BrunoJames schreef:Hoi!
Heel erg bedankt voor de antwoorden.
Het was al de bedoeling om met hem naar een hondenschool te gaan en we gaan nu ook beginnen met de door jullie gegeven tips!
Het leuke vind ik vooral dat ik aan hem merk dat hij het echt heel leuk vind om te 'leren'en te 'luisteren' en dat maakt het voor ons ook hartstikke leuk.
Dat gaat wel lukken dan, ik sluit me ook aan bij de tips van Ranetje

Een hond van vier jaar kan je nog zoveel leren. Het is wel een ontzettende leukerd om te zien ook.
Bij Buffy doen we het nog steeds zo dat wij haar even roepen tijdens het wandelen, aanlijnen en weer vrij geven. Ook roepen wij haar tussendoor, even ballen of een voertje erin en weer vrij. Zo denkt ze niet dat roepen en aanlijnen het einde van de wandeling is. Tijdens heel druk spelen roepen we niet, als ze per se mee zou moeten, dan halen we liever op. Op het "hier" commando zijn we heel zuinig zodat ze dan ook altijd écht komt. Verder gebruiken we vaak gewoon haar naam of "kom" e.d. om haar te roepen. "Hier" alleen af en toe in situaties dat ze echt 100% zeker komt om het erin te houden en dus als ze echt per se moet komen. Je ziet zo vaak dat een hond doof is geworden voor een commando of pas komt na minuten lang herhalen, dat vermijd je als je een heel speciaal commando maar heel af en toe te gebruikt nadat je je hond er helemaal op geconditioneerd hebt in oefensituaties, waarbij je ook echt heel speciaal lekkere dingen meeneemt of idd zo'n speeltje op balletje waar je de hond gek op hebt gemaakt. Bij ons werkt dat in ieder geval prima zo, want hoewel Buffy heel goed luistert is er echt wel eens af en toe iets anders veel interessanter dan wij.
Anne