Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Waarom naar een hondenschool?
Moderator: moderatorteam
- Marlenejjj
- Actief
- Mijn ras(sen): Staffordshire Bullterrier
- Aantal honden: 2
Waarom naar een hondenschool?
Ik heb vandaag de tekst op mijn site aangepast en daar heb ik een stukje opgezet wat ik jullie ook graag wil meegeven...ter overdenking.
" Waarom is het nuttig om met uw hond een cursus te volgen? Heel vaak hoor ik mensen die ik tijdens het wandelen tegenkom zeggen; 'mijn hond laat ik niet los hoor, hij luistert niet, dan komt hij nooit meer terug' of 'hij trekt zo aan de riem, ik heb die slipketting wel nodig'. Maar is het niet oneerlijk om een hond aan te schaffen en hem alleen aan de riem uit te laten? Een hond moet kunnen rennen. Of...is het niet oneerlijk om een hond, die van nature in een draf loopt, meteen te straffen in plaats van hem de kans te geven om netjes meelopen te leren? Iedere hond, jong of oud kan leren luisteren, mits de commando's positief worden aangeleerd. Geef uw hond die kans en ervaar hoe leuk cursus kan zijn, zowel voor u als voor uw hond."
Als ik het heb over goed aangeleerd heb doel ik op de positieve train ingsmethode van Quiebus, er zijn ook zgn. positieve methodes maar daar wordt bijv. de halti wel bij gebruikt. Wij gebruiken geen agressieve correctiemiddelen.
" Waarom is het nuttig om met uw hond een cursus te volgen? Heel vaak hoor ik mensen die ik tijdens het wandelen tegenkom zeggen; 'mijn hond laat ik niet los hoor, hij luistert niet, dan komt hij nooit meer terug' of 'hij trekt zo aan de riem, ik heb die slipketting wel nodig'. Maar is het niet oneerlijk om een hond aan te schaffen en hem alleen aan de riem uit te laten? Een hond moet kunnen rennen. Of...is het niet oneerlijk om een hond, die van nature in een draf loopt, meteen te straffen in plaats van hem de kans te geven om netjes meelopen te leren? Iedere hond, jong of oud kan leren luisteren, mits de commando's positief worden aangeleerd. Geef uw hond die kans en ervaar hoe leuk cursus kan zijn, zowel voor u als voor uw hond."
Als ik het heb over goed aangeleerd heb doel ik op de positieve train ingsmethode van Quiebus, er zijn ook zgn. positieve methodes maar daar wordt bijv. de halti wel bij gebruikt. Wij gebruiken geen agressieve correctiemiddelen.
'Een dag niet gerend is een dag niet geleefd' - aldus Willem
'Een dag niet gegeten is een dag niet geleefd' - aldus Bettie

-
jacq1970
- Zeer actief
- Aantal honden: 1
- Contacteer:
Een hondeschool is vanuit de basis denk meer voor de baasjes danb voor de honden...ok de honden leren daar natuurlijk heel veel maar meer omdat de baasjes er dingen leren...zoals positief trainen.
Baasjes weten vaak niet hoe ze bepaalde dingen goed en consequent aan kunnen leren en hoe ze zelf ook dingen aanleren leuk kunnen maken en leuk kunnen vinden en dara is een hondenschool heel goed voor.
En een hondenschool kan nog zo promoten op welke goede positieve manier ze trainen en welke manieren er afgekeurd worden, het belangrijkste is dat de baasjes en de honden zich er thuis voelen en zich kunnen vinden in de trainingsmethode van de hondenschool.
Jacqueline
Baasjes weten vaak niet hoe ze bepaalde dingen goed en consequent aan kunnen leren en hoe ze zelf ook dingen aanleren leuk kunnen maken en leuk kunnen vinden en dara is een hondenschool heel goed voor.
En een hondenschool kan nog zo promoten op welke goede positieve manier ze trainen en welke manieren er afgekeurd worden, het belangrijkste is dat de baasjes en de honden zich er thuis voelen en zich kunnen vinden in de trainingsmethode van de hondenschool.
Jacqueline
- doggyfun
- Erelid
- Mijn ras(sen): border collies, whippet, middenslag kees, chihuahua langhaar
Hoi,
Helemaal met Jacqueline eens!
Wat ik persoonlijk een beetje typisch vind is het volgende:
die hondenscholen werken niet met "agressieve" hulpmiddelen.....oké dat is hetgeen waar voor gekozen is, prima.
Maar waar ik dan moeite mee heb is het volgende stukje tekst op een van de sites van een Quiebus hondenschool:
Slipketting, Halti en Anti-trektuigen zijn voorbeelden van correctiemiddelen die wij tijdens onze cursus en op het terrein niet toestaan. Ook het gebruik van deze middelen bij u thuis keuren wij niet goed. Als wij zien dat u thuis gebruik maakt van deze correctiemiddelen kunnen wij u de toegang tot de cursus weigeren.
Ik vind dit niet kunnen hoor, wat mensen thuis met hun hond doen (ik heb het dan natuurlijk niet over zware mishandelingen!), moeten de mensen zelf weten.
Ik vind het bezopen dat een hondenschool je dan de toegang tot de cursus kan weigeren!
Voor het geval iemand zich aangevallen voelt, ik zeg niet dat Quiebus hondenscholen niet goed zijn, alleen net zoals met alle dingen zijn er goede en minder goede.
Groetjes,
corina
Helemaal met Jacqueline eens!
Wat ik persoonlijk een beetje typisch vind is het volgende:
die hondenscholen werken niet met "agressieve" hulpmiddelen.....oké dat is hetgeen waar voor gekozen is, prima.
Maar waar ik dan moeite mee heb is het volgende stukje tekst op een van de sites van een Quiebus hondenschool:
Slipketting, Halti en Anti-trektuigen zijn voorbeelden van correctiemiddelen die wij tijdens onze cursus en op het terrein niet toestaan. Ook het gebruik van deze middelen bij u thuis keuren wij niet goed. Als wij zien dat u thuis gebruik maakt van deze correctiemiddelen kunnen wij u de toegang tot de cursus weigeren.
Ik vind dit niet kunnen hoor, wat mensen thuis met hun hond doen (ik heb het dan natuurlijk niet over zware mishandelingen!), moeten de mensen zelf weten.
Ik vind het bezopen dat een hondenschool je dan de toegang tot de cursus kan weigeren!
Voor het geval iemand zich aangevallen voelt, ik zeg niet dat Quiebus hondenscholen niet goed zijn, alleen net zoals met alle dingen zijn er goede en minder goede.
Groetjes,
corina
http://www.treibball.nl,http://www.kvv-zevenaar.nl: ruim assortiment kvv, barfprodukten, snacks
-
kanche
- Zeer actief
- Locatie: Baasje van Gijs en twee stralende sterretjes ** over de regenboogbrug
- Contacteer:
Ik wil wel een keer komen kijken bij jouw training en dan kom jij een keer kijken bij onze training bij ons mag je namelijk wel met een slip ketting trainen mits hij op de goede manier gebruikt wordt en ik heb nog nooit honden ongelukkig van het het veld af zien gaan.
Wel honden die heel dicht bij het spuitje stonden zo op zien knappen dat ze nog een lang en gelukkig voor zich hadden dankzij de slipketting
Wel honden die heel dicht bij het spuitje stonden zo op zien knappen dat ze nog een lang en gelukkig voor zich hadden dankzij de slipketting
- Carma
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kruising labrador/bordercollie
Re: Waarom naar een hondenschool?
Heeee,...een quiebusje hier! Leuk! Ik ben het geheel met je eens!Marlenejjj schreef:Ik heb vandaag de tekst op mijn site aangepast en daar heb ik een stukje opgezet wat ik jullie ook graag wil meegeven...ter overdenking.

- Marlenejjj
- Actief
Mijn doel met dit topic was: Ik vind dat je het aan een hond verplicht bent om hem op te voeden en ik merk aan mensen vaak dat ze niet beseffen dat dat een oplossing kan zijn. Vaak denken mensen namelijk dat hun hond te oud is. Een hond die niet loskomt omdat hij niet luistert kan leren luisteren. Dan vergroot de pret voor de hond en ook voor het baasje.
Ik wilde de methode niet promoten, ik wilde alleen duidelijk stellen dat Quiebus bijv. een halti NIET onder positief trainen verstaat, vandaar deze opmerking erbij, sommige hondenscholen noemen dit namelijk wel positief trainen.
Een slipketting ratelt als hij de hond corrigeert. Maar de slipketting ratelt ook als als de hond netjes meekomt. Een hond associeert de pijn en het geluid met elkaar zodat het geluid aankondiger van pijn wordt. Dus ook al loopt de hond netjes mee, hij wordt evengoed gestraft. Leg mij dan maar eens uit hoe je een slipketting 'goed' kan gebruiken.
Ik ben het er volledig mee eens dat iemand die thuis met een halti loopt op de hondenschool geweigerd mag worden als ik hem eerst uitvoering het belang van positief trainen heb uitgelegd. Uiteraard zal ik diegene eerst proberen te helpen om zonder halti het wandelen zonder trekken aan te leren maar als men dat afwijst is het voor mij ook klaar. Je kan een hond niet buiten de hondenschool straffen en dan op de hondenschool positief trainen.
Trainen kan voor een hond ook heel leuk zijn, ik doe af en toe ook de tunnel of een hoogtesprong of iets anders tussendoor. Je ziet de honden dan ook genieten.
Ik wilde de methode niet promoten, ik wilde alleen duidelijk stellen dat Quiebus bijv. een halti NIET onder positief trainen verstaat, vandaar deze opmerking erbij, sommige hondenscholen noemen dit namelijk wel positief trainen.
Een slipketting ratelt als hij de hond corrigeert. Maar de slipketting ratelt ook als als de hond netjes meekomt. Een hond associeert de pijn en het geluid met elkaar zodat het geluid aankondiger van pijn wordt. Dus ook al loopt de hond netjes mee, hij wordt evengoed gestraft. Leg mij dan maar eens uit hoe je een slipketting 'goed' kan gebruiken.
Ik ben het er volledig mee eens dat iemand die thuis met een halti loopt op de hondenschool geweigerd mag worden als ik hem eerst uitvoering het belang van positief trainen heb uitgelegd. Uiteraard zal ik diegene eerst proberen te helpen om zonder halti het wandelen zonder trekken aan te leren maar als men dat afwijst is het voor mij ook klaar. Je kan een hond niet buiten de hondenschool straffen en dan op de hondenschool positief trainen.
Trainen kan voor een hond ook heel leuk zijn, ik doe af en toe ook de tunnel of een hoogtesprong of iets anders tussendoor. Je ziet de honden dan ook genieten.

- Kayka
- Zeer actief
Je kunt jezelf ook (weken-, maanden- of zelfs jarenlang) inlezen over verschillende trainingsmethoden en het vervolgens zelf toepassen.
Zo gaan wij het in ieder geval doen. We krijgen over een kleine 4 maanden onze eerste pup van een ras wat de meesten zien als 'geen beginnersras' (een Tatra). Toch kiezen wij er bewust voor om niet naar een hondenschool/puppycursus te gaan. Ikzelf ben me al jaren aan het voorbereiden op alle mogelijke manieren (lid van diverse hondenfora / boeken lezen / naar shows gaan / contact met fokkers en eigenaren / op wandelingen mee gaan) en ben er echt van overtuigd dat ik nu prima in staat ben een hond goed op te voeden, ongeacht het ras.
Mocht het niet gaan zoals ik dat nu zie, kan ik altijd nog naar een hondenschool. Maar daar ga ik niet vanuit.
We zijn het dus wel eens over dat elke hond gewoon normaal opgevoed moet worden. Ik vind alleen niet dat een hondenschool daar een onmisbare rol in speelt.
Zo gaan wij het in ieder geval doen. We krijgen over een kleine 4 maanden onze eerste pup van een ras wat de meesten zien als 'geen beginnersras' (een Tatra). Toch kiezen wij er bewust voor om niet naar een hondenschool/puppycursus te gaan. Ikzelf ben me al jaren aan het voorbereiden op alle mogelijke manieren (lid van diverse hondenfora / boeken lezen / naar shows gaan / contact met fokkers en eigenaren / op wandelingen mee gaan) en ben er echt van overtuigd dat ik nu prima in staat ben een hond goed op te voeden, ongeacht het ras.
Mocht het niet gaan zoals ik dat nu zie, kan ik altijd nog naar een hondenschool. Maar daar ga ik niet vanuit.
We zijn het dus wel eens over dat elke hond gewoon normaal opgevoed moet worden. Ik vind alleen niet dat een hondenschool daar een onmisbare rol in speelt.

- Marlenejjj
- Actief
Hartstikke goed, maar jij doet er ook echt wat aan. Ik doel op de mensen die denken dat hun hond niet kan leren en het erbij laten zitten.
Of je het nou uit een boek, een video, ervaring of uit een hondenschool haalt...als je het maar ergens vandaan haalt zodat je je hond alles kan geven wat hij nodig heeft. En daar valt los rennen ook onder.
Nou besprak ik hier toevallig een stukje van mijn site...daar maak ik uiteraard geen reklame dat mensen een boek moeten gaan lezen, dan zit ik snel zonder werk maar je snapt de boodschap.
Heel goed dat je je zo goed hebt voorbereid.
Of je het nou uit een boek, een video, ervaring of uit een hondenschool haalt...als je het maar ergens vandaan haalt zodat je je hond alles kan geven wat hij nodig heeft. En daar valt los rennen ook onder.
Nou besprak ik hier toevallig een stukje van mijn site...daar maak ik uiteraard geen reklame dat mensen een boek moeten gaan lezen, dan zit ik snel zonder werk maar je snapt de boodschap.
Heel goed dat je je zo goed hebt voorbereid.

-
loony
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): working kelpie
Patterdale Terrier
Engelse Springer Spaniel - Aantal honden: 4
- Contacteer:
- Gaia
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): xPuli
Oké, maar wat doe je met honden die geconditioneerd zijn en dus prima weten wat er gevraagd word en het gewoon niet doen?
even een voorbeeldje
Bijvoorbeeld ga ik niet het gedrag negeren als Gaia mij in m'n beend loopt te kauwen, dan krijgt ze echt die slipketting richting d'r kop geslingerd. (nog nooit gebeurd trouwens)
Even de vraag iets concreter gestelt. Hoe geven jullie correcties bij honden die niet onder de indruk zijn van een stem correctie?
even een voorbeeldje
Ik blijf vinden dat tegenover een positief systeem er ook een correctie moet zijn.malinois schreef: haha ja zo'n kc heb ik ook gezeten en ben daar idd. ook weggegaan, mijn hond werd gewoon gevaarlijk van zo'n club, aangezien ik hem niet mocht straffen maar hij wel lekker zn gangetje mocht gaan en zijn wil doordrijven, niet loslaten met grommen en tanden laten zien en uitvallen aan toe... Toen ik hem even duidelijk heb gemaakt dat ik dat dus absoluut niet accepteerde ben ik er ook maar weggegaan... daar kan ik niets mee, daar komt mijn hond net verder mee en ik al helemaal niet
Ik vind het prima dat je kijkt bij welke hond het nodig is en bij welke niet, maar om het bij voorbaat te verbieden vind ik totale onzin...
Bron: http://www.hondenforum.nl/phpBB2/viewto ... c&start=60
Bijvoorbeeld ga ik niet het gedrag negeren als Gaia mij in m'n beend loopt te kauwen, dan krijgt ze echt die slipketting richting d'r kop geslingerd. (nog nooit gebeurd trouwens)
Even de vraag iets concreter gestelt. Hoe geven jullie correcties bij honden die niet onder de indruk zijn van een stem correctie?

- Marlenejjj
- Actief
Je geeft de correctie die bij het gedrag past. Een goede hs weet dat aan te bieden. Reageert een hond met agressie door angst ga je dat niet straffen, dan bevestig je de angst alleen maar en maak je het probleem erger. Reageert een hond met agressie zonder angst naar een andere hond dan moet je hem ook niet verbaal of fysiek straffen (vind ik). Slinger je dan een slipketting naar z'n hoofd of geef je een schreeuw dan los je agressie met agressie op. Misschien is je hond even stil maar hij leert het gewenste gedrag niet aan. Het gewenste gedrag is dat hij steeds minder op andere honden gaat reageren tot hij uiteindelijk niet meer reageert.
Maar...je negeert dit natuurlijk niet. Iedere vorm van ongewenst gedrag heeft een oplossing op maat, op de hs kijk ik wat er bij de persoon past.
Maar...je negeert dit natuurlijk niet. Iedere vorm van ongewenst gedrag heeft een oplossing op maat, op de hs kijk ik wat er bij de persoon past.
Zie bovenstaande quote: Ik zou een andere hondenschool zoeken en een goede gedragstherapeut. Tenzij het gedrag buiten de hondenschool niet vertoond wordt. Dan los je het idd op door bij de hs weg te gaan.Oké, maar wat doe je met honden die geconditioneerd zijn en dus prima weten wat er gevraagd word en het gewoon niet doen?
even een voorbeeldje
malinois schreef:
haha ja zo'n kc heb ik ook gezeten en ben daar idd. ook weggegaan, mijn hond werd gewoon gevaarlijk van zo'n club, aangezien ik hem niet mocht straffen maar hij wel lekker zn gangetje mocht gaan en zijn wil doordrijven, niet loslaten met grommen en tanden laten zien en uitvallen aan toe... Toen ik hem even duidelijk heb gemaakt dat ik dat dus absoluut niet accepteerde ben ik er ook maar weggegaan... daar kan ik niets mee, daar komt mijn hond net verder mee en ik al helemaal niet
Ik vind het prima dat je kijkt bij welke hond het nodig is en bij welke niet, maar om het bij voorbaat te verbieden vind ik totale onzin...

-
boxersien
Iedereen zal wel een andere motivatie hebben om naar een hondenschool te gaan. Mijn reden om nu een cursus met Biko te volgen op gebied van gehoorzaamheid is om hem te laten wennen aan het veld aan de mensen en aan andere honden die hij wel moet leren negeren. Daarnaast is hij bang van vreemden en vooral in het donker. Nu kunnen we in alle rust met goede begeleiding hier voor trainen. Voor de gehoorzaamheid doe ik het niet. Hij kan de commando's die nodig zijn prima uitvoeren.
En geen halti thuis gebruiken? Tja, soms moet je wat als je van de grote honden hebt. Toen ik Sem en Paco nog had en een armblessure had heb ik genoten van de halti. Om hem erna met een heerlijk gezicht weg te kunnen doen omdat ik weer zelf mijn hond aan kon met zijn kracht in zijn halsband. Ik kan ook weinig negatiefs bedenken aan de slipketting en de halti MITS goed gebruikt!
Bij Biko train ik niet met de slip, maar bij Boris heb ik dat wel gedaan. Hij is/was dan ook veel dominanter en sterker van karakter dan Biko. Met Biek kan ik heel goed positief trainen zonder iets negatiefs tussendoor. Met Boris GING dat niet (nu wel gelukkig, we weten nu wat we aan elkaar hebben).
En geen halti thuis gebruiken? Tja, soms moet je wat als je van de grote honden hebt. Toen ik Sem en Paco nog had en een armblessure had heb ik genoten van de halti. Om hem erna met een heerlijk gezicht weg te kunnen doen omdat ik weer zelf mijn hond aan kon met zijn kracht in zijn halsband. Ik kan ook weinig negatiefs bedenken aan de slipketting en de halti MITS goed gebruikt!
Bij Biko train ik niet met de slip, maar bij Boris heb ik dat wel gedaan. Hij is/was dan ook veel dominanter en sterker van karakter dan Biko. Met Biek kan ik heel goed positief trainen zonder iets negatiefs tussendoor. Met Boris GING dat niet (nu wel gelukkig, we weten nu wat we aan elkaar hebben).
- alm@
- moderator
- Mijn ras(sen): Langhaar teckel
- Aantal honden: 3
Ik ben niet zo voor altijd maar negeren van ongewenst gedrag. Met negeren kan je zelfs ongewenst gedrag onbedoeld verergeren. Een halti een martelwerktuig noemen vind ik wat overdreven, mits goed gebruikt als tijdelijk hulpmiddel. Dat verhaaltje van de 'rammelende' slipketting vind ik ook wat vaag. Een goed passende slip rammelt niet.

-
nance
- Erelid
Re: Waarom naar een hondenschool?
Wanneer heb jij die cursus gevolgd bij Gerda?Marlenejjj schreef:Als ik het heb over goed aangeleerd heb doel ik op de positieve train ingsmethode van Quiebus, er zijn ook zgn. positieve methodes maar daar wordt bijv. de halti wel bij gebruikt. Wij gebruiken geen agressieve correctiemiddelen.
- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Contacteer:
iemand met zo veel ervaring zou toch moeten weten dat er legio slipkettingen zijn die niet rammelen, een ketting met een veter erdoor, een leren slipband, een nylon slipband etc.Marlenejjj schreef:
en een hondenschool gaat mij echt niet vertellen wat ik thuis doe met de hond... never nooit niet

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
nou die knal voor zn kop die hij toen van mij heeft gehad heeft uitstekend gewerkt hoor... hij heeft het nooit meer in zn kop gehaaldMarlenejjj schreef:Je geeft de correctie die bij het gedrag past. Een goede hs weet dat aan te bieden. Reageert een hond met agressie door angst ga je dat niet straffen, dan bevestig je de angst alleen maar en maak je het probleem erger. Reageert een hond met agressie zonder angst naar een andere hond dan moet je hem ook niet verbaal of fysiek straffen (vind ik). Slinger je dan een slipketting naar z'n hoofd of geef je een schreeuw dan los je agressie met agressie op. Misschien is je hond even stil maar hij leert het gewenste gedrag niet aan. Het gewenste gedrag is dat hij steeds minder op andere honden gaat reageren tot hij uiteindelijk niet meer reageert.
Zie bovenstaande quote: Ik zou een andere hondenschool zoeken en een goede gedragstherapeut. Tenzij het gedrag buiten de hondenschool niet vertoond wordt. Dan los je het idd op door bij de hs weg te gaan.Oké, maar wat doe je met honden die geconditioneerd zijn en dus prima weten wat er gevraagd word en het gewoon niet doen?
even een voorbeeldje
malinois schreef:
haha ja zo'n kc heb ik ook gezeten en ben daar idd. ook weggegaan, mijn hond werd gewoon gevaarlijk van zo'n club, aangezien ik hem niet mocht straffen maar hij wel lekker zn gangetje mocht gaan en zijn wil doordrijven, niet loslaten met grommen en tanden laten zien en uitvallen aan toe... Toen ik hem even duidelijk heb gemaakt dat ik dat dus absoluut niet accepteerde ben ik er ook maar weggegaan... daar kan ik niets mee, daar komt mijn hond net verder mee en ik al helemaal niet
Overigens zul je mij pas naar een gedragstherapeut zien gaan als de wereld vergaat hoor... denk dat ik de laatste op aarde zal zijn...ik heb daar alleen maar hele slechte dingen gezien en mensen die het type hond niet snappen...

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- Gaia
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): xPuli
Uiteraard, bedoel angst bestraffen is nooit goed.Marlenejjj schreef:Je geeft de correctie die bij het gedrag past. Een goede hs weet dat aan te bieden. Reageert een hond met agressie door angst ga je dat niet straffen, dan bevestig je de angst alleen maar en maak je het probleem erger.
Was niet wat ik schreef. Ik schreef namelijk:Marlenejjj schreef:Reageert een hond met agressie zonder angst naar een andere hond dan moet je hem ook niet verbaal of fysiek straffen (vind ik).
Mocht Gaia op een bepaald moment bedenken MIJ in m'n been te knauwen.
Nu moet ik er wel bij zeggen overigens dat ik type hondje mietje heb waarbij mijn stem over het algemeen voldoende is. Als ik een brul geef met iets wat gewoon niet mag en ze is er wel op geconditioneerd, (zoals bank slopen, commando los trouwens bij los is streng aankijken al voldoende etc, etc.) dan is dat voor haar voldoende om zeer onder de indruk te zijn. Fysieke straf is dus niet of zelden nodig, maar ook die krijgt ze wel eens als ze het gewoon echt te bont maakt.
Echter, heb ik niet de illusie dat zij zo makkelijk geweest was als ik niet duidelijk mijn grenzen aangegeven had. Zo heb ik haar wel eens moeten vertellen dat de bank ontleden not done is. Niet te vergeten het boven op de aanrecht springen. Gewoon de normale opvoedkundige taken zeg maar. Ik heb nog nooit bij haar fysiek geweld gebruikt. Wel een slip ketting omdat ze mijn armen uit de kom trok als ze een andere hond zag. Dit begon een obsessie te worden. Na twee keer de slipketting was het verhaal gewoon over. Nu is ze een stuk zelfverzekerder, juist omdat ze weet wat er van haar verwacht word, die grens zoekt ze dus ook niet meer op. Komt er een dag dat ze die grens daar wel weer opzoekt, gooi ik er weer even een slipketting omheen.

- Zoie
- Zeer actief
wat zou je er dan aan doen ? Persoonlijk zou ik een verbale correctie zeker niet uitsluiten bij angstagressie. Tuurlijk niet harder corrigeren dan de hond aankan, maar wel laten weten dat ik het niet hebben wil. Bij voorkeur overigens in de vorm van een waarschuwing voor de uitval, zodat de aanval niet plaatsvindt. Tegeljkertijd alteratief gedrag aanleren, en dat positief belonen.Marlenejjj schreef:Je geeft de correctie die bij het gedrag past. Een goede hs weet dat aan te bieden. Reageert een hond met agressie door angst ga je dat niet straffen, dan bevestig je de angst alleen maar en maak je het probleem erger. .

- alm@
- moderator
- Mijn ras(sen): Langhaar teckel
Juist, mee eensZoie schreef:wat zou je er dan aan doen ? Persoonlijk zou ik een verbale correctie zeker niet uitsluiten bij angstagressie. Tuurlijk niet harder corrigeren dan de hond aankan, maar wel laten weten dat ik het niet hebben wil. Bij voorkeur overigens in de vorm van een waarschuwing voor de uitval, zodat de aanval niet plaatsvindt. Tegeljkertijd alteratief gedrag aanleren, en dat positief belonen.Marlenejjj schreef:Je geeft de correctie die bij het gedrag past. Een goede hs weet dat aan te bieden. Reageert een hond met agressie door angst ga je dat niet straffen, dan bevestig je de angst alleen maar en maak je het probleem erger. .

- Marlenejjj
- Actief
Wat ben ik veel gequote om antwoord te geven. Ik wil niemand aanvallen, ik kies voor een manier die bij mijn 2 staffies werkt (zijn toch ook niet altijd de makkelijkste). Ieder heeft zijn eigen manier maar ik geef wel mijn mening om anderen daarover te laten nadenken, zoals dat op een forum mag. Ook mogen anderen mij laten nadenken. Dat neemt niet weg dat ik heel blij ben met de Quiebus methode en daar ook vierkant achter blijf staan.
Een paar belangrijke dingen vind ik:
Straf je een hond met fysiek of verbaal geweld moet je niet raar opkijken als de hond zijn geschillen op op die manier op gaat lossen, hij leert het immers van de ranghogere dat het zo moet.
Niet alle gedragstherapeuten zijn slecht. Wij hebben een hele slechte over de vloer gehad dat mij heeft getriggerd om de opleiding te doen want het moest toch anders kunnen...
Een sliphalsband (met geluid is ie erger) doet pijn als hij wordt aangetrokken: stel, je loopt iedere dag met de buurvrouw een rondje. Tijdens dat rondje kom je steeds eenman tegen en als je die man aankijkt of ernaartoe wil knijpt de buurvrouw je heel hard in je arm. Op den duur wil je die man niet meer tegenkomen en vind je je buurvrouw ook niet zo leuk meer. Nu terug naar de hond: je loopt met je hond maar als hij naar een andere hond wil uit enthousiasme, wil uitvallen uit angst, wil uitvallen uit agressie...wat werkt dan beter denk je...een flinke correctie (die heb je iedere keer nodig dan) of een goede hondse uitleg dat hij dit gedrag maar beter niet meer kan vertonen want dan levert het hem pas wat op??
Open deurtje natuurlijk...want de helft zal kiezen voor de correctie...maar ik heb jullie er wel weer over na laten denken...
Het doel van dit topic is jullie uit te dagen om je hond alles te leren wat hij nodig heeft om een gelukkig leven te leiden. Omdat je hond dat verdiend. En ik kom veel mensen tegen die het er maar bij laten zitten of niet beter weten...gevolg is dat die hond een leven lang aan de (soms pijnlijke) lijn loopt. Mijn boodschap was dus...een hond is nooit te oud om te leren...
(Zie eerste bericht)
Een paar belangrijke dingen vind ik:
Straf je een hond met fysiek of verbaal geweld moet je niet raar opkijken als de hond zijn geschillen op op die manier op gaat lossen, hij leert het immers van de ranghogere dat het zo moet.
Niet alle gedragstherapeuten zijn slecht. Wij hebben een hele slechte over de vloer gehad dat mij heeft getriggerd om de opleiding te doen want het moest toch anders kunnen...
Een sliphalsband (met geluid is ie erger) doet pijn als hij wordt aangetrokken: stel, je loopt iedere dag met de buurvrouw een rondje. Tijdens dat rondje kom je steeds eenman tegen en als je die man aankijkt of ernaartoe wil knijpt de buurvrouw je heel hard in je arm. Op den duur wil je die man niet meer tegenkomen en vind je je buurvrouw ook niet zo leuk meer. Nu terug naar de hond: je loopt met je hond maar als hij naar een andere hond wil uit enthousiasme, wil uitvallen uit angst, wil uitvallen uit agressie...wat werkt dan beter denk je...een flinke correctie (die heb je iedere keer nodig dan) of een goede hondse uitleg dat hij dit gedrag maar beter niet meer kan vertonen want dan levert het hem pas wat op??
Open deurtje natuurlijk...want de helft zal kiezen voor de correctie...maar ik heb jullie er wel weer over na laten denken...
Het doel van dit topic is jullie uit te dagen om je hond alles te leren wat hij nodig heeft om een gelukkig leven te leiden. Omdat je hond dat verdiend. En ik kom veel mensen tegen die het er maar bij laten zitten of niet beter weten...gevolg is dat die hond een leven lang aan de (soms pijnlijke) lijn loopt. Mijn boodschap was dus...een hond is nooit te oud om te leren...
(Zie eerste bericht)

- Marlenejjj
- Actief
En dat is ook belangrijk, met al die halti's, slipkettingen, prik- en stroombanden, verbale correcties doet de hond wel even wat je wil maar hoe prettig voelt hij zich erbij?
Als dat je niks kan schelen dan maakt het niet uit maar ik heb mijn hond niet alleen voor mijn plezier...ook een beetje voor het plezier van het beestje zelf.
Nu komen er vast allerlei reacties dat de hond er niks van heeft, evengoed blij is maar als je eerlijk bent en goed naar hondengedrag kijkt kan niemand mij wijsmaken dat een hond blij wordt van een halti of een slipketting, de enige die daar blij van wordt is het baasje, omdat de hond luistert zonder dat het baasje daar veel moeite voor hoeft te doen. Tuurlijk zal de hond echt wel gek op zijn baasje kunnen zijn maar...zonder die "hulpmiddelen" vind hij je echt veel leuker, voelt hij zich beter en vertrouwd je meer. Al je een roedelleider wilt zijn moet je een hond geen pijn geven maar zorg je voor veiligheid...
Als dat je niks kan schelen dan maakt het niet uit maar ik heb mijn hond niet alleen voor mijn plezier...ook een beetje voor het plezier van het beestje zelf.
Nu komen er vast allerlei reacties dat de hond er niks van heeft, evengoed blij is maar als je eerlijk bent en goed naar hondengedrag kijkt kan niemand mij wijsmaken dat een hond blij wordt van een halti of een slipketting, de enige die daar blij van wordt is het baasje, omdat de hond luistert zonder dat het baasje daar veel moeite voor hoeft te doen. Tuurlijk zal de hond echt wel gek op zijn baasje kunnen zijn maar...zonder die "hulpmiddelen" vind hij je echt veel leuker, voelt hij zich beter en vertrouwd je meer. Al je een roedelleider wilt zijn moet je een hond geen pijn geven maar zorg je voor veiligheid...

- Kayka
- Zeer actief
- Jaap*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Jachthonden
Met alleen belonen kom je er niet (altijd), en met alleen corrigeren kom je er ook niet.
Er is niet één juiste methode. Het opvoeden en begeleiden van een hond draait om het inzicht in het karakter en de beweegredenen van elke individuele hond in combinatie met de individuele baas.
Elke combinatie is uniek in zijn doen en laten, het accepteren van die feiten is de eerste stap naar succes.
Een hond leert wel het snelst door vaak succes te hebben, daarom kunnen ze zo goed schooien en begrijpen ze het commando "vrij" meestal zo goed dat ze het nooit weigeren uit te voeren.
Zorgen voor een goede kans op succes (kleine stapjes vooruit) zijn daarom de meest effectieve weg, daarnaast ben ik er van overtuigt dat een hond die niet wordt begrenst in ongewenst gedrag zichzelf en z'n baas in de weg gaat zitten. Begrenzen hoeft niet op een vervelende manier, maar je moet het wel duidelijk maken als iets niet mag. Het is niet eerlijk om dat niet te doen.
Er is niet één juiste methode. Het opvoeden en begeleiden van een hond draait om het inzicht in het karakter en de beweegredenen van elke individuele hond in combinatie met de individuele baas.
Elke combinatie is uniek in zijn doen en laten, het accepteren van die feiten is de eerste stap naar succes.
Een hond leert wel het snelst door vaak succes te hebben, daarom kunnen ze zo goed schooien en begrijpen ze het commando "vrij" meestal zo goed dat ze het nooit weigeren uit te voeren.
Zorgen voor een goede kans op succes (kleine stapjes vooruit) zijn daarom de meest effectieve weg, daarnaast ben ik er van overtuigt dat een hond die niet wordt begrenst in ongewenst gedrag zichzelf en z'n baas in de weg gaat zitten. Begrenzen hoeft niet op een vervelende manier, maar je moet het wel duidelijk maken als iets niet mag. Het is niet eerlijk om dat niet te doen.
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
Mijn hond is ook niet blij als hij niet mn vreten van mn bord mag halen ... tja heel jammer voor hem... 't gebeurd niet... luisterd ie niet, terwijl hij duvelsgoed weet wat de bedoeling is, dan krijgt hij een correctie, en ja hij is nog net zo vrolijk als voorheen alleen snapt wel dat er met het vrouwtje niet te sollen valt...Marlenejjj schreef:En dat is ook belangrijk, met al die halti's, slipkettingen, prik- en stroombanden, verbale correcties doet de hond wel even wat je wil maar hoe prettig voelt hij zich erbij?
Ik zou doodongelukkige honden hebben als ze nooit gecorrigeerd zouden worden, juist dan creeer je enorm veel onduidelijkheid voor een hond.
Een hond heeft duidelijkheid nodig, voor de een is een stemcorrectie genoeg voor de ander een TT.
Ik denk dat er nogal een verschil zit tussen een mechelaar uit werklijnen en een huishond qua karakter denk je niet?

- Marlenejjj
- Actief
-
Bullenmama
-
Addy
Mijn honden corrigeer ik hooguit verbaal en dat werkt primamalinois schreef:Een hond heeft duidelijkheid nodig, voor de een is een stemcorrectie genoeg voor de ander een TT.
Ik denk dat er nogal een verschil zit tussen een mechelaar uit werklijnen en een huishond qua karakter denk je niet?
Maar Mayo, ik vind het wel een beetje zielig dat ze niet eens een hapje van je mogen mee-eten
-
Felix
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labrador Retriever
- Contacteer:
De drijfveer hier om een hondenschool te bezoeken hier, is om gewoon bezig te zijn met m'n hond met iets waar ze lol in heeft, en dat wil dus zeggen gehoorzaamheid en de jachttraining (knjv) 
Ohja, en daar komt geen gesjor of getrek bij aan te pas aan een slipketting
Ohja, en daar komt geen gesjor of getrek bij aan te pas aan een slipketting
Qua Patet Orbis (Zo wijd de wereld strekt!)
Laika's weblog klik hier!
Laika's hondenforum klik hier
Laika's foto album klik hier
- Marlenejjj
- Actief
Sterker nog, ik heb zelf een hondenschool en allerlei hoogtesprongen en tunnels maar ik ga met mijn honden ook weer trainen bij een collega. Ik vind het leuk, de honden genieten ervan en je bent leuk samen bezig. Ik vind het heerlijk hoor.