Marion. schreef:Jacksel schreef:Trots op mn kleine mormeltje... Net zoals vorig seizoen met behendigheid dat ze tot mascotte van de groep werd uitgeroepen omdat ze alles zo super deed... Dat vind ik geweldig en dan ben ik mega trots op haar...
Verschil tussen ons dus. Zal mij worst zijn of ze de beste of de slechtste van de klas is. Als ze op de belangrijke momenten maar doen wat ik wil. En een examen is voor mij geen belangrijk moment. Ik heb liever dat ze het op straat laat zien als het nodig is.
Helemaal mee eens. Dat mijn honden het op dat ene uurtje op het veld niet doen, ach, dan maar niet, als ze het in de dagelijkse praktijk maar wel wat beter beheersen (een blijf, een volg etc..) want daar heb ik meer aan dan dat ene moment op die maandagavond of dat ene examentje.
Overigens herken ik het niet zo, dat gefrusteerde van baasjes waarvan de hond nog niet het niveau heeft dat ze graag willen. Wel teleurstelling dat zie ik wel.
Maar volgens mij hangt het een en ander ook af van het groepje waarin je traint en wat de trainers je leren of vertellen. Wij houden elkaar altijd voor dat de hond nooit zakt, de baas misschien, maar het ligt gewoon niet aan de hond

. Als je daarvan uitgaat, is het allemaal al een stuk lolliger.
En er wordt bij ons op de kc altijd gezegd: trainen is een uurtje waarin de baas aanleert hoe hij de hond iets kan aanleren, hoe kan die hond dan op dat moment die oefening al beheersen als de baas hem nog niet beheerst? Als je een les dus zo benadert, dan leg je de lat voor je hond (jezelf) niet meteen zo hoog.
Ik ben het daarom ook niet mee eens met de opmerking dat er zo snel mogelijk naar het examen toegewerkt wordt. Het klasje van mijn 1 jaar oude bulletje Qienie begint maandag aan de B-gehoorzaamheidslessen. Cursus duurt een half jaar, maar er is al verteld dat je voor het B niveau een jaar nodig zult hebben. Dus dat snel klaar stomen, valt dus wel mee.
Dus ik denk dat frustratie en ergernis vooral iets is dat door mensen zelf veroorzaakt wordt en de manier waarop je als cursist naar de trainingen kijkt (en inderdaad: de hond heeft het dus nooit gedaan

).