Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Hond het commando 'af' leren

Moderator: moderatorteam

AlopiA
Vaste gebruiker

Hond het commando 'af' leren

Ongelezen bericht door AlopiA »

Ik heb inmiddels een aantal honden geleerd te gaan liggen op commando en eigenlijk heb ik er nooit problemen mee gehad. Maar nu heb ik een hondje waar ik een paar dagen op pas, straks een paar weken, en ik wil haar graag een beetje africhten. Ze is inmiddels ongeveer 1 jaar oud en kende nog geen enkel commando. Ze kan nu zitten op commando, dus ik wilde verdergaan met liggen. Ik doe dat zo:
hond eerst laten zitten
met een brokje vanaf de neus naar beneden bewegen, en een stukje van de hond af
als de hond gaat liggen, geef je er het commando bij en dan belonen.
Dit hondje begrijpt het alleen echt niet, ik heb het al zó vaak geprobeert maar ze snapt het niet. Dus nu wilde ik wachten tot ze vanzelf ging liggen, dan een commando geven en dat belonen, maar ook dat werkt niet. Iemand een ander idee hoe ik dit commando aan kan leren?
Groetjes van Sarah en de honden
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

Brokje onder je been door, ze moet dan wel af om erbij te kunnen :wink:
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
fresan
Zeer actief
Mijn ras(sen): GBGV en laekense herder

Ongelezen bericht door fresan »

Hond laten zitten, zelf op je linkerknie ernaast van je rechterbeen een poortje maken en de hond daar doorheen lokken met een wel heel lekker voertje. Dus onder je rechterbeen door, je been op dusdanige hoogte dat hij moet kruipen om bij het voertje te komen. Je dwingt hem op deze manier tot af, zodar hij met zijn buik op de grond ligt commando erbij en voila de af!

succes Sandra.
AlopiA
Vaste gebruiker

Geweldig, ik ga het meteen proberen. Dankjulliewel!
AlopiA
Vaste gebruiker

Ze is niet gefixeerd genoeg op het voertje om erachteraan te gaan, zodra ze ervoor moet gaan 'bewegen' geeft ze het op. Voor een balletje doet ze het ook niet. Ik zal morgen eens iets van kaas of vlees halen en het daarmee proberen.
Ragyo
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Ragyo »

ik heb het ook ongeveer zo gedaan maar dan onder een stoel door. maar ja dan moet ze er ook achteraan natuurlijk.
Sucha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Basset Artésien Normand en Dalmatische Hond

Ongelezen bericht door Sucha »

AlopiA schreef:Ze is niet gefixeerd genoeg op het voertje om erachteraan te gaan, zodra ze ervoor moet gaan 'bewegen' geeft ze het op. Voor een balletje doet ze het ook niet. Ik zal morgen eens iets van kaas of vlees halen en het daarmee proberen.
zorgen dat ze niet heeft gegeten als ze bij je komt, ze verdient dan op die manier de maaltijd bij jou
Afbeelding
in herinnering mijn lieve Storm
Cantus
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Cantus »

bij dongo wilt het ook nog niet echt lukken, hij gaat op commando zitten, maar zodra ik het snoepje omlaag doe gaat ie opstaan en gaat gewoon met zijn hoofd helemaal naar de grond :mrgreen: maar ik denk dat dat meer komt omdat zijn grote dat nu nog toe laat

an anders zou ik het op de knie of stoel manier proberen
Moon
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bracco Italiano

Ongelezen bericht door Moon »

Bianca_Storm schreef:
AlopiA schreef:Ze is niet gefixeerd genoeg op het voertje om erachteraan te gaan, zodra ze ervoor moet gaan 'bewegen' geeft ze het op. Voor een balletje doet ze het ook niet. Ik zal morgen eens iets van kaas of vlees halen en het daarmee proberen.
zorgen dat ze niet heeft gegeten als ze bij je komt, ze verdient dan op die manier de maaltijd bij jou
Idd trainen als ze flink hongerig is. En als het geen hondje is dat erg op eigen voer gefixeerd is zou je ook sterk ruikende voertjes kunnen gebruiken zoals salami of vis. Tonijn uit een blikje vond Dante bijv. geweldig; daar zou hij de hoela-hoep voor gedaan hebben :mrgreen:
Eerst even uitvinden dus waar het hondje voor 'gaat'. Succes :ok:
Gr. Marijke
Afbeelding
starfleet
Erelid

Ongelezen bericht door starfleet »

Buffy wilde ook helemaal niet graag af. Met echt lekkere dingen op de onder de knie door manier nog niet van harte, maar het ging :wink:

Anne
Renske
Zeer actief
Mijn ras(sen): kooikerhondje en lundehund

Ongelezen bericht door Renske »

Het heeft mij 9 maanden gekost om Beetle het commando 'af' te leren :mrgreen:.
jacq1970
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door jacq1970 »

Ik zou het niet oefenen met een brokje of koekje wat hij altijd krijgt maar eerder met een lekker stukje kaas of worst... denk dat het voertje dan veel leuker is :mrgreen:
Ik heb het Bowie geleerd ddor haar telaten zitten... dan met een voertje in mijn hand naar haar neus en mijn hand dan richting vloer tebewegen..zodra ze ligt zeg ik af en geeft het voertje... als dat een paar keer goed gaat kan je zodra je hond al zakt het commando af geven maar pas het voertje als de hond ligt geven... en dan weer veel later geef je het het commando lig eerst en dan moet je hond pas liggen.

Jacqueline
Afbeelding
AlopiA
Vaste gebruiker

Vanavond gaat ze weer terug, het is me helaas niet gelukt iets te vinden waar ze voor wil werken. Zitten doet ze inmiddels wel goed op commando, en dat vind ik ook al een prestatie voor haar in een paar dagen tijd :)
Over een maandje komt ze weer logeren en ik ga er regelmatig langs, dus we oefenen gewoon verder!
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden

Ongelezen bericht door Jaap* »

Hou je d'r ook even rekening mee dat "af" heel veel gevraagd is voor een hond in een situatie waar hij niet "thuis" is?
Een hond die wat onwennig of anderszins op z'n quivive is gaat niet graag liggen omdat hem dat kwetsbaar maakt.
Misschien gaat het wel beter als je staks bij haar op bezoek gaat ipv andersom :wink:
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
Maaike
Zeer actief

Ongelezen bericht door Maaike »

Knabbeltje ze wel aan het lekkers wat je tussen je vingers hebt? Zo ja, dan is de oefening in een keer doen, waarschijnlijk veel te veel voor haar. Probeer haar de volgende keer dan al te belonen als ze haar hoofd iets naar beneden doet. Vervolgens als ze ook iets mee zakt mer haar schouders etc. Breek de oefening in kleine stukjes op zodat je beloonbare momenten creeert en de hond niet gefrustreerd raakt als ze het lekkers niet gelijk krijgt. Zorg dat je contact houdt tussen lekkers en haar snoet. Je moet het zien als een magneetje; zolang je contact hebt gaat het goed, vebreek je het contact dan is er niets meer.

Geef het voertje 2 a 3 keer eerst gratis (zonder dat ze er wat voor hoeft te doen) en beweeg dan een ieniminie stukje en beloon haar voor het willen hebben van het voertje. Als je op die manier een ingang maakt, komt de rest vanzelf.
Groetjes van mij en een poot van Casper
Afbeelding
**Ella**
Poppetje
Zeer actief

Ongelezen bericht door Poppetje »

Omdat Poppetje zo ontzettend beweegzaam is en de stap tussen af en sta niet zo groot is heb ik er ook moeite mee gehad.

Uiteindelijk is het mij gelukt door op de grond te gaan zitten en mijn been een klein stukje omhoog te doen zodat ze er kruipend onderdoor kon. Ik heb haar steeds een stukje worst/kaas/koekje gegeven voor elke stap die ze in de goeie richting deed.
Ik gaf hier nog geen commando bij omdat ik niet het idee had dat ze dat nou zou koppelen aan hetgeen wat ik deed. Dit heb ik gewoon gedaan totdat die beweging erin zat. En haalde toen steeds mijn been een stukje verder weg (omhoog) en als ze bleef liggen natuurlijk weer belonen zowel met mijn stem als met iets lekkers.
Toen de beweging er goed in zat kon ik er een commando aan koppelen en zo heeft ze af geleerd.
Plaats reactie

Terug naar “G&G en Obedience”