Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
is er een lijst van broodfokkers?
Moderator: moderatorteam
-
chester
- Actief
is er een lijst van broodfokkers?
Hallo,
ik weet niet of ik dit hier moet plaatsen. Maar ik merk wel of het verkeerd stond.
Maar is er een lijst van broodfokkers ?
mijn eerste hond kwam bij een broodfokker vandaan en is ook altijd ziek geweest. Dit willen we nu niet meer mee maken van daar dat ik deze vraag stel.
gr Chester
ik weet niet of ik dit hier moet plaatsen. Maar ik merk wel of het verkeerd stond.
mijn eerste hond kwam bij een broodfokker vandaan en is ook altijd ziek geweest. Dit willen we nu niet meer mee maken van daar dat ik deze vraag stel.
gr Chester
- nathalie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kelpie en Weimaraner
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Re: is er een lijst van broodfokkers?
Volgens mij kunnen we al beginnen met ene * Verwijderd door moderator. Het ongefundeerd zwartmaken van personen, instellingen, organisaties en internetsites is niet toegestaan. *chester schreef:Hallo,
gr Chester
van het forum hier!

Tot ooit lieffie.. Ushi *01-04-10 †07-12-15
True love lives forever... Bowie, *15-12-94 † 26-07-10
Candy, voor altijd in mijn gedachten
http://www.greyblessings.nl
-
~Suzanne~
- Zeer actief
[
Suzanne
Suzanne
Laatst gewijzigd door ~Suzanne~ op 20 jul 2008 11:21, 1 keer totaal gewijzigd.
-
chester
- Actief
mijn probleem is dan ook dat ik niet een ras zoek. we hebben eigenlijk altijd al kruising honden gehad. En ik zoek dan wel speciaal richting labrador x ....... maar goed je komt dan toch wel een fokkers tegen. En dan vraag ik me wel eens af of het dan broodfokkers zijn. Want de meeste broodfokkers zullen ook niet eerlijk vertelen dat de hond nu voor de zoveelste keer een nestje heeft.
- nathalie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kelpie en Weimaraner
- Contacteer:
Er zijn ook genoeg mensen die een "pretnestje" met hun labrador hebben of een "ongelukje" hebben gehad..
Let er hier op dat de pups gewoon gezellig in de huiskamer liggen, niet bang overkomen, de moeder ten alle tijden aanwezig is (niet in een smoesje trappen dat ze even naar buiten is, enz.), de pups er mooi en gezond uitzien, eventueel al ingeent zijn, vraag of ze ontwormt zijn en met welk middel (als ze het niet weten, is het vaak niet gebeurd) en vertrouw op je eigen intuitie.. vertrouw je het niet neem dan geen hondje mee, hoe moeilijk het ook is!
Let er hier op dat de pups gewoon gezellig in de huiskamer liggen, niet bang overkomen, de moeder ten alle tijden aanwezig is (niet in een smoesje trappen dat ze even naar buiten is, enz.), de pups er mooi en gezond uitzien, eventueel al ingeent zijn, vraag of ze ontwormt zijn en met welk middel (als ze het niet weten, is het vaak niet gebeurd) en vertrouw op je eigen intuitie.. vertrouw je het niet neem dan geen hondje mee, hoe moeilijk het ook is!

Tot ooit lieffie.. Ushi *01-04-10 †07-12-15
True love lives forever... Bowie, *15-12-94 † 26-07-10
Candy, voor altijd in mijn gedachten
http://www.greyblessings.nl
-
laeken
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Ga gewoon vaak kijken nadat de pups geboren zijn, kijk naar de moeder en kijk naar hoe de mensen met die hond omgaan. Ik snap eerlijk gezegd niet waarom je zo weinig vertrouwen in je eigen oordeel hebt?
Als je perse nu en meteen een 8 weken oude pup ergens wil ophalen dan vraag je erom. Wil je even de tijd nemen dan kan het gewoon niet verkeerd gaan. Volg je gevoel. Natuurlijk moeten er belletjes gaan rinkelen als je de moeder niet kan zien, de pups niet in de woonkamer liggen maar in een schuurtje of in een hok en ze veel honden hebben. Bij een fokker van rashonden vind ik een nest buiten eerder te vertrouwen dan bij een ongelukje. Een kruising is meestal een ongelukje. Ik zou als ik een kruising zocht ook meer vertrouwen hebben in een gezin met een "ongelukje" dan in een zgn fokker die redenen heeft om bewust kruisingen te fokken
Dat laatste is meestal geen goed teken. Het eerste kan soms gewoon gebeuren als je niet heel goed oplet met je hond :N:
Ik zou nooit een hond kopen daar waar ze meerdere rassen en kruisingen verkopen en al helemaal niet daar waar meer dan 1 nest is op dat moment. Bij een kruising eigenlijk alleen bij een ongelukje dat liefdevol in de huiskamer ligt dus bij een gezin met 1 of 2 honden
Persoonlijk zou ik ook alleen een pup kopen die ik eerder kan bezoeken en die duidelijk rustig en gewend is om in huis te leven. Dat gaat hij immers bij jou ook doen
De boerderij is leuk als je zelf ook een erfhond zoekt in mijn ogen.
Als je perse nu en meteen een 8 weken oude pup ergens wil ophalen dan vraag je erom. Wil je even de tijd nemen dan kan het gewoon niet verkeerd gaan. Volg je gevoel. Natuurlijk moeten er belletjes gaan rinkelen als je de moeder niet kan zien, de pups niet in de woonkamer liggen maar in een schuurtje of in een hok en ze veel honden hebben. Bij een fokker van rashonden vind ik een nest buiten eerder te vertrouwen dan bij een ongelukje. Een kruising is meestal een ongelukje. Ik zou als ik een kruising zocht ook meer vertrouwen hebben in een gezin met een "ongelukje" dan in een zgn fokker die redenen heeft om bewust kruisingen te fokken
Ik zou nooit een hond kopen daar waar ze meerdere rassen en kruisingen verkopen en al helemaal niet daar waar meer dan 1 nest is op dat moment. Bij een kruising eigenlijk alleen bij een ongelukje dat liefdevol in de huiskamer ligt dus bij een gezin met 1 of 2 honden
Persoonlijk zou ik ook alleen een pup kopen die ik eerder kan bezoeken en die duidelijk rustig en gewend is om in huis te leven. Dat gaat hij immers bij jou ook doen
Laatst gewijzigd door laeken op 27 mar 2008 22:46, 1 keer totaal gewijzigd.
-
BT Golden
- Actief
- Mijn ras(sen): Golden Retriever
- M@ri@nne
- Zeer actief
- corason del perro
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Alt deutsche hutehund, Australian Shepherd
- Contacteer:
-
chester
- Actief
deze lijst bedoel ik ook maar ik kon hem niet meer vinden en de dierenbescherming kon mijn deze ook niet geven. vandaar dat ik hem ook hier stel.corason del perro schreef:op de site van de dierenbescherming is ergens een zwarte lijst met fokkers hij is echter wel moeitlijk te vinden en dateert uit als ik het goed heb 2003 ofzo dus niet erg up to date.
- corason del perro
- Zeer actief
- Contacteer:
-
chester
- Actief
Ik heb wel vertrouwen in mijn eigen oordeel maar sommige fokkers kunnen alles mooi verbloemen. En lijkt alles koek en ei maar bij thuis komt merk je de problemen. voorbeeld een fokker uit Harskamp fokt thuis er is altijd een reu en teef aanwezig en er lopen kinderen als je komt. dus je zou zeggen alles is goed daar. Maar ik heb op mijn werk gehoord dat hij dit dus allemaal voordat je komt regelt hij heeft ook om de paar maanden een nieuw nestje. Een collega was onverwachts gekomen en trof daar allerlei honden aan en een boze fokker.MARC_S schreef:Ga gewoon vaak kijken nadat de pups geboren zijn, kijk naar de moeder en kijk naar hoe de mensen met die hond omgaan. Ik snap eerlijk gezegd niet waarom je zo weinig vertrouwen in je eigen oordeel hebt?![]()
Als je perse nu en meteen een 8 weken oude pup ergens wil ophalen dan vraag je erom. Wil je even de tijd nemen dan kan het gewoon niet verkeerd gaan. Volg je gevoel. Natuurlijk moeten er belletjes gaan rinkelen als je de moeder niet kan zien, de pups niet in de woonkamer liggen maar in een schuurtje of in een hok en ze veel honden hebben. Bij een fokker van rashonden vind ik een nest buiten eerder te vertrouwen dan bij een ongelukje. Een kruising is meestal een ongelukje. Ik zou als ik een kruising zocht ook meer vertrouwen hebben in een gezin met een "ongelukje" dan in een zgn fokker die redenen heeft om bewust kruisingen te fokkenDat laatste is meestal geen goed teken. Het eerste kan soms gewoon gebeuren als je niet heel goed oplet met je hond :N:
Persoonlijk zou ik ook alleen een pup kopen die ik eerder kan bezoeken en die duidelijk rustig en gewend is om in huis te leven. Dat gaat hij immers bij jou ook doenDe boerderij is leuk als je zelf ook een erfhond zoekt in mijn ogen.
maar goed dat soort fokkers wil ik voor zijn.
- Renske
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): kooikerhondje en lundehund
- Aantal honden: 2
Als je graag een labrador wilt, dan zou ik eens naar evenementen van de rasvereniging gaan. Daar gaan praten met eigenaren en fokkers. Over het algemeen zijn fokkers die volgens de richtlijnen van de rasvereniging fokken al goed bezig. Voor mij zou dat een eerste selectie zijn. Zelf ben ik een voorstander van een fokker die niet te veel honden heeft en niet te vaak een nestje, dus selectie 2. Daarna een bezoek aan diverse fokkers, waardoor je mogelijk nog een paar fokkers overhoudt waar jij een goed gevoel bij hebt.
Succes!
Succes!
-
Jay1978
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labrador
- Contacteer:
-
laeken
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Laat ik het zo zeggen, mij kun je echt niet foppen met een nepgezin op de boerderij hoorJay1978 schreef:Steeds meer broodfoknestjes worden in een particuliere omgeving aangeboden als zijnde een "ongelukje". Goed kijken welke namen als eigenaar in het paspoort van de moeder staan denk ik.
Ik zou eerder de asielen eens nazoeken voor pups, als je een kruizing zoekt.
-
Jay1978
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labrador
- Contacteer:
Das waar, maar de mensen die echt gelijk een pup willen, dus al 8 weken zijn, zou het wel kunnen gebeuren. Maar ik ga er ook wel vanuit dat in dit geval (TS) ze wel een beetje inzicht heeft hoe en wat.MARC_S schreef:Laat ik het zo zeggen, mij kun je echt niet foppen met een nepgezin op de boerderij hoorJay1978 schreef:Steeds meer broodfoknestjes worden in een particuliere omgeving aangeboden als zijnde een "ongelukje". Goed kijken welke namen als eigenaar in het paspoort van de moeder staan denk ik.
Ik zou eerder de asielen eens nazoeken voor pups, als je een kruizing zoekt.Je praat toch met die mensen en je kan toch afspreken meerdere keren naar de pups te gaan kijken? Alsof die iedere keer de poppenkast opzetten voor 200 euro voor een kruisingpuppy. Als je even doorvraagt weet je vanzelf hoeveel empatie die mensen met hun hond hebben en een hond uit een schuur gedraagt zich echt niet ineens als een gezinshond voor het plaatje als de koper komt. Losse pups zonder moeder wordt een ander verhaal natuurlijk
- twinkeltje
- moderator
- Mijn ras(sen): De liefste rassen die bestaan
http://www.dierenasiels.com/kan je zo invullen wat je wil pup of wat dan ook krijg je al de honden van aangesloten assiels
- twinkeltje
- moderator
- Mijn ras(sen): De liefste rassen die bestaan
- corason del perro
- Zeer actief
- Contacteer:
Tja dat soort fokkers staan dan zoiezo niet op die lijst. Daar moet je het wel heeel bond voor gemaakt hebben ....chester schreef:Ik heb wel vertrouwen in mijn eigen oordeel maar sommige fokkers kunnen alles mooi verbloemen. En lijkt alles koek en ei maar bij thuis komt merk je de problemen. voorbeeld een fokker uit Harskamp fokt thuis er is altijd een reu en teef aanwezig en er lopen kinderen als je komt. dus je zou zeggen alles is goed daar. Maar ik heb op mijn werk gehoord dat hij dit dus allemaal voordat je komt regelt hij heeft ook om de paar maanden een nieuw nestje. Een collega was onverwachts gekomen en trof daar allerlei honden aan en een boze fokker.MARC_S schreef:Ga gewoon vaak kijken nadat de pups geboren zijn, kijk naar de moeder en kijk naar hoe de mensen met die hond omgaan. Ik snap eerlijk gezegd niet waarom je zo weinig vertrouwen in je eigen oordeel hebt?![]()
Als je perse nu en meteen een 8 weken oude pup ergens wil ophalen dan vraag je erom. Wil je even de tijd nemen dan kan het gewoon niet verkeerd gaan. Volg je gevoel. Natuurlijk moeten er belletjes gaan rinkelen als je de moeder niet kan zien, de pups niet in de woonkamer liggen maar in een schuurtje of in een hok en ze veel honden hebben. Bij een fokker van rashonden vind ik een nest buiten eerder te vertrouwen dan bij een ongelukje. Een kruising is meestal een ongelukje. Ik zou als ik een kruising zocht ook meer vertrouwen hebben in een gezin met een "ongelukje" dan in een zgn fokker die redenen heeft om bewust kruisingen te fokkenDat laatste is meestal geen goed teken. Het eerste kan soms gewoon gebeuren als je niet heel goed oplet met je hond :N:
Persoonlijk zou ik ook alleen een pup kopen die ik eerder kan bezoeken en die duidelijk rustig en gewend is om in huis te leven. Dat gaat hij immers bij jou ook doenDe boerderij is leuk als je zelf ook een erfhond zoekt in mijn ogen.
![]()
maar goed dat soort fokkers wil ik voor zijn.
- corason del perro
- Zeer actief
- Contacteer:
-
chester
- Actief
Dank je wel hier heb ik wel wat aancorason del perro schreef:http://forum.speurders.nl/showthread.ph ... e=16&pp=10
hier staat iets van een lijst
-
jilton
- Actief
- Mijn ras(sen): Labrador Retriever
- Contacteer:
een echte 'fokker' fokt geen kruizingenchester schreef:mijn probleem is dan ook dat ik niet een ras zoek. we hebben eigenlijk altijd al kruising honden gehad. En ik zoek dan wel speciaal richting labrador x ....... maar goed je komt dan toch wel een fokkers tegen. En dan vraag ik me wel eens af of het dan broodfokkers zijn. Want de meeste broodfokkers zullen ook niet eerlijk vertelen dat de hond nu voor de zoveelste keer een nestje heeft.
- M@scha
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labraque
- Aantal honden: 1
ik vind dit erg makkelijk...Suzanne123 schreef:NIet dat ik weet, maar je kunt het omdraaien: Ga in ieder geval naar een fokker die is aangeslotn bij de rasvereniging. Neem echter ook dat niet klakkoloos aan, maar controleer dat bij de vereniging.chester schreef:Hallo,
gr Chester
Daarbij weer aantekenend dat er soms bij een ras een soort 'tweede vereniging' actief is, die (ook) op verstandige wijze met het ras om wil gaan en die ook met gezondheidsonderzoekeen en stambomen fokt.
Dat maakt het er niet makkelijker op!!!
Aanwijzingen dat er iets niet klopt:
- de 'fokker' fokt meer dan 3 rassen
- de 'fokker' laat je in termijnen betalen
- de 'fokker' boeit het niet hoe jij / je gezin in elkaar steken en steld derhalve geen vragen of 'eisen' aan de pupkoper.
Niet alleszaligmakend, maar wel een goede eerste aanwijzing!
En ja, er zijn uitzonderingen!zeker voor wat betreft het aantal rassen, maar toch... oppassen, hier navragen, bij een dierenarts in de betreffende plaats navragen... vragen!
Suzanne
mijn lola komt van een fokker die aan al jouw eisen zou voldoen. zelfs daar ziet het er allemaal ok en netjes uit. wat veel honden voor een rijtjeswoning maar alá.
achteraf zijn er dus vooral bij jongere hondjes dan mijn lola enorm veel erfelijke gebreken daar vandaan gekomen.
het lijkt me als aanvulling op jouw verhaal goed om ook te vermelden dat je even de naam googles van de fokker. of op een rasforum eens vraagt hoe of wat. ik weet namelijk dat hoe goed die fokker die ik bedoel het allemaal laat zien dat je op een forum over staffs 90% negatieve adviezen zal krijgen. en terecht trouwens.

-
Jose
- Zeer actief
de ras ver.is ook geen gerantie voor een goed fokkerSuzanne123 schreef:NIet dat ik weet, maar je kunt het omdraaien: Ga in ieder geval naar een fokker die is aangeslotn bij de rasvereniging. Neem echter ook dat niet klakkoloos aan, maar controleer dat bij de vereniging.chester schreef:Hallo,
gr Chester
Daarbij weer aantekenend dat er soms bij een ras een soort 'tweede vereniging' actief is, die (ook) op verstandige wijze met het ras om wil gaan en die ook met gezondheidsonderzoekeen en stambomen fokt.
- de 'fokker' boeit het niet hoe jij / je gezin in elkaar steken en steld derhalve geen vragen of 'eisen' aan de pupkoper.
En ja, er zijn uitzonderingen!zeker voor wat betreft het aantal rassen, maar toch... oppassen, hier navragen, bij een dierenarts in de betreffende plaats navragen... vragen!
Suzanne
er zijn genoeg fokkers die daar aangesloten zijn en heel wat nesten fokken

- Pumi
- Zeer actief
- Contacteer:
Als je zoekt naar een gezonde hond zou ik eerst eens informeren welke erfelijke afwijkingen voorkomen in het ras wat je zoekt. Gaat het dus om een kruising informeer bij beide rasverenigingen. Als het een gelegenheid nestje is van 2 honden van hetzelfde ras, dan moeten ze dus ongezocht zijn op die erfelijke afwijkingen die binnen het ras voorkomen. Bij een kruising weet je dus zeker dat beide ouder dieren nergens op onderzocht zijn en loop je dus een veel groter risico dat je een ongezonde hond koopt.
-
chester
- Actief
Mee eens maar wat als ze niet de juiste informatie geven. Soms word het mooier gemaakt dan dat het werkelijk is en hoe herken je dat dan ?Pumi schreef:Als je zoekt naar een gezonde hond zou ik eerst eens informeren welke erfelijke afwijkingen voorkomen in het ras wat je zoekt. Gaat het dus om een kruising informeer bij beide rasverenigingen. Als het een gelegenheid nestje is van 2 honden van hetzelfde ras, dan moeten ze dus ongezocht zijn op die erfelijke afwijkingen die binnen het ras voorkomen. Bij een kruising weet je dus zeker dat beide ouder dieren nergens op onderzocht zijn en loop je dus een veel groter risico dat je een ongezonde hond koopt.
Moet je dan om de papieren van beiden honden vragen ?
- Zoek stok!
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
Hier doe je een groot aantal goede fokkers echt te kort meeSuzanne123 schreef:Ga in ieder geval naar een fokker die is aangeslotn bij de rasvereniging. Neem echter ook dat niet klakkoloos aan, maar controleer dat bij de vereniging.
Een goede fokker is mijns inziens in ieder geval iemand die:
> honden met stamboom fokt (of een ander soort logboek waardoor de volledige afstamming bekend is),
> bij de teef gezondheidsonderzoeken mbt erfelijke ziektes in het ras laat doen (uiteraard vraagt hij dat ook van de reu-eigenaar) en die onderzoeken ook laat zien,
> actief bezig is met de pups en ze blootstelt aan verschillende prikkels,
> teven niet elke loopsheid laat dekken,
> verstand heeft van erfelijkheid,
> kritisch is ten opzichte van pupkopers,
> open en eerlijk vragen beantwoordt,
> niet allerlei verschillende rassen fokt.

Linda, Izzie en Bram
-
makkie
- Vaste gebruiker
massam schreef:ik vind dit erg makkelijk...Suzanne123 schreef:NIet dat ik weet, maar je kunt het omdraaien: Ga in ieder geval naar een fokker die is aangeslotn bij de rasvereniging. Neem echter ook dat niet klakkoloos aan, maar controleer dat bij de vereniging.chester schreef:Hallo,
gr Chester
Suzanne![]()
mijn lola komt van een fokker die aan al jouw eisen zou voldoen. zelfs daar ziet het er allemaal ok en netjes uit. wat veel honden voor een rijtjeswoning maar alá.
achteraf zijn er dus vooral bij jongere hondjes dan mijn lola enorm veel erfelijke gebreken daar vandaan gekomen.
het lijkt me als aanvulling op jouw verhaal goed om ook te vermelden dat je even de naam googles van de fokker. of op een rasforum eens vraagt hoe of wat. ik weet namelijk dat hoe goed die fokker die ik bedoel het allemaal laat zien dat je op een forum over staffs 90% negatieve adviezen zal krijgen. en terecht trouwens.
Laatst gewijzigd door makkie op 01 apr 2008 11:48, 1 keer totaal gewijzigd.
- johan1969
- Zeer actief
- Contacteer:
Eens in t asiel kijken he.chester schreef:mijn probleem is dan ook dat ik niet een ras zoek. we hebben eigenlijk altijd al kruising honden gehad. En ik zoek dan wel speciaal richting labrador x ....... maar goed je komt dan toch wel een fokkers tegen. En dan vraag ik me wel eens af of het dan broodfokkers zijn. Want de meeste broodfokkers zullen ook niet eerlijk vertelen dat de hond nu voor de zoveelste keer een nestje heeft.
https://www.flickr.com/photos/23084668@N07/albums
- johan1969
- Zeer actief
- Contacteer: