Inge O schreef:Zoek stok! schreef: Sieneke komt er specifiek voor het afleren van het kauwen op het apport.
en, hoe gaat dat in zijn werk?
Ik ga een poging doen. Rein wil z'n buit liever niet afgeven bovendien vindt hij het lekker om te kauwen op de -zachte- apporteervoorwerpen. Ook vindt ie het spelletje zo interessant dat hij er wat hyper van wordt (nou ja, waar niet van

) en raakt ie wat spanning kwijt door kauwen, terwijl kauwen ook juist weer spanning geeft volgens mij als ik hem zo bezie. Ik geef een paar voorbeelden van wat we doen.
Het trainen is er op gericht dat hij leert dat het voorwerp er niet is om competitie over te hebben. We zijn begonnen met een onbekend voorwerp, bovendien hard en saai. Een kunststof blok met een bekgrote ruimte om op te pakken en te dragen. Voor oppakken kreeg hij een click en iets SUPER LEKKERS, vastpakken is dus best fijn maar loslaten is nog veel leuker. Het voorwerp bleef saai, er werd niet mee gegooid en niet tegen aangeschopt, gewoon een suf dom nietsbetekenend koud en hard ding. Niks aan. Oppakken en loslaten werd oppakken-dragen en loslaten, werd oppakken-langer dragen, bij mij brengen (maar netjes presenteren is nog onbelangrijk) en loslaten.
Andere oefening is: bal in hand leggen met een nieuw commando.
In mijn linkerhand de bal, in mijn rechterhand het SUPER LEKKERS (SL), ik laat hem eerst proeven van het SL, dan mag hij de bal pakken, ik verleid hem dan om de bal in mijn linkerhand te leggen door het SL bij z'n bek te brengen. Ik mag nadrukkelijk geen los zeggen of commando-achtig klinken of druk op de bal leggen door hem vast te pakken. Hij moet als het ware gaan zeggen: "Hee joh, hou m'n bal es effe vast, ik moet even wat lekkers opeten." Hierna mag hij z'n bal weer hebben.
De oefening met de bal staat op de foto.
Een andere oefening is hem op een geluidje mij aan laten kijken. 'Kijk' of 'shhh' bijvoorbeeld. Zodra hij kijkt krijgt hij SL. Geen oefening van maken. Hij kent zit en 'let op' maar dat is een oefening, is spanning. We hebben het geoefend door Minder Lekkers voor hem op de grond te gooien en dan geluidje geven waardoor hij opkijkt en dan SL te geven.
De oefening met de dummy op de foto is de volgende. Ik heb SL in mijn rechterhand. De dummy bied ik laag bij de grond aan met mijn linkerhand, dan doe ik een paar stappen naar achteren (niet hem aanmoedigen, verhoogt de spanning, gewoon niks zeggen). Zodra hij kijkt (hij heeft dan de dummy in zijn bek) gooi je SL naar hem. Dat hij dan de dummy laat vallen, is niet erg, zelfs goed. Volgende stap is; dummy laag aanbieden, paar stappen, hand vooruit, dummy aanpakken en SL geven. Nou ja, die ging dus goed afgelopen keer. En hij was er hier dus volkomen content mee dat ik de dummy kreeg in mijn hand in ruil voor SL voor hem. De bedoeling is nadrukkelijk dat hij uit eigen vrije wil afstand doet van de dummy/het voorwerp. Ik mag hem niet bevelen dat te doen.
Ik hoop dat je er voldoende beeld bij hebt zo.