Ikzelf heb een vrij ernstige visusbeperking en train met Paco GG 0. Mijn trainster heeft altijd afgeweten van mijn visuele handicap en heeft er nooit de nadruk opgelegd. Ik deed gewoon alles mee, was net zo gewoon als de andere cursisten. Het enige verschil was dat Paco een belletje aan zijn halsband draagt en de andere honden allemaal niet. Paco draagt dat belletje zodat ik me goed kan orrienteren waar hij is als hij losloopt en hem zo altijd in de gaten kan houden of op tijd bij me kan roepen.
Nu........amper 1 week voor mijn examen hoorde ik gister op mijn laatste training dat naar alle waarschijnlijkhied het belletje eraf moest tijdens het examen. Voor mij betekent dat een hele grote extra handicap! Ze wilde het zo laten en zondag afwachten wat de keurmeester ervan zou zeggen....
Ik wou toch het zekere voor het onzekere nemen en heb zelf contact opgenomen met cynophilia. En zij zijn nu in spoed beraad.....Ze hadden dit nog nooit meegemaakt. Nog nooit te maken gehad met een dergelijk hulpmiddel. Ze kunnem mij ook nog niet zeggen of ik bij voorbaat al punten verlies als hij het belletje wel om zou mogen houden. Moet het belletej af dan moet het maar dan heb ik er wel een extra handicap bij.
Ik hoop dat ze op tijd gaan besluiten dat het belletje mag, al zou ik wat punten verliezen! Als ik gewacht had tot zondag was het probleem groter geweest zei de medewerkster van cynophilia. Het had veel eerder aangevraagd moeten worden. Wanneer het niet is aangevraagd heb je automatisch voor de onderdelen waar hij het belletje draagt 0 punten. Als het op tijd aangevraagd is dan ws alleen wat aftrek maar geen 0
Tja... mijn trainster zit al 30 jaar in het vak en heeft zo'n cursist met een handicap en een zelfbedacht hulpmiddeltje nog nooit meegemaakt. En cynophilia bestaat ook al 10 tallen jaren en ook voor hen was ik de eerste...........
Duimen draaien dus dat Paco het belletje mag omhouden. Ik vond het examen doen op zich al spannend maar dit maakt het, het wel spannender