanse Terrier
Contacteer:

Ongelezen bericht door Yèti »

Toevallig werd over zulk soort situaties nog iets gezegd afgelopen donderdag op de hondenschool. :wink: Als jij zegt zit en de hond gaat liggen, dan moet je geen Nee zeggen. De meeste mensen gebruiken nee ook als de hond iets niet mag, straks denkt de hond nog dat ie niet meer mag liggen. :P Het beste kun je, zoals hierboven ook al gezegd, het gedrag negeren. Of je zegt goed zo, dat is liggen, maar geeft niet de beloning die de hond voor het gaan zitten gekregen zou hebben.
Groetjes, Linda en Yèti
Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Yèti schreef:Toevallig werd over zulk soort situaties nog iets gezegd afgelopen donderdag op de hondenschool. :wink: Als jij zegt zit en de hond gaat liggen, dan moet je geen Nee zeggen. De meeste mensen gebruiken nee ook als de hond iets niet mag, straks denkt de hond nog dat ie niet meer mag liggen. :P Het beste kun je, zoals hierboven ook al gezegd, het gedrag negeren. Of je zegt goed zo, dat is liggen, maar geeft niet de beloning die de hond voor het gaan zitten gekregen zou hebben.
Dat laatste zou ik niet doen.
Goed zo is op zich al een beloning en voor de hond erg verwarrend als het niet de juiste actie is op het commando. :wink:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Yèti
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tibetaanse Terrier
Contacteer:

Ongelezen bericht door Yèti »

Dan alleen zeggen, dat is liggen, en dat goed zo weg laten. Hihi. :mrgreen: Ik probeer me nu te herinneren of je dat goed zo wel moest zeggen, ik denk t toch niet nee. :denken:
Groetjes, Linda en Yèti
Afbeelding
Sita
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sita »

Ik heb bij Sita het "commando" fout aangeleerd. Doet zij dus iets anders dan ik van haar vraag zeg ik fout en weet zij dat ik iets anders bedoel. Je ziet haar dan ook echt gaan nadenken van wat moest ik ook al weer doen. Dan geef ik nog een keer het commando wat ze uit moest voeren en vaak doet ze het dan wel goed. Vaak gebeurt dit idd met het aanleren van nieuwe oefeningen/commando's.

Het commando fout aanleren heb ik gedaan door in een snoepje in een vuist te nemen en beide vuisten naar voren te steken. Gaat ze met haar snuit naar de hand met het snoepje is het goed en krijgt ze het snoepje. Gaat ze eerst met haar snuit naar de hand zonder snoepje zeg je dus fout, haalt je handen weg en biedt ze nog een keer aan. Na een paar keer snapte Sita wat er bedoeld werd en zo heb ik het verder uitgebouwd met wat eenvoudige commando's.
Groetjes Yvette, Sita, Taro en Rowan

Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “G&G en Obedience”