Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Fokken met HD
Moderator: moderatorteam
-
Ineke
Fokken met HD
Geen idee of hier al een topic over bestaat, maar ik zou graag willen weten wat voor jullie de grens is i.v.m. HD. Met welke uitslag zouden jullie nog fokken? En wat staat daarover in jullie RV-reglement?
- nathalie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kelpie en Weimaraner
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Ik zou zowiezo niet fokken met heupen die slechter zijn dan B. En liever ook geen B, alleen als de teef (of reu) echt een hele geweldige aanwinst is voor het ras! (maar dat is zowiezo de belangrijkste reden om uberhaubt te gaan fokken)

Tot ooit lieffie.. Ushi *01-04-10 †07-12-15
True love lives forever... Bowie, *15-12-94 † 26-07-10
Candy, voor altijd in mijn gedachten
http://www.greyblessings.nl
- LongFields
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos - Aantal honden: 3
-
Ineke
-
flamme
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Saarlooswolfhond
Ierse Setter
Klein spaans mixje - Aantal honden: 3
- LongFields
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos - Aantal honden: 3
Dat ligt eraan. Ik denk dat bij de Laekense wel sprake is van een klein ras, maar er zijn nog voldoende combinaties te maken met HD-A honden hoor. Het ligt er maar net aan bij een klein ras, hoeveel procent ervan HD-A heeft. Gelukkig is dat bij de Laekense nog aanzienlijk.Mickie schreef:Als het een klein ras betreft, is het niet verstandig om alleen met A-honden te fokken, dan beperk je de genenpoel teveel en creëer je weer andere problemen. Ik vind wel dat dan tegenover een C-hond een goede A-hond moet staan.
-
flamme
- Zeer actief
Ierse Setter
je bedoeld qua populatie??
Ja daar heb je misschien wel gelijk in. Maar bv bij een ras als de Saar waar heel weinig HD voorkomt zou ik het toch houden bij A x B. Liever nog A x A. Een kleine populatie houdt je toch, met alle problemen die er bij komen. Maar dan kunnen we HD zoveel mogelijk uitsluiten.
Ja daar heb je misschien wel gelijk in. Maar bv bij een ras als de Saar waar heel weinig HD voorkomt zou ik het toch houden bij A x B. Liever nog A x A. Een kleine populatie houdt je toch, met alle problemen die er bij komen. Maar dan kunnen we HD zoveel mogelijk uitsluiten.
-
flamme
- Zeer actief
Ierse Setter
-
Ineke
Helemaal mee eensMickie schreef:En als die B- of C-honden uit een lijn komen die maar weinig gebruikt wordt? HD-A heeft absoluut mijn voorkeur maar voor een goede genenspreiding vind ik dat je geen mindere honden uit zeldzamere lijnen uit moet sluiten omdat er genoeg A-honden uit andere lijnen rondlopen.LongFields schreef:Dat ligt eraan. Ik denk dat bij de Laekense wel sprake is van een klein ras, maar er zijn nog voldoende combinaties te maken met HD-A honden hoor. Het ligt er maar net aan bij een klein ras, hoeveel procent ervan HD-A heeft. Gelukkig is dat bij de Laekense nog aanzienlijk.Mickie schreef:Als het een klein ras betreft, is het niet verstandig om alleen met A-honden te fokken, dan beperk je de genenpoel teveel en creëer je weer andere problemen. Ik vind wel dat dan tegenover een C-hond een goede A-hond moet staan.
Ja Natasja, een klein ras qua aantallen
- Angelique25
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Old English Sheepdog
- Aantal honden: 6
- Contacteer:
- pammetje
- Zeer actief
- Angelique25
- Zeer actief
- Contacteer:
Nee oké, het moet inderdaad geen gelukstreffer zijn, maar helaas is die info niet altijd beschikbaar, maar wat beschikbaar is nemen we mee.Mickie schreef:En dan moet het m.i. ook niet de enige A-hond in die lijn zijnAngelique25 schreef:Wij mogen met C fokken tegenover een A, maar voor mij is B de grens én ik wil altijd een hoge norbergwaarde, ook bij een A. Een A met nbw 25, daar trap ik dus niet in.
- Angelique25
- Zeer actief
- Contacteer:
Persoonlijk begrijp ik vaak de blindstaarderij van tegenwoodig op HD-A even niet zo. Tot een paar jaar geleden sprong iedereen een gat in het dak als ze TC kregen en Tc was algemeen aangenomen een goede uitslag omdat een HD- in verhouding maar weinig voorkwam. Nu wordt er met een andere bril gekeken, kun je ineens een A (dus vrij) krijgen met een NBW 15 en gaan hele volkstammen ineens vies kijken naar een B-uitslag, terwijl dat niks slechter is dan de Tc die je vroeger kreeg. Persoonlijk gebruik ik 10x liever een B-38 dan een A-15/20/25 enz.
- ~Tine~
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Australian Kelpie
- Aantal honden: 2
- laura23
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): epagneul breton en een duitse staande draadhaar
Nu alleen 4 Bengalen. - Aantal honden: 0
dat ben ik helemaal met je eens.Angelique25 schreef:Persoonlijk begrijp ik vaak de blindstaarderij van tegenwoodig op HD-A even niet zo. Tot een paar jaar geleden sprong iedereen een gat in het dak als ze TC kregen en Tc was algemeen aangenomen een goede uitslag omdat een HD- in verhouding maar weinig voorkwam. Nu wordt er met een andere bril gekeken, kun je ineens een A (dus vrij) krijgen met een NBW 15 en gaan hele volkstammen ineens vies kijken naar een B-uitslag, terwijl dat niks slechter is dan de Tc die je vroeger kreeg. Persoonlijk gebruik ik 10x liever een B-38 dan een A-15/20/25 enz.
idd liever de Tc hond met hoge norberg dan een A hond met een lage norbergwaarde.
gr laura
Quireste 01-05-2000--03-09-2013
Cartouche 17-09-2007— 09-03-2020
Personeel van Zosja,Mishka,Rody, Borja
Cartouche 17-09-2007— 09-03-2020
Personeel van Zosja,Mishka,Rody, Borja
- Elvira
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): golden retriever
- Aantal honden: 1
- Contacteer:
Ik ben het helemaal met je eens. Ik heb ook liever een B hond met nestgenoten met een goede uitslag (A-B) dan een A-hond met nestgenoten met C en D.Angelique25 schreef:Persoonlijk begrijp ik vaak de blindstaarderij van tegenwoodig op HD-A even niet zo. Tot een paar jaar geleden sprong iedereen een gat in het dak als ze TC kregen en Tc was algemeen aangenomen een goede uitslag omdat een HD- in verhouding maar weinig voorkwam. Nu wordt er met een andere bril gekeken, kun je ineens een A (dus vrij) krijgen met een NBW 15 en gaan hele volkstammen ineens vies kijken naar een B-uitslag, terwijl dat niks slechter is dan de Tc die je vroeger kreeg. Persoonlijk gebruik ik 10x liever een B-38 dan een A-15/20/25 enz.
Als ik mijn oudste reu zie, die heeft C heupen met norbergwaarde 35, slechte aansluiting en botafwijking 1. Die botafwijking is miniem, als de slechte aansluiting onvoldoende aansluiting was geweest, had hij waarschijnlijk een B gehad. Ik heb dit (voor m'n hond, niet voor de fok) liever dan een A met norbergwaarde 15. Vroeger kreeg je dan gewoon een D.
-
Nono
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Golden Retrievers
- Aantal honden: 7
- Contacteer:
Binnen ons ras mag je met een C-heup fokken. Onze rasvereniging houdt de regel aan dat je per combinatie niet meer dan 5 punten op HD mag hebben A=1, B=2, C=3, D=4. Theoretisch gezien, zou je dus een A heup met een D mogen combineren, maar dit wordt begrijpelijk niet gedaan.
Zelf hebben we al wel eens een reu met een C-heup gebruikt.
Zelf hebben we al wel eens een reu met een C-heup gebruikt.
-
christiane
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): border collies
- Aantal honden: 12
- Contacteer:
in belgie mag je A en B combineren
met een C moet je er een A of B opzetten
D is uitgesloten voor de fok
dat is volgens de reglement van de KKUSH
en alleen voor de honden die verplicht HD getest moeten zijn
diegene die niet verplicht getest moeten worden en waar geen uitslag van is , mag je zomaar mee fokken , en dat zijn toch nog wel heel wat rassen hoor
diegene die niet verplicht getest moeten worden en waar geen uitslag van is , mag je zomaar mee fokken , en dat zijn toch nog wel heel wat rassen hoor
- zeta-jones
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herder
- Aantal honden: 9
- Contacteer:
Bij ons ras mag je fokken met HD A en B.
Ik zit zelf ook op een Duits forum en daar stelde onlangs iemand de vraag wat TC nou precies was. Men was er ook erg verbaasd over dat een hond met norbergwaarde 25 of zelfs nog minder gewoon A kan krijgen in NL. Ik begreep dat in D-land tot 105 (is norbergwaarde 30) A kan zijn (mits de andere onderdelen die meegenomen worden in de beoordeling ook goed zijn bevonden) en dat het bij minder sowieso al geen A meer kan zijn.
Het zou idd veel gemakkelijker zijn als er in elk land dezelfde citeria zouden gelden bij de beoordeling. Alleen HD A of HD B zegt mij dus ook niet zo heel erg veel.
Ik zit zelf ook op een Duits forum en daar stelde onlangs iemand de vraag wat TC nou precies was. Men was er ook erg verbaasd over dat een hond met norbergwaarde 25 of zelfs nog minder gewoon A kan krijgen in NL. Ik begreep dat in D-land tot 105 (is norbergwaarde 30) A kan zijn (mits de andere onderdelen die meegenomen worden in de beoordeling ook goed zijn bevonden) en dat het bij minder sowieso al geen A meer kan zijn.
Het zou idd veel gemakkelijker zijn als er in elk land dezelfde citeria zouden gelden bij de beoordeling. Alleen HD A of HD B zegt mij dus ook niet zo heel erg veel.

-
Gos
- Zeer actief
- linda1985
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Welsh springer spaniel en Jack russell Terrier.
Bij de welsh springer mag je ook met C heupen fokken, wel in combinatie met een A heup. Maar je kan wel zeggen dat alleen A en B heupen zouden mogen, maar een reu of teef met A heupen kan ook HD vererven. Dus al zou je alleen met A heupen fokken geeft dit toch nooit de garantie op goede heupen helaas.
- linda1985
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Welsh springer spaniel en Jack russell Terrier.
In belgie mag er met de welsh springer helaas ook zo gefokt worden, zonder heup en oogtesten ed en helaas gebeurd dit daar ook. Echt heel erg triest dat die regels daar niet zo streng zijn. En je hebt er dus wel een stamboom bij en betaald er dan nog ruim 700 euro voor. Vind dat veel geld voor een hond met stamboom waarvan de heupen en ogen ed niet getest hoeven te worden.Mickie schreef:Zijn er in België geen rasspecifieke bepalingen die strakker of losser zijn dan de regels van St. Hubertus?christiane schreef:in belgie mag je A en B combineren
- wendy71
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Ridgebacks!
- Locatie: Ik ben het baasje van Lola & Jakko en wij wonen in Gemert.
- Contacteer:
- -Mieke-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): 1 spaans, 2 roemeense ex-straathondjes
Ik was nieuwsgierig en ben eens gaan neuzen, inderdaad maar voor 15 rassen wordt de test gevraagd.christiane schreef:in belgie mag je A en B combineren
Dus in principe als ik zo idioot zou zijn mijn bouvier Bob met erg slechte heupen (zijn nooit officieel beoordeeld, maar DA vermoedde D, eerder E)in te zetten als fokreu, en een even idiote eigenaar van een teefje wil dat, dan zouden die pups nog een stamboom van St-Hubertus krijgen ??? ... schandalig is dat!
groetje, Mieke
I.M. Vlaamse Bob, I.M. Roemeense Laika. Spaanse Rambi,
Momo en Kiki

I.M. Vlaamse Bob, I.M. Roemeense Laika. Spaanse Rambi,
Momo en Kiki

-
~Suzanne~
- Zeer actief
- ridgebackfan
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Rhodesian Ridgeback
- Contacteer:
sinds de Code Of Ethics is ED vrij altijd verplichtwendy71 schreef:Bij de RR mag er met hd/a en hd/b heupen gefokt worden echter bij hd/b heupen MOET een ed vrije uitslag tegenover staan.
Ik zou ook als het zou mogen nooit met C fokken.
En ook al kan je HD niet uitsluiten de kans met ouders HD A is altijd kleiner
groetjes van Anne plus pootjes van Yuma & Dhakiya
*Jenga*Saba*Buddy* voor altijd in mijn hart
kijk hier voor de site van de meiden en kijk hier voor site met Rhodesian Ridgeback info

*Jenga*Saba*Buddy* voor altijd in mijn hart
kijk hier voor de site van de meiden en kijk hier voor site met Rhodesian Ridgeback info

- Tamara/Bayko
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Vlinderhondje (Epagneul Nain Continental Papillon)
- Aantal honden: 1
Bij de border collie is A en B toegestaan. Als C of hoger vanuit de rasvereniging ook nog oke zou zijn zou ik dat zelf toch niet doen. Een A met norbergwaarde 12 vind ik trouwens ook niet geschikt. Ik denk dat je naar het hele plaatje moet kijken. Als ik een hond met A-heupen zou hebben waarvan veel naaste familieleden (broers,zussen) slechte heupen hebben zou ik nog eens goed bij mezelf te rade gaan of ik met m'n eigen hond wel moet fokken.
- Esther80
- Zeer actief
- Contacteer:
Bij de RR mag je fokken met A en met B heupen, 2x A, 1x A + 1x B of 2x B, dat mag allemaal, maar ze moeten ED-vrij zijn.wendy71 schreef:Bij de RR mag er met hd/a en hd/b heupen gefokt worden echter bij hd/b heupen MOET een ed vrije uitslag tegenover staan.
In het buitenland zit het anders.
Ik prefereer zelf A heupjes of B heupen met vrije nestgenoten, ouders, voorouders.
Groeten,
Esther en Co.
Rhodesian Ridgebackkennel "Kani Akilah"
"A Ridgeback isn't just another dog....It's a Lifestyle!"

"A Ridgeback isn't just another dog....It's a Lifestyle!"