Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Fokken met de SWH.
Moderator: moderatorteam
-
idorh
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Saarlooswolfhonden.
- Aantal honden: 6
- Contacteer:
Fokken met de SWH.
Dag kinderen.
Hier ben ik dan weer.
Ik heb een prijsvraag.
Je kan winnen een gratis wandeling van prov Zeeland naar de prov Friesland, en als klap op de vuurpijl neem en betaal je 1 koffie die je moet betalen in de prijs van 3 kommetjes.
We gaan beginnen.
De SWH bestaat nu v/a 1975 (daarvoor nog niet erkend). De teefjes zijn gemiddeld 1 keer per jaar loops. Dan een sprong vooruit, in 1980 gaat een van de grootste fokkers van dit ras fokken met 7 hondjes. Ze worden overal geplaatst en de fokker blijft de volmacht houden om uit te maken of er gefokt wordt en de fokker maakt de keuze. Ongeveer 14 jaar later zijn er uit die basis van 7 stuks plm (ik zal het weinig houden)300 nakomeling ontstaan. Dan barst de media wereld van deze fokker los, zoals wij (mederwerkers)zijn een voorbeeld voor alle andere rassen/fokkers/RV's van hoe je moet fokken en hoe je een beleid moeten voeren. Ze schrijven zelfs op dit forum dat zij een van de gezondste rassen terwereld hebben.
Goed We gaan verder, dus in 1994 zijn er ongeveer 300 SWH's en ontstaan uit 7 stuks. NU anno 20008 dus 14 jaar later, hoeveel SWH's zouden er nu dan bij of door die fokker moeten zijn als je fokt van uit een basis van 300 stuks en ook weer de in de tijd van 14 jaar.
Gr Bertus.
Hier ben ik dan weer.
Ik heb een prijsvraag.
Je kan winnen een gratis wandeling van prov Zeeland naar de prov Friesland, en als klap op de vuurpijl neem en betaal je 1 koffie die je moet betalen in de prijs van 3 kommetjes.
We gaan beginnen.
De SWH bestaat nu v/a 1975 (daarvoor nog niet erkend). De teefjes zijn gemiddeld 1 keer per jaar loops. Dan een sprong vooruit, in 1980 gaat een van de grootste fokkers van dit ras fokken met 7 hondjes. Ze worden overal geplaatst en de fokker blijft de volmacht houden om uit te maken of er gefokt wordt en de fokker maakt de keuze. Ongeveer 14 jaar later zijn er uit die basis van 7 stuks plm (ik zal het weinig houden)300 nakomeling ontstaan. Dan barst de media wereld van deze fokker los, zoals wij (mederwerkers)zijn een voorbeeld voor alle andere rassen/fokkers/RV's van hoe je moet fokken en hoe je een beleid moeten voeren. Ze schrijven zelfs op dit forum dat zij een van de gezondste rassen terwereld hebben.
Goed We gaan verder, dus in 1994 zijn er ongeveer 300 SWH's en ontstaan uit 7 stuks. NU anno 20008 dus 14 jaar later, hoeveel SWH's zouden er nu dan bij of door die fokker moeten zijn als je fokt van uit een basis van 300 stuks en ook weer de in de tijd van 14 jaar.
Gr Bertus.
-
Ennath
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kruising BC x Friese Stijfkop: Iara
Newfounlander met klein beetje Lab: Komo
Hoogbejaarde teckel: Sjoske
En binnenkort: Digna! - Aantal honden: 4
Als zeven honden in veertien jaar 300 pups produceren.
Dan wordt er in veertien jaar 42,85 pups per oorspronkelijk hond geproduceerd.
Als je met 300 honden veertien jaar lang pups produceert en zij hebben dezelfde aantal pups per mogelijk inzetbare hond, dan zou je in die veertien jaar 12.857 nakomelingen mogen verwachtten.
Dan wordt er in veertien jaar 42,85 pups per oorspronkelijk hond geproduceerd.
Als je met 300 honden veertien jaar lang pups produceert en zij hebben dezelfde aantal pups per mogelijk inzetbare hond, dan zou je in die veertien jaar 12.857 nakomelingen mogen verwachtten.
- blacky
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Coton de Tuléar en Havanezer.
- Aantal honden: 3
-
Ennath
- Zeer actief
-
idorh
- Zeer actief
- Contacteer:
Het zou door de inteelt kunnen komen?Ennath schreef:Dat zou heel goed kunnen.blacky schreef:volgens mij was er juist een terug loop en gingen er meer honden dood dan er geboren werden. (door inteelt)
denk dat er ongeveer 700 rondlopen nu
Dat van mij is een theorie sommetje, de praktijk is natuurlijk anders.
Half in de jaren 90 zouden er bij een RV plm 500 honden geweest zijn en nu anno 2008 ongeveer tussen de 2 a 300 stuks.
Ik vind dat ergens niet kloppen als je 28 jaar de volledige verantwoording draagt voor het voortbestaan van dit ras. En dan niet te vergeten dat een groot gedeelte al behoorlijk oud is.
Maar ik ben wel eens met het rekensommetje van een paar duizend stuks in die RV als het ras werkelijk zo gezond was als zij al jaren beweren en van de daken schreeuwde.
Waarschijnlijk is dat dan ook de reden dat volgens hun voorzitter er nieuwbloed in gebracht wordt, maar hij wil niet vermelden hoe en waarom. Ik denk dat hij bang is dat ik het op de forums naar buiten brengt. En daar heeft hij gelijk in.
18 mei hebben wij een ledenvergadering van onze opgerichte vereniging de AVLS.
Er komt ook Ed Gubbels (ik mag zijn naam noemen).
Men kan dan de oren van zijn hoofd vragen ivm fokbeleid.
Als er nog forum leden zijn die ergens qua fokken met iets in de maag zitten, dan wil ik het gaarne aan E.G. voorleggen.
Maar mensen het is toch een trieste zaak als er evt geen wolfhonden buiten de RV geweest waren, dan had nu letterlijk niemand in de wereld na bijna 30 jaar fokbeleid door deze RV nu SWH's gehad. Dan had je nu wereldwijd dan misschien duizenden leden gehad waar je 250 hondjes mee moet verdelen.
Nou ik ben onvoorstelbaar gelukkig met Solo de RV hond en deze 2 hondjes die buiten de RV zijn gefokt zie deze 2 links. sneeuw met Pasen
http://www.hondenforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=135074 en lekker knokken http://www.hondenforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=135073
Gr Bertus.
-
Ennath
- Zeer actief
Het zou natuurlijk door inteelt kunnen komen, ja.
Zware inteelt betekent dat er veel kans op aangeboren afwijkingen en niet levensvatbare pups is. Als gevolg daarvan zullen er veel minder dieren volwassen worden en zich voortplanten dan er op grond van berekeningen verwacht zou kunnen worden.
Zo'n klein aantal levende nakomelingen van een gesloten fokcirkel (want dat is dit in wezen) kan ook wijzen op een zware selectie bij de fok waarbij alleen de allerbeste dieren zich voort kunnen planten. Puur uit deze fok/nakomelingen cijfers kunnen wat dat betreft geen conclusies getrokken worden.
Zware inteelt betekent dat er veel kans op aangeboren afwijkingen en niet levensvatbare pups is. Als gevolg daarvan zullen er veel minder dieren volwassen worden en zich voortplanten dan er op grond van berekeningen verwacht zou kunnen worden.
Zo'n klein aantal levende nakomelingen van een gesloten fokcirkel (want dat is dit in wezen) kan ook wijzen op een zware selectie bij de fok waarbij alleen de allerbeste dieren zich voort kunnen planten. Puur uit deze fok/nakomelingen cijfers kunnen wat dat betreft geen conclusies getrokken worden.
- Elly*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan
- Contacteer:
Dat het aantal vermindert, ondanks dat er vraag naar pups is, lijkt me niet gezond.
Aan de andere kant lijkt me het niet reeel om te verwachten dat er duizenden zouden moeten zijn, want er is ook nog de kwestie van vraag en aanbod.
Om mijn eigen ras te nemen, de Cardigan. dit ras wordt sinds ca 1954 in Nederland gefokt, in het begin maar een enkel nestje in de paar jaar, maar toch zeker al meer dan 20 worden er ca 120 pups per jaar geboren.
dus er is een contante factor.
Zijn er lange wachtlijsten voor de Saarloos?
Aan de andere kant lijkt me het niet reeel om te verwachten dat er duizenden zouden moeten zijn, want er is ook nog de kwestie van vraag en aanbod.
Om mijn eigen ras te nemen, de Cardigan. dit ras wordt sinds ca 1954 in Nederland gefokt, in het begin maar een enkel nestje in de paar jaar, maar toch zeker al meer dan 20 worden er ca 120 pups per jaar geboren.
-
idorh
- Zeer actief
- Contacteer:
Nee het is in iedergeval niet het fokken op de beste fokdieren.Ennath schreef:Het zou natuurlijk door inteelt kunnen komen, ja.
Je gaat niet verschillende keren een hond met knik in de staart gebruiken waar van enkele kinderen daar van ook zo,n knik hebben. Of een PRA niet vrij gegeven reu gebruiken en een teef die definitief lijder is en was van PRA. En ze schreven een artikel met de slogan de ban doorbroken, dat artikel verwees heel duidelijk dat ze dag en nacht aan het piekeren geweest zijn dat de dekkingen niet opnamen of zelfs tevergeefse probeersels dekkingen die de fokdieren gewoon niet deden. Dan de vele kleine nesten en van de talloze miskramen en sterven van pups in het nest.
Ik denk toch dat dat unieke gecentraliseerde fokbeleid van die RV niet zo.n goed voorbeeld is voor andere RV's en fokkers.
Gr Bertus.
Laatst gewijzigd door idorh op 26 mar 2008 19:39, 1 keer totaal gewijzigd.
-
idorh
- Zeer actief
- Contacteer:
Wachtlijsten wel, er zijn er die al jaren en jaren wachten op een pup.Elmar schreef:Dat het aantal vermindert, ondanks dat er vraag naar pups is, lijkt me niet gezond.
Gr Bertus.
- Elly*
- Zeer actief
- Contacteer:
Dat is erg lang wachten.
Ik heb nog een vraag aan je Bertus.
Toen de bewuste fokker met 7 dieren begon, waren dit toch niet de enige fokdieren in het bestand? Vanuit de erkenning in 1975 moeten er toch meer fokdieren geweest zijn? Zijn die lijnen allemaal uitgestorven, om het zo maar eens te zeggen?
Toen de bewuste fokker met 7 dieren begon, waren dit toch niet de enige fokdieren in het bestand? Vanuit de erkenning in 1975 moeten er toch meer fokdieren geweest zijn? Zijn die lijnen allemaal uitgestorven, om het zo maar eens te zeggen?
-
idorh
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik plaatst het dan nog even, maar het staat beschreven zie link.Elmar schreef:Dat is erg lang wachten.
Gr Bertus.
novy's schreef:
De huidige exemplaren combineren aanhankelijkheid van de hond en voorzichtigheid van de wolf. Helaas zijn de huidige exemplaren niet meer zoals oorspronkelijk bedoeld, maar zijn eerder een wolvehond met trekjes uit de natuur. Deze eigenschappen onderscheiden dit ras van de gemiddelde huishond. Juist doordat de Saarlooswolfhond bijzondere eigenschappen in zich combineert is dit ras zeker niet voor iedereen geschikt. Hij heeft een vaste en strenge hand nodig en is ongeschikt voor africhting. Een van de moeilijke karaktereigenschappen is de ingebakken vluchtdrift. Voorts is dit ras sterk gericht op zijn baas en kan door het sterke roedelgevoel slecht tegen alleen zijn. In 1975 werd het ras door de Raad van Beheer op Kynologisch Gebied in Nederland erkend.
http://www.hondenforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=128953
Ik zal nog even wat duidelijkheid scheppen.
In halfjaren 50 bracht L.S in bepaalde takken een 2e nieuwe wolvin er in. Uit die combinatie dus wolvin x wolfhond (wolfhond werd ook kwart wolf genoemd)werd een dochter weer aan een kwartwolfhond gekruist en daar weer kinderen uit ook weer aan een kwartwolfhond enz. Dat was de goede manier om nieuw bloed in te brengen.
In 1963 werd de 3e wolvin in gezet, waarschijnlijk dezelfde als die van de jaren 50.
Maar nu komt het verval, bijna alle kwartwolven waren letterlijk van die tijd halfbroers en halfzussen, ze hadden de vader IJro van de Kilstroom. IJro dekte ook die 3e wolvin. Daar kwam Valpar uit, volgens leken taal een driekwart wolf.
Ja nu ging het echt mis.....Valpar dekte 2 half zussen kwartwolven, de een kreeg een dochter Kara en de ander een zoon Lastro. Dan zou je verwachten dat je op Lastro en Kara een kwartwolf zou zetten, nee de halfbroer en halfzus Lastro en Kara met hoog wolfbloed gehalte werden aan elkaar gekruist. tot grotere ramp werd hun zoon Nimrod nog is terug gepaard aan zijn moeder, zelfs tot 2 x toe, met de verdere vermenging van de nestgenoten van Nimrod.
Dus in 1975 was dit een kleine populatie van zeer zware inteelt en opgeschroefde vermeerdering van wolvenbloed. Toen in 1975 het ras erkent werd, schreef de RvB alleen maar deze zware inteelt tak van de laatste wolvin in hun stamboom boeken. De zeker meer dan 40 bloedlijnen van de eerste wolvin met herder stierven gewoon uit.
In 1980 stond het ras compleet aan de afgrond. Er kwam nog een splitsing. De 2 partijen hadden elk plm 6 a 7 bruikbare SWH's. Een RV heeft toen Timber van de Kilstroom eigendom van hun voorzitter en zijn vrouw 3 nichtjes laten dekken en later uit elk nest dekte hij zijn eigen dochter, dan weer later daar de kinderen uit de halfbroers en zussen werden aan elkaar gekruist, plus verder daarna aanvermenging van de andere oudere neven en nichten.
Dus met erkenning in 1975 was het zeer zware inteelt, en dat zette zich later ook door in de huidige populatie. Zoiets ging het ook met buiten een RV. De pech was bij een RV dat de combinaties tussen 1981 en 1986 allemaal minimaal dragerkoppels waren van PRA. Dat uitte zich dan ook dat tussen 1996 en 2006 er 1 op bijna 7 onderzochte honden er 1 niet vrij werd gegeven. Ook ik had de pech dat mijn 4 SWH gefokt door een RV alle 4 blind waren van PRA, en dat ik gelijk werd geroyeerd om dat ik het de leden over mijn honden vertelde dat ze erfelijk blind waren en dat zij het beste hun honden zo spoedig moeten laten spiegelen.
En de inteelt deed meer, er werden in de eeuw 2 duizend in 3 nesten witte SWH's geboren, terwijl de voorzitter had geschreven dat hij denkt dat het een negatieve uitwerking heeft en ze zouden niet meer geboren worden. maar ja, toch wel dus. Plus in de jaren 90 hadden zij plm 500 SWH's en nu deze nieuwe eeuw tussen de 200 en 300, er sterven er meer de laatste 10 jaar dan dat er geboren worden.
De voorzitter heeft toen gezegd en ook geschreven dat ze nieuw bloed gaan inbrengen. Zij wilde geen vermenging van buiten hun RV met die van hun. En wij wilde wel vermenging voor de noodzakelijke verbreding voor de genenpoule. Dat is dus dan ook gelukt, we hebben nu regelmatig kunnen vermengen en er komen weer 2 van die nesten binnen de maand april a mei.
Dit was even een vogelvlucht. We hebben nu een eigen RV met de naam AVLS (mag niet aan gesloten worden bij de RvB) En hopen met het NL ECVO oogartsen team en geneticus E.G. het ras weer zo gezond mogelijk te krijgen.
Gr Bertus.
- Elly*
- Zeer actief
- Contacteer:
Dank je wel, Bertus. Een duidelijk antwoord op mijn vraag. Wat enorm jammer dat de "oude" lijnen "weggegooid" werden.Dus in 1975 was dit een kleine populatie van zeer zware inteelt en opgeschroefde vermeerdering van wolvenbloed. Toen in 1975 het ras erkent werd, schreef de RvB alleen maar deze zware inteelt tak van de laatste wolvin in hun stamboom boeken. De zeker meer dan 40 bloedlijnen van de eerste wolvin met herder stierven gewoon uit.
Bij de Duitse herders lopen ook vrijwel alle lijnen naar een bepaalde reu, maar deze zal gepaard zijn aan meerdere teven en daarna werden zijn zonen veel gebruikt. Maar niet die mate van inteelt zoals hier beschreven wordt voor de SWH.
Ik wens de nieuwe vereniging heel veel wijsheid en sterkte om het ras te kunnen behouden.
- Hayley84
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Staffordshire Bull Terrier
- Aantal honden: 2
-
idorh
- Zeer actief
- Contacteer:
Hallo Hayley84.
Zou jij zo goed willen zijn een nieuwe topic te openen ivm knikstaart.
Ik wil daar graag mijn mening over geven.
Maar deze topic wil ik liever houden ivm de SWH wat er gebeurd als je fokt uit plm 7 zwaar aanverwante honden, en ze dwingen eigenlijk alle RV's en RvB om hun centraal fokbeleid te volgen.
Gr Bertus.
Zou jij zo goed willen zijn een nieuwe topic te openen ivm knikstaart.
Ik wil daar graag mijn mening over geven.
Maar deze topic wil ik liever houden ivm de SWH wat er gebeurd als je fokt uit plm 7 zwaar aanverwante honden, en ze dwingen eigenlijk alle RV's en RvB om hun centraal fokbeleid te volgen.
Gr Bertus.