Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Uitdagen, klieren en vooral niet luisteren...

Moderator: moderatorteam

Jacksel
Zeer actief
Mijn ras(sen): York H(R)ussell
dwergpoedel
Aantal honden: 1

Uitdagen, klieren en vooral niet luisteren...

Ongelezen bericht door Jacksel »

Eigenlijk een beetje naar aanleiding van het topic over te hoge eisen stellen, en de problemen die ik de laatste tijd tegen kom met training dit topic...

Jamey was haar eerste anderhalf jaar altijd echt supergehoorzaam, doen wat ik zei, en wel direct, trainen was leuk, op baasje letten was leuk, alles was leuk!

Eigenlijk (nu ik terugkijk) totdat ze echt bij mij is komen wonen volgens mij... Maar dat valt wel samen met dat ze de 2 jaar ging naderen (en dus echt volwassen is geworden)... Vorig seizoen ging gehoorzaamheid niet helemaal lekker, Jamey werd flink eigenwijs en het hierkomen lukte helemaal niet meer, terwijl ze daar super goed in was... Ondertussen gaat dat overigens alweer een stuk beter, maar zo goed als het was, is het nooit meer geworden... Dat hierkomen was eigenlijk het eerste wat niet lekker ging.

Ondertussen heb ik deze week zowel bij behendigheid, als bij gehoorzaamheid te horen gekregen dat ik echt strenger zal moeten worden, aangezien mevrouw echt een loopje met me aan het nemen is... Buiten training is ze redelijk braaf trouwens, doen we ook gehoorzaamheids-spelletjes, die super gaan...

Met behendigheid heeft Jamey de neiging spontaan te stoppen en niets meer te doen, of om heel hard rondjes over het veld te gaan rennen (waaruit ze overigens als ik boos word wel met wat moeite terug te roepen is). Dingen die ze perfect heeft gedaan, doet ze ineens niet meer, om met haar staart in de lucht, mij brutaal aan te gaan kijken.

Met gehoorzaamheid kan ik een oefening 1 keer, met geluk 2 keer doen en dan is het afgelopen, is die oefening verder kansloos (terwijl ik met thuis trainen veel langer kan doorgaan)... Met apporteren (wat ze ondertussen met blok goed beheerst) gaat ze -soms- naar het blok zitten klauwen, ondertussen grommend en blaffend. Krijgt ze dan op haar donder komt ze keurig voorzitten met het blok (om hem dan op de grond te gooien soms, maar daar zijn we nog mee bezig, stabiel voorzitten met blok zit er nog niet helemaal goed in, dus daar trainen we nog op en daarvoor krijgt ze ook niet op dr donder)...

Voor komen, aan de voet gaan beheerst ze allemaal, ene keer doet ze het perfect en heel trots *kijk eens baasje hoe braaf ik ben*, volgende keer vertikt ze het (op afstandje staan aankijken) totdat ik weer een boze snauw in haar richting geef en ineens doet ze het dan toch...

zit/blijf en af/blijf... ze beheerst ze perfect (vandaag gingen ze dan ook eindelijk weer perfect), maar mevrouw krijgt het ineens op haar heuepen en gaat rennen :19: Een keertje is niet de bedoeling, maar dan zet ik haar terug met een :boos: en we gaan verder... Maar ook dit zit weer in het patroon van uitdagen en klieren...

Ze gaat echt :cheer: :cheer: :cheer: naar training, ook het veld op (ze piept zelfs van ahhhh mag ik het veld op, mag ik door het hek, toeeeeee), dus het lijkt mij dat ze het trainen leuk vindt, en ik vind het ook leuk om met haar bezig te zijn, maar dit levert steeds meer frustraties op (voor allebei lijkt me) en het trainen wordt minder leuk.

Vandaag ben ik op een gegeven moment gewoon op een stoel gaan zitten van laat maar... Jamey kwam voor me staan, ik gaf zit commando... Jamey ging direct zitten... af, Jamey ging gelijk af... weer zit, Jamey ging zitten... staan (wat ze al de hele dag vertikte) en Jamey ging staan... Feest natuurlijk, maar ik snap het echt niet. Waarom wel op moment dat ik het feitelijk heb opgegeven en echt iets heb van laat maar zitten...

Kunnen jullie hier iets van maken? Wat er fout gaat in de communicatie tussen Jamey en mij? Ik ga ervanuit dat het iets is wat bij mij ligt... Misschien ben ik niet streng genoeg, of te onvoorspelbaar? Of ik voel teveel druk, waardoor ik die druk op Jamey ga leggen, wat zij weer niet aankan? Of door de druk die ik voel ga ik anders met haar om dan als ik thuis aan het speel-trainen ben?

Trainsters van zowel gehoorzaamheid als behendigheid hebben aangegeven dat Jamey een loopje met mij neemt... Maar ik ken haar goed genoeg dat zij dat niet 'zomaar' doet of om mij te irriteren... En uit het feit dat ik thuis eigenlijk nauwelijks problemen (meer) heb, blijkt naar mijn idee dat het (toch?) geen dominantieprobleem zou moeten zijn...
Afbeelding
You'll be in my heart... Always...
Addy

Ongelezen bericht door Addy »

In alle eerlijkheid vraag ik me af of je hond het nou echt nog wel zo leuk vind als jij denkt :denken:
Opvallend vind ik dat hij buiten de cursus stukken beter luistert, hoe komt dat, ligt de lat daar lager ? Is het dan gezelliger ?
Dit is geen waardeoordeel maar ik denk wel dat je eens heel goed moet nadenken waar het verschil ligt.
Nu dat Mellemans alleen nog privee les krijgt is hij weer helemaal de oude en luistert weer perfekt. Tijdens de cursus ging hij alsmaar gekkere dingen doen en bedenken.
Kijk goed naar je hond, dan krijg je vanzelf je antwoord :wink:
gotcha
Zeer actief
Mijn ras(sen): zwitserse witte herder

Ongelezen bericht door gotcha »

Uit jouw verhaal maak ik als buitenstaander op,dat het eigenlijk helemaal niet meer leuk is voor jullie.
En dat jij niet als ontspannend overkomt.Misschien ligt al dat gehoorzaamheid niet voor jullie hond.
En strenger?Waarom :19: thuis gaat het toch!
Of wilde je met wedstrijden meedoen,dan is het wat anders hè. :ok:
Mojuan
Zeer actief

Ongelezen bericht door Mojuan »

Als ik dit zo lees zou ik direct een andere hondenschool zoeken.
Jij krijgt duidelijk niet de juiste begeleiding daar.
Je komt daar om samen met je hond te leren.
De instructeur hoort erop te letten hoe dat contact tussen jullie verloopt.
En alleen maar zeggen dat je strenger moet zijn vind ik heel erg fout.
Veel mensen interpreteren dit als boos worden etc.
Maar het gaat er om dat je duidelijker bent.

Ze horen jou te laten zien hoe het dan wel moet, en naar jullie te kijken zodat ze kunnen zien waar het mis gaat!

Veel succes en wat al eerder is gezegd: blijf rustig en neem even een time-out als het niet lukt.
Ga pas weer verder als je op een positieve manier haar aandacht weer op jou gericht hebt.
:zweep:
Addy

Overigens lees ik dat je in september en oktober ook al gelijke problemen met je hond had. Hoe kan je dan nog zeggen dat ze het leuk vind :denken:
Jacksel
Zeer actief
dwergpoedel

Er wordt wel degelijk positief gewerkt op mn hondenschool, ik heb ook al meerdere keren te horen gekregen dat ik moet proberen haar eigenwijsheid positiever aan te pakken, maar dat is moeilijk als je hond je rechtstreeks lijkt uit te dagen...

@Inge ik denk dat ik idd jouw advies ga proberen, de druk eraf proberen te halen... En kijken wat mn trainers donderdag voor ideeën hebben... Ze hebben iig gezegd dat het niet is door boos worden oid, maar het lijntje iets korter nemen... Even kijken hoe...

@gotcha, ik zou een startlicentie gaan aanvragen, maar dat gaan we even uitstellen, omdat het niet werkt zoals het nu gaat...

Addy, als Jamey er geen lol meer in zou hebben, zou ze mij toch niet meesleuren richting veld en al huppelend en springend proberen het veld op te gaan als we nog niet aan de beurt zijn? Lijkt mij... Ik ken mn hond en zie niet dat ze het trainen niet leuk vindt... Ik denk dat Inge het juiste uit mn berichtje heeft gehaald... Da thet bij mij ligt, de druk die ik voel en onbedoeld op Jamey leg, waardoor zij zich anders gaat gedragen... Een 'gedragsprobleem' bij mij dus...
Afbeelding
Addy

Je hebt al drie maanden problemen op cursus met haar, als je de lat alsmaar te hoog legt vind een hond dat niet leuk. Ik krijg de indruk dat jij het fantastisch vind als Jamey goed presteert maar als het minder gaat erger je je alleen maar eraan :19:
Nee dat lijkt me nou bepaald niet goed voor een goede verstandhouding met je hond :roll:
gotcha
Zeer actief
Mijn ras(sen): zwitserse witte herder

Ongelezen bericht door gotcha »

Nu gewoon even de druk eraf halen,en zoals je aangeeft vind ze het nog leuk,dus houden zo.En inges tip opvolgen. :ok:
Wie weet haal je later misschien nog de eerste prijs bij wedstrijden. :wink:
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

Als ik het zo lees, dan lijkt mij er ook veel te veel druk op Jamey liggen :wink:
Goed, ze kan best eigenwijs zijn, maar desondanks hoeft een hond niet altijd te presteren. Ik vermoed zo dat ze de stress en de druk van jou goed aanvoelt en daarop reageert.

Probeer wat relaxter te zijn, het gewoon leuk te vinden zonder al dat moeten.

Wat Inge aanhaalt, door haar uit de situatie te halen, daar heb ik een heel goed (slecht :N: ) voorbeeld van:

Enige tijd geleden was Puchu enorm aan het blaffen, hij bleef echt continue blaffen. Op mijn 'stil!' en 'genoeg!' kwam nauwelijks reactie.
Dus ik Puchu aangelijnd en wat boos geworden, hielp niets :19:
Oké, ik was het zat: 'AF!'
maar hij ging werkelijk niet af en bleef maar blaffen, terwijl ik inmiddels best wel boos was.
Oké, hoe ga ik dit aanpakken :denken: Hij mag er niet mee wegkomen, maar was duidelijk voor niets ontvankelijk op dat moment (net als Jamey). Ik heb hem daar weggenomen, achteruit gelopen en een meter of 20 verderop even rustig 'gepraat' om hem wat kalm te krijgen.
Toen nogmaals 'af' en in één keer!
Achteraf bleek dus, wat ik niet wist, is dat een aantal jongens een meisje enorm aan het pesten was :oeps: Dat hoorde ik dus van iemand.... Puchu sloeg dus gewoon zwaar alarm en ik had niks in de gaten (vandaar 'slecht' voorbeeld maar wel een goed voorbeeld hoe je rust in je hond kan krijgen en vat op je hond kan krijgen door hem uit een bepaalde situatie te halen :wink: )
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
Addy

Inge O schreef:ok, een 'slecht' voorbeeld, maar ook in normale situaties zou het even overtuigend kunnen werken :wink: . hoe opgewondener mijn honden reageren, hoe kalmer ik ga reageren, maar wel altijd eventjes uit de situatie weg, al is het maar een metertje. eventjes zoals je zou zeggen 'hé, kom es hier jij, ik zal je eens even wat vertellen, kom :blah: :blah: '.
Ik ben het met je eens, je hond even weghalen uit de situatie werkt het beste, haalt ook de spanning er even van af
Jacksel
Zeer actief
dwergpoedel

Addy schreef:
Inge O schreef:ok, een 'slecht' voorbeeld, maar ook in normale situaties zou het even overtuigend kunnen werken :wink: . hoe opgewondener mijn honden reageren, hoe kalmer ik ga reageren, maar wel altijd eventjes uit de situatie weg, al is het maar een metertje. eventjes zoals je zou zeggen 'hé, kom es hier jij, ik zal je eens even wat vertellen, kom :blah: :blah: '.
Ik ben het met je eens, je hond even weghalen uit de situatie werkt het beste, haalt ook de spanning er even van af
In mijn geval: hond en mezelf uit de situatie halen :N:
Afbeelding
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

Jacksel schreef:
Addy schreef:
In mijn geval: hond en mezelf uit de situatie halen :N:
Ja precies, gewoon even een time-out :wink:
Je hebt best kans dat Jamey zo reageert omdat je zelf zo gespannen bent (gaat het goed? gaat het niet goed? gaat ze weer klieren?).
Probeer het zelf puur als iets leuks te zien, leg ook op jezelf geen druk :wink:
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
Jacksel
Zeer actief
dwergpoedel

Voel me er nu best schuldig onder dat ik toch echt het 'geklier' (onbewust) veroorzaakt heb en haar er ook nog voor corrigeerde... Mn meiske heeft toch best wat te stellen met mij... En toch is ze zo gek op me, ik snap het niet...
Afbeelding
Addy

Jacksel schreef:Voel me er nu best schuldig onder dat ik toch echt het 'geklier' (onbewust) veroorzaakt heb en haar er ook nog voor corrigeerde... Mn meiske heeft toch best wat te stellen met mij... En toch is ze zo gek op me, ik snap het niet...
Flauwekul, nergens voor nodig om je schuldig te voelen ! Je probeert het toch weer gezellig te krijgen voor jullie beiden, daar gaat het om :ok:
Je bent een prima baasje maar moet gewoon nog leren om een goed evenwicht te vinden voor jullie beiden en daar ben je al mee begonnen door kritisch naar jezelf te kijken :ok:
Jacksel
Zeer actief
dwergpoedel

Ik vraag me opeens af... Als we aan de beurt zijn voor behendigheid, of richting trainingsveld lopen, is Jamey vaak enorm aan het springen, huppelen, enz... Ik zag (en zie) dat als opwinding, "yes we gaan wat leuks doen"... Dan komt er ook spel bij kijken, riem grijpen en eraan sjorren, spelbuigingen, enz...

Maar op moment dat het 'probleemgedrag' er is, gaat ze vaak ook tegen me opspringen... En dan is het meestal oké als ze even een aaitje over dr koppie krijgt... Er komt dan (naar mijn idee) geen spel bij kijken, het is echt alsof ik haar dan even gewoon aandacht moet geven, of bevestiging? Kan het zijn dat ik dat zo goed verklaar, of loop ik nu onzin te lullen...

Of is het eerste 'blije' opspringen ook al onzekerheid?

Vrees dat je het eigenlijk zal moeten zien om er wat over te kunnen zeggen, maar kan het (hoop ik) fout hebben...
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Ik heb nu al een aantal verhalen over je agilitylessen gelezen en heb nou niet bepaald het idee dat het leuke lessen voor jou en Jamey zijn. Ik heb hetzelfde met gehoorzaamheid meegemaakt, zowel Bram als ik vonden er geen klap aan en het ging dus ook voor geen meter. Nu ik bij Birgit train, verheug ik me er donderdags al op dat ik vrijdag weer les heb. En Bram komt dolblij de trainingsruimte binnen. Als we even staan te babbelen, staat hij me steeds aan te kijken van 'wat gaan we doen, toe nou, begin nou'.

Dat hele gedoe van 'aanpakken' tijdens training, daar geloof ik helemaal niet in. Ik geef Bram best eens op z'n kop tijdens training, maar hij moet het vooral leuk vinden om voor mij te werken. Saampjes lol maken!
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Addy

Zoek stok! schreef:Ik heb nu al een aantal verhalen over je agilitylessen gelezen en heb nou niet bepaald het idee dat het leuke lessen voor jou en Jamey zijn. Ik heb hetzelfde met gehoorzaamheid meegemaakt, zowel Bram als ik vonden er geen klap aan en het ging dus ook voor geen meter. Nu ik bij Birgit train, verheug ik me er donderdags al op dat ik vrijdag weer les heb. En Bram komt dolblij de trainingsruimte binnen. Als we even staan te babbelen, staat hij me steeds aan te kijken van 'wat gaan we doen, toe nou, begin nou'.

Dat hele gedoe van 'aanpakken' tijdens training, daar geloof ik helemaal niet in. Ik geef Bram best eens op z'n kop tijdens training, maar hij moet het vooral leuk vinden om voor mij te werken. Saampjes lol maken!
Ik sluit me hier helemaal bij aan, de lat ligt veel te hoog voor Jamey en dan kan het gewoon niet leuk zijn. Ik hoor jou er ook niet leuk over praten, alleen maar prestatiegericht en daar zou het nou niet om moeten gaan :19:
Jacksel
Zeer actief
dwergpoedel

Ik heb precies dat vandaag ook te horen gekregen van mn trainers... Komende half jaar verbod op het denken over een startlicentie en gewoon lol maken, samen leren werken en debutantenwedstrijden lopen als ik daar zin in heb, meer niet...

Vandaag ging overigens redelijk goed, zo lang ik in beweging bleef, deed Jamey het ook en ze heeft me zelfs twee keer gered toen ik niet helemaal goed handelde (een kreet hoog en ze sprong toch maar terwijl ze er bijna langs schoot (ik sneed af) en door terwijl ik alvast naar het volgende toestel ging en ze deed het nog ook :mrgreen: )

Werk waarbij ik stilsta en haar moet laten lopen lukt gewoon nog niet, daar moeten we aan werken :ok:
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief

Jacksel schreef: Werk waarbij ik stilsta en haar moet laten lopen lukt gewoon nog niet, daar moeten we aan werken :ok:
Accepteer ook gewoon dat Jamey geen Border Collie is. Bij mij in de groep zitten heel verschillende honden (wel allemaal large muv Bram). Het leuke daarvan is dat de honden allemaal een andere aanpak nodig hebben. De handlers van de Borders trainen veel op raakvlakken en op afstand handelen. De handler van een Dalmatier moet de hond opjutten en keihard dichtbij de hond rennen.

En ik zit met Bram daar een beetje tussenin. Als ik stil ga staan, valt Bram ook stil. Dus ik blijf steeds bewegen door middel van draaien. Maar aan de andere kant kan hij ook te snel zijn om steeds te draaien, dus ik train ook op Duitse bochten, afstandstarts e.d. Maar ik blijf wel steeds bewegen. En ik moet bijvoorbeeld ook een stuk verder meelopen naar de tunnel dan een Border handler.

Zorg gewoon dat je de lol terugkrijgt voor jou en Jamey. Lekker samen parcourtjes lopen zonder de druk dat je stil moet kunnen staan en zij door moet lopen. Dat zou ik tenminste doen :wink:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Zoek stok!
Zeer actief

Jacksel schreef:Ik heb precies dat vandaag ook te horen gekregen van mn trainers... Komende half jaar verbod op het denken over een startlicentie en gewoon lol maken, samen leren werken en debutantenwedstrijden lopen als ik daar zin in heb, meer niet...
Wedstrijden lopen wil niet zeggen dat je geen lol hebt he :wink: Ik heb 1 december de eerste A wedstrijd en ga er gewoon vanuit dat we twee disks lopen. Is dat niet zo, dan valt het alleen maar mee. Ik zie een wedstrijd gewoon als training en elke keer dat Bram bij me in het parcours blijft, ben ik super happy :wink:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Jacksel
Zeer actief
dwergpoedel

Het vreemde is dat Jamey vorig seizoen bij de beginners juist vreselijk voor me uit werkte en ik moeite had om haar bij me te houden. Ze was veel sneller dan ik, maar was ook goed vooruit te sturen. Vanaf het begin af aan van dit seizoen lukt dat ineens niet meer...

Als we een 'ren-rondje' hebben (oftewel bijvoorbeeld een U lopen, geen moeilijke wendingen, maar gewoon vaart maken) gaat het wel perfect, dat doen we tegenwoordig zelfs zonder commando's (meerennen en de hond moet zelf op de toestellen richten, zonder afgeleid te worden door de handler, of steeds de handler op te zoeken)...

Wat betreft doorlopen naar de tunnel wat je noemde, Dat hoeft dus ook weer niet bij Jamey, ik kan gewoon door roepen (of hoog als ze langs een hoogtesprong dreigt te gaan bijvoorbeeld) en dan doet ze het, als ik maar in beweging ben... Maar in sommige situaties lukt dat mij nog niet...
Afbeelding
Jacksel
Zeer actief
dwergpoedel

*grin* vandaag waren de andere honden aan het klieren en afgeleid en heeft Jamey het perfect gedaan... Zelfs het sterretje en moeilijke dingen (hoogtesprongen die naast elkaar staan, steeds overheen en dan tussen de sprong en de volgende door om vanaf dezelfde kant als de eerste, ook de 2e en op dezelfde manier de 3e te nemen)... Was eerder onmogelijk en nu ging het super :cheer: :cheer:
Afbeelding
thom
Zeer actief
Mijn ras(sen): Portugees 'straatschoffie'.
Contacteer:

Ongelezen bericht door thom »

Zo zie je maar weer,... :ok: :ok:
Afbeelding
Jacksel
Zeer actief
dwergpoedel

Inge O schreef::ok: (als je er maar vrede mee neemt dat het de volgende keer weer net andersom kan gaan :wink: )
:mrgreen: Tis net alsof je me kent :mrgreen:
Vreemde is dat ik nu net uit een paar slechte dagen kwam en pas tijdens training het weer wat beter ging...
Afbeelding
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque

Ongelezen bericht door M@scha »

verwacht nou eens helemaal niks en wordt ook niet boos.

als ik met lola weer een poging agility ga doen dan weet ik nu al hoe dat gaat: eerste sprong super, daarna zegt ze doeiiii! en gaat ze 5x door de tunnel, 3x over de katteloop etc als het maar leuker is dan die sprongetjes.

maarrrr! ik zie grote twinkelende ogen, een blij staartje en een hondje dat na haar "rondje" helemaal blij bij me komt met een blik: "da was leuk he mas!!! :cheer: " dan geniet ik van mijn meisje!

natuurlijk weet ik dat ze het beter kan. maar dan moet ik me de tering gaan trainen. daar heb ik geen zin in en lola ook niet. (flyball idem: 4 hekjes heen, perfecte bakbeheersing, bal vangen: DOEIII!!! KUNNEN JULLIE ALLEMAAL MIJN BAL ZIEN?? :cheer: zo vrouwtje. ik ben klaar nog een keer? :mrgreen: )

als je dat wél wil moet je trainen maar wel zo dat het leuk blijft. zoek een uitdaging zodat bij bijvoorbeeld mijn lola de hele route leuk is zonder rodiworst voor je neus :mrgreen:

maar bovenal: GENIET VAN JE HONDJE! :ok:
Afbeelding
Williester
geregistreerd lid

Ongelezen bericht door Williester »

heej!!

super dat het nu weer beter gaat!!
maar er word heel veel gezegd dat honden eigenlijk 2 puberteiten hebben.
Dat wil tuurlijk niet zeggen dat dat alles zegt en zo alles maar op de puberteit kan schuiven.

Mr met mijn hond heb ik het ook egt gemerkt.
Hij kon altijd los uitgelaten worden, maar ineens rond dat hij 2 werd liep hij uit zichzelf omhoog.
Ik heb toen egt bewust een paar stappen terug moeten doen en altijd weer aan de riem..
Dat is natuurlijk niet leuk... maar mijn hond had dat gewoon nodig en nu istie nog veel braver als toen...

mr heel veel plezier verder met je hondje... want alst goed is gaat er daar om :):)
berner en tervuerense herder fan!!
bassie
Vaste gebruiker
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door bassie »

Wat ik bij heel veel hondenscholen mis is plezier! Dat is wat ik het belangrijkste vind. Als ik hoor dat mensen hun hond straffen tijdens een training en het dan gek vinden dat de hond het steeds slechter gaat doen dan gaan bij mij mijn nekharen overeind! Je wil dat je hond dingen doet die hij niet van nature doet en als hij dan een "foutje" maakt word je boos :denken:
Sterker nog, 99 van de 100 keer is het de baas die een FOUT maakt door niet duidelijk te zijn naar de hond en dan verwacht je toch dat hij het foutloos doet.

Daarom probeer ik tijdens mijn lessen mensen te vertellen als hun hond iets niet doet, waarom hij het dan op dat moment niet doet. Ik laat ze zelf ook zien en bedenken waarom hij het niet doet en wat ze er dus ook aan kunnen doen om het te veranderen. Ik zie dat het werkt!

Wat in ieder geval belangrijk is om te onthouden is:
EEN HOND IS GEEN ROBOT!
Jacksel
Zeer actief
dwergpoedel

Het gaat ondertussen een stuk beter. Het bleek inderdaad een combinatie te zijn van mijn onzekerheid, maar ook te weinig wandelen :N: Waarvoor ik mezelf een trap heb verkocht, we hebben nu dagelijks minstens 1 wandeling van een uur, waarbij ze het grootste gedeelte van de tijd losloopt...

Bij training pak ik het nu aan alsof het allemaal een spelletje is, en dat gaat een stuk beter :ok: Gewoon lol maken met zn 2en... Af en toe blijft ze bij behendigheid stilstaan, dan doe ik iets verkeerd (maar we zijn er nog niet uit wat) als ik een balletje in mn hand houd, gaat het ineens een stuk beter en loopt ze wel door :mrgreen: Alleen zijn de paaltjes dan weer een onmogelijk toestel, aangezien ze iets te erg gaat stuiteren :mrgreen:

Ach, zo heb je altijd wel wat op te lossen :wink:
Afbeelding
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden

Ongelezen bericht door Jaap* »

Paaltjes is bij ons nooit gelukt :19: :mrgreen:
Fijn dat het beter gaat :ok:
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
Jacksel
Zeer actief
dwergpoedel

Jaap* schreef:Paaltjes is bij ons nooit gelukt :19: :mrgreen:
Fijn dat het beter gaat :ok:
Jamey beheerst ze eigenlijk super, ik hoef nauwlijks handaanwijzingen meer te geven en we zijn nu bezig met het weglaten daarvan en om te versnellen, in plaats van "paaltjes", "paaltjesssssssssssssssssssssssssssssss" te gebruiken... Echt supergaaf, zoals mn meiske het oppakt...
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “G&G en Obedience”