Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
iemand ervaring/kennis van een delta-signaal
Moderator: moderatorteam
-
bassie
- Vaste gebruiker
- Aantal honden: 3
Het zou kunnen werken, maar het werkt niet bij iedere hond. De kans bestaat ook dat de hond het gedrag alleen maar niet uitvoert als je de discs bij je hebt. Het is ook heel belangrijk dat het goed aangeleerd wordt. Dus door bijvoorbeeld de hond een aantal keer een brokje te geven en dan ineens de discs laten horen en het voertje weg te halen. Dit een aantal keer herhalen. Het weghalen van voer geeft voor de hond een zeer sterk negatief gevoel en dat gevoel moet gekoppeld worden aan het geluid. Zoals je misschien zult begrijpen kun je dit niet bij iedere hond uitvoeren omdat er agressie op kan treden bij de hond i.v.m. voer. Bij andere honden zal het negatieve gevoel niet sterk genoeg zijn om het gedrag te stoppen. Belangrijk om te weten is dat het echt aangeleerd dient te worden. Voor bijna alle honden is alleen het geluid niet genoeg om de hond te stoppen en andere zullen heel snel aan het geluid wennen en dan heeft het ook geen effect meer. Om te weten of het voor jou hond werkt zul je het moeten uitproberen. Overigens kun je het met ieder geluid doen. Het zou zelfs ook met de clicker kunnen, als je die nog niet voor andere dingen gebruikt.
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
- Aantal honden: 1
Ik gebruik daarvoor een klein frisdrankblikje met een handvol kiezelsteentjes er in.
Ik heb het niet aangeleerd met een voertje, al is dat meestal de methode
Ik heb het blikje een keer naast mijn hond op de grond gegooid toen ze bij het hek stond te blaffen.
Sindsdien hoef ik er alleen maar mee te rammelen
Ik heb er trouwens ook een vervolg aan gegeven.
Zodra ze stopte met gedrag dat ik niet wilde riep ik haar bij me en daarvoor kreeg ze dan weer een beloning.
Ik heb het niet aangeleerd met een voertje, al is dat meestal de methode
Ik heb het blikje een keer naast mijn hond op de grond gegooid toen ze bij het hek stond te blaffen.
Sindsdien hoef ik er alleen maar mee te rammelen
Ik heb er trouwens ook een vervolg aan gegeven.
Zodra ze stopte met gedrag dat ik niet wilde riep ik haar bij me en daarvoor kreeg ze dan weer een beloning.
- blacky
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Coton de Tuléar en Havanezer.
He dit brengt leuke herinneringen boven.
Toen onze blacky 14 jaar geleden nog een pup was gebruikten we daarvoor een bos sleutels. Onder het motto van die heb je altijd bij je.
Toen hij dus een keer erg vervelend bezig was in het veld werd hem die bossleutels door mijn man dus om de oren gegooid. (raakte de hond niet hoor) Hond schrok zich te pletter en kwam onmiddelijk aanlopen. Maar nu hadden we een ander probleem. Hond aan de lijn en sleutels kwijt.
Dit werd dus zoeken, gelukkig wel weer gevonden. Ons geluk was echter dat ook blacky zo geschrokken was dat alleen het rammelen met de sleutels al genoeg was om zijn aandacht te krijgen.
Werkt dus wel maar doe het dus niet met sleutels. Overigens die tip van de blikje ga ik goed onthouden. Over 3 weken hebben we ook weer een pup in huis
en je weet maar nooit.
Toen onze blacky 14 jaar geleden nog een pup was gebruikten we daarvoor een bos sleutels. Onder het motto van die heb je altijd bij je.
Dit werd dus zoeken, gelukkig wel weer gevonden. Ons geluk was echter dat ook blacky zo geschrokken was dat alleen het rammelen met de sleutels al genoeg was om zijn aandacht te krijgen.
Werkt dus wel maar doe het dus niet met sleutels. Overigens die tip van de blikje ga ik goed onthouden. Over 3 weken hebben we ook weer een pup in huis
- ranetje
- Zeer actief
NEE werkt perfect IngeInge O schreef:ik vraag me soms af waarom het via theoretische weg allemaal zo moeilijk gemaakt wordt tegenwoordig.
wat dan met de goede oude 'nee' ( = dit gedrag wil ik niet van je zien). werkt hier al 40 jaar prima.
Bij bananen wil zo'n blikje wel eens doorkomen waar een NEE niet wordt gehoord
Misschien is dat zowel ras- als baas- afhankelijk
- ranetje
- Zeer actief
Hoe toevallig bij jachthondenInge O schreef:oh maar ik heb ook ooit wel eens iets rammelends gebruikt hoor (toevallig bij jachthondenranetje schreef:NEE werkt perfect IngeInge O schreef:ik vraag me soms af waarom het via theoretische weg allemaal zo moeilijk gemaakt wordt tegenwoordig.
wat dan met de goede oude 'nee' ( = dit gedrag wil ik niet van je zien). werkt hier al 40 jaar prima.
![]()
Bij bananen wil zo'n blikje wel eens doorkomen waar een NEE niet wordt gehoord![]()
Misschien is dat zowel ras- als baas- afhankelijk).
alleen wordt tegenwoordig alles vaak zover gezocht dat het meest voor de hand liggende voorbij gelopen wordt. mensen zullen dan wel zeggen, 'ja maar, bij mij werkt die 'nee' niet' - maar om iets anders wel te laten werken heb je natuurlijk ook training nodig
.
Ik krijg de indruk dat een blikje bijv. beter werkt als een hond staat te schelden bij het hek of zo.
Als ik dan nee zeg legt Rana er nog een schepje bovenop :N: (scheld ik dan soms mee?
En met dat blikje is ze stil
- ranetje
- Zeer actief
Voor 4 of 5 honden op 100 meter afstand is een scheepstoeter beter denk ikInge O schreef:hier schelden ze bij het hek zo'n kleine honderd meter bij me vandaan. als ze daar met z'n vieren of vijven staan te schelden is zo'n blikje ook geen optie meerranetje schreef: Ik krijg de indruk dat een blikje bijv. beter werkt als een hond staat te schelden bij het hek of zo.
Als ik dan nee zeg legt Rana er nog een schepje bovenop :N: (scheld ik dan soms mee?)
En met dat blikje is ze stil.
als het maar werkt.
Ik heb een "ietsje" kleiner stukje grond en op dit moment maar een hond
- Hummer
- Actief
Hoi Boutje,
Ik maak gebruik van de fischer discs bij mijn hond. Ik doe het dan ook heel anders dan hierboven beschreven door enkele. Allereerst maak ik een onderscheid in het straffen. Het roepen van NEE of FOEI of het rammelen van sleutels of de fischer discs zijn allemaal vormen van directe straffen, die de hond linkt aan jou als baas. Hiermee kun je dus gedrag voorkomen wanneer jij in de buurt bent.
Bij de fischer discs gebruik je een vorm van indirect straffen en hiermee koppelt de hond het niet aan jou. Ik gebruik het om aan te leren niet van de grond te eten. Ik zal proberen het zo goed mogelijk uit te leggen.Je hebt je hond aangelijnd en begint in de woonkamer met het intrainen. Je gooit eten op de grond en laat je hond er naar toe gaan en hij al het waarschijnlijk opeten. Op dat moment gooi je hard de discs op de grond naast de hond (zondar dta hij ziet dat jij de discs gooit, hij mag het namelijk niet met jou associeeren. Op het zelfde moment geef je een ruk aan de riem en trek je de hond naar je toe. Je gaat hem dan heel uitbundig troosten om de angst te stimuleren en te belonen. Hiermee zeg je eigenlijk ja dat is echt heel eng he om van de grond te eten. DIt oefen je nog enkele malen en je zal zien dat hij absoluut niet meer het eten op wil eten. Oefen het in een volgende sessie met ander eten en bou dit verder uit. Oefen het hierna buiten in het park en zo leer je, je hond dat eten van de grond echt heel erg eng is. Ik hoop dat ik het je zo een beetje duidelijk heb uitgelegd.
Groetjes Miranda
Ik maak gebruik van de fischer discs bij mijn hond. Ik doe het dan ook heel anders dan hierboven beschreven door enkele. Allereerst maak ik een onderscheid in het straffen. Het roepen van NEE of FOEI of het rammelen van sleutels of de fischer discs zijn allemaal vormen van directe straffen, die de hond linkt aan jou als baas. Hiermee kun je dus gedrag voorkomen wanneer jij in de buurt bent.
Bij de fischer discs gebruik je een vorm van indirect straffen en hiermee koppelt de hond het niet aan jou. Ik gebruik het om aan te leren niet van de grond te eten. Ik zal proberen het zo goed mogelijk uit te leggen.Je hebt je hond aangelijnd en begint in de woonkamer met het intrainen. Je gooit eten op de grond en laat je hond er naar toe gaan en hij al het waarschijnlijk opeten. Op dat moment gooi je hard de discs op de grond naast de hond (zondar dta hij ziet dat jij de discs gooit, hij mag het namelijk niet met jou associeeren. Op het zelfde moment geef je een ruk aan de riem en trek je de hond naar je toe. Je gaat hem dan heel uitbundig troosten om de angst te stimuleren en te belonen. Hiermee zeg je eigenlijk ja dat is echt heel eng he om van de grond te eten. DIt oefen je nog enkele malen en je zal zien dat hij absoluut niet meer het eten op wil eten. Oefen het in een volgende sessie met ander eten en bou dit verder uit. Oefen het hierna buiten in het park en zo leer je, je hond dat eten van de grond echt heel erg eng is. Ik hoop dat ik het je zo een beetje duidelijk heb uitgelegd.
Groetjes Miranda
Een hond is leuk, maar een Welsh corgi cardigan is het einde!!
- Jaap*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Jachthonden
Mijn hond mag best zien dat ik iets naar z'n kop gooi als ik dat doe
En ook al zou ik dat niet willen, hij is niet helemaal onnozel
Maar serieus, ik heb nooit begrepen waarom je hond niet mag weten dat jij hem straft
Maar serieus, ik heb nooit begrepen waarom je hond niet mag weten dat jij hem straft
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
- Hummer
- Actief
Je kan het ook samen met iemand oefenenInge O schreef:los van het feit dat het jou natuurlijk geen twee keer lukt (laat staan tig keer, tijdens training) om de discs te gooien zonder dat de hond dat ziet - wat moet ik me dan bij die ruk aan de riem voorstellen, dat hij ook niet met jou linktHummer schreef: Op dat moment gooi je hard de discs op de grond naast de hond (zondar dta hij ziet dat jij de discs gooit, hij mag het namelijk niet met jou associeeren. Op het zelfde moment geef je een ruk aan de riem en trek je de hond naar je toe.?
- Hummer
- Actief
Mijn hond mag wel weten dat ik hem straf, maar niet in het geval als ik hem wel afleren om van de grond te eten. Als jou hond los loopt in het bos of in de wijk kan hij overal lekkers vinden in de bosjes. En als je hond de straf met jou associeert, dan is de kans groter dat hij gewoon de kippenbotjes en boterhammen uit de bosjes gaat eten, omdat jij niet 24/7 op zijn lip geplakt zitInge O schreef:ik ook nietJaap* schreef:Mijn hond mag best zien dat ik iets naar z'n kop gooi als ik dat doe![]()
Maar serieus, ik heb nooit begrepen waarom je hond niet mag weten dat jij hem straft. ik wil juíst dat ze het met mij associëren, laat ze dan maar denken dat ik uitschuifbare armen heb of zo
.
Groetjes Miranda
- Jaap*
- Zeer actief
Ik houd er trouwens ook niet zo van om ongewenst gedrag uit te lokken zodat je dit dan kunt bestraffen
Zelf ben ik meer van het waarschuwen dan van het corrigeren, corrigeren is voor mij echt een uiterste.
Meestal werkt een mondelinge waarschuwing prima op het moment van "intentie tot" een criminele daad, dus op het moment dat je ziet dat er aanstalten gemaakt worden ipv laten gaan tot het eigenlijk al te laat is.
Vaak dooft het gedrag dan ook vanzelf uit op den duur.
Zelf ben ik meer van het waarschuwen dan van het corrigeren, corrigeren is voor mij echt een uiterste.
Meestal werkt een mondelinge waarschuwing prima op het moment van "intentie tot" een criminele daad, dus op het moment dat je ziet dat er aanstalten gemaakt worden ipv laten gaan tot het eigenlijk al te laat is.
Vaak dooft het gedrag dan ook vanzelf uit op den duur.
- Shibby
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kruising slagroomsoesje
Mijn doel is: Ik ben veel leuker en heb veel lekkerdere dingen bijHummer schreef: Als jou hond los loopt in het bos of in de wijk kan hij overal lekkers vinden in de bosjes. En als je hond de straf met jou associeert, dan is de kans groter dat hij gewoon de kippenbotjes en boterhammen uit de bosjes gaat eten, omdat jij niet 24/7 op zijn lip geplakt zit. Dus vandaar dat ik de sftraf met de discs niet aan mij wil koppelen. MIjn doel is het eten van de straat is heel eng. Maar ik schreeuw ook wel nee tegen mijn hond als hij iets stouts doet. Maar als antwoord op de vraag of iemand er ervaring mee heeft, heb ik deze ervaring met d efischer discs.
Leia is een meesterpoepeetster. En je kan dan op je kop gaan staan, iets naar d'r toeflikkeren of gaan schelden, maar ze zal toch die heerlijke drol op gaan vreten.
Op haar af rennen en dan straffen (ze eet niet zo snel) doe ik niet, want ze geeft gewoon een snauw richting mij (iets mis gegaan in de opvoeding, eigen schuld dikke bult).
Ik heb nu dus ontdekt dat Leia een drol iets van tevoren al ruikt. Je kan dan zien dat haar neus bijna op de grond gedrukt is en ze haastig rond gaat snuffen op zoek naar die drol.
Zodra ik nu zie dat haar neus naar de grond gaat, roep ik gelijk 'Leia, kom eens kijken'. Als ze dan komt is ze een superbrave hond en krijgt ze een overheerlijk koekjes. Komt ze niet, geef ik alleen Shibby overduidelijk een koekje en die is dan een hele superbrave hond.
Ik kom langzaamaan steeds verder met haar. Eerst kwam ze niet meer zodra d'r neus naar de grond ging, nu lukt het alleen echt niet meer als de drol ook in het zicht is.

Volg Loutjes avonturen op Instagram via @malou_the_profiterole
- Jaap*
- Zeer actief
Shibby schreef:Ik heb nu dus ontdekt dat Leia een drol iets van tevoren al ruikt. Je kan dan zien dat haar neus bijna op de grond gedrukt is en ze haastig rond gaat snuffen op zoek naar die drol.
Zodra ik nu zie dat haar neus naar de grond gaat, roep ik gelijk 'Leia, kom eens kijken'. Als ze dan komt is ze een superbrave hond en krijgt ze een overheerlijk koekjes. Komt ze niet, geef ik alleen Shibby overduidelijk een koekje en die is dan een hele superbrave hond.
Ik kom langzaamaan steeds verder met haar. Eerst kwam ze niet meer zodra d'r neus naar de grond ging, nu lukt het alleen echt niet meer als de drol ook in het zicht is.
-
bassie
- Vaste gebruiker
Natuurlijk wil je niet dat de hond weet dat de straf bij jou vandaan komt. Dat gaat ten koste van de relatie tussen jou en je hond en dat is volgens mij niet waar je op zit te wachten. De enige keer dat dit wel zou kunnen is als je hond tegen jou aan het rijden is. Dan mag hij best weten dat jij dit niet accepteerd. Anders zou ik het niet doen. Voorkom dat je hond ongewenst gedrag uitvoert! Verder heeft het geen zin om je hond te straffen als hij weet dat het bij jou vandaan komt. Hij zal het gedrag alleen niet meer vertonen als jij in de buurt bent, zodra jij je hielen hebt gelicht zal hij het alsnog doen.
Voor belonen en straffen geldt altijd: STRAF HET GEDRAG EN NIET JE HOND, BELOON HET GEDRAG EN NIET JE HOND!!!
Voor belonen en straffen geldt altijd: STRAF HET GEDRAG EN NIET JE HOND, BELOON HET GEDRAG EN NIET JE HOND!!!
- Jaap*
- Zeer actief
Een relatie bestaat uit een heel stuk meer dan alleen maar ja en amen knikken, bij mij wel tenminstebassie schreef:Natuurlijk wil je niet dat de hond weet dat de straf bij jou vandaan komt. Dat gaat ten koste van de relatie tussen jou en je hond en dat is volgens mij niet waar je op zit te wachten. De enige keer dat dit wel zou kunnen is als je hond tegen jou aan het rijden is. Dan mag hij best weten dat jij dit niet accepteerd. Anders zou ik het niet doen. Voorkom dat je hond ongewenst gedrag uitvoert! Verder heeft het geen zin om je hond te straffen als hij weet dat het bij jou vandaan komt. Hij zal het gedrag alleen niet meer vertonen als jij in de buurt bent, zodra jij je hielen hebt gelicht zal hij het alsnog doen.
Ik wil natuurlijk wél dat de hond weet dat IK hem aanspreek op ZIJN gedrag (als dat nodig blijkt), juist daardoor bouw je een band op met je hond, door hem serieus te nemen.
Ik vind echt dat honden soms als een soort 2e rangs idioten worden behandeld, wie denk je dat je voor de gek houdt
Een hond heeft recht op interactie, grenzen niet aangeven vind ik een kwalijke zaak waar je de hond niet gelukkig mee maakt over het algemeen.
Vanzelfsprekend is het wenselijk om te voorkomen dat de hond in een situatie terechtkomt waarin de foutkans groot is (bijv. sloper alleen thuislaten), maar dit gaat over het moment waarop dat station gepasseerd is.
Mijn hond vertoont geen ander gedrag als ik wel of niet aanwezig ben, hij weet dat IK het niet leuk vind als hij mijn gebakje opvreet. Dáárom doet hij het niet. Ik neem hem serieus en dat betaalt zich terug.
- Moon
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bracco Italiano
Ben het met je eens Jaap. Hoewel ik het in de puppytijd af en toe handig vond om opvoeddingetjes (niet vreten uit de kattenbak, afblijven van ons eten en zo) met een stiekeme straal uit de plantenspuit af te leren. Maar dan heb je het idd over de aanleerfase. Om zo altijd met je hond om te gaan komt me erg gekunsteld over..Jaap* schreef:Een relatie bestaat uit een heel stuk meer dan alleen maar ja en amen knikken, bij mij wel tenminstebassie schreef:Natuurlijk wil je niet dat de hond weet dat de straf bij jou vandaan komt. Dat gaat ten koste van de relatie tussen jou en je hond en dat is volgens mij niet waar je op zit te wachten. De enige keer dat dit wel zou kunnen is als je hond tegen jou aan het rijden is. Dan mag hij best weten dat jij dit niet accepteerd. Anders zou ik het niet doen. Voorkom dat je hond ongewenst gedrag uitvoert! Verder heeft het geen zin om je hond te straffen als hij weet dat het bij jou vandaan komt. Hij zal het gedrag alleen niet meer vertonen als jij in de buurt bent, zodra jij je hielen hebt gelicht zal hij het alsnog doen.
Voor belonen en straffen geldt altijd: STRAF HET GEDRAG EN NIET JE HOND, BELOON HET GEDRAG EN NIET JE HOND!!!![]()
Ik wil natuurlijk wél dat de hond weet dat IK hem aanspreek op ZIJN gedrag (als dat nodig blijkt), juist daardoor bouw je een band op met je hond, door hem serieus te nemen.
Ik vind echt dat honden soms als een soort 2e rangs idioten worden behandeld, wie denk je dat je voor de gek houdt
Een hond heeft recht op interactie, grenzen niet aangeven vind ik een kwalijke zaak waar je de hond niet gelukkig mee maakt over het algemeen.
Vanzelfsprekend is het wenselijk om te voorkomen dat de hond in een situatie terechtkomt waarin de foutkans groot is (bijv. sloper alleen thuislaten), maar dit gaat over het moment waarop dat station gepasseerd is.
Mijn hond vertoont geen ander gedrag als ik wel of niet aanwezig ben, hij weet dat IK het niet leuk vind als hij mijn gebakje opvreet. Dáárom doet hij het niet. Ik neem hem serieus en dat betaalt zich terug.
Gr. Marijke

- Jaap*
- Zeer actief
Met een pup of jonge hond is "stiekem" ook wel handig om niet het risico te lopen dat het uitmond in een spelletjeMoon schreef:Hoewel ik het in de puppytijd af en toe handig vond om opvoeddingetjes (niet vreten uit de kattenbak, afblijven van ons eten en zo) met een stiekeme straal uit de plantenspuit af te leren. Maar dan heb je het idd over de aanleerfase. Om zo altijd met je hond om te gaan komt me erg gekunsteld over..
-
bassie
- Vaste gebruiker
Een hond is geen mens en zal jou verhaal absoluut niet begrijpen. Grenzen aangeven kun je ook zonder te straffen, daar wordt hij niet slechter van. Jou hond eet dat gebakje waarschijnlijk niet om heel andere redenen, echt niet omdat hij denkt dat jij dat liever niet hebt. Als hij honger heeft eet hij hem echt wel op als jij er niet bij bent. Hij weet namelijk niet dat hij morgen ook nog te eten krijgt. Zorg er gewoon dat hij er niet bij kan. Hoe weet je of je hond geen ander gedrag vertoont als je er niet bij bent? Ik kan hier ook overal eten neer leggen op de grond als ik er bij ben. Als ik wegga weet ik in ieder geval dat het als ik terugkom het netjes opgeruimd is.Jaap schreef:Een relatie bestaat uit een heel stuk meer dan alleen maar ja en amen knikken, bij mij wel tenminste![]()
- Jaap*
- Zeer actief
Ik vermenselijk niets en ik "straf" mijn hond niet, lees je nu eerst maar eens in hier.bassie schreef:Een hond is geen mens en zal jou verhaal absoluut niet begrijpen. Grenzen aangeven kun je ook zonder te straffen, daar wordt hij niet slechter van. Jou hond eet dat gebakje waarschijnlijk niet om heel andere redenen, echt niet omdat hij denkt dat jij dat liever niet hebt. Als hij honger heeft eet hij hem echt wel op als jij er niet bij bent. Hij weet namelijk niet dat hij morgen ook nog te eten krijgt. Zorg er gewoon dat hij er niet bij kan. Hoe weet je of je hond geen ander gedrag vertoont als je er niet bij bent? Ik kan hier ook overal eten neer leggen op de grond als ik er bij ben. Als ik wegga weet ik in ieder geval dat het als ik terugkom het netjes opgeruimd is.Jaap schreef:Een relatie bestaat uit een heel stuk meer dan alleen maar ja en amen knikken, bij mij wel tenminste![]()
Het is voor mij geen spannend item verder, maar hier kan rustig een bord met eten in de kamer staan, ook al ben ik een hele dag weg
Dat heb ik hem niet geleerd want zulks interesseert mij verder helemaal niet. Van mij mag hij alles opvreten wat ik vergeet op te ruimen.
Jij begrijpt mij misschien niet, maar mijn hond en ik verstaan elkaar heel erg goed.

.