Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Buiten niet luisteren

Moderator: moderatorteam

BrunoJames
Vaste gebruiker

Buiten niet luisteren

Ongelezen bericht door BrunoJames »

Hallo,

wij hebben een paar maanden geleden onze hond uit het asiel gehaald.
Hij is +/- 4 jaar oud en luistert redelijk.
Binnen in huis luistert hij perfect, en kent ook vele commando's. Buiten is het echter heel erg anders. Hij heeft totaal geen oog meer voor ons en luistert ook écht voor geen meter.
We willen hem toch graag los laten lopen en vragen ons af hoe wij hem dit kunnen leren?

Alvast bedankt. :)
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

Begin in huis met hem te roepen en als hij komt hem daarvoor te belonen met iets lekkers.
Vervolgens doe je datzelfde in de tuin als je die hebt en daarna op plekken waar steeds meer afleiding is.
Doe die oefeningen in het begin buiten aan een lange lijn.

Verder ga je zo veel mogelijk spelen met de hond (buiten) zodat jij zelf interessanter wordt en de omgeving minder interessant.
Een automaatje zal het niet worden, maar je kunt zeker vooruitgang boeken.

Eventueel ga je een basis cursus gehoorzaamheid volgen op een goede hondenschool.
Daar kan je nog extra tips krijgen.

Vergeet een ding nooit.
Als de hond komt is hij BRAAF
Ook al is het na enige tijd en komt de stoom uit je oren van ongeduld.
Straf hem nooit, echt nooit, als hij bij je komt.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
wendy71
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ridgebacks!
Locatie: Ik ben het baasje van Lola & Jakko en wij wonen in Gemert.
Contacteer:

Ongelezen bericht door wendy71 »

Ik zou zeker lekker met hem een cursus volgen, zoals Ranetje al aangaf.
Dat is goed voor de baas/hond relatie. :ok:

Succes ermee, en het is een prachtige hond om te zien. :ok:
Afbeelding
Vergeven is de hoop op een beter verleden loslaten.
Ragyo
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Ragyo »

wat ranetje zegt werkt bij mijn hondje ook erg goed. ik moest wel even zoeken naar een goede beloning, de meeste speeltjes vind hij niks, alleen met een mini-flostouw kan ik buiten zijn aandacht trekken of door zelf als een idioot heen en weer te gaan rennen maar daar heb ik ook niet altijd zin in. qua snoepjes is dus ook alleen kaas of worst of een boterham met pindakaas genoeg beloning om ook echt te komen (als er andere honden in zicht zijn, zo niet dan komt ie sowieso wel tegenwoordig), voor een frolicje doet ie ut stukken minder.
Moon
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bracco Italiano

Ongelezen bericht door Moon »

Ik ga (natuurlijk :wink: ) helemaal mee met Nettie :ok: . Nog een bescheiden aanvulling. Is eigenlijk net zoiets als buiten spelen, maar dan tijdens de wandeling. Ik nam (en nog steeds eigenlijk) een rugzakje mee met allerlei dingen erin, verschillende soorten voertjes en speeltjes. Die speeltjes werden alleen tijdens de wandeling gebruikt, dus niet binnen en nooit voor de hond alleen. Tijdens het wandelen riep ik hem geregeld (kan ook aan de lange lijn) en dan 'toverde' ik iets leuks uit dat rugzakje.

Je kunt je hond ook 'gek' maken van een speeltje. Liefts een nieuw spannend speeltje waar je eerst een paar dagen zelf mee gaat spelen; de hond mag niet mee doen! Steeds haal je het met veel bombarie uit de kast en na het spelen weer in de kast. Hopelijk wordt je hond steeds hebberiger en wil hij na een paar dagen niets liever dan dát speeltje (of bal). Je mag hem er zelfs een beetje mee plagen, voor zijn neus houden en weer weg halen. Dan ga je korte tijd samen met de hond spelen, maar het blijft jouw speeltje, na het spelen gaat het in de kast. Dit zou je (als het lukt om hem er gek van te maken) ook als beloning voor het hierkomen kunnen gebruiken (dan alleen maar buiten gebruiken!)
Veel succes!
Gr. Marijke
Afbeelding
thom
Zeer actief
Mijn ras(sen): Portugees 'straatschoffie'.
Contacteer:

Ongelezen bericht door thom »

Het is flauw, maar ik ga ook helemaal mee met Nettie...Onze Yla doet in huis alles perfect,....maar op training met honden/mensen die haar afleiden, dan gaat het nog wel eens mis. Geen ernstige delicten, maar die kunnen het wel worden als je er geen aandacht aan geeft....
Afbeelding
BrunoJames
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door BrunoJames »

Hoi!
Heel erg bedankt voor de antwoorden.
Het was al de bedoeling om met hem naar een hondenschool te gaan en we gaan nu ook beginnen met de door jullie gegeven tips!

Het leuke vind ik vooral dat ik aan hem merk dat hij het echt heel leuk vind om te 'leren'en te 'luisteren' en dat maakt het voor ons ook hartstikke leuk.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

BrunoJames schreef:Hoi!
Het was al de bedoeling om met hem naar een hondenschool te gaan en we gaan nu ook beginnen met de door jullie gegeven tips!

Het leuke vind ik vooral dat ik aan hem merk dat hij het echt heel leuk vind om te 'leren'en te 'luisteren' en dat maakt het voor ons ook hartstikke leuk.
Dan komt het vast wel goed :ok:
Als hij graag wil leren kan je veel met hem doen en daardoor zijn aandacht na verloop van tijd ook buiten steeds beter bij jouw persoontje houden :wink:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
starfleet
Erelid

Ongelezen bericht door starfleet »

BrunoJames schreef:Hoi!

Dat gaat wel lukken dan, ik sluit me ook aan bij de tips van Ranetje :ok: Een hond van vier jaar kan je nog zoveel leren. Het is wel een ontzettende leukerd om te zien ook.

Bij Buffy doen we het nog steeds zo dat wij haar even roepen tijdens het wandelen, aanlijnen en weer vrij geven. Ook roepen wij haar tussendoor, even ballen of een voertje erin en weer vrij. Zo denkt ze niet dat roepen en aanlijnen het einde van de wandeling is. Tijdens heel druk spelen roepen we niet, als ze per se mee zou moeten, dan halen we liever op. Op het "hier" commando zijn we heel zuinig zodat ze dan ook altijd écht komt. Verder gebruiken we vaak gewoon haar naam of "kom" e.d. om haar te roepen. "Hier" alleen af en toe in situaties dat ze echt 100% zeker komt om het erin te houden en dus als ze echt per se moet komen. Je ziet zo vaak dat een hond doof is geworden voor een commando of pas komt na minuten lang herhalen, dat vermijd je als je een heel speciaal commando maar heel af en toe te gebruikt nadat je je hond er helemaal op geconditioneerd hebt in oefensituaties, waarbij je ook echt heel speciaal lekkere dingen meeneemt of idd zo'n speeltje op balletje waar je de hond gek op hebt gemaakt. Bij ons werkt dat in ieder geval prima zo, want hoewel Buffy heel goed luistert is er echt wel eens af en toe iets anders veel interessanter dan wij.

Anne
Plaats reactie

Terug naar “G&G en Obedience”