Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Te hoge eisen stellen aan je hond

Moderator: moderatorteam

Addy

Te hoge eisen stellen aan je hond

Ongelezen bericht door Addy »

Het was mij al eens eerder opgevallen maar het verbaast me dat sommige baasjes zo geirriteerd raken omdat hun hond niet altijd doet wat ze willen :19:
Vaak wordt er ook helemaal niet gekeken naar leeftijd en karakter van de hond, het niet luisteren wordt als onaanvaardbaar gezien door sommigen.
De reden waarom ik hierop kom is dat ik Mellemans teruggetrokken heb van de cursus. Het manneke ging steeds opgewondener gedrag vertonen, luisterde nog minder dan hij al deed en vertoonde in mijn ogen gestresst gedrag. Hij heeft nu twee keer privee les gehad en dat vind hij vreselijk leuk. Ik probeer dus zoveel mogelijk naar de hond te kijken en niet wat de buitenwereld vind dat hij wel of niet moet kunnen.
Op cursus zie ik het ook vaak, boze geirriteerde baasjes omdat hondje net niet doet wat baasje wil.
Herkenbaar ?
Sita
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sita »

Het valt mij ook wel op. Zeker in de basis gehoorzaamheidscursussen. Fikkie wil niet blijven, baasje chagerijnig.

In het begin kon ik er ook knap chagerijnig van worden als Sita weer eens een rondje over het veld ging racen. Nu kan ik er meestal wel om lachen. Alhoewel ik er soms ook wel van baal. Alleen ik laat het niet merken, zeker niet op het veld.

Ik denk dat de druk bij de meeste hondenscholen toch ligt op het halen van een examen en dat daardoor een prestatiegerichte cultuur ontstaat in plaats van het samenwerken met je hond.
Groetjes Yvette, Sita, Taro en Rowan

Afbeelding
alm@
moderator
Mijn ras(sen): Langhaar teckel
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door alm@ »

Ja hoor, herkenbaar. Als Reina 'overvraagd' wordt gaat ze stressen. Dat uit ze dan door tegen mij op te springen en mij te omklemmen. Voor mij het sein om te kappen, even lekker te spelen en dan naar huis te gaan al is het midden onder de les. Volgende keer dan beter :wink:
Dat anderen het gaan forceren moeten ze zelf maar weten, dat krijgen ze op den duur wel op hun boterham denk ik dan maar. Ik doe het overigens in goed overleg met de trainster.
Laatst gewijzigd door alm@ op 08 nov 2007 21:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Jacksel
Zeer actief
Mijn ras(sen): York H(R)ussell
dwergpoedel
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Jacksel »

Mja, ik irriteer me ook regelmatig aan Jamey's gedrag op het veld, maar die loopt dan nogal te etteren, terwijl ze best weet wat ik wil... Maar daar ga ik vanaf volgende week extra op trainen, dat ze weer even wat meer tot de orde geroepen wordt en naar me luistert...

Overigens niet bij gehoorzaamheid, maar bij behendigheid (gehoorzaamheid ettert ze net iets minder :N: :mrgreen: )
Laatst gewijzigd door Jacksel op 08 nov 2007 21:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
You'll be in my heart... Always...
Addy

Jacksel schreef:Mja, ik irriteer me ook regelmatig aan Jamey's gedrag op het velt, maar die loopt dan nogal te etteren, terwijl ze best weet wat ik wil... Maar daar ga ik vanaf volgende week extra op trainen, dat ze weer even wat meer tot de orde geroepen wordt en naar me luistert...

Overigens niet bij gehoorzaamheid, maar bij behendigheid (gehoorzaamheid ettert ze net iets minder :N: :mrgreen: )
Hoort het plezier niet bovenaan te staan :19:
Marion.

Re: Te hoge eisen stellen aan je hond

Ongelezen bericht door Marion. »

Addy schreef:Op cursus zie ik het ook vaak, boze geirriteerde baasjes omdat hondje net niet doet wat baasje wil.
Herkenbaar ?
Ja. Triest herkenbaar, en het gaat over onze eerste hond. Ik had bedacht dat hij op cursus moest, omdat dat "zo hoorde". Hij luisterde prima, week geen 10 meter van onze zijde, maar ik vond dat hij op cursus moest.
Hij vond het vreselijk. Vréselijk. En ik was op het veld helemaal niet boos of geïrriteerd (want ik ben niet zo van het competatieve), maar de juf wel. En de juf vond dat Sam niet zo zij-ig moest doen, en de juf vond dat Sam even flink gecorrigeerd moest worden met de slipketting, omdat juf vond dat een hond de les gewoon leuk moest vinden.

Mennn, zijn krijs voel ik nog tot onderin mijn buik. Ik zie hem ook nog staan op het veld naast me. Staart tussen de benen. Naar me opkijkend. "Doe ik het zo goed dan? Is het zo goed?"
En na zo'n kutles moest hij - wagenziek als de pest - ook weer een half uur in de auto mee terug naar huis.

Ik heb er een video van. Twee dagen voor zijn dood. Het is 10 jaar geleden, maar ik heb er 1x een halve minuut van gezien en was toen kotsmisselijk. Ik wil hem voorlopig ook niet zien. Ik denk dat ik hem nooit ga zien.
Sita
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sita »

Addy schreef:
Jacksel schreef:Mja, ik irriteer me ook regelmatig aan Jamey's gedrag op het velt, maar die loopt dan nogal te etteren, terwijl ze best weet wat ik wil... Maar daar ga ik vanaf volgende week extra op trainen, dat ze weer even wat meer tot de orde geroepen wordt en naar me luistert...

Lijkt mij wel. Bij mij in ieder geval wel. We moeten het samen leuk vinden, anders kan je beter stoppen en iets anders leuks gaan doen in die tijd.
Groetjes Yvette, Sita, Taro en Rowan

Afbeelding
Tamara.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hovawart
Aantal honden: 4

Re: Te hoge eisen stellen aan je hond

Ongelezen bericht door Tamara. »

Addy schreef:Herkenbaar ?
Ja :mrgreen: Daarom doe ik geen cursus meer met Bowie :wink:

Die vond er dus echt geen ruk aan, als ze haar nagels kon vijlen deed ze dat na 10 minuten van de les. Die werd dus tegendraads en ging helemaal niet meer luisteren, alleen maar klieren, graven, niet op willen staan, en zo kan ik nog wel wat dingetjes opnoemen.

Na 10 à 15 minuten oefeningetjes doen is voor haal alle lol er weer vanaf, dan is het weer tijd voor wat anders :cheer:

Die 15 minuten dat ze het wel leuk vond, ging ze er wel helemaal voor :pffff:

Ik heb me er trouwens niet aan geirriteerd en werd al helemaal niet boos of chagerijnig. Ik pas het tempo wel aan, aan de hond. Als ik wel door was gegaan ben ik bang dat ze hierdoor alleen maar slechter ging luisteren.

Er zijn heus wel dingen waar ze gewoon naar móet luisteren maar dat zijn zinnige dingen of in ieder geval dingen waarvan ík het nut inzie :mrgreen:
Laatst gewijzigd door Tamara. op 08 nov 2007 22:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Jacksel
Zeer actief
dwergpoedel

Sita schreef:
Addy schreef:

Lijkt mij wel. Bij mij in ieder geval wel. We moeten het samen leuk vinden, anders kan je beter stoppen en iets anders leuks gaan doen in die tijd.
Jamey vindt het echt wel leuk (je moet dr zien in de auto, als we richting veld lopen en als we aan de beurt zijn om te lopen), en ik vind behendigheid ook erg leuk, alleen Jamey heeft er af een toe een handje van om ineens stil te gaan staan en te blijven staan, of even gestoord rondjes te gaan rennen...

En dat kan zij dan wel grappig vinden, maar ik waardeer het niet zo eigenlijk... Het is echt niet dat ik haar moet dwingen om behendigheid te doen (denk dat de mensen zaterdag ook konden zien dat er echt wel gewoon lol bij allebei is :19: ), maar dat ge-etter af en toe is gewoon vervelend en daar gaan we mee aan het werk...

Kwestie van doorpakken zonder gelijk op de sodemieter te geven... Want dat heb ik ook gelijk te horen gekregen, wel streng zijn, maar niet echt op dr donder geven, gewoon even iets strakker onder appél zetten, zodat ze weer iets meer respect voor mij krijgt :19: En dat ga ik volgende week onder begeleiding doen :wink:
Afbeelding
Marion.

Mizzsylver schreef:Bij ons op de club train je tot je klaar bent voor een examen. Of dat nou 4 maanden is of 4 jaar.
Dat examen kan me werkelijk helemaal niets schelen. Bij mezelf niet, bij mijn honden al helemaal niet. Gaat erom wat ze kunnen.

Overigens ging dit bij Saar dus wel heel goed. Af en blijf kon ze dus niet. Ze rende niet weg, maar ze kwam gewoon achter me aan (wat ik dus heerlijk vond :wink: ). Dus bij haar hebben we een andere manier gevolgd. Ik liep steeds terug naar Saar, en ging dan enthousiast doen. Op les 10 was het voor het eerst dat ik Saar af kon laten liggen, en pas op mijn commando haar naar me toe konden laten rennen. Twee lessen voor het examen. En ze bleef continu in de "sprong-houding" liggen (1 kik en ik kom), maar ze had als enige hond een 10 op het examen voor het af en blijf. Ze heeft het zelfs 2x moeten doen, om andere hondjes een herkansing te gunnen (en zij er als stabiele blijf-hond naast moest liggen).
blondie
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door blondie »

haha zo stond ik gistere idd ook.. vreselijk me te irriteren aan zijn gedrag met manwerk... alles wat g.d verboden heeft deed ie en ik stond erbij een keek ernaar..
Appel ging wel leuk, daar blunderde ik een paar keer maar ik kon er toen hartelijk om lachen en de hond deed gezellig enthousiast mee doordat baasje spontaan reageert is de hond dat ook weer, ben je boos en geirriteerd werkt dat ook door op de hond en zie je nog geen reactie die je wilt.. :roll: moeilijk soms... maar zooooo leerzaam :mrgreen:
jacq1970
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door jacq1970 »

Ja...heel eerlijk zal ik zeggen dat ik me af en toe ook gruwelijk kan irriteren als ik zie dat andere honden bij mij op de training het wel allemaal braaf doen maar stuiterbal Bowie alle moleculen, bacterieen en wat dan ook wat er voorbij komt veel leuker vind dan mij met me worstje en kaasje.... vooral omdat ik me al niet top voel en toch de training met haar doe omdat ze het wel erg leuk vind...en het ook wel zijn vruchten afwerpt.
Ik ben er gelukkig zo 1 die me heel even irriteer en daarna weer sneller de knop om kan zetten en naar me hond kijkt, het ras en de leeftijd en dan vind dat ze het toch heel erg knap doet....
Ik heb me gewoon neergelgd bij het feit dat ik deze cursus gewoon nog een keer moet doen...alleen dan wel in het voorjaar hahaha...nee ik kijk even hoe het gaat en dan zie ik wel..ik vind het in ieder geval leuk en zij ook...en er moet er toch 1 de slechtste van de klas zijn he.... :smile:

Jacqueline
Afbeelding
cindy1986
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tibetaanse Terriër
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door cindy1986 »

Helaas herkenbaar. Ik ben iemand die erg veel van mezelf vraag en dit dus een paar jaar geleden ook van mijn honden deed. Nu is Kiera gelukkig een hond die dus absoluut niks meer doet als ik te perfectionistisch doe of meer van haar vraag dan ze kan. Kiera vond de training toen niet zo leuk meer, dus toen ben ik met haar gestopt en heb mezelf geleerd te genieten van de streken van een hond. Moet ik trouwens bij zeggen dat ik toen erg onzeker was en in de puberteit zat, en bang was mijn hond niet goed op te voeden.
Nu train ik heel ontspannen en als mijn honden een keer niet luisteren lach ik erom. Was trouwens zo erg, dat toen ik met Rakker BGG-examen had gehaald, ik geen GG meer met haar deed omdat ik haar te goed vond luisteren :roll:
Ik doe gewoon cursus voor de lol en niet om de beste hond te hebben van de groep :wink: (en door die instelling bereik ik meer dan degene die prestatiegericht trainen)
Afbeelding
Jacksel
Zeer actief
dwergpoedel

misschien is dat ook een beetje mijn (luxe)probleem, Jamey leert zo snel en makkelijk dat ze eigenlijk altijd de beste was (tot anderhalf was ze namelijk echt super-gehoorzaam)... Maar nu is ze volwassen en heeft het eigenwijs zijn uitgevonden... En dat vindt ze eigenlijk nog veel leuker dan heel braaf zijn :mrgreen:
Afbeelding
Trudy
Actief

Ongelezen bericht door Trudy »

Heeeel herkenbaar, toen ik Lotte net had, had ik natuurlijk al het een en ander gelezen over het opvoeden van puppies, Lotte deed het alleen niet zo als in de boekjes beschreven stond dus ik dacht, komt nooit meer goed!, ik heb een hond van niks, toen kwam ik op cursus, niks fanatieks, gewoon plezier maken samen met je hond, als ze wegliep konden ze daar om lachen, vooral als ze de clown ging uithangen, ik werd veel meer ontspannen en Lotte ook. Hierdoor heb ik nu een hele goede band met haar en doet ze het fantastisch, en dat voor een terrier van 13 maanden, opvoeden is plezier geworden en we gaan nog steeds naar les, Lotte voorop want als we in het bos komen holt ze al vooruit en een goeie die haar tegen houd!

Groetjes Trudy en Lotte.
Afbeelding
Marion.

Jacksel schreef:misschien is dat ook een beetje mijn (luxe)probleem, Jamey leert zo snel en makkelijk dat ze eigenlijk altijd de beste was (tot anderhalf was ze namelijk echt super-gehoorzaam)
Maar je kickte er dus zelf op dat Jamey de beste was?
Lysette
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Lysette »

Ik heb een hekel een hondenscholen met: "hij moet de hele tijd naast je zitten" of "na deze cursus moeten ze 10 minuten kunnen liggen" en dat soort ongein. Wat mijn hond kan na de cursus zijn de dingen die ik zelf belangrijk vindt. En daar zoek ik mijn hondenschool ook op uit.
Ik train overigens met Jip nu behendigheid wel met het oog op wedstrijden. Gewoon, omdat ik dat leuk vind. En Jip mag dan niet (ook als ik niet voor wedstrijden zou trainen hoor :wink: ) rondjes gaan rennen. Omdat ik het nergens voor nodig vindt. Alleen denkt Jip daar soms anders over en knijpt ze er nog wel eens tussenuit. En gelukkig is mijn dag dan niet verpest (eigenlijk vind ik het ook wel een beetje grappig, maar ik moedig het niet aan :wink: ).
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding foto

In liefdevolle herinnering; Job & Floor
Jacksel
Zeer actief
dwergpoedel

Marion. schreef:
Jacksel schreef:misschien is dat ook een beetje mijn (luxe)probleem, Jamey leert zo snel en makkelijk dat ze eigenlijk altijd de beste was (tot anderhalf was ze namelijk echt super-gehoorzaam)
Maar je kickte er dus zelf op dat Jamey de beste was?
Ik vond dat wel leuk ja... Deed er overigens erg weinig voor, hoefde nauwelijks te trainen want ze deed toch alles wel... Erop kicken vind ik dan weer wat overdreven gesteld, maar ik vond het inderdaad erg leuk dat ze alles supergoed deed... En dat we bijvoorbeeld met de GH1 maar 1 klein minpuntje hadden en dat was dat mevrouw het iets te leuk vond en af en toe trok tijdens het lopen (en ik had 1 theorievraagje fout)...

Trots op mn kleine mormeltje... Net zoals vorig seizoen met behendigheid dat ze tot mascotte van de groep werd uitgeroepen omdat ze alles zo super deed... Dat vind ik geweldig en dan ben ik mega trots op haar... En dat ze dan nu besluit om niet meer te luisteren frustreert, omdat ik weet dat ze het wel kan (of iig kon????) :19: ... En daar wil ik dan dus wat aan doen... Soms mopper ik op het veld wel eens, als ze op 2 meter voor me staat, staart rechtop in de lucht, met de houding van :lekkerpuh: :zwaai , regelmatig moet ik ook wel om grinniken (waarop ze vervolgens alsnog gesommeerd wordt om wel NU te luisteren)... Als training alleen maar, of voornamelijk mopperen wordt stop ik ermee, maar zowel bij gehoorzaamheid als bij behendigheid worden mensen daarop aangesproken bij ons :19:

Het moet leuk blijven, maar dan wel voor Jamey EN voor mij...
Afbeelding
schumax
Actief
Mijn ras(sen): Rottweiler
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door schumax »

Wij hebben een rottweiler die niet kan apporteren, de trainers hebben zich dood geergerd aan zijn gedrag, wij zijn ermee gestopt want het muntje wil niet vallen en als dat zijn enige gebrek is! Wij als baasjes kunnen daar mee leven zonder problemen, dan maar niet! Voor de rest is hij gehoorzaam en lief en loopt altijd los, onze eisen dus :wink:
Groetjes Annette en een paar flinke lebbers van Beau en Schumi

Afbeelding
Marion.

Jacksel schreef:Trots op mn kleine mormeltje... Net zoals vorig seizoen met behendigheid dat ze tot mascotte van de groep werd uitgeroepen omdat ze alles zo super deed... Dat vind ik geweldig en dan ben ik mega trots op haar...
Verschil tussen ons dus. Zal mij worst zijn of ze de beste of de slechtste van de klas is. Als ze op de belangrijke momenten maar doen wat ik wil. En een examen is voor mij geen belangrijk moment. Ik heb liever dat ze het op straat laat zien als het nodig is.
Jacksel
Zeer actief
dwergpoedel

Marion. schreef:
Jacksel schreef:Trots op mn kleine mormeltje... Net zoals vorig seizoen met behendigheid dat ze tot mascotte van de groep werd uitgeroepen omdat ze alles zo super deed... Dat vind ik geweldig en dan ben ik mega trots op haar...
Verschil tussen ons dus. Zal mij worst zijn of ze de beste of de slechtste van de klas is. Als ze op de belangrijke momenten maar doen wat ik wil. En een examen is voor mij geen belangrijk moment. Ik heb liever dat ze het op straat laat zien als het nodig is.
Ze is voor mij echt geen minder geweldige hond als ze training geen reet aan zou vinden, en verder doet wat ik wil op de momenten dat het echt moet... Maar ze vindt trainen dus wel vreselijk leuk, alleen is ze zo af en toe mega eigenwijs... En dat weet je als je aan een terriër begint... Als ze iets super doet en ik krijg daar complimenten over, dan ben ik erg trots, lijkt me logisch... En als ze dat dan later niet meer doet, ben ik teleurgesteld en kan ik gefrustreerd raken (wat meestal goed opgepakt en in banen geleid wordt door trainers en nog nooit voor problemen tussen Jamey en mij heeft gezorgd).
Afbeelding
Addy

Poppel was de slechtste van de klas maar we hadden wel het meeste plezier samen. Poppel rende iedere les weer gillend van plezier en opwinding het veld op met een blik van hier ben ik weer en lang leve de lol :mrgreen:
Mellemans ging echt stressen en daar ben ik onmiddelijk mee gestopt, hij was het meest opgefokte hondje van de klas en dat was hij voor die tijd niet, privee training vind hij nu erg leuk en dat gaat fantastisch.
Tessa die is enorm trainingsgericht, alles vind ze leuk en hoe meer ze leert hoe leuker ze het vind.
Barf vind het ook heerlijk.
Destiny daarentegen ziet de cursus als een gezellig uitstapje, na les tien gaat ze nog steeds niet zitten maar blijft me vrolijk kwispelend aankijken met een blik van gezellie vrouwtje, ook goed, we blijven gewoon cursus volgen tot in de pruimetijd met als doel gewoon de gezelligheid te bevorderen :smile: :smile: :smile:
Medecursisten vinden dat allemaal maar heel gek want ik moet mijn honden aanpakken :roll:
Toch ondanks alles heb ik redelijk goed luisterende honden, het gros doet het alleen niet zo best op cursus maar heeft er wel plezier in.
Ergernis gaat mijn straatje voorbij :ok:
Daanie
Zeer actief

Ongelezen bericht door Daanie »

Ik ben op gehoorzaamheidscursus gegaan, omdat ik na de puppycursus merkte dat ik er vooral zelf heel veel leerde.
Ik train bij MG lelystad en was allang blij dat ik als eerste opmerking kreeg: Oh, mooi een beagle.........trek je niks aan van alle vooroordelen, die kan het ook :ok:
Omdat je tijdens de basiscursus ook veel theorie krijgt over het lezen van de hondenlichaamstaal ed. heb ik er vooral zelf geleerd hoe ik eea kan aanleren. Tijdens de lessen heb ik me sufgelachen als Charlie "HIER"kwam op zijn eigen manier en dus eerst even alle andere hondjes gedag ging zeggen, maar uiteindelijk altijd wel bij me kwam. Ging een oefening niet goed.....werd er altijd gezegd een stapje terug te doen in de oefening en het weer langzaam op te bouwen.
Trainen zou je niet moeten doen omdat het moet (van de buitenwereld?), maar omdat je het leuk vindt om zo intensief met je hond aan de slag te gaan. Als je dat doet, leer je je hond heel goed kennen en zie je het inderdaad als je overvraagt.
Helaas zijn er ook genoeg mensen die wel gaan trainen, maar het bij die ene keer in de week op de hondenschool houden en dan heel gefrustreerd gaan doen, omdat hij het niet doet :denken: Dan vroeg ik me toch af, waarom ze daar in hemelsnaam stonden en volgens mij desbetreffende hondjes ook.
Riboet
Zeer actief
Mijn ras(sen): Franse bulldog
Aantal honden: 13
Contacteer:

Ongelezen bericht door Riboet »

Marion. schreef:
Helemaal mee eens. Dat mijn honden het op dat ene uurtje op het veld niet doen, ach, dan maar niet, als ze het in de dagelijkse praktijk maar wel wat beter beheersen (een blijf, een volg etc..) want daar heb ik meer aan dan dat ene moment op die maandagavond of dat ene examentje.

Overigens herken ik het niet zo, dat gefrusteerde van baasjes waarvan de hond nog niet het niveau heeft dat ze graag willen. Wel teleurstelling dat zie ik wel.

Maar volgens mij hangt het een en ander ook af van het groepje waarin je traint en wat de trainers je leren of vertellen. Wij houden elkaar altijd voor dat de hond nooit zakt, de baas misschien, maar het ligt gewoon niet aan de hond :mrgreen:. Als je daarvan uitgaat, is het allemaal al een stuk lolliger.

En er wordt bij ons op de kc altijd gezegd: trainen is een uurtje waarin de baas aanleert hoe hij de hond iets kan aanleren, hoe kan die hond dan op dat moment die oefening al beheersen als de baas hem nog niet beheerst? Als je een les dus zo benadert, dan leg je de lat voor je hond (jezelf) niet meteen zo hoog.

Ik ben het daarom ook niet mee eens met de opmerking dat er zo snel mogelijk naar het examen toegewerkt wordt. Het klasje van mijn 1 jaar oude bulletje Qienie begint maandag aan de B-gehoorzaamheidslessen. Cursus duurt een half jaar, maar er is al verteld dat je voor het B niveau een jaar nodig zult hebben. Dus dat snel klaar stomen, valt dus wel mee.

Dus ik denk dat frustratie en ergernis vooral iets is dat door mensen zelf veroorzaakt wordt en de manier waarop je als cursist naar de trainingen kijkt (en inderdaad: de hond heeft het dus nooit gedaan :wink: ).
Lysette
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Lysette »

Marion. schreef:
Het hoeft toch ook niet of -of te zijn? Je hond kan het toch zowel op het veld goed doen als thuis? Natuurlijk is het het belangrijkste dat ze het thuis doen, maar als ze het daarbij ook nog eens op het veld goed doen is dat ook altijd leuk? Tenminste, als je het trainen leuk vindt. Jij vindt daar geen reet aan en dan is het nooit leuk. Maar als je het wel leuk vind is het wel zo leuk als je hondje dat ook vind :wink:
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding foto

In liefdevolle herinnering; Job & Floor
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

Geïrriteerd? nee. Wel moeten mijn honden luisteren, maar daar stel ik geen te hoge eisen aan.

Ik weet nog toen ik VZH-examen met Kaya ging doen; ik was zo vreselijk zenuwachtig dat Kaya dit aan mij merkte en dus geen stap van mijn zijde deed..... ook niet bij het afliggen gedurende zo'n 15 minuten :N: :smile:
Het was 'af, blijf' ik deed de eerste stap en Kaya stond al naast me met een heerlijk tuttensmoeltje.
Geen haar op mijn hoofd die er dan aan denkt om boos op haar te worden, ik vond het zelfs lief.

Maar verder is het dus wel zo dat ik wil dat ze luisteren. Als ik 5 minuten zou moeten etteren voordat een hond bij me zou komen, dan zou ik toch geïrriteerd zijn :wink: Maar dan gaat het dus om niet luisteren wat ze wel kunnen.
Bij aanleren, cursus, e.d. kan ik niet geïrriteerd raken.
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
Addy

Lysette schreef:
Marion. schreef:
Het hoeft toch ook niet of -of te zijn? Je hond kan het toch zowel op het veld goed doen als thuis? Natuurlijk is het het belangrijkste dat ze het thuis doen, maar als ze het daarbij ook nog eens op het veld goed doen is dat ook altijd leuk? Tenminste, als je het trainen leuk vindt. Jij vindt daar geen reet aan en dan is het nooit leuk. Maar als je het wel leuk vind is het wel zo leuk als je hondje dat ook vind :wink:
En als het hondje het niet leuk vind moet je je er gewoon bij neerleggen, jouw pech dan :wink:
Jacksel
Zeer actief
dwergpoedel

Addy schreef:
Lysette schreef:
Marion. schreef:
En als het hondje het niet leuk vind moet je je er gewoon bij neerleggen, jouw pech dan :wink:
En als hondje alle tekenen afgeeft van het wel leuk te vinden maar gewoon eigenwijs is af en toe :19:
Afbeelding
M@rleen
Zeer actief
Aantal honden: 0
Contacteer:

Ongelezen bericht door M@rleen »

Ik vind het leuk om cursus te volgen met Boomer, juist omdat ik aan hem merk dat hij het erg leuk vind om zo bezig te zijn.
Na de puppycursus heb ik een half jaar zelf dingen aangeleerd aan hem en daarna pas weer via een hondenschool. En nog steeds, als hij dingen niet oppikt op de manier van de hondenschool, zou ik boos moeten worden, maar dat doe ik niet. Dan leer ik het hem buiten de cursus aan op mn eigen manier en het gevolg is dat hij het dan, na ruim een half jaar niet gedaan te hebben, nog steeds kan.
Zoals bv. terug plaats. Op de toenmalige hondenschool moest ik m met geschreeuw en boos worden naar zn riem sturen. Heb het 1x gedaan en hij was zo bang van me.. Dat vond ik helemaal nix, dus heb het hem op een andere manier, met een ander woord aangeleerd en hij kan het nu nog steeds keurig netjes.. :pffff: Alhoewel, als ik het oefen met de fiets in de buurt, hij naast de fiets gaat liggen, ipv zn riem... :mrgreen: :wink:

Momenteel doen we behendigheid en geen idee of we wedstrijden gaan kunnen lopen, maar hij vind het geweldig. Okay, hij weigert wel ns te starten, maar dan begin ik weer naast hem, ipv bij de 1e hindernis.. :wink:
Reini
Zeer actief

Ongelezen bericht door Reini »

Voor mij ook herkenbaar en daarom ben ik gestopt met gehoorzaamheid op de KC. Vegas vond er geen ruk aan en gedroeg zich compleet onmogelijk en onhandelbaar terwijl hij dat thuis allemaal niet deed. Ik had toen kunnen doorzetten en gehoorzaamheid kunnen afdwingen maar ik ging voor de lol op cursus en de lol was er duidelijk vanaf. Thuis had ik al die problemen niet met hem dus toen ben ik verder gaan trainen met Doggydance waar we samen wel heel veel plezier aan beleefden :ok:

Op de gehoorzaamheidscursus zag ik best veel frustratie bij hondeneigenaren en 1 geval kan me nog goed herinneren. Een vrouw met een Hussel werd zo narrig dat haar hond niet af bleef dat ze hem uit pure frustratie en onmacht een harde tik gaf. De instructrice werd toen trouwens wel boos en vertelde haar dat ze haar eigen onmacht nooit op haar hond mag afreageren :neenee:

Ik werd zelf ook behoorlijk moedeloos van Vegas zijn gehannes maar meer dan hem aan het hek binden en weglopen (wat ook nog eens avereachts werkte :roll: ) ben ik niet gegaan en uiteindelijk ben ik gewoon maar lekker gestopt :ok:
Nero, het dappere Yorkie; 14/09/02 - 19/06/07
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “G&G en Obedience”