Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

puppycursus

Moderator: moderatorteam

suzan25
Zeer actief
Mijn ras(sen): Shetland Sheepdog

puppycursus

Ongelezen bericht door suzan25 »

Vanmorgen ben ik voor het eerst naar puppycursus gegaan met Fenja (mijn sheltie van 10 weken). De les ging ontzettend goed, ze had er lol in om een paar dingetjes met mij te doen en te spelen. Maar ook de andere hondjes vond ze best wel leuk, met name een cavaliertje.
Wat ik in een ander topic al aangegeven had is dat ik grote moeite heb om mijn Fenja los te laten tussen vreemde honden. Ze komt wel veel in contact met honden die ik goed ken en weet dat ze goed met pups zijn.
Ik heb de hele les lopen twijfelen of ik haar los zou laten tijdens de '5 min speeltijd'. Met name één hondje baarde me zorgen, aan de lijn konstant fixeren en borstelen naar andere honden en proberen boven op andere hondjes te komen. Ook naar de baas, naar mij niet 'normaal' gedrag vertonen voor een jong hondje. Maar goed, op het einde van de les was ze al, aan de lijn, aan het spelen met het cavaliertje. We stonden een beetje achteraf dus ik dacht, ik moet m'n angst maar aan de kant zetten, en heb haar los gelaten. Ook omdat Fenja de hele les lekker ontspannen met de andere hondjes omging. Dit had ik dus niet moeten doen.

Na een minuut met het cavaliertje gespeeld te hebben, kwam dat 'dominante' hondje eraan. Ze ging over Fenja heen staan. Fenja ging eerst met haar kop schuin naar beneden onderdanig doen. Het andere hondje ging nog meer provocerend boven haar staan en ging borstelen. Fenja ging nu helemaal onderdanig op haar rug liggen, buik laten zien, helemaal overgegeven. De hond bleef dominant boven haar grommen, bek bij haar keel. Op het moment dat de trainer er op af liep, vluchtte Fenja weg waar de hond door getrikkerd werd en ging achter haar aan. Wat daar precies gebeurde weet ik niet, heb het in mijn paniek niet meer gezien maar Fenja bleef steeds rennen en dat andere hondje er steeds boven op. Uiteindelijk zat Fenja in een hoek en heeft de trainer die ander e hond er af kunnen halen. Fenja in paniek en ik ook. Ze wilde niet meer op één poot lopen, was totaal bang en van slag. Ze gromde ook naar mij toen ik haar op pakte, ze had niet door dat ik het was. Het pootje hing er een beetje bij en ik mocht er niet aan komen. Misschien stom maar ik heb haar opgepakt en ben meteen naar huis gegaan. Daar heb ik de dierenarts gebeld en we mochten langs komen. Er zijn foto's gemaakt en er is gelukkig niets gebroken. Waarschijnlijk verzwikt/gekneust, we houden nu rust met haar.
De trainer belde toen ik bij de da was, hij zou vanavond terug bellen.

Ik weet nu zeker dat ik een pup van een klein ras nooit meer los laat tussen andere grotere pups, totdat ik zeker weet dat deze normaal gedrag vertonen.

Sorry dat het een heel verhaal is maar ik moest het even kwijt.

Ik had nog een vraagje, ik wil wel door gaan met trainen, alleen is dat veld nu in haar ogen niet leuk meer. Ik wilde nu vragen aan de trainer of ik van de week weer met haar op dat veldje mag alleen. Zal ik dan mijn andere hond mee nemen, die is totaal niet bang daar. Zodat Fenja ziet dat mijn andere hond niet bang is??
Of hebben jullie nog andere ideeën hoe je het zou oplossen??

Alvast bedankt voor het lezen en het meedenken!!
JML
Zeer actief
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door JML »

Pffff schrikken zeg. Jammer van zo'n geslaagde training dat er dan zo'n einde aan zit.
Hoop dat de kleine snel weer herstelt is en bij gekomen is van de schrik.

Als de trainer vanavond belt zou ik alle vragen aan hem voorleggen.
Ik denk dat het wel een goed idee is om op een ander tijdstip naar het veld te gaan.
Samen spelen, samen rennen, lekkere dingetjes geven en dan hop weer naar huis. Een korte leuke ervaring.

Je andere hond meenemen kan, maar ik weet niet of ik dat zou doen. Samen met de baas moet ook feest zijn en bescherming bieden.
Maar leg het voor aan je trainer.

Kijk eens of je met andere puppebazen uit je groepje een afspraak kunt maken om bijvoorbeeld samen op het veld te spelen. Dat jouw pup ook weer een happy contact heeft gehad met een andere hond.

Probeer zelf met een schone lei te beginnen, pup hoeft niet ook jouw trauma mee te dragen. Jij bent de leider en jij bent niet in paniek, dan heeft ze daar hopelijk meer steun aan.

Succes hoor!
boy en minka
Actief
Mijn ras(sen): werklijn border collies
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door boy en minka »

Balen, dat het zo geeindigd is. Ik weet met Minka haar cursus, dat ze de honden met niet meer dan twee lieten spelen. Daarbij werrd goed opgelet, op de lichaamssignalen. Zo werd er tijdig gestopt als er voor een van de twee het spel niet meer leuk was.
Minka mocht vaker, die kon zowel met wat wildere honden, als de rustigere honden, hihihi.
Wel balen, dat je nu in je angst bevestigd bent. Ik had ook grote moeite met het los laten lopen van Minka. Inmiddels ben ik hier flink over heen en rent ze heerlijk over het strand! Maar er had niets tussen moeten komen, waardoor ik haar niet meer los zou durven laten. Dan ben je verder van huis!
Snel proberen op te pakken met de voor haar juiste honden!
Suc6!
Maak je geen zorgen voor de dag van morgen.
~Suzanne~
Zeer actief

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

Groetjes,
Suzanne
Laatst gewijzigd door ~Suzanne~ op 19 jul 2008 22:12, 1 keer totaal gewijzigd.
starfleet
Erelid

Ongelezen bericht door starfleet »

Met Suzanne hierboven ben ik het niet helemaal eens, je kan ook te overbeschermend/voorzichtig zijn, het ligt een beetje aan hoe er gespeeld wordt. Er mag best wel wat grootte verschil zijn, soms willen ze alleen maar wat achter elkaar aanhollen maar deze hond was duidelijk ongeschikt om in een groep met kleinere honden los te laten. Zo'n typetje is totaal ongeschikt voor jouw hond.

Ik zou ook proberen haar zo snel mogelijk leuke ervaringen te laten opdoen met geschikte andere honden en zeker ook met grote rustige honden. Ik ging ook vaak wat apart staan bij de puppencursus zodat Buffy lekker met een Bordervriendinntje kon spelen of een leuke ridgeback pup en het dominante veel oudere herdertje niet in de buurt kon. Dat ging overigens aan de lijn, ik ben erg tegen pups zomaar laten spelen op het trainingsveld, nergens voor nodig. En als, dan moet gewoon goed gekeken worden welke pups bij welke kunnen, een wilde bokser van 16 weken laat je niet los bij een Cavaliertje dat amper negen weken is. Ik vind dat dus echt fout van de hondenschool.

Hopelijk krijgt pup snel weer goede ervaringen en houdt ze er niks aan over.

Anne

Anne
Marlenejjj
Actief
Mijn ras(sen): Staffordshire Bullterrier
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Marlenejjj »

Wat naar voor je kleine moppie. Ik ben benieuwd wat voor een hond die andere pup is en hoe oud hij is. Bij mij zitten er pups van 8 weken tot 6 maanden in een puppygroep en ik laat ze niet standaard los na de les. Alleen als ik het gevoel heb dat dat kan. Dus bijv. een grote hond van 6 maanden gaat niet los met een sheltiepup van 10 weken, ik wacht dan altijd tot de pups wat groter, ouder een weerbaarder zijn. Deze is net bij moeders vandaan. En niet eens omdat het kan escaleren maar een labrador van die grootte kan een pup ook omver lopen, met alle gevolgen van dien. Natuurlijk kan dat in het park ook gebeuren maar op de hondenschool is de trainer verantwoordelijk. Geef je hondje maar een 'voorzichtige' dikke knuffel!
'Een dag niet gerend is een dag niet geleefd' - aldus Willem

'Een dag niet gegeten is een dag niet geleefd' - aldus Bettie

Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “G&G en Obedience”