Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Waarom verschil in formaat/ras van hond met trainen

Moderator: moderatorteam

Addy

Waarom verschil in formaat/ras van hond met trainen

Ongelezen bericht door Addy »

Ik heb met Poppel net de cursus afgerond en ik mocht rustig twee keer het commando zit geven, werd niet moeilijk over gedaan.
Nu train ik ook met Barf maar die moet ik het commando maar een keer geven omdat ze een herder is :19:
Nou kan ik me er wel bij voorstellen dat Poppel een ongeleid projectiel is die geen spruiten maar een hele groentetuin in de oren heeft maar gevoelsmatig klopt het niet.
Wat vinden jullie: is luisteren meteen luisteren of ga je inderdaad sjoemelen met het karakter :19:
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

ik ben altijd blij met iedere milimeter verbetering(tja het zijn bullen he :N: )
dus ik denk dat het wel scheelt waar je mee traint :mrgreen:
maar als ik weet dat ze het beheersen, verlang ik het wel van ze- na 1 keer zeggen :19:
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door M@scha »

ikvind dat je zeker naar een ras moet kijken hoe je traint.

maar daar zijn wel grenzen aan en je moet zelf ook bepalen wat je wil.

wil jij met een echte jachthond perfect GG lopen zul je harder moeten werken om die neus van de grond te krijgen dan bij een bordercollie oid. maar dat ligt aan jezelf wat jij wil.
Afbeelding
Addy

massam schreef:ikvind dat je zeker naar een ras moet kijken hoe je traint.

wil jij met een echte jachthond perfect GG lopen zul je harder moeten werken om die neus van de grond te krijgen dan bij een bordercollie oid. maar dat ligt aan jezelf wat jij wil.
okay duidelijk, poppel is een kruising breton epagneul (jachthondje) met een batterijtje wat nooit leegraakt. Toch kent ze de commando's maar ze is enorm snel afgeleid.
Barf is heel stabiel binnen haar gedrag, kent de commando's af en toe ook maar ziet er het nut soms niet van in :mrgreen:
Dus beiden hebben op dat moment maling aan me, wat is dan nog het verschil :19:
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Eerlijk gezegd maak ik wat de commando's betreft geen onderscheid :wink:
Waar ik bij de beginners wel op let is het karaktertje van de hond.
Beetje onrustig en snel afgeleid?
Dan vind ik een tweede commando (nog) niet erg.
Maar dan wel harder trainen op aandacht voor de baas en toe werken naar dat ene commando :ok:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque

Ongelezen bericht door M@scha »

Addy schreef:
massam schreef:ikvind dat je zeker naar een ras moet kijken hoe je traint.

okay duidelijk, poppel is een kruising breton epagneul (jachthondje) met een batterijtje wat nooit leegraakt. Toch kent ze de commando's maar ze is enorm snel afgeleid.
Barf is heel stabiel binnen haar gedrag, kent de commando's af en toe ook maar ziet er het nut soms niet van in :mrgreen:
Dus beiden hebben op dat moment maling aan me, wat is dan nog het verschil :19:
is er een verschil? vind jij het erg dat ze zo zijn? dan boeit het niet.

is er wel een probleem dan is hoe verschillend de honden ook lijken misschien wel eenzelfde oplossing.

als jij blijft afwisselen met motivatiemanieren zal poppel misschien leren langer de aandacht te houden en zal barf bedenken dat het misschien toch wel interessant is wat dat mens allemaal van haar wil.
Afbeelding
Rea
Zeer actief
Mijn ras(sen): Amerikaanse cocker spaniels: Teun en Pien
Engelse cocker spaniels: Lot, Jet en Noor
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rea »

Zelf vind ik dat zo wel 't formaat als 't karakter hierin een eindwoord heeft.
Trainen is geen eenheidsworst.
Als ik kijk toen we met de ieren een 't trainen waren was daar wel degelijk een verschil in snelheid en uiteindelijk de te op te volgen commando's. Zit af lig. Ja met een kleiner hondje is dat geen moeite. Maar eer dat een ier ligt gaat daar echt wel ff overheen da's echt niet zoals bij een kleiner hondje van plop ik zit en plop is lig.
Is daar op de training geen ruimte voor dan zit ik met mijn honden echt verkeerd.
Ook vind ik dat de karakters hierin verschillen.
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Ja ik hou er wel rekening mee, Dusty werd anders behandeld dan de mechelaars en de dobers.... zelfs de mechelaars worden met trainen anders behandeld dan de dobers... :wink: Die 2 rassen kun je totaal niet met elkaar vergelijken ook al zijn het 2 werkhondenrassen.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Chezzies
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Chezzies »

maak echt geen onderscheid in ras, ze zijn niet doof hoor en elke hond kan een commando opvolgen de een heeft meer training nodig als de ander misschien maar twee commandos aanleren omdat het een of ander ras zou zijn vind ik onzin.
Mijn duitse dog moet net zo snel luisteren als mijn rottweiler en mijn shi tzu...lol
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Dester schreef:maak echt geen onderscheid in ras, ze zijn niet doof hoor en elke hond kan een commando opvolgen de een heeft meer training nodig als de ander misschien maar twee commandos aanleren omdat het een of ander ras zou zijn vind ik onzin.
Mijn duitse dog moet net zo snel luisteren als mijn rottweiler en mijn shi tzu...lol
ik bedoel ook geen 2 commando's ofzo maar wel in de manier van trainen zit verschil bij mij....commando's zijn voor elke hond hetzelfde, moet ook in de sport. Je hebt verplichte commando's.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Addy

malinois schreef:
Dester schreef:maak echt geen onderscheid in ras, ze zijn niet doof hoor en elke hond kan een commando opvolgen de een heeft meer training nodig als de ander misschien maar twee commandos aanleren omdat het een of ander ras zou zijn vind ik onzin.
ik bedoel ook geen 2 commando's ofzo maar wel in de manier van trainen zit verschil bij mij....commando's zijn voor elke hond hetzelfde, moet ook in de sport. Je hebt verplichte commando's.
precies :ok:
Jacksel
Zeer actief
Mijn ras(sen): York H(R)ussell
dwergpoedel

Ongelezen bericht door Jacksel »

Jamey is een eigenwijze terrier (in principe toch ook gefokt voor zelfstandig werken) maar moet toch echt op het eerste commando al luisteren...
Afbeelding
You'll be in my heart... Always...
Chezzies
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Chezzies »

malinois schreef:
In de manier van trainen maak ik ook eigenlijk geen verschil, tuurlijk is elke hond anders en de een leert sneller als de ander maar verschil maak ik er niet in.
Snap denk ik ook niet hoe het hier bedoelt word dan.
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Rea schreef:Zelf vind ik dat zo wel 't formaat als 't karakter hierin een eindwoord heeft.
Als ik kijk toen we met de ieren een 't trainen waren was daar wel degelijk een verschil in snelheid en uiteindelijk de te op te volgen commando's. Zit af lig. Ja met een kleiner hondje is dat geen moeite. Maar eer dat een ier ligt gaat daar echt wel ff overheen da's echt niet zoals bij een kleiner hondje van plop ik zit en plop is lig.
Is daar op de training geen ruimte voor dan zit ik met mijn honden echt verkeerd.
Daar (blauw) zou je je nog wel eens op kunnen verkijken :mrgreen:

Bovendien gaat het niet om het "plop" of in geval van een Ier "p.................l....................o.......................p" :wink:
Maar om het aantal keren dat je een commando geeft voordat de hond doet wat je zegt (in zijn eigen tempo).
En daarvoor heeft elke hond in principe aan één commando "zit" of "af" genoeg.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Addy

ranetje schreef:
Rea schreef:Zelf vind ik dat zo wel 't formaat als 't karakter hierin een eindwoord heeft.
Daar (blauw) zou je je nog wel eens op kunnen verkijken :mrgreen:

Bovendien gaat het niet om het "plop" of in geval van een Ier "p.................l....................o.......................p" :wink:
Maar om het aantal keren dat je een commando geeft voordat de hond doet wat je zegt (in zijn eigen tempo).
En daarvoor heeft elke hond in principe aan één commando "zit" of "af" genoeg.
ja dat liggen was voor kleine poppel het grootste probleem :mrgreen:
tineke

Ongelezen bericht door tineke »

Rio ging op het onderdeel staan of zit en laten betasten elke keer de fout in en knuffelde Ronald de trainer vrolijk.
Hij vond dat zo'n leuke eigenschap voor een fila brasileiro dat hij de fout die Rio daarbij maakte door de vingers zag en hem liet slagen op het examen.
Jacksel
Zeer actief
dwergpoedel

tineke schreef:Rio ging op het onderdeel staan of zit en laten betasten elke keer de fout in en knuffelde Ronald de trainer vrolijk.
Hij vond dat zo'n leuke eigenschap voor een fila brasileiro dat hij de fout die Rio daarbij maakte door de vingers zag en hem liet slagen op het examen.
Dat doet Jamey dus ook... Lekker terugknuffelen... Erg frustrerend als je dat er niet uitkrijgt (en geen geduld hebt zoals ik)...
Afbeelding
Addy

Jacksel schreef:
tineke schreef:Rio ging op het onderdeel staan of zit en laten betasten elke keer de fout in en knuffelde Ronald de trainer vrolijk.
Dat doet Jamey dus ook... Lekker terugknuffelen... Erg frustrerend als je dat er niet uitkrijgt (en geen geduld hebt zoals ik)...
Wat is daar mis mee dan :19:
ranetje
Zeer actief

Addy schreef:
Jacksel schreef:
Ach mis.............
Officieel moet de hond stil blijven staan en zich rustig laten betasten.
Maar er zijn niet zo veel keurmeesters die bezwaar hebben tegen een knuffel hoor :wink:
Afbeelding
Ennath
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising BC x Friese Stijfkop: Iara
Newfounlander met klein beetje Lab: Komo
Hoogbejaarde teckel: Sjoske
En binnenkort: Digna!
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Ennath »

ranetje schreef:
Addy schreef:
Jacksel schreef:
Ach mis.............
Maar er zijn niet zo veel keurmeesters die bezwaar hebben tegen een knuffel hoor :wink:
Is dat zo???
Ik trek je woorden niet in twijfel hoor....
Per slot van rekening ben jij wel actief in de GG en ik al lang niet meer...
Maar ik heb er bosjes op zien zakken, onze honden mochten zich helemaal niet bewegen, ieder pasje, dribbeltje, beweginkje was een aftrek punt.
En dan zit je verrekte snel voorbij het minimum.

Blijkbaar wat verandert bij de GG :19:
Jacksel
Zeer actief
dwergpoedel

Heb ook begrepen dat ze stil moet blijven staan...
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Ennath schreef:
ranetje schreef:Ach mis.............
Is dat zo???
Maar ik heb er bosjes op zien zakken, onze honden mochten zich helemaal niet bewegen, ieder pasje, dribbeltje, beweginkje was een aftrek punt.

Officieel is dat bij de G&G niet veranderd.
Maar er zijn een paar prettige keurmeesters bij gekomen. :ok:
Het moet niet overdreven worden natuurlijk, maar als een hond tegen de keurmeester aanleunt en hem een lekkere lik geeft vinden ze dat eigenlijk wel leuk :wink:
Als de hond kwispelend om hem heen gaat draaien of op hem toe gaat lopen wordt het wel te erg en gaan er punten af.
Afbeelding
Ennath
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising BC x Friese Stijfkop: Iara
Newfounlander met klein beetje Lab: Komo
Hoogbejaarde teckel: Sjoske
En binnenkort: Digna!
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Ennath »

ranetje schreef:
Ennath schreef:
ranetje schreef:Ach mis.............
Is dat zo???

Officieel is dat bij de G&G niet veranderd.
Maar er zijn een paar prettige keurmeesters bij gekomen. :ok:
Het moet niet overdreven worden natuurlijk, maar als een hond tegen de keurmeester aanleunt en hem een lekkere lik geeft vinden ze dat eigenlijk wel leuk :wink:
Als de hond kwispelend om hem heen gaat draaien of op hem toe gaat lopen wordt het wel te erg en gaan er punten af.
Oei, aanleunen....dodelijk.
Enfin, ik ben met GG begonnen toen de besturen van de KC nog tegen deze nieuwigheid waren....
De enige goeie training voor een hond was ringtraining (of jacht of diensthond...maar dat natuurlijk niet bij een KC).
En het enige "nuttige" in de GG was het staan en betasten en gebit tonen.
Dat moest je namelijk leren voor in de showring.

En in de showring mag je niet "praten met / reageren op de keurmeester...
En je hond ook niet...

Dus eenmaal commando "sta"
Stap weg van de hond naar het eind van de lijn...
En negeer de keurmeester (en de hond moet ook negeren)

Maarr uhh....misschien zijn de keurmeesters menselijk geworden :smile:

- Ik moet echt weer eens GG gaan trainen :19: -
ranetje
Zeer actief

Ik denk niet dat ik nog in de G&G ga trainen (behalve misschien de start :wink: )
Tenminste.............met Rana wil ik nog wel de G&G 3 halen, maar dan liefst dit jaar.
Ik maak te veel gebaren en dat is vanaf volgend jaar dodelijk in de G&G 3 :(:
Die wordt nog veel strenger dan tot nu toe was en dat vond ik al streng genoeg :mrgreen:

Hier staan de eisen van alle G&G examens. Die worden geregeld bijgewerkt.
http://www.xs4all.nl/~fiksvan5/frame_training.htm
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Inge O schreef:
Ennath schreef:En in de showring mag je niet "praten met / reageren op de keurmeester...
En je hond ook niet...

dit heb ik (gelukkig!) nog nooit meegemaakt bij het showen. de meeste keurmeesters zijn allang blij (en terecht) dat de hond vriendelijk is en zich normaal laat betasten, dat daar een beweginkje bijkomt of eventueel wat hulp van de baas voor nodig is nemen ze graag op de koop toe.

komaan zeg, het zijn toch geen robots aan touwtjes :19: .
Ook wat dat betreft is er dacht ik wel het een en ander veranderd met een jaar of 20 geleden :wink:

Ik kan me herinneren dat ik met een van mijn Teckels in de ring stond bij de puppenkeuring.
De keurmeester had een mooie lange ketting om.
Ze keurde de Teckels op de grond, dus die ketting slingerde voor de neus van mijn hond :mrgreen:
En HAP zeitie :smile:
Dat vond ze helemaaaaaaaaaal niet leuk :roll:
Ik stond te gieren van het lachen en dat vond ze nog minder leuk :mrgreen:

Tsja..............eingen schuld toch? :19:
Afbeelding
Addy

Ik vind het toch al jammer dat er zo weinig humor is in de omgang met honden.
Tijdens Poppels examen rende een hond weg om een vette plas te doen, net tijdens het commando hier, kan je me wegdragen. Baasje boos, ja zegt die maar die van jou luistert tenminste. Alsof me dat wat kan interesseren op zo'n moment. Gaat toch ook om het plezier wat je met elkaar hebt :19:
Elly*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan
Contacteer:

Ongelezen bericht door Elly* »

Ook zo'n 15 jaar geleden waren er wel menselijke keurmeesters. Toen ik GG1 liep met mijn labrador was ze bij het vrijvolgen ineens verdwenen. Even buurten bij de kinderen langs het hek. :mrgreen: Ik zag natuurlijk niets met mijn blik strak van de zenuwen naar voren :mrgreen: . Moest halthouden en mocht haar roepen. Ze kwam als een speer en mochten de oefening vervolgen en kreeg nog net een voldoende (verder werd er heel keurig gevolgd).
Maar bij het aanleren zou ik ook rekening houden met het karakter van de hond en er wel naar werken om na een commando de oefening te laten uitvoeren door de hond. Wat betreft het "bestraffen" van 2 commando's op een examen: dit vind ik afhankelijk van het niveau van de cursus (bijv. bij een A-cursus iets meer door de vingers zien dan bij een vervolg) en niet laten afhangen van het ras. Wat ik wel zou laten afhangen van het ras is de snelheid waarop de hond op het commando reageert.
ranetje
Zeer actief

Elmar schreef:Ook zo'n 15 jaar geleden waren er wel menselijke keurmeesters. Toen ik GG1 liep met mijn labrador was ze bij het vrijvolgen ineens verdwenen. Even buurten bij de kinderen langs het hek. :mrgreen: Ik zag natuurlijk niets met mijn blik strak van de zenuwen naar voren :mrgreen: . Moest halthouden en mocht haar roepen. Ze kwam als een speer en mochten de oefening vervolgen en kreeg nog net een voldoende (verder werd er heel keurig gevolgd).
Maar bij het aanleren zou ik ook rekening houden met het karakter van de hond en er wel naar werken om na een commando de oefening te laten uitvoeren door de hond. Wat betreft het "bestraffen" van 2 commando's op een examen: dit vind ik afhankelijk van het niveau van de cursus (bijv. bij een A-cursus iets meer door de vingers zien dan bij een vervolg) en niet laten afhangen van het ras. Wat ik wel zou laten afhangen van het ras is de snelheid waarop de hond op het commando reageert.
Ja hoor er zijn altijd wel enkele prettige keurmeesters geweest :ok:
Mijn Teckel werd toch ook wel anders beoordeeld dan de herders in de groep bijvoorbeeld. Zeker bij het volgen.
Bij de ene keurmeester was ik verplicht om hem te laten springen over de hindernis voor kleine honden (40 cm en echt te hoog voor een Teckel!), terwijl een andere keurmeester waarmee ik daarover sprak zei: "kan me niks schelen waar hij overheen springt, als hij op commando maar springt" :ok:
Ik heb later via via een bewijsje gekregen dat 25 cm hoog genoeg was voor een Teckel en toen mijn hond last van zijn rug had mocht ik een hindernis van 10 cm gebruiken. (dispensatie aan Cynophilia gevraagd en gekregen :ok: ).
Dat zijn wel dingen waar je zelf achteraan moet en moet regelen.
Anders krijg (en kreeg) je te veel discussie op het examen zelf.
En dat is erg slecht voor mijn zenuwen :mrgreen:
Afbeelding
billy
Erelid
Mijn ras(sen): Fox en Duitse Jacht terrier

Ongelezen bericht door billy »

Inge O schreef:
Ennath schreef:En in de showring mag je niet "praten met / reageren op de keurmeester...
En je hond ook niet...

dit heb ik (gelukkig!) nog nooit meegemaakt bij het showen. de meeste keurmeesters zijn allang blij (en terecht) dat de hond vriendelijk is en zich normaal laat betasten, dat daar een beweginkje bijkomt of eventueel wat hulp van de baas voor nodig is nemen ze graag op de koop toe.

komaan zeg, het zijn toch geen robots aan touwtjes :19: .
Dan moet Baco nog veel leren :smile:
Maar de keurmeester vond het ook wel leuk. :mrgreen:

Afbeelding

Groetjes Els
Afbeelding
Mirri
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dwergpinschers
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Mirri »

Bij ons op de hondenschool wordt er geen verschil gemaakt tussen kleine en grote honden.
Max mag ik ook maar 1 keer het commando bv zit geven :ok:
Plaats reactie

Terug naar “G&G en Obedience”